Dag 93 söndag 18 / 12. Fjärde advent. Om en vecka är det Juldgen.
Igår kl 20,00 slocknade internet. Det är vanligt att jag får starta om min rauter., ganska ofta. I varje fall flera gånger per dygn. Så det är jag van vid.
Men!
Nu var det tydligen EZA displayen som la av.
Den visade 0 % batterikapacitet!!!!??? Varför då? De senaste dagarna har det pendlat mella 90 och 100 %.
Efter det som hände i Almeria för ca en månad sedan så litar jag inte på min display. Men bryr mig inte, utan jag skall ta vägen förbi Lindorme på vägen till Västerås i mitten på April. ( året får ni fundera på). Ha Ha
EZA - experterna i Lindorme sa att jag skulle koppla upp mig på extern 220 v några dygn för att verkligen se till att bodelsbatteriet blir ordentligt fullladdat. Därför stod jag fem dygn på campingen norr om Sidi Ifni med extern el inkopplad hela tiden.
I lördags den 10 / 12 böt jag camping. Här på El Barco är avgiften 70 mad per dygn och ytterligare 20 om man vill ha el. Jag avstod från el. Nu vill jag se hur länge som jag kan stå med enbart solenergi. Det blev således en vecka. EZA displayen visar att jag får in 6 A mitt på dagen, vilket jag tycker är märkligt. För i Spanien har jag fått in 12 A mitt på dagen och solen värmer ju mer här än där. Vilket jag tolkar som att det är något fel på appen. Lindormeföretaget tycker att jag skall köpa en padda och koppla in EZA den vägen istället för via telefon. Det får väl bli så i april.
Jaha ja. Nu är vi åter där med "vardagslivets små förtretligheter"!!!!!!!!
Vad finns att göra om bodelsbatteriet är nere på 0 %. Stänga av lampan som är tänd och tända två värmeljus, naturligtvis. Kollar på mina andra två displayer om de lyser. De lyser. Alltså finns det mer än 0 % batterikapacitet. Detta kan ju göra en galen!!!!
Iofs behöver jag ju bara el till kylskåpet, som går på gas men har något kretskort som tarvar ström.
I sep när jag färjade över till Estland hade jag gasen avstängd under ca tio timmar och kylskåpet var kallt när jag körde av färjan. Så jag vet att om strömen tar slut i natt så påverkar det inte kylskåpet.
Om problemet kvarstår imorgon skall jag betala campingen för denna vecka och registrera om mig med extern el.
Hoppas att de tar mitt MasterCard kort. Annars får jag försöka hitta en automat eller bank i city, imorgon.
Eftersom kl endast är drygt 20 kan jag ju inte gå till sängs. Så det får bli lite patiens under några timmar.
Visa bilaga 19587
Det var svårt att se ordentligt. Fick hämta min pannlampa. Då blev det ok.
Visa bilaga 19589
Fick visserligen vrida på huvudet ofta, för att se bra. Fungerade helt ok. Det var första gången som jag la patiens i ljuset från pannan. Liksom även att borsta tänderna med detta ljus.
Det var lördagskvällem.
Nu till söndags morgonen.
Vid sextiden kollade jag på telefonens EZA display.
Hade 99 % batteikapacitet! Att solen var så stark under tiden som jag sov - "hade jag ingen aning om".
Vad är detta? Utan att EZA spelar spratt / leker med mig.
Jaha, det är bara att acceptera. Jag fortsätter idag utan extern el så länge som det går. Får se i em om allt funkar.
Tänder två värmeljus och en lampa till frulle. Lampan lyser utan problem hela morgonen tills jag släcker den vid kl 08. För då räcker dagsljuset.
Ringer Lottie vid sjutiden och berättar om mitt äventyr. Att hon inte behöver vara orolig om jag inte kan svara henne p.g.a. mitt strul med internet och EZA.
På fm går jag en sväng på campingen. Samtalar en timme med mina gtannar från Ungern som hade kommit hit i Scanian. De hade varit ute i öknen och kört. Det blir tal om allt möjligt. Samtalet skedde på tyska. Vid 11,30 tiden kommer solen ner till mig och då åker solstolen mm fram. Sätter mig och läser en timme innan det blir till att gå in och laga lunch. Som jag sen inmundigar ute vid mit campingbord med ryggen mot solen.
Såg några ungdommar som spelade fotboll på standen
Kl 15,30 går jag och duschar i campingens servicehus. För det är svettigt i solen när man sitter några timmar där för att tanka D vitamin.
För kl 16 blir det final i fotboll och då vill jag inte vara svettig. Det är det enda som jag ser på marockansk tv.
Det mörka i bildens mitt är några som badar.
Visa bilaga 19590
Även på kvällen är det fotboll på stranden och några som badar.
Visa bilaga 19592
Argentina vann rättvist efter förlängning och straffar över Frankrike.
Ännu kl 21,20 finns det tydligen bra batterikapacitet. För se hur det blir i natt och imorgon.