• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Hej! Fin husbil Hasse!

Jag har också funderat på att byta till litium batteri, har ett icke uppvärmt batteriskåp på sidan, såg Sunlux warmup variant, med följande spec vad gäller temp:
Temperaturområde (urladdning): -20 – 60°C
Temperaturområde (laddning): -30 – 45°C
Automatisk celltemperering: Ja
Lagringstemperatur rek.: -10 – 30℃

Hur gör ni som använder bilen ibland på vintern, om det är kallare än -10 grader när bilen inte används?

Mvh
Anders
 
Enl handboken men det hade jag inte i verkligheten. Det sitter en EBL105-3 i den. Solcells regulatorn är en Solara SR135TL.
Jag hade 11,5 volt nu på morgonen, då har jag haft värmen igång och två lampor hela natten. Så det är ju inte full effekt på det. Det är inköpt 2017-04-10 så det har ju några år på nacken.
Eltrappan la av när jag skulle fälla in den nu på morgonen. Den gick in halvvägs sen stannade den. Ingen säkring som gått om det inte sitter nå på kabeln till den. Nån som har nån idé vad som hänt?

Angående trappan, har du fortfarande 12V från bobatteriet, systemet bryter 12V ifall du får för låg spänning.
Du hade ju redan låg spänning (11,5V) kör du då trappan så så tror jag ditt 12V system har brutit spänningen.
Anslut yttre 230V, låt batteriet återhämta sig, återställ 12V, prova sen trappan igen.
 
Hej! Fin husbil Hasse!

Jag har också funderat på att byta till litium batteri, har ett icke uppvärmt batteriskåp på sidan, såg Sunlux warmup variant, med följande spec vad gäller temp:
Temperaturområde (urladdning): -20 – 60°C
Temperaturområde (laddning): -30 – 45°C
Automatisk celltemperering: Ja
Lagringstemperatur rek.: -10 – 30℃

Hur gör ni som använder bilen ibland på vintern, om det är kallare än -10 grader när bilen inte används?

Mvh
Anders
Inget, batteriet tål lägre temperatur om det inte konstant är mycket kallare
 
All annan 12v utrustning fungerar. Startar jag motorn så stiger volten till lite drygt 13v men trappan funkar inte.
När du startar motorn, tjuter det då en summer att trappan inte är helt inne?
Jag tror du får ta fram multimetern och börja mäta säkringar, på ebl, leta även säkringar runt ebl.
Du kan även kolla mikrobrytaren i trappan, så den verkar ok.
 
När du startar motorn, tjuter det då en summer att trappan inte är helt inne?
Jag tror du får ta fram multimetern och börja mäta säkringar, på ebl, leta även säkringar runt ebl.
Du kan även kolla mikrobrytaren i trappan, så den verkar ok.

Kom att tänkapå en sak till, kanske har du som jag har i min gamla hymer en knapp vid bodelsdörren för trappan, och en knapp vid förarplatsen, testa båda knapparna isåfall. Testa även att köra in trappan med stängd entredörr.
 
Angående trappan, har du fortfarande 12V från bobatteriet, systemet bryter 12V ifall du får för låg spänning.
Du hade ju redan låg spänning (11,5V) kör du då trappan så så tror jag ditt 12V system har brutit spänningen.
Anslut yttre 230V, låt batteriet återhämta sig, återställ 12V, prova sen trappan igen.
All annan 12v utrustning fungerar. Startar jag motorn så stiger volten till lite drygt 13v men trappan funkar inte.
det var lika på våran, det var en 25A säkring på ebl 99 som var trasig. Den andra från vänster.
 
Trappen är tyvärr en svag punkt. Lyssna när du trycker på knappen om motorn går eller ej, det hörs ett svagt surr. Surrar motorn så kan du har råkat ut för rensade kuggar eller axelbrott det är tyvärr vanligt när bilen inte använts under en längre tid. Vet att jag i tidigare inlägg här eller i den här onämnbara klubben sett en annan Hymerist som tillverkar reservdelar men hittar inte inlägget nu.
Motorn går tills att trappan når ändläge, där sitter en enkel brytare a la dörrkontakt Amazon. Jag har fått byta brytare och bygga en ny hållare då den satt i tunn plast, dessutom har jag svarvat nya bussningar i lagerbrons. En del försöker lösa en tröggående trapp med att smörja, det är ok i början men samlar snabbt smuts och blir kontraproduktivt. Trappen sitter ju i hjulsprutet på de flesta modellerna, antingen fram eller som i ditt fall bak.
Hälsningar
Peter
 
Har hitta felet, någon har försökt göra nya kuggar på det stora drevet och inte lyckats så bra med formen på dem så det kärvade när den skulle förbi där. Samtidigt som det är glappkontakt i kontakterna på motorn. Så därför stannade den. Har tagit bort det stora drevet och satt en bult så länge. Ett snöre som håller inne trappan tills jag har hittat en bra lösning på det hela.92A40DE7-7962-499A-8D85-5052E0625945.jpeg994D0C96-03BC-4964-839E-5079769AF97D.jpeg
 
Har hitta felet, någon har försökt göra nya kuggar på det stora drevet och inte lyckats så bra med formen på dem så det kärvade när den skulle förbi där. Samtidigt som det är glappkontakt i kontakterna på motorn. Så därför stannade den. Har tagit bort det stora drevet och satt en bult så länge. Ett snöre som håller inne trappan tills jag har hittat en bra lösning på det hela.Visa bilaga 23500Visa bilaga 23501
 
Har hitta felet, någon har försökt göra nya kuggar på det stora drevet och inte lyckats så bra med formen på dem så det kärvade när den skulle förbi där. Samtidigt som det är glappkontakt i kontakterna på motorn. Så därför stannade den. Har tagit bort det stora drevet och satt en bult så länge. Ett snöre som håller inne trappan tills jag har hittat en bra lösning på det hela.Visa bilaga 23500Visa bilaga 23501
Ja en lös pall funkar lika bra
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen