• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Har du invertern på hela tiden?
Tomgångsförbrukningen är inte att förakta.

Om du använder din elplatta, som gissningsvis ligger runt 1000W i en timme om dagen så drar det ur nästan 84Ah ur batteriet.
Det tar då 14h med 6A laddning att ladda fullt igen.

Sedan har du kanske kompressorkylskåp?

Är rätt säker på att du har för litet batteri eller för få solpaneler för din förbrukning.

Hej Bäckis!

Nej jag har inte invertern på hela tiden, utan endast när jag använder den.

Elplattan använder jag inte numera.

Nej har inte kompressorkylskåp. Skåpet är inställt på gas.

Batteriet skall JR Trading undersöka i april. De har tidigare varit impotör av EZA systemet. De misstänker att en cell inte fungerar som den ska.
 
Hej Bäckis!

Nej jag har inte invertern på hela tiden, utan endast när jag använder den.

Elplattan använder jag inte numera.

Nej har inte kompressorkylskåp. Skåpet är inställt på gas.

Batteriet skall JR Trading undersöka i april. De har tidigare varit impotör av EZA systemet. De misstänker att en cell inte fungerar som den ska.
Ifall du kan avläsa (i appen) spänningen i var cell för sig, så kan man enkelt konstatera obalans i laddtillståndet

När batteriet närmar sig tomt så kolla dessa spänningar, ifall någon/några av cellerna då sjunker snabbare än de andra så är det bl.a en indikation på att obalans kan ha uppstått i batteriet, likadant när du laddar och närmar sig fulladdat batteri, ifall en eller fler celler ökar snabbt i spänning, detta visar då på att en, eller flera celler är fulladdade, medans nån/några inte är det.
Vid normal laddning/urladdning mellan 20-80% nivå så syns inte obalansen.

Det är alltså den lägst eller högst laddade cellen av de 4 som bestämmer din totala kapacitet i ditt batteri.

Ursäkta Gösta, ifall jag krånglar till det.
//Peter :)
 
Ifall du kan avläsa (i appen) spänningen i var cell för sig, så kan man enkelt konstatera obalans i laddtillståndet

När batteriet närmar sig tomt så kolla dessa spänningar, ifall någon/några av cellerna då sjunker snabbare än de andra så är det bl.a en indikation på att obalans kan ha uppstått i batteriet, likadant när du laddar och närmar sig fulladdat batteri, ifall en eller fler celler ökar snabbt i spänning, detta visar då på att en, eller flera celler är fulladdade, medans nån/några inte är det.
Vid normal laddning/urladdning mellan 20-80% nivå så syns inte obalansen.

Det är alltså den lägst eller högst laddade cellen av de 4 som bestämmer din totala kapacitet i ditt batteri.

Ursäkta Gösta, ifall jag krånglar till det.
//Peter :)

Hej Peter!

JR Trading i Lindorme säger att jag behöver en "padda" för att få fran siffrorna.
Men jag har fått fram detta på min telefon.

Så här står det på en sida:
Maintenance D +999
Voltage 13,0 V
Healyh Service
Signal D+ OFF

På en annan sida detta:
Alternator Max : 15,8 V
Solar panels Max voltage 22V Max power 500W
Auxiliary charger 70Amp max
Max voltage: 14,6V - Specific charger LifePo advisable
Servitude 12V
Mini discharge voltage: 10V
Converter 12V / 230V
Max Power: 1500W - Pure Sine Advises

Peter vad får du ut av ovanstående?
 
Hej Peter!

JR Trading i Lindorme säger att jag behöver en "padda" för att få fran siffrorna.
Men jag har fått fram detta på min telefon.

Så här står det på en sida:
Maintenance D +999
Voltage 13,0 V
Healyh Service
Signal D+ OFF

På en annan sida detta:
Alternator Max : 15,8 V
Solar panels Max voltage 22V Max power 500W
Auxiliary charger 70Amp max
Max voltage: 14,6V - Specific charger LifePo advisable
Servitude 12V
Mini discharge voltage: 10V
Converter 12V / 230V
Max Power: 1500W - Pure Sine Advises

Peter vad får du ut av ovanstående?
Som jag skrev tidigare så får du fram cellernas väder genom att trygga 10 ggr på EZA enligt bild
Hej Peter!

JR Trading i Lindorme säger att jag behöver en "padda" för att få fran siffrorna.
Men jag har fått fram detta på min telefon.

Så här står det på en sida:
Maintenance D +999
Voltage 13,0 V
Healyh Service
Signal D+ OFF

På en annan sida detta:
Alternator Max : 15,8 V
Solar panels Max voltage 22V Max power 500W
Auxiliary charger 70Amp max
Max voltage: 14,6V - Specific charger LifePo advisable
Servitude 12V
Mini discharge voltage: 10V
Converter 12V / 230V
Max Power: 1500W - Pure Sine Advises

Peter vad får du ut av ovanstående?
som jag skrev tidigare så får du fram cellernas balans enligt bild och trycker du tex,den gula som visar hur mycket har solcellerna laddat bild 2
 

Bilagor

  • 28B7B666-7DBB-4D94-9050-0F47C6D47EE2.png
    28B7B666-7DBB-4D94-9050-0F47C6D47EE2.png
    5,6 MB · Visningar: 18
  • BAD46E3A-939C-48FE-9040-FDF47DB4DCF1.jpeg
    BAD46E3A-939C-48FE-9040-FDF47DB4DCF1.jpeg
    3 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare så får du fram cellernas väder genom att trygga 10 ggr på EZA enligt bild

som jag skrev tidigare så får du fram cellernas balans enligt bild och trycker du tex,den gula som visar hur mycket har solcellerna laddat bild 2

Hej Sacce!

Nej, jag får inte fram några siffror på min telefon när jag trycker tio gånger. Har försökt med att trycka sakt och fort.
 
Hej Sacce!

Nej, jag får inte fram några siffror på min telefon när jag trycker tio gånger. Har försökt med att trycka sakt och fort.
Ok,,När du öppnar EZA appen så när det kommer fram en ruta om historiken välj oui och vänta att den ladda två ggr till 100% testa sen trycka 10 ggr. nu får du även fram hur mycket tex solbanel ladda eller hur mycket har du förbrukat el (svart)
 
När jag läser trådens 9 senaste inläggen dyker det upp två tankar i mitt huvé,
1 - Stackars Gösta!
2 - Vilken djäkla tur att vi har helt vanliga gamla hederliga blybatterier i vår bil. Har aldrig orsakat problem, aldrig varit orolig, har överhuvdtaget aldrig funderat på batterierna. Ja tack och lov, eftersom jag är osäker var jag skall leta denna tingest om det blivit fel. För att inte säga det värsta, vad skulle jag göra om jag hittade batteriet?

Förstår nu och blivit övertygad om att vi aldrig skall ha dessa nymodigheter i vår husbil.

Så går funderingarna i huvé, på en snart 75-årig teknisk idiot. ;)
Undrar om det är flera som delar mina teknikfientliga funderingar?:unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
När jag läser trådens 9 senaste inläggen dyker det upp två tankar i mitt huvé,
1 - Stackars Gösta!
2 - Vilken djäkla tur att vi har vanliga gamla hederliga blybatterier i vår bil. Har aldrig orsakat problem, aldrig varit orolig, har överhuvdtaget aldrig funderat på batterierna. Ja tack och lov, eftersom jag är osäker var jag skall leta denna tingest om det blivit fel. För att inte glömma det allra värsta, vad skulle jag göra om jag hittade batteriet?

Förstår nu och blivit övertygad om att vi aldrig skall ha dessa nymodigheter i vår husbil.

Så går funderingarna i huvé, på en snart 75-årig teknisk idioti. ;)
Undrar om det är fler som har så teknikfientliga funderingar.:unsure:

Tommy
Hej håller med , har 2 st vanliga batterier som jag bytt till nya 2 ggr på snart 12 år . Åker till Normans laddstation i Gävle och ber dom kolla status på batterierna , behöver dom bytas så gör dom det , jag kan stå med armarna i kors , brukar ta en halvtimme och kostar ca 4000 kr senast . Stefan
 
Hej Peter!

JR Trading i Lindorme säger att jag behöver en "padda" för att få fran siffrorna.
Men jag har fått fram detta på min telefon.

Så här står det på en sida:
Maintenance D +999
Voltage 13,0 V
Healyh Service
Signal D+ OFF

På en annan sida detta:
Alternator Max : 15,8 V
Solar panels Max voltage 22V Max power 500W
Auxiliary charger 70Amp max
Max voltage: 14,6V - Specific charger LifePo advisable
Servitude 12V
Mini discharge voltage: 10V
Converter 12V / 230V
Max Power: 1500W - Pure Sine Advises

Peter vad får du ut av ovanstående?
När jag läser trådens 9 senaste inläggen dyker det upp två tankar i mitt huvé,
1 - Stackars Gösta!
2 - Vilken djäkla tur att vi har helt vanliga gamla hederliga blybatterier i vår bil. Har aldrig orsakat problem, aldrig varit orolig, har överhuvdtaget aldrig funderat på batterierna. Ja tack och lov, eftersom jag är osäker var jag skall leta denna tingest om det blivit fel. För att inte säga det värsta, vad skulle jag göra om jag hittade batteriet?

Förstår nu och blivit övertygad om att vi aldrig skall ha dessa nymodigheter i vår husbil.

Så går funderingarna i huvé, på en snart 75-årig teknisk idioti. ;)
Undrar om det är fler som har så teknikfientliga funderingar.:unsure:

Tommy

Gösta dessa uppgifter är mer specifikationer på produkten, så de säger inget om statusen i batteriet, och som jag förstår nu så verkar det krävas en ipad för att kolla batteriets status lite djupare, så du ska nog inte lägga mer energi på just detta, jag upplever att det funkar bättre nu sedan du gick över till gasspisen :)

Hej Tommy,
Jag lider också lite med Gösta, men... han verkar verkligen vara en överlevnadstyp och bryter inte ihop för en sådan här liten "detalj" :)
Gösta reder sig alltid är min bild av hans äventyr.

Själv är jag ett kontrollfreak med adhd, och klarar inte av att ha saker runt mej som jag inte förstår hur de funkar, in i minsta detalj ibland.
Så jag är otroligt imponerad av Gösta's äventyr, vet inte ifall jag själv hade klarat av allt detta som är hans vardag, men ska så klart testa att resa söderut i framtiden i min gamla husbil.
Angående val av batterier så tror jag att en hel del av de som "kastar in Litiumbatteri" i sina husbilar blir informerade om att nu kan ni köra på med allt ni har som förbrukar el, och glömma bort batteriet, av säljaren.
Så är det så klart inte, är man en fricampare så "måste" man ha koll på sin dagliga ström in och ut, och detta oavsett vilken typ av batteri man valt. Jag kan ju tänka mej hur Gösta skulle ha haft det med original bobatteriet istället med denna behandling av batteriet. :eek:

Man kan göra en jämförelse med att tanka bilen oavsett typ bensin, diesel, elbil. där funkar det oftast bättre, en majoritet förstår att när "tankmätaren" visar tom, ja då stannar bilen oavsett energislag.
Det finns alla gånger appar som visar att med nuvarande strömförbrukning så kommer ditt bobatteri att vara tomt om si och så många timmar/minuter.

Summa summarum, man ska självklart välja/behålla det batteri som levererar det man har behov av och som bevisligen fungerar, och inte byta bara för att man kan.
 
Dag 125 torsdag 19 / 1.

Idag bäddar jag rent i sängen. Går med en tvättsäck ljusa kläder 60 grader till receptionen. De tvättar. Man får inte röra deras maskiner. Kostar 60 mad per maskin. Skall vara klart om två timmar.

Sen går jag en sväng utanför området. Upptäcker en liten affär alldeles i närheten. De har mjöljk, läsk, ägg och en hel del konserver och torrvaror. De har även andra saker.

Fortsätter min promenad för jag var inte ute efter att handla - ville bara kolla vad de har att sälja.

I en liten "förort" till den närbelägna staden / förorten till Marrakech går jag in bland husen

IMG_20230119_101101.jpg

IMG_20230119_101141.jpg

På tillbakavägen ser jag att bilar genar över ladskapet på en dålig grusväg istället för att köra den offentliga vägen.

IMG_20230119_102227.jpg

När jag kommer hem ställer jag ut min solstol och sätter mig att läsa en timme.

Kl 12 hämtar jag tvätten. Känner att den är fuktig. Frågar varför de ej har torktummlat? Kvinnan säger att jag inte hade beställt det. Jag svarar att jag sa det till din kollega.

Ok inga problem vi gör det. Kostar 40 mad. Ok säger jag och betalar sammanlagt 100 mad. Går hem igen och läser en stund till.

Sent som vanligt nu för tiden så blir det lunch. Som inmundigas ute med ryggen imot solen.

Fortsätter mitt läsande ute i solen. Det här är livet!

Skönt att vara ute i solen hela em. En stark fördel med att "övervintra" på en camping är att kunna sitta bekvämt i sin egen solstol. Istället för att sitta på en hård parkbänk.

Pratar en stund med chalmersstudenterna.

Går sen för att hämta tvätten. Får tillbaka allt utom ett örngott och underlakan. Var några fläckar som de ej hade fått bort. Jag säger att det är blod. De skall tvätta en gång till.

Efter att ha duschat kommer jag på att jag har en flaska "Vanisch". Går till receptionen och visar flaskan. De har samma. Frågar när det är klart. Kl 20 får jag till svar.

Kl 18.30 harde jag 80 % batterikapacitet. Så högt har jag inte haft sedan jag kom till Marrakech och stod på gatan i onsdags.

Solen gör underverk, speciellt idag när det har varit molnfritt.
 
Senast ändrad:
Dag 126 fredag 20 / 1.

Igår kväll kl 20 hämtar jag resten av tvätten. De hade fått bort alla blodfläckar på lakanet men ej på örngottet. På örngottet är de så små och urtvättade / bleka så de syns nästan inte.


När det blev ljust gick jag ut och tog fram min tomma svenska P 11:a. Går till butiken med flaskan. Mannen säger att den kan vi inte fylla för vi har bara möjlighet att fylla flaskor med utvändig gänga. Jag går hem och hämtar en adapter. Men den passade ej. Möjligen har jag en som passar men den är nu på min spanska flaska. Så när den spanska är tom skall jag göra ett nytt försök att få en eller två flaskor fyllda.

På fm kollar jag gasnivån i den spanska flaskan. Ser till min förskräckelse att den nästa är halvtom! Efter endast ett dygn!!!!!!! Kan det vara möjligt?

Visserligen har det varit kallt i natt. Förmodligen endast fem grader på sennatten. Så mycket Aldevärme har producerats - då går det åt gas!

Mina grannar från Luxemburg lämnar campingen på fm. Så nu är det långt till nästa hb för även fransosen på min högra sida lämnade.

Men på em fick jag en ny granne, denna gång ifrån NL (Nederländerna).

En stor och hög MAN.

IMG_20230120_181613.jpg

Med en speciell "hissanordning" i bak.

IMG_20230120_180449.jpg


Den ser stabil och tung ut. Men en lastbil har säkert god lastkapacitet. HB:n är bara ett år. Paret körde för några år sedan till Kina via Ryssland och Katzakstan vilket nu inte är möjligt p.g.a. kriget mellan Rysssland och Ukraina. De får inga visum.

Mina svenska grannar har hört att deras kompisar har kommit in i Marocko och komemr inom två dygn hit till campingen om allt går som det är tänkt.

På sen em skrev jag ett brev med varannan rad på svenska och varannan på franska. Där jag tackade för allt goda arbete som de har lagt ner på min tvätt, speciellt med blodfläckarna.

När jag kom till receptionen med mitt A 4 papper i högsta hugg tittade kvinnan undrande på mig. När jag läste på dålig franska, med förmodligen fel tonläge och betoning skrattade hon hjärtligt åt mig. Jag frågade, på engelska, om hon hade förståt. Det hade hon. Så mitt uttal gick tydligen hem. Sen gav jag henne pappret och visade min svenska text. Då sa hon att i morgon skall hon läsa på svenska. Det skall bli intressant!


Kl 17,25 hade jag fått upp batterikapaciteten till 90 %. Hade ökat med 10 % - enheter på ett dygn. Så imorgon kanske att det är fullladdat. Utan extern el.
 
Dag 127 lördag 21 / 1.

Börjar dagen med att skriva på ett dokument. Hemligt är det.

När det, gott och väl, har blivit ljust går jag ut för att kolla om lpg flaskan har utvändig gänga.

IMG_20230121_104142.jpg

Vad jag kan se så stämmer det med utvändig gänga.
Så det blir till att skruva den lpg flaskan. Men först måste P11:an bort för att jag skall kunna skruva den lpg flaskan.

Går sedan till butiken med flaskan.
Mannen som tar emot är tveksam. Min gänga har en mindre diameter än andra flaskor. Han tar med flaskan och går mot receptionen. Jag följer så klart med efter honom. Kvinnan, som är mycket trevlig, säger att på måndag kommer de att hämta flaskan och de får avgöra om det går att fylla den. Om jag har förstått rätt av hennes engelska. Jag tror det. Så på tisdag eller onsdag vet jag om jag har gas i flaskan.

Om det inte går att fylla mina flaskor med ny gas så får jag köpa el ifrån campingen. Samt vänta med fyllning till jag kommer till Ceuta. Där finns det lpg.


Åter till hemmet.

Återinstallerar min spanska flaska och stänger skåpet. Kollar naturligtvis att gasen fungerar till Aldevärmaren och kylen samt spisen. Allt är ok.

Nästa arbestuppgift blir att ta fram solstolen med tillbehör. Samt att slå sig ner med den goda boken. Sitter en timme eller två. Läser ut boken. Sen blir det en ännu senare lunch än vanligt. Maten är inte färdiglagan förän strax före kl 14.

Det blir tydligen senare för varje dag. Mycket beroende på att jag nu lyckas hålla mig i sängen ända fram till kl 7,30 eller t.o.m. 7,45.

Otrolligt!!


Måste bero på att jag har tapat aptiten i Sidi Ifni!


Frågan är om jag skall åka tillbaka och leta efter den!!!!!!!

Fast å andra sidan så tycker nog min dietist i Tyresö att det skall jag inte alls göra. Utan fortsätta med att äta mindre portioner och ibland helt hoppa över middagen.

Lottie håller med stor sannolikhet med dietisten.

Kex med deliost och Cava är inte helt fel som kvällsmål.

På em idag kom "mina" Chalmersstudenter fram och presenterade sina två vänner som de framöver skall göra sällskap med.
För några dagar sedan så hade de varit i sydspanien och där var vädret ingat att skriva hem om. Det blev en trevlig pratstund om Marocko och ev vidare färd söderöver för deras del. Jag informerade om mina kunskaper i ämnet. Ordet är SAND. Överallt sand men bättre surfmöjligheter söderut. Fast att lära sig att surfa går bra i Sidi Ifni sa jag. Alex är bra på surfing medans de andra tre är nybörjare. Så då finns det ingen anledning att köra de extra milen till Västsahara sa jag.

Nu ikväll när jag satt här framför min laptop såg jag att Tove hoppade upp på deras tak. Tydligen för att få bra bilder när hon fotade.

IMG_20230121_185435.jpgIMG_20230121_185435.jpg

Kl 19,50 hade jag 98 % -enheter i bodelsbatteriet och nu kl 20,50 97 %. igår kväll hade jag som mest 90 % så det blir mer för varje dygn.
IMG_20230121_185435.jpg
 
Dag 128 söndag 22 / 1.

Det blev tre likadana bilder i slutet av förra inlägget ser jag först nu. Det var naturligtvis inte meningen.

Internet är "skakigt" här och om jag då försöker att ladda upp en bild så går det tydligen ej. Tar det lång tid trycker jag på ladda upp igen. Jag tror att det är anledningen.

Ja så kan det tydligen bli, när jag inte är riktigt uppmärksam.

I natt har det varit kallt igen, förmodligen kring 5 grader på tidig morgon. Fm var igenmulen

Satt inne och skrev fram till tiotiden. Sen behövde jag en "bensträckare" så det blev en promenad inne på campingen.

Sen när solen tittade fram bakom molnen tog jag ut min solstol med tillbehör och satte mig att läsa. Till en början fullt påklädd.

Sen åkte det ena plagget av efter det andra av.

Lunchen idag bestod av spagetti, tomatsås, ostmacka på knäckebröd från Pyramidbageriet samt en öl, inhandlad i Rostock.

Em som vanligt i endast kortbyxor läsandes i min solstol.

Hade 91 % batterikapacitet kl 7 och kl 11. Men kl 17 uppnådde jag äntligen, efter en hel kalendervecka 100 %.

Det firade jag med att ta fram damsugaren och suga av alla golv. Det kostade endast 1 % - enhet av batteriet. Så nu är det 99 % enligt displayen.

I söndags körde jag några mil - men i övrigt har motorn varit tyst. Solen har fyllt bodelsbatteriet. Jag har legat extra länge på morgnarna men i övrig har jag haft lampor och konvertering igång på morgon och kväll.

Just nu kl 18,55 är det 16 grader ute.
 
Dag 129 måndag 23 / 1.

Som vanligt ganska kyligt på morgonen, någonstans runt 7 grader. Så Aldevärmaren får arbeta på sennatten och morgonen innan solen värmer upp skalet.

När det blev ljust gick jag till butiken för att ta några foton på min lpg flaska. Kom på att jag inte fick något kvitto när jag lämnade in den. Den kostade väsentligt mer än en valig P 11.

IMG_20230123_081200.jpg

Min flaska står i mitten och med helt andra kopplingar upptill än de andra flaskorna.

IMG_20230123_081209.jpg

Butiken i bakgrunden.

IMG_20230123_081221.jpg

Satt och skrev på laptopen några timmar på morgonen, Gick ut vid tiotiden Fortfarande så kyligt (9 grader) att både tröja och tjocktröja behövdes samt långbyxor.

Gick över till chalmesstudenterna för att höra deras åsikt om kärnkraft. Lite väl tidigt på dagen att tala om det sa en av tjejerna.
Fick inte fram så mycket annat än att produktionen är CO2 fri, vilket jag visste. Vi talade mest om tekniska saker. De sa inget om de var för eller emot. Sen övergick samtalet allmänt om husbilsresor. Mot slutet visade de mig hur de hade inrett sina hb. Dubbelsängen tog upp i stort sett halva ytan i deras små skåpsbilar. De hade dieselvärmare och behövde därmed inga P 11:eek:r. Maten lagas med hjälp av små gasbehållare på 450 gram.

Mitt på dagen åkte min holländska granne i deras stor MAN hb, som bl.a. rymmer 450 lit färskvatten.

På em kom en tyskreggad hb som tydligen har kontakt med Blåkulla.

IMG_20230123_173646.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen