• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Gösta till Tarfaya är det säkert inga problem, men att åka över gränsen till Västsahara det tycker jag att du skall skippa. Har egna erfarenheter, som i och för sig är gamla, men jag skulle absolut inte göra resan idag.

Var försiktig!

Tommy

Tommy!

Jag är tveksam till att köra in i Vastsahara. Jag är fram och tillbaka i tankarna. Kanske inte kör längre än de 40 milen till Tarfaya.

Intressant att följa din resa, läser man UDs reserekommendationer Marocko, så är det många varningar, hur upplever du säkerheten?
Jag antar att du inte kör in i Västsahara,Tarfaya ligger väl några mil norrut.

Roligt att du gillar min berättelse.

Som turist tycker jag / uppler jag att säkerheten är mycket god. Ser många poliser i uniform.
Men jag fricampar inte ensam på stränder. Endast på huvudgator i städer.

Dag 89 onsdag

På fm tar jag fram min ryggsäck för att gå till city och handla i Medinan.

Men så blev det ej. För jag hittade en liten affär, typ "hål i väggen" på första tvärgatan efter campingen. Köpte där ett liten runt bröd för 1 mad. Räcker till fyra dagars fm fika. Frågade efter frukt men det hade de ej, utan hänvisade till Medinan.

Men bara ca 50 meter därifrån fanns ytterligaret ett "hål i väggen" butik. De hade frukt. Stora saftiga appelsiner för 10 mad per kg och bananer för 13 mad per kg.

Så det blev inte någon lång promenad idag. Gick ju tillbaka hem med mina varor.

Tog fram solstolen mm och satte mig tillrätta och väntade på att solen skulle resa sig över bergskammen, om ca en timme. När den så gjorde var det hög tid att ta av tjocktröjan. Satt ytterligare en timme innan det blev utelunch, med ryggen mot solen och utsikt över de höga vågorna.

Idag har det varit omväxlande sol och mulet - så inget badande idag.

Satt hela em i solen och läste och åt appelsin.

Inget foto idag.

Hörde att Martocko och Frankrike skall spela kl 20. Så jag skall försöka få in rätt marockansk kanal ikväll.

Jag betalar inte 20 mad per dag för el och det fungerar ändå. Visserligen lagar jag mat på gas. År intresserad av att se om bodelsbatteriet räcker med solenergi. Hur många dygn kommer jag att klara mig utan extern el ? När jag ej startar motorn och kör till nästa ort.

Startade ej motorn.

Dag 87 måndag 12 / 12

Temperaturen är som tidigare, så jag skall inte tråka ut er med flera siffror. Det är behagligt varm på nätter, morgnar och fm. På em kan tempen bli över 30 grader i solen. Vilket jag gillar, när jag tankar D - vitamin i flera timmar.

Em fm fikat tar jag en promenad upp i stan. Så nära havet som möjligt. I tidigare bilder har jag fotat från campingen och upp på berget.

Idag blir det tvärtom.

Visa bilaga 19409

Man kan se att själva campingen ligger i skugga och havet och en del av stranden är i sol.

Kommer in i stan och ser en bilfri gata.

Visa bilaga 19414

När jag är högst uppe på promenadstråket, som är bilfritt, stannar jag bredvid två män och tittar ut över campingen och havet. Efter de vanliga franska hälsningsfraserna ( i princip vad jag klarar av) börjar en man att tala engelska.

Han är nomad och livnär sig på att köpa och sälja kameler, mattor, sycken mm. Han vill visa mig sin lilla butik några kvarter bort och jag följer med. Det är ju ett utmärkt tillfälle att se en del av den marockanska kulturen.

Han tar fram en stol och lägger på en tjock dyna. Ber mig att sitta ner. Själv sätter han sig på en matta på golvet. Gör iordning thé på ett litet gasolkök. Förmodligen en 6 kg:s flaska gas.

Sen visar han mig vad han har att sälja. Allt är handgjort av nomader från olika djurdelar.

Ett örngott av kamelskin. Den gula färjen är från saffran. Pris, utan förhandking, 400 mad

Visa bilaga 19416
En större variant för 600. Jag säger att jag skall inte köpa något så jag vet ej vad slutpriset kunnde bli efter ett motbud.

Nu funkar det inte att lägga in bilder, igen. Omvandlingen från 12 V till 220 V slocknade.

Visa bilaga 19423

De tre "askarna" med lock är gjorda av ben från kamel. De två svarta "stavarna" är gjorda av hår från något djur som jag har glömt namnet på, det ljusa inläggen är silver. Armbanden ör gjorda ab kamelben.
De tre sakerna med band används som kompasser. (hur förstår jag ej).

Visa bilaga 19419

Nu är thét snart klart. Det skall hällas upp i glas som hälls vidare i ett annat glas och tillbaka i kannan igen.

Visa bilaga 19420

Det går väldigt långsamt att ladda in bilder ikväll.

Visa bilaga 19421

Att dricka thé är mycket viktigt när man är i ett sånt här "showroom", som vi nuförtiden säger i Sverige.

Att neka ett par glas thé är en förolämpling och är inget bra utgångsläge i en prisförhandling.

Thet från kannan skall alltid hällas från hög höjd.

Visa bilaga 19424

Som sagt jag köper inget, skyller på att jag bor trångt i min hb. Så jag tackar för mig och går vidare. Kommer upp i den administrativa delen av staden. Först en park och ett stort hotel.

Visa bilaga 19425Visa bilaga 19425Bilderna laddas ej upp

Visa bilaga 19426

På em satt jag i solen i mpnga timmar.

Körde som vanligt ingget
20171119_163020.jpg
De är rätt lika, min och Göstas bild fast min är från 2017.
vi måste ha stått på precis samma plats när foto togs.
Mvh. Klas nilsson

Dag 90 torsdag 15 / 12

Igår kväll regnade det en stund. Skönt att det var sol på dagen. Regnet behövs ju för framförallt för jordbruket. Även campingar behöver ha vatten. För några år sedan när jag var i Portugal sa en campingägare att "om vi inte får regn snart så måste vi ransonerar vattnet till er." Jag använder citatteknen här för andemeningen var som jag skrev även om min tolkning av engelskan kanske inte stämmer exakt på ordet.

Jag funder på om jag skall försöka vara kvar här på campingen denna månad ut. Tankarna går lite hit och dit.

Campingen ligger i skuggan av ett högt berg med hus högst upp. Solen kommer till min hb vid 11,30 tiden. Sen har jag sol till ca 18.

Vilket innebär att jag brukar promenera på fm och sola på em. Jag vistas i regel minst fem timmar varje em i solen. Så varför skall jag köra vidare. Det är ju samma sol någon annastans.

Mina två närmaste tyska grannar lämnade campingen idag. För att försöka hitta en bättre plats med högre och rakare vågor för sina surfingäventyr.

IMG_20221212_101843.jpg

En av de sa att de ev fortsätter in i Västsahara. Han hade inte hört eller läst om några besvärligheter där. Visserligen måste man visa passet ibland vid några poliskontroller utefter vägen.

För några år sedan skrev "Muskatten" i ett annat forum att han var i Västsahara. Idag skrev han till mig att han upplevde säkerheten högre där än i Marocko. Vilket iofs kan bero på rånförsöket i närheten av Tiznit, i Marocko.

Två andra hb-åkare har skrivit att de har varit i Västsahara för några år sedan. Jag har inga uppgifter om läget i år.

Men det är även över 40 mil till den gränsen - så jag vet ej om jag skall köra så långt. När jag var i Akhfenir, ca fem mil öster om Tarfaya, i januari 2020 blåste det in mycket fin sand. En dag hade jag över 100 gram på matbordet inne i hb:n. Förmodligen även en hel del på motorn och andra delar i / på hb:n. Vilket inte är bra. Jag har inte märkt att hb:n har blivit sämre på något sätt. Ingen verkstad har sakt något om sand.

Som sagt det snurrar en hel del i huvudet. För jag tror inte att jag kommer att stå ut med att vara stilla i två månader. Jag har även blivit avrådd från att resa in i Västsahara. Lottie tycker att jag skall återvända till kylan i Sverige. Men det gör jag inte så länge som det finns snö och minusgrader i Mälardalen.

Inte så spännande läsning för er. Reseberättelse???? Ja kanske inte. Jag "reser" ju i skallen.

Lottie och jag använder appen "WhatsApp" när vi ringer eller skickar sms / bilder. Appen använder internet och tar lite surf. Det blir ingen minutkostnad som det vanliga telefonnätet gör vid utlandssamtal. Appen är avgiftsfri.

För tre år sedan frågade jag Tele 2 och Telia vad det kostar att ringa mellan Marocko och Sverige. Då skulle de ha 15 resp 25 sek per min. Men inom EU är det samma kostnad som mellan två orter i Sverigen om man ringer mellan två svenska abonnemang.

Det finns andra operatörer som har en dyr minutkostnad öven mellan två svenska abonnemang om det ena är utanför Sverige. Så mitt tips är att alltid fråga sin operatör vad det kostar att ringa till utlandet, även inom EU.

Det kom en regnskur på sena em oxå.

Ibland har jag dåligt internet. Speciellt på kvällen. Därför är detta skrivit på fredagens fm.

Ja det du skriver om är ju helt nytt åtminstonde för mej, spanien och liknande känner de flesta till.
Blir ju betydligt billigare som det verkar jämfört med kanarieöarna att ta sej dit och varmt så det räcker. Själv undviker jag direkt sol efter inrådan av min läkare.

I ditt inlägg #305 tar du upp en frågeställning som nog skulle kunna behöva en egen seriös tråd.
Du funderar kring.. Hur länge kommer du att orka vara kvar på samma ställe, samma camping.
Det här är också kopplat till frågan, varför åker jag iväg ( med husbil ). Som leder till frågan, vad gör jag med min tid? Det finns numera inte oändligt med tid kvar.
Uppskattar att du funderar kring saker.
Jag läser ibland...t ex längtar till att kunna åka husbil på heltid..o liknande!
Samtidigt kan det kanske vara svårt att se helt klart.. i stunden. Jag tror att du bör fundera fram en kompromiss tillsammans med Lottie.
En ny tråd..Varför åker jag iväg med husbil?

Senast ändrad:
I ditt inlägg #305 tar du upp en frågeställning som nog skulle kunna behöva en egen seriös tråd.
Du funderar kring.. Hur länge kommer du att orka vara kvar på samma ställe, samma camping.
Det här är också kopplat till frågan, varför åker jag iväg ( med husbil ). Som leder till frågan, vad gör jag med min tid? Det finns numera inte oändligt med tid kvar.
Jag läser ibland...t ex längtar till att kunna åka husbil på heltid..o liknande!
Ssmtidigt kan det kanske vara svårt att se helt klart.. i stunden. Jag tror att du bör fundera fram en kompromiss tillsammans med Lottie.
Samma problem har jag också så jag stannar hemma när man bor ihop med en kvinna jag åkte två vintrar söderut det värsta är kylan här hemma sen är det åldern nu firar jag jul med mina barnbarn som är fem unga kvinnor

Ja det du skriver om är ju helt nytt åtminstonde för mej, spanien och liknande känner de flesta till.
Blir ju betydligt billigare som det verkar jämfört med kanarieöarna att ta sej dit och varmt så det räcker. Själv undviker jag direkt sol efter inrådan av min läkare.

Hej Bengt!

Vädret är nog ganska lika Kanarieöarna. Det är ungfär samma bredgrad. Resan med färja från Spanien är betydligt billigare till Marocko. Jag betalade drygt 200 euro mellan Algeciras och Ceuta. För ett år sedan när gränsen till Marocko var stängt undersökte jag kostnaden att färja till Kanarieöarna. Priset som jag då fick fram låg på 3700 euro för min hb som är 8,8 meter lång. Kortare hb blir naturligtvis billigare.

Samtidigt kan det kanske vara svårt att se helt klart.. i stunden. Jag tror att du bör fundera fram en kompromiss tillsammans med Lottie.

Hej Burstner!

Tack för ditt inlägg.

Ja, vi kanske skall skapa en ny tråd.

Jag tror att de flesta som åker iväg gör det för klimatet. Många står stilla på samma camping i flera månader i Spanien och Portugal. De känner sig hemma där och hittar. Många återkommer år efter år till samma camping, där de träffar samma människor som tidigare år och som de trivs med.

Jag träffar nya människor eftersom jag rör på mig. Åtminstånde hittills.

Dag 91 fredag 16 / 12

Igår bestämde jag mig för att ta fram cykel idag. Så efter fm fikat bar det av. Vi har en jätte lång och mycket brant backe upp till centrum av staden. Vilket är natuligt för campingarna här ligger vid havet. Den som jag står på har havsutsikt och en grind ut till den anlagda strandpromenaden som jag korsar när jag skall bada.

Jag har en elcykel. På plan mark använder jag inte batterihjälpen. På svag uppförsbacke 3 av 5 effektlägen från elmotorn. Men här behövde jag max utväxling av el motorn och låg växel.

Uppför denna backe har jag tidigare kört med hb:n. Längst upp finns en stor grusplan där man får parkera. Kostar idag tre mad. År 2020 kostade det inget och då stod det några hb där för jämnan, även jag stod ett par dygn. Bredvid p-platsen är det en stor marknade varje lör - och söndag.

Jag cyklade förbi västerut. Såg en bensinstation till höger men ingen skylt om priset på diesel eller annat. Såg en annan skylt om ytterligare en camping. Men upptäckte aldrig själva campingen eller någon mera skylt. Jag scyklade mot hamnen på den stora gatan. Vek av ibland på en tvärgata mot havet.

IMG_20221216_105612.jpg

På nedanstående bild skymtar man hamnen.

IMG_20221216_110008.jpg

Cyklar ut på stora vägen igen. Fortfarande mot hamnen som ligger söder om själva staden, Sidi Ifni.

Upptäcker att staden har växt enormt sedan jag och min älsta son var här 1982. Vilket inte är så konstigt. De flesta människor får barn och de behöver någonstans att bo. Husen är i regel två / tre våniingar höga med ett fåtal undantag på fem våningar. Det gör ju att staden växer i bred / på ytan.

Cyklar inte ner till själva hamnen, utan nöjer mig med att stanna till här uppe och fota ner istället.

IMG_20221216_110458.jpg

IMG_20221216_110507.jpg

Sista huset före hamnen har många solceller. Vilket jag inte har sett något annat hus ha.

IMG_20221216_110528.jpg

Nu vänder jag om och kör samma väg tillbaka. Ser att några män håller på att sätta upp vägarmaturer utefter vägen. Inne i staden har de även kompletterat gatubelysningen med att det nu finns armaturer på båda sidor av gatan. Här finns aven trottoarer på båda sidorna.

IMG_20221216_111130.jpg

På vänster sida i bilden ovan ser man äldre belsysning med elledningar upptill. På höger sida har de grävt upp en bit av trottoaren och lagt ner elledningen där, Samt att själva armaturen är mycket vackrare.

När jag kommer tillbaka till centrum svänger jag vänster, norrut, nedför den branta backen och ser en stor park till höger.

IMG_20221216_112224.jpg

IMG_20221216_112256.jpg

Här är backen. Långt därnere finns rondellen och där svänger jag vänster för att komma tillbaka till campingen. Om man istället kör rakt igenom rondellen kommer man till den branta uppförsbacken som jag skrev om för ca en vecka sendan när jag bodde på den norra campingen.

IMG_20221216_112403.jpg

Det blev en knapp timmes cykeltur.

Även ikväll slocknade internett innan jag kunnde skriva här. Så detta är skrivet på lördagsmorgonen.

Senast ändrad:
Dag 92 lördag 17 / 12

Idag är det marknad i city. Jag tar på mig långbyxor, tjocktröja och ryggsäcken. Kortbyxor är inte att tänka på när man skall in till stan. Måste ju "ta seden dit man kommer".

Jag går hela vägen inkl uppför den långa och branta backen. Puh, puh vilket jobb!!!!!!!!!

IMG_20221217_101850.jpg

Men jag behöver ju motion! Så det är bara att kämpa på. Det finns en möjlighet att ta bussen, upptäckte jag igår.

IMG_20221216_112424.jpg

Till vänster i bilden ovan ser man att väggen är tillverkad med stenar i olika färgen. Såg även en park på den västra sidan av vägen.

IMG_20221217_102303.jpg

När jag äntligen, efter ca 30 min kom ända upp, unnade jag mig en kanna marockanskt mynta thé. Idag fick jag själv lägga i alla blad i kannan.

IMG_20221217_102821.jpg

Som synes får man bara en sockerbit. Men den är ju stor.

IMG_20221217_102939.jpg

Att sitta länge på ett fik och studera alla människor runt omkring och smutta på ett glas thé - det är en del av den marockanska kulturen som jag tycker att man skall göra. Idag kostade det 7 mad för en kanna som gav tre glas.

Att "hänga" på ett fik i Sverige gör du inte för 6,90 sek!

Till vänster i bild ser man att denna gatukorsning har trafiksignaler. Det är den enda korsningen i Sidi Ifni som har det, vad jag har upptäckt. I Agadir och andra städer finns det många.

IMG_20221217_103024.jpg

Jag går fram till ett stånd och ställer mig bredvid grönsakerna. Men ingen reagerar. Så då går jag till nästa. Samma sak. Märkligt vill de inte sälja sinna saker???

Ser sen att folk tar en plastbalja och plockar de rotsaker / grönsaker som de vill ha och går fram till ett bord med våg. Aha!!

Det är självservering.

Jag handlar morötter för 3 mad per kg, potatis för 6 mad och 15 ägg för 13,60. Förra helgen fick jag betala 15 mad för äggen. Förmodligen för att jag då köpte i ett annat stånd. Inga stånd har några prisskyltar synliga. Så jag vet ej om jag, som utlänning, får betala ett högre pris än lokalbefolkningen. Vilket jag inte bryr mig om - för i mina ögon är det ändå mycket billigare än i EU.

Går in i Medinan för att köpa en flaska juice på en liter för 9 mad. Totalt ca 34 sek.

Det var dagens storhandlande. Räcker förmodligen en vecka, med undantag för att jag behöver köpa ett bröd om några dagar.

När jag kommer hem sätter jag mig i solen en timme, innan det blir dax, kl 13,40, att börja att laga lunch. Med så här sen lunch får det räcka med ost och kex till middag någon gång i kväll.

Sen em hör jag att en lastbil kommer i närheten. Vänder mig om vid matbordet ute och ser en Scania med svensk reggnr ( tror jag) tre bokstäver och tre siffror. Satt vid bordet och löste sudoku.

När hb:n hade stannat, som min granne, gick jag fram och kollade nr skylten noga. Det var ett litet bindesträck mellan bokstäverna och siffrorna. Den var ifrån Ungern. Mannen som körde kunnde tala engelska och han sa att det finns ingen bättre bil än Scania. Vilket glädjer mig enormt.

IMG_20221217_154759.jpg

Jag är inte nationalist men jag gillar när andra köper våra svenska produkter. Appropå det så har jag sett många marockanska lastbilar med Volvomärket i fram när jag har kört här.

När man bygger en hb på ett Scaniachassie behöver man inte vara rädd för att åka dit för överlass. Om man handlar normalt.

Ser en man som går långt ut i havet för att bada. Det är det mörka bland vågorna, som är mannen. I mitten på bilden, ungefär. Så där långt ut har jag inte vågat att gå.

IMG_20221217_165346.jpg

Glömde i går att skriva att jag såg några grabbar som spelade fotboll på stranden.

IMG_20221216_181309.jpg

Dag 93 söndag 18 / 12. Fjärde advent. Om en vecka är det Juldgen.

Igår kl 20,00 slocknade internet. Det är vanligt att jag får starta om min rauter., ganska ofta. I varje fall flera gånger per dygn. Så det är jag van vid.

Men!

Nu var det tydligen EZA displayen som la av.

Den visade 0 % batterikapacitet!!!!??? Varför då? De senaste dagarna har det pendlat mella 90 och 100 %.
Efter det som hände i Almeria för ca en månad sedan så litar jag inte på min display. Men bryr mig inte, utan jag skall ta vägen förbi Lindorme på vägen till Västerås i mitten på April. ( året får ni fundera på). Ha Ha

EZA - experterna i Lindorme sa att jag skulle koppla upp mig på extern 220 v några dygn för att verkligen se till att bodelsbatteriet blir ordentligt fullladdat. Därför stod jag fem dygn på campingen norr om Sidi Ifni med extern el inkopplad hela tiden.

I lördags den 10 / 12 böt jag camping. Här på El Barco är avgiften 70 mad per dygn och ytterligare 20 om man vill ha el. Jag avstod från el. Nu vill jag se hur länge som jag kan stå med enbart solenergi. Det blev således en vecka. EZA displayen visar att jag får in 6 A mitt på dagen, vilket jag tycker är märkligt. För i Spanien har jag fått in 12 A mitt på dagen och solen värmer ju mer här än där. Vilket jag tolkar som att det är något fel på appen. Lindormeföretaget tycker att jag skall köpa en padda och koppla in EZA den vägen istället för via telefon. Det får väl bli så i april.

Jaha ja. Nu är vi åter där med "vardagslivets små förtretligheter"!!!!!!!!

Vad finns att göra om bodelsbatteriet är nere på 0 %. Stänga av lampan som är tänd och tända två värmeljus, naturligtvis. Kollar på mina andra två displayer om de lyser. De lyser. Alltså finns det mer än 0 % batterikapacitet. Detta kan ju göra en galen!!!!

Iofs behöver jag ju bara el till kylskåpet, som går på gas men har något kretskort som tarvar ström.

I sep när jag färjade över till Estland hade jag gasen avstängd under ca tio timmar och kylskåpet var kallt när jag körde av färjan. Så jag vet att om strömen tar slut i natt så påverkar det inte kylskåpet.

Om problemet kvarstår imorgon skall jag betala campingen för denna vecka och registrera om mig med extern el.

Hoppas att de tar mitt MasterCard kort. Annars får jag försöka hitta en automat eller bank i city, imorgon.

Eftersom kl endast är drygt 20 kan jag ju inte gå till sängs. Så det får bli lite patiens under några timmar.

IMG_20221217_203347.jpg

Det var svårt att se ordentligt. Fick hämta min pannlampa. Då blev det ok.

IMG_20221217_204602.jpg

Fick visserligen vrida på huvudet ofta, för att se bra. Fungerade helt ok. Det var första gången som jag la patiens i ljuset från pannan. Liksom även att borsta tänderna med detta ljus.

Det var lördagskvällem.

Nu till söndags morgonen.

Vid sextiden kollade jag på telefonens EZA display.

Hade 99 % batteikapacitet! Att solen var så stark under tiden som jag sov - "hade jag ingen aning om".

Vad är detta? Utan att EZA spelar spratt / leker med mig.

Jaha, det är bara att acceptera. Jag fortsätter idag utan extern el så länge som det går. Får se i em om allt funkar.

Tänder två värmeljus och en lampa till frulle. Lampan lyser utan problem hela morgonen tills jag släcker den vid kl 08. För då räcker dagsljuset.

Ringer Lottie vid sjutiden och berättar om mitt äventyr. Att hon inte behöver vara orolig om jag inte kan svara henne p.g.a. mitt strul med internet och EZA.

På fm går jag en sväng på campingen. Samtalar en timme med mina gtannar från Ungern som hade kommit hit i Scanian. De hade varit ute i öknen och kört. Det blir tal om allt möjligt. Samtalet skedde på tyska. Vid 11,30 tiden kommer solen ner till mig och då åker solstolen mm fram. Sätter mig och läser en timme innan det blir till att gå in och laga lunch. Som jag sen inmundigar ute vid mit campingbord med ryggen mot solen.

Såg några ungdommar som spelade fotboll på standen

Kl 15,30 går jag och duschar i campingens servicehus. För det är svettigt i solen när man sitter några timmar där för att tanka D vitamin.

För kl 16 blir det final i fotboll och då vill jag inte vara svettig. Det är det enda som jag ser på marockansk tv.

Det mörka i bildens mitt är några som badar.

IMG_20221218_165633.jpg

Även på kvällen är det fotboll på stranden och några som badar.

IMG_20221218_190106.jpg

Argentina vann rättvist efter förlängning och straffar över Frankrike.

Ännu kl 21,20 finns det tydligen bra batterikapacitet. För se hur det blir i natt och imorgon.

Om jag vore i din sits Gösta så skulle jag göra en "12V-budget" .
Inventera alla dina förbrukare i W.
Notera tider de används i min.
Försök att beräkna ett rimligt värde vad dina solpaneler ger dej tillbaka denna årstid på din plats, (finns uppgifter på nätet).

När du fått in dessa värden i din "budget" så ser du hur länge du teoretiskt kan fricampa med dina förutsättningar.
Har man inte koll på dessa grunder kommer inte sällan ett slut på energi som en överraskning.
Jag talar av egen erfarenhet, har snopet stått med tomt i banken ett flertal gånger, då har mitt inbyggda elverk räddat mej, sen jag bytte till Litiumbatteri har det bara hänt en gång på 3år.

Lycka till i dina äventyr//Peter :)

Dag 93 söndag 18 / 12. Fjärde advent. Om en vecka är det Juldgen.

Igår kl 20,00 slocknade internet. Det är vanligt att jag får starta om min rauter., ganska ofta. I varje fall flera gånger per dygn. Så det är jag van vid.

Men!

Nu var det tydligen EZA displayen som la av.

Den visade 0 % batterikapacitet!!!!??? Varför då? De senaste dagarna har det pendlat mella 90 och 100 %.
Efter det som hände i Almeria för ca en månad sedan så litar jag inte på min display. Men bryr mig inte, utan jag skall ta vägen förbi Lindorme på vägen till Västerås i mitten på April. ( året får ni fundera på). Ha Ha

EZA - experterna i Lindorme sa att jag skulle koppla upp mig på extern 220 v några dygn för att verkligen se till att bodelsbatteriet blir ordentligt fullladdat. Därför stod jag fem dygn på campingen norr om Sidi Ifni med extern el inkopplad hela tiden.

I lördags den 10 / 12 böt jag camping. Här på El Barco är avgiften 70 mad per dygn och ytterligare 20 om man vill ha el. Jag avstod från el. Nu vill jag se hur länge som jag kan stå med enbart solenergi. Det blev således en vecka. EZA displayen visar att jag får in 6 A mitt på dagen, vilket jag tycker är märkligt. För i Spanien har jag fått in 12 A mitt på dagen och solen värmer ju mer här än där. Vilket jag tolkar som att det är något fel på appen. Lindormeföretaget tycker att jag skall köpa en padda och koppla in EZA den vägen istället för via telefon. Det får väl bli så i april.

Jaha ja. Nu är vi åter där med "vardagslivets små förtretligheter"!!!!!!!!

Vad finns att göra om bodelsbatteriet är nere på 0 %. Stänga av lampan som är tänd och tända två värmeljus, naturligtvis. Kollar på mina andra två displayer om de lyser. De lyser. Alltså finns det mer än 0 % batterikapacitet. Detta kan ju göra en galen!!!!

Iofs behöver jag ju bara el till kylskåpet, som går på gas men har något kretskort som tarvar ström.

I sep när jag färjade över till Estland hade jag gasen avstängd under ca tio timmar och kylskåpet var kallt när jag körde av färjan. Så jag vet att om strömen tar slut i natt så påverkar det inte kylskåpet.

Om problemet kvarstår imorgon skall jag betala campingen för denna vecka och registrera om mig med extern el.

Hoppas att de tar mitt MasterCard kort. Annars får jag försöka hitta en automat eller bank i city, imorgon.

Eftersom kl endast är drygt 20 kan jag ju inte gå till sängs. Så det får bli lite patiens under några timmar.

Visa bilaga 19587

Det var svårt att se ordentligt. Fick hämta min pannlampa. Då blev det ok.

Visa bilaga 19589

Fick visserligen vrida på huvudet ofta, för att se bra. Fungerade helt ok. Det var första gången som jag la patiens i ljuset från pannan. Liksom även att borsta tänderna med detta ljus.

Det var lördagskvällem.

Nu till söndags morgonen.

Vid sextiden kollade jag på telefonens EZA display.

Hade 99 % batteikapacitet! Att solen var så stark under tiden som jag sov - "hade jag ingen aning om".

Vad är detta? Utan att EZA spelar spratt / leker med mig.

Jaha, det är bara att acceptera. Jag fortsätter idag utan extern el så länge som det går. Får se i em om allt funkar.

Tänder två värmeljus och en lampa till frulle. Lampan lyser utan problem hela morgonen tills jag släcker den vid kl 08. För då räcker dagsljuset.

Ringer Lottie vid sjutiden och berättar om mitt äventyr. Att hon inte behöver vara orolig om jag inte kan svara henne p.g.a. mitt strul med internet och EZA.

På fm går jag en sväng på campingen. Samtalar en timme med mina gtannar från Ungern som hade kommit hit i Scanian. De hade varit ute i öknen och kört. Det blir tal om allt möjligt. Samtalet skedde på tyska. Vid 11,30 tiden kommer solen ner till mig och då åker solstolen mm fram. Sätter mig och läser en timme innan det blir till att gå in och laga lunch. Som jag sen inmundigar ute vid mit campingbord med ryggen mot solen.

Såg några ungdommar som spelade fotboll på standen

Kl 15,30 går jag och duschar i campingens servicehus. För det är svettigt i solen när man sitter några timmar där för att tanka D vitamin.

För kl 16 blir det final i fotboll och då vill jag inte vara svettig. Det är det enda som jag ser på marockansk tv.

Det mörka i bildens mitt är några som badar.

Visa bilaga 19590

Även på kvällen är det fotboll på stranden och några som badar.

Visa bilaga 19592

Argentina vann rättvist efter förlängning och straffar över Frankrike.

Ännu kl 21,20 finns det tydligen bra batterikapacitet. För se hur det blir i natt och imorgon.
Det finns dioder i EZA som visa också hur mycket kräma du har i den om du misstänker att displayen visa fel. man tycker på den svarta knappen som pilen visar då tänts dioderna som jag har ringat in enl.bild

Bilagor

• 7F109A83-9951-467A-81EE-B4EE2D487FC9.jpeg
    7F109A83-9951-467A-81EE-B4EE2D487FC9.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 33
Du skriver att du bare får en ladestrøm på 6A midt på dagen i solskinn. Er det lenge siden du vasket av solcellepanelene? Eller har det lagt seg ett tynt lag med sand oppå panelene slik att du får en redusert ladestrøm? Men det kan jo også være EZA'en som viser feil ladestrøm.
Det er bare noen tanker som slo meg når jeg sitter her og leser mens snøen laver ned på utsiden av vinduet.

Det Ivar skriver om sand på solpanelerna kan jag bekräfta, det lägger sej ett fint puder som man tror ska enkelt tvättas bort av regnet eller fartvinden.
Men det gör det inte! Det behövs vatten och en trasa för att få rent, det reducerar effekten helt avsevärt. Problemet är att komma åt utan stege, själv lyckades jag komma åt en del via takluckan med en borste.
Beträffande routern kan det vara så att den står i strömsparläge och kopplar ner om vissa kriterier är uppfyllda eller bara på tid.
Under routern brukar det finnas en etikett där det finns ett ip-nummer och lösenord.
Man kan skriva ipnumret i webbläsaren utan att vara uppkopplad mot nätet så ska man komma till inloggningen och ställa om olika parametrar. Men var försiktig så det inte blir fel och ändrar du lösenord så kolla noga och skriv upp.
Batterisparläget finns i någon av menyerna, troligen är default att den ska spara ström.
Brukar finnas en återställning till fabriksdata gömd någonstans typiskt ett litet hål man ska sticka ner en nål i som man får med mobiltelefonen. Men bara ifall det blir problem.
Förmodligen kan detta göra att dina routerproblem försvinner.

Tacka alla fyra för era tips och synpunkter.

Jag tvättade solpanelerna och reseten av hb för ca tio dagar sedan på den andra campingen, här i Sidi Ifni.

Saace: alla sex dioder visade ett grönaktigt sken just nu. EZA displayen visade 99 % batteri innan jag startade upp internet ikväll. Så det verkar att stämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen