Dag 145 onsdag 8 / 2.
Efter min äggfrukost tog jag fram ryggsäcken, två bärkassar, hjälm, skinhanskar och batteriet till cykel. Har tänkt försöka att cykla hela 7 km fram till den jättestora butiken Marjane i utkanten av Marrakech. Om jag orkar. Eftersom det är i stort sett plan mark har jag för avsikt att inte använda elbatteriet på vägen till butiken, utan spara det till hemvägen. Efter ca 6 km började det att göra ont i rumpan och kännas trött i benen. Men har jag cyklat så här långt skall jag pina mig igenom sista biten, envis som f . n som jag är.
Det gick! Tog 30 minuter.
I butiken köpte jag bl.a. 30 ägg för 54,95, vilket blir 1,83 st, en påse med 6 st mörka matbrödsbullar, vet ej om det är rågmjöl. På etiketten står det Pistole au cerales som telefonen översätter till spannmålspistol. Vilket är helt ointressant och intetsägande. I Sidi Ifni kostade äggen 1 mad per st, för en månad sedan, på marknadsplatsen och i en liten butik på stan.
De har en delikatessavdelning där har jag tidigare handlat skivat smörgåspålägg och hårtost. Idag tittade jag som vanligt nogrant på alla delikatesser innan jag bestämde mig för en "skinkbit" (visste inte vad för slags kött), bad om ett smakprov, på min misserabla franska. Fick en skiva som smakade bra så jag bad om 200 gram. Hon skivade en trave och lade i ett tråg, fattades lite så hon skivade lite till. Det blev en skiva för mycket som hon gav till mig som smakprov igen. Istället för att lägga in den i tråget och ta betalt för skivan. På kvittot står det Jambon filet nature vilket telefonen översätter till naturlig filéskinka. Kostade 313,95 per kg. Översättningen av etiketten säger inget om från vilket djur skinkan kommer.
Köpte även en del konserburkar bönor och majs samt juice och kex.
Cyklade hem med hjälp av elbatteriet. Man måste ju trampa hela tiden men det kändes lättare och gick nog några minuter fortare.
Efter att ha lagt livsmedlen där de skall vara var det skönt att vila i solstolen några timmar, läste ut boken, innan det var dax för lunch. Som intogs som vanligt ute med den bara ryggen emot solen kl var då 14.00.
Gick en sväng på campingen. Sen återigen några timmar i solen. Nu med en ny bok som heter "Det andra ansiktet" av Maria Jungstedt.
Sen em tog jag en ny sväng på campingen. En man som är anställd där tog tag i min arm och ledde mig till denna växt
Han nöp av en bit och visade att jag skulle smeta in min hudskada (psoriasis) med saften från växtens blad i fyra dagar. Sen skulle jag vara frisk.
Jag har haft psoriasis i minst 40 år och läkare i Sverige har skrivit ut salva som jag skall smörja in mig med. Det har blivit bättre av salva och ännu bättre med solens strålar här i Spanien och Marocko. Så jag är mycket skeptiskt till att jag skall vara fri om fyra dagar. Men värt att pröva.
Så jag hämtade en kniv och skar av ett blad. Klämde ut saften på benet och smörjde in mig.
Därefter tog jag med mig telefonen och tog dessa två foton. Gick till receptionen för att se om den unga tjejen, som är utbildad allmänläkare om några månader var i tjänst. Det var hon så jag visade mitt ben, fotot och berättade om mannen. Hon sa att växten heter Aloe Vera. Jag skall skära av taggarna och tvätta bladet ( vilket jag inte hade gjort tidigare) sen klämma ut saften och smörja in benet. Det skall jag göra på kvällen för jag skall inte exponera benet för solen med saften på.
Så nu har jag gjort det innan jag började att skriva här.
Nu är det hög tid för något ätbart.