• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Tack för ett härligt resande 2022. Ser fram emot dina berättelser 2023. Önskar dig och alla iHusbil en riktigt GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR. Hälsningar Göran

Tack Göran!

Det är alltid roligt att läsa att du och andra gillar det som jag skriver.

Önskar dig och alla andra läsare

En God Jul och Ett Gott Nytt År!

Dag 99 lördag 24 / 12.

Julafton i den kristna världen - dock ej här i Marocko som är muslimskt.

Det är således en vanlig lördag här.

Den här veckan har jag kokat havregynsgröt varje morgon - som omväxling till mina kokta ägg.

Eftersom jag nu har "stått på el" ett par dagar känner jag mig trygg med att fullt ut använda 220 v. Idag blev det till att damsuga alla golv. Campingen är ju på grus och strandena är nära vilket innebär att det blåser upp sand därifrån som jag sen får in med skornas undersidor.

Efter fm fikat beger jag mig uppför den långa och branta backen upp till city och den stora marknaden. Innan jag går in på marknaden tar jag och vilar på ett fik med en kanna thé, som idag kostade 8 mad, föra lördagen 7 mad.

IMG_20221224_114550.jpg

Marknaden har en jättestor grusyta att vara på. Ibland är stånden nära och ibland med gott avstånd.

Ser en kvinna som bär sitt bagage på huvudet.

IMG_20221224_114656.jpg

Många lägger ut en filt direkt på marken.

IMG_20221224_114810.jpg

Det finns förmodligen ingen regel som talar om när stånden skall vara klara - för här är det en som nyss har anlänt. Annat är det i Spanien.

IMG_20221224_114920.jpg

Det säljs mycket frukt, grön - och rotsaker.

IMG_20221224_120017.jpg

Det är självservering - så böja rygg får man göra flera gånger. Behöver inte gå till något gym efter ett besök här.

Köper applen, mandariner på marknaden. På stora gatan köper jag bröd och ägg.

Går tillbaka till affären som sålde på mig något som de sa var vispgrädde - men inte var vad vi i EU menar med vispbar grädde som ökar i volym när man vispar. Skrev om det igår kväll i tråden "Matlagning i hb - går det? Dessutom hade glassen inte frusit till sig under natten. Men nu kl 19,12 är den helt frusen. Smaken på glassen blev bra.

Går sen in till Gallerian, det jag felaktigt tidigare hade kallat Medinan, för att handla juice och smör. Även idag låg fiskar direkt på borden utan is. Vill därför ej köpa fisk här - vilket är synd. Jag kanske är onödigt försiktig. Jag är van vid att fisk alltid ligger på is.

Går sen hem. Lagar lunch som intages ute i solen.

Idag blev det den varmaste dagen hittills med 30 grader i skuggan. Så jag badar i svett efter några timmar. Blev nog bara fyra timmar i direkt sol.

Efter en behövlig dusch på anläggningen så sitter jag nu här och skriver.

Nu har jag stått stilla på denna plats i 14 dagar. Det är första gången i mitt liv som det har hänt. Har vant mig med mitt nya liv. Promenad på fm - sol på em. Har badat fem gånger i havets stora vågor utan att våga gå långt ut eller att simma - bara blaska av mig med händernas hjälp.

Tror att jag stannar kvar i ytterligare 14 dagar innan färden går till Maijane i Guelmin för att handla det som inte finns här.

Ta det nu lungt i Julhelgen.

Dag 100 söndag 25 / 12.

För 100 dagar sedan var det de 13 / 9. och denna reseberättelses första dag.

Egentligen började det den sista august för Ali flyttande in i min lägenhet den 1 / 9 och sedan dess har jag bott permanent i min hb förutom en eller två veckor när jag bodde hos Lottie i oktober.

Jaha ja, vad skall jag skriva om - nu när jag i princip bor permanent på en camping.

Lottie och jag hörs varje dag via WhatsApp. Som arbetar via internet. Vilket innbär att surf behövs men det blir ingen minutkostnad som på det vanlig gamla nätet.

För en 5 - 6 år sedan visade Lottie mig hur man kan använda WhatsApp till något som kallas för "Face time". Det innebär att man ser den andra
personen på sin egen display. Många av er läsare vet förmodligen vad jag skriver om, men inte alla har jag förstått.

Lottie gick idag igenom hur man använder "face time". Hon tycker att jag skall göra det till / med mina barn och barnbarn och bror, som hon själv har gjort i många år.

Så tidigt idag blev det till att sitta i "skolbänken" för att ta in en massa kunskap från magister Lottie.

När det så blev ljust ute, vid åtta halv nio-tiden lyfter jag fram campingbordet till förarstolen. Kopplar in min rauter och drar ut sladden till bordet och ställer rautern på densamma och kopplar in 220 v till rautern.

Nu blev det examen!

Klickar på ikonen för WhatsApp och på "knappen" för kamera och ringer upp Lottie.

Nu skall hon se mig i sin telefon och jag henne. Ställer sedan om telefonens kamera från mig och ut över havet. Nu skall Lottie se de höga vågorna. Vilket hon bekräftar och jag får godkänt på mitt examensprov.

Jaha ja ytteligare en kunskap har trängt in i skallen.

Nu skall den förvaltas.

Så jag ringer upp en av sönerna och gör om samma baravad.

Funkade även denna gång.

Ringer ytterligare en son - men han svarade inte.

Så nu blev det istället en kort promenad utanför inhängnaden.

Går hem igen och tar en sväng över campingen.

När jag kom hit var vi mellan 10 och 13 hb här. Det har kommit nya och gamla har åkt. Men idag är vi mer än 20 hb här. Vilket är rekord under min vistelse.

Så jag går runt och samtalar med några på engelska och tyska. På franska blir det bara rena artighetsfraser.

Solen nuddar mina solceller på taket vid 11 - tiden. Kommer ner till mig vid 11,30 - tiden. Då är det hög tid att ta fram solstolen och ställa den vid muren längst bort från berget.

Sen vet ni resten

Sitter och tankar D - vitamin i ca fem timmar. Idag visade min Aldetemp 31 grader i skuggan, förmodligen under hb:n.

Vid 18 - tiden blev det en välbehövlig dusch i campingens servicehus. Jag har nu stått här i 14 dagar och har ännu ej behövt fylla på färskvatten i den stora tanken. Som jag fyllde innan jag lämnade förra campingen. Men om några dagar är det dags. Jag diskar i varmt vatten inne i min hb. Men går ut och sköljer på camoingen i deras kalla vatten. Har sett att många även diskar kallt, på campingen- liksom jag även har upplevt på campingar i Spanien.

Igår kväll, och även flera andra kvällar, blev det ost och kex till middag. Har inte varit så jättehungrig den sista tiden.
Men idag blev det varma mackor med äggstanning.

Internet funkade inte vid 18 - 19 tiden. Men nu är det igång igen, som synes.

Dag 101 måndag 26 / 12

Fm dagens promenad blev kort. Endast till butiken "hålet i väggen" på tvärgatan. Köpte 15 ägg för 15 mad. Har upptäckt att alla ägg som jag har köpt här är, vad i Sverige, kallas små. Kanske därför som de är så billiga. Billigaste äggen i Västerås i höstas kostade 1,60 sek per st. Alla ägggulor är mycket ljusare än de som jag har köpt inom EU. Har förmodligen att göra med hönsens mat.

För att slippa tala om vad jag vill ha så har jag med mig en svensk kartong - som de får fylla. Mycket smidigt. När jag inte förstod hur mycket som jag skulle betala så skrev expediten / ägaren på en lapp och visade.

Gick sen hem igen.

Mina engelska grannar i två hb flyttade till andra sidan mig. För de blev mycket störda av hög "dunka dunka" musik hela kvällen och till sent igår. Det hjälpte inte att de bad grannarna att dämpa ljudet,

Idag är det en vanlig måndag här. Jag tog med mig en säck smutstvätt och bad "hustomten" om att han skulle tvätta. Säcken vägde tre kg. Priset är 10 mad per kg - så totalt 30 mad. Jag hade skrivit 60 grader på en lapp och visade honom. Men det hjälpte ej. Det blev tvätt i kranvattnets temp.

Tvätten centifugerades i en separat avdelning - de har ingen torktummlar. Så det blev till att använde min medhavda tvättställning och klädnypor. Allt torkades i solen och den idag kraftiga blåsten.

Satt som vanlig i solen och läste. Boken blev utläst - så imorgon får jag leta reda på en ny bok.

Hade några "face time" samtal med Lottie, min bror och en av mina söner. Gäller ju nu att bibehåla kunskapen från igår. Vilket måste ske genom övning.

Inget foto idag.

Tänk bara på att om du har ont om surf så är röstsamtal att föredra, men det är ju alltid kul att även se varandra.
Kopierad info. Vid samtal genom exempelvis FaceTime eller liknande appar så sparar du mycket surfgenom att inte ha videosamtal. 1 GB räcker till 51 timmars röstsamtal medan videosamtal så räcker lika mycket ungefär 4 timmar.

Tänk bara på att om du har ont om surf så är röstsamtal att föredra, men det är ju alltid kul att även se varandra.
Kopierad info. Vid samtal genom exempelvis FaceTime eller liknande appar så sparar du mycket surfgenom att inte ha videosamtal. 1 GB räcker till 51 timmars röstsamtal medan videosamtal så räcker lika mycket ungefär 4 timmar.

Tack Rosberg för info!

Inom EU har jag 50 GB surf och här i Marocko har jag obegränsad surf, för 250 mad per månad.

Dag 102 tisdag 27 / 12.

Nu är snart detta år slut. Här på campingen skall det bli fest
på Sylvester
har jag hört.

Efter fm fikat tar jag en lång promenad upp till city.
På vägen dit går jag in på de andra två campingarna. Kollar på alla reggskyltar som jag kan se, några har täckt äver. För att se om jag kan finna någon från Sverige, Danmark eller Norge. Men det gjorde jag ej, tyvärr. Hade varit kul att snacka lite svenska.

För tre år sedan när jag var på Agadir International Camping var vi fler än tio svenskreggade hb. Så var är alla dessa? Undrar jag.

Tog en annan väg idag och hittade därmed ytterligare en liten galleria som säljer allt möjligt. Träffade där på mina engelska grannar som köpte lite rotsaker och frukt.

När jag kom ut på en vanlig gata igen ser jag att det finns reklam för ett GYM. Det var första gången som jag har sett det i detta land.

IMG_20221227_112432.jpg

Finns även en möjlighet att bli vackrare.

IMG_20221227_112502.jpg

När jag kom upp på den största tvärgatan stannade jag till på ett fik för en kanna marockanskt the. Kostade 7 mad.

IMG_20221227_113246.jpg

Även här fick jag möjlighet att lägga i myntabladen samt välja hur mycket socker som jag önskade. Fick för första gången 1,5 bitar.

En man vid grannbordet häller upp thé.

IMG_20221227_113650.jpg

Sen häller han tillbaka thet från glaset till kannan, denna procedur gjörs tre gånger så att det blir ordentligt blandat. Nästan alla bord hade kunder. De flesta i arbetsför ålder. Varför var de ej på ett jobb? Alla dessa är väl, förhoppningsvis, inte arbetslösa. Enl googel är arbetslösheten 9 % fick jag fram nu.

Efter den välbehövliga vilan fortsätter promenaden. Skall se om jag hittar till den kommunala campingen som skall ligga här uppe någonstans.

Går fram på tvärgatan och vid dess slut finns sjukhuset. Är ju alltid bra att veta var det finns, om utifall att.

IMG_20221227_122006.jpg

Går till höger och bakom sjukhuset, men hittar inte till den kommunala campingen. Så jag vänder tillbaka för att handla. Ser en kiosk som har två glassboxar utanför huset. Tittar efter vilken glass som jag skall köpa. Men boxarna var tomma. Det finns väl ingen marknad för glass nu mitt i vintern. Ingen normal människa äter väl glass på trottoaren i december månad. Om man inte en en utlänning förstås. Men vi är nog för få för att omsättningen skall vara lönsam.

Ser först denna väggmålning.

IMG_20221227_122828.jpg

Går först in på en restaurang för att äta marockanskt.

IMG_20221227_124015.jpg

Det här är det färsta restaurangbesöket i Marocko. Då vill jag äta deras "nationalrätt" tillagad i en Tajine. Eftersom jag äter mest rotsaker och ägg hemma väljer jag kyckling.

Blir först serverad lite sallad, bröd och något jättestarkt sås. Brödet ställer jag åt sidan - tänker äta med vanliga bestick istälelt för med en brödbit, Som männen vid grannbordet gjorde.

IMG_20221227_124356.jpg

Till min förvåning fick jag ej in något vatten. Var tvungen att beställa in det separat.

Så småningom kom min mat.

IMG_20221227_124857.jpg

Som mest bestod av grönsaker och lök. Lika delar kyckling och potatis, Kanske en femtedels kyckling, vet ej.

När jag hade betalat mina 40 mad ser jag var de tillagar maten.

IMG_20221227_133218.jpg

Efter en mycket god lunch handlar jag 500 gr spagetti för 14 mad, 600 gr korv som jag skall skiva till smörgåspålägg för 12 mad samt ett runt bröd, ungefär som en siktkaka för 2 mad. Det blev dagens inköp. Räcker nog året ut.

Går sen nedför backen och hem.

Tar fram min solstol mm. Sen vet ni.

Vid 17 tiden sätter jag mig vid mina grannar och har lite socialt umgängen en timme.

Dag 103 onsdag 28 / 12.

Idag på morgonen är det "igenmulet" inte en skymt av blå himel.

Igår när jag fotade märkte jag att "fotoikonen" hade flyttats. Varför förstår jag ej och brydde mig heller inte om det. När jag skulle ringa till Lottie igår kväll så hade "ikonen" för WhatsApp försvunnit helt. Var tvungen att installera om den. Eftersom jag är i Marocko så är all text på arabiska. Med deras skrivtecken som inte alls liknar våra i EU. Så det blev ju spännande att se om jag lyckas trycka på rätt tecknen.

Nåväl kontaktboken med tel nr var i alla fall med våra bokstäver och siffror. Så inga problem var det att ringa.

Men värre blev det:

När jag idag gick in på mitt kreditkort hos Forex och skulle se hur mycket de hade dragit i sek på den sista transaktionen i mad så gick det ej. Därför att även mitt bankId hade försvunnit igår.

Ja ni, vardagslivets små förtretligheter har ännu en gång gjort sig påmind.

Just nu har jag alltså inget bankId på telefonen. Hade inte tidigare brytt mig om att även installera på laptoppen. Vilket jag nu ångrar.

Men jag hade beställt en bankdosa och ett plastkort i våras när jag kom åter till Sverige efter förra resan. Som jag hade gjömt någonstans så att inte ev inbrottstjuv ska kunna hitta dosan.

Tyvärr var gömstället så väl uttänkt att inte ens jag hittar den nu. Har kollat på alla tänkbara ställen.

Måste ha haft "hjärnsläpp" någon gång i sommras och tagit in dosan till lägenheten. Varför har jag ev gjort det? Fattar inte.

Ja, det är väl bara att "bita i det sura äpplet".

Försöker att instalera bankId på tel, med risk för att även denna text kommer på arabiska. Men det blev vanliga bokstäver. Installationen gick bra. Däremot måste jag fylla i en kod. Vilket jag naturligtvis inte har. Så det gick ej att slutföra installationen.

Skriver därför ett mail till mitt bankkontor i Västerås och ber dem maila en kod eller att skicka ett kodkuvert till min bostadsadress.

Sen tar jag på mig min träningsoverall.

Hade bestämt igår att jag skall försöka att "jogga" på stranden.

Det blev omväxlande jogga och promenad i lite snabbare takt. Gick norrut. Längst bort såg jag något märkligt. Såg ut som att någon person var i en grotta. Såg en massa träskulpturer på en lång rad i närheten av grottan. Nyfiken som jag är så går jag fram och studerar träskulpturerna. Det var ansikten utsnidade på vad jag tror är drivved från havet. Men vet ej.

Såg en liten eld som flammade i en del av grottan och att det låg någon typ av tyg utefter en vägg. Så jag frågade mannen om han sover här. Vilket han bekräftade. Det var vad jag förmådde att konversera på franska.

Eftersom jag skulle jogga så hade jag en telefonen med mig - så inga bilder idag.

Däremot har jag några som inte fick plats igår.

I gallerians ena köttaffär hänger hela djur i fria luften. Visserligen var de inlindade i plast. Vilket jag inte har sett tidigare år. Nymodigheter med plastanvändning - nu när vi i EU talar om att vi skall minska på användningen av plast.

IMG_20221227_133625.jpg

Miljöpartiets tidigare språkrör har skrivit i en av sina böcker att det då producerades 9300 kg plast per sekund i världen. Så en hel del blir det per dygn.

Jag undrar hur kvalitén är på detta kött, som hänger ute och inte finns i ett kylrum.

Såg även arr Chevrolette har små lastbilar. Första gången som jag har sett det.

IMG_20221227_135015.jpg

IMG_20221227_135022.jpg

Inte fasiken orkade jag att "jogga" någon längre stund. Blev något som en del kallar för "intervallträning" fast lite spring och mycket promenad. En annan dag får förhållandet ändras.

När jag kom hem igen så tog jag ut min solstol med tillbehör.

Visserligen mulet. Men ändå skönt att sitta ute och läsa. Nu heter boken "Den samvetslöse" av John Grisham. Handlar om ett kemiföretag i USA som under många år har dumpat cancerframkallande avfall i marken. Så att dricksvattnet har blivit förstört.

I förrgår blåste det så mycket så att mitt campingbord blåste omkull. Tog därför in det i garaget då. Igår åt jag på stan och idag intog jag lunchen inne. Vilket var tur. För det regnade en stund under lunchtimmen.

Sen blev det uppehållsväder igen. Så ut igen för att läsa.

Några nya tyskreggade hb anlände som mina grannar. Efter en stund gick jag fram för att hälsa de välkomna. Ett par kunde svenska. För de bor i Härnösand men är födda i Köln. Får väl prata mera imorgon.

När jag nu ikväll kollar på mailen så har banken svarat att jag måste komma till kontoret och kvittera ut ett kodkuvert. Eller att jag ringer ett speciellt nr. Jag svarade med frågan om min son kan få göra det i mitt ställe. Får se imorgon vilket svar jag får.

Skrev även till Forex och bad om att få fakturan via autogiro.

I morgon eller i nästa vecka får jag nog svar på mina två sista mail.

Dag 103 onsdag 28 / 12.

Idag på morgonen är det "igenmulet" inte en skymt av blå himel.

Igår när jag fotade märkte jag att "fotoikonen" hade flyttats. Varför förstår jag ej och brydde mig heller inte om det. När jag skulle ringa till Lottie igår kväll så hade "ikonen" för WhatsApp försvunnit helt. Var tvungen att installera om den. Eftersom jag är i Marocko så är all text på arabiska. Med deras skrivtecken som inte alls liknar våra i EU. Så det blev ju spännande att se om jag lyckas trycka på rätt tecknen.

Nåväl kontaktboken med tel nr var i alla fall med våra bokstäver och siffror. Så inga problem var det att ringa.

Men värre blev det:

När jag idag gick in på mitt kreditkort hos Forex och skulle se hur mycket de hade dragit i sek på den sista transaktionen i mad så gick det ej. Därför att även mitt bankId hade försvunnit igår.

Ja ni, vardagslivets små förtretligheter har ännu en gång gjort sig påmind.

Just nu har jag alltså inget bankId på telefonen. Hade inte tidigare brytt mig om att även installera på laptoppen. Vilket jag nu ångrar.

Men jag hade beställt en bankdosa och ett plastkort i våras när jag kom åter till Sverige efter förra resan. Som jag hade gjömt någonstans så att inte ev inbrottstjuv ska kunna hitta dosan.

Tyvärr var gömstället så väl uttänkt att inte ens jag hittar den nu. Har kollat på alla tänkbara ställen.

Måste ha haft "hjärnsläpp" någon gång i sommras och tagit in dosan till lägenheten. Varför har jag ev gjort det? Fattar inte.

Ja, det är väl bara att "bita i det sura äpplet".

Försöker att instalera bankId på tel, med risk för att även denna text kommer på arabiska. Men det blev vanliga bokstäver. Installationen gick bra. Däremot måste jag fylla i en kod. Vilket jag naturligtvis inte har. Så det gick ej att slutföra installationen.

Skriver därför ett mail till mitt bankkontor i Västerås och ber dem maila en kod eller att skicka ett kodkuvert till min bostadsadress.

Sen tar jag på mig min träningsoverall.

Hade bestämt igår att jag skall försöka att "jogga" på stranden.

Det blev omväxlande jogga och promenad i lite snabbare takt. Gick norrut. Längst bort såg jag något märkligt. Såg ut som att någon person var i en grotta. Såg en massa träskulpturer på en lång rad i närheten av grottan. Nyfiken som jag är så går jag fram och studerar träskulpturerna. Det var ansikten utsnidade på vad jag tror är drivved från havet. Men vet ej.

Såg en liten eld som flammade i en del av grottan och att det låg någon typ av tyg utefter en vägg. Så jag frågade mannen om han sover här. Vilket han bekräftade. Det var vad jag förmådde att konversera på franska.

Eftersom jag skulle jogga så hade jag en telefonen med mig - så inga bilder idag.

Däremot har jag några som inte fick plats igår.

I gallerians ena köttaffär hänger hela djur i fria luften. Visserligen var de inlindade i plast. Vilket jag inte har sett tidigare år. Nymodigheter med plastanvändning - nu när vi i EU talar om att vi skall minska på användningen av plast.

Visa bilaga 19959

Miljöpartiets tidigare språkrör har skrivit i en av sina böcker att det då producerades 9300 kg plast per sekund i världen. Så en hel del blir det per dygn.

Jag undrar hur kvalitén är på detta kött, som hänger ute och inte finns i ett kylrum.

Såg även arr Chevrolette har små lastbilar. Första gången som jag har sett det.

Visa bilaga 19960

Visa bilaga 19961

Inte fasiken orkade jag att "jogga" någon längre stund. Blev något som en del kallar för "intervallträning" fast lite spring och mycket promenad. En annan dag får förhållandet ändras.

När jag kom hem igen så tog jag ut min solstol med tillbehör.

Visserligen mulet. Men ändå skönt att sitta ute och läsa. Nu heter boken "Den samvetslöse" av John Grisham. Handlar om ett kemiföretag i USA som under många år har dumpat cancerframkallande avfall i marken. Så att dricksvattnet har blivit förstört.

I förrgår blåste det så mycket så att mitt campingbord blåste omkull. Tog därför in det i garaget då. Igår åt jag på stan och idag intog jag lunchen inne. Vilket var tur. För det regnade en stund under lunchtimmen.

Sen blev det uppehållsväder igen. Så ut igen för att läsa.

Några nya tyskreggade hb anlände som mina grannar. Efter en stund gick jag fram för att hälsa de välkomna. Ett par kunde svenska. För de bor i Härnösand men är födda i Köln. Får väl prata mera imorgon.

När jag nu ikväll kollar på mailen så har banken svarat att jag måste komma till kontoret och kvittera ut ett kodkuvert. Eller att jag ringer ett speciellt nr. Jag svarade med frågan om min son kan få göra det i mitt ställe. Får se imorgon vilket svar jag får.

Skrev även till Forex och bad om att få fakturan via autogiro.

I morgon eller i nästa vecka får jag nog svar på mina två sista mail.
Hej.. Ser på Swedbanks sida att man kan skaffa mobilt bankid om man har sitt pass tillhands.

Dag 104 torsdag 29 / 12.

Börjar dagen med att gå till vår "hustomte". Han sa igår att han fryser, speciellt på morgonen. Trots att han har tre lager på överkroppen. Jag hade letat fram en grön kofta som jag gav honom.

Därefter tog jag fram mina två vattenslangar för att se om de räcker till diskställets vattenkran, utan att behöva starta och backa hb:n. De räckte, så nu var det till att ta fram rätt adapter. Den som jag köpte i Almeria i november i år passade. Vilken tur!

IMG_20221229_083713.jpg

Så jag slapp att bära färskvattnet med mina vattenkannor, vilket är skönt. Det var första gången som jag behövde mina båda slangar.

Efter att ha fyllt upp tanken och rullat ihop slangarna blev det dax för fm thé med två korvsmörgåsar. Varvat med några patienser. Som gör att jag äter sakta och länge. Skall vara bra för matsmältningen har jag förstått.

Går ut och pratar med mina nya grannar som är födda i Köln men flyttade till en liten by i närheten av Härnösand för sex år sedan. Innan de gjorde det hade de campat i Sverige i många år. De uppskattar främst vår fina natur.

Det blev en lång och trevlig pratsund.

Nu var det hög tid för mitt nya projekt: Jogging med promenad på stranden. Idag tog jag träskorna på mig för att ta de i händerna när jag väl kom ut på sanden. Sprang således barfota idag. Tog med mig kameran för att kunna fota manen som bor i en grotta och snidar träfigurer.

Ser först några som letar efter något som havet har spolat upp.

IMG_20221229_113526.jpg

Om jag förstod mannen rätt igår så är det musslor som de delar och använder som "agn" när de fiskar.

När jag närmar mig grottan tar jag några översiktsbilder.

Mannen till vänster bär på en hink för musslorna. Nedtill till höger är grottan.

IMG_20221229_113538.jpg

Kansle lite tydligare.

Mannen har en besökare som står utanför. Man kan även se bräder och grenar som bildar ett tak.

IMG_20221229_113544.jpg

När jag joggar förbi hör jag hurrarrop. Stannar och går fram för att prata. Det visar sig att "grottmannen" kan engelska. Men inte hans två gäster,

"grottmannen" har bott här i 21 år och lever på att sälja sina träfigurer till turister. Jag frågar om han även går till campingarna och säljer - men nej det gör han inte.

Frågar om jag får ta ett foto på han och hans bostad. Svaret blev att det kostar en miljon. Vilket jag inte har att spendera på ett foto. Så jag lämnar de efter en pratstund.

Fortsätter med mitt joggande.

Tar ytterligare ett foto - på håll.

IMG_20221229_114827.jpg

Sen joggar / går jag hem.

Skriver ett kort brev, på svenska, till mina nya tyska vänner. Ger de adressen hit till ihusbil för att de ska kunna läsa min och andras berättelser. De behöver träna på att läsa och får samtidigt se alla foton som finns här.

De var mycket tacksamma för denna möjlighet. Jag hade även skrivit min mailadress och att de var välkommna till Västerås på vägen till Härnösand.

Därefter vid 14 tiden blev det till att koka pasta med sås. Luncherna blir sena nuförtiden. Det kanske är värmen som gör det samt att jag numera ligger till efter kl 06 istället för vid kl 05.

Min närmaste tyska granne har en stor MB lastbil som han har inrett. Han driver ett företag som guidar andra i Marocko mot betalning.
Jag gick in på adressen som han har skrivit på sidan.

IMG_20221229_135525.jpg

Sen em pratade jag med honom om han hade varit söderöver. Det hade han men tycker att där finns det inget att uppleva förutom sand, sol och vindsurfing. Han räkomenderade mig istället att köra till Marrakech där det finns en bra ställplats som drivs av en tysk och marockan.

Det finns mycket att se i Marrakech enligt honnom. Jag kanske ändra mina planer på att åka vidare söderöver. Får älta detta under några dagar. Stannar i alla fall här året ut.

Jag tog den mina solskydd för däcken och backade ner från nivåklossarna. Flyttade fram klossarna en meter och sen körde jag upp på dem igen. Jag har läst någonstans att det inte är bra för däcken att stå stilla länge. Så det var andra dagen här på campingen som jag ändrade hb:n några dm.

På em har jag två takluckor öppna. När jag går in vid 17 - tiden är detmellan 32 och 36 grader inne Nu när jag har stängt luckorna är det 28 grader och det känns nästa lite kyligt att sitta här och skriva i bar överkropp. Får snart ta på en skjorta när tempen sjunker ytterligare.

Senast ändrad:
Gösta, som du vet har jag rest en hel del i Marocko och håller med din närmaste granne, tysken. Mina egna erfarenheter efter en vecka i Västsahara, över 100 mil med poliseskort är troligen den tristaste resa jag någonsin gjort. Det var inte självvalt, det var jobb. Frida min dotter, som då var 11 år följde med runt sanddynerna, var tapper på den eländigt tråkiga resan. Men det är en annan historia.

Däremot har jag andra trevligare minnen från Marocko, mitt första minne är 50 år tillbaka i tiden, mitt första besök i Marocko. Målet var Marrakesh och självklart skulle stans största attraktion, Medinan/souken besökas.

Spännande ställe där prutningen är ledstjärnan, gick runt köpte en och annan souvenir, efter en del prutning. Men så såg jag en stor grupp människor samlade runt en man som hade en högtalare fäst på axeln, bara det vid den här tiden var en attraktion.

Nu skulle det visa sig att det inte var högtalaren som drog den stora publiken, nej det var tabletten han sålde genom ett mycket teatraliskt sätt att demonstrera detta underpillers verkan.

Han la sig på marken, han var helt förlamad, tog ett piller från asken och hoppade upp! Han visade sin blindhet genom att täcka ögonen med den vänstra handen och med den högra armen treva sig fram i mörkret, tog en tablett och han behövde inte längre känna sig fram, han såg igen! Samma sak med hörseln som kom tillbaka, för att inte glömma när han svårt haltade med käppen, tog tabletten och slängde käppen till publikens stora jubel.

Gick närmare för att se affischen som stod på bordet. Där jag kunde se en tecknad bild på en läkare med sitt stetoskop runt halsen och en sån där nedfällbar monokel i pannan och texten var på norska!
”Den lille halslegen” och …..

.,.. asken med dundermedicinen såg ut så här
1FDCFA7A-DAA2-4891-B74B-41512403A6A4.jpeg

Efter det besöket har jag besökt Marrakesh två gånger. Medinan har varit lika spännande, men Tuloförsäljaren har nog dragit sig tillbaka med sin förmögenhet.

Gösta, självklart skall du åka upp till Marrakesh!

Tommy

Senast ändrad:
Tack Tommy för en trevlig historia.

Att en halstablett kan göra sådan underverk?
Ja den s.k. placeboeffekten skall man inte underskatta!

Placebo, men det går lika bra med en Tulo!

Enligt Wikipedia:
Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin. Hos de individer som blir utsatta för en sådan behandling finns det en tydlig andel som upplever en märkbar skillnad, vilket kan göra att ingen eller färre ”riktiga” mediciner behöver användas eller att resultatet blir bättre än utan. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten.

Tommy

Dag 105 fredag 30 /12

Nu sätter jag nya rekord varje dag. Före denna resa var 6 dygn på samma camping rekord. Var länge i Altea, men stod på flera olika platser, varav en var camping. San Antonio tror jag det stavas. I Sverige har jag som längst stått två dygn på en camping. Anledningen var att jag behövde tvätta mina kläder.

Igår kväll försökte jag att skaffa ett bankId via Swedbanks app. Kom långt fram genom ett antal tryckningar. Men det tog stop när jag skulle ta en bild på mitt ansikte. Det var för mörkt. OK, tänkte jag, det är nog inga problem imorgon att göra det utomhus. Så jag släppte det.

I morse gick jag ut till stranden så fort som det blev ljust. För att jogga / promenera barfota i sanden. Eftersom jag de två tidigare dagarna hade gått norrut så gjorde jag idag tvärtom. Men det var ingen höjdare. Massor med sten mellan sandfläckarna.

IMG_20221230_082830.jpg

I nederkant på bilden ovan är det skapligt med sand - men längre bort tilltog stenarna och jag gav upp. Vid nästa trappa gick jag upp på den betongplattebelagda strandpromenaden och gick hem igen.

Gick in och startade upp rautern för att göra ett nytt försök med Swedbanks app. Nu gick det inte alls. Stod nätverksfel på displayen. Försökte flera gånger. Inget positivt.

Grannen Ulrike kom för att säga hej då! Eftersom de lämnar campingen nu för nya äventyr, med sin guide.

Gick ut och tog fram solstolen med tillbehör och satte mig att läsa och vänta in solen som brukar komma till solcellerna vid 11 och ner till marken vid 11.30 - tiden.

Idag liksom igår blev det spagetti, inköpt här, och pastasås inköpt i Sverige. Det var sista färdiga pastasåsen från Sverige. Nu är det bara basvaror kvar ifrån Sverige. Som mjöl, bitsocker, ättikssprit, soya. flursocker, syltsocker, mm mm samt naturligtvis massor med kaviar och Pyramidbageriets knäckebröd.

I Tyskland köper jag alltid ett par kg "leberkäse", mörkt rågbröd, öl och starksprit. Finns några cl starksprit kvar. I Spanien köpte jag många flaskor Cava i februari. Har bar några kvar och de kommer att vara urdruckna snart. Så sista veckorna i Marocko kommer att gå i vattnets tecken.

Innan lunch försökte jag igen med att få igång bankId - men utan positivt resulltat.

Vid lunchen ute i solen var det så varmt så att ostskivorna på knäckebrödet smälte. Det blev vatten ovanpå själva osten. Det har jag inte varit med om tidigare. Så nu äntligen kan jag säga att här är det varmt! Trots att min Aldetemp bara visade 28 grader ute.

Idag har det varit en fantastisk fin em. Jag t.o.m gick och badade i havet vid 16,30 - tiden. Vågorna är höga och starka. Jag vågar ej gå långt ut och simma. Så händerna får som vanligt hjälpa till med att "skölja" av överkroppen.

Efter en dusch gick jag tillbaka till min bok och solstolen. Gick in vid 18 tiden och försökte igen med bankId, sen ringde till Lottie.

Nu kl 20.00 är det 20 grader ut och 31 grader här inne.

Skjorta eller tröja behövs ej vilket är jätteskönt.

Vill här passa på att önska alla ett

Gott Slut och Ett Gott Nytt År!

Senast ändrad:
Dag 106 lördag 31 / 12 2022.

Nyårsafton. årets sista dygn.

Här är allt som vilken dag som helst. Inga speiella förberedelser för kvällen.

Jag joggade som vanligt en stund på stranden norrut. Idag var sanden väldigt kall. Tempen visade bara 15 grader i morse och värmepaketet gick igång en stund.

Gick till de två små butikerna här i närheten köpte deliost för 16 och frukt för 8,50. Totalt har jag handlat livsmedel i Marocko för 896 mad. Körde in den 2:a dec. I Sverige handlar jag för ca 2500 sek per månad. Svårt att få en rätvis bedömning eftersom jag har ätit en del saker som har varit inköpta i Sverige och Spanien. Men man kan nog säga att det är dubbelt så dyrt i Sverige som det är i Marocko.

På em sitter jag som vanligt och läser i min bok och dricker mycket vatten. Går ibland runt på campingen och talar med andra.

Har belutat mig för att stanna en vecka till här. Trots att det börjar att kännas som att jag "sitter av tiden" i väntan på att fara vidare. Tänker köra till Maijane i Guelmin för att handla sånt som ej finns här. För tre år sedan fanns det en stor grusplan utanför butikens egen p-plats. Där var vi ca tio hb. Om det är likadant nästa år så stannar jag några dagar där, om det finns några trevliga människor att prata med.

Sen påbörjar jag färden norrut. Har alltså övergett tanken på att besöka Västsahara. Mycket beroende på att det är nästan 100 mil till södra delen och minst 50 mil till norra gränsen. Samt att det är mycket sand. Som kan blåsa in i hb:n och dess motor.

Skall vara i Lindorme i mitten av april och senast sista april i Västerås, p.g.a. att reseförsäkringen endast gäller i 185 dagar från hemorten räknat.

Av ägaren till denna firma har jag fått en brosyr om en ställplats / camping 7 km nv om Marrakech. Som jag tänker besöka.

IMG_20221229_135525.jpg

Det skall vara en lugn och mycket speciell stellplats Familie Schatz stellplatz / camping Marrakech.

Dag 107 söndag 1 / 1 2023.

Årets första dag.

Här är det som vilken söndag som helst.

Strax före kl 21 igår kväll knackade en av mina engelska grannar på dörren. Frågade om jag hade lust att ta ett glas vin med honom och hans sällskap på restaurangen i närheten. Vilket jag narturligtvis tackade ja till. Så efter att ha bytt kläder gick jag dit. Där satt vi på uteserveringen och pratade, Plötsligt säger han att det lyser långt därborta över havet. Det är nog en båt / skepp / fartyg säger jag. Men efter en stund ser vi att lyset inte har rört sig. Det bör alltså vara en stad. Frågan är då vilken? Jag tror att det är någon stad på Kanarieöarna. De andra håller med.

Döm om vår förvåning när en i personalen säger att vi stänger nu kl 22. På årets sista dag ?????? Jaha, det var bara att drick upp och gå hem.

Vi kom överens om att träffas igen kl 23,30 för att ute skåla in det nya året. Sen gick vi hem en kvart över midnatt. Inget fyrverkeri såg vi. Inget festande på campingen i ägarens regi. Bara små sammanslutningar som firade av året tillsammans vid en grill eller med något starkt.

Igår på dagen upptäckte jag två missade samtal med Marockanskt landsnummer, som börjar på 212, därför svarade jag ej. Vem i Marocko vill mig något? Finns ingen anledning att svara. Kan vara bedragare eller kriminella som vill att det skall ticka minutkostnader.

Men

När jag idag på morgonen ringer till en av mina söner säger han att jag har två telefonnummer. Vadå??????????

Jag har bara ett och det är samma som jag har haft i många år, säger jag. Vi hade en lång diskussition om vad och varför detta har hänt. Jag förklarar att jag för några dagar sedan "tappade" appen till WhatsApp. Var därför tvungen att åter installera den.

Kan ju vara det som är anledningen till att jag har två nr. Samt att det förmodligen var två av mina söner som hade ringt mig. När det stod 212 på displayen.

Så nu har vi rett ut detta. Ett misförstånd alltså.

Men varför jag numera har två nr förstår jag ej.

Texten på min display är skriven på arabiska. Med arabiska tecken. Som jag naturligtvis inte har en chans att tyda. Jag kan ringa för jag vet var jag skall trycka utan att behöva läsa.

När jag kommer tillbaka till Spanien har jag tänkt att avinstallera min marockanska app och installera in den i Spanien. Så då får väl sönerna tre nr till mig på samma WhatsApp. Måste komma ihåg att informera de.

Eftersom det är vanlig söndag idag, så promenerar jag uppför den jättelånga och branta backen upp till city. Brydde mig inte om att dricka thé däruppe som jag brukade. Utan fortsatte in på marknaden.

Hándlade 1,6 kg blomkål för 7 mad, 0.6 kg Päron 9 och 0,6 kg potatis för 3 mad.

Gick sen till gallerian för att där för första gången köpa 15 ägg som kostade 13 mad, alltså billigare än på marknaden samt att de var något större. I en butik i gallerian köpte jag 2 x 1 lit god juice med mycket fruktkött för 2 x 9 mad. Har köpt denna goda juice flera gånger nu. Köpte även en liter olivolja för 63 mad. Vilket jag tyckte var förvånadsvärt dyrt. På ICA Maxi i Linköping kostar den olivolja som jag brukade köpa där 74 sek för en lit. Trodde att prisskillnaden skulle vara större. Skall inte klaga för den var ju ändå billigare än i Sverige. Köpte även ett runt bröd, i storlek av en siktkaka för 2 mad. Totalt handlade jag för 115 mad och jag tror att det räcker i en vecka, olivoljan förmodligen en månad.Behöver nog köpa ytterligare 15 ägg och ett bröd. Så totalt blir det nog livsmedel för 132 mad på en vecka. Alltså ungefär 500 sek för en kalendermånad.

Det är ungefär 500 mil närmaste vägen hit och det betyder att det kostar ca 1200 euro för diesel och 100 för färjan. ca 13 000 sek för att resa hit och lika mycket att resa hem. Plus färjan till Tyskland ca 1100 sek gånger två. Totalt 14 000 sek plus gas, som jag inte har räknat på. Det beror ju så mycket på om värmepaketet går igång på natten. Inga p- avgifter eller campingar / ställplatser är inräknade.

Fram och åter blir det ca 28 000 sek för att uppleva värmen här i Marocko. Undrar om jag verkligen har råd med det kommande vintrar.

Det får framtiden utvisa.

På tillbakavägen från city ser jag denna växt i muren.

IMG_20230101_120648.jpg

På em är det ovanligt många på stranden.

IMG_20230101_172514.jpgIMG_20230101_172514.jpg

IMG_20230101_172533.jpgIMG_20230101_172533.jpg

Efter fm handlande tar jag fram min solstol. Resten vet ni.

Idag tog jag med mig kylskåpstermometern ut vid lunchen. Vid 13 tiden var det 39 grader i solen på matbordet. Osten på knäckemackan smälte / vattnade ur idag igen. Men ack så varmt och skönt för ryggen som alltid får ta emot solen vid lunchbordet.

Efter kvällsduchen gjorde jag sällskap med mina engelska grannar en stund utanför våra hb. Satt och pratade om allt möjligt som vanligt. En av männen får en svullen fot som gör fruktansvärt ont om han dricker öl. Men inte om han dricker annan alkohol.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen