• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Hej Gösta. Tråkigt att den föreslagna biladaptern inte finns längre. Sökte lite på nätet och fann denna dc/dc adapter på Elgiganten. Om det är intressant, kolla så att 70 watt räcker till din laptop.
Visa bilaga 22392

Tack ThomasA!

Jag avvaktar med köp.
Väntar på ett paket ifrån Larmcenter i Lindorme. För att de skall kunns "se" in i batteriet och förhoppningsvis åtgärda felen via telefon. Skall bli intressant i slutet av veckan.
/Gösta
 
Dag 171 söndag 5 / 3.

Har grädde kvar efter glasstillverkningen i fredags. Så idag blev det äggstanning med mycke vispgrädde till frukost . Underbart gott och lyxigt.

Kunde inte överföra bild ifrån telefonen till laptopen idag. Så det kommer en bild snart.

IMG_20230305_064243.jpg

Med min egen kryddblandning.

Kyligt och mulet väder idag. Blev inne hela fm. med att skriva på laptopen. Gick en kort sväng på campingen och talade med några svenskar och ett par spanjorer som har en hv. Blev ett kort samtal på spanska eftersom de inte kan något annat språk och min spanska är inte så mycket att hurra för. Endast hälsningsfraser och lite till. Svenskarna tycker att resturngmaten är ok men inte mer. En dam tycker att servisen är otrevlig så hon går inte dit någon mer gång. Fick höra att el är opålitlig här. Stängs av ibland.

Lunchen, rotsaksomelett där jag även blandade ut äggen med en skvätt grädde, kunde intagas ute vid mitt campingbord.

Satt ute fullt påklädd och läste i min bok på em.

Nu kl 19,30 slocknade allt,¨i någon min. Sen kom strömmen tillbaka. Men på Aldedisplayen blinkar varningstrianglarna och skriver texten: "Overheat red fail".

IMG_20230305_193109.jpg

Är det någon av er läsare som vet vad det betyder? Så skriv det gärna här. Jag provade med att stänga av displayen och starta den igen med samma resultat av textmeddelandet. Satte sen upp termostaten till max men cirkulationspumpen gick ej igång. Så nu kanske jag inte kan få någon värme i "huset". Mycket tacksam för svar.

Min översättningsapp skriver: "överhettning röd misslyckas"

Skall ta fram instruktionsboken för att se om jag hittar något av värde.
 
Senast ändrad:
Dag 171 söndag 5 / 3.
. Men på Aldedisplayen blinkar varningstrianglarna och skriver texten: "Overheat red fail".

Är det någon av er läsare som vet vad det betyder? Så skriv det gärna här. Jag provade med att stänga av displayen och starta den igen med samma resultat av textmeddelandet. Satte sen upp termostaten till max men cirkulationspumpen gick ej igång. Så nu kanske jag inte kan få någon värme i "huset". Mycket tacksam för svar.

Min översättningsapp skriver: "överhettning röd misslyckas"

Skall ta fram instruktionsboken för att se om jag hittar något av värde.

Ta loss 12v kabeln till Alden så brukar den resettas.

Se videon
 
Hej Gösta! Ja ibland undrar man hur dom har tänkt, det här råkade vi ut för i Sagres Portugal. Just nu står vi på stora grusplan (playa de Sacaba) i Malaga där polisen åkte förbi och gav tummen upp!Visa bilaga 22390

Jag kommer förbi Sacaba Beach i morgon em på vägen till Malagas flygplats. Just nu är det osäkert om flygen går i morgon p.g.a. kraftigt snöoväder. Men det är tänkt att Lottie och jag kommer till den lilla p-platsen bredvid den stora grusplanen i morgon kväll.

Är ni kvar så vore det roligt att träffas.
 
Dag 172 måndag 6 / 3.

Mulet väder hela dagen. Lyssnar på radionyheterna kl 07. En kort regnskur på fm. Satt inne och skrev på laptopen. Går en promenad på campingen mitt på dagen. Äter min lunch ute. Sätter mig sedan i solstolen fullt påklädd och läser i min deckare. Det kom några nya hb.
Vid 16 tiden började det att komma några droppar. Så jag ställde tillbaka mina möbler i garaget, även campingbordet lade jag ner i sitt fodral. Skall ju lämna campingen i morgon.

Gick till restaurangen för att höra om mitt paket hade kommit. Restaurangen är alltid stängd på måndagar kom jag på när jag såg att järngallret var stängt. Märkligt att den anställde i fredags sa att nästa post kommer på måndag, när jag frågade om de har utdelning på lördagar.

Lyssnade på nyheterna på sr play kl 16,45. Det skall bli ett kraftigt snöoväder över skåne i morgon och på onsdag. Trafikverket har ställt in tåg. Jag tycker att det är högst besynnerligt att tågen inte kan köra även i snöoväder. Hur stämmer det med regeringens klimatmål. Skall skåningarna behöva ta bilen till jobbet i morgon?

Lottie ringde och är orolig för att inte komma iväg med flyget i morgon em. p.g.a. snöovädret. Men än så länge har hon inte fått något besked om ev inställt flyg. Så vi hoppas på att flyget går som det är tänkt kl 13.05.

Vid 18 tiden vräkte regnet ner. Bra att jag även tog den solskydden från däcken tidigare. För nu har jag ingenting ute i regnet. Det har lugnat ner sig nu kl 19,30. Jag hoppas nu att bönderna är glada över vädret.

Jag lagade en enkel omelett till middag. Bilder finns i tråden Laga mat i husbilen - går det.

Öppnade två konservburkar, majs och kidneybönor, skivad tomat, färdig riven ost i påse från affär, två ägg en liten skvätt vatten och en större skvätt vispgrädde. Så blir det krämigt och underbart gott.

IMG_20230306_181353.jpg


I morgon em kör jag till Scaba Beach och inväntar besked om flyget är på väg innan jag kör och hämtar Lottie i Malaga.
 
Jag kommer förbi Sacaba Beach i morgon em på vägen till Malagas flygplats. Just nu är det osäkert om flygen går i morgon p.g.a. kraftigt snöoväder. Men det är tänkt att Lottie och jag kommer till den lilla p-platsen bredvid den stora grusplanen i morgon kväll.

Är ni kvar så vore det roligt att träffas.
A11D4AF1-101B-4204-973D-4C8360B38F1B.jpeg
Det hade varit roligt att träffas men tyvärr har vi dragit vidare c:a en timma norrut till Finca Solmark där Pelle från Linköping ska visa oss sin ekologiska odling. Han tar gärna emot besök men jag avråder stora husbilar att åka upp där, smalt och brant sista biten, vår är 7,50 och jag tyckte det var gränsfall. Han har en hemsida där det finns mer information.
 
Dag 173 tisdag 7 / 3 .

På morgonen sätter jag en hink undr gråvattnetutloppet för att använda som sköljvatten när jag tömmer toan i deras markbrunn. Sen kopplar jag ihop mina två vatenslangar för att fylla på färskvatten. En dam sa tidigare i veckan att vattnet på denna camping / ställplats är mycket kallkrikt. Hon tro att det inte är bra för pumpen i hb:n. Trots det fyller hennes man deras vattentank med det kalkrika vattnet. Så jag vet inte vad jag skall tro.

Är det någon av er läsare som har kunskap om kalkrikt vatten kan förstöra vattenpumpen så får ni gärna skriva det här i min tråd.

Kl 10 går jag till receptionen på restaurangen för att höra om mitt paket ifrån Lindorme har kommit. Vilket äntligen har hänt.
Så nu skall förhoppningsvis jag få ordning på mitt batteri, tillsammans med Nicklas och Mickael. på JR Larmcenter i Lindome.

Men, så enkelt är det inte. Tanken var att med en padda kunna läsa av ett flertal värden i batteriet, för att se hur man skall kunna få det att fungera som tidigare. Jag pratade säkert i över en timme med Nicklas. Han förstod inte varför det inte fungerade. Ted, en av svenskarna kom förbi och undreade hur det går. Ted säger att han har en voltmätare som han hämtar och tar värden som Nicklas önskar. Vilket resulterar i att vi skall vänta i minst en timme för att se om värdena har stigit.

Efter lunch tar vi nya värden. De har stigit. Så det "är på gång". Nicklas tycker att vi skall försätta att stå på el frram till 16,30 och då ringa igen.

Så under mellantiden går jag in i restaurangen och betalar avgiften på 7 euro för platsen och 7 för elen per dygn. Vilket många här tycker är mycket för det är ju ingen riktig camping mer som en parkeringsplats med tillgång till el närmast resturangen och deras toa under deras öppettider.

Kl 16,30 ringer jag igen till Larmcenter. Bateriet tar emot lite laddning ifrån bilens generator har Ted och jag konstaterat under tiden. Men frågan har uppstått om jag skall köpa ett batteri här och byta ut mitt nuvarande. För att på så sätt kunna fricampa innan Lottie och jag kommer till EZA i Lyon.

Kl 17 ger jag mig iväg till flygplatsen, såg en bensinstation som tog 1,449 för diesel så jag tankade, för att hämta Lottie och sen fricampa en eller två nätter. Men när jag kommer fram är dispayerna mörka. Batteriet har tydligen ej tagit emot el ifrån generatorn. Så jag bestämmer att vi åker tillbaka till hästgården för att köpa el.

Flickan i restaurang blir glad när jag efter ca två timmar är tillbaka och betalar för ytterligare två dygn.
Så nu är jag tillbaka "på ruta ett". Min finska granne, Tom, tycker att jag skall köpa ett AGM batteri och Ted tycker ett gelbatteri. För se i morgon vad det blir. Ted skall hjälpa mig att montera alla kablar.

Lottie och jag avslutar dagen med en flaska Cava, ost och kex,.
 
Senast ändrad:
Dag 173 tisdag 7 / 3 .

På morgonen sätter jag en hink undr gråvattnetutloppet för att använda som sköljvatten när jag tömmer toan i deras markbrunn. Sen kopplar jag ihop mina två vatenslangar för att fylla på färskvatten. En dam sa tidigare i veckan att vattnet på denna camping / ställplats är mycket kallkrikt. Hon tro att det inte är bra för pumpen i hb:n. Trots det fyller hennes man deras vattentank med det kalkrika vattnet. Så jag vet inte vad jag skall tro.

Är det någon av er läsare som har kunskap om kalkrikt vatten kan förstöra vattenpumpen så får ni gärna skriva det här i min tråd.

Kl 10 går jag till receptionen på restaurangen för att höra om mitt paket ifrån Lindorme har kommit. Vilket äntligen har hänt.
Så nu skall förhoppningsvis jag få ordning på mitt batteri, tillsammans med Nicklas och Mickael. på JR Larmcenter i Lindome.

Men, så enkelt är det inte. Tanken var att med en padda kunna läsa av ett flertal värden i batteriet, för att se hur man skall kunna få det att fungera som tidigare. Jag pratade säkert i över en timme med Nicklas. Han förstod inte varför det inte fungerade. Ted, en av svenskarna kom förbi och undreade hur det går. Ted säger att han har en voltmätare som han hämtar och tar värden som Nicklas önskar. Vilket resulterar i att vi skall vänta i minst en timme för att se om värdena har stigit.

Efter lunch tar vi nya värden. De har stigit. Så det "är på gång". Nicklas tycker att vi skall försätta att stå på el frram till 16,30 och då ringa igen.

Så under mellantiden går jag in i restaurangen och betalar avgiften på 7 euro för platsen och 7 för elen per dygn. Vilket många här tycker är mycket för det är ju ingen riktig camping mer som en parkeringsplats med tillgång till el närmast resturangen och deras toa under deras öppettider.

Kl 16,30 ringer jag igen till Larmcenter. Bateriet tar emot lite laddning ifrån bilens generator har Ted och jag konstaterat under tiden. Men frågan har uppstått om jag skall köpa ett batteri här och byta ut mitt nuvarande. För att på så sätt kunna fricampa innan Lottie och jag kommer till EZA i Lyon.

Kl 17 ger jag mig iväg till flygplatsen, såg en bensinstation som tog 1,449 för diesel så jag tankade, för att hämta Lottie och sen fricampa en eller två nätter. Men när jag kommer fram är dispayerna mörka. Batteriet har tydligen ej tagit emot el ifrån generatorn. Så jag bestämmer att vi åker tillbaka till hästgården för att köpa el.

Flickan i restaurang blir glad när jag efter ca två timmar är tillbaka och betalar för ytterligare två dygn.
Så nu är jag tillbaka "på ruta ett". Min finska granne tycker att jag skall köpa ett AGM batteri och Ted tycker ett gelbatteri. För se i morgon vad det blir. Ted skall hjälpa mig att montera alla kablar.

Lottie och jag avslutar dagen med en flaska Cava, ost och kex,.
Inte så farligt bara man spolar igenom systemet med ljummet vatten och citronsyra när ni är hemma igen låta det stå i systemet några timmar och sen spola ur med rent vatten. 1dl till 10l vatten.
 
Gösta... Var din padda uppkopplad mot internet när ni försökte para den med din eza?

Jag misstänker fortfarande att din eza har fått en rejäl obalans mellan battericellerna, denna obalans ska det inbyggda bms'et ta hand om, men majoriteten av dessa BMS är riktigt dåliga på detta. Hur som helst så borde det gå att para en padda eller mobil mot eza så man får läsa av värdena i batteriet.

Lycka till :)
 
Jag skulle i din sits välja att stå med 230V ansluten när ni inte förflyttar er.
Som jag tolkar dej så klarar du att hålla igång kyl, värme, belysning i nuläget.
Byter du till ett blybatteri så hamnar du i samma sits, du kommer inte att kunna använda någon 230V utrustning på ett sådant batteri.
 
Finns det inte en solregulator i ebl:en?
Gösta,
Om du kommer ihåg så uppförde mitt EZA sig på samma sätt som ditt och jag trodde med att det bara var att byta ut det mot ett annat batteri, men så enkelt är det inte. EZA är ett powerpack som innehåller ett Lithiumbatteri, 70A DC-DC booster + solcellsregulator.
Det innebar att jag fick sätta in ett nytt 130A Ultimatron lithiumbatteri, en 50A DC-DC booster, ny solcellsregulator. JR- larm fixade allt åt mig.

När det gäller kontakt mellan EZA och paddan, har du batteri koden som ska anges vid ihopkoppling?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen