Dag 115 del två.
När jag sitter och äter, vid 20 - tiden, så stannar en polisbil bredvid mig i motsatt körriktning och tutar. När jag tittar upp så viftar de med handen. Jag tolkar det som att jag inte får stå på denna gata. Jag har alltid gardinerna uppe innan det blir kolsvart. Därför såg polisen att jag satt i hb:n.
Jag flyttar mig 1 km till en stor markerad P - plats. I närheten av den fd campingen, under kabelbanan. När jag backar in på en plats mellan två Pb 1
r så kommer en man emot mig när jag är ute för att kolla i bak. Han säger att jag får inte stå här under natten. Jag hänvisar till de stora P - skyltarna och undrar varför. Det är en privat parkering för gäster till kabelbanan, som går högt uppför berget till någon aktivitet. Som jag inte vet vad det är. Denna kabelbana fanns inte för tre år sedan. Grindarna kommer att stängas kl 22.
Han tycker att jag skall stå utanför staketet mot berget och utanför asfaltvägen, som andra hb har gjort tidigare. Men han garanterade inte att det var tillåtet för polisen.
Mycket riktigt så kom poliserna och knackade på dörren. Jag gick ut för att tala med de. De sa att jag får inte sova här heller. Häromtiden var det en hb som fick ett fönster inslaget. Så för min egen säkerhets skull skall jag köra ut ur stan och ta in på en camping. Jag sa att jag står utanför gatan och har beställt varor som jag skall hämta imorgon innan jag åker till Marrakech.
Det spelar ingen roll. Du är välkommen i morgon att parkera på gatan för att hämta dina varor. Polisen kunde engelska - därför kunnde jag tala en längre stund.
Att argumentera med en polis fungerar inte. De har sina order uppifrån att lyda. Så det var bara att köra vidare. Körde mot Essaouira. Inte såg jag någon skyllt om camping. Kan ju bero på att det var mörkt. Stannade efter 12 km i ett mindre samhälle på stora genomfartsgatan under en lampa.
Det var första gången för mig som jag har blivit bortkörd av polis. Inget vidare, må jag säga. Olustigt!!!
När jag hade lagt mig för att sova och jag hörde en bildörr slå igen undrade jag om det var polisen. Men ingen knackade på dörren - så det var lugnt. Polisen här såg mig väl inte eller så brydde de sig ej.
----------------------------
Dag 116 tisdag 10 / 1.
Vaknade tidigt som vanligt. Ingen lapp på vindrutan inga knackningar på dörren. Morgonen var således lugn.
När jag handlade i Guelmin så köpte jag en lit vanlig komjölk. Så idag och några dagar framåt blir det havregrynsgröt med marmelad från skogen och mjölk, samt juice. Har fortfrande kvar svenskt havregryn. Det blir omväxling mot den vanlig äggfrullen.
Eftersom bodelsbatteriet är fullladdat så användr jag elplattan.
En patiens hann jag med innan det blev ljust och färden tillbaka till Agadir startade.
Parkerade på en stor gata i närheten av gallerian.
Gick in kl 09 för att tala om skålarna. Dölrren till butiken var öppen men ögaren var ej inne. När jag roppad på hans namn kommer han fram. Han höll på och soppade utanför butiken.
Han bar ut några skyltdockor med klänningar på. För att komma fram till skålarna. Jag sa att sonen vill ha sex skålar med samma mönster som den blå skålen. Han hade bara en. Men om jag kommer tillbaka kl 15 så skall det finnas. Jag poängterade att det skall vara samma mönster men kan vara flera olika färger. Sa det flera gånger.
Därefter gick jag ner en våning för att köpa de goda mandarinerna som jag fick smaka på i går. Men den gubben hade inte kommit.
Gick därför till restaurangen i närheten för att äta en "liten frukost" som kostade 27 mad. Har sett andra förkortningar som: dhs och dh. Mad kanske de har slutat att använda. Jag lärde mig den förkortningen för 42 år sedan då jag var här för första gången.
Rejält med bröd och mycket god jucice, förmodligen färskpressad á la minut, fast så liten kopp kaffe att jag var tvungen att beställa en kopp till, för 13 mad.
Går sedan tillbaka till gallerian, för att handla mandariner, jorgubbar och potatis. En mycket trevlig man som gav ordentligt med smakprover.
Tar sedan en promenad på stan. En av huvudgatorna har en ovanlig "gräsmatta" emellan körbanorna.
Busstationen har minst 22 "hållplatser"
Det blev en lång promenad innan jag åter var hemma. Idag blev det fisk och potatis till lunch.
Surfade lite och lade några patienser innan det var dax att hämta skålarna.
Men inte hade han fixat sex st. Så det blev endast tre som jag köpte,
Mönstren är inte exakt lika - men mycket nära i alla fall.
Därefter påbörjade jag färden nordöst mor Marrakech.
Funderade på om jag skulle köra betalmotorvägen eller den vanliga landsvägen. Körde ju motorvägen för en månad sedan -så jag valde landsvägen. Tar visserligen nästan en timme längre tid enl googel maps. Men vad gör väl det. Tid har jag så att det räcker. Tempot är lugnare och man kan lättare njuta av landskapet. Körningen är mer omväxlande med uppförs- och nedförsbackar, skarpa kurvor och omväxlande hastighetsbegränsningar. Samt genom mindre samhällen och poliskontroller.
Lastbilen kör på motorvägen.
Funderar på om det är någon skillnad i kostnad. Betalmotorvägar brukar vara mera "horrisontella" och gå på höga viadukter istället för en massa backar. Så dieselförbrukningen är lägre och antalet km är förmodligen kortare. Skarpa kurvor saknas.
Men ack så tråkigt att kör där.
Hinner inte köra ända fram till Marrakech innan det blir mörkt. Stannar i staden Imintanoute på huvudvägen N 8 under en gatulampa.
Genast kommer det fram ett gäng smågrabbar och knackar på fönstret. Jag hissar ner sidorutan och säger att jag talar endast lite franska och sen stänger jag igen. Drar för alla gardiner. De försvinner under tiden som jag byter om. Skall ta en promenad.
Till vänster i bilden ovan är det en lekpark och utegym.
Tar några foton under min promenad.
Baksidan av min hb syns på bilden nedan
Under dessa två timmar som jag har varit här så har polisen inte visat sig, vad jag vet. För idag är alla gardiner nerdragna trots att det inte var mörkt när jag började att skriva. Nu kl 20 är det det.
Körde 16,3 mil idag och har kvar 12 mil till Marrakech enl googel maps.