• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 54 måndag.

Åter havregrynsgröt till frukost mellan kl 05 och 06. Med drottningsylt som Lottie hade tillverkat med blåbär ifrån Uddevalla och hallon som vi plockade i norra Uppland.

Sen "går jag in" på kreditkortsportalen hos Forex. Brukar göra så någon eller några dagar efter att ha använt kortet. Jag göt antekningar i olika kolumner på ett A 4 papper i en pärm. Skriver in beloppet i utländs valuta efter inköp och skriver in beloppet i sek senare. Behöver ju ha koll på behålningen.

Ser att det har debiters tre belopp. Men jag har bara skrivit in två. Jag tankade i lördags och handlade livs. Det tredje beloppet var högre än dieselbeloppet. Så jag behövde ringa till Forex. Försökte kl 08 men det var för tidigt. Så jag körde någon timme innan nästa försök.

Stannade här, hos Carefour, för att försöka tanka diesel. Någonstan mitt ute i naruren. De hade en stor plan att parkera på efter tankningen.

IMG_20221107_095620.jpg

Här var dieseln billigare än utefter motorvägen, pricis som jag trodde. Stoppar in Forexkorter och får bara ut 7 liter. Förklaringen var att hela krediten var utnyttjad. P.g.a. den tredje transaktionen som jag måste reklamera. Fick ta fram Kreditkortet från Norweigian, som jag bara har som reserv i utlandet eftersom de gör ett valutapåslag på 1,7 % vilket inte Forex gör.

Efter tankning parkerr jag och ringer till Forex. När jag skall legitimera mig med bankId så gårt det ej. Gick heller inte att använda bankId på laptopen. Inget stort problem. Förmodligen dålig anslutning. Får försöka i ett större samhälle så småningom.

Såg att här kan man tvätta utomhus.

IMG_20221107_100237.jpg

Kör vidare en timme och stannar för att ringa. Denna gång kunnde jag legitimera mig. Tjejen som svarade på Forex sa att det var två diesel debiteringar. Jag förklarade att jag inte kan tanka för över tre tusen sek inom några min. Så det ena måste jag reklamera. Hon trodde mig och tog bort den debiteringen. Hon sa att det var en reservering och att den faller normalt bort automatiskt. Men eftersom tankningen var under en helg så hade det inte funkat denna gång. Mycket märkligt i vår dataålder.

Ja ja nu var problemet löst i alla fall.

Kör vidare efter lunch.

Skall till Taizè för att köpa lite fint porslin som min son Niclas har bett mig om. Han har varit där många gånger och vill nu utöka sin samling. Det är ett "öppet klosterområde".

Niclas du får gärna skriva här i tråden vad det officiella namnet är.

Jag lyckades i alla fall att hitta rätt. Det ligger nordväst om Lyon.

Jag går in i butiken och ser en stor mångd handgjort porslin.

IMG_20221107_145958.jpg

IMG_20221107_150028.jpg

Efter att ha betalat och slagit in porslinet noggrant och lagt ner det i en lämplig wellpappskartongvgår jag hem med kartongen. Porslinet skall ju få åka med till södra Marocko och sen till Stockholmsområdet. Så det får skumpa en hel del. Hoppas att det är helt när jag kommer fram till Täby.

Tar en promenad i området.

IMG_20221107_153347.jpg

IMG_20221107_153437.jpg

IMG_20221107_153525.jpg

Kör på en N märkt större väg och hoppas på att hitta en stor bensinstation med ordentligt upplyst parkering.

Solen lägger sig tidigt.

IMG_20221107_171010_BURST1.jpg

Hittar inge bensistation så jag kör av vägen och letar i en by istället. Eter en lång stund hittar jag denna plats i byn Digoin nordväst om Lyon.

IMG_20221107_173112.jpg

Körde 29,5 mil
 
Skall till Taizè för att köpa lite fint porslin som min son Niclas har bett mig om. Han har varit där många gånger och vill nu utöka sin samling. Det är ett "öppet klosterområde".

Niclas du får gärna skriva här i tråden vad det officiella namnet är.

Jag lyckades i alla fall att hitta rätt. Det ligger nordväst om Lyon.

Jag går in i butiken och ser en stor mångd handgjort porslin.
En får tacka för omvägen. Det var trevligt att se lite bilder från Taizé, som det är några år sedan jag var där sist. Taizé är det som stället kallas för och jag skulle gissa att det inte finns något annat mer formellt namn (men vet inte säkert).

Bröderna som verkar där har en så kallad öppen kommunitet i Taizé och tar emot besökare från hela världen. Det vanliga är att du är där en vecka och deltar i samtal, bön, arbete och lek. Det som är väldigt speciellt är deras gudstjänster, allra helst sången vilken får en oerhörd effekt om det är många som är med och deltar. Innan pandemin var det väldigt välbesökt säkert är det så åter igen, vissa veckor som jag har varit där har det samtidigt varit över 7 000 ungdomar där. Den intresserade kan läsa mer på deras svenska hemsida.
 
Dag 55 tisdag 8 / 11

Även idag var det bara sex grader ute kl 05. Konstigt nog så sjönk tempen en grad till kl 07.

Startar dagens färd kl 09, i solsken. Efter en timme ser jag en p-plats som jag kör in på.

Det skall bli städning.

Tar ut alla mattor och slår de mot boggiehjulen samt hånger dem på en ställning runt en gatuarmatur. Sen damsugar jag alla golv. Börjar som vanligt i sovrummet därefter hallen, köket, salongen och sist förarutrymmet. Öppnar öven förardörren och damsuger insteget liksom även våttorkar där.

Efter allt detta arbete lagar jag lunch.

Kör sen vidare söderöver. Ibland på landsväg och ibland på motorväg. På motorvägen N 88 ser jag för första gången i Frankrike en uppmaning eller krav, jag vet ej, om att använda snökedjor. Jag hann inte att läsa all info. T.ex. om det gällde vissa tider eller över en viss totalvikt. Det här var på sträckan mellamn St - Etienne och le Puy - en Velay. Det är ett bergigt omräde med uppförsbackar på ca 10 % : s lutning.

I sommras funderade jag på om jag skulle köpa sex nya sommardäck och komplettera med snökedjor. Men edftersom bakdäcken hade mer än 5 mm i mönsterdjup köpte jag två nya vinterdäck till fram. Så snökedjornas får vänta minst ett år till.

Kommer fram till dagens etappmål

IMG_20221108_154416.jpg

Tycker att det är bra att sluta färden vid denna tid.
För det kan ta ett bra tag att hitta en lämplig, någotsånär vågrät p - plats för nattvilan.

Jag kör som vanligt in mot centrum och ser mig om efter en p-plats. Snurrar runt länge. Den här stan har många backar och smala gator. Efter en stund ytterligare ser jag en bensinstation som har bra pris. Kör in och tankar. Fugerade med mitt Forexkort. Fick i 56,64 liter till ett pris av 1,839 per liter. Vilket är samma pris som igår i Bucey.

Nu undrar jag om dieselpriset i Spanien är högre eller lägre?

LPG har jag betalat 1.069 för i Frankrike - vad kostar den i Spanien?

Ni som vet får gärna skriva priserna här i min tråd. Tack på förhand!

Ca 100 meter efter tappen ser jag denna p -plats. Står en bil framför mig. Så jag tänker att det är ok att stå här. Ser ialla fall inga förbudsskyltar. Jag står ett par dm utanför vägbanan.

IMG_20221108_162003.jpg

På min em promenad går jag över gatan och ser att det där finns en bilvåg. Om man tar kontakt med kommunen och betalar en slant kan man få ett kvitto på totalvikten. Vilket jag inte tänker göra imorgon.

IMG_20221108_162336.jpg

IMG_20221108_162350.jpg

En bit ifrån vågen ser jag en stor parkeringsyta - men med en bom

IMG_20221108_162733.jpg

Jag ser efter en stund en tapp med ännu lägre pris. Här var det kö långt ut på gatan - med trafikstörningar som resultat.

IMG_20221108_163445.jpg

Ovanstående firma vill ej godkänna mitt Mastercrd kort.

IMG_20221108_163554.jpg

På tillbakavägen ser jag denna affär där man kan köpa vin direkt av tillverkaren.

IMG_20221108_170408.jpg

IMG_20221108_170415.jpg

Vilket jag inte gjorde. För jag har kvar några flaskor sedan mina inköp i Spanien i februari.

Till middag tog jag fram en flaska Cava att dricka till min tyska Leberkäse med rotsaker.

IMG_20221108_173311.jpg

Brukar ha något att läsa samtidigt som jag äter. För då är det lättare att äta långsamt och tugga maten väl.

Körde 22,4 mil
 
Dag 55 tisdag 8 / 11

Även idag var det bara sex grader ute kl 05. Konstigt nog så sjönk tempen en grad till kl 07.

Startar dagens färd kl 09, i solsken. Efter en timme ser jag en p-plats som jag kör in på.

Det skall bli städning.

Tar ut alla mattor och slår de mot boggiehjulen samt hånger dem på en ställning runt en gatuarmatur. Sen damsugar jag alla golv. Börjar som vanligt i sovrummet därefter hallen, köket, salongen och sist förarutrymmet. Öppnar öven förardörren och damsuger insteget liksom även våttorkar där.

Efter allt detta arbete lagar jag lunch.

Kör sen vidare söderöver. Ibland på landsväg och ibland på motorväg. På motorvägen N 88 ser jag för första gången i Frankrike en uppmaning eller krav, jag vet ej, om att använda snökedjor. Jag hann inte att läsa all info. T.ex. om det gällde vissa tider eller över en viss totalvikt. Det här var på sträckan mellamn St - Etienne och le Puy - en Velay. Det är ett bergigt omräde med uppförsbackar på ca 10 % : s lutning.

I sommras funderade jag på om jag skulle köpa sex nya sommardäck och komplettera med snökedjor. Men edftersom bakdäcken hade mer än 5 mm i mönsterdjup köpte jag två nya vinterdäck till fram. Så snökedjornas får vänta minst ett år till.

Kommer fram till dagens etappmål

Visa bilaga 17999

Tycker att det är bra att sluta färden vid denna tid.
För det kan ta ett bra tag att hitta en lämplig, någotsånär vågrät p - plats för nattvilan.

Jag kör som vanligt in mot centrum och ser mig om efter en p-plats. Snurrar runt länge. Den här stan har många backar och smala gator. Efter en stund ytterligare ser jag en bensinstation som har bra pris. Kör in och tankar. Fugerade med mitt Forexkort. Fick i 56,64 liter till ett pris av 1,839 per liter. Vilket är samma pris som igår i Bucey.

Nu undrar jag om dieselpriset i Spanien är högre eller lägre?

LPG har jag betalat 1.069 för i Frankrike - vad kostar den i Spanien?

Ni som vet får gärna skriva priserna här i min tråd. Tack på förhand!

Ca 100 meter efter tappen ser jag denna p -plats. Står en bil framför mig. Så jag tänker att det är ok att stå här. Ser ialla fall inga förbudsskyltar. Jag står ett par dm utanför vägbanan.

Visa bilaga 18000

På min em promenad går jag över gatan och ser att det där finns en bilvåg. Om man tar kontakt med kommunen och betalar en slant kan man få ett kvitto på totalvikten. Vilket jag inte tänker göra imorgon.

Visa bilaga 18001

Visa bilaga 18002

En bit ifrån vågen ser jag en stor parkeringsyta - men med en bom

Visa bilaga 18003

Jag ser efter en stund en tapp med ännu lägre pris. Här var det kö långt ut på gatan - med trafikstörningar som resultat.

Visa bilaga 18006

Ovanstående firma vill ej godkänna mitt Mastercrd kort.

Visa bilaga 18007

På tillbakavägen ser jag denna affär där man kan köpa vin direkt av tillverkaren.

Visa bilaga 18018

Visa bilaga 18015

Vilket jag inte gjorde. För jag har kvar några flaskor sedan mina inköp i Spanien i februari.

Till middag tog jag fram en flaska Cava att dricka till min tyska Leberkäse med rotsaker.

Visa bilaga 18017

Brukar ha något att läsa samtidigt som jag äter. För då är det lättare att äta långsamt och tugga maten väl.

Körde 22,4 mil
I Spanien är det 20 cents rabatt på priset på macken, så det blir 2 kr billigare än det står, när du betalar. Gasolen ligger runt 1 euro.
 
I Spanien är det 20 cents rabatt på priset på macken, så det blir 2 kr billigare än det står, när du betalar. Gasolen ligger runt 1 euro.
Tror att du skrev fel, Dieseln ligger runt 2 Euro litern på prispresentationen på pumpen i Spanien, men sedan när du betalar vid kassan dras det av minst 20 cent.

Men till exempel Repsol drar av 25 cent vid kassan och det finns säkert flera bensinbolag som ger mer än 20 cent.

Tror att priserna är ganska lika i Frankrike och Spanien idag, med en liten fördel för priserna på, den franska sidan.

Tommy
 
Jag antar att du kommer krångla dej in i spanien utan att betala någon vägavgift, frånsett att du får se mycket av frankrike så blir väl för övrigt milkostnaden ganska hög på dessa vägar?
Slitaget på bilen blir ju ganska högt motor växellåda bromsar får ju slita ont i backarna, de dolda kostnaderna kan knappast uppvägas av lägre bränslekostnad.
Undrar mycket över dina parkeringar på huvudled är du inte rädd för att polisen dyker upp eller du blir påkörd? Du måste ha lätt för att sova med en massa trafik 1meter från husbilen.
Nästan lite spännande att se hur du tar dej fram själv är jag alldeles för feg för att göra något liknande.
När vägavgifterna uppgår till en mindre del av kostnaden totalt med längre vägsträckor och jobbiga vägar ställer jag GPS på LÄTT väg.
 
Tack alla för er info.

Jag tankar fullt i Frankrike. Jag har alltid haft vinterdäck på den här hb:n. På den förra hade jag två uppsättningar. Men då bodde jag i en villa och kunde lätt förvara den uppsättningen som inte var på samt att jag då bara körde i Sverige.

bengtic:

Jag börjar själv fundera över kostnaderna. Som du skriver så är det nog bättre för bilen att gå på en jämn motorväg. För något år sedan så körde jag in från Friburg. Hade gps:en inställd på att undvika betalvägar och motorvägar. När jag körde på de franska landsvägarna i bergen ville motorn ha 5,2 lit per mil i uppförsbackarna och 0,02 i nedförsbackarna. Fick ju naturligtvis bromsa ibland för att hålla "rullfarten" under 100 km

Jag har aldrig parkerat på huvudled endast lagligt på en huvudgata. Så inget problem med rädsla för p - böter eller att polisen väcker mig och ber mig köra iväg.

Första gången som jag var i Almeria stod jag på gatan närmast stranden och bussen var nog mellan 10 och 15 cm ifrån mig. Finns en bild i en annan reseberättelse. Jag förutsätter att andra bilister ser mig och därmed undviker att köra på mig.

Jag för noggranna anteckningar. Skulle vara intressant att veta vad det kostar per mil, dieselförbrukning + vägavgift, att t.ex. köra på betalmotorväg i Frankrike mot att köra på landsväg. Betalvägen går ju "rakare" och jämnare och ofta bättre kvalite på asfalten.

Vad blir totala kostnaden för t.ex. sträckan mellan Luxemburg och Barcelona? På landsväg blir det ju flera mil längre eftersom landsvägen går i kringelkrokar och hastigheten varierar från 30 till 80. Medans man kan hålla en konstant fart på motorvägarna.
 
Ett alternativ till betalväg och samtidigt undvika dåliga vägar är att i Frankrike försöka köra vägar märkta med Nxx de motsvarar vår gamla R 1 osv.(Riksvägar för de som inte var med🤗) de håller som regel bra standard är tom motortrafikleder på del sträckor.
 
Ett alternativ till betalväg och samtidigt undvika dåliga vägar är att i Frankrike försöka köra vägar märkta med Nxx de motsvarar vår gamla R 1 osv.(Riksvägar för de som inte var med🤗) de håller som regel bra standard är tom motortrafikleder på del sträckor.
A75 från Clermont-Ferrand till Béziers är ju gratis. Och i Spanien är väl AP7 numera också gratis.
 
Jag använder maps med och utan betalvägar då får jag två värden på antal mil subtraherar och ser skillnaden sen multiplicerar jag med kostnaden runt 1 eu/mil -tror, jag sen räknar jag ut dieselpriset och jämför A75 är ca 10mil längre och bron kostar 10eu. Sen får jag ett jämförande värde skulle ju kunna mata in det i exel men har inte drivit det så långt.
Man sparar ju tid så kan man resa längre får man kanske ett stopp mindre har man då en extra ställplats eller camping att betala får man räkna in det.
I mitt fall måste jag räkna in att bilen är gammal och klen hade funderat på A75 men backar och höjd gillar inte bilen. Tyvärr blir ju körningen bara en transportsträcka från A till B Inte mycket att se.
Finns många parametrar som t.ex. vädret finns ju de som fastnat uppe i berget pga. snö och hur roligt är det.
Vi är ju vana vid snö men inte säkert att det blir snabbt röjt uppe i bergen på mindre vägar. Är det branta backar som vi knappast har hemma så blir det väl äventyrligt.
Jag brukar ha 7 kördagar från travemunde till santa pola ca 238 mil med betalvägar23 tim.
250mil utan betalvägar 27tim. Ser inte ut som så stor skillnad dels är maps dålig på tid eftersom de siffrorna är för personbilar som kör max efter hastighetsbegränsningen som det verkar.
Men 4 körtimmar och 12 mil sträcka säjer inte mycket om de hundra rondeller och små byar som ska passeras. Använder ju maps för alla beräkningar.
 
Dag 56 onsdag 9 / 11.

Igår kväll började det att regna. Vaknade redan kl 02 av ett förfärligt smattrande på taket. Det "spöregnade" i minst en timme innan det avtog och jag kunde somna om.

Gick upp kl 05.15 då var det 12 plusgrader ute och endast lätt duggregn.

Hade fått ett sms ifrån min telefonoperatör, Tele 2. De skrev om min surf utanför Sverige. Bl.a. detta: "Om du fortsätter på samma sätt under kommande 8 veckor kommer vi att behöva ta ut en extra avgift på 35 kr /GB......"...."enligt gällande EU-regler..."

De hänvisar till sin hemsida med en länk: efter ett långt stycke text läser jag följande: "Om du, under en sammanhållande period på mer än 16 veckor..............kan vi komma att ta ut en extra avgift."

Vet de inte sina egna regler!!!????

8 veckor och 16 veckor.

Jag har aldrig tidigare erhållit ett liknande sms.

Har ni?

Jag har nu varit ifrån Sverige i 10 dagar. Så varför detta sms nu??

I Marocko i mitten av dec köper jag ett abonnemang ifrån Orange. Som jag gjorde förra gången jag var i Agadir.

Men när jag kommer tillbaka i mars till Spanien får jag betala extra. Kanske köper ett spanskt abonnemang för några veckor och hoppar över internett i Frankrike och Tyskland. Kan ju inte köpa ett abonnemang för tre fyra dagar i varje land.

Men det får bli en senare nöt att knäcka.

Någon av er läsare har kanske en idé om hur jag skall lösa detta.

Efter kl 09 ringde jag till Tele 2.

Mannen som svarade att det är inga problem de närmaste sex veckorna. Men efter Marocko bör jag ringa till de igen för att klargöra vad som skall gälla.

----

Drar iväg lite senare än vanligt - p.g.a. ovanstående.

Nu blev det mycket uppför i bergen. På väg N 88. Ser denna skylt om snökedjor. Som tur var fanns det en yta på sidan av vägen där jag kunnde stanna för att fota.

IMG_20221109_101655.jpg

Som jag tolkar skylten skall alla bilar, även pb 1 och 2, ha snökedjor med sig i hela detta Departement, under vintern.

Eller räcker det med vinterdäck med bra mönster?

I Norge vet jag att snökedjor bara gäller lastbilar.

På väg N 106 mellan Mende och Ales ser jag många mycket gamla vägräcken och broar i sten. Förmodligen flera 100 år gamla.


IMG_20221109_113155.jpg

IMG_20221109_113230.jpg

Nästan ingen trafik - så jg kunnde stanna på vägen för att fota denna vackra utsikt.

IMG_20221109_114234.jpg

Det var tre vägarbeten där de hade stängt av halva vägen med ljussignaler.

IMG_20221109_114700.jpg

Siffran under det röda ljuset visar väntetiden i min tills man får köra på gult sken.

Här har jag hittat en p-plats utefter vägen. När de har "rätat" ut vägen har de behållit en bit av den gamla vägen som p --plats. Vilket är mycket bra. För man kan behöva sträcka på benen ibland. Här gäller det även att köra uppmärksamt och sakta. Behöver bromsa i nedförsbackarna. Det är även många hårnålskurvor där jag körde i ca 40 km trots att det är skyltat med 80. På vissa svåra partier var det skyltat med 30 för bilar med totalvikt över 3,5 ton.

IMG_20221109_115307.jpg

Den här vägen kan vara avstängd under vintern. Jag såg, på två ställen, skylten "ouvert", = öppen på svenska. Så denna väg går högt upp i bergen och man bör ej ta den vid kraftigt snöfall.

Ett hus syns långt borta. Såg flera bostadshus på svårtillgängliga ställen och några direkt vid vägen.

IMG_20221109_115328.jpg

Naturligtvis väldigt vackert att bo så i naturen, men svårt.


IMG_20221109_115350.jpg

IMG_20221109_115356.jpg

Fortsättning följer
 

Bilagor

  • IMG_20221109_114647.jpg
    IMG_20221109_114647.jpg
    4,4 MB · Visningar: 14
Hej Gösta.
Betr. muntliga besked från "kundtjänst".
Oavsett om det är Tele2 eller annan aktör.
Jag hade begärt att få en skriftlig bekräftelse på det utlovade,
med/innehållande, ett namn och en kontaktadress till utfärdaren.
Annars kan de blå-neka vid nästa tillfälle frågan kommer upp.

En av mina tidigare el-leverantörer gjorde så.
Man kan tycka att kontakt-uppgift vore naturligt när det handlar om el,
men inte den gången :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen