• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Jag vet inte hur avloppen är ordnade i Spanien, men tömma direkt i avlopps brunn eller spola på toalett eller tömma på tömningsplats går väl på ett ut det hamnar väl på samma ställe, men hålla reda på så man inte tömmer i dagvattenbrunn är ju viktigt
 
Jag vet inte hur avloppen är ordnade i Spanien, men tömma direkt i avlopps brunn eller spola på toalett eller tömma på tömningsplats går väl på ett ut det hamnar väl på samma ställe, men hålla reda på så man inte tömmer i dagvattenbrunn är ju viktigt
Hej. Tänkte lite på husbils åkarnas rykte så det inte blir problem för oss i framtiden.
Mvh Umebo
 
Självklart har svensk husbilscampare i Spanien koll på vart avloppet leds.....
Troligtvis är ev.rensbrunn o dylikt på parkeringsplats dimensionerade för att ta emot kemtoa innehåll .....
Spol o sköljmöjlighet finnes så klart?
 
Jo självklart ska man tömma där man ska, bara en förklaring att avlopp är avlopp var på ledningen spelar ingen roll, vi måste sköta oss
Hej. Men det finns skräckupplevelse på en del ställen. Vi har ögonen på oss. I Tommys resa på iberiska halvön finns bild så man får kalla kårar över kroppen kolla där.
Mvh Umebo
 
Dag 180 tisdag 14 / 3.

Soluppgång i La Cala de Mijas.

Visa bilaga 22868



Visa bilaga 22870


Efter frukost gjorde vi "vattenövningen" innan vi körde vidare för att leta reda på en bonde som producerar och säljer ekologiska avokador. Men vi hittade inte fram med hjälp av gps:en.

Därefter kör vi till Sacaba Beach och parkerar på fricampsområdet nära havet.

Visa bilaga 22871

Här är det gott om plats om man vill stå med avstånd. Andra kryper gärna ihop.

Vi tar genast en sväng ner till havet, utan att bada i den hårda blåsten.

Visa bilaga 22873

Efter lunch går vi in till stan för att köpa bikarbonat. Vi har problem med avloppet i handfatet i toarummet. Bikarbonat hade de inte igår varken på Lidl eller Alde.

Går igenom en fin park.

Visa bilaga 22877

En stor och fin hibiskus.

Visa bilaga 22878

Jag har rengjort vattenlåset ett flertal gånger men det har inte hjälpt. Därför har vi provat med bikarbonat och ättiksprit samt hett vatten utan att det har hjälpt. Idag har jag även skruvat loss vattenslangen efter vattenlåset. Där fick jag in en ståltråd ca 20 cm. Men vattnet rinner fortfarande sakta.

På em tog vi en ny promenad utefter havet.

Visa bilaga 22875

Vi går fram till Eddie och Inger. Samtalade en stund med Eddie, som flyger till Sverige i morgon.

Körde 5,9 mil.
Det fanns minst två brunnslock som ej var fastsvetsade på marknadsplatsen.

Så inga problem med att tömma toakassetten. Däremot kunde jag ej lägga ner eller lyfta bort brunnslocket för att köra över hålet och direkt tömma gråvattnet. Men att först tömma gråvattnet i en hink går ju bra och sen tömma på samma sätt som toakassetten.
 
Dag 181 onsdag 15 / 3.

Vid vår frukost börjar det att ljusna.

IMG_20230315_064951.jpg

IMG-20230315-WA0004.jpg

På fm har vi matlag och gör en stor sats pastasås. Har beskrivit det i tråden : matlagning i husbilen - går det.

Jag hämtar kryddor ifrån mellanrummet i det dubbla golvet.

IMG-20230315-WA0003.jpg

IMG_20230315_122628.jpg

På em sitter vi i solen och läser en timme. Därefter tar vi en promenad på stranden och sen badar vi i det förmodligen 15 gradiga vattnet. Det var 25 grader i skuggan mitt å dagen och 21 grader vid 15 tiden.

IMG-20230315-WA0000.jpg

IMG-20230315-WA0001.jpg

Polisen körde två varv här.

Körde inget idag.
 
Hej Gösta, om du vill bada i varmare vatten (runt 40grader) kan jag rekommendera ett ställe där vi är nu och som är gratis och tillgängligt dygnet runt. Man åker vägen mellan Granada och Murcia och tar av mot Züjar och fortsätter rakt igenom den stan och ytterligare c:a 5km. Det sägs att man ska undvika helger då det kan vara mycket folk. Man parkerar på vägen ovanför.DB5B9D83-79AF-4B93-9D1E-9A6C4D351668.jpeg
867CCB0E-A4AA-4EFB-9298-7C2A04151020.png
Koordinater till badetDFF6D322-C4EB-497F-8882-75BB79181A26.jpeg4C326D04-D607-40F0-B725-E8D96FEB8EA8.jpeg
497A5FC4-6742-4881-9531-7E599D2F2496.jpeg
På morgonen var det bara 2 grader i luften så då var det skönt att krypa ner i vattnet.
På dagarna är det riktigt varmt och skönt.
BA63E00E-FC97-47BD-A2DD-23874C3D6024.jpeg
Och så en solnedgångs bild för det gillar ju du Gösta😉

Om admin vill lägga in det här som en upplevelse så är det ok.
 
Hej Gösta, om du vill bada i varmare vatten (runt 40grader) kan jag rekommendera ett ställe där vi är nu och som är gratis och tillgängligt dygnet runt. Man åker vägen mellan Granada och Murcia och tar av mot Züjar och fortsätter rakt igenom den stan och ytterligare c:a 5km. Det sägs att man ska undvika helger då det kan vara mycket folk. Man parkerar på vägen ovanför.Visa bilaga 22950
Visa bilaga 22951
Koordinater till badetVisa bilaga 22952Visa bilaga 22953
Visa bilaga 22954
På morgonen var det bara 2 grader i luften så då var det skönt att krypa ner i vattnet.
På dagarna är det riktigt varmt och skönt.
Visa bilaga 22955
Och så en solnedgångs bild för det gillar ju du Gösta😉

Om admin vill lägga in det här som en upplevelse så är det ok.


Tack för tipset. Verkligen fina bilder.
 
Dag 182 torsdag 16 / 3.

Igår kväll hörde vi mycket hög musik och högt tal och skratt mellan kl 21 och 0,30. Det var mycket störande. Så de gick inte att sova. Funderade ett tag på om jag skulle gå ut och vara med i festen. Men avstod.

Dagens första soluppgångsbild här i Sacaba Beach, med två fartyg. Vi tog naturligtvis många foton. Har även publicerat i de två olika fototrådarna.

IMG_20230316_065641.jpg

Ett med månen och ett fartyg.

IMG_20230316_070928.jpg

Vi hade planerat att vara kvar ytterligare ett dygn. Men med tanke på oväsendet igår kväll bestämde vi oss för att köra vidare österut.

Ett av Lotties barn har hittat en bonde som odlar fina ekologiska avokador här i Malaga- Velez. Lottie vill gärna åka dit och se på odlingen och även handla naturligtvis. Så vi ställer in gps:en men det gick inte så bra för vi hamnade i ett industriområde. Vi fortsatte ästerut och tog av A 7:an vid Malaga - Velez. Stannade på en bensinstation och frågade efter företaget. En mycket hjälpsam kvinna ställde in koordinaterna på Lotties tel. Så då körde vi vidare. Men vägen blev smalare och smalare och till slut sa Lottie att vi ger upp. För här tror jag inte att vi kommer längre, eftersom det ser väldigt smalt ut, dessutom denna varningsskylt.

IMG_20230316_101440.jpg

Det var bara att vända vid vägskälet. Nu bestämde vi oss för att köra till Torrax Costa. Där jag tidigare har sett en bra camping på en liten höjd med utsikt över Medelhavet.
De hade bara en plats ledig, men den var inte mot havet. Skulle kosta 19 euro med el. Vänder igen och kör upp ca 900 meter till campingen El Pino, där vi campade i februari 2019. Kom fram vid 11 - tiden. Det fanns flera platser att välja på till en kostnad av 15 för platsen och 5,50 för el.
Jag vill gärna stå på el nu eftrsom vi har fricampat i nästan en vecka och jag tror att batteriet behöver extern ström eftersom vi inte har kört så många mil de senaste dagarna.

IMG_20230316_174959.jpg

När jag har parkerat letar jag efter elskåpet. Finns inget på själva tomten eller hos grannen, så jag går utefter vägen en bit och hittar skåpet. Går hem och tar ut mina två elkablar från garaget.
Sen blir det till att grädda pankakor till lunch med jordgubbssylt ifrån Marrakech.
Efter lunch träffar jag på ett svensk par som står i närheten. Det var trevligt att träffa en av min läsare irl.
Några timars solande fick jag även.
Vi tog en promenad på sen em. för att titta på landskapet och alla odlingar.
De använder mycket plast för att täcka odlingarna. Vilket inte är speciellt bra för klimatet, har jag hört. Vi lär producera 9300 kg plast per sekund.

IMG_20230316_165716.jpg

Även havet vill jag ju fota.

IMG_20230316_170552.jpg

På tillbakavägen såg jag fina kantstenar, med vågig topp.

IMG_20230316_170735.jpg


Körde 9,5 mil idag. Fortsätter mot Almeria i morgon.
 
Dag 182 torsdag 16 / 3.

Igår kväll hörde vi mycket hög musik och högt tal och skratt mellan kl 21 och 0,30. Det var mycket störande. Så de gick inte att sova. Funderade ett tag på om jag skulle gå ut och vara med i festen. Men avstod.

Dagens första soluppgångsbild här i Sacaba Beach, med två fartyg. Vi tog naturligtvis många foton. Har även publicerat i de två olika fototrådarna.

Visa bilaga 22963

Ett med månen och ett fartyg.

Visa bilaga 22969

Vi hade planerat att vara kvar ytterligare ett dygn. Men med tanke på oväsendet igår kväll bestämde vi oss för att köra vidare österut.

Ett av Lotties barn har hittat en bonde som odlar fina ekologiska avokador här i Malaga- Velez. Lottie vill gärna åka dit och se på odlingen och även handla naturligtvis. Så vi ställer in gps:en men det gick inte så bra för vi hamnade i ett industriområde. Vi fortsatte ästerut och tog av A 7:an vid Malaga - Velez. Stannade på en bensinstation och frågade efter företaget. En mycket hjälpsam kvinna ställde in koordinaterna på Lotties tel. Så då körde vi vidare. Men vägen blev smalare och smalare och till slut sa Lottie att vi ger upp. För här tror jag inte att vi kommer längre, eftersom det ser väldigt smalt ut, dessutom denna varningsskylt.

Visa bilaga 22972

Det var bara att vända vid vägskälet. Nu bestämde vi oss för att köra till Torrax Costa. Där jag tidigare har sett en bra camping på en liten höjd med utsikt över Medelhavet.
De hade bara en plats ledig, men den var inte mot havet. Skulle kosta 19 euro med el. Vänder igen och kör upp ca 900 meter till campingen El Pino, där vi campade i februari 2019. Kom fram vid 11 - tiden. Det fanns flera platser att välja på till en kostnad av 15 för platsen och 5,50 för el.
Jag vill gärna stå på el nu eftrsom vi har fricampat i nästan en vecka och jag tror att batteriet behöver extern ström eftersom vi inte har kört så många mil de senaste dagarna.

Visa bilaga 22985

När jag har parkerat letar jag efter elskåpet. Finns inget på själva tomten eller hos grannen, så jag går utefter vägen en bit och hittar skåpet. Går hem och tar ut mina två elkablar från garaget.
Sen blir det till att grädda pankakor till lunch med jordgubbssylt ifrån Marrakech.
Efter lunch träffar jag på ett svensk par som står i närheten. Det var trevligt att träffa en av min läsare irl.
Några timars solande fick jag även.
Vi tog en promenad på sen em. för att titta på landskapet och alla odlingar.
De använder mycket plast för att täcka odlingarna. Vilket inte är speciellt bra för klimatet, har jag hört. Vi lär producera 9300 kg plast per sekund.

Visa bilaga 22979

Även havet vill jag ju fota.

Visa bilaga 22982

På tillbakavägen såg jag fina kantstenar, med vågig topp.

Visa bilaga 22984


Körde 9,5 mil idag. Fortsätter mot Almeria i morgon.
Godmorgon. Gösta och Lottie jag såg att du har en spegel ovan framrutan var har du fått tag i den och hur sitter den fast.
Mvh Umebo
 
Dag 183 fredag 17 / 3.

Vi lämnar fricampingområdet i Sacaba Beach på morgonen för att köra österut.
Stannar och handlar på en Carrefourbutik. Jag tycker att de har högre kvalite än Lidl och Alde.
Vi kör i huvudsak på N 340 för vi tycker att det är trevligare än på A 7:an, som finns högt upp på bilden nedan.

IMG-20230317-WA0010.jpg

Landskapet utmed N 340.

IMG-20230317-WA0004.jpg

Vi stannar för natten på en stor p.plats i Adra. Där stod jag på nyåret 2021 - 22.

IMG_20230317_152435.jpg

Med bra avstånd till varandra. Vi var mellan 10 och 15 hb.

IMG_20230317_152601.jpg

På em tog vi en lång promenad in mot staden och hamnen. Såg ett antal hb stående på en udde vid hamnen.

Körde 11,5 mil.


Dag 184 lördag 18 / 3.

Kör vidare på fm. Stannar till på Lidl för att handla basvaror. Idag råkade jag komma upp på A 7:an. Körde en kort stund innan jag återvände till N 340.

Körde fram till Almeria. Såg att det var marknad bakom konserthuset. Men längst bort, granne med den fina parken kunde vi köra in och parkera, som fricampar.

Började med att laga och äta lunch. Gick sedan in på marknaden och köpte lite avokado, sötpotatis och tomater.

På em blev det en promenad i parken. Bilder därifrån finns i början på denna tråd. Jag var här i november. Då var det flamecodansuppvisning, en vanlig onsdag.

Till middag åt vi avocado med majonäs, citrondroppar och färska gambas ( räkor ). Till efterrätt färska stora jordgubbar med grädde från en spreyburk. Det var första gången i mitt liv som jag hade köpt spreyburksgrädde. Har ätit det tidigare på någon cafeteria.

Jordgubbarna var smaklösa. Vi köper inga flera om de är så här stora.


Körde 6,0 mil. I morgon skall vi upp i bergen och bada i en 40 gradig varm källa.
 
Vi var och badade varm källa norr om Zujar mitt i veckan och det gick bra att få plats för HB. Jag vet inte men läste på park4night att man skulle undvika helger=mycket folk. Vi är nu vid playa de Retamar 15km öster om Almeria och hade tänkt cykla dit imorgon.
 
Dag 185 söndag 19 / 3.

Jag gick upp redan kl 05,20. För vi hade igår bestämt att lämna Almeria tidigt. För att köra upp till bergen norr om Zujar och bada i den varma källan. Lär vara ca 40 grader. Vi vill komma tidigt för att vara säkra på att få en lämplig p plats, innan en massa spanjorer kommer med sina personbilar.

Vi kör motorvägen A 92 till Guadix sen A 92N till Zujar därefter en smal och kurvig liten väg fram till badet.

Gasen i min spanska P11:a tog slut i går. Så jag stannar på sex olika Repsolstationer för att försöka byta den mot en full. Ingen station hade propan, bara butan. Jag vill inte blanda. Men det kanske fungerar med butan här i Spanien.

Om några dagar hittar jag nog en station som har propan.

När vi kom fram hittade vi en bra plats uppe på vägen innan nedförsbacken till badet. Jag vågade inte köra nerför den jättebranta backen.

IMG_20230319_111603.jpg


Sista biten ner är endast för gående.

IMG_20230319_111934.jpg

En stor varm källa. Med en lerig botten. Några smörjde in sig med lera i ansiktet och på överkroppen.

IMG_20230319_112130.jpg

Lite svårt att ta sig ner i vattnet.

IMG_20230319_112812.jpg

Men skönt när man väl är i.

IMG_20230319_112843.jpg

Vattnet var mycket grumligt.

Var väl i ca en timme.

Vi körde vidare till parkeringen vid IKEA i Murcia. Såg endast fyra svenskreggade hb.

Vi stannar bara en natt. Kör vidare till kusten i morgon.

Körde 38,3 mil.
 
Dag 186 måndag 20 / 3.

Vi går upp tidigt för att åka till kusten och bada, dock ej i någon varm källa.
Blev lite problem vid några rondeller. Gps:en hade inte samma förslag som Lottie hade på google maps. Men efter en stund var de överens.
När vi kom fram till staden San Pedro del Pinatar vid kusten körde vi runt lite innan vi kom fram till havet och det speciella stället för gyttjebadet. Här parkerar jag på gatan närmast havet.

IMG_20230320_092637.jpg

Vi tar med oss badkläder och går direkt ut på piren för att se oss om och bada.

IMG_20230320_093141.jpg

Ser först många fina Flamingo fåglar i avsaltningsanläggningen.
IMG_20230320_093606.jpg


IMG_20230320_094508.jpg

Piren är mycket lång och det finns särskilda badbryggor med trappor ner i vattnet som endast år upp till knäna.

IMG_20230320_120633.jpg

IMG-20230320-WA0001.jpg

Det var nog ca 17 grader i vattnet.
Efter badet går vi hem och äter lunch.
Därefter åter ut på den långa piren. Ser en skylt som visar att den är 2,7 km lång. Vid dess slut finns staden La Manga del Mar Menor. Vi gick inte in i den stan utan vände här vid kvarnen. Vi var i La Manga för tre år sedan.

IMG_20230320_124037.jpg

På tillbakavägen får vi uppleva en flygövning med fem plan.

IMG-20230320-WA0008.jpg

De gjorde många olika övningar, bl.a flera loopingar och de korsade varandra.

På em tog jag ut solstolar och bar ner till stranden. Där åt vi min hemmagjorda glass.

IMG-20230320-WA0003.jpg

Körde 9,3 mil. I morgon går färden vidare norrut. Vi skall hälsa på en av mina kusiner i Guardamar del Segura.
 

Bilagor

  • IMG_20230320_094549.jpg
    IMG_20230320_094549.jpg
    2,3 MB · Visningar: 16

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen