• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Är du inte intreserad kläder och design så betala inte 300 Mad, var var där med 3 tjejer I vuxen ålder så jag hade inget alternativ. Men det var vackert där inne.
Bifogar två smakprov.
Yves Saint-Laurent dog iParis men är begravd i Marrakech o begravd där inne med sin älskare.

Bilagor

• IMG_20191223_140200.jpg
    IMG_20191223_140200.jpg
    1,3 MB · Visningar: 25
  • IMG_20191223_140121.jpg
    IMG_20191223_140121.jpg
    1,5 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:
Dag 118 torsdag 112 / 1.

Igår kväll under tiden som jag skrev här hörde jag en knackning. Endast ett slag. Jag gjorde inget. Utan väntade för att ev höra flera knackningar / slag och kanske ett högt POLIS. Men det uteblev. Ca en timme senare likadant. Tänker att det var nog någon som skojade.

Innan jag lade mig drog jag upp gardinen för vindrutan, en liten bit, för att se om jag hade post under vindrutetorkarna. Men det var tomt. Så jag tror inte att polisen hade knackat på min dörr.

----------------------------

Fixar grötfrukost idag igen. Så blir det så länge som mjölken räcker. Sen återgår jag till min ägg.

Sitter och goglar på camping Marrakech och får upp att det skall finnas en på andra sidan Medinan. Tänker att jag kan gå dit nu på morgonen och "kolla läget". Lämnar hemet när det börjarar att ljusna. Vid kl 08.

Bröd säljes på många ställen både direkt av bagare och annorledes.

IMG_20230112_082902.jpg

IMG_20230112_083037.jpg

Det är mest bröd och grönsaker som säljs. Men allt annat oxå naturligtvis.

IMG_20230112_083216.jpg

Såg att det även fanns en skola i Medinan.

Det är billigt att parkera här. Men inget för mig, för trångt är bara förnamnet.

IMG_20230112_083301.jpg

Så här "tidigt" på dygnet är det kallt.

IMG_20230112_083555.jpg

IMG_20230112_084143.jpg

Köper endast 30 ägg för 35 mad här inne i Medinan. I en vanlig affär utanför köper jag en liter juice fö 10 mad.

Jag hittade inte till campingen utanför Medinan.

Sen går jag hem och kokar kaffevatten till mitt pulver som jag spetsar med komjölk.

För tre år sedan låg jag på en camping utanför Marrakech. Jag bestämmer mig för att försöka att hitta dit med hjälp av en brochyr. Som har en skiss på vägen dit. Campingen heter "Le Relais de Marrakech". Man skall köra ut ur stan mot Casablanca. Det tog en lång stund och många felbeslut. För tre år sedan var det en man på moped som lotsade mig fram, mot betalning. Här gäller det att skafffa likvid på de sätt som går.

Men till slut lyckades jag hitta rätt. Kom fram före lunch. Tog med mig min gamla broschy in till receptionen när jag anmälde min ankomst. Tjejen som tog emot mig skrattade när jag sa att jag hade bott här tidigare och visade min gamla broschyr. Fick en ny.

IMG_20230112_123101.jpg

Började med att ta fram campingbord stolar, solstolen med tillbehör samt de tre solskydden för däckena på vänstersidan, som har mest sol.

På sen em kom det en hb och parkerade på tomten till höger i bilden ovan.

Åt min lunch ute framför hb:n, med den bara ryggen mot solen. Därefter sitter jag och läser en stund. Tar sedan en promenad. Träffar två tyska par som båda hade semestrat i Sverige. Det ena i Landskrona och det andra norr om polciekeln. Det finns flera tysk - och engelskreggade hb. Får så småningom ta kontakt med de. De franska, italienska och polska avstår jag ifrån p.g.a. språksvårigheter.

Sen em byter jag om och tar mig fram till polen. Det var kallare i detta vattnet än i Atlanten i Sidi Ifni. Förmodligen kring 15 grader. Blev att jag simmade två pollängder. Det är för kallt. Vattnet var rent och kristallklart.

IMG_20230112_154815.jpg

Finns en infotavla vad man inte får göra eller bete sig.

IMG_20230112_155808.jpg

Ser att två par italienska hb har kopplat ihop sig med el. Förmodligen betalar de bara för en hb fast de tar el till två. Verkligen dålig still. Elen kostar bara 30 mad per dygn och bil.

IMG_20230112_163451.jpg

Nu vid kl 20 kom en ny hb i och ställde sig på en tomt i närheten.

Kvällens middag blir enkel. Delikatessost, diggistivkex och Cava. På en camping kan man ju tar några glas när man inte behöver vara rädd för att polisen kommer och kör bort en. Gardinerna är fortfarande uppe så att jag kan se ut.

Körde 3,6 mil

Kul det var den platsen jag rekommenderade i mitt tidigare inlägg här var jag när jag och min lilla familj firade jul i Marocko.

Bilagor

• IMG_20191219_150526.jpg
    IMG_20191219_150526.jpg
    3,8 MB · Visningar: 18
  • IMG_20191219_150709.jpg
    IMG_20191219_150709.jpg
    1,9 MB · Visningar: 18
Va jobbigt D måste vara o vara orolig för polisen, kanske skönare med gardinerna uppe o heja till publiken och kommer polisen så antingen PRATA DOM 😅 tillrätta eller flytta sig ? All välmening !

Hej Peter 1!

Ja, det var lite jobbigt att behöva tänka på polisen.

Det var första gången som det hände mig. Har ju alltid bara parkerat hb:n på gatan. Inget campingbeteende.
Har läst här och på andra forum att polisen i Spanien och Portugal har avhyst hb.

Stod i över en månad på camping i Sidi Ifni. Det gick förvånadsvärt bra. Jag stod ut! Blev ju att jag lärde känna en del personer lite mer och vi hade em samtal ibland. Det var trevligt.

Det missar jag när jag står ensam på en gata. Nu står jag igen på en camping och går runt och talar med tyska och engelska campare. Skall bli intresant att se om jag kan komma några lite närmare under de närmaste veckorna.

Dag 119 fredag 13 / 1.

Försöker att ligga kvar läääääääge i sängen. Efterom det är mörkt fram till ca kl 08. Vill spara på el från mitt bodelsbatteri, som har krånglat en hel del från Almeria och framåt. Osäkerheten är besvärlig - men överkomlig. På campingen kan jag ju alltid köpa el om det kniper. När jag fricampar så är det bara att starta motorn och köra vidare. Det är således inget stort problem men irriterande.

Idag slog jag ett nytt rekord - låg till kl 07!!!!!!!!!!

Därefter en sen grötfrukost, med skogens marmelad och komjölk samt juice. Jag får inte fram vad skogens marmelad består av. Texten kräver mikroskåp för att kunna läsa.

Igår försökte jag igen att få ett bankId via Swedbanks app. Innan jag lämnade stan.

Det gick bra t.o.m ansiktsgenomkäningen. Men sen skulle jag knappa in en kod. Som alla som är kund i banken har. Det gick alltså inte. Googlade fram ett telefonnummer. Ringer och en automat svarar att jag skall legitimera mig med bankId eller en kod. Googlar sen fram ett lokalt bankkontor i Västerås för att där kunna bli kund i banken. Autosvaret säger att det är lätt att bli ny kund. Bara att legitimera sig med bankId.

Att det skall vara så in........te svår att få tala med en fysisk person!!!!!!!!!!!!!1

Det är således bara att ta sig till Trelleborg eller Malmö och gå in på ett Handelsbanks kontor så fixar de lätt ett bankId. Problemet är bara att jag inte har någon lust att åka dit. Varken med flyg eller hb. Det får anstå till april. Det löser sig - på något sätt - så småningom.

Jag "skiter" i det tråkiga och njuter av den varma solen istället.

När det är helt ljust tar jag en promenad här på campingen. Först via polen fram till receptionen för att ta ett foto på den stora pristavlan som finns där på flera olika språk. Tänkte att ni läsare kan vara intresserade av prissättningen här.

IMG_20230113_085941.jpg

På gaveln till receptionen finns det en möjlighet att diska Finns t.o.m. varmvatten mellan de två bänkarna. Till höger i bilden. Så jag går hem och hämtar lite disk från igår kväll och frukosten.

IMG_20230113_091349.jpg

En viss miljömedvetenhet finns här.

IMG_20230113_091437.jpg

Ser även en infotavla.

IMG_20230113_091507.jpg

Går hem med den rena "disken" Sen ut igen för vidare promenad,

Vill se om det finns några hb från norden. Hittar en finskreggad, det var allt. Så jag är ensam från Sverige. Fler än hälften är ifrån Frankrike, sen Tyskland och Holland, några Italienska en Polsk och några Marokanska.

Gillar att fota lite udda hb. Nedan en med hiss, för mc. Här gäller det att ha lastkapacitet! Järnställningen lär väga en hel del.

IMG_20230113_092655.jpg

Det finns fina fåglar att studera.

IMG_20230113_093528.jpg

IMG_20230113_093539.jpg

Kommer fram till en anorlunda hb.

2

IMG_20230113_094751.jpg

Jag stannade till och talade med de tre tyskarna som alla sover däruppe och lagar mat i det fria på en utdragbar spis. Mycket trevliga människor.

De hade färjat i två dygn ifrån Frankrike till en stad i noröstra Marocko, i närheten av den spanska enklaven Manilla.

Här är ytterligare en udda "fågel" - en släpvagn!

IMG_20230113_095343.jpg

Därefter en sen fm fika. Hade glömt att ta fram bröd. Fick gå till campingens affär och köpa ett litet runt bröd för 2 mad - som i Sidi Ifni, på gatan kostade 1 mad. Jag misstänker att allt i en campingbutik är dyrare än i en affär på stan. Har inget belägg för det - bara en misstanke.

Jaha , ja. Sen blev det inget mer roligt att beträtta. Satt och läste som vanligt i solen. Hade 22 grader i skuggan och 30 i solen. Kollade tempen i polen - endast 13 grader. Det är kallt att bada här. Blir nog ingen fler gång.

Bilagor

• IMG_20230113_092655.jpg
    IMG_20230113_092655.jpg
    6,1 MB · Visningar: 15
Hej. Ett tips att fixa bankid som kan kanske fungera.
Om du har bankkort/ kreditkort i HB så kan du identifiera dig med, du måste ringa banken och prata med någon som kan smsa en kod till dig du behöver kortet och koder till det för att det ska funka.
Jag har gjort så en gång så ska gå.
Hoppas det kan funka för dig. Det kostar ju bara ett samtal till banken.
Lycka till!
/Kjell

Hej. Ett tips att fixa bankid som kan kanske fungera.
Om du har bankkort/ kreditkort i HB så kan du identifiera dig med, du måste ringa banken och prata med någon som kan smsa en kod till dig du behöver kortet och koder till det för att det ska funka.
Jag har gjort så en gång så ska gå.
Hoppas det kan funka för dig. Det kostar ju bara ett samtal till banken.
Lycka till!
/Kjell

Hej Nymon!

Tack för tipset. Men jag har inget bankkort, i någon bank.

Använder endast kreditkort.

Dag 120 lördag 14 / 1.

Så har redan två veckor passerat på det nya året! Tiden rinner iväg - som vanligt.

Här är det mörkt fram till strax före kl 08. Sen går det ganska snabbt.
Utsikten från frukostbordet.

IMG_20230114_081151.jpg

När det hade blivit ljust tog jag fram min cykel ifrån garaget. Var lite besvärligt för jag stod väldigt nära en palm och kunnde inte öppna skåpsdörren helt. Men efter lite trixande så fick jag ut den.

Cyklade in i samhället / staden närmast. Som är en förort till Marrakech. Här har jag vänt mig om och fotar vägen fram till campingen. Som ligger i utkanten av stan. Det är en ojämn grusväg.

IMG_20230114_083247.jpg

Staden blir större och större. Det byggs många nya bostäder.

IMG_20230114_083251.jpg

IMG_20230114_083255.jpg

Det är mycket vanlig med höga murar runt bostadasområden och enskilda villor.

IMG_20230114_083259.jpg

"Pelaren" till vänster i bild är en Minaret.

Vägvisaren till campingen.

IMG_20230114_083445.jpg

När jag kommer in i själva stan är gatorna mycket smala och beläggningen är stundtals mycket dålig. Det finns många små butiker. Som man inte får gå in i. Utan här gäller det att kunna be om de varor som man önskar att köpa. Det gäller att kunna två språk, som jag inte kan.

Cyklade runt en stund. Körde ut lite fel. Fick ta hjälp av solen och Mosquernas Minareter. Problemet var bara att det fanns flera Mosquer. Den första som jag såg och körde fram till var helt fel, kunde jag konstatera med hjälp av solens infallsvinkel. Här gäller det att veta i vilket vädersträck man skall cykla i / mot. Tog sikte på Minaret nr 2. Kom in i stan igen och kände igen mig vid ett torg och två affärer.

Nu hittar jag tillbaka, utan att behöva fråga någon.

Så full fart framåt. Mot campingen.

Här på landet var det ganska jämnt - så jag använde inte hjälp från elmotorn. Behöver motionen.

Hemma igen så låser jag fast cykeln vid ett träd. Skall cykla flera gånger. Batteriet tog jag ut och lade i garaget.

Sen blev det kaffe. En promenad på campingen gör jag gärna. Det finns alltid någon att prata med.

Sitter ute och äter lunch och läser i min bok som nu heter: "Sekten" av Jan-Sverre Syvertsen. Som är norsk och boken handlar om Norge. Läste 78 sidor idag.

Kl 15 blev jag bjuden på Marockanskt thé av en granne. Vi satt nog i två timmar och samtalade om allt möjligt. Det var mycket trevligt att bli bjuden.

Bilagor

• IMG_20230114_083454.jpg
    IMG_20230114_083454.jpg
    4,2 MB · Visningar: 8
  • IMG_20230114_083459.jpg
    IMG_20230114_083459.jpg
    3,8 MB · Visningar: 11
Men pass Gösta, googla på bankid, finns fullständig beskrivning hur man går tillväga med pass !
Jag fick skanna (fota) med telefonen på insidan och sist på baksidan på passet funkade hur bra som helst

Hej Peter 1!

Tack för tipset.

När jag nu gör det så står det att det är enkelt att skaffa bankId.

Du loggar bara in på din bank.

Problemet är bara att jag behöver bankId för att kunna logga in på min bank.

Jag har inget bankId - så jag kan inte logga in på min bank - för att skaffa bankId.

Rundgång alltså!

Om du inte har besökt Essaouira rekommenderar jag staden mycket mysig och fin souk.
Det har spelats in många fina filmer i staden.

8 av de bästa filmerna och tv-programmen som filmades i Essaouira.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen