• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 162 fredag 24 / 2

Årsdagen av Rysslands stora invasion i norra Ukraina.:mad:

Solnedgången i går kväll.

IMG_20230223_194018.jpg

Här är det bara plus 6 grader på morgonen och en bit in på fm. Sitter inne och skriver ett par timmar. Ser lite på TV 4 play. Wifi ingår i avgiften.

Gick upp redan kl 06. Bryr mig inte om att gå till servicehuset för att duscha. Visserligen är det bättre plats där men det är mycket bekvämare att duscha hemma. Dessutom har jag tillgång till en vattenutkastare på tomten. Under kranarna har jag sett igår att en del långliggare har satt ner en slang i hålet och kan dör leda ner gråvattnet.

IMG_20230224_092233.jpg

Gick ut vid niotiden på min fm promenad. Såg två st semitrailers som hb. Denna har även sk "slide outs".

IMG_20230224_091957.jpg

Träffade ett engelskt par som numera bor i Skottland. De vill inte att Skottland skall bli självständigt ifrån England. Går runt kanske en halvtimme i det kyliga vädret. Sen går jag hem igen och fortsätter med mitt skrivande fram till en tidig lunch. Har inte brytt mig om att köpa mjukt bröd - så jag hoppar över fm fikat. Dessutom tror jag inte att Lottie vill äta lunch vid 14 tiden. Så jag behöver ändra mina mattider innan hon flyger ner till Malaga.

Har sett att det skall bli underhållning här i restaurngen kl 12 på morgonen. Så jag går dit. Men musikerna har inte anlänt. Väntar en kvart men de kom ej.

IMG_20230224_172006.jpg

Det irriterar mig att man inte håller utlovad tid. Eller åtminstånde kan sätta upp en ny lapp med när de ev kan komma.

Så jag går hem och sätter mig i solen och läser. Boken nu heter: "Slutet på sommaren" av Anders de la Motte.

På em blir det så pass varmt att jag kan sitta i bara kortbyxorna i solen på min lilla tomt.
Några tyskar kommer förbi och undrar hur jag har lyckats att manövrera in min, i deras tycke, långa hb. Gatan utanför är ju inte speciellt bred.
Ja, inte går det att få in hb:n med en gång. Utan några omtag fick det ju bli. Men så är livet!

På den sena em tar jag en ny promenad. Kanske har musikerna nu dykt upp. Vilket de hade och restaurangen är välbesökt.

IMG_20230224_170027.jpg

IMG_20230224_170034.jpg

Musiken var inte i min smak så jag stannade inte så länge. Gick hem istället för att skriva här i min tråd.

Körde inget idag. Men i morgon lämnar jag campingen och kör till Barbete för att fricampa vid havet.

Dag 163 lördag 25 / 2.

Igår kväll började det att regna och fortsatte hela natten fram till ca kl 05.

Det var 6 grader ute i morse. Inget vidare väder hittils i Spanien. Först en vecka med stark, hård vind. De senaste dagarna med kanska kyligt väder å morgon och fm.

Satt inne och skrev eller surfade runt lite och såg på tv

Vid niotiden fyllde jag på färskvatten både till stora tanken och i mina dunkar och flaskor.

10,30 lämnade jag tomten för att köra till serviceplatsen för tömning, innan jag fortsatte till receptionen för att betala.

Körde sedan tvärs över gatan till den stora p platsen. Där jag lagade och åt lunch.

Fick inte igång internet. Ringde Tele2 support för hjälp. Fick in på tel men ej å laptop.

Körde sedan in i stan för att handla på Alde.
Blev förvånad att äggen där var dyrare än på campingen. Har alltid trott att butiken på campingen är dyrare än ute på stan.

I det här fallet kostade 12 ägg 2,00 euro på campingen och 2,02 på Alde. Kan iofs bero på att campingen inte vill hålla på med enstaka cent.

Sedan körde jag till Barbete. Står här vid stranden i utkanten av stan. Fricampar. Gjorde ju vattenarbetet på campingen under fm och behöver inte en campings faciliteter.

IMG_20230225_143231.jpg

Det började att duggregna när jag parkerade.

Tog en promenad efter att duggregnet hade slutat och att jag hade ätit två mandariner som em fika.

Såg att det står två vans med svenska nr.

Gick dit och pratade en stund. Det är fyra unga som är här för att surfa

Körde 3,7 mil.

Bilagor

• IMG_20230225_151101.jpg
    IMG_20230225_151101.jpg
    1,7 MB · Visningar: 51
Dag 164 söndag 26 / 2.

Kl 07 var det 8 grader ute. Gick ut en sväng vid niotiden fortfarande kallt så jag tog på mig min tjocka vinterjacka.
Löste lite sudoku på fm. Vid 11 tiden tittade solen fram bakom molnen.
Så jag åt min torsklunch ute, fullt påklädd.

IMG_20230226_115237.jpg

33 cl öl kostade 0.94 på Alde i går. Smakade bra. Torsken betalde jag 4,43 för två bitar som räckte till två måltider.
IMG_20230226_115926.jpg

Efter maten steg tempen i solen så pass att jag böt om till kortbyxor och bar överkropp.

Satt och läste till 16 få jag gick in och satte på mig en tröja. Tänkte ta en promenad på strandpromenaden och äta glass.

Hittade inte någon av de två glasstellena.
Tog istället en stor öl, 2,80, längst bort. Med utsikt över Atlanten.

IMG_20230226_162743.jpg

På strandpromenaden ser jag många människor med tjocka vinterjackor och långbyxor. Det är ju vinter och februari månad så det är väl inte så anmärkningsvärt. Det var ju bara 19 grader ute kl 16 när jag gick ut. Själv hade jag en tunn tröja, kortbyxor barfota i sandaler. Men det är ju klart att för mig är 19 grader sommartemp.

Hittade till slut en glassrestaurang på tillbakavägen. Fick betala 3 euro.
Glassen smakade bra.

IMG_20230226_170208.jpg

Gick så småningom hem. Fann att det var sköna 34 grader inne men bara 16 ute.

Min gula vän hade värmt upp min hb.

Skall titta efter ställplatser nu. Mellan Tarifa och Malaga.

Körde inget idag.

Dag 165 måndag 27 / 2

Igår tog batteriet i laptopen slut, redan efter endast en dag. Jag kan inte ladda den. Så telefonen får tjänstgöra idag. Har för avsikt stt stanna ytterligare några dagar här. Trots att jag inte kan skriva på laptopen.
Tar en kort promenad på fm. Det är ganska kyligt och blåsigt. Hittar dock en plats i lä, bakom hb;n där jag kan sätta min solstol och läsa någon timme före lunch.
Lunchen intages fullt påklåd ute i solen.
Därefter tar jag fram min cykel för att åka till Mercadona och handla lite grand. Fick betal 3,80 för 24 normalstora ägg. De är lite större än de jag köpte i Marrocko. 0,16 per st x 11,2 blir 1,77 sek per ägg. Rödskalig potatis var dyrt. 1,99 per kg x 11,2 blir 22,29 sek. Rocha päron 2,11 per kg som blir 23,63 sek.

När jag komer hem igen upptäcker jag att Aldedisplayen visa att det är lågt batteri.

Vadnu???????????

Har ju stått på camping med externa el i två dygn och kört några mil,

Jaha - lika bra att köra till Tarifa redan nu. Hade tänkt göra det först om några dygn. Borde ju kunna fricampa en vecka.

Efter de 6 milen står det fortfarande lågt batteri på displayen. Så jag ringer till firman i Lindorme. Men de kan inte göra något eftersom jag inte har en "padda" kopplat till batteriet. De skall skicka en till mig om jag kan uppge någon adress.
Så jag säger att jag skall ta in på en camping i Fuengirolla.

Sagt och gjort. Jag startar upp igen. Kommer fram till "hästgården" som camping El Rengo kallas i svenska sammanhang.

Kom fram strax för kl 18. Blev hjärtligt välkomen av två svenska par. Jag skriver inte ut namn. Men ni fyra får gärna presentera er här, även med bilden.

Det blev en trevlig stund tillsammans, trots det kyliga vädret. Tack.

Skapligt avstånd till grannar.

IMG_20230227_191215.jpg

IMG_20230227_191226.jpg

Körde först 6 mil till Tarifa men det hjälpte ej- Totalt körde jag idag 18,9 mil. Men batteriet laddar ej från motorn, Så jag behöver extern el.

Verkar inte som den globala klimatkrisen/uppvärmningen har stört dig så mycket, kanske du till och med kunde föredragit ytterligare ett par plusgrader

Hej Sander!

Vad menar du?

Alla vi svenskar, tyskar, fransmän m fl reser i våra dieseldrivna hb till värmen för att vi fryser i norden. Fanns det en eldriven hb och möjligheter att ladda den någotsålunda snabbt med ca 20 mils avstånd så skulle jag byta min hb.

Vi seniorer som är här i söder får dessutom mera livsmedel, och annat, för vår pension än om vi stannar hemma i ett svindyrt Sverge.
Vi får nästan som svensk sommar året runt om vi tillbringar vintern i södra EU eller Marrocko, Tunisien. Hörde igår att det hade varit någon minusgrad här på campingen tidigare, men det är ju ett undantag.

Jag har följt vädret en del och Madrid har haft det kallare än hemmavid där det var 8plus på nordsidan dag nästan 15grader inne trots att värmen varit avstängd ett par dagar.
Har och är kalla nätter här i spanien runt noll grader. ett envist lågtryck har passerat och är en bra bit ute på medelhavet passerat mallorca.
När solen kommer fram blir det attans varmt i lä, en tysk granne lär få passet ifrågasatt när han passerat gränsen kan ju gälla för syrier.
Jag tror att det där MP gnället om att det är för varmt är lokaliserat till sverige för tillfället men de sitter väl och navelskådar på någon solveranda.

Dag 166 tisdag 28 / 2.

Jag hoppas att det nu är vinterns sista dag här i Spanien och att vi i morgon kan hälsa våren välkommen.

Kl 07 var det åtta grader ute. Ganska kyligt alltså. Behöver en jacka när man går ut.

Efter frukost går jag ut på en promenad i området och solen börjar så sakteliga att värma upp luften.

IMG_20230228_080910.jpg

Strax eter kl 09 går jag in i restaurangen för att betala. Men det fungerar inte med kreditkort så jag måste först gå in till stan för att ta ut sedlar "ur väggen". Men avvaktar med det till efter lunch som inmundigas utomhus. I solstolen med brickan på mitt låga bord. En av grannarnas lilla vovve kommer och tigger. Jag blev tvungen att sätta smörgåsassetten i knät, för att rädda osten från jycken. Tallriken höll jag hela tiden i en hand. Ölburken var hunden ej intresserad av.

Det här tycker jag inte om. Det borde vara förbjudet att ha lösspringande hundar på campingar. I morgon får jag ta fram mitt campingbord - så att jycken inte nåtr upp.

Efter lunch påbörjar jag min promenad in till stan. För att jaga sedlar. Men hur tänkte de här? Cykelbanan tar tvärt slut!

IMG_20230228_120800.jpg

Går till det stora köpcentret. Det brukar finnas en automat i närheten. Mycket riktigt så hittar jag två st. En står det ATM på. Har hört att den skall man inte använda för de tar hutlöst mycket i avgift. Väljer den andra som det står Santander på. Men när jag får ut kvittot så ser jag att det står ATM på det. Känner mig fruktansvärt lurad. Över 12 % i avgift. Kursen var 12,72. Som tur var så hade jag bara begärt ut 20 euro.

Skulle ju ta ut 200 euro. Gick vidare för att hitta en automat som de inte står ATM på. Gick förbi fyra stycken ATM. Googlade sedan på "bank i närheten". Tänkte att jag måste hitta en automat som tillhör en bank. Fick ut tre st. Varav den närmaste låg 700 meter bort. Den gick jag till. Det var Danske Bank där fick jag kursen 11,11. Vilket blir en stor skillnad. Tog nog minst en timme. På vägen hem stannade jag till i köpcentrumets cafeteria för en ficka och framförallt för att vila innan den sista km hem. Tyvärr visade det sig att det var en "Starbuck". Vilket jag inte gillade men upptäckte det först efter att jag hade betalat och fått min bricka. Fick inte något kvitto, de har inget papper i kreditkortsapparaten, sa mannen. Samt att allt serverades i engångsmaterial av papper förutom gaffel till tårtbiten. Jag trodde att man skulle få en kaffekopp av porslin liksom en assett istället för en pappersbit som underlag till tårtbiten. Detta är verkligen inte klimat - eller - miljövänligt.

När jag kom tillbaka kunnde jag fortfarande inte betala. För det var fel person där. Skulle vänta till efter kl 16. Gick hem och tog ut min solstol. Satt och läste ett par timmar i solen i bara kortbyxor. Skönt att vila bennen på pallen.

Pratade en del med mina svenska grannar och andra. Den sociala delen är ju den viktigaste fördelen mot att fricampa, har jag nu förstått sedan mina upplevelser i Marrocko och här.

Tack alla svenskar här på "hästgården".

Det som oftest skiller de dyre fra de rimelige ATM er om de er tilknyttet en bank eller ikke. Bankene har oftest lavere gebyr og riktigere kurs enn de andre. Men enkelte banker er nesten like ille når en kommer med kort fra annen bank. Forskjellen ser en ved at det står en banklogo på bankenes egne.

Hej Sander!

Vad menar du?

Alla vi svenskar, tyskar, fransmän m fl reser i våra dieseldrivna hb till värmen för att vi fryser i norden. Fanns det en eldriven hb och möjligheter att ladda den någotsålunda snabbt med ca 20 mils avstånd så skulle jag byta min hb.

Vi seniorer som är här i söder får dessutom mera livsmedel, och annat, för vår pension än om vi stannar hemma i ett svindyrt Sverge.
Vi får nästan som svensk sommar året runt om vi tillbringar vintern i södra EU eller Marrocko, Tunisien. Hörde igår att det hade varit någon minusgrad här på campingen tidigare, men det är ju ett undantag.
Jag menar egentligen bara att de skräckscenarios man framför inte stämmer med verkligheten, de resor jag gjort de senaste åren har det snarare varit kallare än "normalt". Fast det är ju väder.....
Att byta bil för klimatets skull är nog onödigt, blir bara någon annan som kör bilen. Bäst och billigast att köra den så länge som möjligt

Dag 167 onsdag 1 / 3.

Kl 06 var det 10 grader ute och kl 07 9 grader. Jag har alltid trott att det är som kallast mellan kl 04 och 06. Men det är kanske skillnad på Sverige och Spanien. Hela fm har det varit kallt. Satt inne och googlade och gjorde noteringar till ett mail som jag skall skicka i em. Det måste "mogna" först i mitt huvud innan det far iväg upp till "cyberspeys". Vad det nu är för något!???????

Ringde till Larmcenter och hörde mig för om de hade hittat en gammal padda och fått iväg den? Paddan är postad igår kväll. Så nu blir det intressant att se om den hinner hit till på fredag eller måndag. Jag "sitter" alltså "fast" här. Kan inte säga att det gör något. Här finns många trevliga människor att prata svenska med.

Gick ut för att få lite frisk luft och prata med mina svenska grannar.

Hällsar iofs på olika språk när jag möter någon obekant. Låter kanske lite konstigt att hälsa: god morgon, guten morgen, good morning, bon dia och boujour ( reservation för stavning).

Tog fram mitt campingbord och monterade upp det. Så att jag kan äta i lugn och ro från jycken som ville mumsa i sig min ostmacka igår. För bordet är normalhögt och det är för högt för hunden.

Idag blåser det mycket. Var faktiskt kallt att sitta ute i solen med bar överkropp. Gjorde det bara en timme, sen tog boken slut. Så i morgon skall jag ta fram en ny från "källaren".

Efter lunchen ute går jag in igen. Korrekturläser mina noteringar och författar det jobbiga mailet och lyckas att skicka iväg det till slut.
Äntligen kunnde jag bocka av det från "att göra listan".

Går ut och upptäcker att vinden ställer till det.

IMG_20230301_165929.jpg

Finns ingen anledning att ställa upp sakerna innan jag skall äta lunch i morgon. För de blåser väl omkull igen.

Tar en em promenad utanför campen. Tycker att hästen ser "nedsutten" ut.

IMG_20230301_170615.jpg

Bara en häst här på "hästgården"? Blev faktiskt förvånad. Men efter ytterligaren några meter ser jag att på andra sidan vägen är det två till. Antingen bråkar de eller kysser varandra. Jag kan inte avgöra.

IMG_20230301_170707.jpg

IMG_20230301_170711.jpg

Vita hästar är mycket ovanligt i Sverige. Lottie och jag såg däremot många i södra Frankrike före pandemin.

IMG_20230301_170718.jpg

Fortsätter min promenad en bit längre bort på vägen innan jag vänder hem igen. Ser lite på TV4 play innan jag började att skriva här i tråden.

Startade ej motorn eller cykeln.

Välkommen till Bahia camping som just nu är satt under ett åskväder väntar på att torktumlaren ska bli klar men den fungerar visst omvänt.
Dina problem med kort har jag inte upplevt, dock var det så tidigare men mycket ändrades efter faderns bortgång i familjeföretaget vänligheten hjälpsamheten kvarstår och inga problem med kortbetalning. Enda gången man behöver kontanter är på marknaden men även där fungerar det oftast. Sen kostar det 10eu att bli klippt av en professionell hårfrisörska och 11? euro för att fixa fötterna vilket för mej varit en välsignelse!
Den onormala kylan verkar kvarstå ett tag till faktiskt är natt kylan värre här ibland.
Bra ställe att landa på för att umgås med svenskar och tvätta tömma och fylla. Man förbereder för den spanska invasionen till påsk fick meddelande idag att 1 april är platsen uthyrd men då ska jag vara bra mycket närmare hemorten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen