• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Hej alla vänner !

Nu är det äntligen dax för en utlandsresa.

Sitter just nu på DFDS-färjan till Paldinski i Estland.

Har bokat hytt för att sova bekvämt.

Kör som vanligt utan något speciellt mål. Stannar gärna vid någon nationalpark. Har läst att det finns en öster om Tallin vid Finska viken.

Den grova planeringen är att köra söderöver till Polen. Tar i slutet av oktober eller början av november färja över till Skåne. Blir där några dagar för att sedan färja till Tyskland. Kör sedan till Frankrike, Spanien och förhoppningsvis till Marocko i vecka ett 2023.
Är gärna där i nästan tre månader innan färden går norrut.

Kommer till Sverige i början av maj månad om allt går som planerat och utan några allvarliga missöden.

Kör försiktigt därute och ta väl hand om er.
 
Det här kommer jag att följa med ännu större intresse än tidigare resor eftersom jag själv har planerat en liknande resa under några år men pandemin har hittills satt stopp för det. Mina föräldrar var Estlandssvenskar så jag brukar ibland besöka Estland och mina syskons hus som ligger i Rikull nära Dirhamn (nordvästra hörnet av Estland) fast då med personbil. Nu till sommaren kanske resan äntligen blir av så jag hoppas kunna ta till mig den flödande informationen som Gösta brukar dela med sig av.
 
Det här kommer jag att följa med ännu större intresse än tidigare resor eftersom jag själv har planerat en liknande resa under några år men pandemin har hittills satt stopp för det. Mina föräldrar var Estlandssvenskar så jag brukar ibland besöka Estland och mina syskons hus som ligger i Rikull nära Dirhamn (nordvästra hörnet av Estland) fast då med personbil. Nu till sommaren kanske resan äntligen blir av så jag hoppas kunna ta till mig den flödande informationen som Gösta brukar dela med sig av.
Hej Morris!

Vilket sammanträffande.

Jag kom in med färjan till Paldiski som ligger strax nv om Dirhamn.

I den broschyr som jag tog på färjekontoret så finns det två intressanta markeringar i ditt område.

1. Pöösaspea promontory. En hög intressant byggnad på en udde.

2. Camping Roosta Puhkekula.

Jag hoppas att du tar dit hit.

/ Gösta
 
Paldiski har jag "landat" i några gånger men åker oftast via Tallin. Roosta Camping ligger inom cykelavstånd från våra tomter som vi har och Pöösaspea ligger bara lite längre bort fast åt andra hållet. Egentligen är det Roslep som mina föräldrar är uppvuxna i innan dom tvingades fly till Sverige men det är ett mindre samhälle. Du kommer att hitta ganska många intressanta byggnadsverk från Sovjettiden i området men flertalet är plundrade. Dirhamn (Dirhami) skulle jag rekommendera för ett besök, en fin hamn med en bra restaurang och en liten handlare som tar hem det du behöver till dagen efter om dom nu inte skulle ha det hemma på hyllan. Handlaren, kallas för Slavic eller Slava, talar för övrigt hygglig svenska (och en hel del andra språk). För övrigt är det inte direkt ovanligt att man stöter på "gammelsvenskan" i dom områdena.

Lycka till på resan.

/Leffe
 
För den som är intresserad av stugrenoveringen i Gammalkil kommer här lite info.

I oktober 2021 blev det klar på insidan, förutom städning som vi medvetet sköt på till våren. Eftersom jag skulle åka till Spanien i November.

Jag kom tillbaka till Sverige i slutet av februari 2022. Ställde av hb:n hos Jonas i mars och april. Tog tåget ifrån Ramnäs till Västerås ( ca tre mil) för 77 kr. När jag åkte de ca 12 milen till Sthlm för att träffa Lottie kostade det 90 kr. Att köra hb skulle ha kostat ca 300 kr -- så visst kostar dieseln mer än det smakar.

I maj åkte Jonas och jag till stugan för att se till den och städa samt förbereda för inflytt med att köpa madrasser mm mm. Vi kollade även att det fanns vatten i brunnen. Det var endast någon halvmeter i den grävda, ej borrade brunnen. Vi gjorde även två väggar till en utedusch i anslutning till stugan.

I juni tog vi dit kyl o frys samt en del möbler.

I julli var Jonas där med sina barn för att fira semester några dagar. På "tappen" i Ryd tankade han ca 2 x 20 lit färskvatten i två plastdunkar för driks- och matvatten. Men vattnet tog slut i brunnen efter ett dygn. Så nu hoppas vi att det regnar ordentligt i höst och att det blir ordentligt med snö. Hörde på nyheterna att det en dag hade kommit 115 mm i Malmslätt, som ligger i närheten. Men det behöver komma vatten under flera än en dag.

Så semestervistelsen blev kortvarig.

I augusti skrapade och målade vi vindskivor och fönster- och dörrfoder.
 
Paldiski har jag "landat" i några gånger men åker oftast via Tallin. Roosta Camping ligger inom cykelavstånd från våra tomter som vi har och Pöösaspea ligger bara lite längre bort fast åt andra hållet. Egentligen är det Roslep som mina föräldrar är uppvuxna i innan dom tvingades fly till Sverige men det är ett mindre samhälle. Du kommer att hitta ganska många intressanta byggnadsverk från Sovjettiden i området men flertalet är plundrade. Dirhamn (Dirhami) skulle jag rekommendera för ett besök, en fin hamn med en bra restaurang och en liten handlare som tar hem det du behöver till dagen efter om dom nu inte skulle ha det hemma på hyllan. Handlaren, kallas för Slavic eller Slava, talar för övrigt hygglig svenska (och en hel del andra språk). För övrigt är det inte direkt ovanligt att man stöter på "gammelsvenskan" i dom områdena.

Lycka till på resan.

/Leffe

Tack för info Leffe!

Känns ju trevligt att kunna tala svenska här.
 
Dag två 14 sep 2022.

Resan började egentligen i söndags efter att jag hade lämnat mina röstsedlar i vallokalen i Östra Mälarstrand i Västerås. Körde på em till Lottie i Liljeholmen för att tillsammans se valvakan på tv.

Lotties födelsedag på måndagen firade vi med att blocka lingon i Haninge och lunch i hb:n på parkeringen i Tyresta Nationalpark.

Där blev i överraskade av min bror och hans sambo som kom för att uppvackta Lottie.

Det blev en trevlig em. På kvällen körde vi tillbaka till Lotties lägenhet.

Min höstresa tog fart på tisdag morgon för färd till Kapellskär för vidare färjefärd till Estland.

IMG_20220914_075818.jpg

Färjan avgick kl 21 svensk tid och kom fram kl 8,30 Estnisk tid som är en timme före oss. Så tiden på kortet är Estnisk tid. Telefonen känner tydligen av tidsskillnaden.

Jag fick en fyrabäddshytt, fast det hade jag inte beställt. Synd att personalen inte hade vänt upp överslafarna, för det var lite knepigt att gå ur sängen upptäckte jag i morsse.

IMG_20220914_063812 - kopia.jpg

Det blåste mycket hela dagen igår liksom även på kvällen och natten. Så det var bra att det fanns många räcken att hålla sig i på toa och dusch, för det "rullade" ordentligt.

IMG_20220914_063833 - kopia.jpg

Strax före kl 07 öppnade restaurangen för en vanlig buffefrukost, som kostade 12,50 Euro. När jag i november tog Finnlines fäjra från Malmö kostade det 8 Euro. Två rätter var nya för mig. 1. En typ av flera lager av tunna pankakor med en vit fyllning, som kan ha varit kvarg eller något liknande. 2. Något som jag trodde var små potatisbullar - men det var det inte. Det var något slags korn.

Tyvärr fanns det ingen möjlighet att få köpa till 220 v till kylskåpet. Kl 18 igår körde jag på färjan och stängde av gasflaskornas huvudkranar. Då var det minus en halv grad i kylskåpet och i morse kl 7,45 svensk tid va det tre plusgrader i skåpet. Nästan 14 timmar utan energi och endast 3 och en halv grads stigning. Det tycker jag är förvånadsvärt bra.

Jag ställde nu in gps:en på Tallin. Tänkte köra in till stan för att se om det möjligtvis kunnde finnas en lämplig stor parkering för mig. Så att jag kunnde ta en promenad i stan och ev gå på restaurang och testa något spännande att äta.

Men det verkade som om att gps:en endast körde i utkanten av stan. För jag såg inte något som liknade en stadskärna. Kan ju ev bero på att det kan finnas viktbegränsning som gps:en tog hänsyn till. Så det blev ingen promenad i duggregnet. Såg dessa drivmedelspriser

IMG_20220914_101741.jpg

som är väsentligt lägre än i Sverige. Kan det vara så att vår höga reduktionsplikt visar sig? Jag gick fram och lyfte på lpg hantaget. Tyvärr kände jag inte igen kopplingnen. Det här var en obemannad station så jag kunnde ej fråga om de har en adapter. Som tur var så tankade jag fyllt med lpg i Haninge i måndags. Så jag behöver inte tanka i Estland. Men jag skall stanna vid en bemannad station och kolla om mina nuvarande adapter passar eller om stationen har någon som jag kan köpa.

På en annan station såg jag att priset för CNG var 4,889. Skönt att jag inte använder det.

Nu satte jag kurs på naturreservatet öster om Tallin utefter vägen ( E20) mot Narva och landet som jag ej vill nämna vid namn.

Jag stannar vid en badplats i Loksa.

IMG_20220914_114451.jpg

Där fanns redan en franskreggad plåtis. Jag tar en promenad i området - ser ett märkligt hus

IMG_20220914_115341.jpg

Går in och upptäcker att det är en toa - men ingen dörr att stänga om sig - för de som vill använda den. Skönt med egen "anläggning".

Nästa bild visar ett omklädesrum för en person

IMG_20220914_115716.jpg

Syns ett lekredskag i bakgrunden. Det fanns många andra ställningar och gungor samt en fotbollsplan och ställningar för att sätta upp vollybollnät.

Sanden på stranden är myckt finkornig och mjuk att gå på. Badet är mycket långgrunt och ingen brygga att gå ut på. Det blåser och är mulet inte vad jag tycker är badväder idag.

IMG_20220914_115841.jpg

På em tar jag en promenad i skogen. Ser detta monument och blir nyfiken. Tyvärr har några klåfingriga varit framme.

IMG_20220914_143145.jpg

IMG_20220914_143159.jpg

fortsättning följer
 
Dag 2 forts


IMG_20220914_143523.jpg

IMG_20220914_143335.jpg

Längst ner ser jag 18 augusti 1906.

IMG_20220914_143357.jpg

Om det finns någon här som kan estniska så för du gärna skriva in en översöttning här i tråden. Det skulle jag uppskatta.


Det finns gått om blåbärsris i skogen här.

IMG_20220914_150556.jpg

På den norra delen av strandet får man inte bada. Längre bort finns ett fabriksområde, som syns på bilden.

IMG_20220914_143901.jpg


Infotavla som jag ej kan läsa och förstå - men bilderna talar ju sitt tydliga språk.

IMG_20220914_144244.jpg


Körde 14,7 mil idag
 
Härligt att få hänga med på din nya resa, lättsamt skrivet, bra info och fina foto som vanligt!
Kör försiktigt och ha en riktigt fin resa, så hoppas jag verkligen att du slipper klåfingrigt bus den här gången.
Hälsningar
Peter
 
Ska bli trevligt att följa din resa.
Jag ska sälja huset jag bor i och och försöka hitta ett litet billigt hus med garage så jag kan hålla på med mina hobbyfordon när jag är hemma.
Hittar jag inget innan nyår så drar jag söderut och övervintrar i värmen. Får se vart jag hamnar.
Kör försiktigt!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen