• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 20 del 2.

Nu är jag framme vid Kolka den nordligaste spetsen på halvön. Karta finns i inlägget ovan.

Kör tills vägen tar slut och parkerar på en stor öppen yta. Äter lunch innan jag går ut mot havet, fullt påklädd.

Går genom skogen.

IMG_20221003_120129.jpg

Till vänster om stigen ser jag en gammal husgrund.

IMG_20221003_120300.jpg

Framme vid havet ser jag några "solhus" som man kan hyra.

IMG_20221003_120349.jpg

Även här finns en fin sandstrand. Perfekt på sommaren att kunna bada.

IMG_20221003_120627.jpg

Förmodligen stora stena och betongklumpar från något krig. För att försvåra landstigning med båtar.

IMG_20221003_120700.jpg

Ytterligare en infotavla. Jag hoppas att ni kan läsa texten. Så att jag slipper att skriva allt.

Nu har jag kommit till sevärdhet nr 2 enl infotavlan i förra inlägget. En fyr som ligger sex km ut i havet. Svårt att se med blotta ögat.

IMG_20221003_121305.jpg

Längst ner till höger har jag separat fotat den engelska texten för att det skall bli tydligare.

IMG_20221003_121313.jpg

Ett konstverk strax före havet. Det finns cement mellan stenarna.

IMG_20221003_121917.jpg

IMG_20221003_122037.jpg

När jag kom tilbaka till p - platsen ser jag detta gula "skåp" som ser ut som en gamal telefonhytt. Men det visar sig vara en kaffeautomat med Löfbergs Lilja. Man får betala två euro för en kopp.

IMG_20221003_123015.jpg

Efter denna exponering kommer en kvinna fram och säger att det kostar 3 euro att stå här på dagen och 8 för en natt. Det såg jag ingen tavla om när jag parkerade. Men det fanns en skylt på husets gavel bakom kaffeautomaten, Omöjligt att se när man kör in. Så det är bara att betala. Det blev ju i alla fall en fin upplevelse.

Forts följer

Dag 20 del 3.

En bit ifrån informationshuset ser jag en kaffeservering.

IMG_20221003_123229.jpg

På baksidan så finns en luft luft värmeanläggning.

När jag går till havet via en annan stig ser jag att havet har "gröpt ur " marken så att träd har rammlat omkull.

IMG_20221003_123555.jpgHavets makter är kraftiga när det blåser rejält!

Jag kör vidare en liten bit och tar in på en annan återvändsväg.

Här får man parkera i 24 tim. Det uppskattar jag. Då kan man i lugn och ro promenera i naturreservatet och utefter kusten.

IMG_20221003_130333.jpg

Går på en stig mot havet. Går de 85 trappstegen upp i fågelskådartornet, som var en av sevärdheterna i en infotavla högre upp.

IMG_20221003_130943.jpg

Innan man går upp bör man ju läsa reglerna.

IMG_20221003_131248.jpg

När man har kommit upp finns fina infoskyltar om olika fåglar som brukar flyga förbi mellan vinter och sommarvistelse. Över 120 arter har oppserverats. Av utrymmessköl visar jag bara en av fem tavlor.

IMG_20221003_131451.jpg

Vacker utsikt åt alla håll. Trevligaste mot havet. Sex km rakt ut här ligger fyren på ett stort och bredt betongfundament. Jag kunnde se den med min kikare.

IMG_20221003_131658.jpg

Jag är nu i detta naturreservat.

IMG_20221003_134909.jpg

Som t.o.m. har handikappanpassad toa

IMG_20221003_135312.jpg

Jag beslutar mig för att stanna här över natten. Ensam på en skapligt stor parkering. Trots att jag i regel står under en gatlampa på en vanlig gata.

IMG_20221003_135545.jpg

Som ni ser så har jag svårt att begränsa antalet bilder. Hoppas att ni har överseende med det.

Körde 3,7 mil

Bäste Gösta & andra läsare.
Kanske är detta Off Topic?
När jag ser bilden på "välartade" fågeltornet
kommer jag att tänka på Svenska Kullaberg och Lars Vilks
och tänker då, såklart, på "illegala" drivvedsskulpturen Nimis.
I mitten av 1980-talet veckopendlade jag till Helsingborg för att jobba.
Vissa helger stannade jag kvar i Hbg med omnejd.
Flera ggr blev weekend-utflykten till trakterna på och kring embryot till Nimis.
Krävande stigar och frisk luft från havet
gjorde att en efterföljande måltid på någon lokal krog smakade xtra bra.
Dessutom är det 1 år sedan konstnären omkom i en bilolycka...

Dag 21 måndag 4 / 10. Kanelbullens dag, i Sverige.

Går som vanlig upp strax för kl 06, tidigare var det vanligaste vid kl 05. Kokar havregrynsgröt som jag äter med drottningsylt och mjölk.

Därefter blir det lite surfande. Efter fm fikat en promenad i naturreservatet.

IMG_20221004_094130.jpg

Ser några svampar som jag inte känner igen.

IMG_20221004_094238.jpg

IMG_20221004_094322.jpg

De två första raderna blir enl min telefon: naturen med förståelse.

Sista raden: naturskyddsnämnd.

Kommer ner / fram till det blåsiga havet. Ångrar att jag inte tog på mig min jacka. För här är det kallt, trots fullt solsken. Men det var bara 8 grader när jag gick hemifrån.

IMG_20221004_094910.jpg

Det var för kallt för en längre promenad. Vänder hem och kör vidare efter att ha plockat iordning för avfärd.

Nu går färden till staden Ventspils, drygt en timmes bilfärd söderöver. Härifrån skall jag ta färjan till Nynäshamn på torsdag.

När jag kommer fram kör jag först in till Cirkel K. Tittar till "serviceskåpet" för att se om de har vatten och om jag har en passande anslutning. Så att jag kan tanka med slang. Hade bara 25 % kvar - så en 80 liter går nog i. Anslutning har jag. Går in i butiken och frågar på engelska om jag får ta vatten till min hb om jag köper diesel.

Självklart blev svaret. Hittils har jag bara blivit nekad en gång. Det var i Spanien.

Kör sedan till Rimi för att handla.

De har ett bagari / konditori inne i butiken. En person jobbade där när jag kom. Många fina bakverk finns det att välja på. Endast en liten del fottade jag.

IMG_20221004_122125.jpg

Bilden ovan:
Till vänster och höger ser jag bakverk på kavlad deg, förmodligen smördeg. I mitten bröd med tomat, ost och oliver och kanske något mer, vad vet jag.

Bilden nedan:

Bröd med gult ser ut som vienerbröd. Till höger därom kanelbullar och bullar med choklad och längst till höger bullar med olika "toppingar" samt vetelängder.

IMG_20221004_122129.jpg

Vidare i butiken finner jag en stor och variationsrik ostdisk. Här stannar jag och ser mig länge om. Orkar inte ta fram telefonen och översätta en massa text. Så jag frågar en anställd om de har någon stark ost. Hon visar mig några olika ostar, främst cheddar i olika varianter. Jag tror att cheddar är en engelsk ost så jag frågar om de är tillvekade här i landet. Vilket hon bekräftar. Så jag köper några olika sorter. Även några andra tillverkade med kryddor.

När jag nu ikväll googlar så läser jag: "Cheddar är en engelsk ost...............uppkallad efter den engelska byn Cheddar i Somerset.......

Tillverkas idag i många olika länder.

På en hylla ser jag att det finns svenska varor: bl-a- kokosmjölk och kryddor

IMG_20221004_123824.jpg

Efter lunchen på Rimis p - plats åker jag vidar mot centrala delen av staden.

Stannar på en gata utan målade rutor i utkanten av centrum. Här tänker jag sova i natt.

IMG_20221004_152931.jpg

Drar för alla gardiner och tar en promenad mot centrum. Ser inga gatuadresser på husen i närheten så jag fotar ett hotell, för säkerhets skull. Om jag inte hittar tillbaka så kan jag visa fotot för någta personer eller taxi.

IMG_20221004_153226.jpg

När jag går vidare ser jag flera hus som är randigt målade.

Forts följer

Bilagor

• IMG_20221004_123814.jpg
    IMG_20221004_123814.jpg
    4,8 MB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Dag 21 del 2.

Efter en stunds promenad på gatan rakt fram ser jag en park på en tvärgata. Svänger av till höger och in i parken.

IMG_20221004_153249.jpg

Bilden ovan är från stora gatan innan parken.

IMG_20221004_154027.jpg

En en gång ett träd med många stammar förgrenade från samma rot.

IMG_20221004_155928.jpg

En damm som väntar på mera regn.

IMG_20221004_155935.jpg

Går en stor gata fram mot centrums city Finner denna fina servis i ett skyltfönster.

IMG_20221004_160936.jpg

Under tiden som jag sitter här och skriver tar jag fram brödet med den gula fyllningen, som jag visade ovan. Det var inget vienerbröd utan en vanlig vetebulle med vaniljkräm. Så kan det gå när man bara handlar med ögonen utan att fråga personalen.

Mellan körbanorna har de denna fina blomsterprakt.

IMG_20221004_161034.jpg

Det vita till höger i bild ovan är en konstgjord ko.

IMG_20221004_161132.jpg

Nu börjar det bli dax för en inhemsk ol. Men jag har inte sett någon pub. Såg ingen trevlig restaurang heller.

Jag gillar hus med tornar och tinn eller anna utsmyckning.

IMG_20221004_161038.jpg

IMG_20221004_161734.jpg

Körde 8,4 mil

Senast ändrad:
Dag 22 tisdag 5 / 10.

Enklaste middagen, igår kväll. Brödet köpt på Rimi med ost och tomatfyllning. Smakade på det först som det var.

IMG_20221004_195304.jpg

Provade sedan att värma det i ugnen. Det blev bättre. Tog fram en Cotes de Gascogne, produserad i Frankrike år 2020.

IMG_20221004_203110.jpg

Idag tar jag en promenad runt några kvarter. Men det är blåsigt och kallt. Blev således en ganska kort en.

Gör en bön och tomatlasagne till lunch. Sitter och läser under tiden som den är i ugnen.

Efter lunchen och ihopplockandet ställer jag in gps:en på Nynäshamn. Den svarar att det kan ta några minuter p.g.a. alla undvikanden. Jag vet på ett ungeför vart jag skall. Så jag kör till Cirkel K för att tanka lpg. Fick i drygt 10 liter. Skulle väl egentligen ha kollat deras öppettider igår när jag köpte diesel, glömde det. För då hade jag ju ev hunnit med att köpa lpg efter ytterligare en natt. Skall ju checka in på Stena Line vid 8 tiden i morgon. Så jag tankade lpg idag, för att slippa stressen i morgon bitti.

Kör sedan till terminalen. Hittar snabbt många tänkbara p- platser, utan tidsbegränsning och endast med längsgående målade linjer. Så en nära och bra p - plats.

IMG_20221005_133654.jpg

Kom fram i mycket god tid. 19 timmar innan senaste incheckningen. Men "so what"? Har ju ingen betydelse om jag står på en gata i centrum när jag skriver här eller läser i min bok. Lika bra att vara ute i god tid.

Efter att ha parkerat tar jag med mig passet och telefon och går in i terminalen för att samtala om morgondagens resa.

Visar passet och tror att personalen kan ta fram mina uppgifter. Men se det var ej bra. Hon ville ha bokningsnummret. Det finns på mailen så då letade jag fram det. Många gånger så har det räckt med att visa passet. Men jag har nog inte åkt med Stena tidigare.
Hon sa att imorgon måste jag även ta med bilens registreringsbevis till inchekningen kl 08. Det har jag definitivt aldrig tidigare visat. Utom till Marocko vid något tillfälle.

Tar en prominad i omgivningen. Ser att det finns en stor p-plats en bit före terminalen, men inom sikthåll. Går sedan fram till infarten.

IMG_20221005_134900.jpg

Det finns en fil för EU och en fil för övriga länders medborgare.

IMG_20221005_135018.jpg

Hittar även en infotavla. Som egentligen inte säger så mycket om man inte kan språket.

IMG_20221005_135343.jpg

Sen blir det läsning och skrivning här samt även sudoku.

Körde 4 km.

Har kört 189,6 mil sammanlagt i Estland och Lettland.

Dag 23 torsdag 6 / 10.

Kl 08 går jag in till terminalen och checkar in mig och hb:n till färjan.

IMG_20221006_083023.jpg

Får köra ombord vid 9,30 tiden. Det tog ca två tomar att få ombord alla fordon.

Frågar i receptionen om wifikoden. Kunde inte komma åt svt- eller tv4 - play. Men övrigt gick bra.

Tycker att det är märkligt att de ej har restaurangen öppen vid normal lunchtid.

IMG_20221006_100047.jpg

Får äta en tidig lunch för 9 euro. Sen blir det till att läsa i min bok om 1968 i Jan G:s 1900-talsserie.

Kommer så småningom fram till den relativt nya hamnen i Norvik, Nynäshamn.

IMG_20221006_170642.jpg

IMG_20221006_170712.jpg

Vi kör förbi ett systerfartyg, på väg ifrån Sverige.

IMG_20221006_170745.jpg

Ser ett hus med "enskilt" läge.

IMG_20221006_171355.jpg

Kör till naturreservatet lövhagen i Nynäshamn för övernattning.

Ser att i år har de målat små parkeringsrutor på den stora asfaltsplanen, som inte har några skyltar om parkering. Men här är det alltid bilar. Det finns markerade leder att promenera på. Vilket jag avstod ifrån ikväll.

Körde 1,0 mil.

----

Dag 24 fredag 7 / 10.

Dagens morgonbild. Har har tydligen fått sällskap igår kväll eller natt.

IMG_20221007_073702.jpg

Igår morse gick handtaget, i plast, till toan sönder. Fick ta hjälp med en plattång för att få ut reglaget. Så jag har planerat att besöka Caravanhallen i Stav, när jag ändå kör förbi mot Tyresta.

Det är väldigt mycket plast i våra hb.

IMG_20221007_083316.jpg

Även låsdetaljer har tidigare gått sänder. Fixade till det med vanligt trä.

IMG_20221007_083351.jpg

När man köper en hb för över 1 miljon sek så borde kvalitén vara högre tycker jag. Under min garantitid på två kalenderår hade jag över 50 garantiärenden. Vilket jag tycker är skandal. Men "verkan" på Caravanhallen håller inte med. Min hb är helt normal!!!!!!!!!! enligt honom.

En ny toadel kostade ca 2 500 sek. Köpte även en liter glykol till Aldes värmesystem efter att ha frågat om det finns olika kvalitér. Det viktigaste är att man alltid har samma färg på glykolen sa verkan. Caravanhallen tog 86 kr. På Jula tog de 60 kr.

Åkte sen till den stora p-platsen i Tyresta Nationalpark. Där jag fixade lunch. Sov över där.

Körde 5,4 mil

----

Dag 25 lördag 8 / 10

Tar det mycket lugnt med morgontv. Läser ut boken.

På em kör jag till Elgiganten i Länna för att få hjälp med laptopen att komma ut på nätet. Det klarade personalen av utan svårigheter.

Ikväll skall jag till Lottie i Liljeholmen.

Körde förmodligen ca 2 mil

Dag 26 söndag.

På morgonen åker Lottie och jag till hennes älsta son och hans son.

Vi skall åka till Tyresta naturreservat, för att där tillbringa en stor del av dagen.

Eftersom barnbarnet är tre år så behöver vi sätta dit en barnstol. Det har jag inte gjort tidigare. Blev lite undersökning av olika fastsättningsmöjligheter. Fick stå på knä för att undersöka passargerarstolens möjligheter att spänna fast barnstolen. Tog en stund men sen lyckades det. Så det gick till slut.

IMG_20221009_090521.jpg

Så då kunde vi starta färden efter att alla hade spänt fast sig. Vi parkerade på första p-platsen, längst bort ifrån alla spår och Tyresta gård. De flesta kör så långt fram som möjligt. Jag gör tvärtom, för att inte stå ivägen, åtminstånde inte i början av dagen.

Nu tar vi en promenad på en av alla markerade leder.

IMG_20221009_095944.jpg

Därefter blev det lunch i hb:n.Lottie hade gjort en god vegetarisk lasagne.

Efter lunch blev det en ny promenad. Denna gång till en förskola i närheten. Där det fanns många saker att undersöka för den yngsta.

Färden gick därefter tillbaka till Stockholm.

Jag parkerade i Östberga och gick en dryg timme till Lottie.

Körde 7,0 mil

-------

Dag 26 måndag.

Idag är det tvättdag på fm.

I övrigt inget speciellt.

På eftermiddagen tar jag en promenad till och ifrån hb:n. Tog ca 2,5 timmar. Behövde hämta några saker och vill ju även titta till hb:n.

Känndes faktiskt att det blev en lång promenad.

Körde inget.

Dag 27 tisdag.

Lottie och jag tar det lugnt framför morgontv.

Strax efter kl 07 går vi till ICA Kvantum och handlar bl. a. en laxsida för 129 kr per kg, vilkt vi tycker ör ett bra pris.

Efter lunch åker jag kollektivt till Kungsuolmen för att ta min 5:e vaccinspruta mot Covid 19.

Därefter åker jag till Östberga för att hämta hb:n.

Hämtar Lottie och vi fortsätter till Tyresta Nationalparks stora p -plats för att stanna för natten.

Körde 3,1 mil

------

Dag 28 onsdag.

Dagens första promenad tar vi ganska tidigt.

Huset nedan är byggt i formen av Sverige och har mycket information att delge, helt gratis. Brukar ofta även ha en utställning.

IMG_20221012_084416.jpg

Finns även infoskyltar utanför huset.

IMG_20221012_084431.jpg

I natt har det varit minusgrader. Vet ej om det syn på bilden.

IMG_20221012_085102.jpg

Vi tar 5 km - metersslingan. När de fällde träd för några år sedan gjorde de denna viloplats.

IMG_20221012_090557.jpg

IMG_20221012_093610.jpg

Samma sjö, fast från andra sidan.

IMG_20221012_095451.jpg

När vi kommer tillbaka - går vi in i huset Naturum.

IMG_20221012_103507.jpg

Efter lunch tar vi en ny promenad.

Körde inget idag.

-----------------

Dag 29 torsdag 13 / 10

En lugn fm. Efter lunch åker vi till Jordbro för att köpa lpg-gas.

Då upptäckte den anställde att det var några sprickor i påfyllningsslangen. Berode antagligen på att den är i kortaste laget.

Han sa även att man bör byta slangar vart tredje år. Det har jag inte hört tidigare.

Är det någon av er läsare som har byt gasslangar vart tredje år?

Jag ringde till Gasolfyllarna i Örebro, som hade gjort lpg installationen. Beställde en något längre påfyllnadsslang. Fick tid till imorgon em.

Kör sedan Lottie till Liljeholmen.

På em gör jag min årliga besiktning.

De gör en notering på gas-protokollet.

IMG_20221013_210309.jpg

Själva bilen hade inga anmärkningar.

IMG_20221013_210245.jpg

Skjönt att det inte var några fel på hb:n.

Därefter går färden till Västerås. Där jag parkerar på en stor p-plats. Har ett bokat möte i morgon.

Körde 18,7 mil

Bilagor

• IMG_20221012_093616.jpg
    IMG_20221012_093616.jpg
    3,1 MB · Visningar: 14
Hej alla vänner !

Nu är det äntligen dax för en utlandsresa.

Sitter just nu på DFDS-färjan till Paldinski i Estland.

Har bokat hytt för att sova bekvämt.

Kör som vanligt utan något speciellt mål. Stannar gärna vid någon nationalpark. Har läst att det finns en öster om Tallin vid Finska viken.

Den grova planeringen är att köra söderöver till Polen. Tar i slutet av oktober eller början av november färja över till Skåne. Blir där några dagar för att sedan färja till Tyskland. Kör sedan till Frankrike, Spanien och förhoppningsvis till Marocko i vecka ett 2023.
Är gärna där i nästan tre månader innan färden går norrut.

Kommer till Sverige i början av maj månad om allt går som planerat och utan några allvarliga missöden.

Kör försiktigt därute och ta väl hand om er.
Låter KUl, men varför över till Skåneland för, bara att köra genom Polen ner till tjeckien mot Spanien

Låter KUl, men varför över till Skåneland för, bara att köra genom Polen ner till tjeckien mot Spanien

Hej Erok!

Resan in till Sverige beror på att jag vill vara utomlands ca åtta månader.

Reseförsäkringen i Folksam gäller i 185 dagar.

Därför två månader i öst sen en vecka i Skåne för att sedan färja över till Tyskland och vidare söderöver.

Hej Erok!

Därför två månader i öst sen en vecka i Skåne för att sedan färja över till Tyskland och vidare söderöver.
Aha..Där ser man :)
Baltikum har vi planerat köra också, men Sambon vill inte riskera att bli Rysk
medborgare som Hon försiktigtvis säger, vi var på väg för 3 år sedan, men
då fick vi boka av färjan p.g.a sjukdom.

Hej Erok!

185 dagar börjar gälla ner du lämnar din adress du är skriven på.

Dag 30 fredag 14 / 10.

Efter frukost tar jag en promenat till lägenhetshuset för att tömma brevlådan. Det är endast ett par kuvert och en tidning. Jonas har varit där några gånger och tömt under min tid i öst.

Strax före kl 09 lämnar jag parkeringen och kör till "Ordenshuset" som ligger öster om mitt område.
Är ute i god tid för att lättare hitta en lämplig p-plats.
Frukostmötet med SPF Seniorerna börjar 9,30 och höll på i nästan t vå timmar. Det var ett bra och informativt möte. Jag har ju nyligen blivit medlem så det var första mötet för mig.

Efter mötet ser jag på tv. Där var det endast den politiska situationen som behandlades. Det blir tydligen en växling vid makten i nästa vecka.

Äter även lunch innan jag kör till Gasolfyllarna i Örebro. Hade ju bokat tid till kl 14.

När jag kom fram tog jag ett foto på mina sprickor för att visa inne i verkstaden.

IMG_20221014_142823.jpg

Sprickorna är ytliga och inte så kraftiga

En anställd säger att dessa styva svarta slangar är dubbelmantlade. Han tar fran en slangbit och visar. Det är tre lager hårt gummi och därimellan två lager metall. De är så kraftiga för att lastbilar skall kunna köra över dem på byggarbetsplatser utan att det skall hända något.

Han tycker att mina små sprickor inte behöver åtgärdas nu. Utan jag kan utan vidare ha slangen kvar i ett eller två år till.

De tillverkar en ny något längre slang till mig. Jag får den utan avgift. Så att jag kan byta den själv om / när sprickorna blir djupare.

På slangen finns det mycket info, bl.a. ser jag siffrorna 3 / 21 som jag tolkar är tillverkningsmånad och år.

Eftersom det är noterat i besiktningsprotokollet så kommer jag att senast byta före nästa besiktning, om ett år.

Nu går färden till mina barnbarn i Ramnäs. För några dagars umgänge. Vi skall bl.a. ha matlag i helgen.

Idag blev det jag som steckte kycklingfärs och Jonas ordnade med resten till tacosen samt att älsta dottern dukade.

Körde 20,9 mil

När jag jobbade i Folksam så var det när man lämnade hemadressen för reseförsäkringen gäller även i Sverige när man är på resa.

Jag ringde Folksam nu. Det står inget i villkoren. Den anställde ska undersöka och återkomma på måndag med ett svar.

Jag har bett att få det på min mail så att jag kan publicera det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen