• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 121 söndag 15 / 1.

Jag vaknar i regel några gånger på natten. Idag redan kl 00.00.

Kan inte få igång min tel. för att se vad kl är. Går upp för att hämta laddningskabel och sätta in i usb porten vid sängen. Har 75 % batteri men nu kan jag i alla fall se tiden. Det var likadant för någon natt sedan.

När jag var i vardagsrumemt såg jag att de två displayerna vid bodelsdörren var mörka. Vilket innebär att bodelsbatteriet är tomt. Aldevärmen och kylen kommer inte att fungera i natt. Men det är ingen katastrof.

Så är vi tillbaka till vardagslivets "små förtretligheter".

På natten behöver jag ingen el. Så jag lägger mig igen. Får ta itu med detta vid sextiden.

Somnar om.

På morgonen startar jag om telefon.

Batterikapacitet 0 % sa displayen.

Jag hade tänkt cykla mot Marrakech idag - det får istället bli hb_:n. För nu behöver motorn startas så att bodelsbatteriet kan laddas.

Kokar gröt i värmeljusens sken. Ser att kylen har 5 grader.

IMG_20230115_072110.jpg

Sen frulle - för att var hos mig.

IMG_20230115_072333.jpg

Efter ätandets i 12 graders innomhustemperatur, enl min kylskåpstermometer, blir det patiens. Går saktare än vanligt för jag måste titta mera nogrant på korten.

IMG_20230115_073541.jpg

När det har blivit ljust, efter kl 08. Går jag ut och monterar bort däckens solskydd och lägger in i garaget. Startar motorn och backar försiktigt ut från tomten. Flyttar några stolar till tomtgränsen - så att ingen tar "min" tomt under tiden som jag kör.

Jag behöver handla lite livsmedel som inte finns här på campingen. Så jag kör till Marjane. Blev 7 km bara. Stannade först en bit utanför campingen för att försöka få igång displayerna. De brukar starta när batterikapaciteten har nått upp till 8 %. Vilket det gjorde före att jag hade kört 1 km.

När jag kommer fram har jag bara 12 % i batteriet. Batteriet tar bara emot 30 % från motorn, vilket är ca hälften mot normalt.

Butiken öppnar inte förän kl 09 så jag får vänta en stund. Det är första besöket i denna butik. Går fram sakta och ser mig noga omkring.

Här finns allt som man kan tänka sig att behöva. Inte bara livsmedel. Handlade för 349 mad. De har ett bageri inne i butiken - som många stormarknader har i Sverige. T.o.m. märkt fullkornsrågbröd. En stor skivad limpa för 13,95.

När jag är klar kör jag vidare mot centrum och vänder i en rondell på huvudvägen. Har ingen lust att köra ända in till citty. Kör hela vägen tillbaka till sista rondellen före campingen. Den rundar jag nu och kör tillbaka mot centrum. Bara för att ladda mera till bodelsbatteriet.

Skall nu göra experimimentet att se om jag kan klara mig på solel under förutsättning att jag lagar all mat och vatten på gas.

Många bilförare här har svårt att respektera filmarkeringarna. T.o.m. taxichaffisen till höger i bild.

IMG_20230115_110743.jpg

Jag kör i mittenfilen. Allra längst ut är det en cykelbana sedan en smal fil som jag tror är till för trehjuliga mc och åsnekärror.

När jag kommer tillbaka till campingen stannar jag först för att fixa till de tre olika vattenarbetena. Innan jag kör in på "min" tomt igen.

Kl 11,55 har jag 38 % batterikapacitet och får in 5 A.

Efter att ha placerat livsmedlen där de skall vara sätter på solskydden. Byter kläder och tar fram min bok.

Läser en stund innan det blir lunch. Idag blev det "Escalope de Poulet", Kycklingbröst enl min översättningsapp. Jag trodde att det var snitzel av kycklingkött. Är förmodlingen samma sak. Det smakade bra. Behöver ju lite omväxling till mina vanliga och ofta förekommande rotsaksomeletter.

Em tilbringades som vanligt i solstolen med en "god bok". Som egentligen är lite läskig - handlar om en religiös sekt.

Talade i telfon med Lottie och senare även med Peter1.

Tack båda två för en trevlig stund tillsammans.

Kl 17.00 har solen sett till att jag nu har 54 % och får in 1 A. Som mest fick jag in 6 A. Vilket är lite. Har tidigare år fått in 12 A i Spanien på vintern.

Skall bli intressant att se hur mycket batteri jag har efter TV tittandet och i morgon bitti.

Körde 2,6 mil. Om jag hade cyklat så hade det blivit 1,4 mil.

Senast ändrad:
Hej Gösta, angående ditt bobatteri så misstänker jag att du skulle behövea ett större batteri enligt din nuvarande energiförbrukning, jag tror inte det är något fel på din utrustning.

Läser att du täcker dina däck från solljus,
kan du märka att du får ut mer mil på dem genom att skydda dem?

Kul att följa dina upplevelser hemifrån. :)

Hej Gösta, angående ditt bobatteri så misstänker jag att du skulle behövea ett större batteri enligt din nuvarande energiförbrukning, jag tror inte det är något fel på din utrustning.

Läser att du täcker dina däck från solljus,
kan du märka att du får ut mer mil på dem genom att skydda dem?

Kul att följa dina upplevelser hemifrån. :)

Är lite osäker men tror att det är 130 Ah.

Första däckbytet gjorde jag efter 5 000 mil Efter ytterligare 5 000 böt jag bara framdäckena. Bakdäckena har nu rullar i 7 000 mil.

Vet inte vad som är normalt. Hur många mil kör du innan byte?

Dag 122 måndag 16 / 1.

Det är mörkt ute när jag går upp.

IMG_20230116_075713.jpg

Men det blir snabbt ljust. Det skiljer 13 min mellan bilderna.

IMG_20230116_081053.jpg

I går kväll kl 17,30 hade jag 54 % batterikapacitet. Såg ca 90 min på tv och skrev här i en timme. Kl 22 hade jag 51 %.

Internet surfandet med sv play och ihusbil kräver således ca 1 %- enhet per h.

Kan ju vara bra att känna till.

Från kl 22 igår till kl 07 idag sjönk batterikapaciteten till 47 %. Kylen och Aldevärmaren, någon timme på morgonen, tog 4 % - enheter.

Även i natt funkade inte telfonen som den ska. Var tvungen att koppla in laddningskabeln innan jag kunnde se klockan.

Detta med telefonen är mycket märkligt.

Efter min vanliga äggfrukost med kaviar och juice "råkade" jag hitta min bankdosa med kort och kabel.

Som jag har letat i över två veckor. Äntligen!!

Har försökt på många olika sätt att via telefonen här i Marocko skaffa bankId. Men har ej lyckats. Ringde även Handelsbanken men de kan inte hjälpa till om jag inte går in på ett av deras kontor i Sverige. Behöver inte åka till mitt kontor i Västerås - utan det går bra med ett i Malmö!!!!

Jaha ja!

Äntligen kan jag kolla upp saker / sidor på internet.

Började med att logga in på Handelsbanken med hjälp av bankdosan. Kollade först om någon hade varit inne på kontot och stulit. Men det fanns inga konstiga uttag. Gjorde sen installationen av bankId.

Kunde därefter kolla på mitt kreditkort, Folksam, och statliga myndigheter. BankId fungerarde bra. Inga problem längre. Pensionen från Försäkringskassan kommer att höjas med 638 kr efter skatt. Nu kan man ju undra hur mycket hyran höjs med. Förra året höjdes hyran med 1,75 %. Inflationen har höjds med ca 10 % enligt Rapport och Aktuellt.

Blir det någon bättre köpkraft?

Återstå att se. Svaret kommer i höst.

På fm går jag en sväng utanför campingen. Muren som omgärdar oss har trasiga glasflaskor inmurade högst upp.

IMG_20230116_095417.jpg

Här har ett stort lägenhetskomplexstartat. Väggar och tak är klart men inga fönster. Ser inga människor som arbetar.

IMG_20230116_095942.jpg

Husen står tätt. Stor insyn kommer det att vara.

IMG_20230116_100218.jpg

Utsikten för somliga kommer inte att vara något vidare.

IMG_20230116_100030.jpg

Går hem igen och läser ut min bok i solen.

Mina närmaste grannar lämnar campingen idag. Så nu är det långt till nästa hb.

IMG_20230116_133642.jpg

Men det varar inte i många timmar innan jag får nya grannar på min högra sida, i bilden ovan. Tre hb från Luxemburg och en från Tyskland som gör sällskap.

Mitt på dagen och tidig em får jag som mest in 6 A till bodelsbatteriet.

Går en sväng på campingen och talar med några andra personer.

Kl 17,50 har jag som högst batterikapacitet med 63 %. Som sjönk till 62 % kl 19.00.

Får se kl 22 vad det är då samt imorgon bitti.

Har inte lagat mat eller kokat vatten på min elplatta - utan har använt gas.

Skall försöka att inte köpa extern el. - Vi får se om det går.

Nu kl 20.47 har jag fortfarande 62 % - enheter. Själva skrivandet tar inte så mycket. Dessutom hade konverteringen från 12 v till 220 v stängst av en stund. Det händer ofta att strömmen bryts. Men jag kan skriva under tiden men inte ladda upp bilder.

Skönt att du hittade BankID underlättar ju säkert tillvaron något. Se om du kan lägga in det på nytt på mobilen nu så att du har en extra.

Intressant att se hur mycket de olika delarna drar, kan ju vara nyttigt att veta hur mycket saker och ting drar. Vad är den största boven kring elen, är det kylskåp, matlagning eller annat? Tror du att du skulle klara dig med en till solcell?

Ser ut att vara en trevlig camping du har hamnat på.

Är lite osäker men tror att det är 130 Ah.

Första däckbytet gjorde jag efter 5 000 mil Efter ytterligare 5 000 böt jag bara framdäckena. Bakdäckena har nu rullar i 7 000 mil.

Vet inte vad som är normalt. Hur många mil kör du innan byte?

Den kanske enklaste lösningen för dej är att sänka din energiförbrukning,
och då är det i första hand förbrukare via invertern.
Nästa alternativ är att öka på med fler solpaneler.

Jag kör jättelite jämfört med dej,
så i mitt fall så hinner inte jag slita ut däcken innan "bäst före datum", typ 6-8 år,
bytte senast 2014, kört ca. 5000mil på dem, så det är hög tid nu för mej fast jag har skapligt mönster kvar.

Skönt att du hittade BankID underlättar ju säkert tillvaron något. Se om du kan lägga in det på nytt på mobilen nu så att du har en extra.

Intressant att se hur mycket de olika delarna drar, kan ju vara nyttigt att veta hur mycket saker och ting drar. Vad är den största boven kring elen, är det kylskåp, matlagning eller annat? Tror du att du skulle klara dig med en till solcell?

Ser ut att vara en trevlig camping du har hamnat på.

Hej Niclas!

Trevligt att du skriver.

Det har ju varit lite jobbigt att leta efter bankdosan. Speciellt när man tror att man har gömt den på ett bra ställe och sen finns den inte just där. Men skamm den som ger sig.

Största förbrukningen är när jag lagar mat på elplattan - som får 220 v genom konvereteringen från bodelsbatteriets 12 v.

Jag har något fel på mitt litiumbatteri som jag skall låta företaget JR Trading i Lindorme, Göteborg titta på i mitten av april. Kan vara en cell som inte fungerar som den skall.

Nu använder jag inte min elplatta längre. Lagar all mat på gas. För att se om solen kan höja batterikapasiteten.

I går morse hade jag 47 % och i morse hade jag 55 %. och förhoppningsvis har jag 60 % i morgon bitti.

Den kanske enklaste lösningen för dej är att sänka din energiförbrukning,
och då är det i första hand förbrukare via invertern.
Nästa alternativ är att öka på med fler solpaneler.

Jag kör jättelite jämfört med dej,
så i mitt fall så hinner inte jag slita ut däcken innan "bäst före datum", typ 6-8 år,
bytte senast 2014, kört ca. 5000mil på dem, så det är hög tid nu för mej fast jag har skapligt mönster kvar.

Jag tror att en cell i litiumbatteriet är skadat.

Skall låta undersöka det i Lindorme i april.

Dag 123 tisdag 17 / 1.

IMG_20230117_075148.jpg

Någon gång mella 7,51 och 7,58 släcker campingen gatuarmaturernas lampor. Trots att det fortfarande är mörkt.

IMG_20230117_075825.jpg

Ljust blir det ca kl 08,00.

Kl 09.00 rullar jag ut från campingen med min cykel utan elbatteriet. Det är ju nästa plan mark här så jag behöver ingen hjälp. Skall ju motionera.

Tar vägen till vänster och kommer ut på en grusväg mellan bebyggelse.

IMG_20230117_090436.jpg

Så småningom hamnar jag på asfaltvägen. Cyklar fram till den stora vägen till Cassablanca. Vänder i rondellen. Så här tidigt var det inte så mycket trafik så rondellkörningen gick bra. Inga incidenter alls. Har ju tidigare märkt att rondellkörning är inget som marockaner fäster så stor vikt vid. De genar genom flera filer utan hänsyn till övrig trafik. Kan i många fall vara läskigt - även när jag sitter i min hb.

Cyklar tillbaka på den markerade cykelbanan.

IMG_20230117_091108.jpg

Hemma igen blir det dax för fm fika. Sitter inne för det är kyligt ute - åtminstånde fram till kl 11.

Sen åker solstolen fram. Började på en ny bok idag, som jag inte tidigare har läst. För det är Lotties bok. Den heter "Bara vanligt vatten" av Kajsa Ingemarsson. Handlar om författare och bokförlag.

På em hör jag musik ifrån restaurangen. Så jag går dit.

IMG_20230117_142319.jpg

Det var fullt med folk, som skulle äta en sen lunch.

En man sjöng.

IMG_20230117_142418.jpg

Restaurangen ligger bredvid poolen.

IMG_20230117_142517.jpg

Har idag funderat en hel del på begreppet "övervintra".

Har tidigare flera gånger läst att många seniorer "övervintrar" i Spanien eller Portugal.

Har inte satt mig in i begreppet. För jag har ju alltid fricampat och stannat högst en tre nätter på samma plats.

Har förstått att de som har använt begreppet står stilla på en camping i kanske fyra månader. Jag förstår inte hur de står ut. Måste ju vara långtråkigt att inte få se nya vyer.

Har ju läst att många "långliggare" har en hel del aktiviteter för sig på campingen eller gör gemensamma cykelturer. Har mycket social gemenskap.

Jag förmodar att den sociala gemenskapen och att år efter år träffa och umgås med samma människor är det som gör livet bättre.

Själv har jag nu stått en månad på camping i Sidi Ifni och börjar att förstå innebörden av ordet "övervintra". Planerar att stå på denna camping utanför Marrakech i en månad. Innan jag kör till Spanien.

Jag är ju här för värmens skull. Det är en del av innebörden av ordet "övervintra" åtminstånde för mig. Jag sitter mellan fem och sex timmar i solen varje dag. Det är ju en del av att fördriva tiden tills det blir behagligare temperaturer i Sverige.

Kan man sätta likhetstecken mellan "övervintra" och "fördriva tiden"?

Kom gärna med era kommentarer om hur det är att stå flera månader på samma camping. Jag är nyfiken!

Lite statistik.

Jag fyllde upp min lpg flaska i Tavira den 1 / 12 och tog sedan färjan från Algeciras till Ceuta. Hade även en spansk och två svenska fulla P 11:eek:r med mig.

I morse var lpg och en P11:a slut efter 49 dygn. Har i Marocko stått på el under 5 + 17 dygn på camping.

Dessa två flaskor, tillsammans, räckte alltså i 27 dygn, utan extern el. Jag får vara kvar i Marocko i drygt 40 dygn. Alltså kommer gasen inte att räcka.
Jag betalade 16,35 till Repsol för att byta en P 11:a det motsvarar 180 mad / sek. Här på campingen kostar el 30 / dygn.

1 st P 11:a räcker ca 13 dygn och kostar ca 180 mad. För 180 mad kan jag köpa el i ca 6 dygn. Gas för matlagning och värme några timmar på morgonen är alltså betydligt billigare än att köpa el på en camping.

Den 28 / 10 fick jag betala 389 sek för en P 11:a hos Gasolfyllarna. 13 dagar med el för 30 = 390:-- Så för den svenska flaskan är det samma kosnad med gas som för med extern el. Åtminstånde på denna camping.
------------------

An solel.

Söndag den 15:e blev bodelsbatteriet helt urladdat på natten.

Måndag morgon hade jag 47 % batterikapacitet.
Tisdag morgon hade jag 55 %
Onsdag morgon hade jag 62 %

Detta innebär att jag förbrukar mindre el än vad solen ger mig helt gratis.

Senast ändrad:
Har du frågat på campingen om det inte går att fylla gasol,alternativt köpa en Marockansk flaska, denna verkar ha samma anslutning som din LPGtank vad jag läst mig till.
Gösta!
Är Marocko lite som Turkiet? Trots att det är Muslimsk så finns det alkohol att få tag på? (Affärer, camping och restauranger)

Jag har inte sett några gasflaskor här som är till försäljning. Dessutom vill jag inte ha ytterligare en sort som kräver en egen adapter.

Ja det finns alkoholh här att köpa. Marocko tillverkar eget vin och öl.

Dag 124 onsdag 18 / 1.

I morse när jag skulle koka mina frukostägg ville inte gasspisen starta. Blev inte förvånad för jag hade kollat gasnivån i några dagar. Gas brukar ta slut på natten eller tidig morgon, eftersom värmepaketet kräver mycket gas.

Jag la om mina måltider. Började med fm fika istället för frukost.

Fick se solens uppgång.

IMG_20230118_085643.jpg

IMG_20230118_085652.jpg

När det blev ljust gick jag ut och böt ut min svenska P 11:a mot min spanska.

Sen kunde jag koka mina ägg och kylen samt Aldepannan starta samtidigt. Så allt fungerar som det ska.

Idag är det mulet och kallt. Långbyxor och tjocktröja behövdes hela dagen i stort sett.

Pratade med en engelsman på fm. Han sa att de får bara vara i EU - land i tre månader sen måste de vidare. Därför är de nu i Marocko i tre månader för att sen kunna vara i EU - land igenen i tre månader innan de återvänder till UK.

När jag satt ute och läste mitt på dagen kom ett par ungdommar fram och hälsade på svenska. De har tagit ett sabbatsår ifrån sina studier på Chalmers i Göteborg. Åker i en fd skåpbil som de har inrett själva. Det blev en lång pratstund framförallt om att resa i Marocko. De hade varit i Albanien m.fl. länder i dess närhet i höstas. Albanien var ett bra land tyckte de.

Har även talat en hel del med mina grannar ifrån Luxemburg och tyskland.

Två av deras fyra hb har de köpt renoveringshjälp här på campingen. Det är vanligt att många marockaner kommer till campingar och erbjuder sin arbetskraft till allt möjligt. Ofta till halva priset mot i EU.

IMG_20230118_164924.jpg

Någon ansiktsmask eller annan skyddsutrustning har jag inte sett.

Har du invertern på hela tiden?
Tomgångsförbrukningen är inte att förakta.

Om du använder din elplatta, som gissningsvis ligger runt 1000W i en timme om dagen så drar det ur nästan 84Ah ur batteriet.
Det tar då 14h med 6A laddning att ladda fullt igen.

Sedan har du kanske kompressorkylskåp?

Är rätt säker på att du har för litet batteri eller för få solpaneler för din förbrukning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen