• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 130 tisdag.

Så var dax igen för lite batteriproblem.

Kl 04 slocknade displayerna vid bodelsdörren. Det innebär att bodelsbatteriet är urladdat. Liksom det var för tio dagar sedan.

Solen har under veckan producerat ca 10 % - enheter mer än vad jag har förbrukat varje dygn. Var uppe i 100 % på söndagen 22 /1 på em.

Passade då på att damsuga. Tog 1 % - enhet vilket jag tror är missvisande. Måndagens lunch på elplattan fungerade en liten stund sen fick jag avsluta tillagningen med gas. Jag litar ej på eza appens siffror i min mobil. Men ville testa om jag kunde använda elplattan som kräver 1000 W. Men det går alltså ej när jag konverterar el från bodelsbatteriet till 220 V.

Kokade mina frukostägg på gasspisen med ljus-hjälp från ett värmeljus och mobiltelefonens "ficklampa". Fungerade hur bra som helst.
Maten intogs i ljuset av två värmeljus.

Kl 07 skriker / sjunger någon i Minareten för att folket skall vakna och påminnas att det är dax nu - för bön.

För min del tog jag på mig min pannlampa och gick ut i mörkret för att ta den solskydden till däcken.
Plockade iordning allt inne för att kunna köra utan att något ramlar ner på golvet.

Kl 7,30 backar jag ut och kör fram till den stängda grinden. Snappt kom en man och frågade om jag skulle lämna campingen. Jag svarade att jag skall till Marrakech och kommer tillbaka senare. Så han öppnar grinden och jag kör vidare ca 500 m. Nu skall jag försöka att starta upp displayerna så att lyset, värmen och vattnet kan komma igång. Gick ej meddetsamma. Efter två tre minters väntan hade bodelsbatteriet fått sina 8 % och displayerna kom igång. Såg nu att det var 11 grader inne.

Nu kör jag förbi Marjane någon km sen vänder jag tillbak mot campingen och kör förbi. Vänder så småningom igen och kör till Marjane. Parkerar långt bort från ingången. Nu hade jag 30 % batteri efter 30 min körning. Eftersom kl är ca 08 och butiken öppnar kl 09 så kokar jag thévatten och gör iordning två rågbrödssmörgåsar.

Löser lite Sudoku under tiden.

Går in i butiken för att handla.

Har skapat en ny tråd där jag redovisar livsmedelspriserna. Trådnamnet är : Livsmedelspriser idag där du är.

När jag är tillbaka på min tomt har jag 34 % i batteriet.

Sätter på solskydden och tar ut min solstol. Efter lunch blev det mera solstolsläsande.

En av chalmersstudenterna kommer fram och säger att han och tjejen lämnar nu campingen och deras kompisar gör det i morgon.
Han frågar om surfingstället mellan Agadir och Essaouira. Så vi pratar en stund om den platsen och möjligheten att där parkera och sova. Jag var där för tre år sedan. En bra plats var det i alla fall då. Med bevakning. Kostade 4 på dagen och 10 på natten, tror jag eller kanske något mer. Men prisvärt.

På sen em tvättar jag mina solceller på taket, vindrutan och sidofönsterna.

Kl 17,40 hade jag 65 % i bodelsbatteriet.

Summa summarum: Bara man kör ibland så behöver man inte extern el.

Körde 3,6 mil

Og elplattan bør du ikke bruke om du ikke står på el. 1000W fra 12volt er 83A eller noe mer. I praksis tømmer du batteriet fra fullt i løpet av en time og muligheten for å belaste en svak celle for mye er ekstrem. Selv på min bil med 400Ah LFP ville det være galt, selv om vi flere ganger bakte brød i en 600W brødmaskin over inverter så var det kun en steketid på 45 min og hovedsakelig gjorde vi dette under kjøring. Kult å komme frem med nybakt brød :D

Dag 131 onsdag 25 / 1.

Natten har vait lugn, som vanligt. Inga batteriproblem.

Men jag förstår mig ej på min telefon. Det har nu gått några veckor där den "somnar" in vid midnatt.
Jag använder den även som klocka, När jag trycker på on / off knappen före kl 24 så visar den tiden. När jag gör det efter midnatt så är den helt svart. Måste hålla in knappen en lång stund så att telefonen startar om. Varför? Förstår jag ej. Så har det inte varit tidigare.

Ja ja. Så länge som den startar om så är det ingen fara. Men lägger den av helt och inte går att starta om så kan jag inte använda den. Kommer då inte ut på nätet och kan inte skriva i denna tråd, eller sköta mina bankaffärer eller över huvud taget surfa.

Eftersom jag köpte mjölk igår så blev det havregrynsgrötsfrukost, med skogsmarmelad och juice. En mycket god mangojuice med mycket fruktkött.

Därefter skrev jag på min "uppsats" i några timmar. Det är kallt på morgnarna så inget roligt att gå ut.

När jag kl 9 skulle koka kaffevatten så gick det ej. Gasen i den spanska flaskan var slut efter åtta dygn. Så jag böt den mot en av mina två svenska. Gick till butiken. Men de kan ej fylla spanska flaskor. Så det var bara att ta tillbaka den och sätta in den i garaget. Byter den i Spanien innan jag lämnar landet. Betalde 16,35 euro i Tarifa den 1 / 12 vilket är billigare än i Sverige.

Vid 11 tiden knackade det på dörren. Det var det andra studentparet som kom och ville byta böcker och ta avsked. Vi får se om vi ses i Spanien i mars, vem vet?

Det blev en cykeltur ut på huvudleden mellen Marrakech och Casablanca. På den finns ingen markerad cykelbana, vilket det gör på den mindre vägen ifrån campingen och fram till huvudleden. Märkligt!

Idag blev det lammkotlett, kokt potatis och morötter samt tomat till lunch. Behöver även äta annat än rotsaksomellet, som är min huvudföda.
Under lunch fick jag sällskap av en katt som lade sig i / på min fotpall.

Försökte att överföra bilder från tel. till laptopen innan jag öppnade forumet. Men lyckades ej.

IMG_20230125_145456.jpg

IMG_20230125_145442.jpg

Idag läste jag ut min bok om kommisarie Maria Wärn. Den tolfte boken.

Började på den bok som jag böt med Tove. Som heter: "Samlade Verk" av Lydia Sandgren.

Var till butiken på campingen och frågade efter min gasflaska. Jag skulle återkomma efter kl 18.

Vädret har varit lite småkyligt på den sena em. Mitt på dagen fullt solsken och jag fick in 7 A från solen. Det högsta på flera månader. Visserligen bara en stund, kanske en eller två timmar. Kan ju bero på att jag tvättade mina solceller igår.

I Sidi Ifni blev det ingen skillnad i input från solen efter att jag hade tvättat solcellerna. Det var 6 A in både före och efter tvätten.

Efter min fruktstund gick jag till butiken. Fick betala 20 mad per kg. 11 kg blev då 220 mad vilket är minst 100 sek billigare än i Sverige. Det är min lpg flaska som de kan fylla eftersom den har utvändig gänga.

Så nu använder jag lpg flaskan och har en svensk P 11:a som reserv. Eftersom den spanska flaskan tog slut i morse. Det är skönt att veta att de kan fylla min svenka lpg flaska. Behöver alltså inte lämna Marocko om sex - sju dygn.

Nu kl 19.45 är det 11 grader ute i mörkret.

Senast ändrad:
Dag 131 onsdag 25 / 1.

Men jag förstår mig ej på min telefon. Det har nu gått några veckor där den "somnar" in vid midnatt.
Jag använder den även som klocka, När jag trycker på on / off knappen före kl 24 så visar den tiden. När jag gör det efter midnatt så är den helt svart. Måste hålla in knappen en lång stund så att telefonen startar om. Varför? Förstår jag ej. Så har det inte varit tidigare.

Ja ja. Så länge som den startar om så är det ingen fara. Men lägger den av helt och inte går att starta om så kan jag inte använda den. Kommer då inte ut på nätet och kan inte skriva i denna tråd, eller sköta mina bankaffärer eller över huvud taget surfa.

Eftersom jag köpte mjölk igår så blev det havregrynsgrötsfrukost, med skogsmarmelad och juice. En mycket god mangojuice med mycket fruktkött.

Därefter skrev jag på min "uppsats" i några timmar. Det är kallt på morgnarna så inget roligt att gå ut.

När jag kl 9 skulle koka kaffevatten så gick det ej. Gasen i den spanska flaskan var slut efter åtta dygn. Så jag böt den mot en av mina två svenska. Gick till butiken. Men de kan ej fylla spanska flaskor. Så det var bara att ta tillbaka den och sätta in den i garaget. Byter den i Spanien innan jag lämnar landet. Betalde 16,35 euro i Tarifa den 1 / 12 vilket är billigare än i Sverige.

Vid 11 tiden knackade det på dörren. Det var det andra studentparet som kom och ville byta böcker och ta avsked. Vi får se om vi ses i Spanien i mars, vem vet?

Det blev en cykeltur ut på huvudleden mellen Marrakech och Casablanca. På den finns ingen markerad cykelbana, vilket det gör på den mindre vägen ifrån campingen och fram till huvudleden. Märkligt!

Idag blev det lammkotlett, kokt potatis och morötter samt tomat till lunch. Behöver även äta annat än rotsaksomellet, som är min huvudföda.

Försökte att överföra bilder från tel. till laptopen innan jag öppnade forumet. Men lyckades ej.

Bild kommer snart direkt från tel.

Började på den bok som jag böt med Tove. Som heter: "Samlade Verk" av Lydia Sandgren.

Var till butiken på campingen och frågade efter min gasflaska. Jag skulle återkomma efter kl 18.

Vädret har varit lite småkyligt på den sena em. Mitt på dagen fullt solsken och jag fick in 7 A från solen. Det högsta på flera månader. Visserligen bara en stund, kanske en eller två timmar. Kan ju bero på att jag tvättade mina solceller igår.

I Sidi Ifni blev det ingen skillnad i input från solen efter att jag hade tvättat solcellerna. Det var 6 A in både före och efter tvätten.

Efter min fruktstund gick jag till butiken. Fick betala 20 mad per kg. 11 kg blev då 220 mad vilket är minst 100 sek billigare än i Sverige. Det är min lpg flaska som de kan fylla eftersom den har utvändig gänga.

Så nu använder jag lpg flaskan och har en svensk P 11:a som reserv. Eftersom den spanska flaskan tog slut i morse. Det är skönt att veta att de kan fylla min svenka lpg flaska. Behöver alltså inte lämna Marocko om sex - sju dygn.

Till nästa vinter,skaffa denna adapter så kan du fylla din svenska flaskor.

Till nästa vinter,skaffa denna adapter så kan du fylla din svenska flaskor.

Tack Olof G!

Tycker att jag känner igen den.

Måste kolla idag om den finns i mitt förråd.

Dag 131 onsdag 25 / 1.

Bild kommer snart direkt från tel.

Om det är en android telefon kolla detta. https://www.androidsis.com/sv/min-telefon-stängs-av-av-sig-själv/#Desactiva_el_apagado_automatico

Dag 132 torsdag 26 / 1.

Det är kallt på nötterna och morgnarna, i regel endast 5 - 6 grader, visserligen på plussidan.
När det blev ljust idag så gick jag ut till mitt "gasförråd" - en lucka på utsidan av hb:n bredvid gasskåpet.

Där hittade jag ju adeptern som Olof G länkade till. Tack Olof G. Så jag tog ut min tomma svenska flaska och satte dit adeptern. Gick till butiken med flaskan. Skall få tillbaka den på söndag. För imorgon jobbar de ej. Förstod inte varför - men det är ju fredag.

Sen öppnade jag upp gastillförseln från P 11:an och stängde av lpg flaskan. P 11:an är lättare att ta ut än lpg flaskan. Kan ju numera alternera med mina två svenska flaskor.

Sen har det inte hänt något spännande. Några hb lämnar och andra kommer. Just nu i kväll backade en spanskreggad hb in på min vänstra sida. Det finns några till här. Övervägande delen är franskreggade.

Kl 17,10 hade jag 88 % batterikapacitet innan jag öppnade upp internet för att kunna skriva här. Mitt på dagen hade jag 7 A in från vår gul vän.

Nu kl 18,20 är det 13 grader i skuggan men solen luser fortfarrande.

Dag 132 torsdag 26 / 1.

Det är kallt på nötterna och morgnarna, i regel endast 5 - 6 grader, visserligen på plussidan.
När det blev ljust idag så gick jag ut till mitt "gasförråd" - en lucka på utsidan av hb:n bredvid gasskåpet.

Där hittade jag ju adeptern som Olof G länkade till. Tack Olof G. Så jag tog ut min tomma svenska flaska och satte dit adeptern. Gick till butiken med flaskan. Skall få tillbaka den på söndag. För imorgon jobbar de ej. Förstod inte varför - men det är ju fredag.

Sen öppnade jag upp gastillförseln från P 11:an och stängde av lpg flaskan. P 11:an är lättare att ta ut än lpg flaskan. Kan ju numera alternera med mina två svenska flaskor.

Sen har det inte hänt något spännande. Några hb lämnar och andra kommer. Just nu i kväll backade en spanskreggad hb in på min vänstra sida. Det finns några till här. Övervägande delen är franskreggade.

Kl 17,10 hade jag 88 % batterikapacitet innan jag öppnade upp internet för att kunna skriva här. Mitt på dagen hade jag 7 A in från vår gul vän.

Nu kl 18,20 är det 13 grader i skuggan men solen luser fortfarrande.
Det var ju bra att det löste sig med gasolen.
Fredag i muslimska länder motsvara vår söndag, fredagsbönen är mycket viktig.

Dag 133 fredag 27 / 1.

I går kväll fick jag fruktansvärt ont i magen efter att jag hade lagt mig. Det var som om "gubben i magen" hade ett gäng knivar som han stack mig med. Varade i fem till tio min. Det har hänt några gånger om året. Så jag vet att det går över. Men otroligt ont under tiden. Inget att göra åt, för jag äter inte smärtstillande i onödan.

Vaknade kl 00,30. Telefonen "sov" trots att jag hade ändrat inställningen enl Rosbergs länk. Ingen större skad. Jag kan leva med det. Kanske sparar det lite batteri under "sovtiden". Skall bara komma ihåg att inte väcka den för tidigt i fortsättningen.

Mulet väder på morgonen. På fm kom det lite duggregn en halvtimme. Tog en promenad på campen efter duggregnet. Satt inne större delen av dagen och skrev. Mitt på em vräkte regnet ner en kvart. Sen blev det uppehåll och en timmes solsken. Men jag brydde mig inte om att ta fram solstolen idag. Vilket är första dagen på mycket länge.

De har kommit ett antal hb och ställt sig omkring mig. Bl.a. denna franskreggade.

IMG_20230127_180104.jpg

En fin karta på motorhuven. Fransmannen kunde lite engelska så det blev en kort pratstund. Gränsövergångarna kunde ta så mycket som 5 - 6 timmar. Vid ett tillfälle en hel dag. Bilden nedan satt i bak. Visar en vulkan på ön Reunion som ligger öster om Madagaskar och väster om Mauritius.

IMG_20230127_180338.jpg

Paret har varit i Stockholm och Helsingfors också.
Tog en ny promenad på området innan jag gick in och satte mig här framför laptopen.
Just nu kl 19.04 är det 9 grader och fortfarande ljust. Men kommer snart att mörkna fort.

Dag 134 lördag 28 / 1

För några veckor sedan startade Aldevärmaren på sennatten. Hade mycket sol på dagen vilket gjorde att innetempen var omkr 30 grader vid 17 tiden. Som sakta sjönk under kvällen och natten. Aldevärmaren är inställd på 20 grader i vardagsrummet som då ger 19 grader i sovrummet.

Natten till fredag startade Aldevärmaren redan före kl 00,30. Torsdagen hade omkring 17 grader på em
Natten till lördag redan kl 22 på fredag kväll. Beroende på att nästan hela fredagen var mulen med duggregn på fm i någon halvtimme och på em en hård regnskur i ca en kvart. Sol endast en dryg timme.

Min spanska gasflaska med propan tog slut i onsdags efter 8 dygn. Nu efter 4 dygn har jag kvar ungefär hälften av min svenska propangas. Skall bli intresant att se hur många dygn som den räcker. Vilket till mycket stor del beror på hur kalla nätterna kommer att bli samt hur varmt jag har inne efter en dag med solvärme.

Att här på campingen fylla en P 11: kostar 240 mad och el kostar 30 mad per dygn - så 8 eldygn kostar lika mycket som att fylla en P 11:a.

Så om den svenska flaskan nu tar slut efter 7 eller 8 dygn är det en fördel att sluta med gas och att i stället köpa el.
Med el slipper jag att sätta in en 25 kg tung flaska i det trånga gasskåpet- vilket även är värt en hel del.

-------------------------------------

Idag satt jag inne och skrev på fm. fram till ca kl 11. Då hade tempen ute blivit tvåsiffrig. Det var ju ca 5 grader ute den tidiga morgonen / sennatten ( för somliga).

Tog ut min solstol och satt ute och läste, fullt påklädd. Vid tolv gick jag in och lagade lunch samt böt om till kortbyxor och "bästa skjortan" som farsan sa.

Em var det soligt hela tiden. Så det blev mycket frisk luft i lungorna och D vitamin genom huden.

Kl 17 hade jag åter igen 100 % batterikapacitet. Efter att i tisdags morse ha 0 %.

Det händer inte så mycket på campingen. Det gäller alltså att "härda ut" tills det blir varmare väder i EU. Det är ju iofs väldigt slappt att stå stilla på campingen och bara sola och läsa samt skriva. Jag vänjer mig så sakta med att inte köra. Har enl googel map drygt 5 000 km till Stockholm eller Västerås, om jag kör på betalmotorvägar i Marrocko och Frankrike, vilket jag inte kommer att göra så får väl lägga till 100 eller 200 km.

Nu kl 21,24 har jag 9 grader ute och 22 grader inne.

Nu har jag 98 % batterikapacitet.

Hej, i och med att elen ökar upp till 100 % när du använder gas så verkar det finnas utrymme för att delvis köra något mer på el.
Vilka delar använder du gas till, är det huvudsakligen kylskåpet eller är det flera saker?

Om det är flera saker så skulle du kanske kunna testa att byta något till eldrift.

Om det inte är skadligt att ändra mellan eldrift och gasdrift så skulle du kanske kunna alternera och köra varannan dag med el och varannan med gas. Då skulle du kunna få ner gasförbrukningen något men kanske ändå få elen att räcka.

Hej, i och med att elen ökar upp till 100 % när du använder gas så verkar det finnas utrymme för att delvis köra något mer på el.
Vilka delar använder du gas till, är det huvudsakligen kylskåpet eller är det flera saker?

Om det är flera saker så skulle du kanske kunna testa att byta något till eldrift.

Om det inte är skadligt att ändra mellan eldrift och gasdrift så skulle du kanske kunna alternera och köra varannan dag med el och varannan med gas. Då skulle du kunna få ner gasförbrukningen något men kanske ändå få elen att räcka.

Hej Niclas!

När jag kör varje eller varanna dag så har jag alltid lagat all mat på elplattan. När jag kom hit till Marrakech lagade jag mat på elplattan några dagar innan batteriet tog slut och jag var tvungen att starta motorn och köra en timme.

Den största gasförbrukning går till Aldepannan för uppvärmningen. Första veckan här hade solen värmt upp luften innomhus till över 30 grader till kl 17 och då sjänk tempen under kvällen till ca 27 grader vid 22 - tiden och sen var det 20 grader kl 05. Då startade Aldepannan några gånger på morgonen. Men nu sista dygnen har det varit kallare här även på dagtid.
Nu kl 18,45 t.ex. är det bara 9 grader ute och 27 grader inne.
Kylskåpet och Alderpanna kan jag bara alternera med extern el.

Matlagningen kan jag köra varanna dag nu när batteriet återigen är uppe i 100 %. Kan ju kolla i morgon lunch med att då använda elplattan. För att se vad displayen visar. Tidigare har displayen visat att jag har förbrukat mellan 10 och 15 % - enheter vid lunchtillverkningen. Men nu visar den bara en minskning på 1 % - enhet. Så jag litar inte på min batteridisplay.

Idag gjorde jag glass och hade då konverteringen till 220 V på under tiden kl 15,00 till k l 15,14. Displayen visade då 100 % både före k l 15 och efter kl 15,14. Visserligen fick jag under tiden in 7 Ah. Men jag tror inte på att det är helt korrekt.

Dag 135 söndag 29 / 1

Soluppgång idag.

IMG_20230129_084404.jpg.
Direkt under solen kan man se muren som omgärdar hela campingen.
Soluppgång lite mera zoomat.

IMG_20230129_084412.jpg

Det var bara 5 grader ute kl 06. Tempen stiger sakta under fm. Inte förän kl 11 är det läge att gå ut och sätta sig i solstolen. Dock fullt påklädd.
Lunchen vid 13 - tiden kan jag sitta ute och äta i bara kortbyxor och bar överkropp. Sen blir det ju läsning någon timme.

Kl 15 hade jag 100 % batterikapacitet och fick in 7 Ah. Det var samma siffror 14 min senare. Efter att ha använd vispmaskinen på 220 V. Jag tror att det inte stämmer med verkligheten.

Bilden neda visar ingredienserna. Kakaon från Valrhona inköpt på fabrikens butik i Frankrike, kogrädde och ägg inköpta här i Marrakech samt gelesocker ifrån Sverige.

Experimenterade fram ett nytt recept eftersom mitt floursocker tog slut vid förra tillverkningsgången. Nu är även gelesockret slut.
Dagens recept blev: 4 dl kogrädde istället för 3 dl, 3 hela ägg istället för bara gulor. 2 dl gelesocker istället för 1,5 dl floursocker samt 1 msk kakao istället för vaniljpulver.

IMG_20230129_150141.jpg

IMG_20230129_151514.jpg

De fyra dl vispgrädde blev en liter. Den gröna bunken blev nästan helt full efter att jag hade vänt ner grädden. Det blev sex portioner som ställdes in i min frys. Som tyvärr sällan blir kallare än minus 10 grader.

Därefter åter ett par timmar läsandes min bok i solen.

Kl 15 hade jag 100 % batterikapacitet och fick in 7 Ah. Det var samma siffror 14 min senare. Efter att ha använd vispmaskinen på 220 V. Jag tror att det inte stämmer med verkligheten.
Vispmaskinen tar ikke over 100W, så den gikk kun på solkraft. 7 A ved 12V er 84W, men ladespenningen er gjerne over 14V som er 98W.

7A lading i en time blir 7Ah kapasitet om en skal være litt pirkete på betegnelser.

Vispmaskinen tar ikke over 100W, så den gikk kun på solkraft. 7 A ved 12V er 84W, men ladespenningen er gjerne over 14V som er 98W.

7A lading i en time blir 7Ah kapasitet om en skal være litt pirkete på betegnelser.

Tack Knut!
Fint att du har förklart på ett tydligt sätt vad som gäller.
Det jag inte själv förstår.

Så att jag fick in 7 A under det korta tiden som jag vispade gjorde att hela energin kom direkt från solen. Det är ju helt fantastiskt.
Det sög alltså inte ut något från batteriet.

Dag 136 måndag 30 / 1.

Kallt inatt igen. ca 5 plusgrader kl 06. Aldepannan igång flera korta stunder under hela natten.

Satt inne och skrev och surfade, bl.a. till banken. Det är ju månadsskifte imorgon.

Cyklade ca 40 min i närområdet mellan campingen och stora vägen till Casablanca. Här var det en ojämn grusväg. Såg två små byar där det såg väldigt fattigt ut. Men de hade parabolantenner på taken. Så de var väl inte de allra fattigaste människorna som bodde där. Några hade t.o.m. porttelefon, såg det ut som. Om det inte var någon typ av el - eller gasmätare. Jag vet ej, för jag stannade inte och försökte att tala med någon.

Motivet för mitt cyklande är att jag vill se mig om i närområdet och att jag behöver motionen. Sitter ju hela em i solen och många timmar på morgon och kväll.

För några veckor sedan köpte jag ett 6 pack djupfryst Pangasfisk. I går när jag gjorde glass tog jag ut de två sista fileérna från frysen, för att glassen skulle få plats.

IMG_20230130_132549.jpg

Så idag blev det en fiskdag. Kokt potatis och tomat till samt en knäckemacka. Jag köpte många paket av Pyramidbageriets stora runda paket. Tror att det var det sista som jag öppnade i förrgård.

Kl 13,12 satte jag igång konverteringen från 12 V till 220 V för att laga lunchen på min elplatta. Då hade jag 98 % batterikapacitet och det kom in 7 A. Använder endast den lilla plattan som vill ha 1000w. Kl 13,22 hade jag 99 % och fick in 8 A. När maten var färdig kl 13,34 hade jag 100 % batteri och fick in 8 A. Så om jag förstår det hela rätt så har tillverkningen av dagens lunch inte kostat mig något
Allt med hjälp av gratis solenergi. Investeringen är ju en engångskostnad. Visserligen kan man ju roa sig med en avskrivningsavgift per dag. Men så roligt gör jag mig inte.

Fileén i pannan med äkta marrokanskt smör.

IMG_20230130_132742.jpg

Kryddar gör jag med min egen blandning av den marrokanskinsprerande RAs- el - Hanout.

Att jag sitter i solen hela em och läser behöver jag ju inte skriva nu längre. För det vet ni ju.

Pratar som vanligt lite med mina grannar, de närmaste är nu från Spanien i närheten av Murcia.
Bakom mig på andra sidan gatan finns ett tyskt par som jag talade länge med på den sena em. De hade varit i norra Sverige och Norge

Till middag gjorde jag iordning den sista fiskfileén, nu med hjälp av gasspisen. För jag litar inte på min eza - displays siffror och vill inte att batteriet tar slut mitt i natten. Eftersom det är kalla nätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen