• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Kör hem på Torsdag fm. Funderar så smått att Göra en Evenparkering på hemvägen, funderar skarpt på att köra en annan väg och där har jag inga färdiga ställen att stanna på. Jag brukar ju planera i förväg men färjebolagens hutlösa priser i närheten av påsken har fått mej att avstå att boka. Jag har 121 och är nästan för välkänd i receptionen efter mina eskapader. Det finns mycket lediga platser nu eftersom folk reser hem och spanjorerna har bokat upp det mesta den 1 april.
20230320_171240(0).jpg
Var bara 25grader i polen igår, det har varit över 30gr tidigare.
 
Senast ändrad:
Dag 187 tisdag 21 / 3.

Vi tar det lungt på fm. Efter lunch åker vi till Torrevieja för att "skåda in" en staty på en svensk som råkade få fel på sin båt och blev förtjust i området och bosatte sig där med sin familj. Sedan grundade han den första "svenskkolonin" på Costa Blanca

IMG_20230321_122709.jpg

IMG_20230321_122544.jpg

IMG_20230321_122746.jpg

Därefter åkte vi till en av mina kusiner, som har en lägenhet i Guardamar del Segura. Tack Ingrid och Janne för en trevlig stund på er takterass med gott fika.

Sen bar det av till camping Bahia i Santa Pola. Tack Bengt för att vi äntligen hade möjlighet att träffas och för en trevlig stund vid polen.

IMG-20230321-WA0003.jpg

Vi har nu nattparkerat vid havet i Calas del Cabo strax norr om Santa Pola. Med en fin havsutsikt. Här finns ytterligare tre hb.

IMG_20230321_191427.jpg

Körde 7,2 mil. I morgon kör vi till Altea.
 
Det var even som betalade för oss tre, han kommer väl och hälsar på har ju lite bekymmer med bilen. Kanske redan är där?
Stämmer Lottie och Gösta är på ingång till Altea. Flaggorna är hissade, Borgmästaren informerad, verkstan och rörmokaren väntar på bilen för att fixa den och jag har varit på banken så jag kan betala ölen…

Tommy
 
Dag 188 onsdag 22 / 3.

Vi börjar dagen med en promenad på strandpromenaden. Ser en yngling som går ner på stenarna för att bada.
Vi kör sedan utefter havet mot Altea. Både Lottie och jag undviker helst motorvägarna. Vi ser jättemånga hb som fricampar utefter Strandvägen mellan Santa Pola och Alicante.

Vid lunchtid anländer vi till p platsen i Altea. En av de sex markerade p platserna för hb var ledig. Så nu står jag där jag har stått många gånger de sista åren.

IMG_20230322_114528.jpg

Den bredaste platsen utmed muren var ledig.

Efter lunch gick vi till Mercadona för att handla.
Googladde på fotvård. Finns tydligen tre st här. Vi hittade en och bokade en tid till imorgon sen em.

Vi stannade på ett av torgen och beställde en varsitt glas Sangria.

IMG_20230322_183113.jpg

Fick vänta jättelänge på glasen så att jag funderade allvarligt på att lämna stället. Med det tyckte Lottie inte att vi kunde göra, eftersom vi hade beställt.

Sangrian smakade bra, när den väl kom.

Gick sen hem. Carola och Tommy kom och meddelade att vi har en verkstadstid kl 11 i morgon.


Körde 8,1 mil.
 
Dag 188 onsdag 22 / 3.

Vi börjar dagen med en promenad på strandpromenaden. Ser en yngling som går ner på stenarna för att bada.
Vi kör sedan utefter havet mot Altea. Både Lottie och jag undviker helst motorvägarna. Vi ser jättemånga hb som fricampar utefter Strandvägen mellan Santa Pola och Alicante.

Vid lunchtid anländer vi till p platsen i Altea. En av de sex markerade p platserna för hb var ledig. Så nu står jag där jag har stått många gånger de sista åren.

Visa bilaga 23184

Den bredaste platsen utmed muren var ledig.

Efter lunch gick vi till Mercadona för att handla.
Googladde på fotvård. Finns tydligen tre st här. Vi hittade en och bokade en tid till imorgon sen em.

Vi stannade på ett av torgen och beställde en varsitt glas Sangria.

Visa bilaga 23185

Fick vänta jättelänge på glasen så att jag funderade allvarligt på att lämna stället. Med det tyckte Lottie inte att vi kunde göra, eftersom vi hade beställt.

Sangrian smakade bra, när den väl kom.

Gick sen hem. Carola och Tommy kom och meddelade att vi har en verkstadstid kl 11 i morgon.


Körde 8,1 mil.
Hej. Gösta nu står vi där ni stod i natt de är en trevlig plats heller hur.
Mvh Umebo
 
Dag 189 torsdag 23 / 3.

Strax före kl 11 kör vi till Fiatverkstaden för att få generators status undersökt. En av mekanikerna var fast på Bilprovningen p.g.a. strejk där. Så vi blev tillsagda att vänta en timme. När väl den andra mekanikern kom ut till oss gjorde han endast mätningar på startbatteriet, som visade 12,28 V. Vilket är lite lite, men ingen större fara.
Jag trodde att de skulle undersöka själva generatorn. Så jag ringde till en husbilsfirma i Sverige för att höra hur de skulle göra. De mäter i första hand på liknande sätt. Talade även om att ev kan kolen vara dåliga.
Jag får nog låta en Fiatverkstad i Västerås undersöka.

Lottie och jag tog en promenad utmed strandpromenaden.

På em knackade Umeåbo, Lasse, på dörren. Han hade parkerat här bredvid oss på den markerade hb platsen. Jag fick låna en "vajer" på ca 180 cm, för att rensa avloppet från handfatet i toarummet.

Så det blev till att lägga sig på golvet igen. Jag fick in "vajern" ca 175 cm sen tog det stopp.
Fick dock ut en del smuts. Kokade sen vatten och hällde i. Men det löste inte upp stoppet. Lasse försökte med " vajern". Med samma dåliga resultat. Sen hämtade han sin sugpropp.
Tack Lasse för all din hjälp.

Till kvällen var vi bjudna till Carola och Tommy på middag.
Efter en välkomstdrink och lite tilltugg visade Tommy oss runt i deras flervåningsbostad.

Högst upp har de en fin takterass med en fantastisk utsikt över havet.

IMG-20230324-WA0000.jpg

Tack Carola och Tommy för en mycket trevlig kväll med underbar god mat.


Körde 9 km.
 
Dag 190 fredag 24 / 3.

Vi lämnar Altea efter att ha fyllt upp med nytt färskt vatten, som vi fick bära i vattenkannor.

Kör norröver på vanlig landsväg så nära havet som möjligt. Många rondeller och genom små samhällen.
Stannar i Denia för lunch. Går ner till havet för ett uppfriskande dopp i havet. Satt och läste i solen en timme under tiden som Lottie tog en promenad.
Vi fortsatte till naturområdet el Saler.

IMG_20230324_175705.jpg

Där vi efter en hel del försök på olika p platser till slut hittade en som var tillräcklig lång.

IMG_20230324_181606.jpg

Här är p.platserna markerade med stockar. Pratade en stund med det franska paret som står framför oss. Här är det många hb. De flesta står med med bra avstånd från varandra.

Vi tar en promenad ner till havet.


IMG_20230324_181942.jpg

Högst upp ser man industrier i Valencia.

IMG_20230324_182004.jpg

Avslutar med solnedgången

IMG_20230324_191517.jpg
IMG_20230324_191521.jpg

Körde 14,3 mil
 

Bilagor

  • IMG_20230324_182006.jpg
    IMG_20230324_182006.jpg
    1,8 MB · Visningar: 13
Dag 191 lördag 25 / 3.

Igår kväll bestämde vi oss för att stanna ett par dagar här i detta fina naturområde. Vi skall ju inte komma för tidigt in i Frankrike.

Soluppgången redan vid sjutiden.

IMG_20230325_071000.jpg

Men i morse såg vi en gul varningslampa vid toan. Det är hög tid för tömning. Typiskt, när vi har hittat en bra plats. Så vi behöver lämna den.

Nåväl, vi kollar in här på tömningsplatser och hittar en före Valencia och en efter.
Men de adresserna fanns inte på min gps. Så det blev till att köra efter telefonen vilket är svårt. Den närmaste missade vi. Men den andra i Casas de Queralt lyckades vi att hitta. Kom fram före lunch. Fanns en bra plats med avstånd från de närmaste.

IMG_20230325_115624.jpg

Vi börjar med att göra crepes med champinjonsstuvning till lunch.
Pannkakorna är gräddade och nu fräser Lottie svampen.

IMG_20230325_121512.jpg

IMG_20230325_123639.jpg

Efter lunchen blev det någon timme i solstolen. Men det började att blåsa kraftigt så jag återvände in.

Tack Carola för de fina hjortronen som vi fick. Lottie gjorde sylt på de idag.

IMG-20230325-WA0011.jpg


Tog en promenad på stranden.

IMG_20230325_173310.jpg


IMG_20230325_173316.jpg

Till en tidig middag blev det pannkakor med hjortronsylt och vispgrädde - läckert!

IMG_20230325_175542.jpg

IMG-20230325-WA0009.jpg

Körde 5,5 mil.
 
Dag 191 lördag 25 / 3.

Igår kväll bestämde vi oss för att stanna ett par dagar här i detta fina naturområde. Vi skall ju inte komma för tidigt in i Frankrike.

Soluppgången redan vid sjutiden.

Visa bilaga 23240

Men i morse såg vi en gul varningslampa vid toan. Det är hög tid för tömning. Typiskt, när vi har hittat en bra plats. Så vi behöver lämna den.

Nåväl, vi kollar in här på tömningsplatser och hittar en före Valencia och en efter.
Men de adresserna fanns inte på min gps. Så det blev till att köra efter telefonen vilket är svårt. Den närmaste missade vi. Men den andra i Casas de Queralt lyckades vi att hitta. Kom fram före lunch. Fanns en bra plats med avstånd från de närmaste.

Visa bilaga 23241

Vi börjar med att göra crepes med champinjonsstuvning till lunch.
Pannkakorna är gräddade och nu fräser Lottie svampen.

Visa bilaga 23245

Visa bilaga 23242

Efter lunchen blev det någon timme i solstolen. Men det började att blåsa kraftigt så jag återvände in.

Tack Carola för de fina hjortronen som vi fick. Lottie gjorde sylt på de idag.

Visa bilaga 23249


Tog en promenad på stranden.

Visa bilaga 23247


Visa bilaga 23248

Till en tidig middag blev det pannkakor med hjortronsylt och vispgrädde - läckert!

Visa bilaga 23250

Visa bilaga 23251

Körde 5,5 mil.
Vad roligt att hjortronen kom till användning 👌🏽👏🏽
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen