• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Nja. Det tar lång tid. Minst ett dygn. Så hård som köpes blir det aldrig. Men helt ok, tycker jag.

- 10 grader i orginalkylskåpets frysavdelning har det varit sedan hb:n var ny. Det kanske är därför som många byter till ett kompressorskåp, som går på 220 V.
Nä nånting är galet på en så ny kyl/frys.
Min kyl/frys från 2004 tappade orken på gasol när den var 15år. Då demonterade jag brännaren och rengjorde alla delarna noggrant, sedan dess har jag runt -23C i frysen och runt +5C i kylen den är 18år gammal nu, still going strong:)

Får du bättre kyla på 12V/230V ?

Hur kallt man kan få i frysen beror oftast på hur väl man kan bli av med värmen på baksidan.
När jag köpte nuvarande bil gick aldrig frysen under -10 och glassen var hopplöst mjuk.
Två fläktar på baksidan rådde bot.
Nu når frysen drygt -20 när utetemperaturen ligger runt +20-25.

Nä nånting är galet på en så ny kyl/frys.
Min kyl/frys från 2004 tappade orken på gasol när den var 15år. Då demonterade jag brännaren och rengjorde alla delarna noggrant, sedan dess har jag runt -23C i frysen och runt +5C i kylen den är 18år gammal nu, still going strong:)

Får du bättre kyla på 12V/230V ?

När hb:n var sprillas ny åkte jag tillbaka till Caravanhallen, där jag köpte hb:n, och klagade på den dåliga frystempen på - 10 grader.

Verkan sa då att det blir inte bättre med detta kylskåp. Kan bli 10 - 20 grader kallare än omgivningen.

Därefter har jag ej brytt mig. Men förstår varför vissa byter till ett kompressorskåp.

När hb:n var sprillas ny åkte jag tillbaka till Caravanhallen, där jag köpte hb:n, och klagade på den dåliga frystempen på - 10 grader.

Verkan sa då att det blir inte bättre med detta kylskåp. Kan bli 10 - 20 grader kallare än omgivningen.

Därefter har jag ej brytt mig. Men förstår varför vissa byter till ett kompressorskåp.

Beroende på märke/modell på ditt skåp så har tillverkarna en sats med fläkt+termostat som monteras på baksidan av kylskåpet, försök få säljaren att montera ett sådant kit.
Många gånger är det just att det är för varmt bakom kylskåpet.
En annan sak att alltid tänka på är att parkera ALDRIG med "kyskåpssidan" mot solen! måste/vill man det ändå så försök att skugga partiet vid kylskåpet.

Dag 145 onsdag 8 / 2.

Efter min äggfrukost tog jag fram ryggsäcken, två bärkassar, hjälm, skinhanskar och batteriet till cykel. Har tänkt försöka att cykla hela 7 km fram till den jättestora butiken Marjane i utkanten av Marrakech. Om jag orkar. Eftersom det är i stort sett plan mark har jag för avsikt att inte använda elbatteriet på vägen till butiken, utan spara det till hemvägen. Efter ca 6 km började det att göra ont i rumpan och kännas trött i benen. Men har jag cyklat så här långt skall jag pina mig igenom sista biten, envis som f . n som jag är.

Det gick! Tog 30 minuter.

I butiken köpte jag bl.a. 30 ägg för 54,95, vilket blir 1,83 st, en påse med 6 st mörka matbrödsbullar, vet ej om det är rågmjöl. På etiketten står det Pistole au cerales som telefonen översätter till spannmålspistol. Vilket är helt ointressant och intetsägande. I Sidi Ifni kostade äggen 1 mad per st, för en månad sedan, på marknadsplatsen och i en liten butik på stan.

De har en delikatessavdelning där har jag tidigare handlat skivat smörgåspålägg och hårtost. Idag tittade jag som vanligt nogrant på alla delikatesser innan jag bestämde mig för en "skinkbit" (visste inte vad för slags kött), bad om ett smakprov, på min misserabla franska. Fick en skiva som smakade bra så jag bad om 200 gram. Hon skivade en trave och lade i ett tråg, fattades lite så hon skivade lite till. Det blev en skiva för mycket som hon gav till mig som smakprov igen. Istället för att lägga in den i tråget och ta betalt för skivan. På kvittot står det Jambon filet nature vilket telefonen översätter till naturlig filéskinka. Kostade 313,95 per kg. Översättningen av etiketten säger inget om från vilket djur skinkan kommer.
Köpte även en del konserburkar bönor och majs samt juice och kex.

Cyklade hem med hjälp av elbatteriet. Man måste ju trampa hela tiden men det kändes lättare och gick nog några minuter fortare.
Efter att ha lagt livsmedlen där de skall vara var det skönt att vila i solstolen några timmar, läste ut boken, innan det var dax för lunch. Som intogs som vanligt ute med den bara ryggen emot solen kl var då 14.00.

Gick en sväng på campingen. Sen återigen några timmar i solen. Nu med en ny bok som heter "Det andra ansiktet" av Maria Jungstedt.
Sen em tog jag en ny sväng på campingen. En man som är anställd där tog tag i min arm och ledde mig till denna växt

IMG_20230208_175137.jpg

IMG_20230208_175142.jpg

Han nöp av en bit och visade att jag skulle smeta in min hudskada (psoriasis) med saften från växtens blad i fyra dagar. Sen skulle jag vara frisk.
Jag har haft psoriasis i minst 40 år och läkare i Sverige har skrivit ut salva som jag skall smörja in mig med. Det har blivit bättre av salva och ännu bättre med solens strålar här i Spanien och Marocko. Så jag är mycket skeptiskt till att jag skall vara fri om fyra dagar. Men värt att pröva.

Så jag hämtade en kniv och skar av ett blad. Klämde ut saften på benet och smörjde in mig.

Därefter tog jag med mig telefonen och tog dessa två foton. Gick till receptionen för att se om den unga tjejen, som är utbildad allmänläkare om några månader var i tjänst. Det var hon så jag visade mitt ben, fotot och berättade om mannen. Hon sa att växten heter Aloe Vera. Jag skall skära av taggarna och tvätta bladet ( vilket jag inte hade gjort tidigare) sen klämma ut saften och smörja in benet. Det skall jag göra på kvällen för jag skall inte exponera benet för solen med saften på.

Så nu har jag gjort det innan jag började att skriva här.

Nu är det hög tid för något ätbart.

Tack för dagens uppdatering, både Carola och jag följer dig varje dag med stort intresse och diskuterar vad vi läst…;)

Två kommentarer till dagens inlägg.
- ”Jambon filet”, betyder att du fått ett antal skinkskivor som kommer från vår käre vän, grisen.
- Aloe vera, en växt som jag har ett alldeles speciellt förhållande till.

På 90-talet arbetade jag för Consejería de Turismo Industria y Comercio, Gobierno de Canarias, det Kanariska Turistministeriet och reste runt i världen för att sälja öarna som turistdestinationer. Hade många argument i min Powerpoint-presentation, till exempel världens bästa klimat enligt Amerikanska NASA, låga priser och Aloe vera.

Äkta aloe är troligen ursprunglig från Kanarieöarna påstod vi, men det finns andra som påstår Arabiska halvön.

Nåväl det finns massor på Kanarieöarna och har hjälpt många skandinaver att hitta bladen, för att sedan använda det gel-liknande köttet i växten som sägs ha läkande effekt. Används bland annat mot brännskador, men ingår även i exempelvis hudkrämer och många naturläkemedel för såväl invärtes och utvärtes bruk. Om det sedan finns vetenskapligt underlag för några medicinska effekter överlåter jag till andra att avgöra.

Tommy

Tack Tommy för din info.
- ”Jambon filet”, betyder att du fått ett antal skinkskivor som kommer från vår käre vän, grisen.

Jag trodde inte att de sålde griskött i ett muslimskt land. Jag har ätit en del "skinkskivor" från kalkon och kyckling.

Men den unga receptionisten sa till mig en dag att Marocko är inte ett så värst religiöst land. Eftersom vi är starkt påverkade av vår tidigare kolonialmakt Frankrike. Det kan ju vara en anledning till att de säljer och äter kött från gris. Marocko tillverkar även eget vin och öl av god kvalité.

Aloe Vera brukes mye i after sun kremer for å dempe solbrann skader. Har erfaring for bruk på skavsår som ikke vesker, og det ser ut til å virke bra.
En kan dyrke plantene i krukker innendørs også i Norden, selv om den er en subtropisk vekst.

Var det virkelig en Aloe Vera, piggene på den er ikke veldig skarp. Har en annen subtropics plante som virkelig er skummel. Bladenden på den er som en skarp nål og mellom 5 og 10 cm lang før bladet begynner å bli bredere, nesten like enkel å brekke som ståltråd :D

Dag 146 torsdag 9 / 2.

Sedan en tid tillbaka brukar jag lyssna på nyheterna via SR play på morgonen under tiden som jag äter frukost.
Sen surfar jag en stund tills solen går upp och värmer luften en aning. Blir intre varmt förän till lunch.

Kollade olika avstånd mellan Marrakech och Ceuta på telefonen. Det första som kom upp var att åka rakt norr till Casablanka och sedan följa kusten till strax söder om Tanger. Det är betalmotorväg hela vägen och skall vara 64 mil mil. Den vägen är tråkig och jag körde från Rabat till Agadir på söderturen. Så den vägen kör jag ej i nästa vecka. Utan jag har tänkt köra N 8 nordöst till Meknes och därifrån N 13 rakt norr till Ceuta. Enl telefon skall den vägen vara på 136 mil. Vilket jag inte tror ett dugg på. Det kan inte vara mer än ett tiotal mil längre. Aldrig över 100 %. Vi får se i nästa vecka när jag har passerat gränsen. Skriver ju upp varje dag hur många mil som jag har kört.

Idag tog jag ut min, på campingen fyllda, gasflaska från garaget och satt in den i gasskåpet och kopplade in slangen. Skall ju snart lämna campingen och då behövs gas på nätterna.

Passade även på att städa halva garaget.
Sedan en kort promenad på området. Pratade en hel del med ett tyskt par som bor i närheten. Även de hade en sommar varit i Stockholm.

Idag blev det blomkålsomelett till lunch.
Derefter hela em i solstolen läsande min bok "Två ansikten" En transvistit som växlar från man till kvinna och sedan dödar en man i en sexuell dominanslek.

Mitt på dagen 19 grader och nu på kvällen 17 grader ute i skuggan.
Två marokaner kom i en bil och säljer något som jag inte förstår vad det är. En man ser förvånat på min bara överkropp, som är ganska brun och skakar på kroppen och säger "frio frio" kallt kallt. Själv hade han 7 lager kläder på överkroppen för att inte frysa. Jag vet att det är vinter och på vintern brukar man ha många kläder på sig. Men sju plagg när det är 19 grader!?

Antagligen har jag varmt blod i ådrorna, för en gång sa Carola D, i Altea, att jag var väldigt tunnklädd. Då hade jag en skjorta på mig och kortbyxor.

Funderar på det här med fricamping och camping. Priset i kronor är en aspekt men även om man kan sätta ut möbler och ligga hela dagar i en solstol. Det finns många platser som det fungerar alldelles utmärkt att bara vara på en stor grusplan. Som i Tarifa t.ex. Inget servicehus - men vi har ju det som vi behöver i våra hb.
Däremot blir det ju annan sak när jag bara parkerar på en stor gata i en stad, som i Kenittra, Agadir och Marrakech. På gatuparkering är det bara för en eller två övernattningar utan möjlighet att ta ut möbler. Men det finns många stränder som man kan stå på. Ibland behöver man fixa det här med vatten och tömning och då är det ju bekvämt med en ställplats eller camping. I Sverige står jag bara på camping när jag behöver tvätta mina kläder. I Spanien och Frankrike finns det tvättmaskiner på bensinstationer eller handelsområden.

I Sidi Ifni stod jag fem dygn på en camping och därefter 29 dygn på en annan camping och det gick ju bra. Har tydligen vant mig vid att sitta och läsa i solen. På söndag blir det 31 dygn här och då lämnar jag denna plats för vidare färd norröver.

Hej Gösta!
Kolla sträckan du ska köra med Viamichelin finns som app till mobilen och på webben.
645 Km är detta val se bild!
Kör du N8 upp till Meknes sen till Ceuta blir det 460 km till Meknes sedan 300 km till Ceuta via N2 n13 totalt 760 km
1676025474014.png

Senast ändrad:
Jag tror att man kan vänja kroppen vid kyla. Har hört att det bildas en annan typ av underhudsfett som gör att man inte fryser lika lätt. Kanske någon som verkligen vet hur det förhåller sig?

Intressant Kjell, jag hoppas den omvandlingen går fortare än vad jag upplevt denna vinter.
Vi har sänkt innetemp till 18-19C och jag fryser konstant inne, underhudsfett har jag, men när sker omvandlingen, någon som vet?
Jag kan nog inte vänta mycket längre.
Har 320m2 att värma upp så att höja innetemp finns inte på kartan. :eek:

Var det virkelig en Aloe Vera, piggene på den er ikke veldig skarp. Har en annen subtropics plante som virkelig er skummel. Bladenden på den er som en skarp nål og mellom 5 og 10 cm lang før bladet begynner å bli bredere, nesten like enkel å brekke som ståltråd :D
Ja du har nog rätt knut det stämmer bättre.
Intressant Kjell, jag hoppas den omvandlingen går fortare än vad jag upplevt denna vinter.
Vi har sänkt innetemp till 18-19C och jag fryser konstant inne, underhudsfett har jag, men när sker omvandlingen, någon som vet?
Du får väl göra som man gjorde förr stängde dörren till finrummet i praktiken bodde man i köket, sov gjorde man i utdragsbänken.
Själv har jag stängt av elvärmen hemma helt. Dvs. jag bor inte hemma. Bor i husbilen!

Ja du har nog rätt knut det stämmer bättre.

Du får väl göra som man gjorde förr stängde dörren till finrummet i praktiken bodde man i köket, sov gjorde man i utdragsbänken.
Själv har jag stängt av elvärmen hemma helt. Dvs. jag bor inte hemma. Bor i husbilen!
Då får nog dina grannar stå för en del av uppvärmningen av ditt radhus.

Bra att du fattar vad det handlar om, men de är yngre och har en bra inkomst.
fick 450kr räkning från vattenfall för januari sen har jag en annan firma som sköter själva elen 175kr!
Men elen kostar ju till husbilen och den får jag inte dra av men kör med dieselvärmaren när det blir kallt.
Totalt lär det bli några tusen biliigare.
Bara att stänga ner kåken och dra söderut.
Det handlar nog mest om gener inte tror jag man vid vuxen ålder förändra sin köldtålighet, känner man sej varm när det är kallt ska man kolla blodtrycket.

Man skall tydligen ha brunt fett, inte vitt. Du har väl för lite brunt fett och Gösta lite mer av det bruna.

Hej Gösta!
Kolla sträckan du ska köra med Viamichelin finns som app till mobilen och på webben.
645 Km är detta val se bild!
Kör du N8 upp till Meknes sen till Ceuta blir det 460 km till Meknes sedan 300 km till Ceuta via N2 n13 totalt 760 km
Visa bilaga 21480

Ja, en 12 mil längre att köra landsvägen inne i landet istället för motorvägen vid kusten. Det är det värt. Lugnare tempo och man kör genom samhällen med folk, åsnor, hästar och mycket annat sevärt. Tiden spelar ingen roll. Får vara kvar 14 dagar till i Marocko.

Dag 147 fredag 10 / 2.

Satt inne och skrev hela fm. För ute var det igenmulet. Blir nog ingen värme idag.

Men en promenad, fullt påklädd, naturligtvis. Glömde att kolla tempen - med en 12 - 15 grader var det förmodligen.

Hönsen går fritt inne på campingen och denna har tydligen fått ett antal kycklingar.

IMG_20230210_114554.jpg

Tar en längre promenad är vanligt här inne och ser ett jättestort hus. Förmodligen ägarens eller en tidigare ägares bostad.

IMG_20230210_115011.jpg

Med en allé fram till huvudingången och en liten damm, fast utan vatten.

IMG_20230210_115034.jpg

I den "barren" skulle jag inte ha något emot att bosätta mig i. Gott om plats.

Nåväl inte blir det så inte. Bara att gå vidare och prata med folk.

Ser en fint målad baksida.

IMG_20230210_115146.jpg

Campingen är jättestor. Finns inga markerade platser, utan man parkerar där man vill och får plats, mellan träden. Men just nu finns det minst en stor yta som tydligen inge vill stå på. Varför förstår jag ej.

IMG_20230210_115226.jpg

En stor lastbilssida har en karta målad.

IMG_20230210_115448.jpg

Har sett tre st stora Scaniabilar som hb samt några Man och Mercedes.

När jag stod i köket och lagade lunch såg jag ut genom vindrutan att några hade "lagt beslag" på min solstol och pall. Så jag var ju tvungen att pause matlagningen och gå ut.

IMG_20230210_131442.jpg

När de hoppade ner och gick under matbordet och ut igen blev det lite slagsmål.

IMG_20230210_131501.jpg

Jag brukar för det mesta äta rotsaksomelett, i många olika varianter. Men har faktiskt handlat lite kött ibland. Sist köpte jag även ett paket färdig pasta med fyllning.

IMG_20230210_131818.jpg

Det var för mycket pasta och för lite fyllning. Så inget vidare men smaken var ok. Men kommer inte att köpa det någon mer gång. Mina omeletter är mycket mera smakrika.

Lunchen intog jag inne, p.g.a. vädret. Sen gick jag ut och läste i min bok.

Kl 16,30 tyckte jag att det för kallt, trots tjocktröjan. Ställde in solstolen mm i garaget. Såg att tyska paret var ute och satt och läste. De vinkade in mig så jag gick fram och pratade en stund. De hade också kört genom Frankrike i mars 2020 när precidenten Macron stängde gränserna.

Nu kl 19,56 är det 14 grader ute och 24 inne, trots att termostaten är ställd på 22. När det är fullt solsken hela dagen brukar jag ha mellan 28 och 30 grader denna tid. Så nu sitter jag här inne med tjocktröjan på över ett linne.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen