Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Intressant att följa ditt äventyr
Är det ett "Bankkort" du har som nekats användning?
En får tacka för omvägen. Det var trevligt att se lite bilder från Taizé, som det är några år sedan jag var där sist. Taizé är det som stället kallas för och jag skulle gissa att det inte finns något annat mer formellt namn (men vet inte säkert).Skall till Taizè för att köpa lite fint porslin som min son Niclas har bett mig om. Han har varit där många gånger och vill nu utöka sin samling. Det är ett "öppet klosterområde".
Niclas du får gärna skriva här i tråden vad det officiella namnet är.
Jag lyckades i alla fall att hitta rätt. Det ligger nordväst om Lyon.
Jag går in i butiken och ser en stor mångd handgjort porslin.
I Spanien är det 20 cents rabatt på priset på macken, så det blir 2 kr billigare än det står, när du betalar. Gasolen ligger runt 1 euro.Dag 55 tisdag 8 / 11
Även idag var det bara sex grader ute kl 05. Konstigt nog så sjönk tempen en grad till kl 07.
Startar dagens färd kl 09, i solsken. Efter en timme ser jag en p-plats som jag kör in på.
Det skall bli städning.
Tar ut alla mattor och slår de mot boggiehjulen samt hånger dem på en ställning runt en gatuarmatur. Sen damsugar jag alla golv. Börjar som vanligt i sovrummet därefter hallen, köket, salongen och sist förarutrymmet. Öppnar öven förardörren och damsuger insteget liksom även våttorkar där.
Efter allt detta arbete lagar jag lunch.
Kör sen vidare söderöver. Ibland på landsväg och ibland på motorväg. På motorvägen N 88 ser jag för första gången i Frankrike en uppmaning eller krav, jag vet ej, om att använda snökedjor. Jag hann inte att läsa all info. T.ex. om det gällde vissa tider eller över en viss totalvikt. Det här var på sträckan mellamn St - Etienne och le Puy - en Velay. Det är ett bergigt omräde med uppförsbackar på ca 10 % : s lutning.
I sommras funderade jag på om jag skulle köpa sex nya sommardäck och komplettera med snökedjor. Men edftersom bakdäcken hade mer än 5 mm i mönsterdjup köpte jag två nya vinterdäck till fram. Så snökedjornas får vänta minst ett år till.
Kommer fram till dagens etappmål
Visa bilaga 17999
Tycker att det är bra att sluta färden vid denna tid.
För det kan ta ett bra tag att hitta en lämplig, någotsånär vågrät p - plats för nattvilan.
Jag kör som vanligt in mot centrum och ser mig om efter en p-plats. Snurrar runt länge. Den här stan har många backar och smala gator. Efter en stund ytterligare ser jag en bensinstation som har bra pris. Kör in och tankar. Fugerade med mitt Forexkort. Fick i 56,64 liter till ett pris av 1,839 per liter. Vilket är samma pris som igår i Bucey.
Nu undrar jag om dieselpriset i Spanien är högre eller lägre?
LPG har jag betalat 1.069 för i Frankrike - vad kostar den i Spanien?
Ni som vet får gärna skriva priserna här i min tråd. Tack på förhand!
Ca 100 meter efter tappen ser jag denna p -plats. Står en bil framför mig. Så jag tänker att det är ok att stå här. Ser ialla fall inga förbudsskyltar. Jag står ett par dm utanför vägbanan.
Visa bilaga 18000
På min em promenad går jag över gatan och ser att det där finns en bilvåg. Om man tar kontakt med kommunen och betalar en slant kan man få ett kvitto på totalvikten. Vilket jag inte tänker göra imorgon.
Visa bilaga 18001
Visa bilaga 18002
En bit ifrån vågen ser jag en stor parkeringsyta - men med en bom
Visa bilaga 18003
Jag ser efter en stund en tapp med ännu lägre pris. Här var det kö långt ut på gatan - med trafikstörningar som resultat.
Visa bilaga 18006
Ovanstående firma vill ej godkänna mitt Mastercrd kort.
Visa bilaga 18007
På tillbakavägen ser jag denna affär där man kan köpa vin direkt av tillverkaren.
Visa bilaga 18018
Visa bilaga 18015
Vilket jag inte gjorde. För jag har kvar några flaskor sedan mina inköp i Spanien i februari.
Till middag tog jag fram en flaska Cava att dricka till min tyska Leberkäse med rotsaker.
Visa bilaga 18017
Brukar ha något att läsa samtidigt som jag äter. För då är det lättare att äta långsamt och tugga maten väl.
Körde 22,4 mil
Tror att du skrev fel, Dieseln ligger runt 2 Euro litern på prispresentationen på pumpen i Spanien, men sedan när du betalar vid kassan dras det av minst 20 cent.I Spanien är det 20 cents rabatt på priset på macken, så det blir 2 kr billigare än det står, när du betalar. Gasolen ligger runt 1 euro.
A75 från Clermont-Ferrand till Béziers är ju gratis. Och i Spanien är väl AP7 numera också gratis.Ett alternativ till betalväg och samtidigt undvika dåliga vägar är att i Frankrike försöka köra vägar märkta med Nxx de motsvarar vår gamla R 1 osv.(Riksvägar för de som inte var med) de håller som regel bra standard är tom motortrafikleder på del sträckor.
Det är rätt, men den går på hög höjd , så vintern bör man hålla koll på snön.A75 från Clermont-Ferrand till Béziers är ju gratis. Och i Spanien är väl AP7 numera också gratis.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons