• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 83 torsdag 8 / 12.

Det började att dugg-regna lite i går kväll. Så jag tog in min solstol, pall och lilla bordet. Campingbordet i plåt och klappstolarna i plast på stålrör fick vara kvar. Det var nog bra för senare tilltog regnandet.

Kl 4,50 var det 20 grader ute och 24 inne.

Idag går planerna ut på att cyklar nerför backen och se hur det ser ut på de andra två campingarna. Det kanske finns folk där som kan engelska eller tyska.

Men först behövde jag ta fram min kompressor och pumpa in lite mera luft i däcken. Passade på att kolla hb:s däck. Där behövde ett av de sex mera luft. När nu detta var klart blev den molniga himlen mörkare. Så nu är risken för regn överhängande. Så jag avvaktade en stund med att cykla iväg. Gick iställen till receptionen med tre böcker på svenska till deras lilla "bibliotek" som mest består av fransk litteratur. Såg en bok på holländska.

När jag kom hem igen började det att droppa från ovan.

Gick in och lagade en tidig lunch. Det kanske blir bättre väder på em.

Tog fram min solstol och satte mig att läsa i min nygamla bok "Gudfadern" av Msrio Puzo. Har läst den tidigare. Har nämligen inga olästa böcker kvar hemma.

Så är det någon av er läsare som har vägen förbi Sidi Ifni denna vecka och vill byta böcker med mig så är ni hjärtligt välkomna till campingen strax norr om stan.

Det är fortfarande mörkt bland molnen. Så jag bestämmer mig för att vara hemma idag. Bakar istället en sockerkaka.
Tar först fram ingredienserna.

IMG_20221208_130255.jpg

I plastpåsen till höger om kartongen med elvispen finns det äkta Vahrhonachoklad i små runda kulor, som skall i smeten. Chokladen är Europas bästa enl många svenska konditorer. Jag köpte den för ett år sedan när jag besökte deras butik i Rhonedalen på vägen söderut. Den lilla glasburken framför chokladen innehåller äkta vanilextrakt. Jag anväder inte det vanliga kemiska vaniljsockret. Påsen längst till höger har jag köpt i Spanien vid förra resan. Åggen är köpta i Adagir. Från Sverige kommer äkta smör, vetemjöl och bakpulver.

IMG_20221208_131405.jpg

Det spanska strösocket räckte ej så jag fick komplettera med svenskt florsocker. Som ni ser så har jag en i hb sammanhang stor avställningsyta till vänster om gasspisen, som finns under min elplatta.

Slutresultatet blev bra, Trots att jag ej hade någon mjölk. Tog vatten och extra smör istället.

IMG_20221208_160124.jpg

Roade mig med att räkna lite statistik.

Totalt har dieselkostnaden från Rostock och till hit gått på drygt 10 000 sek och lpg knappt 700 sek.

Nu när jag skriver detta så spöregnar det. Så det blir en del svt play ikväll.

Körde inget idag heller. Gick ej utanför campingen. Hoppas kunna cykla iväg imorgon om det är uppehållsväder. Men vädertjänsten varnar för regn även i morgon.
 
Skaffa en läsplatta, så har man alltid den laddad med böcker. Man kan köpa böcker och man kan låna på biblioteket. Själv har jag gjort så de sista 4 åren. Böcker tar bara plats.

Ja visst tar böcker plats. Men det är en fin känsla att hålla i en bok och vända blad efterhand som man läser. Att byta bäcker med en annan person ger även upphov till social gemenskap. Som ibland kan vidareutvecklas med annat samtal i några dagar om man står stilla en tid.

Allt har både för - och - nackdelar.

Jag läser en hel del här i de olika trådarna, som ger mig mycket kunskap. Men det blir inte någon social gemenskap i samma dignitet som det personliga mötet.
 
Du påminner mig om min gamle far Gösta, han läste hela livet när han blev pensionär hade han inte råd att köpa en massa. Jag reste mycket och börjat lyssna på ljudböcker. Tyckte att det kan vara något för min far. Så jag överlämnade en hög så han skulle ha att göra. När jag några veckor senare besökte honom såg jag att de flesta var orörda. Frågade då vad han gillade ljudböcker " det är väl ok men vad skall man göra med händerna under tiden" var svaret jag fick.
 
Om du leser engelske bøker så er bookbub en bra løsning, daglig kommer det mail med tilbud på billige og også gratis ebøker. Selv har vi kindle leseplater og rekker ikke gjennom gratisbøkene :D bookbub.com/referral/09f9b9299d920b8b for å melde seg på maillisten.
 
Dag 84 fredag

Igår kväll vräkte regnet ner igen. Det regnade hela kvällen.

kl 07 var det 18 grader ute och 24 inne. Jag har ställt in termostaten på 20 grader inne. Så värmepaketet har inte gått igång inatt heller och lär inte göra det heller på denna sidan av Agadir, åtminstånde om jag håller mig utefter kusten. Till bergen har jag i varje fall ingen lust att köra till.

Efter fm fikat tar jag fram min cykel. Tänker kör in till stan och kolla de andra campingarna. Om det kan finnas folk som kan engelska eller tyska. Börjar ju bli lite långtråkigt här med bara fransktalande personer.

IMG_20221209_103751.jpg

Vägen har två filer i varje riktning med mittbarriär emellan. När jag kommer fram till den branta nerförsbacken stannar jag och tar detta foto. Funderar på om jag verkligen skall fortsätta nerför. Ner kommer man ju alltid. Men sen skall jag ju upp igen och då blir det en lång och brant uppförsbacke.

IMG_20221209_103806.jpg

IMG_20221209_104019.jpg

I mitten av bilden slutar stadens bostadshus och här ligger det tre st campingar. Den första var helt stängd, den andra hade två franskreggade och en engelskreggad hb. Jag stannade en stund och pratade med de ifrån England. De skall åka vidare i morgon så då är det ju ingen mening med att jag checkar in här. Dessutom hade de stora vattensamlingar på marken.

Cyklar vidare och kommer till ett ställe där man kan gå ner till havet.

IMG_20221209_110253.jpg

Kraftiga vågor slår in till stranden. Såg en person som surfade.

IMG_20221209_110327.jpg

IMG_20221209_110339.jpg

Cyklar vidare till den tredje campingen. Här fanns det förhållandevis många hb. Några från Holland, Tyskland och resten från Frankrike. Ingen person var synlig ute så det blev inga samtal här. Men jag kanske checkar in här så småningom. Denna camping har havsutsikt och nära till att gå och bada.

Cyklar hem igen.

Nu gäller det om jag orkar cykla uppför hela den långa och branta backen.

Kopplar in min elektriska hjälpmotor. På det brantaste partiet tar jag ut max, som är 5 enheter, från batteriet och växlar ner till tvåan. Det gick att cykla hela vägen upp. Vilket jag inte trodde var möjligt. Men nu har jag en ny erfarenhet.

Stannade på vägen vid en liten butik och köpte ett paket thepåsar. Det stod 340 på paketet - så jag trodde att de kostade 3,40 mad. Men mannen tog fram en liten räknare och akrev in 17. Han ville ha 17 mad för 25 påsar Lipton Yellow Label. Jag kommer inte ihåg vad jag har betalat i Sverige.

Såg nu en stor skyllt på campingens namn.

IMG_20221209_112450.jpg

När jag kom hem och hade lagat färdigt min lunch började det att regna igen. Så det blev till att sitta inne.

Men senare slutade det att regna och solen lyste igenom "slöjmolnen" - så då kom solstolen fram igen, liksom min bok. Satt ute några timmar och läste.

Kl 17,30 var det 21 grader ute och hela 31 inne. När solen går ner så sjuker naturligtvis innetempen.

Körde inget idag.

Men funderar på att lämna denna camping i morgon och åka upp till den stora parkeringen i centrum. För att gå in i Medinan och handla lite.
 
Lipton Yellow Label kostar runt 17kr här hemma för 25 te-påsar.
Vissa importerade varor kan vara vansinnigt dyrt i vissa länder, förmodligen köper den inhemska befolkningen annat te.

Jag betalade 50kr styck för en GB-glass till barnen, det är 25 år sedan men det svider fortfarande.

Men det finns saker som man aldrig glömmer, när man precis hade fått körkortet så åkte jag och bästisen in på McDonalds drive thru och beställde en varsin hamburgarmeny, glass och äppelpaj, fick våra varor och åkte upp till ett favoritställe för att glufsa i oss detta. Då upptäcker vi att vi fått dubbelt av allt, vi skriker ut vår lycka, vi åt upp hela vår riktigt beställda portion sen orkade vi bara ungefär hälften av den andre, det spelade ingen roll för det var GRATIS...

När glädjepulsen gått ner så började jag fundera, blev det inte jävligt dyrt och så tittade vi på kvittot, vi hade betalat för ALLT.:(


Jag hade lätt kunna betala17 kronor för 25 påsar te idag om jag fick befinna mig i varma Marocko, även om jag nu inte dricker te.;)
 
Lipton Yellow Label kostar runt 17kr här hemma för 25 te-påsar.
Vissa importerade varor kan vara vansinnigt dyrt i vissa länder, förmodligen köper den inhemska befolkningen annat te.

Jag betalade 50kr styck för en GB-glass till barnen, det är 25 år sedan men det svider fortfarande.

Men det finns saker som man aldrig glömmer, när man precis hade fått körkortet så åkte jag och bästisen in på McDonalds drive thru och beställde en varsin hamburgarmeny, glass och äppelpaj, fick våra varor och åkte upp till ett favoritställe för att glufsa i oss detta. Då upptäcker vi att vi fått dubbelt av allt, vi skriker ut vår lycka, vi åt upp hela vår riktigt beställda portion sen orkade vi bara ungefär hälften av den andre, det spelade ingen roll för det var GRATIS...

När glädjepulsen gått ner så började jag fundera, blev det inte jävligt dyrt och så tittade vi på kvittot, vi hade betalat för ALLT.:(


Jag hade lätt kunna betala17 kronor för 25 påsar te idag om jag fick befinna mig i varma Marocko, även om jag nu inte dricker te.;)

Det var ok att betala 17 mad = sek för dessa 25 påsar.

Det som fick mig fundersam var att det stod 340 på kartongen. Så jag trodde först att det skulle betyda 3,40 mad.
 
Dag 85 lördag 10 / 12

Kl 6,50 var det 16 grader ute och 23 inne. Mulet och mörkt.

Ingående extern el bröts nu på morgonen. Liksom den gjordes igår när jag lagade lunch. Glömde att skriva det då. Jag bestämde mig igår för att lämna denna camping idag så jag bryr mig ej.

Efter fm fikat fixar jag de tre vattenjobben sen kör jag fram till receptionen för att betala för mina fem dygn á 80 mad inkl el.

Kör in till city och parkerar på den stora grusplanen. Idag har de marknad beredvid p-platsen. Som vanligt finns det allt möjligt att handla.

IMG_20221210_105425.jpg


IMG_20221210_105826.jpg

Största varugruppen är rot- och grönsaker. Jag hade tagit med mig en tom äggkartong för jag skulle handla ägg och här brukar man få äggen lösa i en påse och det vill inte jag. Dessutom behöver jag inte prata utan det är bara att lämna kartongen så fyller de upp den. Kostade bara 1 mad per st. Samma pris som för tre år sedan.

Går vidare och en handlare som säljer nötter fikon mm ropar på mig och bjuder mig på lite olika smakprover. Jag tar fram 1 mad och pekar på nötter då skrattar han och vänder sig om till en kollega. Så jag ökar insattsen till 5 då lägger han en liten (kanske den minsta) vikten på den ena balansvågsskålen och en näve nötter i den andra.

Han tar fram ett papper och lägger nötterna där samt viker ihop papret till en strut. Ingen ren oanvänd påse här inte.

IMG_20221210_160056.jpg


Går vidare och ser mig omkring men handlar inte mer på marknaden utan går en gata fram och köper ett ljust bröd, som en siktkaka ungefär. Kostade 2 mad. För 40 år sedan, när jag var i Agadir för första gången med min hb betalade jag 0,60 mad.

Skall bli dagens / kvällens middag. Steker en bit bröd med Camembertost och hjortronsylt. Osten köpt i Spanien och hjortronsylten i Sverige. För hjortronen som Lottie och jag plockade förra sommaren i norrland och gjorde egen sylt av är sedan länge uppäten. I sommras avstod vi från en Norrlandsresa p.g. a. de höga dieselpriserna. Konsekvensen blev att då får man köpa färdig sylt.

Gick in en sväng i Medinan men köpte inget där idag. Utan nu går jag hem igen. Ett mycket vanligt fordon hade parkerat bredvid mig.

IMG_20221210_113339.jpg

Dessa trehjuliga mc med flak ser jag varje dag i hela Marocko. Hade ev tänkt att sova här på p-platsen men eftersom jag var ensam hb avstod jag.

När jag kör mot utgången kommer en vakt och vill ha 3 mad i avgift. För tre år sedan kostade det inget. Men då var det ingen marknad, kanske därför.

Körde till den största campingen här. Så det blev en bit norrut från city räknat till utkanten av bebyggelsen. Tog in på denna camp.

IMG_20221210_175201.jpg

Priset här är 70 mad för 2 personer och en hb samt 20 mad extra om man vill ha el. Vilket jag avstod från. Har ju lägat med el i fem dygn så nu vill jag se hur mitt batteri fungerar med endast solladdning. Fick in 5 eller 6 A mitt på dagen och 1 A vid 18 tiden.

Tar fram mitt campingbord och äter min lunch ute i svagt solsken.
Efeter lunchen anväder jag bordet som solskydd för bakdäcken och sol stolen för framdäcket.

IMG_20221210_155629.jpg

På em gick jag ner till de höga vågorna för att bada. Det är långgrunt och jag känner verkligen att vattnet tar med sig sand på tilbakavägen, känns lite olustigt. Går ut en bit till så att vägorna kommer upp till magtrakten. De är verkligen starka - vågar inte simma utan tar hjälp med händerna för att blaska ner mig. Hög salthalt i vattnet kännde jag.

IMG_20221210_114831.jpg

Högt ovanför campingen finns det ett hotell.

IMG_20221210_175633.jpg

Körde bara 5 km idag.
 

Bilagor

  • IMG_20221210_110319.jpg
    IMG_20221210_110319.jpg
    6,4 MB · Visningar: 52
Dag 86 söndag

Igår kväll blev det en lite annorlunda middag. Bröd, ost och hjortronsylt. Beskrev, med bilder, i tråden "Matlagning i husbilen, går det?"

Kl 17,45 igår var det 24 grader ute och 35 grader inne. Hade bodelsdörren öppen en stund för att få in ny frisk luft och sänka tempen en aning.
Jag har inget problem med värmen utan tycker att det är skönt att "slippa frysa". Brukar få ned tempen till 27 / 28 grader på kvällen.

Idag kl 0,30 var det 17 grader ute och 25 grader inne. Som sjönk ner till 21 grader inne på morgonen.

Det är ju dessa temperaturer som jag har kört flera hundar mil för att få upploeva. Så jag är nöjd.

Det var mulet hela fm så jag gick på strandpromenade mellan campingen och själva stranden.

IMG_20221211_101336.jpg

På väggen till campingen finns det många konstverk.

IMG_20221211_101354.jpg

IMG_20221211_101519.jpg

Jag vandrar hela sträckan och fotar hamnen långt bort. Vet ej om det syns på detta avstånd.

IMG_20221211_102235.jpg

IMG_20221211_102245.jpg

Lite otydligt men man kan se lite av hamnkranar. Går kanske att zoom in på en telefon.

Lunchen, som bestod av rotsaksomelett, intogs utomhus, dock ej i fullt solsken.

IMG_20221211_114355.jpg


Kvart i tolv kom solen över bergskammen och husen däruppe.

IMG_20221211_114402.jpg


Nu vill datorn ej ladda upp flera bilder och jag kan inte skriva. Så jag gör klart imorgon, om det går.

Solnedgång.

IMG_20221211_190933 - kopia.jpg

IMG_20221211_190936 - kopia.jpg

Körde inget idag och kommer förmodligen ej att göra det den närmaste veckan. Om jag klarar att vara stilla så länge på samma plats.
 
Dag 87 måndag 12 / 12

Temperaturen är som tidigare, så jag skall inte tråka ut er med flera siffror. Det är behagligt varm på nätter, morgnar och fm. På em kan tempen bli över 30 grader i solen. Vilket jag gillar, när jag tankar D - vitamin i flera timmar.

Em fm fikat tar jag en promenad upp i stan. Så nära havet som möjligt. I tidigare bilder har jag fotat från campingen och upp på berget.

Idag blir det tvärtom.

IMG_20221212_101612.jpg

Man kan se att själva campingen ligger i skugga och havet och en del av stranden är i sol.

Kommer in i stan och ser en bilfri gata.

IMG_20221212_102016.jpg

När jag är högst uppe på promenadstråket, som är bilfritt, stannar jag bredvid två män och tittar ut över campingen och havet. Efter de vanliga franska hälsningsfraserna ( i princip vad jag klarar av) börjar en man att tala engelska.

Han är nomad och livnär sig på att köpa och sälja kameler, mattor, sycken mm. Han vill visa mig sin lilla butik några kvarter bort och jag följer med. Det är ju ett utmärkt tillfälle att se en del av den marockanska kulturen.

Han tar fram en stol och lägger på en tjock dyna. Ber mig att sitta ner. Själv sätter han sig på en matta på golvet. Gör iordning thé på ett litet gasolkök. Förmodligen en 6 kg:s flaska gas.

Sen visar han mig vad han har att sälja. Allt är handgjort av nomader från olika djurdelar.

Ett örngott av kamelskin. Den gula färjen är från saffran. Pris, utan förhandking, 400 mad

IMG_20221212_103327.jpg
En större variant för 600. Jag säger att jag skall inte köpa något så jag vet ej vad slutpriset kunnde bli efter ett motbud.

Nu funkar det inte att lägga in bilder, igen. Omvandlingen från 12 V till 220 V slocknade.

IMG_20221212_103332.jpg

De tre "askarna" med lock är gjorda av ben från kamel. De två svarta "stavarna" är gjorda av hår från något djur som jag har glömt namnet på, det ljusa inläggen är silver. Armbanden ör gjorda ab kamelben.
De tre sakerna med band används som kompasser. (hur förstår jag ej).

IMG_20221212_103804.jpg

Nu är thét snart klart. Det skall hällas upp i glas som hälls vidare i ett annat glas och tillbaka i kannan igen.

IMG_20221212_104150.jpg

Det går väldigt långsamt att ladda in bilder ikväll.

IMG_20221212_104154.jpg

Att dricka thé är mycket viktigt när man är i ett sånt här "showroom", som vi nuförtiden säger i Sverige.

Att neka ett par glas thé är en förolämpling och är inget bra utgångsläge i en prisförhandling.

Thet från kannan skall alltid hällas från hög höjd.

IMG_20221212_104204.jpg


Som sagt jag köper inget, skyller på att jag bor trångt i min hb. Så jag tackar för mig och går vidare. Kommer upp i den administrativa delen av staden. Först en park och ett stort hotel.

IMG_20221212_110301.jpgIMG_20221212_110301.jpgBilderna laddas ej upp

IMG_20221212_110304.jpg

På em satt jag i solen i mpnga timmar.

Körde som vanligt ingget
 
Dag 88 tisdag 13 / 12

Blev inte överraskad av något Luciatåg, tyvärr. Trots att vi bara är europerer här.

Tar som vanligt en promenad på fm, här i utkanten av stan.

Sätter mig vid 11 tiden i min solstol i skuggan och läser. Väntar på att solen skall komma om ca en halvtimme.

Vid 12 tiden går jag in och värmer en portion lasagne. Som jag äter ute med ryggen mot solen och ansiktet ut över havet.

Sen em byter jag om till badbyxor och går ner till stranden. Går ut en bit i havet. Vågorna är starka. Går ut tills byxorna blir i havet.

Vänder mig om när en stor våg kommer, tänker att det skall stänka ner ryggen. Men vågen slog omkull mig - så jag hamnade på alla fyra och blev naturligtvis blöt på ryggen. Men lite läskigt var det att bli omkullslagen. Trots att jag var berädd på att det kunnde hända.

Tar mig upp på stranden utan probelm. Gjorde mig inte illa.

Stannar en stund på stranden i solen. Går sedan och duschar mig i servicehuset.

Byter om till torra kläder och sätter mig ånyo i solen och äter ett äpple samt läser fram till kl 18.

Då blir det en ny dusch i servicehuset, denna gång med tvål.

Det här är nog en av fördelarna med att stå på en camping. Man kan ducha flera gånger per dygn utan att behöva tänka på att skaffa nytt färskvatten till den stor tanken i hb:n.

Har inte fotat något idag.

Resten av veckan blir nog som idag. Med ett undantag.

Jag har kollat på kartan om ev att fortsätta söderöver.

Fram till Tarfaya, som ligger på hörnet är det ca 40 mil Därifrån och till gränsen mot Mauritanien är det ytterligar 60 mil.

Jag har tänkt att köra dit om myndigheterna tillåter det. Men nu vet jag ej om jag kommer att göra det. Visserligen är det mycket varmare där men em med 33 grader här i solen duger ju gott som det är. Så jag stannar nog åtminstånde en vecka till här. Får se om jag klarar av att vila gasfoten så länge.
 
Dag 88 tisdag 13 / 12

Blev inte överraskad av något Luciatåg, tyvärr. Trots att vi bara är europerer här.

Tar som vanligt en promenad på fm, här i utkanten av stan.

Sätter mig vid 11 tiden i min solstol i skuggan och läser. Väntar på att solen skall komma om ca en halvtimme.

Vid 12 tiden går jag in och värmer en portion lasagne. Som jag äter ute med ryggen mot solen och ansiktet ut över havet.

Sen em byter jag om till badbyxor och går ner till stranden. Går ut en bit i havet. Vågorna är starka. Går ut tills byxorna blir i havet.

Vänder mig om när en stor våg kommer, tänker att det skall stänka ner ryggen. Men vågen slog omkull mig - så jag hamnade på alla fyra och blev naturligtvis blöt på ryggen. Men lite läskigt var det att bli omkullslagen. Trots att jag var berädd på att det kunnde hända.

Tar mig upp på stranden utan probelm. Gjorde mig inte illa.

Stannar en stund på stranden i solen. Går sedan och duschar mig i servicehuset.

Byter om till torra kläder och sätter mig ånyo i solen och äter ett äpple samt läser fram till kl 18.

Då blir det en ny dusch i servicehuset, denna gång med tvål.

Det här är nog en av fördelarna med att stå på en camping. Man kan ducha flera gånger per dygn utan att behöva tänka på att skaffa nytt färskvatten till den stor tanken i hb:n.

Har inte fotat något idag.

Resten av veckan blir nog som idag. Med ett undantag.

Jag har kollat på kartan om ev att fortsätta söderöver.

Fram till Tarfaya, som ligger på hörnet är det ca 40 mil Därifrån och till gränsen mot Mauritanien är det ytterligar 60 mil.

Jag har tänkt att köra dit om myndigheterna tillåter det. Men nu vet jag ej om jag kommer att göra det. Visserligen är det mycket varmare där men em med 33 grader här i solen duger ju gott som det är. Så jag stannar nog åtminstånde en vecka till här. Får se om jag klarar av att vila gasfoten så länge.
Intressant att följa din resa, läser man UDs reserekommendationer Marocko, så är det många varningar, hur upplever du säkerheten?
Jag antar att du inte kör in i Västsahara,Tarfaya ligger väl några mil norrut.
 
Senast ändrad:
Dag 88 tisdag 13 / 12

Blev inte överraskad av något Luciatåg, tyvärr. Trots att vi bara är europerer här.

Tar som vanligt en promenad på fm, här i utkanten av stan.

Sätter mig vid 11 tiden i min solstol i skuggan och läser. Väntar på att solen skall komma om ca en halvtimme.

Vid 12 tiden går jag in och värmer en portion lasagne. Som jag äter ute med ryggen mot solen och ansiktet ut över havet.

Sen em byter jag om till badbyxor och går ner till stranden. Går ut en bit i havet. Vågorna är starka. Går ut tills byxorna blir i havet.

Vänder mig om när en stor våg kommer, tänker att det skall stänka ner ryggen. Men vågen slog omkull mig - så jag hamnade på alla fyra och blev naturligtvis blöt på ryggen. Men lite läskigt var det att bli omkullslagen. Trots att jag var berädd på att det kunnde hända.

Tar mig upp på stranden utan probelm. Gjorde mig inte illa.

Stannar en stund på stranden i solen. Går sedan och duschar mig i servicehuset.

Byter om till torra kläder och sätter mig ånyo i solen och äter ett äpple samt läser fram till kl 18.

Då blir det en ny dusch i servicehuset, denna gång med tvål.

Det här är nog en av fördelarna med att stå på en camping. Man kan ducha flera gånger per dygn utan att behöva tänka på att skaffa nytt färskvatten till den stor tanken i hb:n.

Har inte fotat något idag.

Resten av veckan blir nog som idag. Med ett undantag.

Jag har kollat på kartan om ev att fortsätta söderöver.

Fram till Tarfaya, som ligger på hörnet är det ca 40 mil Därifrån och till gränsen mot Mauritanien är det ytterligar 60 mil.

Jag har tänkt att köra dit om myndigheterna tillåter det. Men nu vet jag ej om jag kommer att göra det. Visserligen är det mycket varmare där men em med 33 grader här i solen duger ju gott som det är. Så jag stannar nog åtminstånde en vecka till här. Får se om jag klarar av att vila gasfoten så länge.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen