Dag 77 torsdag 1 december 2022.
Testar att skriva härifrån Ceuta som är en spansk enklav på den afrikanska kontinenten.
Det verkar som om Tele 2 betraktar denna del som en del av EU. Men jag var osäker, därför skrev jag tidigare att det kanske inte blir någon uppdatering idag. Vi får se om det går att publicera när jag har skrivit klart.
I natt har jag vaknat flera gånger av att det har smattrat på taket. Det regnar alltså.
Igår verkade det så enkelt att bara rulla fram till "tappen" för att byta ut min tomma spanska P 11:a mot en ny. Men icke sa Nicke.
Jag vill ha propan i Repsols flaska. Men det var slut. Fanns Butan för ca 19 euro mot propans för 16,35. Butan fungerar ej vid en lägre temp än 5 grader - så den vill jag ej ha samt att den är ca 3 euro dyrare. Varför vet jag ej, när den dessutom är sämre och ej funkar i norra EU på vintern.
Kom häromdagen på att jag har glömt att köpa "Carlos Primera Uno", som är en spansk brandy. Varför vet jag ej. Har inte tittat på alkohyllorna när jag har handlat. Har ju vin / cava kvar sedan förra resan i feb. kanske därför. På Lidl i Tarifa fanns inte Carlos.
Så efter det ej verkställda bytet av P 11 på tapen tänkte jag göra ett ett försök hos Mercadona. Så jag svänger ner mot centrum. Ser så småningom en skylt till affären på en smal avtagsgata till höger. Beslutar att det är i smalaste laget och desutom en kraftig uppförsbacke och mötande trafik. Så jag brydde mig ej utan körde vidare. Vänder senar mot Cadiz för att komma fram till den västligaste infarten till Tarifa. För där vet jag att jag tidigare har kunna tanka lpg, på en liten trång station. Ingen stor kedjefirma.
Ser att även här finns en Mercadona. Men ingen p-plats i min storlek. Så jag kör förbi och tankar istället. Här måste jag köra fram så nära ett staket som jag vågar, utan att krocka, för slangen är ganska kort. Nu får jag stor användning för min nya spegel vid vindrutan. Kör fram till det bara är någon centimeter kvar till staketet. Går ur och tankar lpg.
Fick betala 11,95 för 14,07 lit. På pumpen stod det att jag skulle betala 14,76 euro Fick alltså en rabatt på 2,81 vilket blir 0,1997 per lit. Lpg kostade 0,849 per lit. Ungerfär 9,34 sek per lit. I Sverige har jag betalat 16,50 sek per lit. ca 7 sek billigare här.
Frågar om de har P 11 med Propan. Svar nej. Kanske i em. Men jag väntar ej utan chansar på att jag ser något på vägen.
Varför är allt så mycket dyrare i Sverige????
Parkerar på en tvärgata och går till Mercadona för att kolla in läget för Brandy. Hittar inte den goda Caerlos Primera Uno. Jag som alltid har tyckt att denna affärskedja har bra varor till hög kvalite. Kunde alltså inte handla brandy för ca 22 euro utan köpte en billig , för 5,90, istället. Den heter "Baco Solera Reserva".
Tänker smaka på den på campingen i Agadir. När jag sitter på em och tankar D vitamin utvärters och njuter invärters.
Den sista tiden har jag kollat på kvittonas momssatser. De skriver att tomater har momsen 4 % bröd 10 % och brandy 21 %. Alltså väsentligt lägre än i Sverige som i regel har 12 %. Så lever man på den mest livsnödvändiga livsmedlen som grönsaker så är det billigare att leva här.
Nu kör jag de ca 23 km till Algeciras. Letar febrilt efter gasflaskor. Får snurra runt i stan en god stund innan jag till slut hittar en Repstol- tapp.
Som har propan för 16,35. Vilket blir med kursen 11 sek / euro 179,85 sek. Motsvarande i Sverige ca 300 sek. För några år sedan betalade jag 12 euro i Spanien - så visst har det blivit dyrt även här.
Nåväl, jag slapp att köpa Butangas. Nu har jag motsvarande fyra P 11
r gas med mig in i Marocko i morgon. Jag tror att det skall räcka för mina tre månader. Under förutsättning att nätterna är så varma att mitt värmepaket ej startar och att jag står på el på campingar.
Återigen problem med min EZA display. Nu visar den 0 % trots att jag hade bra värde i morse och dessutom kört ca 23 km. Man kan ju bli tokig för mindre. Men jag bryr mig inte utan fortsätter att köra. I värsta fall får jag klara mig utan el. Om även extern el ej funkar på campingarna.
Kör nu till färjeterminalen. När jag har parkerat för att köpa en biljet kommer en man fram och säger att det kostar 500 här så åk till Mercadona istället för där är priset endast 300. Skulle en livsmedelskedja sälja biljetter?? Det tror inte jag. Dessutom verkar det mycket misstänkt att en man kommer fram så fort som jag har stannat. Så jag avvisar honom och går in i huset.
Väljer att handla av Balearia, utan att ha kollat de andra bolagens priser. Fick betala 243,44 för en person och en hb med returbiljett. Fick vänta i ca 90 min innan ombordkörningen kunde börja.
Så under tiden värmde jag en färdig portion lasagne, som jag hade tagit ut från frysen igår, för detta ändamål. Som blev mitt lunchmål.
Färjan har bara en påfart. Pb 1 får köra in vi övriga måste backa in.
Färjan avgick enl tidtabell kl 13.00 och tog ca 50 min till Ceuta.
Jag körde runt lite i stan innan jag parkerade här, liksom jag gjorde sist. Det är en stor officiell p - plats på vägen ut mot gränsen. Så i morgon är det "raka spåret" framåt.
Kollar EZA displayen och nu visar den 100 %. Tack och lov. Jag fattar inte varför den reagerar på detta viset.
Det är mulet och lite längre bort ser det ut som dis. Det är nu dax för min fruktstund. Så jag tar ett äpple och går ut och går på p-platsen under tiden som jag äter. Då börjar det att dugg-regna. Jag går hem och äter färdigt tar på mig andra skor och en jacka. Tar fram ett paraply för att gå inte till stan och ev ta en caffe och något ätbart.
Ser att även andra är rädda för att en granne skall göra märken i lacken.
Går på trottoaren ovanför playan, som även har ett utegym.
Playan är jättelång, men inbjuder ej till bad denna regninga dag.
Drivmedelspriserna är tydligen lägre här än på fastlandet.
Kommer fram till vad som verkar vara en gammal försvarsanläggning.
Många bilister tutar förskräckligt. Men till ingen nyttja. För det är em - kö!!!
Finns ett monument framför anläggningen. Som hyllar arteleriet.
Ser att många går in på anläggningen. Så även jag. På ett stort torg finns ett tält uppslaget där det serveras mat och dryck. Jag går in och beställer en cappuccino. Servisen frågar om jag vill ha något mer och jag svarar något litet - men hon förstår ej. Det är ju em så någon mat är inte aktuellt. Så bara caffe tack.
Under tiden som jag väntar tar jag fram min överättningsapp och skriver" har ni någon bakelse eller tårtbit" som jag visar henne när hon kommer med cappucinon. Ja svarar hon. Blir det bra med choklad. Naturligtvis svarar jag ja. Får nu vänta ytterligae en lång stund.
I tältet finns tre sälskap. Vid ett långbord utefter långsidan kommer nya gäster hela tiden och de kindpussas och kramas.
Till slut blir de 18 kvinnor och två män.
De för ett fruktansvärt högt samtal i mun på varandra.
Vid bordet framför mig sitter två kvinnor och en man. Bakom mig sitter fem kvinnor. Det är verkligen högt ljud. Men intressant att se hur de tillbringar en ledig em. Vid långbordet beställer de först in dricka sen kommer det uppläggningsfat med "plockmat" ser ut som torkad skinka, ost mm.
Till slut får jag in min tårtbit.
Här kan man verkligen snacka om "mas grande"!! Den är ju dubbelt så stor som man får i Sverigen till det fasila priset av 4,50.. Den lilla koppen caffe kostade 1,50. Jag var ju tvungen att beställa ytterligare en kopp, Sitter länge och iaktar samvaron vid långbordet.
Går så småningom hem igen. Börjar att skriva här. Nu vid 18,30 tiden börjar det att regna. Ordentligt denna gång.
Körde 4,0 mil