• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 31 lördag 15 / 10

Tillbringar morgonen hemma i hb:n. Barna sover längre än vad jag gör.

Mitt på dagen åker vi och handlar råvaror till matlaget ikväll.

Det är yngsta barnbarnet, Jonas och jag som skall fixa maten. Barnbarnet hade bestämt att det skall bli fiskgratäng.

På kvällen blev det tv.


-----------


Dag 32 söndag.

Idag är det mellersta barnbarnets tur att bestämma middagsmaten.

Som blev kycklingfiler och potatisgratäng samt kladkaka med grädde till efterrätt.

Vi gillar att ha matlag. Det är även bra att barnbarna får vara med och bestämma vad som skall tillagas.


-------

Dag 33 måndag 17 / 10.


Idag är jag ensam eftersom barnbarna har skoldag och Jonas arbetsdag.

Jag tar en längre promenad i området.

Större delen av fm blev det tv med en massa politik. Vi fick en ny statsminister, som väntat.

Ikväll skall Jonas och jag äta middag tillsammans. Barnbarna skall vara med sin mamma resten av veckan och nästa helg. Enl. varannan veckas principen.


Jag ställde av hb:n i fredags kväll. Idag har jag beställt tågbiljett till Stockholm. Ramnäs - Västerås ca tre mil för 68 kr och Västerås - Stockholm ca 12 mil för 90 kr. För att tillbiringa en dryg vecka med Lottie innan det blir en ny resa. Denna gång rakt söderöver.
 
Svar ifrån Folksam an när reseförsäkringen startar:

"Detta kompletterande villkor gäller: • När du är medlem i husbilsklubben.se • När husbilen och boendet är försäkrat i Folksam. • När resan görs med husbilen. • När husbilen är påställd under hela resan. Detta kompletterande villkor är ett tillägg till Folksams ordinarie försäkringsvillkor för Hem och villa. Villkorspunkter nedan gäller med särskilt villkor och endast för medlemmar i husbilsklubben.se. För övriga villkorspunkter gäller Folksams försäkringsvillkor för Hem och villa. Försäkringsvillkor hittar du på www.folksam.se A40 Grundreseskydd vid resa utanför Norden

Reser du utanför Norden gäller reseskyddet under de första 185 dagarna av resan räknat från avresedagen från hemorten i Sverige.

A41 Utökat reseskydd inom Sverige När du är på resa utanför hemorten i Sverige och planerar att vara borta i mer än två dygn har du, förutom grundreseskyddet, också ett skydd vid bland annat olycksfall eller akut sjukdom under resan (punkt A44-A59) samt skydd vid förseningar (punkt A60- A66).

Skyddet gäller under de första 185 dagarna av resan, räknat från avresedagen från hemorten i Sverige.

A42 Utökat reseskydd på utlandsresa När du är på utlandsresa har du, förutom grundreseskyddet, också ett skydd vid bland annat olycksfall eller akut sjukdom under resan (punkt A44-A59) samt skydd vid förseningar (punkt A60-A66). Skyddet gäller under de första 185 dagarna av resan, räknat från avresedagen från hemorten i Sverige. Viktiga begränsningar Vi ersätter inte • Kostnader som uppstår under tid då husbilen är avställd. • Kostnader som uppstår vid resa med annat färdmedel än husbil. Under resa som görs med husbil omfattar dock försäkringen avvikelse för resa med annat färdmedel i max 7 dagar vid två separata tillfällen under resan. S 12361 15-05 Detta villkor kompletterar Folksams försäkringsvillkor för Hem och villa. Utökat reseskydd under resa de första 185 dagarna Gäller från och med 2015-01-01."

Det spelar tydligen ingen roll när man lämnar själva bostaden. Utan när man lämnar orten där den fysiska bostaden är belägen. Bäst är då att ta ett foto från hemorten med en kamera där man kan se datum i själva bilden.
 
Har sett att proffsen att använder en dagstidning typ Aftonbladet för att styrka tiden, köp tidningen på hemorten för den kan variera i utseende beroende på vart i landet man köper den.

Sen får du fotografera både dig och tidningen med datumet.

Handla tidningen med kontokortet så har du både hängslen och livrem.
Och svimma inte när du ska betala för tidningen, det höll jag på att göra för ett par år sedan då jag köpte den till min far. ;)
 
Dag 34 tisdag, dag 35, 36 och 37 fredag

Vi tar det lugnt i lägenheten, går promenader och äter god mat. Det blir även en hel del tv.

Idag fredag gick mina glasögon sönder på morgonen. När jag tog av de fick jag en skalm i handen. När butikerna öppnar skall jag lämna in glasögonen för lagning.

Idag blir det bakning bl.a.
 
Har sett att proffsen att använder en dagstidning typ Aftonbladet för att styrka tiden, köp tidningen på hemorten för den kan variera i utseende beroende på vart i landet man köper den.

Sen får du fotografera både dig och tidningen med datumet.

Handla tidningen med kontokortet så har du både hängslen och livrem.
Och svimma inte när du ska betala för tidningen, det höll jag på att göra för ett par år sedan då jag köpte den till min far. ;)
Det ser ut som om människor på försäkringsbolag litar inte så mycket på folk och på vad man säger... eller har man redan ersätt personer där med AI baserade super tjänstemän och tjänstekvinnor.
 
Dag 34 tisdag, dag 35, 36 och 37 fredag

Vi tar det lugnt i lägenheten, går promenader och äter god mat. Det blir även en hel del tv.

Idag fredag gick mina glasögon sönder på morgonen. När jag tog av de fick jag en skalm i handen. När butikerna öppnar skall jag lämna in glasögonen för lagning.

Idag blir det bakning bl.a.
År det inte bara en skruv som har ramlat bort vid gångjärnet?
Det har jag råkat ut för hittade en skruv i billiga glasögon jag hade liggande även gamla solglasögon kan man plocka skruvar från. Konstigt att man inte kan göra glasögon som inte glappar upp skruvarna gängar upp sej, det gör dom oavsett priset.
Vore bättre att göra en bra teknisk lösning istället för att lägga krutet på design är ju svårt att göra något bra två linser med infattning hur svårt kan det vara?
 
Senast ändrad:
Nej, här finns inga skruvar.

De två stora kedjorna Specsavers och Synsam kunde inte laga glasögonen.
Däremot en lite enskild butik kunde. De böt ut skalmen.
Till en kostnad av 150 kr.
Ligger väl dessvärre inte i deras intresse att laga, bättre profit på att sälja nya. Va bra att det fanns en mindre butik som kunde laga!
 
Nej, här finns inga skruvar.

De två stora kedjorna Specsavers och Synsam kunde inte laga glasögonen.
Däremot en lite enskild butik kunde. De böt ut skalmen.
Till en kostnad av 150 kr.
I finspång har vi en gammal optiker som passerat pension för länge sedan, han kan fixa allt och nästan gratis. Tar aldrig något för synundersökningar och mycket billigare. Det är i många brancher som gammal kunskap försvinner när det gamla gardet slutar.
 
Dag 38 lördag, 39, 40, 41 tisdag 25 / 10

Lottie och jag tar varje dag en morgonpromenad runt sjön trekanten här i Liljeholmen / Gröndal.

På lördagens em tar jag tunnelbanan till Tekniska Högskolan och där byter jag till tåget, Roslagsbanan, som går på en smalspårig räls. Målet för resan är Vallentuna där jag skall träffa två av mina söner för en fika. Tack A och N för en trevlig stund.

På tisdagen träffar jag en bekant på ett av flera cafér här i Gallerian. Blev en hel del tal om Grekland och hb - resor.

Lottie och jag umgås med spel och god mat som vi lagar och äter här i lägenheten.

I nästa vecka kommer jag att resa i Tyskland. Har ännu inte bestämnt mig för om jag skall ta färjan mellan Malmö och Travemynde eller mellan Trelleborg och Rostock.
 
Dag 38 lördag, 39, 40, 41 tisdag 25 / 10

Lottie och jag tar varje dag en morgonpromenad runt sjön trekanten här i Liljeholmen / Gröndal.

På lördagens em tar jag tunnelbanan till Tekniska Högskolan och där byter jag till tåget, Roslagsbanan, som går på en smalspårig räls. Målet för resan är Vallentuna där jag skall träffa två av mina söner för en fika. Tack A och N för en trevlig stund.

På tisdagen träffar jag en bekant på ett av flera cafér här i Gallerian. Blev en hel del tal om Grekland och hb - resor.

Lottie och jag umgås med spel och god mat som vi lagar och äter här i lägenheten.

I nästa vecka kommer jag att resa i Tyskland. Har ännu inte bestämnt mig för om jag skall ta färjan mellan Malmö och Travemynde eller mellan Trelleborg och Rostock.
Jag kan tipsa om att Elisabeth och jag åkte idag med Finnlines mellan Malmö och Travemünde dagfärja och bil upp till 8 meter med rabatt från en annan HusBilsKlubb för 836:-
 
De brukar ha special rabatter på Finnlines ibland fick en resa med hytt på nattfärjan för 1300kr fick en ännubilligare för en del år sedan då var det hallowen rabatt man ska vara medlem i deras klubb det lönar sej.
Själv tycker jag resan är tråkig så jag sover helst på nattfärja ska man ta dagfärja så blir det en kortare resa från trelleborg rostock. Annars är det ett ganska bra sätt att ta förjan från nynäshamn till rostock man sparar ju en massa diesel och med hytt och mat blir det ju ett bekvämt sätt att resa ner. Hade jag gjort om det inte varit 22mil åt fel håll. Eftersom jag ska neråt själv blir det intressant om man kan hitta en annan väg i tyskland.
 
Dag 42 onsdag 26 / 10.

Fm inledes med att gå in i Galleria och handla lite livsmedel.

Vi tar fram ett frågespel och "gnuggar geniknölarna" för att få fram rätt svar.

På em går jag in till Södermalm för att besöka ett kollektivhus. Funderar på att bli medlem och ev om några år kunna besluta mig för att flytta in till den sociala gemenskapen som det innebär. Till skillnad från ensamheten i en sk vanlig lägenhet.

Dag 43 torsdag

Mellan kl 07 och 10 har vi bokat tvättstugan. Så det blir en hel del "spring" genom garaget.

Tar några foton från Lotties balkong.


IMG_20221027_075648.jpg

IMG_20221027_075721.jpg

IMG_20221027_075934.jpg

Efter lunch bokar jag en tågbiljett till Ramnäs för att träffa mina barnbarn.

Barnbarnens mormor hade varit och shoppat "Hallovinutstyrsel".

IMG_20221027_180512.jpg

Vi spelar kort med det yngsta barnet efter en gemensam middag.

Jag sover över i min hb.



Dag 44 fredag 28 / 10.

På fm lämnar jag Ramnäs. Åker först till min bostad för att hämta "snigelpost" och fota husets entré så att jag får ett datum när jag lämnade området. Om det skulle behövas till försäkringsbolaget i en framtid.

Kör sedan och tankar färskvatten och diesel. Kontrolerar hur mycket gas som är kvar. Lpg flaskan är förvånadsvärt nästan helt full medan P 11:an är tom???

När jag besiktigade anläggningen så hade personalen ställt om duokopplingen när de gjorde en tryckkontroll. Tydligen "glömde" de att ställa tillbaka kopplingen så att lpg blev prio 1.


Jag kör vag 56 mot Katrineholm när jag stannar på en p-plats för lunch. Fick lite sjöutsikt.

IMG_20221028_115838.jpg

Kör till Gasolfyllarna i Norrkåping. Personalen visar mig en liten markör som talar om hur mycket gas det finns i den flaska som är igång. Den finns längst in och högt upp. Jag tar ut min resevflaska från garaget under tiden som personalen tar ut flaskan i gasskåpet. Låter fylla upp båda två. Till en kostnad av 389 kr / st. 35,36 kr / kg.

Anledningen till att jag har gas i garaget är att i Marocko kan man ej köpa lpg. Har även en Spansk flaska. Så när jag kör in i Marocko har jag 4 x 11 kg. Det skall räcka i tre månader har jag tänkt.

Jag fortsätter till Jonas lantställe i Gammalkil, söder om Linköping. Vill kolla att allt är som det ska med stugan. Kom fram sen em så jag beslutar mig för att stanna för natten. Skall googla fram vilken färja jag skall ta till Tyskland och vilken dag det kommer att bli.

Ser att grannarna är på plats. Så jag går dit och säger att de gärna får använda Jonas tomt om de behöver extra p-plats.

Körde 26,9 mil
 

Bilagor

  • IMG_20221027_075705.jpg
    IMG_20221027_075705.jpg
    2,1 MB · Visningar: 8
Trevlig resa!
Inlägg i den här forumtråden borde ju kunna användas som tidsmarkör för eventuellt försäkringsärende (i vart fall som komplement).
Jag ringde Folksam och talade om att vi åkte hemifrån i fredags och att färjan går imorgon från Trelleborg , han antecknade och sa att det var ok .

Även att man ställer på hb:n hos transportstyrelsen borde ju kunna användas som datum när man lämnar mantalsskrivningsorten samt färjebiljetten några dagar senare.
 
Dag 45 lördag.

Efter min tidiga frulle och samtalet med Lottie börjar jag att kolla färjor till Tyskland. Landar i att det blir överfart på måndag eftersom det är nästan halva priset mot att resa på söndagen. Beslutar mig för att åka med TT - linjen från Trelleborg till Rostock.

Jag har aldrig varit i Rostock så det blir ju trevligare än att alltid komma till Travemunde och Lybeck. Dessutom skall jag hälsa på en bekant i Offingen som ligger nästan rakt söder om Rostock.

När jag försöker att boka en resa så tar det stopp vid betalningen. För jag var tvungen att identifiera mig med bankId och det gick ej. Provade flera gånger och med olika betalningsalternativ. Efter fyra timmar försökte jag igen utan resultat.

Så då lagade jag lunch och därefter gjorde jag mig resklar och lämnade tomten efter kl 12.


Körde småvägar via Mantorp, Sya och Mjölby innan det blev motorvägen E 4.

En bit norr om Gränna stannade jag på en rastplats för lite vila och en bensträckare. Sen körde jag gamla vägen genom Gränna innan det åter igen blev E 4:an.

Körde fram till Värnamo. Där jag stannade på en parallellgata till huvudgatan. Här finns inga restriktioner om tider så jag sover här.

Jag har inga problem med att köra i mörker. Men det är trevligare att stanna för natten medans det är ljust och lättare att hitta en laglig p-plats.

IMG_20221029_154608.jpg

Finns en stor kyrka vid denna gata. Så det skall vara lätt att hitta tillbaka efter min eftermiddagspromenad.

IMG_20221029_154656.jpg

Jag tar ett äpple och går gatan fram, mot centrum för att se om jag kan hitta ett riktigt konditori, med egen tillverkning. När jag kommer fram till en å ser jag denna vackra bro.

IMG_20221029_155234.jpg

Jag går upp på bron, för att gå mot centrum. Ser att de har stängt av gatan för biltrafik och ordnat en marknad där och även på gatan längre fram.

IMG_20221029_155412.jpg

Tyvärr ser jag inget kondis men ett flertal restauranger, barer och Expresso House. Men det fiket vill jag inte använda eftersom de har sin tillverkning i Malmö och därför har samma sortiment över hela Sverige. Vilket inte är intressant.

Vänder om och går mot hb:n. Ser en infotavla vid ån, som tydligen heter Lagan. Bron är mycket gammal. Hoppas att ni kan läsa texten nedan.

IMG_20221029_161758.jpg

När jag är vid slutet av bron ser jag ett Café.

IMG_20221029_162027.jpg

Går in och frågar om de har egen tillverkning. Expediten bekräftar att de har det fast på en anna adress. OK, då kan jag beställa. Vill ha en latte och en muffins. De hade slut på mjölken till latten så jag var tvungen att ta en vanlig svart kaffe med mjölk, vilket naturligtvis gick bra. De har en mycket fin lokal med olika avdelningar. Ett rum med glasdörrar.

På servetten ser jag att Konditoriet heter Stigs Konditori och finns på tre ställen i stan.

Sen blev det promenad hem.

Försöker än en gång att beställa en färjebiljett. Denna gång går det bra. Så nu blir det färja från Trelleborg på måndag kl 08.00. Kostade 851 kr efter rabatt.

Nu när jag skriver detta så börjar kyrkklockorna att ringa sin kl 18.00 ringning.

Körde 19,0 mil
 
Dag 45 lördag.

Efter min tidiga frulle och samtalet med Lottie börjar jag att kolla färjor till Tyskland. Landar i att det blir överfart på måndag eftersom det är nästan halva priset mot att resa på söndagen. Beslutar mig för att åka med TT - linjen från Trelleborg till Rostock.

Jag har aldrig varit i Rostock så det blir ju trevligare än att alltid komma till Travemunde och Lybeck. Dessutom skall jag hälsa på en bekant i Offingen som ligger nästan rakt söder om Rostock.

När jag försöker att boka en resa så tar det stopp vid betalningen. För jag var tvungen att identifiera mig med bankId och det gick ej. Provade flera gånger och med olika betalningsalternativ. Efter fyra timmar försökte jag igen utan resultat.

Så då lagade jag lunch och därefter gjorde jag mig resklar och lämnade tomten efter kl 12.


Körde småvägar via Mantorp, Sya och Mjölby innan det blev motorvägen E 4.

En bit norr om Gränna stannade jag på en rastplats för lite vila och en bensträckare. Sen körde jag gamla vägen genom Gränna innan det åter igen blev E 4:an.

Körde fram till Värnamo. Där jag stannade på en parallellgata till huvudgatan. Här finns inga restriktioner om tider så jag sover här.

Jag har inga problem med att köra i mörker. Men det är trevligare att stanna för natten medans det är ljust och lättare att hitta en laglig p-plats.

Visa bilaga 17397

Finns en stor kyrka vid denna gata. Så det skall vara lätt att hitta tillbaka efter min eftermiddagspromenad.

Visa bilaga 17398

Jag tar ett äpple och går gatan fram, mot centrum för att se om jag kan hitta ett riktigt konditori, med egen tillverkning. När jag kommer fram till en å ser jag denna vackra bro.

Visa bilaga 17400

Jag går upp på bron, för att gå mot centrum. Ser att de har stängt av gatan för biltrafik och ordnat en marknad där och även på gatan längre fram.

Visa bilaga 17401

Tyvärr ser jag inget kondis men ett flertal restauranger, barer och Expresso House. Men det fiket vill jag inte använda eftersom de har sin tillverkning i Malmö och därför har samma sortiment över hela Sverige. Vilket inte är intressant.

Vänder om och går mot hb:n. Ser en infotavla vid ån, som tydligen heter Lagan. Bron är mycket gammal. Hoppas att ni kan läsa texten nedan.

Visa bilaga 17402

När jag är vid slutet av bron ser jag ett Café.

Visa bilaga 17403

Går in och frågar om de har egen tillverkning. Expediten bekräftar att de har det fast på en anna adress. OK, då kan jag beställa. Vill ha en latte och en muffins. De hade slut på mjölken till latten så jag var tvungen att ta en vanlig svart kaffe med mjölk, vilket naturligtvis gick bra. De har en mycket fin lokal med olika avdelningar. Ett rum med glasdörrar.

På servetten ser jag att Konditoriet heter Stigs Konditori och finns på tre ställen i stan.

Sen blev det promenad hem.

Försöker än en gång att beställa en färjebiljett. Denna gång går det bra. Så nu blir det färja från Trelleborg på måndag kl 08.00. Kostade 851 kr efter rabatt.

Nu när jag skriver detta så börjar kyrkklockorna att ringa sin kl 18.00 ringning.

Körde 19,0 mil
Om du söker på nätet rabatt TT line så hittar du rabatter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen