• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 108 måndag 2 / 1 2023.

I morse var det ovanligt kallt ute. Endast 10 - 11 grader. Så Aldepaketet drog igång med ny värme inne. Kanske inte något att förundras över - det är ju vinter.

Efter fm fikat tog jag fram min kikare och tittade ut över havet. Ville se om jag kunde se husen som vi såg lyste på nyårsaftonen. Men det såg jag ej. Tänkte att jag kanske kan se husen om jag är uppe i stan. Så jag tog fram cykeln ur garaget och tog med kikaren.

Cyklade uppför den långa och branta backen till city. Svände häger, väster, uppe vid trafikljuset. Cyklade förbi sjukhuset och några kvarter mot hamnen upptäckte jag den kommunala lilla campingen. Cyklade in och kollade på reggskjyltarna. Ingen ifrån skandinavien. Cyklade ett kvarter ytterligare och fram till muren mot slänten ner till havet. Här uppefrån kanske det fungerar att se över till Kanarieöarna. Men det var för disigt / dima för att se något land.

Dagens uppdrag är nu slutfört.

Vänder således hem igen.

Efter att ha ställt in cykeln i garaget går jag till de två andra campingarna här. Såg ingen hb med skandinaviska reggskyltar.

Jag tycker att det är märkligt. För tre år sedan var vi ca 15 svenskreggade hb på den Internationella campingen i Agadir. Var är dessa svenskar nu?

Någon borde ju vara här. 12 mil söder om Agadir. Skall bli spännande se om jag överhuvud taget träffar på några skandinavier under nästa 6 - 7 veckor.

Vill här önska alla en god fortsättning på året med en bild som jag har fått av en granne i Västerås.

IMG-20230101-WA0000.jpg

Innan lunch tog jag fram min långa vattenborste och en hink. Vindrutan har fått en massa sand på sig för några dagar sedan när det blåste kraftigt. Så den rengordes nu.

Efter lunch blev det ånyo att sitta i solen och läsa. Härom dagen läste jag ut boken om USA och tog fram en bok om Vikingatiden i området norr om Stockholm. Handlar om storbonden Jarlabanke som bodde i Täby. Boken heter "Tempelbranden" skriven av författaren Catharina Ingelman - Sundberg. Eftersom jag växte upp i de trakterna så är den extra intressant. Jag har sett många av runstenarna som Jarlbanke med flera lät resa.

Hej Gösta.
Jag följer din resa med intresse. Jag har läst om dina batteriproblem.
Då kom jag att tänka på en händelse förra vintern när vi var på genomresa i Frankrike.
Vi tankade på en mack, då kom det en in en tysk hb.
Mannen frågade om vi hade tillgång till inverter med 230V i vår husbil.
Han sa att han hade problem med strömmen i förbrukningsbatterierna och undrade om jag kunde ge honom 230V en stund så att han fick igång sina batterier.
Vi körde åt sidan och kopplade 230V från vår bil till hans en stund och då funkade allt igen.
Det var en nästan ny hb med litiumbatterier så det här är tydligen nåt som kan hända.
Hoppas att det funkar för dig nu framöver.

Hälsar Roland från Bergshamra (som bor i närheten av en av dina söner tror jag…)

Det høres nesten ut som EZA og tilsvarende hvor allt er innebygget kan ha heng situasjoner. Typisk at en form for ladning restarter det meste. Selv foretrekker jeg åpne løsninger hvor en kan trikse med de enkelte komponenter. Men er det dokumentert vilken ladeløsning som restarter det hele så er det muligens akseptabelt. At de lett velger AC ladning som restart gjør at de som regelmessig står på stolpe nesten aldri får problemer. Det er noe bedre om det finnes en liten knapp for restart.

Det høres nesten ut som EZA og tilsvarende hvor allt er innebygget kan ha heng situasjoner. Typisk at en form for ladning restarter det meste. Selv foretrekker jeg åpne løsninger hvor en kan trikse med de enkelte komponenter. Men er det dokumentert vilken ladeløsning som restarter det hele så er det muligens akseptabelt. At de lett velger AC ladning som restart gjør at de som regelmessig står på stolpe nesten aldri får problemer. Det er noe bedre om det finnes en liten knapp for restart.
Som jag har skrivit tidigare så finns det reset knapp i EZA..inlägg #330 som tyvärr måste tryckas ofta..

Hej Gösta.
Jag följer din resa med intresse. Jag har läst om dina batteriproblem.
Då kom jag att tänka på en händelse förra vintern när vi var på genomresa i Frankrike.
Vi tankade på en mack, då kom det en in en tysk hb.
Mannen frågade om vi hade tillgång till inverter med 230V i vår husbil.
Han sa att han hade problem med strömmen i förbrukningsbatterierna och undrade om jag kunde ge honom 230V en stund så att han fick igång sina batterier.
Vi körde åt sidan och kopplade 230V från vår bil till hans en stund och då funkade allt igen.
Det var en nästan ny hb med litiumbatterier så det här är tydligen nåt som kan hända.
Hoppas att det funkar för dig nu framöver.

Hälsar Roland från Bergshamra (som bor i närheten av en av dina söner tror jag…)

Hej Roland!

Ja nu är mina batteriproblem, inte lösta, men funkar. Efter att ha laddag i 5 dygn med extern el, kunde jag stå 12 dygn stilla utan extern el. Nu har jag extern el igen. Börjar nog fricampa igen under helgen som kommer. Då får vi se om batteret håller.

Ja du har en antikaffär vid Preem. Letade efter dig i sommras, men fann dig ej. Får gåra ett nytt försök till sommaren.

Dag 109 tisdag 3 / 1.

Idag blev det en joggingtur så fort som det blev ljust, vid 8 - tiden. Det var kallt på morgonen så jag tog på mig gympaskor. Var så kallt att springa barfota i förrgård. Det blåste mycket idag så turen blev inte så lång.

Efteråt blev det dax för fm thé med smörgås. La några patienser under tiden.

Gick en sväng på campingen. En hålländare sa att en P 11 inkl gas kostar 400 mad nu och att byta en tom flaska mot en full kostar 5 mad. Kursen är drygt 0,99 xcxcxzz.

Jag har aldrig brytt mig om att skaffa ytterligare en sorts flaska med andra adapter. Är ju här knappt tre månader och gasåtgången är inte så stor när man slipper att värma upp innandömmet med Aldevärmaren. Just nu står jag dessutom på extern el för 20 mad per dygn. Har en spansk flaska från Repsol, två svenska P 11:eek:r och en lpg flaska. Så jag kom in i Marocko med 4 fulla P 11:eek:r. Lpg är nu slut men jag räknar med att tre P 11:eek:r skall räcka under tiden fram till sista februari, då jag skall vara tillbaka i Spanien igen.

Min engelska granne är mycket negativ till Brexit och Tyska "energiwände". El priserna i UK är skyhöga och hela tiden stigande.

Även jag anser att Angela Märkel fattade ett förhastat beslut efter olyckan i Japan. Det var ju en "sunami" (kan ej stavningen) som förorsakade katastrofen med kärnkraftverket.

Tyskland är inte utsatt för dylika händelser efter sin kust. Att lägga ner kärnkraftverk och satsa på rysk gas via en ledning i Östersjön har ju visat sig vara ett stort misstag, tycker både han och jag.

Vi pratar ju inte så mycket politik på campingen, men det händer ibland. Mest talar vi om våra hb och olika resmål.

Vid 11 - tiden tar jag fram min solstol igen. Förvarar den alltid i garaget. Första natten här var den nämligen fuktig efteratt ha fått vara ute under natten Det är väl dagg?

Kl 15 fikat har blivit kraftigt förskjutet - nu fram till kl 18. Idag med ett Päron som jag köpte på marknaden i söndags.

Nu kl 19,15 är det 19 grader ute och 32 inne. Innetempen kommer ju att sjunka under kvällen och natten Så i morgon bitti behöver nog Aldevärmaren arbeta en timme eller två.

Exempel ..

Code:
:)
;)
:o
:) från kolon och parentes
;) semikolon och parantes
:eek: kolon och lilla o

Se vidare under Hjälp - teckenkombinationer som vår forummotor xF översätter till smileys:

Skärmbild 2023-01-04 112238.jpg

"Internetkutym" kan man kanske kalla det.
Du får skriva "... två svenska P11 ..." i stället ;)

Senast ändrad:
Exempel ..

Code:
:)
;)
:o
:) från kolon och parentes
;) semikolon och parantes
:eek: kolon och lilla o

Se vidare under Hjälp - teckenkombinationer som vår forummotor xF översätter till smileys:

Visa bilaga 20119

"Internetkutym" kan man kanske kalla det.
Du får skriva "... två svenska P11 ..." i stället ;)

Tack för förklaringen!

Jag kom väl åt tangenter som jag ej borde.

Dag 110 onsdag 4 / 1.

Idag blev det ingen joggintur. Behövde handla så jag gick uppför den branta och långa backen till centrum istället.

Deliost "den glada kon 16 trekanter i en ask för 26 mad, hårdost "Irish Edam" 112 gram för 13 mad, en korv som jag skivar till smärgåsmat, ser inte någon viktangivelse men kanske 600 gram för 15 mad, en siktekaka 2 mad och 15 ägg för 18 mad. Stor prisskillnad på äggen beroende på var jag köper de.

Efter handlandet tar jag fram min solstol mm. Sitter ute och läser till kl 14 då det är hög tid för att laga lunch. Lunchen har blivit sen den sista tiden, Mycket beroende på att jag numera ligger till efter kl 06. Samt att värmen tar bort en del matlust.

Pratade med en av de tyska grannarna. Han lyckas försörja sig på att jobba som surflärare i Spanien och Portugal om somrarna och nu har en lång semester. För något år sedan var det någon som stal hans hb under tiden som han surfade. Alt försvann utan surfutrustningen.

Då skaffade han sig extra lås till alla dörrar och fönster.

Bild på förardörrens lås.

IMG_20230104_112027.jpg

Även om man slår sönder fönstret går det inte att öppna dörren.

Bild på garagedörrens lås

IMG_20230104_112038.jpg

Från utsidan med namnet.

IMG_20230104_112042.jpg

Jag blev mycket imponerad. Det här verkar vara mycket effektivt.

Talar med Lottie varje morgon och kväll.

Börjar att förstå de som skriver "att vi övervintrar" här på campingen. Börjar att kännas som att jag bara är här för att fördriva tiden i värmen istället för i kylan norröver.

Roligt att läsa att ni gillar min berättelse.

Skall fota lite från denna plats.

Har tidigare fotat uppifrån berget och ner på campingen.

Olof: är det servicehuset som du vill se?

Här på El Barco står vi på en hård grusplan. Finns en mur mot strandpromenaden. Vi har havsutsikt.
Muren är längst ner till höger.

IMG_20230101_172408.jpg

Hej Gösta.
Jag är nog mest intresserad av hur det ser ut där du parkerar bilen, men visst kan du ta någon bild på serviceinrättningarna också.
Antar att det är mest sand och grus på alla platser, hur gör du med dricksvattnet,köper på flaska?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen