• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 156 del två.

Fanns även ett litet kyrkorum, utefter ena sidan.

IMG_20230218_111457.jpg

Inte så långt ifrån kyrkan ser jag detta hus med en kupol.

IMG_20230218_112157.jpg

På vissa av gatorna finns det begränsningar. Som jag inte klarar av att uppfylla. Har aldrig tänkt att kör in här i alla fall, så det gör inget.

IMG_20230218_112234.jpg

En staty "mitt i gatan står" vid en större plats. Huset till höge har lite takprydnader och rakt fram, bakom statyn ses lite av den gamla ringmuren.

IMG_20230218_112316.jpg

I muren finns det en möjlighet att stoppa ut en gevärspipa för att skjuta på "lede fi". ( det hette så när jag gjorde lumpen 1968).

IMG_20230218_112605.jpg

Efter en lång uppförsbacke och sedan en nerförsbacke kom jag fram till hamnen. Där kan man ta en färja till Tanger. Vilket var en nyhet för mig.

IMG_20230218_113054.jpg

Även här växer Aloe Vera. Denna verkar att ha blad som är ca en meter långa.

IMG_20230218_113218.jpg

Det skall bli ett event i början av mars. Men då är jag öster om Malaga.

IMG_20230218_114752.jpg
Nu skall jag gå hem och det kommer att bli jobbigt. För det är en lång uppförsbacke hela vägen. Såg inte en enda bänk som jag kunnde sitta och vila på. Hur tänkte myndigheten här. Det finns folk som är äldre en mig och kanske har ännu sämre kondis, än vad jag har.

När jag kom hem igen ser jag att jag fortfarande står med bra avstånd till mina grannar. På min hägra sidan är det en gångväg ner till den fria naturen, så där är det ingen som "kryper in nära".

IMG_20230218_123934.jpg

men som synes nedan så är det annorlunda. Trots att det är en jättestor grusplan att stå på . Vi skulle lätt kunn ha 20 meters lucka.

I förrgår kväll var det två små hb som tog lä på min vänstra sida. När de upptäckte att att vinden kom ifrån min högra sida. De had i alla fall vet att ha ett avstånd på minst fyra meter.

IMG_20230218_124023.jpg

Nu kl 15,00 skall jag tillaga min lunch.

Körde inget idag heller.

Om man på en stor parkering utanför ett köpcenter ställer sig lite vid sidan om med husbilen kan man nästan säker på att en husbil står i rutan bredvid även om parkeringsplatsen i övrigt är folktom.
Det vore något för instutionen för onödigt vetande att forska om.
Själv har jag aldrig upplevt någon mystisk dragning till andra husbilar och det är jag som sitter vid rodret inga vålnader som styr!

Dag 157 söndag 19 / 2. Del 1. Eftersom det är fm.

Då var det dax igen för "vardagslivets små förtretligheter".

Mitt kylskåp med särskild lucka för frysfacket av märket Thetford har fem olika nivåer på kyleffekten. På färjan mellan Ceuta och Algeciras stängde jag av huvudkranarna på gasflaskorna, som man skall göra.

När jag sedan kom hit till Tarifa i onsdags satte jag upp effekten på nr 5 som är max effekt. Fick stå så ett par dygn. Sedan blev det för kallt, endast 0 grader i kylen så jag satte ner effekten till tvåan. I går när jag skulle laga lunchen kl 15 tog jag ut min påse med fisk. Brukar alltid ta ut från frysen minst ett dygn i förväg så att det får tina i lugn och ro i kylen. Men märkte då att fisken var mjukare än vanligt. Så jag stekte två skivor direckt och höjde effektläget till max. Hade inte en tanke på att det var fel på kylskåpet. Eftersom det blåste mer än 15 m / sek och med min dåliga hörsel tyckte jag inte att det var någon idé att gå ut och försöka lyssna om jag skulle kunna höra om kylen faktiskt fungerade. Så jag lagade min mat istället. Men jag flyttade på min kylskåpstermometer till frysen.

När jag sedan på kvällen kontrollerade tempen var det plus 4 grader i frysen. Då stängde jag av kylen. För jag var rädd för att något tråkigt ev skulle kunna hända. Jag ville sova lugnt, utan att vara oroligt för någon typ av gasexplosition eller något annat otäckt.

Vid 22 - tiden ringde jag och störde min / vår, räddare i nöden, Tommy. Som satt och åt middag. Tack Tommy för att du finns här i Spanien. Googlade på kylskåp här i vårt forum. Fick se att Umeåbo hade skrivit den 5 / 12. Så jag skickade ett meddellande till honom. Frågade om den starka vinden kunnde vara "boven". Hade liksom på känn det. Men vad vet en bagare om sådant.

I morse svarade han att jag skulle sätta dit "vinterskyddet" i nedre ventilationsgallret. För att hindra den starka vinden från att slå ut gaslågan.
Vilket jag naturligtvis gick ut och gjorde. När jag en stund senare, vid ett direkt telefonsamtal med honom tog den skyddet igen såg jag en gaslåga.

Så nu fungerar kylskåpet igen. Tack så mycket för din hjälp Umeåbo och för ett trevligt bemötande och samtal om andra saker i vår resevärld.
När jag nu känner på kylflärparna tycker jag att de är en aning kallare än omgivningen, Såvida det inte är jag som vill att det skall vara så och inbillar mig att allt är bra igen.

Den som lever få se. Ikväll kommer en redogörelse för hur många grader det är då i kylen. Imorse kl 7,30 var det 14 grader i kylen och 8 i frysen. Så de kännsligaste varorna i från kylen satte jag in i frysfacket, som då hade en hyvsad kyltemp.

IMG_20230219_073028.jpg

Det blev fisk till frulle idag. Vilket jag aldrig tidigare har gjort. Tyckte att det var bäst att steka de sex skivorna som var i påsen. Åt tre och det får bli tre till lunch. Så är den produkten räddad.

IMG_20230219_075607.jpg

Med juice som dryck i stället för vitt vin.

Återkommer i kväll.

Dag 157 söndag del 2.

Det blåser mycket hård vind fortfarande. Så kylskåpet har det jobbigt. Jag flyttade hb:n så att kylskåpssidan inte står i direkt vind in. Många hade lämnat platsen, så det fanns gott om platser att välja på. Står ganska ensam, bara en fem hb här just nu.

IMG_20230219_121829.jpg

Tog fram lite rester från igår och fyllde på med det sista från grönsakspåsen, som låg i frysen. Nu finns det ingen mera mat i frysen, som nuförtiden nästan håller kylskåpstemperatur, 8 plusgrader.

IMG_20230219_130939.jpg

Öl tillverkad på Malta men köpt här på Lidl.

På em tog jag en lång promenad i naturen nedanför p-platsen.

IMG_20230219_151604.jpg

Det röda är taket på Lidl och vi står till vänster.

Från naturen ser man de sämre "bostädrna" mot de Bättre.

IMG_20230219_151703.jpg

Kommer ut på en gata och ser att diseln har blivit lite dyrare igen

IMG_20230219_153401.jpg

Ser att det finns galler för fönstren på fjärde våningen! Vad är de rädda för?

IMG_20230219_153503.jpg

Går gatan nerför backen och kommer fram till ställplatsen.

IMG_20230219_153852.jpg

Går in men ser ingen hb ifrån Norden. Går sedan utefter havet och in mot centrum igen

IMG_20230219_155304.jpg

Inne i centrum finns det fortfarrande en telefon som man kan använda om man har mynt. Jag lyfte på luren och det kom ton.

IMG_20230219_161201.jpg

Kl 21,20 är det 14 grader i kylen. Jag hoppas nu att tempen sjunker ner mot mera normala värden under tiden som jag sover.

Bilagor

• IMG_20230219_153015.jpg
    IMG_20230219_153015.jpg
    3 MB · Visningar: 12
Dag 158 måndag 20 / 2.

Igår kväll när jag borstade tänderna vid 23,30 tiden slocknade lyset. Fick hämta telefonen och använda lyset i den.

Kom till denna p-plats i onsdags före lunch. Har nog lagat lunch på elplattan två eller tre gånger. Då har eza displayen visat på mellan 92 och 100 % batterikapacitet. Men som jag har skrivit tidigare litar jag ej på de siffrorna.

Ja ja, bara att starta motorn backa ut och vända och köra ut på gatan en bit. Stannade och startade om Aldedisplayen och allt fungerade igen. Behöver bara 8 % batteri för att få lyse, Men jag brukar förbruka 5 % - enheter under natten. Så jag snurrar runt på gatorna i stan en stund, kanske 30 min.

Körde 1,2 mil sen tillbaka till p-platsen för att sova. Kunde inte kolla eza displayen. Måste kanske ta den appen och ladda in den igen.
Provade med att starta om själva telefonen - men det räckte ej. Så just nu kan jag inte omvandla 12 V till 220 V. Men det är ingen fara, skall ta den appen senare för att ladda om den igen. På displayen från eza står det : " Batteri EZA not found".

Så "roligt hade jag när söndagen tog slut och måndagen fick sin första kvart.

Ang kylen / frysen föreslog Lasse, igår kväll, att jag skulle stänga av den och starta upp igen efter 15 - 20 min. Men det hjälpte ej.

Eftersom jag nu har dåligt batteri hade jag en "mysig" frulle med levande ljus. Kunde iofs inte läsa eller lösa sudoku samtidigt.

IMG_20230220_071252.jpg

Under gårdagskvällen kom det nya HB hit. Bl.a. denna med en bakgavellyft.

IMG_20230220_075506.jpg

Eftersom det fortsätter att blåsa bestämde jag mig för att köra ner i stan. Parkerade på en gata bredvid ställplatsen som jag skrev om igår. Här är vi ca 8 hb. Ställplatsen är till höger i bild. Till vänster utanför bilden fins det bostäder i två våningar som skydd mot blåsten. Det var därför som jag körde hit. Men det blev inte kallare i kylen för det. Så jag måste nog till en verkstad. Tommy har lovat att försöka hitta en auktoriserad Thetfordverkstad här någonstans i Andalucien.

IMG_20230220_082010.jpg

Tommy hittade en plats i Sevilla. Jag har skrivit adress mm i Tommys tråd: " Behöver du hjälp med något ........."
Så jag lade in adressen i min gps och körde dit. Fick komma in på en gång. Mannen som tog emot mig talade engelska, vilket underlättar mycket.

Gick på en promenad under tiden som kylen reparerades. Såg att i närheten bor det folk i skjul mellan ett dike och postens lagerhus.

IMG_20230220_165050.jpg

Arbetskostnaden 45 euro per timme plus 21 % moms. Caravanhallen i Sverige tog 1050 kr per timme inkl 25 % moms för några år sedan.

Tel nr och mailadress finns högst uppe till höger.

IMG_20230220_171844.jpg

När jag skulle betala vill han ha min adress som är Rangatan. När ha n läste ordet kom ha n att tänka på Vikingar. Så vi samtalade en stund om det. Jag tyckte att det var roligt.
Körde 21,9 mil.

Dag 159 tisdag 21 / 2.

När kylen var lagad igår em sa han att jag skulle sova i närheten. Utifall jag behövde hjälp även idag.

Eftersom jag fortfarande har problem med mitt eza system så ringde jag till företaget i Lindome för hjälp.
Det är den trådlösa kontakten mellan telefon och batteriet (bloutoub) som inte vill fungera.

Efter mycket hjälp lyckades vi ej lösa det på telefon. Så de föreslog att jag skulle återvända till kylskåpsfirma.

Den firma lyckades inte heller lösa problemet.
Så nu kan jag ej konvertera 12 V till 220 V.

Vilket innebär att jag nu måste skriva på telefonen.

Vid 14 tiden lämnade jag Sevilla.
Hade tänkt att stå på en ställplats i staden. Har två adresser men ingen av de vill fungera i min gps. Så jag körde till Porto de la Santa Maria.

IMG_20230221_162702.jpg

Här är det otroligt många hb, kanske 60 st. Brukade tidigare bara vara omkring 20.
Det finns två norska hb, resten som vanligt D, NL, F och några andra.

Ett gäng från F har parkerat så att de får ett eget torg.

IMG_20230221_162724.jpg

De står nästa på varandra så att ingen annan skall tränga sig in i deras privata värld.

Jag tog en promenad och såg denna baksida.

IMG_20230221_170303.jpg

En man utger sig för att vara p vakt och vill ha fem euro. Men det får han inte av mig och andra. Men förmodligen är det några som betalar.

IMG_20230221_175930.jpg

Körde 12,1 mil

Dag 160 onsdag 22 / 2.

Efter de vanliga morgonrutinerna gör jag äggröra. Tre små marockanska ägg, 1,5 dl, och lika mycket vispgrädde, köpt i Tarifa, samt kryddor, från Sverige, blev det till frulle.

Vid 8 tiden kom solen upp.

IMG_20230222_082426.jpg

Det var plus 8 grader ute i skuggan, vilket inte hindrade mig från att ta ut solstolen, med tillbehör. Satte mig där att läsa i min bok, som handlar om en man som lämnar sin fru och två barn för en yngre kvinna. Ett starkt kvinnoporträtt om att bli ratad. Läste ut boken på em.

IMG_20230222_092358.jpg

På fm googlade jag på elaffär. Men fick upp en massa annat. Så jag gick helt sonika in i stan. Tänkte att det skall väl inte vara så svårt att hitta en elaffär. När jag gör det så har de inga elkontakter utan bara en massa kökssaker. Mannen sa att jag skulle gå till en närbelägen järnaffär. Järnaffär för en elkontakt???

Går dit, var bara två kvarter bort. De hade inte vad jag ville ha. Men skall beställa och kunnde få hem det på em. Men jag sa att jag kommer i morgon. Jag vet ju inte hur sent på em leveranserna sker.

Det här klarade jag av att säga på spanska. Hade iofs taget ett foto på vad jag önskade.

IMG_20230222_110034.jpg

Så det var inte så svårt. Men stolt av att ha klarat av det på landets språk.

Gick sen raka vägen hem igen. Så att det blir lättare att imorgon hitta tillbaka till affären.

Satte mig sedan i solen ett par timmar innan det blev lunch ute.
På em började det att blåsa lite och blev även en hel del slöjmoln.
Var tvungen att ta på mig en tunn tröja.
Gick in och gjorde en ny kryddblandning.

IMG_20230222_180537.jpg

Tycker att det är bekvämare med min egen blandning än att varje gång leta rätt på en eller ett par kryddburkar, speciellt som jag förvarar burkarna i mellan de två golven. Så att det är mörkt och förhållandevis svalt. Vilket uppskattas av kryddorna.

Körde inget idag.

Dag 160 del två.

En episod ur det verkliga livet.

Bättre än att läsa en deckare.

Nu på kvällen sitter jag och lägger patiens. Har gardinen uppdragen för sidofönster vid matbordet.

Hör ett högt "tjatter". En man står väldigt nära min grannes hb och talar i telefon.

Han är mellan 10 och 15 meter bort.

IMG_20230222_195729.jpg

Efter en stund går det engelska paret ut och försöker att få mannen att gå någon annanstans och prata. Men det lyckas ej. Engelsmannen sträcker ut en arm och visar klart och tydligt att han vill att den telefonpratande mannen skall försvinna.

Det pågår mycket länge. Men han försvinner ej.

Till slut tröttnar det engelska paret och ringer till polisen. Två mc poliser kommer. De talar en lång stund med alla tre.
Till slut går mannen härifrån och poliserna har åkt.

IMG_20230222_201601.jpg

Dag 161 torsdag 23 / 2.

Går ut på morgonen för att fotta.

IMG_20230223_081131.jpg

Solen kan jag inte få för mycket av.

IMG_20230223_081218.jpg

Många åkte härifrån igår. Så nu är det lättare att hålla avstånd. Men många vill ju vara nära. Jag har bra avstånd till mina grannar.

IMG_20230223_081241.jpg

IMG_20230223_081252.jpg

Går till kanalen. Ser en fin båt komma in från havet.

IMG_20230223_081310.jpg

Ser ut som en katamaran.

IMG_20230223_081502.jpg

På fm går jag till järnaffären för att hämta kontakten som jag har beställt. Tog med mig min skadade, för att lätt kunna jämföra, så attt jag får rätt.
Men mannen måste ha missfäörstått mig. För han hade inte fått hem den som jag ville ha. Kan ju bero på att den skall passa till en hb. Måste kanske åka till en hb verkstad / butik för att kunna köpa en ny. Kontakten fungerar, men den är skadad. Får nog fixa det i Västerås.

Så nu gör jag mig iordning för att lämna denna plats. Skall ta in på en camping eller ställplats längre österut. Behöver stå på extern el ett par dygn för att verkligen se till att eza batteriet får ordentligt med ström. Samt att jag behöver ladda min laptop och tandborste. Färskvattnet står på 25 % kvar så även det behöver fyllas på.

Svänger av motorvägen när jag ser den första campingskylten. Fick köra länge innan jag kom fram.

Många små platser Ser dock en som jag nästa får plats på. Lite av motorhuven sticker ut från tomten. Alla hjulen står dock på tomten som även är ganska smal och skuggig.

IMG_20230223_133521.jpg

Det är en tre stjärnig camping till priset av 18,75 per dygn inkl el och Wifi för en person.

Körde 4,7 mil

Dag 161 torsdag 23 / 2.

Går ut på morgonen för att fotta.

Visa bilaga 22069

Solen kan jag inte få för mycket av.

Visa bilaga 22071

Många åkte härifrån igår. Så nu är det lättare att hålla avstånd. Men många vill ju vara nära. Jag har bra avstånd till mina grannar.

Visa bilaga 22072

Visa bilaga 22073

Går till kanalen. Ser en fin båt komma in från havet.

Visa bilaga 22074

Ser ut som en katamaran.

Visa bilaga 22078

På fm går jag till järnaffären för att hämta kontakten som jag har beställt. Tog med mig min skadade, för att lätt kunna jämföra, så attt jag får rätt.
Men mannen måste ha missfäörstått mig. För han hade inte fått hem den som jag ville ha. Kan ju bero på att den skall passa till en hb. Måste kanske åka till en hb verkstad / butik för att kunna köpa en ny. Kontakten fungerar, men den är skadad. Får nog fixa det i Västerås.

Så nu gör jag mig iordning för att lämna denna plats. Skall ta in på en camping eller ställplats längre österut. Behöver stå på extern el ett par dygn för att verkligen se till att eza batteriet får ordentligt med ström. Samt att jag behöver ladda min laptop och tandborste. Färskvattnet står på 25 % kvar så även det behöver fyllas på.

Svänger av motorvägen när jag ser den första campingskylten. Fick köra länge innan jag kom fram.

Många små platser Ser dock en som jag nästa får plats på. Lite av motorhuven sticker ut från tomten. Alla hjulen står dock på tomten som även är ganska smal och skuggig.

Visa bilaga 22079

Det är en tre stjärnig camping till priset av 18,75 per dygn inkl el och Wifi för en person.

Körde 4,7 mil
Kontakten du söker är en standard Eurokontakt, om det är den delen som sitter på din elkabel som du sticker in i uttaget på bilen, fråga på campingen det borde dom kunna fixa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen