• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 74 måndag.

Dagens första och viktigaste arbetsuppgift blev att försöka få kontakt med fotvården. Ringer först på morgonen, men det var för tidigt. Så en kvart över 9 promenerar jag in till stan.

Hade inga problem med att hitta. För det är inte så himla långt att gå och i stort sett endast en gata rakt fram. Sen en tvärgata.

Går in genom den öppna porten och en trappa upp. Ringer på dörrklockan och blir insläppt. Jag hade hemma skrivit på min översättningsapp att jag ville boka fotvård. Så den läste jag upp på spanska.

Jag hade tur att den fanns en ledig tid per omgående. Så jag blev hänvisad till behandlingsstolen.

Rosa som hon heter gör ett mycket bra jobb med min fötter. Jag kan varmt rekomendera henne. Jag kör gärna de ca 12 milen från Algercias och hit bara för att få denna vård.

Nu kl 21 när jag sitter och skriver här så slocknar allt.

Att det är något som inte stämmer har jag tidigare förstått. Men se sista dagarna har allt fungerat. Jag har ju ändå fått in ordentligt med solenergi.

Trots att batteriappen har visat på mellan 91 och 99 % batterikapacitet så tog det slut nu. Så jag är tvungen att starta upp motorn och då är det ju extra bra att inte stå parkerad för nära.

Efter några minuter finns det tillr'ckligt med batteri för att återigen tända en lampa.

Körde inget idag.
 
Finns det säkringar i mellan laddare och batteri, antar att appen pratar med laddaren och är det avbrott mellan den och batteriet verkar ju inte gett något går ju i ström från generatorn så det fungerar.
Så antingen själva regulatorn felinställd eller en trasig säkring.
Hade du stannat kvar hos dyner kunde jag kanske hjälpt .
 
Finns en medicin Etoricoxib Teva som jag fick när jag knäckte revben. Hjälpte inom 4 timmar och sedan en om dagen ett tag det är en ask på 30 tabletter på recept.
Det har hjälpt för problem med en fot också. Är för

artros men hjälper för det mesta själv har jag känslig mage så får problem med det. Eller så har jag artros huvudsaken att det hjälper.
Var försiktig med den, gav min far blödande magsår.
Kolla med läkare först och ta gärna med magsårs medicin typ omeprazol.
 
NSAID kan være skumle. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med Voltaren (et Diclofenac produkt) etter å ha brukt det i flere år. Mistet kontroll med blodtrykket, ved belastning så fikk jeg en faregrense ved puls 125 hvor blodtrykket steg eksponentielt.
 
Dag 75 tisdag 29 / 11.

Igår kväll körde jag motorn i ca 30 min. Då hade jag 17 % batterikapacitet. Under natten försvann det 5 % enheter ner till 12 %. Det var kl 6,20. Försökte ligga länge för att spara på el. Hade en lapa tänd vid matbordet fram till kl 9,20. Under den tiden förbrukade jag 3 % enheter

Kl 9.30 startade jag motorn och körde iväg. I början fick jag in 50 Ah skall egentligen vara 70 Av enl företaget i Lindome. När jag körde vidare fick jag endast in 30 Ah.

Efter 11 mil hade jag 50 % batteri. Nu var jag framme i Tarifa och parkerade på den stora grusplanen.
Efter tre tim i solen var batteriet uppe i 61 %. Kl 18 hade jag som mest 69% .

Det var den inledande tråkiga resedelen.

Efter lunch gick jag till "tappen'" för att tvätta kläder. Först kollade jag priset på diesel.

IMG_20221129_142622.jpg

Gick sen in för att köpa "tvättmynt" / fischas / token.
IMG_20221129_145921.jpg

Tvätten tog hela em i anspråk. Har tvättat allt. För i Marocko finns inte denna fina möjlighet att tvätta på en bensinstation.

Fick ändå en stund i min favostol.

IMG_20221128_143936.jpg

Det är bara fem hb och en hb här. Före pandemin kunde vi vara ca 20 ekipage.

Solnedgången lockar ju alltid till fotoaktivitet.

IMG_20221129_185437.jpg





Körde 11,0 mil
 
Dag 76 onsdag.

Har suttit och solat hela dagen och läst 140 sidor i en ny bok, som jag har läst för ett år sedan. Boken heter " Edward Finnigans Upprättelse" av Roslund och Hellström. Som är en intressant bok om dödseller i USA och polisen i Stockholm.
Skall ju inte avslöja för mycket.

Soluppgången i morse.
Som ni ser så finns det gott om plats.

IMG_20221130_082208.jpg

IMG_20221130_082217.jpg
I morgon skall jag byta min tomma spanska P11:a mot en full samt tanka lite lpg.

Sen kör jag till Algeciras och färjar över till Ceuta. Där sover jag en natt innan jag åker till gränsen. Det kan ta en timme att komma igenom.

Förmodligen tar det två eller tre dagar fram till Agadir på vanlig landsväg.

Söndag eller måndag går jag till Orange kontor och kopplar in mig på deras nät.

Så ha nu tålamod till måndag innan jag skriver igen. Kan bli på söndag för det är en vanlig arbetsdag här i arabvärlden.

Må väl och ta hand om er.

Jag gillar solen som värmer skönt här i Spanien och värmer ännu mer i södra Marocko.

Körde inget i dag. Inte ens startat motorn för el.
 
Vi önskar dig en fortsatt fin resa, ser fram emot att få se dig igen nästa år.
…… men förutsätter de dagliga rapporteringarna här i din tråd, vi väntar.

Kram på dig

Carola o Tommy
Tack Carola och Tommy!

Kommer att bli många upprepningar vid daglig rapportering, för jag planerar att stå stilla på den Internationella campingen i Agadir en månad. Om jag står ut att vara stilla så länge.

Dagarna kommer att bli sittandes i solstolen för att tanka D vitamin. Samt en promenad in till city för att handla ett par gånger per vecka.

Kommer att bli enformigt men dagavgiften blir lägre än att köra för diesel priset ligger på dryga 14 sek per lit har jag lyckats att googla fram.

Kram
 
Dag 73 söndag.

Efter fm fikat gör jag iordning för avfärd västerut. Blir ju en del att plocka undan, så att inget ramlar ner på golver under färden.

Ställer in gps:en på Puerto de la Santa Maria och gatans namn som jag hade antecknat i min kalender. Gatunamnet accepterades av gps:en. Så det är nog rätt stad. I min kalender för den 14:e januari i år fanns gatuadressen men ej stadens namn. Det var ju obetänksamt av mig då.

Man får köra förbi Cadiz innan man är framme.

När jag kommer fram känner jag genast igen mig. Fortsätter fram till den stora grusplanens p-plats vid havet. Här är det lätt att få ordentligt avstånd. Även om många gillar närhet.

Visa bilaga 18903

Visa bilaga 18904

I närheten av p-platsen är det marknad idag. Så jag går dit. Men först stannar jag och pratar med en tysk som har rest i över 50 länder med sin hb. Som har mycket hög markfrigång.

Visa bilaga 18907

Visa bilaga 18905

Ett tänkvärt budskap har han skrivit i bak.

Visa bilaga 18906

På marknaden kan man köpa nästan allt, från förr. Bl.a. detta finna porslinet.

Visa bilaga 18912På em tar jag fram min solstol, pall och det lilla bordet samt min bok och går ner till playan. Sitter i solen och läser en timme för att få upp värmen i kroppen.


Strax före kl 18 börjar solen att tröttna.

Visa bilaga 18914

Efter kl 18 fotade jag många bilder på den vackra solnedgången.

Visa bilaga 18918

När middagen var klar blev det denna utsiktsbild ifrån matbordet och ut genom vinsrutan.

Visa bilaga 18919

Körde 7,1 mil
Den servicen skulle du ha i husbilen om du får främmat. ;):cool:
ABBEN
 
Dag 77 torsdag 1 december 2022.

Testar att skriva härifrån Ceuta som är en spansk enklav på den afrikanska kontinenten.

Det verkar som om Tele 2 betraktar denna del som en del av EU. Men jag var osäker, därför skrev jag tidigare att det kanske inte blir någon uppdatering idag. Vi får se om det går att publicera när jag har skrivit klart.

I natt har jag vaknat flera gånger av att det har smattrat på taket. Det regnar alltså.

Igår verkade det så enkelt att bara rulla fram till "tappen" för att byta ut min tomma spanska P 11:a mot en ny. Men icke sa Nicke.

Jag vill ha propan i Repsols flaska. Men det var slut. Fanns Butan för ca 19 euro mot propans för 16,35. Butan fungerar ej vid en lägre temp än 5 grader - så den vill jag ej ha samt att den är ca 3 euro dyrare. Varför vet jag ej, när den dessutom är sämre och ej funkar i norra EU på vintern.


Kom häromdagen på att jag har glömt att köpa "Carlos Primera Uno", som är en spansk brandy. Varför vet jag ej. Har inte tittat på alkohyllorna när jag har handlat. Har ju vin / cava kvar sedan förra resan i feb. kanske därför. På Lidl i Tarifa fanns inte Carlos.

Så efter det ej verkställda bytet av P 11 på tapen tänkte jag göra ett ett försök hos Mercadona. Så jag svänger ner mot centrum. Ser så småningom en skylt till affären på en smal avtagsgata till höger. Beslutar att det är i smalaste laget och desutom en kraftig uppförsbacke och mötande trafik. Så jag brydde mig ej utan körde vidare. Vänder senar mot Cadiz för att komma fram till den västligaste infarten till Tarifa. För där vet jag att jag tidigare har kunna tanka lpg, på en liten trång station. Ingen stor kedjefirma.

Ser att även här finns en Mercadona. Men ingen p-plats i min storlek. Så jag kör förbi och tankar istället. Här måste jag köra fram så nära ett staket som jag vågar, utan att krocka, för slangen är ganska kort. Nu får jag stor användning för min nya spegel vid vindrutan. Kör fram till det bara är någon centimeter kvar till staketet. Går ur och tankar lpg.

Fick betala 11,95 för 14,07 lit. På pumpen stod det att jag skulle betala 14,76 euro Fick alltså en rabatt på 2,81 vilket blir 0,1997 per lit. Lpg kostade 0,849 per lit. Ungerfär 9,34 sek per lit. I Sverige har jag betalat 16,50 sek per lit. ca 7 sek billigare här.

Frågar om de har P 11 med Propan. Svar nej. Kanske i em. Men jag väntar ej utan chansar på att jag ser något på vägen.

Varför är allt så mycket dyrare i Sverige????

Parkerar på en tvärgata och går till Mercadona för att kolla in läget för Brandy. Hittar inte den goda Caerlos Primera Uno. Jag som alltid har tyckt att denna affärskedja har bra varor till hög kvalite. Kunde alltså inte handla brandy för ca 22 euro utan köpte en billig , för 5,90, istället. Den heter "Baco Solera Reserva".

Tänker smaka på den på campingen i Agadir. När jag sitter på em och tankar D vitamin utvärters och njuter invärters.

Den sista tiden har jag kollat på kvittonas momssatser. De skriver att tomater har momsen 4 % bröd 10 % och brandy 21 %. Alltså väsentligt lägre än i Sverige som i regel har 12 %. Så lever man på den mest livsnödvändiga livsmedlen som grönsaker så är det billigare att leva här.

Nu kör jag de ca 23 km till Algeciras. Letar febrilt efter gasflaskor. Får snurra runt i stan en god stund innan jag till slut hittar en Repstol- tapp.

Som har propan för 16,35. Vilket blir med kursen 11 sek / euro 179,85 sek. Motsvarande i Sverige ca 300 sek. För några år sedan betalade jag 12 euro i Spanien - så visst har det blivit dyrt även här.

Nåväl, jag slapp att köpa Butangas. Nu har jag motsvarande fyra P 11:eek:r gas med mig in i Marocko i morgon. Jag tror att det skall räcka för mina tre månader. Under förutsättning att nätterna är så varma att mitt värmepaket ej startar och att jag står på el på campingar.

Återigen problem med min EZA display. Nu visar den 0 % trots att jag hade bra värde i morse och dessutom kört ca 23 km. Man kan ju bli tokig för mindre. Men jag bryr mig inte utan fortsätter att köra. I värsta fall får jag klara mig utan el. Om även extern el ej funkar på campingarna.

Kör nu till färjeterminalen. När jag har parkerat för att köpa en biljet kommer en man fram och säger att det kostar 500 här så åk till Mercadona istället för där är priset endast 300. Skulle en livsmedelskedja sälja biljetter?? Det tror inte jag. Dessutom verkar det mycket misstänkt att en man kommer fram så fort som jag har stannat. Så jag avvisar honom och går in i huset.

Väljer att handla av Balearia, utan att ha kollat de andra bolagens priser. Fick betala 243,44 för en person och en hb med returbiljett. Fick vänta i ca 90 min innan ombordkörningen kunde börja.

Så under tiden värmde jag en färdig portion lasagne, som jag hade tagit ut från frysen igår, för detta ändamål. Som blev mitt lunchmål.

Färjan har bara en påfart. Pb 1 får köra in vi övriga måste backa in.

Färjan avgick enl tidtabell kl 13.00 och tog ca 50 min till Ceuta.

Jag körde runt lite i stan innan jag parkerade här, liksom jag gjorde sist. Det är en stor officiell p - plats på vägen ut mot gränsen. Så i morgon är det "raka spåret" framåt.

IMG_20221201_143718.jpg

Kollar EZA displayen och nu visar den 100 %. Tack och lov. Jag fattar inte varför den reagerar på detta viset.

Det är mulet och lite längre bort ser det ut som dis. Det är nu dax för min fruktstund. Så jag tar ett äpple och går ut och går på p-platsen under tiden som jag äter. Då börjar det att dugg-regna. Jag går hem och äter färdigt tar på mig andra skor och en jacka. Tar fram ett paraply för att gå inte till stan och ev ta en caffe och något ätbart.

Ser att även andra är rädda för att en granne skall göra märken i lacken.

IMG_20221201_145048.jpg

Går på trottoaren ovanför playan, som även har ett utegym.

IMG_20221201_145243.jpg

Playan är jättelång, men inbjuder ej till bad denna regninga dag.

IMG_20221201_145250.jpg

Drivmedelspriserna är tydligen lägre här än på fastlandet.

IMG_20221201_150225.jpg

Kommer fram till vad som verkar vara en gammal försvarsanläggning.

IMG_20221201_150456.jpg

Många bilister tutar förskräckligt. Men till ingen nyttja. För det är em - kö!!!

Finns ett monument framför anläggningen. Som hyllar arteleriet.

IMG_20221201_150827.jpg

Ser att många går in på anläggningen. Så även jag. På ett stort torg finns ett tält uppslaget där det serveras mat och dryck. Jag går in och beställer en cappuccino. Servisen frågar om jag vill ha något mer och jag svarar något litet - men hon förstår ej. Det är ju em så någon mat är inte aktuellt. Så bara caffe tack.

Under tiden som jag väntar tar jag fram min överättningsapp och skriver" har ni någon bakelse eller tårtbit" som jag visar henne när hon kommer med cappucinon. Ja svarar hon. Blir det bra med choklad. Naturligtvis svarar jag ja. Får nu vänta ytterligae en lång stund.

I tältet finns tre sälskap. Vid ett långbord utefter långsidan kommer nya gäster hela tiden och de kindpussas och kramas.

IMG_20221201_152102.jpg


Till slut blir de 18 kvinnor och två män.

De för ett fruktansvärt högt samtal i mun på varandra.

IMG_20221201_152557.jpg

Vid bordet framför mig sitter två kvinnor och en man. Bakom mig sitter fem kvinnor. Det är verkligen högt ljud. Men intressant att se hur de tillbringar en ledig em. Vid långbordet beställer de först in dricka sen kommer det uppläggningsfat med "plockmat" ser ut som torkad skinka, ost mm.

Till slut får jag in min tårtbit.

IMG_20221201_152638.jpg

Här kan man verkligen snacka om "mas grande"!! Den är ju dubbelt så stor som man får i Sverigen till det fasila priset av 4,50.. Den lilla koppen caffe kostade 1,50. Jag var ju tvungen att beställa ytterligare en kopp, Sitter länge och iaktar samvaron vid långbordet.

Går så småningom hem igen. Börjar att skriva här. Nu vid 18,30 tiden börjar det att regna. Ordentligt denna gång.

Körde 4,0 mil
 
Butan har så lavt trykk at det er forsvarlig å fylle flaskene mer enn de 80% som en kan med propan. Ren butan selges også på blikkbokser og er da omlag 80% fyllt. Det lavere trykket gir problemer for endel utstyr som ikke er beregnet for dette. Kokepunktet ved 1 atm er kun -5 C mens propan koker allerede før -40 C. Varmebehovet ved overgang flytende til gass gir nedkjøling så en får fort problemer med ren butan allerede ved +5 C.. Blandingsgassen LPG klarer å dra med en del butan når propan går over i gassform og fungerer dermed noe bedre enn butan selv ved en typisk sørlig blanding med mer butan enn propan. 40 - 60 er normalt blandingsforhold med propan som den største for vinterbruk og butan for sommerbruk. En kan og finne 30 - 70 blandinger sommerstid rundt Middelhavet, dette er marginalt bedre enn ren butan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen