Dag 103 onsdag 28 / 12.
Idag på morgonen är det "igenmulet" inte en skymt av blå himel.
Igår när jag fotade märkte jag att "fotoikonen" hade flyttats. Varför förstår jag ej och brydde mig heller inte om det. När jag skulle ringa till Lottie igår kväll så hade "ikonen" för WhatsApp försvunnit helt. Var tvungen att installera om den. Eftersom jag är i Marocko så är all text på arabiska. Med deras skrivtecken som inte alls liknar våra i EU. Så det blev ju spännande att se om jag lyckas trycka på rätt tecknen.
Nåväl kontaktboken med tel nr var i alla fall med våra bokstäver och siffror. Så inga problem var det att ringa.
Men värre blev det:
När jag idag gick in på mitt kreditkort hos Forex och skulle se hur mycket de hade dragit i sek på den sista transaktionen i mad så gick det ej. Därför att även mitt bankId hade försvunnit igår.
Ja ni, vardagslivets små förtretligheter har ännu en gång gjort sig påmind.
Just nu har jag alltså inget bankId på telefonen. Hade inte tidigare brytt mig om att även installera på laptoppen. Vilket jag nu ångrar.
Men jag hade beställt en bankdosa och ett plastkort i våras när jag kom åter till Sverige efter förra resan. Som jag hade gjömt någonstans så att inte ev inbrottstjuv ska kunna hitta dosan.
Tyvärr var gömstället så väl uttänkt att inte ens jag hittar den nu. Har kollat på alla tänkbara ställen.
Måste ha haft "hjärnsläpp" någon gång i sommras och tagit in dosan till lägenheten. Varför har jag ev gjort det? Fattar inte.
Ja, det är väl bara att "bita i det sura äpplet".
Försöker att instalera bankId på tel, med risk för att även denna text kommer på arabiska. Men det blev vanliga bokstäver. Installationen gick bra. Däremot måste jag fylla i en kod. Vilket jag naturligtvis inte har. Så det gick ej att slutföra installationen.
Skriver därför ett mail till mitt bankkontor i Västerås och ber dem maila en kod eller att skicka ett kodkuvert till min bostadsadress.
Sen tar jag på mig min träningsoverall.
Hade bestämt igår att jag skall försöka att "jogga" på stranden.
Det blev omväxlande jogga och promenad i lite snabbare takt. Gick norrut. Längst bort såg jag något märkligt. Såg ut som att någon person var i en grotta. Såg en massa träskulpturer på en lång rad i närheten av grottan. Nyfiken som jag är så går jag fram och studerar träskulpturerna. Det var ansikten utsnidade på vad jag tror är drivved från havet. Men vet ej.
Såg en liten eld som flammade i en del av grottan och att det låg någon typ av tyg utefter en vägg. Så jag frågade mannen om han sover här. Vilket han bekräftade. Det var vad jag förmådde att konversera på franska.
Eftersom jag skulle jogga så hade jag en telefonen med mig - så inga bilder idag.
Däremot har jag några som inte fick plats igår.
I gallerians ena köttaffär hänger hela djur i fria luften. Visserligen var de inlindade i plast. Vilket jag inte har sett tidigare år. Nymodigheter med plastanvändning - nu när vi i EU talar om att vi skall minska på användningen av plast.
Visa bilaga 19959
Miljöpartiets tidigare språkrör har skrivit i en av sina böcker att det då producerades 9300 kg plast per sekund i världen. Så en hel del blir det per dygn.
Jag undrar hur kvalitén är på detta kött, som hänger ute och inte finns i ett kylrum.
Såg även arr Chevrolette har små lastbilar. Första gången som jag har sett det.
Visa bilaga 19960
Visa bilaga 19961
Inte fasiken orkade jag att "jogga" någon längre stund. Blev något som en del kallar för "intervallträning" fast lite spring och mycket promenad. En annan dag får förhållandet ändras.
När jag kom hem igen så tog jag ut min solstol med tillbehör.
Visserligen mulet. Men ändå skönt att sitta ute och läsa. Nu heter boken "Den samvetslöse" av John Grisham. Handlar om ett kemiföretag i USA som under många år har dumpat cancerframkallande avfall i marken. Så att dricksvattnet har blivit förstört.
I förrgår blåste det så mycket så att mitt campingbord blåste omkull. Tog därför in det i garaget då. Igår åt jag på stan och idag intog jag lunchen inne. Vilket var tur. För det regnade en stund under lunchtimmen.
Sen blev det uppehållsväder igen. Så ut igen för att läsa.
Några nya tyskreggade hb anlände som mina grannar. Efter en stund gick jag fram för att hälsa de välkomna. Ett par kunde svenska. För de bor i Härnösand men är födda i Köln. Får väl prata mera imorgon.
När jag nu ikväll kollar på mailen så har banken svarat att jag måste komma till kontoret och kvittera ut ett kodkuvert. Eller att jag ringer ett speciellt nr. Jag svarade med frågan om min son kan få göra det i mitt ställe. Får se imorgon vilket svar jag får.
Skrev även till Forex och bad om att få fakturan via autogiro.
I morgon eller i nästa vecka får jag nog svar på mina två sista mail.