• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 64 torsdag.

På morgonen är det 18 grader ute och blåsigt. Solen kom fram vid 8 - tiden. Jag läser en stund i min bok, som handlar om Vietnam och USA:s närvaro på 1960 - talet.

Jag går ut för att leta reda på en järnaffär som jag handlade i sist jag var här. Skall ligga några kvarter bort. Får leta en stund och gå många kvarter. När jag kommer nära p -platsen som ligger nära konserthuset kommer jag rätt. Köpte en adapter, med större diameter än de som jag redan har, till vattenutkastare. Kostade 3,50.

När jag kommer hem flyttar hb:n till den andra p - platsen för att komma närmare havet. Sen cyklar jag till det fina loket som jag visade igår. Det tog 14 min att cykla dit utan hjälp från den elektriska motorn.

Vid 10 - tiden byter jag om till badbyxor och morgonrock, tar fram min fotpall ifrån garaget och går till havet för att bada. Det är bra temperatur, ca 20 grader, men stora vågor väller in. Jag går ut en bit och doppar mig. Känner vattnets krafter och sanden som rinner ut under mina fötter. Vågar inte gå ut för långt eller att simma. Jag har respekt för havets krafter och går tillbaka in till stranden.

Åter vid p - platsen möter jag två damer som undrar om jag har badat och hur det var. En var ifrån Frankrike och den andra från Tyskland. Så jag berättade på tyska om de kraftiga vågorna och att jag endast doppade mig. Min franska är inte tillräckligt god för att gå längre än till hälsningsfraser.

Tar fram min solstol och det lilla bordet. Ställer de i solen framför hb:n. För här tänker jag äta lunch, trots att det blåser en hel del.

På em gick jag en sväng på strandpromenaden.

IMG_20221117_144411.jpg

Högt upp i bilden ovan kan man se skärmar som surfare får fart av. Människorna är svårare att se.

IMG_20221117_144445.jpg

Går till ett glasscafé. Men det var stängt. Öppnar inte förän kl 16. Går till nästa men det var stängt. Vid tredje försöket gick det bra. Köpte två stora kulor i en strut, för 4,50. Sätter mig på en parkbänk och njuter av den goda glassen och utsikten över havet med dess stora vågor som slår in över en stenbarriären.

IMG_20221117_154957.jpg

Vandrar hemåt i blåsten och blir inne resten av dagen.

Kl 19.30 började ett Zoom - möte från Stockholm som jag deltog i. Tog en stund att komma in men det gick med lite telefonhjälp.

Körde bara ca 400 meter.

-----------------------


Dag 64 fredag

När jag går upp strax före kl 05 ser jag att det är alldeles mörkt i vardagsrummet. Displayerna skall ju lysa en del. Alltså är batteriet helt urladdat.

Hur kan det komma sig? Har ju bara stått stilla sedan igår em. Det har inte hänt förut efter så kort tid.

Jag plockade undan den torra disken och annat, så att inget skulle ramla ner på golvet. För nu måste jag köra en stund för att se om batteriet tar emot el ifrån generatorn när motorn är igång. Ställer in gps:en på Malaga och kör iväg i mörkret.

I utkanten av Almeria stannar jag på vägen och kollar på telefonen. Den visar nu att jag har 8 % batteri. Skönt!!! Batteriet tar ialla fall emot laddning. Så det är bara att fortsätta att köra. Stannar på en bensinstation efter A 7:an för att äta frukost och ringa till Lottie.

Vid Motril svänger jag av A 7. Nu är det ljust sedan en tid och det är trevligare att köra på N 340. Kör delvis nära kusten och letar efter en lämplig p-plats. Tog en bra stund. Vid Almunecar ser jag en lång plats utefter ett berg. När jag har stannat så började det att regna.

Har nu kört i ca tre timmar och litiumbatteriet visar endast 55 %. Det skall ju vara fulladdat efter c en timmes körning. Så det är förmodligen två fel. Batteriet laddade ur i natt och den tar långsamt emot laddning.

Vad gör en turist med bristfälliga språkkunskaper? Ringer Tommy så klart. Det var dålig mottagning här. Tommy hörde bara vart tredje ord så jag sa att jag skall leta reda på en bättre plats, högre upp i bergen, närmar A 7 eller på A 7.

Gör så och ringer igen. Jag berättar vad som hänt och frågar om han har några kontakter med husbilsverkstäder. Tommy lovar att googla en stund och återkomma. Han nämner att han tidigare har hjälp en till en verkstad i Granada. Så jag ställer om gps:en till Granada. Jag har ju tänkt att köra till Alhamra de Granada i nästa vecka så det får bli lite tidigare.

Jag kör vidare på landsvägen. Gps:en leder in mig på en smal väg som senare visar sig vara en brant serpentinväg med tvära kurvor. Asfalten är mycket blöt och på sinna ställen rinner det ner mycket vatten. I en tvär hårnålskurva kommer jag inte runt på en gång. Fick backa en bit och göra ett omtag. Men nu slirade det bara. Kom inte iväg. Vad göra nu? Vill inte backa tillbaka i en eller två km.

Nåväl backar en liten bit så att jag kom bort ifrån det värsta vattnet. Äntligen!! NU rullade det sakta uppför igen. Vilken nervpress!!!

Kommer upp på A 7 och gps:en visar att jag skall köra tillbaka mot Almeria. Blir lite förvånad. Men kommer ihåg att det finns minst tre vägar upp till Granada. Lottie och jag körde upp närmare Malaga. Det visade sig att efter några mil skulle jag svänga av A 7 och in på A 44 (tror jag).

Tommy ringer och säger att Adria har en verkstad i Sevilla och en i Granada. Granade blir alldeles utmärkt svarar jag. Han ringer de och lyckas boka en tid till måndag morgon.

Tack Tommy för all hjälp!

Jag kör förbi Granada för att komma till den varma källan i Alhama de Granada.

Stannar för att tanka diesel. Som här kostade 1,879. Vilket är det lägsta som jag har betalt i Spanien. I Frankrike betalade jag 1,839. I Tyskland strax över 2 euro.

Stannar ibland för att ta några foton på landskapet. Vägen går en bit upp i bergen så jag fotar ner.

IMG_20221118_124232.jpg

Så småningom kommer jag fram till en bra officiell hb - p -plats i Alhama de Granada där Lottie och jag stod för några år sedan. Vi gick till den 50 gradiga varma källan.

Efter lunch tar jag fram cykeln och packar ner badbyxor mm och ger mig iväg nerför backarna på en cykelbana. Den tar slut vid avtagsvägen till den varma källan, där finns denna skylt.

IMG_20221118_145908.jpg

Nu blir vägen mycket smal och kurvig. Strax före den sista 90 gradiga vänsterkurvan kom jag för långt ut på vägen och hamnade i en smal grussträng. Kom för nära berget så min högra arm slog i och jag körde omkull. Blev lite omskakad. Väntade en stund innan jag reste cykeln och fortsatte den sista biten. Tur var att jag ramlade mot berget och inte mot de låga vägräckena en stund tidigare. För då hade jag kanske rasat ner 30 eller 40 meter utefter slänten.

Jag låste fast cykel vid en stolpe och tog ur batteriet, som jag inte hade använt men kommer att använda på vägen hem.

Gick ner till badet. Där hade ett par redan badat och klätt om. Det visade sig att de kom ifrån Gävle så vi talade en stund. De sa att vattnet idag var ca 35 grader. Aj då!! När lottie och jag var här var det 54 grader när det kom ut ifrån muren och ca 50 i bassängen. Det var ju en besikelse,

När jag böt om såg jag att jackans högerarm var blodig. Men det rann i alla fall inget nytt blod. Så jag brydde mig inte. Utan böt om och gick ner i vattnet. Det var ju skönt trots att jag hade sett fram emot 50 grader. Blev ju besviken så klart.

IMG_20221118_155410.jpg

Det kom en dansk man och badade. Det är svårt att förstå danska.

Ifrån denna muröppning kommer vattnet.

IMG_20221118_155440.jpg

Senare kom även en man ifrån Marocko. Med min knaggliga franska fårstod jag att han kom ifrån Rabat.

Här njuter jag

IMG_20221118_154233.jpg

Dansken, som bor i närheten sedan 17 år, trodde att hotellägarna nu spär ut det varma vattnet med kallvatten för att få flera betalande gäster. För bakom muren finns ett spahotel. Kanske blev det nya ägare p.g.a. pandemin. Jag vet ej.

Efter kanske en timme cyklade jag hem. Nu var det nästan bara uppförsbacke.

När jag kom hem igen så hade jag ont i bröstet på höger sida. Tvättade rent såret på armen och lade på en kompress som jag tejpade fast. Bestämde mig för att inte bada imorgon. Hade det varit 45 - 50 grader så hade jag cyklat ner igen. Men inte med 35 grader och ont i bröstet - då får det vara.

Men ändå en skön upplevelse i det kroppsnära vattnet. Absolut värt en resa hit. Förra vintern var det stängt, när jag var här. Vilket var förståligt.

Körde 27,2 mil
 
Senast ändrad:
Hej alla vänner !

Nu är det äntligen dax för en utlandsresa.

Sitter just nu på DFDS-färjan till Paldinski i Estland.

Har bokat hytt för att sova bekvämt.

Kör som vanligt utan något speciellt mål. Stannar gärna vid någon nationalpark. Har läst att det finns en öster om Tallin vid Finska viken.

Den grova planeringen är att köra söderöver till Polen. Tar i slutet av oktober eller början av november färja över till Skåne. Blir där några dagar för att sedan färja till Tyskland. Kör sedan till Frankrike, Spanien och förhoppningsvis till Marocko i vecka ett 2023.
Är gärna där i nästan tre månader innan färden går norrut.

Kommer till Sverige i början av maj månad om allt går som planerat och utan några allvarliga missöden.

Kör försiktigt därute och ta väl hand om er.
Hur är Marocko? Varit där förut? Många fransmän åker dit.
 
Hej Gösta jag har en kompis som bor i Sacaba Beach där du kan parkera han är där nu åker hem den 3 dec Sacaba ligger söder om Malaga han är teknisk kunnig finns stor parkering utanför hans hus där finns restaurang och bad hör av dig om det är något jag hemma i år


Tack Pelle låter intressant.

Hör av mig efter det bokade verkstadsbesök et på måndag.

Åker ju alltid förbi Malaga.
 
Hur är Marocko? Varit där förut? Många fransmän åker dit.

Det är underbart. Ca 25 grader i Agadir och ännu varmare söderut. Jag har varit där tre gånger.

Det har varit en fransk koloni så de allra flesta talar franska. Därför är det bekvämt för fransmän och kvinnor.

Maten kostar hälften mot i Sverige och många andra saker / tjänster är billiga.

De bara å åk!
 
Jag har haft problem med min EZA app på telefonen några dagar.

Kan inte se hur mycket jag har i batteriet eller aktuell förbrukning. Brydde mig ej tidigare men när det var helt släckt i går morse tänkte jag om.


Har startat om telefonen. Blev inte bättre. Idag har jag tagit bort appen för att sen installera in den igen. Men det lyckades jag ej med.

Fick in två andra EZA appar som heter Droid resp BMS Monitoring. Men de är inte vad jag behöver.

Har försökt via Googel och Appstore.

Är det någon här som kan hjälpa mig att installera rätt app?

Skriv gärna ett PM.


Tack på förhand.
 
Dag 65 lördag.

Igår em var det bara 10 grader ute när jag cyklade iväg till badet. Kl 18 var det endast 6 grader och min Alfevärmare startade.

Ja det är kallare i bergen än vid kusten. Det är priset som jag gärna betalar för att få möjligheten att bada i den varma källan utan avgift. Det finns många varma kvällar som man når mot avgift.

Jag har fortfarande ont i bröstet och värre blir det när jag byter ställning.

Så jag satt länge vid matbordet och skrev.
Konstigt nog kännde jag ingen hunger vid niotiden. Brukar dricka fm the mellan kl 8 och 9.

Gick ut på stan, vid 12 tiden.Det är en mycket brant backe upp till centrum. Tänkte äta något om jag hittar något intressant. Gick runt en stund i de centrala delarna, med negativt resultat. Men å en gata på även hem fann jag en restaurang.
Beställde fram en meny. Den var omfattande.
Stannade för kyckling och en öl.
Ölen serverades snabbt, efter en stund kom det oliver. Som jag inte gillar.

Efter ev halvtimme kom en stor portion kyckling och en liten baguette.

IMG_20221119_125912.jpg

Det smakade bra. Orkade inte äta upp allt så jag bad om en ask för att ta med resten. Vilket jag fick utan sur min.

Idag blåste det kallt och tempen visade 9 grader när jag kom hem.

Bestäm de mig för att köra fram till verkstaden.

Hade planerat att var kvar hela helgen. Men det är inte väder för att ta ut solstolar och sitta där och läsa.

Verkstaden har den underliga adressen AU A92, 213 Santa Fe. Som ligger i utkanten av Granada.

Gps: en gillade inte den. Så jag hoppade över de två första bokstäverna.

Men det blev många konstiga kommandon.

Hamnade till slut vid en husbilsfirma med mest vagnar och det stod ett annat namn på väggen än vad Tommy hade uppgett. Så jag skrev in adressen på Googel maps. Nu skulle jag köra i 28 min västerut.

Gjorde så. Men där fanns det bara natur. Så vänder om och kör tillbaka. Stannar på en "tapp" för att läsa Tommys mail igen. Ser namnet och skrev ner det.
När jag nu ytterligare en gång kör fram till firman ser jag på en annan vägg samma namn som Tommy hade uppgivet. Då jag var rätt vid första försöket. Var bara för lat för att gå ur hb:n och se mig omkring.

Så det blev onödigt mycket sightseng utefter A7 idag. Men mycket vackert landskap.

Nu står jag på en Villagatan i närheten av verkstaden. Det blir två nätter här.

IMG_20221119_171448.jpg

Tar som vanligt en promenad i omgivningen.

Ser att alla hus har sina jalusier nerdragna och på bottenvåningen även ett galler.

Vad är spanjorer rädda för?
Jag skulle tycka att huset var som ett fängelse.

Om verkstan inte klarar av uppgiften i morgon kan jag ta kontakt med denna firma som jag såg nu ikväll här i bostadsområdet.
IMG_20221119_172941.jpg

Eller så så vänder jag mig till plastpelles kompis

Körde 15,8 mil varav många i onödan.
 
Hej alla vänner !

Nu är det äntligen dax för en utlandsresa.

Sitter just nu på DFDS-färjan till Paldinski i Estland.

Har bokat hytt för att sova bekvämt.

Kör som vanligt utan något speciellt mål. Stannar gärna vid någon nationalpark. Har läst att det finns en öster om Tallin vid Finska viken.

Den grova planeringen är att köra söderöver till Polen. Tar i slutet av oktober eller början av november färja över till Skåne. Blir där några dagar för att sedan färja till Tyskland. Kör sedan till Frankrike, Spanien och förhoppningsvis till Marocko i vecka ett 2023.
Är gärna där i nästan tre månader innan färden går norrut.

Kommer till Sverige i början av maj månad om allt går som planerat och utan några allvarliga missöden.

Kör försiktigt därute och ta väl hand om er.
Äntligen har jag hittat dig Gösta. Har saknat dina reseberättelse nu ska jag följa din resa med glädje. Ha det gott
Abben
 
Hej alla vänner !

Nu är det äntligen dax för en utlandsresa.

Sitter just nu på DFDS-färjan till Paldinski i Estland.

Har bokat hytt för att sova bekvämt.

Kör som vanligt utan något speciellt mål. Stannar gärna vid någon nationalpark. Har läst att det finns en öster om Tallin vid Finska viken.

Den grova planeringen är att köra söderöver till Polen. Tar i slutet av oktober eller början av november färja över till Skåne. Blir där några dagar för att sedan färja till Tyskland. Kör sedan till Frankrike, Spanien och förhoppningsvis till Marocko i vecka ett 2023.
Är gärna där i nästan tre månader innan färden går norrut.

Kommer till Sverige i början av maj månad om allt går som planerat och utan några allvarliga missöden.

Kör försiktigt därute och ta väl hand om er.
Vad trevligt att du reser till Marocko vi åker över dit runt lucia för tolfte gången . Vi kanske kan ses
 
Dag 65 lördag.

Igår em var det bara 10 grader ute när jag cyklade iväg till badet. Kl 18 var det endast 6 grader och min Alfevärmare startade.

Ja det är kallare i bergen än vid kusten. Det är priset som jag gärna betalar för att få möjligheten att bada i den varma källan utan avgift. Det finns många varma kvällar som man når mot avgift.

Jag har fortfarande ont i bröstet och värre blir det när jag byter ställning.

Så jag satt länge vid matbordet och skrev.
Konstigt nog kännde jag ingen hunger vid niotiden. Brukar dricka fm the mellan kl 8 och 9.

Gick ut på stan, vid 12 tiden.Det är en mycket brant backe upp till centrum. Tänkte äta något om jag hittar något intressant. Gick runt en stund i de centrala delarna, med negativt resultat. Men å en gata på även hem fann jag en restaurang.
Beställde fram en meny. Den var omfattande.
Stannade för kyckling och en öl.
Ölen serverades snabbt, efter en stund kom det oliver. Som jag inte gillar.

Efter ev halvtimme kom en stor portion kyckling och en liten baguette.

Visa bilaga 18533

Det smakade bra. Orkade inte äta upp allt så jag bad om en ask för att ta med resten. Vilket jag fick utan sur min.

Idag blåste det kallt och tempen visade 9 grader när jag kom hem.

Bestäm de mig för att köra fram till verkstaden.

Hade planerat att var kvar hela helgen. Men det är inte väder för att ta ut solstolar och sitta där och läsa.

Verkstaden har den underliga adressen AU A92, 213 Santa Fe. Som ligger i utkanten av Granada.

Gps: en gillade inte den. Så jag hoppade över de två första bokstäverna.

Men det blev många konstiga kommandon.

Hamnade till slut vid en husbilsfirma med mest vagnar och det stod ett annat namn på väggen än vad Tommy hade uppgett. Så jag skrev in adressen på Googel maps. Nu skulle jag köra i 28 min västerut.

Gjorde så. Men där fanns det bara natur. Så vänder om och kör tillbaka. Stannar på en "tapp" för att läsa Tommys mail igen. Ser namnet och skrev ner det.
När jag nu ytterligare en gång kör fram till firman ser jag på en annan vägg samma namn som Tommy hade uppgivet. Då jag var rätt vid första försöket. Var bara för lat för att gå ur hb:n och se mig omkring.

Så det blev onödigt mycket sightseng utefter A7 idag. Men mycket vackert landskap.

Nu står jag på en Villagatan i närheten av verkstaden. Det blir två nätter här.

Visa bilaga 18535

Tar som vanligt en promenad i omgivningen.

Ser att alla hus har sina jalusier nerdragna och på bottenvåningen även ett galler.

Vad är spanjorer rädda för?
Jag skulle tycka att huset var som ett fängelse.

Om verkstan inte klarar av uppgiften i morgon kan jag ta kontakt med denna firma som jag såg nu ikväll här i bostadsområdet.
Visa bilaga 18536

Eller så så vänder jag mig till plastpelles kompis

Körde 15,8 mil varav många i onödan.
Gösta två saker:
- Imorgon är det söndag, verkstan väntar på dig på måndag, i övermorgon! :)
- Du skriver, “Om verkstan inte klarar av uppgiften i morgon kan jag ta kontakt med denna firma……” Men Gösta EFA EL SOTO är en ”Formación profesional”, vilket betyder ungefär en yrkesskola!

Sedan vad gäller adressen, vet att den är lite besvärlig, efter jag hört paret jag hjälpte förra vintern. Därför skickade jag koordinaterna, såg du inte det? För säkerhets skull dubbelchecka nu med koordinaterna, så att du är vid rätt verkstad, nära Granadas flygplats.

Vi önskar sig en fin och lugn lördagskväll.

Tommy & Tommy
 
Senast ändrad:
Gösta två saker:
- Imorgon är det söndag, verkstan väntar på dig på måndag, i övermorgon! :)
- Du skriver, “Om verkstan inte klarar av uppgiften i

morgon
kan jag ta kontakt med denna firma……” Men Gösta EFA EL SOTO är en ”Formación profesional”, vilket betyder ungefär en yrkesskola!

Sedan vad gäller adressen, vet att den är lite besvärlig, efter jag hört paret jag hjälpte förra vintern. Därför skickade jag koordinaterna, såg du inte det? För säkerhets skull dubbelchecka nu med koordinaterna, så att du är vid rätt verkstad, nära Granadas flygplats.

Vi önskar sig en fin och lugn lördagskväll.

Tommy & Tommy

Hej Tommy!

Jag har hittat verkstaden. Står i närheten.

På sista bilden såg jag bara ordet : el.

Tänkte att det var en elektriker, inte en skola i en bostad.
 
Dag 66 söndag.

Vaknade flera gånger i natt. Det gör fortfarande ont i bröstet, efter cykelolyckan i fredags. Spec när jag ändrar ställning eller hostar.

Efter frukost, lite senar än vanligt. Går jag ut. Promenerar runt lite i bostadsområdet. Ser att längst västerut finns det "förhållandesvis billig diesel!.

IMG_20221120_090506.jpg

Skall köra dit i morgon måndag efter verkstadsbesöket.

Går till en automat för att se hur man skall betala. Förstår inte så mycket av texten. Är för lat för att skriva in allt i min översättningsapp.

Efter en stund komemr en kvinna och sätter in en 20:ga i automaten. När hon är klar frågar jag henna om man kan tanka med kreditkort. Då pekar hon på själva pumpen och ett håll där fär att sätta in kreditkortet.

Efter promenaden tar jag fram min solstol och sätter mig på trottoaren bredvid hb:n och läser i min bok: "På heder och samvete" av Nelson DeMille. Som handlar om en episod i Vietnamkriget 15 feb 1968. En intresant bok och lättläst.

En del människor hejar på mig när de går i närheten. Klädda i tjocka tröjor eller vinterjackor. Det är ju sen höst här i bergen och kallt. 12 grader i skuggan enligt min termometer. Själv sitter jag i linne och kortbyxor och njuter av värmen i solen. Tänk så olika vi kan vara.

När det blev skugga flyttade jag stolen till andra sidan av gatan. Gick in och lagade lunch, spagetti och en fjärdedels portion kyckling från restaurangen. Tog med en öl och satt i solen och åt.

IMG_20221120_142756.jpg

En kvinna med barnvagn kommer på gatan. Hejar! Jag säger något i still med Muy been solei. Hon svarar litte rättande sol. Jag hade blandat ihop franska och spanska. Men vad gör det? Hon förstod och rättade mig. Sånt är livet när man tar det med en "klackspark". Jag är inte rädd för att säga fel eller använda konstigt uttal. Jag anser att om man aldrig vågar att göra fel - får man ingen övning i att göra sig förstådd på ett främmande språk.

På sen em blir det även kallt på denna sidan. Så jag ställer in möblerna i garaget och går in och läser. Lägger några patienser. Känner ingen hunger - så jag hoppar över middagen.

Konstigt det här med min sämre matlust efter olyckan. Varför kan det onda i bröstet påverka matlusten. Jag är ju inget "benrangel" så mindre mat är nog bara hälsosamt för mig, skulle en dietist säga. Men märkligt.


Körde inget idag.



---------------------------


Dag 67 måndag.

Efter fm fikat vid 7,50 - tiden gör jag mig iordning för tt köra den korta sträckan till verkstaden. Tommy hade bokat in mitt besök till morgonen. När jag kommer fram till kontoret kl 8.30 ber en man mig att vänta en halvtimme. Tar en promenad på området.

Det var svårt att hitta hit i lördags. Men om man är uppmärksam och kör sakta på parallellgatan till A 7 ser man denna vägg - däremot på hussidan mot gatan står det bara ordet som börjar på R. Därför trodde jag inte då att det var rätt verkstad.

IMG_20221121_083510.jpg

Strax efter kl 9 kommer en mekaniker och tittar i batterilådan och skakar på huuvudet. Han går snabbt därifrån. Snart kom en man och sa på dålig engelska att om en halvtimme kommer en annan elektriker. Så det är bara att vänta.

Nu sätter en annan man in extern 220 v till hb:n. Elektrikern kommer med något instrument och börjar att mäta. Ser förvånad ut. Jag frågar om han kan engelska med kan han ej. Jag säger att jag ringer en vän (Tommy) som kan spanska. Tommy pratar en lång stund med honom. Vad vet jag ej.

Det slutar med att efter två timmar så kan de ej hitta något fel och tycker att jag skall åka. Jag frågar vad det kostar och han bara skakar på huvudet. Iofs så har ju jag bara stått stilla större delen av tiden och fått in ectern el. Det fysiska arbetet tog ju in många minuter - så arbetskostnaden kan inte vara så hög.

Jag tackar för mig och backar ut ur deras garage. Kör till "tappen" för att tanka.

Idag finns det en person ifrån företaget som hjälper personer att förstå de nya automaterna. Det är mycket att läsa.

IMG_20221121_120747.jpg

Först måste man ju läsa på bildskärmen och trycka på en massa knappar. Hur mycket vill du betala? eller vill du tanka fullt? sen vad vill du tanka bensin eller diesel sen klicka in pinkoden. Därefter kan man tanka. En speciell automat för sedlar har jag aldrig sett tidigare liksom inte heller denna stora bildskärm.

Ja ja jag fick i diesel till slut.

Körde sen till Malaga för att träffa Pelles kompis Eddie. Han och frugan bor i orten Sacaba Beach. Som ligger vid havet.

Jag parkerade helt lagligt bland några andra HB på en yta i närheten av rondellen. Började med en promenad i området och såg att en bit längre bort fanns en stor öppen yta där det stod en större mängd HB.

IMG_20221121_160927.jpg

Men där var det skyltat p-förbud melln kl 00.00 och 09.00. Men tydligen bryr sig inte polisen om att avhysa dessa. Det är ju lågsäsong nu.

IMG_20221121_162156.jpg

Jag gick till adressen som Pella hade skrivit och ringde på. Eddie kom ut och vi gick hem till mig. Vi fick en trevlig pratstund tillsammans.

Tack Pelle för tipset om din kompis.

Ikväll lagade jag mat på min elplatta. Jag öter ofta rotsaksomelett. Använder i regel tre olika rotsaker, smör, lök, tomat, riven ost, kryddor och ögg.

IMG_20221121_184238.jpg

Jag har 53 cm avställningsyta till vänster om gasspisen, som är under elspisen. Den ytan och bättre lastförmåga var två viktiga saker när jag bytte till mig denna hb. De flesta hb har inte möjlighet att både ha ett diskställ och en stor skärbreda bredvid spisen.

Körde 11,9 mil
 
Går till en automat för att se hur man skall betala. Förstår inte så mycket av texten. Är för lat för att skriva in allt i min översättningsapp.
Är det Google Översätt du använder, då kan du väl fota texten eller en skylt med appen och få den översatt.

Härlig att följa din resa, blir alltid att kolla varje kväll om det fins något nytt inlägg Tack så mycket.

/Gösta
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen