• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Välkommen till Bahia camping som just nu är satt under ett åskväder väntar på att torktumlaren ska bli klar men den fungerar visst omvänt.
Dina problem med kort har jag inte upplevt, dock var det så tidigare men mycket ändrades efter faderns bortgång i familjeföretaget vänligheten hjälpsamheten kvarstår och inga problem med kortbetalning. Enda gången man behöver kontanter är på marknaden men även där fungerar det oftast. Sen kostar det 10eu att bli klippt av en professionell hårfrisörska och 11? euro för att fixa fötterna vilket för mej varit en välsignelse!
Den onormala kylan verkar kvarstå ett tag till faktiskt är natt kylan värre här ibland.
Bra ställe att landa på för att umgås med svenskar och tvätta tömma och fylla. Man förbereder för den spanska invasionen till påsk fick meddelande idag att 1 april är platsen uthyrd men då ska jag vara bra mycket närmare hemorten.

Tack Begnt!

Jag har läst att det är mycket små tomter på Bahia. Min hb är 8,8 m lång och 3,35 m bred.
Men det skall visst ha blivit ett nytt område med större tomter. Stämmer det?
 
Dag 168 torsdag 2 / 3

Det är fortfarande kyligt på morgonen och hela fm.
Tog fram cykeln idag. Skall cykla till stan och handla på Lidl om jag hittar den butiken, skall enl uppgift vara ca 700 - 800 meter bort. Blir säkert längre första gången innan jag hittar den kortaste vägen.

Efter en tidig lunch drar jag iväg, utan batterihjälp. För här är det i stort sett plan mark. Inga stora uppförsbackar, således.

Men hur tänkte de här?

IMG_20230302_131630.jpg

Skenan är så nära staketet att man inte kan leda cykeln vinkelrätt mot trappan. För då skulle trampan fastna i staketet. Så jag är tvungen att leda cykeln i ca 45 graddrs vinkel. Arkitekten till detta har nog aldrig sett en cykel, åtminstånde inte en som har trampor som sticker ut.

Cyklar runt en stund innan jag tar fram telefon och googlar på googel maps. Hittar till slut. Går in och handlar. Ser att det finns bara 6 pack ägg, alla andra förpackningar är slut. Läste för en tid sedan att det kommer att blir äggbrist i Spanien. Tydligen har den redan inträffat, eller så är det fler som har hört och börjat att hamstra 12 och 24 pack. Köper färska champinjoner som jag skall smörsteka till middag. Blir även ost och kex på kvällen.

Satt ute på em och läste i solen. Fast vid 16 - tiden började det att blåsa en hel del. Så jag gick in och skrev.
Såg på svt play programmet 30 min där Ukrainas smbasadör i Sverige blev intervjuvad. Nu skall jag se på Rapport.
 
Tack Begnt!

Jag har läst att det är mycket små tomter på Bahia. Min hb är 8,8 m lång och 3,35 m bred.
Men det skall visst ha blivit ett nytt område med större tomter. Stämmer det?
Tror inte Bengtic sett frågan, så jag svarar istället.

Vi övernattade på Bahia för ett tag sedan och då observerade jag att man gjort ett nytt område för riktigt stora bilar. Det är första ”gatan” till vänster efter receptionen, i änden på den stod det då ett antal Morelo och Concord, modell större i ett nytt anpassat område.

Tommy
 
Tror inte Bengtic sett frågan, så jag svarar istället.

Vi övernattade på Bahia för ett tag sedan och då observerade jag att man gjort ett nytt område för riktigt stora bilar. Det är första ”gatan” till vänster efter receptionen, i änden på den stod det då ett antal Morelo och Concord, modell större i ett nytt anpassat område.

Tommy
Det var nog min Morelo du såg. Umgänget på den campingen är väldigt trevligt, men upplevelsen att stå på dom stora platserna vid vägen är som att campa på sidan av autobahn. Det gick nästan inte att samtala om man satt utanför bilen närmast vägen.
 
Tror inte Bengtic sett frågan, så jag svarar istället.

Vi övernattade på Bahia för ett tag sedan och då observerade jag att man gjort ett nytt område för riktigt stora bilar. Det är första ”gatan” till vänster efter receptionen, i änden på den stod det då ett antal Morelo och Concord, modell större i ett nytt anpassat område.

Tommy

Tack Tommy!
 
Dag 169 fredag 3 / 3.

Soluppgången genom bodelsdörren,

IMG_20230303_072401.jpg

Nu är det ganska ljust kl 7,30.

Idag cyklade jag iväg före kl 09 till Carrefour för att handla det som inte fanns på Lidl igår. 24 pack ägg, 3,74 Euro som blir ca 1,75 sek per st och 1 lit vispgrädde 6,09 x 11,20 blir 68,21. Jag tycker att grädden är dyr. Har aldrig köpt en liter i Sverige så jag kan inte jämföra. I Marrocko betalade jag 13,50 för 3 dl vilket blir 45,00 för en lit, alltså väsentligt billigare än i Spanien. Köpte även lite annat, när jag ändå var där och hade plats i ryggsäcken och sadelväskorna. Kan ju inte storhandla när jag cyklar.

Det tog lite drygt 5 min att cykla.

Tog fram min solstol efter att jag hade plockat in matvarorna. Ställde sedan in cykeln i garaget. För jag planerar inte någon ny cykeltur under helgen. Satt ute en timme och läste i det vackra solskenet, nästa vindstilla idag.

Till lunch blev det smörstekta champinjoner till förrätt och kummelfile, kokt potatis, gröna ärtor och tomat samt öl till huvudrätt.

IMG_20230303_112305.jpg

Packetet räcker till två luncher.

IMG_20230303_114313.jpg

Knäckebrödet är från Sverige resten är köpt här på plats.
Igår blev det endast smärstekta champijoner till middag, med ett glas vitt vin.

På fm lämnade två svenska hb och på em kom två nya. Så det verkar att alltid finnas svenskar här närmast restaurangen. På etagen ovanför har jag inte sett någon svenskreggad hb.

An min Alou Vera behandling: jag är inte till 100 % befriad från torra flagor. Trots att jag har smörjt in mig varje dag efter att jag påbörjade behandlingen i slutet av vistelsen i Marrakech. I januari 2019 var jag till en vårdcentral och fick recept på två olika salvor som jag skulle smörja in mig med. Det blev en stor skillnad. Men de sista åren har jag inte smörjt in mig varje dag eller inte ens varje vecka. Så huden har haft torra flagor fast i liten omfattning, de sista åren. Jag har läst att man aldrig kan bli helt fri. Inte ens med svensk medicin / salvor och jag tror inte att Alou Vera kan åstadkomma underverk. Eftersom mannen i Marrackech sa fyra dagar och nu har det gått tre veckor.

Lite statistik.

Jag kom in i Tyskland den 1:a novenber och in i Marrocko 3:e december.
I nov köpte jag livsmedel för ca 2000 kr
i dec 900 kr
I jan. 1900 kr
Kom tillbaka till Spanien den 15 / 2.

Det är omöjligt att få en rättvisande statistik. Eftersom jag hade med mig en hel del basvaror ifrån Sverige. Det som köps in en månad kanske inte används den månaden utan i nästa. Hade nog med mig en hel del ifrån Spanien eftersom krontalet för dec är så lågt och sedan blev det högt i jan. 1 / 11 t.o.m 31 / 1 är tre månader och inköpen blev 4800 vilket blir 1600 i genomsnitt. I Sverige handlade jag livsmedel för ca 2500 kr / mån. Jag räknar in öl i redovisningen.

På em var det 20 grader men det började att blåsa igen så jag gick in vid 16 tiden. Nu vid 19,30 börjar det att bli mörkt och det är 16 grader ute,

Gjorde en ny sats med glass.

Nu skall det bli smörstekta champinjoner till middag samt vin. Sedan kanske lite deliost och kex.
 
Hej!
Har aldrig sett kolja i Italien, merluzzo är torsk på Italienska. Googlade på kolja på italienska, det heter: eglefino

Torsk på spanska heter bacalao

Intressant med att jämföra språk som italienskan o spanskan som är ganska lika ibland, som svenskan <=> norskan

Hörde tex på jobbet av en kollega som jobbat i Norge att man inte ska hälsa någon I Norge att "krya på dig" googla så förstår ni.

Mvh
Anders
 
Hej!
Har aldrig sett kolja i Italien, merluzzo är torsk på Italienska. Googlade på kolja på italienska, det heter: eglefino

Torsk på spanska heter bacalao

Intressant med att jämföra språk som italienskan o spanskan som är ganska lika ibland, som svenskan <=> norskan

Hörde tex på jobbet av en kollega som jobbat i Norge att man inte ska hälsa någon I Norge att "krya på dig" googla så förstår ni.

Mvh
Anders
Så här säger Google översätt.
Jag förstår inte att norskar skulle ta illa vid sig av detta :oops:

Screenshot_20230303-214818.png
 
Gösta, med en så’n här 12 volts adapter kan du köra och ladda laptopen via batteriet. Kolla bara så att någon av kontakterna passar. Jag har kört en DELL Latitude med denna adapter.
Visa bilaga 22232

Tack ThomasA för tipset!

Men

Artikeln har utgått ur sortimentet fick Lottie höra när hon besökte butiken i Liljeholmen. Samma sak hos Kjell & Co och Teknikmagasinet.

Lottie ägnade en lång tid åt att försöka få fram ett ex. Men helt omöjligt i Liljeholmens stora galleria.

Tack Lottie för den tid som du la ner.
 
Dag 170 lördag 4 / 3.

Fortfarande ganska kyligt på morgonen. Tar på mig min tjocka vinterjacka när jag går till Lidl för att handla matbröd, eftersom jag hade glömt det tidigare. Efter att ha gått över floden ser jag att de har gjort en rondell för cyklister. Är det möjligen meningen att de skall öva här?


IMG_20230304_085716.jpg

Jag hörde igår på campingen att en svensk hade tankat diesel för 1,479. I måndags kostade det 1,539 i Tarifa och jag såg på vägen hit priser på 1,649. Det var på A och N vägar. Billigare tydligen inne i samhällen. Vet ju sedan många år tillbaka att det är dyrare på motorvägar både i Tyskland och Frankrike och tydligen även i Spanien.
Några svenskar sa igår att bakom Lidl finns det "billig" alltså egentligen "mindre dyr" diesel. Så jag gick dit för att kolla innan jag in i affären. Här kostade det idag 1,479.

Gick hem samma väg och upptäckte att en av cykelbanorna slutade i vattnet. Hur tänkte de här?

IMG_20230304_092757.jpg

Jag vet att det finns bilar och bussar som kan växla mellan landsväg och vattenväg. Men inte cyklar, det måste vara en spansk specialité.
Väl hemma igen sitter jag inne resten av fm och läser. Tyckte att det var för kallt ute.
T.o.m lunchen åt jag inne. Men senare på em satt jag ute, fullt påklädd, i solstolen trots att det var mulet. Men ändå skönt med frisk luft.
Tre svenska hb lämnade campingen.
 
Dag 170 lördag 4 / 3.

Fortfarande ganska kyligt på morgonen. Tar på mig min tjocka vinterjacka när jag går till Lidl för att handla matbröd, eftersom jag hade glömt det tidigare. Efter att ha gått över floden ser jag att de har gjort en rondell för cyklister. Är det möjligen meningen att de skall öva här?


Visa bilaga 22379

Jag hörde igår på campingen att en svensk hade tankat diesel för 1,479. I måndags kostade det 1,539 i Tarifa och jag såg på vägen hit priser på 1,649. Det var på A och N vägar. Billigare tydligen inne i samhällen. Vet ju sedan många år tillbaka att det är dyrare på motorvägar både i Tyskland och Frankrike och tydligen även i Spanien.
Några svenskar sa igår att bakom Lidl finns det "billig" alltså egentligen "mindre dyr" diesel. Så jag gick dit för att kolla innan jag in i affären. Här kostade det idag 1,479.

Gick hem samma väg och upptäckte att en av cykelbanorna slutade i vattnet. Hur tänkte de här?

Visa bilaga 22380

Jag vet att det finns bilar och bussar som kan växla mellan landsväg och vattenväg. Men inte cyklar, det måste vara en spansk specialité.
Väl hemma igen sitter jag inne resten av fm och läser. Tyckte att det var för kallt ute.
T.o.m lunchen åt jag inne. Men senare på em satt jag ute, fullt påklädd, i solstolen trots att det var mulet. Men ändå skönt med frisk luft.
Tre svenska hb lämnade campingen.
Hej Gösta! Ja ibland undrar man hur dom har tänkt, det här råkade vi ut för i Sagres Portugal. Just nu står vi på stora grusplan (playa de Sacaba) i Malaga där polisen åkte förbi och gav tummen upp!B11989E7-503C-4F2E-846F-D1D2A323D617.jpeg
 
Tack ThomasA för tipset!

Men

Artikeln har utgått ur sortimentet fick Lottie höra när hon besökte butiken i Liljeholmen. Samma sak hos Kjell & Co och Teknikmagasinet.

Lottie ägnade en lång tid åt att försöka få fram ett ex. Men helt omöjligt i Liljeholmens stora galleria.

Tack Lottie för den tid som du la ner.
Hej Gösta. Tråkigt att den föreslagna biladaptern inte finns längre. Sökte lite på nätet och fann denna dc/dc adapter på Elgiganten. Om det är intressant, kolla så att 70 watt räcker till din laptop.
CBBB7582-63A2-405F-9779-C551FD59BB31.png
 
Dag 170 lördag 4 / 3.

Fortfarande ganska kyligt på morgonen. Tar på mig min tjocka vinterjacka när jag går till Lidl för att handla matbröd, eftersom jag hade glömt det tidigare. Efter att ha gått över floden ser jag att de har gjort en rondell för cyklister. Är det möjligen meningen att de skall öva här?


Visa bilaga 22379

Jag hörde igår på campingen att en svensk hade tankat diesel för 1,479. I måndags kostade det 1,539 i Tarifa och jag såg på vägen hit priser på 1,649. Det var på A och N vägar. Billigare tydligen inne i samhällen. Vet ju sedan många år tillbaka att det är dyrare på motorvägar både i Tyskland och Frankrike och tydligen även i Spanien.
Några svenskar sa igår att bakom Lidl finns det "billig" alltså egentligen "mindre dyr" diesel. Så jag gick dit för att kolla innan jag in i affären. Här kostade det idag 1,479.

Gick hem samma väg och upptäckte att en av cykelbanorna slutade i vattnet. Hur tänkte de här?

Visa bilaga 22380

Jag vet att det finns bilar och bussar som kan växla mellan landsväg och vattenväg. Men inte cyklar, det måste vara en spansk specialité.
Väl hemma igen sitter jag inne resten av fm och läser. Tyckte att det var för kallt ute.
T.o.m lunchen åt jag inne. Men senare på em satt jag ute, fullt påklädd, i solstolen trots att det var mulet. Men ändå skönt med frisk luft.
Tre svenska hb lämnade campingen.
2015 när vi skulle till hästgården första gången så visade vår GPS att vi skulle ta den vägen, det hade funkat men vi valde en annan väg.

Några år senare tog ett häftigt regnväder den saknade del av cykelbanan någon annanstans 🤣
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen