• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Du har alltid så fint hemma hos dej på alla foton man sett!
Antar att det är samma person som vill byta upp sej till Concorde som fixar det!
Lite bortskämd verkar det som herr dyner är.
Roligt att se mannen bakom resorna man läser om, känns som om man har lite att lära om att resa med husbil!
 
Du har alltid så fint hemma hos dej på alla foton man sett!
Antar att det är samma person som vill byta upp sej till Concorde som fixar det!
Lite bortskämd verkar det som herr dyner är.
Roligt att se mannen bakom resorna man läser om, känns som om man har lite att lära om att resa med husbil!

Tack Bengt!

Fint att du gillar min berättelser. Du har stor kunskap om motorer mm som inte jag har. Så vi lär av varandra. Vilket är jättebra med detta forum.
 
I morse satt vi vid köksbordet och tittade på vädret, både här hemma och hur det ser ut i Kroatien och det var inga höjdartemperaturer.
Då kikade vi hur det såg ut i Marocko, det är guldväder så jag frågar min bättre hälft om hon skulle våga tillbringa en vinter med husbilen i Marocko, nä det skulle jag aldrig våga säger hon. Men Gösta åker ju helt själv säger jag!

Då åker vi med Gösta vräker hon ur sig.:ROFLMAO:

Det gör ju visserligen redan jag eftersom jag läser allt han skriver om, tack för att vi får följa med!
Men att fysiskt vara borta en hel vinter är bara en dröm än så länge, i alla fall 6-7 år till.
 
I morse satt vi vid köksbordet och tittade på vädret, både här hemma och hur det ser ut i Kroatien och det var inga höjdartemperaturer.
Då kikade vi hur det såg ut i Marocko, det är guldväder så jag frågar min bättre hälft om hon skulle våga tillbringa en vinter med husbilen i Marocko, nä det skulle jag aldrig våga säger hon. Men Gösta åker ju helt själv säger jag!

Då åker vi med Gösta vräker hon ur sig.:ROFLMAO:

Det gör ju visserligen redan jag eftersom jag läser allt han skriver om, tack för att vi får följa med!
Men att fysiskt vara borta en hel vinter är bara en dröm än så länge, i alla fall 6-7 år till.

Hej!

Roligt att du hänger med här. Ta en ordentlig semester nu. De e bara å åk
Ni hinner köra till södra Spanien innan jag färjar över i slutet av denna månad.

Vi kan göra sällskap till Agadir, Sidi Ifni med flera andra ställen.

Det finns mycket fint att uppleva där.
 
Dag 60 Söndag.

Igår läste jag ut sjunde boken av Jan Guillou i serien om 1900 talet. Både jag och min bror tycker att böckerna är mycket läsvärda.

Till lunchläsningen tog jag fram en bok om USA:s krig i Vietnam. Handlar speciellt om en händelse / massaker på ett sjukhus. Bokens namn är "På heder och samvete" av Nelson DeMille.

Här har jag parkerat i Altea.

IMG_20221112_165808.jpg

Dagens viktigaste uppgift blev att gå till "Tappen" för att tvätta kläder. De har ett särskilt litet hus med många maskiner. 8kg tvättmaskin kostar 4,50 och torktummlaren 3, allt i euro.

IMG_20221113_093702.jpg

Det här systemet är mycket bra för mig som helst fricampar. I Sverige måste jag ta in på en camping för att tvätta kläder. Vilket jag inte behöver i Frankrike och Spanien. Efter fm tvätt blev det lunch ute i solen och en timmes läsning. Det är så här jag vill sitta några timmar per dag, i början av resan. Om en vecka vågar jag sitta flera timmar i ett sträck.

IMG_20221113_111320.jpg

Kl 18 kom Tommy och hämtade mig. För jag var bjuden hem till honom och Carola på middag. Det blev en mycket trevlig kväll med samvaro och god hemlagad mat.

Jag gick hem.

Körde inget idag.


---------------


Dag 61 måndag 14 / 11

På morgonen körde jag och tankade diesel och på andra sidan rondellen färskvatten. Har ingen adapter rill denna utkastare så det blev att bära i vattenkannor.

På fm tog jag fram min elcykel ifrån garaget. Det blev en tur i stan på ca en timme.
Satt och räknade ut lite statistik mellan Rostock och Altea. När jag var färdig kom Bengt ifrån Värnamo fram och hälsade. Vi stog och pratade en stund utanför min hb när hans fru anslöt sig. Sen gick vi till deras Mercedesplåtis som är lika hög som min hb. Det blev en trvlig pratstund.

Solade bredvid hb:n en stund innan lunch. Liksom att jag lunchade ute. Sen blev det mulet men jag satt kvar och läste en stund.

Tog därefter en promenad ner till playan. På vägen dit såg jag att telefonbolaget Orange hade ett kontor här. Gick fram men de hade siesta. Gick efter stranden en bil och sen tillbaka.

Kl 17.00 stod jag utanför dörren med min rauter som jag hade köpt i Agadir för två år sedan. Jag frågade, på "knaglig" spanska om jag kan använda den i Spanien. Men se det går ej för det är olika juridiska företag. Så i månadsskifte skall jag besöka kontoret i Agadir för att köpa tre månaders surf.

Tog fram min kompressor och fyllde på med ny luft i däcken inkl cykelns däck. Skönt att ha egen utrustning med sig. På "tappen" tar de en euro för fem minuters luft och / eller vatten. Det är jag / vi inte vana vid ifrån Sverige.

En kvart efter 19 kom Tommy och lotsade mig ut ur stan till Fiatverkstaden som ligger på vägen till Albir. Det är en trång gata och jag måste köra in vinkelrätt genom porten. Därför behöver jag använda p-platsen som jag står på för att kunna räta upp bilen i rätt vinkel.

IMG_20221114_194046.jpg

Här tänker jag sova i natt.

IMG_20221114_194118.jpg

Tack Tommy för all hjälp. Det är mycket värdefullt för mig och många andra.

Körde 5 km


Visa bilaga 18299Jag kan bidra med en bild på gubbarna från min vinkel, när jag diskret dragit mig tillbaka till soffan. Där pågick en diskussion full av inlevelse, fråga mig inte om vad...vid det laget hade jag slutat lyssna 🤭 Men, en trevlig kväll hade vi 🥂🍷🍽

Tack Carola för trevligt umgänge och god förplägnad.
 

Bilagor

  • IMG_20221112_103551.jpg
    IMG_20221112_103551.jpg
    3,1 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Lite statistik, för den som så önskar läsa.

Gäller min resa mellan Rostock och Altea.

Kommande km tal gäller mellan tankningarna i de olika länderna. Först tankade jag fullt i Rostock. Sista tankningen i Tyskland var i Guntzburg.

Km 920, köpt diesel 116,91 lit till ett pris av 171,51 euro vilket ger 1,27 lit per mil.

Frankrike

Km 1367, köpt diesel 161,60 lit till ett pris av 293,70 euro vilket ger 1,18 lit per mil.

I ovanstående länder har jag inte kört på någon motorväg.

Däremot i Spanien körde jag motorväg till ca 96 %, mest på AP 7 lite på A 7.

Km 831 köpt diesel 95,90 till ett pris av 185,28 euro vilket ger 1,15 lit per mil.

Kommentarer

Sverige har hög reduktionsplikt vilket innebär att efekten från soppan är sämre. Det åtgår mer diesel för att kör en mil än i andera länder.

Jag hade naturligtvis en viss mängd svensk diesel när jag körde i Tyskland en något mindere mängd i Frankrike och Spanien. Den svenska diesel blir ju hela tiden utblandat med effektivare utländsk diesel.

När jag kör i Mälardalen och i städer med rödljus vill hb:n ha upp till 1,3 lit per mil med enbart svensk diesel.

Att köra på motorväg som inte är så backig och med jämn fart hela tiden påverkar förbrukningen. Därav den lägsta förbrukningen i Spanien.

Skall bli intressant att räkna ut siffrorna för Marocko, nästa år.
 
Sådärja, då kunde en nöjd Gösta backa ut husbilen, från FIAT verkstan i Altea,
6D0A5412-4774-45DD-9446-81C4F7112157.jpeg
Nöjd efter att ha inspekterat den utbytta kamremmen, vattenpumpen och stämplar som skall in i serviceboken och visar att det blivit utbytta i samband med den stora servicen den 15 november 2021. Uppgifterna om datum och km finns även skrivet på plastskyddet över kamremmen.

404133EE-5850-4EB9-96AC-D0588ACB818B.jpeg
Det är aldrig fel att spara pengar, samma service skulle kosta 22000 kr, som Gösta förhandlade ner till 19000 kr i Stockholm. Nu betalade Gösta istället 971 Euros.

Det var det sista jag hörde och såg av Gösta när husbilen försvann söderut på N332, på väg till Marocko!

Det är ingen fegis den där Gösta…;)

Trevlig resa, kör försiktigt,

Tommy
 
Senast ändrad:
Sådärja, då kunde en nöjd Gösta backa ut husbilen, från FIAT verkstan i Altea,
Visa bilaga 18316
Nöjd efter att ha inspekterat den utbytta kamremmen, vattenpumpen och stämplar som skall in i serviceboken och visar att det blivit utbytta i samband med den stora servicen den 15 november 2021. Uppgifterna om datum och km finns även skrivet på plastskyddet över kamremmen.

Visa bilaga 18317
Det är aldrig fel att spara pengar, samma service skulle kosta 22000 kr, som Gösta förhandlade ner till 19000 kr i Stockholm. Nu betalade Gösta istället 971 Euros.

Det var det sista jag hörde och såg av Gösta när husbilen försvann söderut på N332, på väg till Marocko!

Det är ingen fegis den där Gösta…;)

Trevlig resa, kör försiktigt,

Tommy

Tack Tommy för all hjälp!

Du är mycket hjälpsam för oss med begränsade språkkunskaper och att du har lyckats förhandla till 10 % rabatt på vissa delar och 100 % på en del hos en auktoriserad Fiatverkstad.


Må väl så ses vi förhoppningsvis i mars
 
Dag 62 tisdag.

Idag vaknade jag utanför den auktoriserade Fiatverkstaden, som ligger på en lokalgata utmed N 332 i södra delen av Altea.

Kl 8.30 blev jag invinkad. Tommy kom strax efter och vi talade med personalen. Sen skjutsade Tommy mig tillbaka till marknadsplatsen.

Det är alltid marknad på tisdagar.

Först gick jag på grönsaksmarknaden som är på en vanlig gata.

IMG_20221115_085701.jpg

Här var komersen redan i full gång.

Finns även ätbart.

IMG_20221115_090601.jpg

Lång kö för att få handla.

IMG_20221115_090701.jpg

Sen gick jag till den stora marknadsplatsen som är belägen på en jättestor p-plats. Där det är p-förbud mellan kl 00.00 och 17.00, på tisdagar.

IMG_20221115_091606.jpg

Många stånd sålde kläder i olika storlekar för damer, herrar och barn. Såg en skylt på 2 euro för en vanlig t-tröja. Vilken kvalité kan en sådan ha?
Mycket väskor, smycken, plånböcker mm mm.

Efter en timme lämnade jag marknaden och promenerade in till stan och ut till playan.

Åt lunch på en liten lokal restaurang, vanlig husman för 15 euro inkl en öl.

Gick även upp i ett villakvarter i närheten med fin utsikt eftersom det var en brant uppförsbacke dit.

IMG_20221115_141654.jpg

Många höga murar och stängsel omslöt villorna. En fin översiktsbild över gamla stan med dess fina kyrka, lyckades jag fånga.

IMG_20221115_141703.jpg

Vid 15 - tiden hämtade Tommy mig och vi körde till verkstaden. Servicen hade gått utan problem. Jag fick lite info av mekanikern med översättningshjälp av Tommy. Även att backa ut gick utan broblem för en p-plats var tom på andra sidan. Så jag kunnde använda den.

Körde sen till Alicante. Hittade en p-plats vid strandpromenaden.

IMG_20221115_165112.jpg

Jag står nu för första gången på en betald p-plats.

Går ut på strandpromenaden och ser några som badar.

IMG_20221115_165209.jpg

Så jag vände och bytte om till badbyxor och badrock. Tar med mig kylskåpstermometern. Den visade 20 grader både i luften och i vattnet. Det blev ett skönt dopp. Kommer förmodligen att ta ett nytt i morgon. Om solen skiner stannar jag nog ytterligare ett dygn.

Efter badet tog jag en promenad på den breda och fina strandpromenaden. Där det fanns en scen bl.a.

IMG_20221115_175205.jpg

IMG_20221115_175213.jpg

Körde 5,0 mil
 
Tack Tommy för all hjälp!

Du är mycket hjälpsam för oss med begränsade språkkunskaper och att du har lyckats förhandla till 10 % rabatt på vissa delar och 100 % på en del hos en auktoriserad Fiatverkstad.


Må väl så ses vi förhoppningsvis i mars
Om det fanns fler Tommy i världen så fanns det nog inga krig tror jag iaf.
 
Dag 63 onsdag.

I Tyskland och Frankrike var det omkring sex plusgrader vid kl 05 och 06. I norra Spanien någon grad varmare trots att jag var högre upp. Men i Altea var det ca 15 grader på morgonen. I Alocante och Almeria 17 eller 18 grader. På em drygt 22 i Almeria. Skönt att det blir varmare ju längre söderut som jag kör. Det bådar gott för framtiden.

En biefekt av detta är att värmesystemet inte sätter igång på nätterna eftersom jag har ställt in termostaten på 20 grader. När solen värmer på dagen kan det bli över 30 grader inne i huset på sen em. Därför går det bara gas till kylskåpet.

På fm går jag på strandpromenaden. Det är molnigt så att bada är inte att tänka på, just nu åtminstånde. Jag har betalt till kl 10.40. Kommer solen att visa sig innan dess så blir det bad och att jag betalar för resten av dagen.

Här en bild som oxå kan ge en synvilla. Men ack så vacker.

IMG_20221116_092236.jpg

Högt upp i berget finns detta:

IMG_20221116_092137.jpg

Jag vet ej vad det är. Har inte läst något om det. Men ser ut som en gammal militärborg. Eller om det är gammla stan med en ringmur.

Någon av er läsare vet kanske och kan skriva här, till allas glädje.


IMG_20221116_094017.jpg

Någon har virkat för att försköna staketet.

IMG_20221116_095702.jpg

Igår kväll såg jag att julskyltningen är i full gång. Såg lite av det även i Altea.

IMG_20221115_175940.jpg

Eftersom det fortsatte att vara mulet så lämnade jag stan och körde vidare söderut fram til Spaniens sydöstra hörn. D.v.s. staden Almeria. Där har jag och Lottie varit. Vi parkerade backom konserthuset efter tips från "Plastpelle". Tack Pelle för en utmärkt p-plats.

När jag nu kommer in i stan norrifrån och kör mot havet ser jag det välbekanta pariserhjulet och senare det fina loket med endast två axlar.

IMG_20221117_101317.jpg

Det är skönt att känna igen sig och att kunna hitta tillbka till en utmärkt p - plats som är jättestor och uppdelad i två enheter. Jag körde förbi den första som ligger närmast konserthuset. Parkerade vid väggen mot parken.

IMG_20221116_165606.jpg

Det oranca huset uppe till höger är konserthuset.

Efter att ha parkerat tar jag fram min cykel och beger mig till Lidl en bit norrut, lagom cykelavstånd.
När jag kommer tillbaka ser jag en liten flicka med en lång svart klänning och en stor röd blomma i håret. Många Pb 1 är parkerade här. Det skall kanske bli något event i parken tänker jag.

Cyklar hem med mina matvaror och ställer in cykeln i garaget. Sen går jag till parken och ser en stor folksammling. Går fram och hör musik. Ser denna "roll ups" och förstår vad som komma skall.

IMG_20221116_170047.jpg

En dansskola skall ha uppvisning. Först kommer ca 30 små barn och visar vad de kan. Försökte att lägga upp en vido men den var för stor för servern att hantera.

Därefter tonnåroingar.

IMG_20221116_172242.jpg

Sist kom de vuxna.

IMG_20221116_172710.jpg

Lägg märke till att de har olika "halsbeklädnader".

Det var en fin uppvisning. Som jag fick möjlighet att se så där " helt appropå". Hade ju ingen aning om detta när jag lämnade Alicante i morse eller ens när jag parkerade.

Efter föreställningen gick jag hem och åt middag.

Körde 30,5 mil
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen