• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 137 tisdag 31 / 1.

Månadens sista dag kräver ju även en inloggning på banken för transaktioner. Vill ju kolla att allt har blivit betalt som det skall.
Skriver sen hela fm. Idag är det mulet. Så känslan för att gå ut har inte anlänt. Kommer förmodligen efter lunch. För jag har svårt för att vara inne en hel dag.

Såg att "grönsaksvagnen" stod en bit bort. Gick dit och köpte 680 gr applen, Golden Deliceus tror jag det blev, för tio mad.

För två dagar ( söndag) sedan kollade jag på en reklamtavla över aktiviteter. Finns Hamman och tre olika kvällsarrangemang på olika restauranger. Pratar med en ung tjej i receptionen. Hon säger att hon gärna hjälper mig att ringa efter taxi. Hamam kostar 450 och restaurangerna omkring 500 beroende på vad man vill dricka. Men det är inte lämpligt att åka till stan nu på fm eftersom ett maraton går just nu. Men efter kl 15 kan det vara lägligt. Jag bestälde inget utan var bara nyfiken.

Idag när jag stod i receptionen och kollade på böcker, som man får ta. Eller allra helst byta.
Så hälsade tjejen. Hon kan engelska så vi pratade en lång stund. Hon studerar till läkare och är nu inne på sitt åttonde och sista år. Skall skriva något, som jag inte förstår och inte ville fördjupa mig i.

Hittade fem böcker på svenska och en på tyska som jag tog hem. Finns även på finska, holländska och majoriteten naturligtvis på franska. Såg även två ordbäcker franska - arabiska.

Ser en lång hb mittemot mig med en lång släpvagn med en massa mc.

IMG_20230131_115417.jpg

Den är polskreggad. Undrar vad den gör här? Men frågar ej. "Slide aut" på båda sidor.

IMG_20230131_115542.jpg

Ser även att en person har en typ av förstärkare mellan el kopplingen från campingen och in i hb:n. För några veckor sedan såg jag en likadan och då såg jag att campingen gav 196 V och förstärkaren visade 220 V ut och in i hb:n. (skrev kanske om det då, kommer ej ihåg)

IMG_20230131_115504.jpg

På Caravan Clubs campingar får man inte ha elkabeln upplindad på rulle. För elen värmer och det kan bli en olycka anser de. Ännu så länge har jag själv aldrig sett någon olycka, tack och lov. Däremot märkte jag att på landet i Gammalkil en vinter under pandemin att snön smälte där el kabeln låg. Använde inte kabelrulle.

Såg även en snygg baksida

IMG_20230131_120723.jpg

På em gick jag en sväng på campingen. Tittade som vanligt på alla reggskyltar men såg ingen ifrån norden.

När jag kom till receptionen var det en kvinna som jobbade. Henne har jag pratat med tidigare. Det var hon som tog emot mig när jag tjeckade in och tog emot min smutstvätt. Idag var det inga andra människor där så vi pratade en stund. Här har man fyra veckors semester och man jobbar sex dagar per vecka. Hon är född utanför Bordeaux i sydvästra Frankrike och gift sedan 21 år med en marockan, har två barn.

Man ska aldrig ha en kabel upprullad när den är belastad blir ordentligt varmt spolen kan smälta är kabeln av fejkgummi plast så smälter den.
Teoretiskt blir det också högre motstånd i en upplindad kabel det blir en spole som utgör en induktans som är ett växelströmsmotstånd nu blir det inte så mycket men skulle det finnas en järnkärna blir det en hel del.
Kanske var ett gäng som tävlar och tränar inför ett lopp. Jag gillar husbilen en sån skulle jag vilja ha då kan jag sälja huset.
Jag laddar hem böcker från biblioteket hemma har flera att läsa på läsplattan och flera talböcker bra att ha om man inte kan sova eller blivit trött i ögonen.

Dag 138 onsdag 1 / 2.

Då är vi alltså inne på månad nr två. Innan den är slut skall jag köra in i Ceuta och ev färja över till spanska fastlandet. Inatt har det igen varit kallt.
Men gasen räckte, förvånadsvärt nog. Jag har ett instrument som jag sätter emot gasflaskan och kan se om det finns gas. Det var bara längst ner på flaskan som det igår fanns. Så jag trodde att det skulle ta slut under natten.

Lottie, som flyger till Malaga den 7 / 3, vill att jag skall kolla på p - platser som är mer trygga än de gatuparkeringar som jag så ofta har stått på.
Så idag har jag surfat runt på fm. Kollar på p-platser, ställplatser och campingar utefter kusten till Almeria.

Sen blev det hög tid för att koka thévatten. Efter någon min funkade inte elplattan längre trots att eza - displayen visade 91 % batterikapacitet. men det var nog bara 20 % eftersom batteriet inte ville konvertera till 220 V. Tänkte att jag får koka vidare på gasen. Men jag råkade se på Aldedisplayen "gas failer" gasen är alltså slut i den svenska flaskan efter 7 dygn.

Jag har tidigare räknat ut att om en flaska klarar mer än 8 dygn är det en ekonomisk fördel att använda gas istället för att köpa extern el för 30 mad per dag. Att fylla en P 11:a kostar på campingen 240 mad. Så jämnvikten uppstår när en flaska räker i 8 dygn. Den spanska flaskan räkte just 8 dygn. Nu har det varit kallare och kallare.

Av ekonomiska skäl så gick jag till receptionen och sa att jag nu vill köpa el. Kvinnan noterade det på min lapp och på hennes kopia.
Så f.o.m. med nu står jag på extern el och gasen är avstängd, så länge som jag står här. När jag lämnar campingen öppnar jag lpg flaskan för gas.

När elkabeln nu är insat så kokar jag färdigt vattnet och fortsätter med mitt surfande på lämpliga övernattningsställen utefter kusten fram till franska gränsen.

Sen mailade jag resultatet till Lottie.

Lunchen intogs inne idag. För det är inte mer än 10 plusgrader mitt på dagen i det mulna vädret.

På em "klämer" sig solstrålarna igenom ibland. Så jag tar en promenad på området.
Därefter blev det lite experimenterande.
"Bakade" sockerkaka i stekpannan, med de ingredienser som fanns, inte de som står i något recept.
Hade bara en dl vetemjöl kvar ifrån Sverige så receptet fick utgå därifrån. 1 ägg, 1 dl syltsocker ( vanligt strö är slut), 1 knapp tsk bakpulver, 0,5 dl vatten eftersom mjölken också är slut samt 17 g smör, men det blev nog mer.

IMG_20230201_163421.jpg

En sån här liten sats blir ju väldigt låg i stekpannan så jag tog av den efter 20 min. Botten syns på asseten och har en bra färg medans översidan som syns i pannan är lite ljus.

Men gott blev det, vilket är huvudsaken.

Sen ytterligare en promenad.
Tre st långa hb kommer och ställer sig på "vägen". Personerna går runt men hittar tydligen inga platser som de vill ha. Så de vände och åkte vidare.

IMG_20230201_175513.jpg

Chassit är från Mercedes.

IMG_20230201_175624.jpg

Såg även en hb med tak som kan höjas - blev som ett tvåvåningshus.

IMG_20230201_175800.jpg

Såg inga reggskyltar ifrån norden.

På kvällen blir det som vanligt nyheter på svt play och kanske något annat program.

Gaspriser i lokal valuta. Som jag har köpt. Alltid Propangas.

Billigaste landet är Marocko och dyraste Frankrike

LandDatumLpg pris / lit22 lit lpgP 11:a prisMotsvarande pris i SEK för en P 11:a
Sverige13 / 10 202216.,25357,50357,50
Sverige28 / 10--389389
Tyskland5 / 111.06923,518258,698
Frankrike7 / 111,83940,458445.038
Spanien23 / 111,18926,158287,738
Spanien1 / 121.04923,078253,858
Spanien1 / 12--16,35179,85
Marocko26 / 1 2023På Campingen-240,00237,60

Gaspriser i lokal valuta. Som jag har köpt. Alltid Propangas.

Billigaste landet är Marocko och dyraste Frankrike

LandDatumLpg pris / lit22 lit lpgP 11:a prisMotsvarande pris i SEK för en P 11:a
Sverige13 / 10 202216.,25357,50357,50
Sverige28 / 10--389389
Tyskland5 / 111.06923,518258,698
Frankrike7 / 111,83940,458445.038
Spanien23 / 111,18926,158287,738
Spanien1 / 121.04923,078253,858
Spanien1 / 12--16,35179,85
Marocko26 / 1 2023På Campingen-240,00237,60
179,85 kr det är ju billigt i Spanien!
Borås 344 kr på svetskompaniet

Dag 139 torsdag.

Började dagen med att kolla på gaspriser som jag har betalat på denna resa. Är publicerat ovan.
Fortsatte sedan med att kolla på tänkbara övernattningsställen i Frankrike.
Kycklinggryta blev dagens lunch.
Som vanligt är det kallt på morgonen och fm. Solade på em i bara kortbyxor när jag samtidigt läste i min bok.
Gick en runda på campingen.
Resans kortaste inlägg.
Nu blir det rapport på svt play.

Dag 140 fredag 3 /2.

Strax efter kl 08 börjar det att bli ljust. Gick då ut och tog den solskydden från däcken och lade in de i garaget.
Backade ut från tomten. Ställde två stolar vid infarten, för att ingen annan skulle köra in under tiden som jag var borta. På andra sidan stod mitt campingbord och min cykel, som var låst runt ett träd.

Körde den korta biten till platsen för tömning och gjorde själva tömningen.

Därefter körde jag till den jättestora butiken Marjane, i norra utkanten av Marrakech.
Handlade främst frukt och rotsaker. Men även en stor bit ost med lök och örter, kostade 220 per kg. I en speciell delidisk med manuell betjäning. När jag pekade på ostenbiten, blev expediten mycket förvånade när jag sa att jag ville ha hela biten. Den vägde 1 030 gram såg jag sedan när jag fick den i min hand med etiketten på. Den räcker kanske i två veckor.
Köpte även färska champinjoner för, 69,95 per kg.

När jag kom tillbaka till campingen stannade jag för att fylla på med nytt färskvatten. Sen körde jag in på tomten och satte in elkabeln.
Gick in och lade in i frysen och kylen det som skulle in där.
Såg att en ny hb hade kommit in igår. Med riktig träpanel.

IMG_20230203_113206.jpg

Gallret mitt på går att fälla ut till en terass med trägolv.. Upptill finns en liten terass. Ing bekymmer med lastvikten här inte. Eftersom hb:n är byggd på ett lastbilschassie av det engelska paret själva.

IMG_20230203_113215.jpg

Även i fram finns det träpanel.

IMG_20230203_113241.jpg

Det var ett ugnt trevligt par, som jag talade en hel del med.

IMG_20230203_113303.jpg

Idag blev det smörstekta champinjoner till förrätt och " Faux Filet De Boeuf" ( främre delen av nötkött). Jag bad om två skivor i köttdisken. De blev lite för tjocka och kommer förmodligen att räka till fyra mål. Kostade 125,90 per kg

IMG_20230203_134543.jpg

Jag tror att det är entrecoté, men är ej helt säker. Det var flera år sedan som jag köpte det. "Brände" bara av de båda bitarna en stund tog sedan upp de på skärbredan och delade i fyra delar. Stekte bara färdigt en fjärdedel. Jag tror att hållbarheten blir bättre på de tre delar som senare åkte tillbaka in i kylen efter att jag hade täppt till ytan med att hastigt steka båda sidorna.

Har hört på svt play att den svenska kronan har "gått ner" i värde. Kan idag själv konstatera riktigheten i detta. I dec var kursen till mad 0,99
alltså 1 sek = 0,99 mad. När jag i em kollade på Forex så var kursen 1,034, till sek:s nackdel. Så priserna ovan är något dyrare i sek.

Idag var det 20 grader i skuggan och 30 i solen mitt på dagen. Jätteskönt att på em sitta i solen i bara kortbyxor och läsa.

Dag 141 lördag 4 / 2.

När det blev ljust cyklade jag in till det närmaste samhället, tog omkring 7 min. Skulle köpa kex att ha att bre deliost ovanpå.
I det här lilla "byn" går man inte in i en affär utan det är som " ett hål i väggen". Så först måste jag ta fram telefonens översättningsapp och få ordet kex översatt.
Jag lyckades uttala ordet på franska så tydligt att mannen förstod och plockade fram fyra olika sorter. Den med fyllning ville jag inte ha. De övriga tre köpte jag till det fasila priset av 1 mad per förpackning, som var liten. Köpte även ett runt litet matbröd för 1 mad. kostar 2 mad på campingen. Så min förmodan att campingens butik är mycket dyrare än en butik på stan stämmer i detta fall. 100 % dyrare är brödet. Visserligen inga stora pengar i kr men i % är det ju mycket.

Därefter cyklade jag hem. Tog fram solstolen och satte mig att läsa. Fullt påklädd så här på fm.

Dagens lunch blev entrecoté liksom igår med kokt potatis och morötter samt tomat, med en öl därtill. Har nu bara 9 öl kvar i förrådet.

Efter lunch är det bara kortbyxor som gäller på "min tomt".

Tog på mig en tröja och gick till receptionen för att tala om kvällsarrangemangen som de gör reklam för.

IMG_20230204_174326.jpg

Ikväll är det några som redan har bokat sig för restaurangeventet i mitten ovan. "Fantasia chez Ali". Kvinnan i receptionen har varit där och talade om det. Så jag betstämde mig för att följa med. Vi åker i en liten buss i campingens regi och får åka tillbaka i samma. Så jag går hem och hämta 500 mad i sedlar för de tar inte kort.

Texten i lite större format.

IMG_20230204_174339.jpg

På em kom "gaskillen" förbi och ville låna en av mina adapter. För en engelsman behöver fylla sin engelska flaska och de verkar ha samma gänga som Sverige.
Även läkarstudenten, som jobbar i reseptionen och restaurangen kom förbi. Vi samtalade en stund. Hon har marockoanska vänner som bor i Stockholm. Hon går nu ut sitt åttonde år för att bli allmänläkare och vill studera i ytterligare fem år för att bli kirurg för skönhetsoperationer. Här på campingen har hon ungfär 100 mad per dag i lön. Hon är trevlig att tala med.

Kl 20 ikväll skall jag infinna mig i receptionen för den gemensamma färden till shoven på restaurangen några km bort.
Just nu körde en Scania hb förbi. Finns redan sedan tidigare en här.

Kväll dag 141 lördag 4 / 2.

Strax före 20 går jag till receptionen. För att vara på plats i god tid. Vi skall åka kl 20.15 enl kvittot på betalningen. Så jag sitter där och väntar på att mina medresenärer skall komma. Vilket de gör efter en stund. Tog ett foto i smyg. Vet ju inte om tillfälle ges vid matbordet senare.

IMG_20230204_200429.jpg

Vi åker i en bil som tar 8 passagerare. Tog ca 10 minuter till evenemanget. När vi har gått ur bilen och går emot entrén är det hästar, med ryttare, på båda sidor om oss.

IMG_20230204_202759.jpg

IMG_20230204_202809.jpg

Här kommer själva stora entrén. Med månen ovanför. Belysningen i bokstaven C är tydligen trasig.

IMG_20230204_202920.jpg

På andra sidan entén är det en fotograf som tar bilder, som han senare förmodligen vill ha betalt för, när de är framkallade och överförda på papper.
Innanför entrén är det många människor som uppträder med sång och musik.

IMG_20230204_203117.jpg

IMG_20230204_203144.jpg

Här var det inga problem att fota människor. Annars är det helt förbjudet för starkt religiösa människor. Men Marockko är inget hårt religiöst land. Mer som Frankrike eftersom det har varit en fransk koloni under många år. Har läkarstudenten, i receptionen, sagt.

IMG_20230204_203237.jpg

Efter den öppna förgården blir det en ny entré in mot restaurangdelen.

IMG_20230204_203254.jpg

Men först går vi in i en grotta för en rundvandring.

IMG_20230204_203356.jpg

IMG_20230204_203401.jpg

Tog över 60 exponeringar i kväll. Men jag skall inte publicera alla, naturligtvis. Men det blir flera inlägg efter varandra nu.

Så fortsättning följer.

Lördagskvällen del 2.

Är inne i grottan där de visar smycken och dockor av människor, bakom galler, samt diverse andra saker.

IMG_20230204_203412.jpg

IMG_20230204_203433.jpg

IMG_20230204_203504.jpg

IMG_20230204_203540.jpg

Efter grottan hamnar vi en korridor med en mängd tavlor och certifikat. Restaurangen har erhållit många utmärkelser.

Nu kom vi till matbordet. Det var dukat med en stor tallrik, två assetter och en soppskål samt vattenglas. Först beställdes det in vin. Tillverkat i Marocko.

IMG_20230204_210622.jpg

Förrätten bestod av soppa med spagetti och grönsaker.

Bilden har försvunnit.

Andra rätten var en kötträtt, förmodligen av nöt. Tillsammans med katrinplommon och kikärtor. Serveringsfatet ställdes mitt på bordet. Så bilden nedan är inte min portion.

IMG_20230204_212008.jpg

Tog foto på den fina tallriken innan jag tog för mig av maten.

IMG_20230204_212012.jpg

Min köttportion.IMG_20230204_212513.jpg

Fick ta bort en "skinkappa" innan jag ville smaka.

Nästa rätt servades på detta hemliga sätt.

IMG_20230204_214855.jpg

Tredje rätten bestod av coscous, kyckling och olika sorters grönsaker samt några russin.

IMG_20230204_214902.jpg
Forts följer snart.

Senast ändrad:
Lördagskvällen del 3.

Desserten var ett stort fruktfat, med appelsiner, mandariner och äpplen. Skalen skulle läggas på den stora tallriken.
Under hela måltiden var det musikunderhållning.

IMG_20230204_221107.jpg

Kl 22,10 kom deserten in. Middagen började kl 21,00. Det är ju inte tider som man, som svensk, är så van vid.

Efter maten var det uppträdande, framförallt med hästar på den stora innergården.

IMG_20230204_225621.jpg

Efter en lång stund med hästarna rullades en scen in mitt på den stora planen. Nu blevdet magdans av en kvinna. Eftersom det är kallt här ute så var hon ordentligt påklädd.

IMG_20230204_230840.jpg

Nu eld jonglering.

IMG_20230204_231637.jpg

IMG_20230204_231712.jpg

En parad av de medverkande.

IMG_20230204_231741.jpg

Som avslutning ett fyrverkeri.

IMG_20230204_232021.jpg

IMG_20230204_232033.jpg

IMG_20230204_232036.jpg

Jag har ingen översättning till nedanstående text.

IMG_20230204_232210.jpg

Då var kvällens föreställning över och vi drog oss ut till bilen. Var tillbaka före midnatt.

En mycket trevlig kväll med mitt sällskap som bestod av en man ifrån Frankrike och de fem övriga ifrån Portugal. Jag deltog inte speciellt mycket i några samtal. Eftersom mina kunskaper i franska är starkt begränsade, tyvärr, och i Portugisiska ännu sämre.

Hej Gösta! Fantastisk upplevelse men nu undrar man ju hur smakade maten och vinet?
/Kjell

Aj, då!
Glömnde jag att skriva det. Allt smakade bra. Det var inga stora ovationer, men helt ok. Jag trodde nog att det skulle vara högre klass på maten och vinet, med tanke på priset. Men det var ju många personer som skulle avlönas. Så det var där större delen av pengarna gick.

Det var ordinarie marockansk mat. Vinet var tillverkat i Marocko, det kan nog jämnföras med "husets vin" i Sverige.

Dag 142 söndag 5 / 2.

Kom i säng en kvart över midnatt. Låg kvar till 7,45.

Satt inne och skrev på fm. Gick en runda på campingen innan lunch. Smörstekta champijoner till förrätt och omelett till huvudrätt, knäckemacka med ost och en öl.

Satt som vanligt ute, med ryggen i solen och åt.

Em ägnades åt att läsa i min bok i min solstol.
Nu på sen em tog jag återigen en promenad. Hamnade hos fransmannen och hans fru, som jag lärde känna igår, som satt ute med sina nya grannar. Blev bjuden på en marockansk lageröl, som smakade bra.

Ikväll blir det nyheter på svt play och kanske något annat program.
Middag blir det väl så småningom. Kex, inköpta igår, deliost och cava.

Det är kallt på morgon och fm liksom på kvällarna. Igår hade jag skjorta, tjocktröja och min vinterjacka på mig. Det behövdes verkligen när vi var ute och såg på hästuppvisningen mm.

Just nu kl 18,25 är det 16 grader ute, enl mi Aldetemp och 31 grader här inne. Solen skiner en timme till.

Dag 143 måndag 6 / 2.

Jag gillar äggröra. Eftersom jag handlade vispgrädde häromdagen så gjorde jag en lite lyxig variant.
Fyra små ägg, blev ca 1,5 dl och fyllde på med lika mycket vispgrädde. Kryddat med spiskummin och vanligt salt.

En vegetarisk grädde som är lite sötad.

IMG_20230206_071751.jpg

IMG_20230206_072829.jpg

Drack en mycket god juice med ordentligt med fruktkött. Har köpt denna sort, med olika fruktsmaker, hela månaden som jag har varit här i Marrakech.

IMG_20230206_073056.jpg

Därefter fortsatte jag med mina experiment med glass. Dagens recept var:

4 dl vegetarisk grädde på palmolja ( engelsk text palm kemel oil ) och sötad med vanligt socker
4 äggulor, fråm små ägg
1,5 dl syltsocker, har inget floursocker, från Sverige
2 msk svenkt kakao
0,5 dl "chokladkulor" från Valhrona

Syltsocker är inte att rekomendera. För när jag vispade det tillsammans med ägggulorna så blev konsistensen fast.
Men det fungerade.
Sen "vänder" jag ner grädden i äggsmeten.
Grädden ökade med mer än 100 % i volym, blev i stort sett en hel liter. Kunde kanske ha blivit ännu mer om jag hade vispat i ett tvålitersmått.

Sen tog jag fram laptopen och kollade på lämpliga övernattningsställen i norra Frankrike. Helt plötsligt kl 09 hade jag ingen extern el. Så jag gick till receptionen och meddelade det. Hon kunde inte göra något. Det är ojämn tillgång på el i Marocko. Men lamporna i receptionen lyste.

Nåväl, ingen större skada, jag har ju möjligt att omvandla 12 V till 220 V så jag kunnde fortsätt ute på nätet.

Kl 9,30 var strömmen tillbaka.

Det var dagens "arbete". Tog en promenad.

Sen en lite lyxigare omelett, eftersom jag hade två hela ägg och fyra extra äggvitor och blandade i en rejäl skvätt vispgrädde, lite chiafrön, tomatskivor.

IMG_20230206_134239.jpg

Efter lunch läste jag i min bok, i solstolen.
Ca 18 grader ute i skuggan och ca 10 grader ytterligare i solen.

Dag 144 tisdag 7 / 2.

Som vanligt den sista tiden är det bara 5 -7 grader på sennatten och morgonen. Solen kommer fram några minuter tidigare för varje dag som går. Men det är fortfarande mörkt till kl 08,00.
Idag har det varit mulet större delen av fm. Sedan blev det varmt och skönt i solen fram till ca kl 17 då det blev mulet igen.
Har inte gjort något ovanligt idag. Skrivit, surfat, lyssnat på nyheter på sr play på telefonen och naturligtvis läst i min bok.
Fick nya italienska grannar på em. Kvinnan kunde lite engelska så det blev ett kort samtal.

Till lunch blev det en halv skiva entrecoté och kokt blomkål, tomat, ostmacka på Pyramidbageriets knäckebröd och en öl.

Just nu, kl 17,20, är det 15 grader ute och 29 grader inne trots att takfönstret har varit öppet hela em.

Nu kl 17,27 börjar det att regna. Vilken tur att jag sitter inne och skriver.

Senast ändrad:
Dag 143 måndag 6 / 2.

Jag gillar äggröra. Eftersom jag handlade vispgrädde häromdagen så gjorde jag en lite lyxig variant.
Fyra små ägg, blev ca 1,5 dl och fyllde på med lika mycket vispgrädde. Kryddat med spiskummin och vanligt salt.

En vegetarisk grädde som är lite sötad.

Visa bilaga 21369

Visa bilaga 21370

Drack en mycket god juice med ordentligt med fruktkött. Har köpt denna sort, med olika fruktsmaker, hela månaden som jag har varit här i Marrakech.

Visa bilaga 21371

Därefter fortsatte jag med mina experiment med glass. Dagens recept var:

4 dl vegetarisk grädde på palmolja ( engelsk text palm kemel oil ) och sötad med vanligt socker
4 äggulor, fråm små ägg
1,5 dl syltsocker, har inget floursocker, från Sverige
2 msk svenkt kakao
0,5 dl "chokladkulor" från Valhrona

Syltsocker är inte att rekomendera. För när jag vispade det tillsammans med ägggulorna så blev konsistensen fast.
Men det fungerade.
Sen "vänder" jag ner grädden i äggsmeten.
Grädden ökade med mer än 100 % i volym, blev i stort sett en hel liter. Kunde kanske ha blivit ännu mer om jag hade vispat i ett tvålitersmått.

Sen tog jag fram laptopen och kollade på lämpliga övernattningsställen i norra Frankrike. Helt plötsligt kl 09 hade jag ingen extern el. Så jag gick till receptionen och meddelade det. Hon kunde inte göra något. Det är ojämn tillgång på el i Marocko. Men lamporna i receptionen lyste.

Nåväl, ingen större skada, jag har ju möjligt att omvandla 12 V till 220 V så jag kunnde fortsätt ute på nätet.

Kl 9,30 var strömmen tillbaka.

Det var dagens "arbete". Tog en promenad.

Sen en lite lyxigare omelett, eftersom jag hade två hela ägg och fyra extra äggvitor och blandade i en rejäl skvätt vispgrädde, lite chiafrön, tomatskivor.

Visa bilaga 21372

Efter lunch läste jag i min bok, i solstolen.
Ca 18 grader ute i skuggan och ca 10 grader ytterligare i solen.
Hur blir glassen i frysen? Har för mig att du i ett tidigare inlägg skrev att du har/hade -10 grader. Räcker det för att glassen skall bli hård?

Kjell

Hur blir glassen i frysen? Har för mig att du i ett tidigare inlägg skrev att du har/hade -10 grader. Räcker det för att glassen skall bli hård?

Kjell

Nja. Det tar lång tid. Minst ett dygn. Så hård som köpes blir det aldrig. Men helt ok, tycker jag.

- 10 grader i orginalkylskåpets frysavdelning har det varit sedan hb:n var ny. Det kanske är därför som många byter till ett kompressorskåp, som går på 220 V.

Man kommer ihåg hur det var att campa i ungdomen, då använde man sjön som kylfack låg i hemsytt tält och vaddsovsäck på luftmadrass som ledde markylan rakt in i kroppen.
Idag handlar det inte om umbäranden utan att man inte till 100% har samma miljö som hemma.
Det enda är att omgivningen utanför husbilen bytit plats.
Det var en helt annan upplevelse förr ett äventyr ofta i närområdet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen