Dag 169 fredag 3 / 3.
Soluppgången genom bodelsdörren,
Nu är det ganska ljust kl 7,30.
Idag cyklade jag iväg före kl 09 till Carrefour för att handla det som inte fanns på Lidl igår. 24 pack ägg, 3,74 Euro som blir ca 1,75 sek per st och 1 lit vispgrädde 6,09 x 11,20 blir 68,21. Jag tycker att grädden är dyr. Har aldrig köpt en liter i Sverige så jag kan inte jämföra. I Marrocko betalade jag 13,50 för 3 dl vilket blir 45,00 för en lit, alltså väsentligt billigare än i Spanien. Köpte även lite annat, när jag ändå var där och hade plats i ryggsäcken och sadelväskorna. Kan ju inte storhandla när jag cyklar.
Det tog lite drygt 5 min att cykla.
Tog fram min solstol efter att jag hade plockat in matvarorna. Ställde sedan in cykeln i garaget. För jag planerar inte någon ny cykeltur under helgen. Satt ute en timme och läste i det vackra solskenet, nästa vindstilla idag.
Till lunch blev det smörstekta champinjoner till förrätt och kummelfile, kokt potatis, gröna ärtor och tomat samt öl till huvudrätt.
Packetet räcker till två luncher.
Knäckebrödet är från Sverige resten är köpt här på plats.
Igår blev det endast smärstekta champijoner till middag, med ett glas vitt vin.
På fm lämnade två svenska hb och på em kom två nya. Så det verkar att alltid finnas svenskar här närmast restaurangen. På etagen ovanför har jag inte sett någon svenskreggad hb.
An min Alou Vera behandling: jag är inte till 100 % befriad från torra flagor. Trots att jag har smörjt in mig varje dag efter att jag påbörjade behandlingen i slutet av vistelsen i Marrakech. I januari 2019 var jag till en vårdcentral och fick recept på två olika salvor som jag skulle smörja in mig med. Det blev en stor skillnad. Men de sista åren har jag inte smörjt in mig varje dag eller inte ens varje vecka. Så huden har haft torra flagor fast i liten omfattning, de sista åren. Jag har läst att man aldrig kan bli helt fri. Inte ens med svensk medicin / salvor och jag tror inte att Alou Vera kan åstadkomma underverk. Eftersom mannen i Marrackech sa fyra dagar och nu har det gått tre veckor.
Lite statistik.
Jag kom in i Tyskland den 1:a novenber och in i Marrocko 3:e december.
I nov köpte jag livsmedel för ca 2000 kr
i dec 900 kr
I jan. 1900 kr
Kom tillbaka till Spanien den 15 / 2.
Det är omöjligt att få en rättvisande statistik. Eftersom jag hade med mig en hel del basvaror ifrån Sverige. Det som köps in en månad kanske inte används den månaden utan i nästa. Hade nog med mig en hel del ifrån Spanien eftersom krontalet för dec är så lågt och sedan blev det högt i jan. 1 / 11 t.o.m 31 / 1 är tre månader och inköpen blev 4800 vilket blir 1600 i genomsnitt. I Sverige handlade jag livsmedel för ca 2500 kr / mån. Jag räknar in öl i redovisningen.
På em var det 20 grader men det började att blåsa igen så jag gick in vid 16 tiden. Nu vid 19,30 börjar det att bli mörkt och det är 16 grader ute,
Gjorde en ny sats med glass.
Nu skall det bli smörstekta champinjoner till middag samt vin. Sedan kanske lite deliost och kex.