• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Var hittade du bränslepriserna?
Det blir ju inte 320 mil i öststaterna, man får ju ta bort resan till Kapellskär och i Finland.
 
Hasse_K

Om du har obegränsat med tid - så finns det ju många alternativ.

En verklig långresa skulle kunna vara att starta i slutet av maj. Kör E 45 norr.

Upplev Trappstegsforsen, en fantastisk fin och jättestor fors, på Vildmarksvägen. Norr om Jokkmokk kan du få upplev midnatsssolen om det är klart väder. Långt upp i höjd med Kiruna finns Ishotellet som är ett intressant besök.

Kör till Happaranda och in i Finland. Ev fortsätt norr till Norge och ända upp till Nordkap.

Efter motorloppet

Till Helsingfors för att färja över till Tallin och vidare söderut genom de baltiska länderna och senare även Polen. Färja till Sverige eller kör västerut till Tyskland färja till Sverige eller via Danmark.

Det här kan bli hur många hundra mil som helst.
 
Allt det du nämner utom Nordkap och Finland har jag upplevt i husbilen så det är inte aktuellt denna gången. Kiruna ska få ett besök när det är dax att flytta kyrkan till sin nya plats.
Jag är nyfiken på baltiska länderna för där jag inte varit. Så dit går nog resan denna sommar. Sen ska det var en slant över till vinterns resa söderut också.
Jag har ju nästan obegränsat med tid men tyvärr inte obegränsat med pengar.
 
Jag känner ibland att man varken har tid eller pengar nog, dels gör ju åldern att man knappast kör så långt efter 80år eller kanske bara om ett par år. Med mycket pengar kan man ju resa bekvämt med flyg och hotell.
Jag har varit flera gånger i finland en del i svenskbygden där skulle man kunna bo om man ville eftersom alla pratar svenska. Förr i tiden när jag var ung då var det status att vara riktig svensk där mest tror jag för flickorna ville flytta till sverige.
Allt är mycket billigare i de baltiska länderna inte bara bränslet, överhuvudtaget tror jag att man som svensk med pension skulle kunna leva riktigt bra. Men man är ju van vid en betydligt högre standard och man påminns hela tiden om att det liknar fattigsverige på 50-talet. Sen är det ju språket så man vill inte bo där men turista är inte så dumt. Är ju lite annorlunda som att resa i tiden. En sak som man ska tänka på är ju risken att bli rånad men den finns förmodligen lika mycket här numera. Sen vet jag faktiskt inte hur det är med försäkringar osv. numera.
 
Senast ändrad:
I Norge står det på Mattilsynet's sider. I Sverige har dere Revens dvergbendelorm, så hunden må ta en ormekur før du drar fra Sverige og inn i Finland. Mattilsynet skriver:#Behandlingen skal være gjennomført i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før innreise til Norge. Det aller beste er at behandlingen skjer 24 timer før innførsel. Behandling må utføres i landet dyret kommer reisende fra.#. Det er nok noe liknende fra Sverige og inn i Finland.
Vi bruker Droncit, men skal du via Danmark og de baltiske statene ville jeg brukt en annen som også tar hjerteorm når du kommer hjem til Sverige.
Finland har rabies, så skal du fra Finland og inn i Sverige må du ha rabiesvaksine. Hvis hunden ikke har gyldig rabiesvaksine så må du vente 3 uker etter vaksinesprøyten før den er gyldig. De baltiske statene vet jeg ikke noe om.
Hunden må være chip merket og ha hundepass, den bør jo også ha vanlig grunnvaksine mot bla. kennelhoste.
Det er hva jeg vet som vanlig hundeeier. Det er godt mulig det er flere regler som jeg ikke vet om.
 
Hasse, har Googlat för att få bekräftat vad jag redan visste:

Generellt gäller detta vid resa till Finland från Sverige med sin hund eller iller för den delen:

Sällskapsdjuret ska ha en identitetsmärkning i form av ett individuellt mikrochip. Märkning i form av en tatuering godkänns endast på vissa villkor, som du kan läsa mer om på Livsmedelsverkets webbplats. Djuret måste vara identitetsmärkt innan rabiesvaccinering utförs.

Livsmedelsverket beskriver i generella ordalag, men på Nordiska Ministerrådets hemsida: Nordiskt samarbete är man mer konkret:

B20B887E-3794-4E32-A0BF-8FEACB944C02.png

Det vill säga att det är lika enkelt att ta Rossi till Finland som till Spanien, men klippningen föreslår jag att Rossi som vanligt gör i Altea.

Trevlig resa och hoppas få se er snart igen.

Carola & Tommy
 
Känns som man kan lägga planerna på att resa runt med husbilen till våren på is. Med dieselpriser på över 22 kr blir det för dyrt att köra ensam.
Tar nog Audin och tält till MotoGP, kör dit och hem över helgen bara.
Ännu ett skit år att se fram emot.
Tråkigt, men drar Audin så pass mycket mindre än din HB?
Tänker på om det inte skiljer mycket så är det goare att sova i HB än i tält.
 
Vilken tid ska du vara på motorloppet du vi kunde kanske åka ihop är ensam vecka 30
 
Då är jag ute med Ture igen! Numera som ensam åkande om man inte räknar med Rossi.
Ikväll har jag hamnat vid Ringsjöns strand i Fulltofta naturreservat. Regnet öser ner och åskan går.
På väg upp längs ostkusten av Skåne sedan vidare upp i östra Sverige. Hur långt upp jag kör det vet jag inte än.
 
Bomma nu inte Torsö-hamn och Hörvik på Listerlandet, norr om Sölvesborg.
Båda ställplatserna har synnerligen prisvärda fiskrätter att erbjuda.
Det finns bilder på nya ställplatserna i Torsö-hamn, jag vet det säkert! ;-)
Tosteberga Hamn är också bra, nyrenoverat, men saknar servering.
Smaklig spis och trevlig resa!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen