• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Vi hadde ekstra filter på vatnet i bilen og drakk det overallt. UV belysning og micropore filter sammen med aktivt kullfilter ga meget drikkbart vann overallt. UV drepte bakterier, micropore fjernet det meste utenom klor og enkelte salter som kullfilteret fjernet. Om vi var sikre på bra renset byvann så droppet vi UV belysningen (luktet det klor av vannet vi fyllte var det liten grunn for å bruke UV). Det var ikke mange liter drikkevann vi kjøpte på de 20 år vi hovedsaklig bodde i husbilen.

Dricksvatten köper man alltid på flaska ävy i Spanien och Portugal bara i Sverige man dricker kranvatten

Jasssså...

Dricksvatten köper man alltid på flaska ävy i Spanien och Portugal bara i Sverige man dricker kranvatten

Behöver inte köpa något vatten har monterat Alde AquaClear i vår husbil. Vi fyller flaskor från husbilen och kyler i kylboxen funkar perfekt för oss. Det är ju inte så stor kostnad och köpa vatten men det år gott att slippa bära hem det.​

Abben

Nja...visst kan du dricka vattnet ur kranen här i Spanien. Det är ofarligt men smakar inte så gott tycker vi.
Vi har löst det genom att ha en filterkanna, den tar bort all bismak.
Föredrar helt klart det istället för att släpa vattenflaskor från affären.

Hej Gösta.
Jag är nog mest intresserad av hur det ser ut där du parkerar bilen, men visst kan du ta någon bild på serviceinrättningarna också.
Antar att det är mest sand och grus på alla platser, hur gör du med dricksvattnet,köper på flaska?

IMG_20230105_090957.jpg

Ja, jag står på grus. Hård och fast mark.

De blåa skåpen till vänster är elskåp, finns även längs med muren. Platserna är markerade med vita linjer.

IMG_20230105_091002.jpg

"betongklumpen" till höger i bild ovan är ett ställe där man kan hämta vatten och diska, eller skölja av disk. Finns tre st ställen med långt avstånd emellan.

Jag dricker vattnet som finns på campingen, även från förra campingen. Det står klart och tydligt att det är dricksvatten. Har druckit tyskt, franskt, spanskt och marockanskt vatten hela tiden. Jag har inte känt någon konstig smak på vattnet eller på något sätt mått dåligt av det. Dricker det utan att först koka det.

Här nedan är platsen för gråvattentömning och i den öppna dörren, på väggen där kvinnan står,för att tömma toatanken.
Dörrarna på andra väggen leder till toa. Finns en "ståtoa", som är bra ur smittskyddssynpunkt att använda. Men jag använder alltid min egen toa.

IMG_20230105_091223.jpg

Det mesta gör man utomhus. Som att tvätta kläder, diska mm. Finns även en tvättmaskin i huset.

I bilden nedan. I detta hus finns duschar och toa. Samt lägenheter att hyra.

IMG_20230105_091500.jpg

IMG_20230105_091332.jpg

Det är bra standad, även om den i många fall är lägre än i EU. Men vad får du i Eu för 50 sek per dygn?

Visa bilaga 20148

Ja, jag står på grus. Hård och fast mark.

De blåa skåpen till vänster är elskåp, finns även längs med muren. Platserna är markerade med vita linjer.

Visa bilaga 20149

"betongklumpen" till höger i bild ovan är ett ställe där man kan hämta vatten och diska, eller skölja av disk. Finns tre st ställen med långt avstånd emellan.

Jag dricker vattnet som finns på campingen, även från förra campingen. Det står klart och tydligt att det är dricksvatten. Har druckit tyskt, franskt, spanskt och marockanskt vatten hela tiden. Jag har inte känt någon konstig smak på vattnet eller på något sätt mått dåligt av det. Dricker det utan att först koka det.

Här nedan är platsen för gråvattentömning och i den öppna dörren, på väggen där kvinnan står,för att tömma toatanken.
Dörrarna på andra väggen leder till toa. Finns en "ståtoa", som är bra ur smittskyddssynpunkt att använda. Men jag använder alltid min egen toa.

Visa bilaga 20166

Det mesta gör man utomhus. Som att tvätta kläder, diska mm. Finns även en tvättmaskin i huset.

I bilden nedan. I detta hus finns duschar och toa. Samt lägenheter att hyra.

Visa bilaga 20170

Visa bilaga 20152

Det är bra standad, även om den i många fall är lägre än i EU. Men vad får du i Eu för 50 sek per dygn?
Tack för det, ser välordnat ut, tydligen inte bara jag som dricker det lokala vattnet.

Dag 111 torsdag 5 / 1.

Vatten är viktigt och det gör mig inget att det blev ett antall inlägg här. Vi har alla olika åsikter hur vi skall göra. Vilket kan leda till att jag och andra får ökad kunskap.

Min fru sa alltid att jag har "stålmage". Kan ju vara bra att ha när man är på resande hjul.

-------------------------

Idag fick jag, för första gången, se fullmånen när jag åt min äggfrulle.

IMG_20230105_070328.jpg

Det blev en joggingtur idag, på norra stranden som vanligt. Kanske att jag nu är uppe i 50 % löpning och lika mycket promenad.

Går sedan omkring en stund och tala med grannar. Det gäller ju att hålla igång språkkunskaperna, även om det ibland blir lite fel.

Ett par gav sig idag iväg mot Dakha i Västsahara. För det är bättre förutsättningar för surfing längre säderut.

Efter lunch läste jag ut min bok om Vikingatiden, i Täby, Vallentuna och närliggande områden. Själv är jag uppväxt i Täby och har varit på många platser som omnäms i boken. Vilket jag tycker är intressant. Områdena här är Sveriges runtätaste.

Började på en ny bok. Som heter "Den femte årstiden" av Mons Kallentoft. Jag läser mycket i solen på em. Patiens lägger jag alltid inne, eftersom det alltid blåser lite grand när man står bredvid havet.

Dag 112 fredag 6 / 1.

Idag är det en röd dag i almenackan i Sverige. Men inte här. Vanlig vardag allstå. Nu är det kallt på morgonen endast 9 plusgrader.

Ser ett vitt band på havet på morgonen. Idag går jag ut för att ta ett foto.

IMG_20230106_072210.jpg

När det blir ljust tar jag på mig mina träningskläder för att gå ut på min joggingtur.

När jag komer hem igen blev det dax för fm fika.

Surfar på nätet om den förra boken som jag har läst. Som handlar om släkten. Det är Historiska Medias serie om Släkten handlar om tiden mellan 800 och nutiden.

Sen blev det en promenad på campingen. Träffar en tjej som jag hälsar på. Hon är från England och reser med tre andra personer. Vi talar om hur länge vi får vara här. Tre månader är ok - vill man vara här längre tid måste man gå till polisen för att förlänga tiden med ytterligare tre månader. Det är vad jag har hört. Men hon har försökt med ett flertal polisstationer i olika städer. Ingen av dessa poliser kunde förlänga tiden.

De beslutade då att två skulle flyga till UK för att vända och återigen komma in i Marocko. De andra två var kvar i hb:n. Sen fick de andra flyga till UK för att vända.

Min granne på södra sidan har låtit en firma här lacka om hans motorhuv. Kostade 225 euro här och kostar 400 i Nederländerna. Resultatet blev mycket bra kunnde jag själv konstatera i em när det var klart. Han reser mot Dahka i morgon för att hitta bättre surfvågor.

Naturligtvis har jag läst i min bok på em. Denna "polisbok" utgår ifrån Linköping. Många orter som nämns i boken har jag själv besökt. Det är faktiskt ganska intressant.

Mellan kl 17 och 18 umgicks jag med mina engelska grannar på norra sidan. Vi satt i solen med varsin "vuxendricka" och talade en hel del om Brandy. Om smak kontra pris. Smakar en tre gånger så dyr Brandy bättre? En av engelsmännen kunde inte känna skillnad på en VS och en VSOP.

På kvällen ett samtal med Lottie. Det är nu 35 grader här inne i hb:n trots att ett takfönster har varit öppet hela em. Nu kl 19,30 är det 19 grader ute enl min Aldetermometer.

Dag 113 lördag 7 / 1.

Idag skall det städas och göras förberedelser inför morgondagens avfärd till Guelmin.

Först dammsuger jag alla rummen. Avloppet ifrån handfatet i toarummet har runnit sakta en längre tid. Fixar det idag, genom att skruva den vattenlåset under handfatet. Får lägga mig på golvet med underkroppen i hallen och endast överkroppen i toarummet. Det är ju trångt i denna bostad. "Compact living" som en del säger.

Torkar av instrumentbrädan och området runtomkring med en fuktig trasa.

Efter fm fikat går jag upp till marknaden och handlar frukt och grönsaker. För totalt ca 14 mad. I gallerian köper jag 15 ägg för 13 mad.

Går även till banken för att ta ut sedlar. Campingen tar en kreditkort så jag måste ladda upp med sedlar.

Promenerar sedan hem igen.

Tar fram solstolen mm och sätter mig och läser i min bok. Tog faktiskt fram en öl för att dricka ute.

Kl 13,45 går jag in för att laga lunch. Det blir tydligen senare för var dag. I Sverige brukade jag äta mellan kl 11 och 12.

Efter lunch blir det mera läsning i solen. Vid 16 - tiden går jag ut i havet. I dag försökte jag att simma. Blev några simtag mellan två vågor sen även några ytterligare simtag innan nästa våg. Vågar inte gå ut för långt. Vattnet har en otrolig styrka. Det är lite läskigt.

Därefter blir det en öl med mina engelska grannar.

Kollar oljenivån i motorn och fyller på lite vatten till vindrutetorkarna, tar den mina solskydd för däcken och fäller ihop mitt campingbord och torkställning samt sätter in allt i garaget. Så imorgon fm är det bara vattenövningen innan avfärd och betalningen naturligtvis.

Är någon av er läsare i Guelmin vid Maijane så kom fram och snacka vet jag. Stannar några dygn om det finns andra hb där.

Dag 114 söndag 8 / 1.

När det blev ljust tar jag fram mina två vattenslangar och kopplar ihop de samt ansluter till vattenutkastaren vid diskavdelningen. Bild publicerade jag vid förra påfyllningen. Bra att ha två långa slangar så att jag slipper att bära fyllda vattenkannor eller flytta på hb:n.

Fyller även mina två 5 litersdunkar för driksvatten. Vattnet i den stora tanken använder jag bara till tvätt och disk, eftersom jag aldrig gör rent tanken. Fyller även tre fd 1 liters juice flaskor att ha i kylskåpet. Jag dricker vattnet här som är märkt "eau portable" ( tror jag att det stavas).

Sen tar jag fram min stege. För att tvätta rent solcellerna på taket. Skall ju fricampa en vecka eller så. Vindrutan får även en avtorkning.

Därefter tar jag farväl av mina nya vänner ifrån UK. Blir en stunds samtal före avfärd.

Stannar vid toatömningen för att ta toakasseten till det speciella rummet.

Kör sedan ner till receptionen för att betala för dessa 17 dygn med el. 50 för platsen och en person och 20 mad för elen. Totalt 1190 mad idag som måste ges i sedlar. Har tidigare betalt för 12 dygn utan el som blev 600 mad. Totalt 1790 mad för 29 dygn. Ingen mängdrabatt.

Skall bli skönt att få röra på mig ett tag.

Till Guelmin är 57 km ifrån Sidi Ifni.

Vägen är bra men går i bergen, uppför och nerför med många tvära kurvor, Här kan vi tala om "öppna landskap".

IMG_20230108_110311.jpg

Entrén till Guelmin ifrån nordväst.

IMG_20230108_113143.jpg

Kommer fram före lunch. Går in i den jättestora affären, Marjane, ungefär som ICA Maxi i Sverige. De har det mesta.

Här handlar jag sånt som jag inte fann på marknaden i Sidi Ifni. Handlade för 619,80. Köpte bl.a. mjölk och vispgrädde, hoppas att den är vispbar. Är ju osäker, eftersom jag ej kan franska eller arabiska utan får lita på ögonen. Vissa av sakerna kommer nog att räcka en månad eller mer.

Här tillagar jag min lunch på butikens p-plats. Köpte 330 gram Barquett, = bricka enl min översättningsapp, Stod även Brochettes Blanches på etiketten, = vita spett. Så även om man kan franska så säger dessa tre ord inte ett dugg om vad det är för något innehåll. Mycket märklig etikett.

Paketet låg tillsammans med olika styckningsdetaljer av kyckling. Mitt packet bestod av små bitar kycklingkött.

Lunchen blev en kycklinggryta med potatis och en skvätt grädde, tomater och kryddor. Blir nog tre mål sammanlagt.

Tar en promenad efter lunchen för att röra på benen. Samt att jag vill se priset på dieseln. På det första tankstället i stan var priset 14,40, på andra 14,39 och här 14.08.

IMG_20230108_141355.jpg

Gick sedan för att se om man kan köra in på den stora grusplanen utanför Marjanes p - plats. Men nu har de planterat växter där jag för tre år sedan kunde köra in. Så nu är den här fricampingplatsen ej tillgänglig längre. Verkligen en stor besvikelse. Hade hoppas på att kunna stå här några dygn, tillsammans med andra hb.

IMG_20230108_141436.jpg

Här stod jag och andra förut. På grus.

IMG_20230108_141633.jpg

Jaha ja, Bara att köra vidare. Det skall vara 20,4 mil till Agadir, enl googel maps. Så jag kör dit nu på em. Bör hinna dit innan det blir mörkt.

Stannar först på "tappen" för att tanka. Tyvärr tog de inga kreditkort idag. Sa att de inte hade internetuppkoppling. Fick i 72,84 liter till ett pris av 1026 mad. När jag tog ut 2000 mad ur en bankomat igår fick jag betala en avgift på 30 mad. Bankavgiften kostade mig 0,21 mad per liter. Så dieseln kostade totalt 14,29 mad per lit inkl bankens uttagsavgift. Det blev ändå billigare än om jag hade tankat på första stället för 14,40 om de hade accepterat mitt Master Card kort.

Nu rullar jag vidare norrut. Guelmin är min sydligaste anhallt denna resa. Nu blir det bara norröver eller nordöst först till Marrakech.

Även nu kommer jag upp i bergen. Bra asfalltväg.

IMG_20230108_151936.jpg

Om man tittar noga kan man se den slingrande vägen.

IMG_20230108_155311.jpg

När jag kommer fram till Agadir och vill parkera på samma gata som sist, ser jag att de har påbörjat ett arbete där och grävt upp en del av sidan så jag kör vidare några kvarter och hittar denna plats istället. Det är visserligen en mer trafikerad gata men det är ok. Jag kan sova ändå. Bra att solen kommer åt mina solceller.

IMG_20230108_182008.jpg

Vid den här tiden förväntar sig Lottie ett samtal. Så jag ringer henne innan jag tar en välbehövlig promenad på ca 20 min till mitt favvo kondis nerre i city.

IMG_20230108_190344.jpg

Hög tid för em fikat, som brukar vara vid 15 - tiden i Sverige.

IMG_20230108_191036.jpg

Blir ju nästan som en middag. Kaffe med mjölk för 16 mad, en smördegsgiffel med en aning mandelmassa innuti för 8 och chokladtårtbiten för 25 mad. Totalt 49 mad. Det får jag endas en kopp cappucino för i Västerås. Vattnet är gratis.

Nu när kl är 21,40 så blir det inget mer att äta, inte ens ost på kex. Endast rent kranvatten inmundigas denna tid på dygnet. För snart är det dax att krama kudden.Ute är det nu 16 grader enl min Aldetemp som brukar visa en 2 grader för högt värde.

Körde 27,0 mil

Senast ändrad:
Dag

Blir ju nästan som en middag. Kaffe med mjölk för 16 mad, en smördegsgiffel med en aning mandelmassa innuti för 8 och chokladtårtbiten för 25 mad. Totalt 39 mad. Det får jag inte ens en kopp cappucino för i Västerås. Vattnet är gratis.

Nu när kl är 21,40 så blir det inget mer att äta, inte ens ost på kex. Endast rent kranvatten inmundigas denna tid på dygnet. För snart är det dax att krama kudden.Ute är det nu 16 grader enl min Aldetemp som brukar visa en 2 grader för högt värde.

Körde 27,0 mil
Fikat blir ju 49mad, billigt det också 🥧

Dag 115 måndag 9 / 1.

Hb:n gungade till lite när bilar / lastbilar körde förbi mig i går kväll och natt. Men helt ok.

Ringde på morgonen och grattade min bror på hans namnsdag.

Efter fm fikat går jag till centrum för att kolla på skålar till en av sönerna och saffran till Lottier och mig. Kom ju på i Sidi Ifni att det finns en galleria här som jag hade glömt bort sist, när jag letade efter skålar.

IMG_20230109_104951.jpg

Gick trappan upp och till vänster fann jag en kryddbutik. Saffran med strå från Marocko hade en klart tydligare doft en den spanska varianten som han även sålde. Kostade 40 mad per gram. När jag ville betala med kreditkortet gick det ej. Det här är en liten butik sa han och ville ha sedlar. Tyvärr hade jag ej tillräckligt så jag sa att jag återkommer efter att ha ordnat med sedlar. Mannen talade god engelska.
Det skulle även gå bra att betala med Euro - men det hade jag ej med mig.

Därefter går jag vidare och hittar snart till en butik som hade nedanstående skålar. Tog foton för att skicka till sonen när jag kom hem för lunch.

IMG_20230109_105915.jpg

IMG_20230109_105936.jpg

IMG_20230109_105939.jpg

IMG_20230109_105952.jpg

Sonen bestämde sig för mönstret som är i den blå skålen. Får gärna vara lite olika färg på de sex som han vill ha. Men mönstret är viktigt.

Skålarna som jag hittade på en annan butik för en månad sedan ville han inte ha.

Nästa stopp blev hos Orance. Som är butiken där jag har mitt abonnemang till rautern.

När jag promenerade en dag i Sidi Ifni så försvann min app till WhatsApp. Jag var således tvungen att åter installera den. Bokstäverna ser ut som arabiska. Vilket jag inte kan läsa eller förstå. Har ju ändå lyckats att skriva och ringa. För jag chansade att texten var på samma ställe som på svenska. Så jag tryckte där och det funkade.

Det var några personer före mig i kön. När det blev min tur säger expediten att det här är inte arabiska tecken utan indiska.????? Varför skulle det var indiska när jag installerar något i Marocko. Jag fattar inget. Jag frågar om han kan ändra texten till svenska. Men det gick ej. Han lyckades dock att få in texten på engelska och det är jag mycket nöjd med.

Jag har varit berädd på att ominstallera appen när jag kommer till Spanien - nu slipper jag det.

Tackar och promenerar vidar in i stan. Svänger av mot havet. Hamnar i hotellkvarteren. Där finns det många små butiker med olika innehåll. Jag ser mig bara lite förstrött på sakerna och bryr mig inte ens om att stanna och tala med säljarna.

Går en stund på strandpromenaden. Där är det flera som vill sälja saker.

Ser att hotellen har egna "strandtomter" med inhämgnade solstolar.

IMG_20230109_114832.jpg
Man kan se ett blått rep här.

IMG_20230109_114832.jpg

Här är det öppet men med ett hotellnamn.

IMG_20230109_115038.jpg

Nu går jag vidare för att så småningom komma hem och äta. Blir rester från kycklinggrytan som jag gjorde igår. Blev en liten portion kvar som jag äter ikväll istället för ost och kex.

Efter lunch går jag och köper saffran. Butiken med skålarna var stängd. Får gå dit imorgon fm.

Fortsätter till centrum och till mitt favvokonditori för att idag smaka på deras egentillverkade glass. Köper två kulor för 28 mad.

IMG_20230109_143033.jpg

På kvittot ser jag att det är samma företag som där jag tidigare har fikat. Butikerna ligger bredvid varandra i olika lokaler.

När jag betalar har jag inte jämna pengar utan lämnar 30. Väntar länge på att servitören skall komma tillbaka med växeln. Men det gör han inte. Vilket jag tycker är helt fel. Han skall inte bestämma om jag skall ge honom 2 i dricks. Verkligen dåligt. Jag bryr mig inte om att påtala det hela. Jag kan leva med att han tog ca 1,95 sek i dricks. Men jag kommer inte att gå dit någon mer gång.

Dålig renomé blir det ju!

Glassen var mycket god.

Dag 115 del två.

När jag sitter och äter, vid 20 - tiden, så stannar en polisbil bredvid mig i motsatt körriktning och tutar. När jag tittar upp så viftar de med handen. Jag tolkar det som att jag inte får stå på denna gata. Jag har alltid gardinerna uppe innan det blir kolsvart. Därför såg polisen att jag satt i hb:n.

Jag flyttar mig 1 km till en stor markerad P - plats. I närheten av den fd campingen, under kabelbanan. När jag backar in på en plats mellan två Pb 1:eek:r så kommer en man emot mig när jag är ute för att kolla i bak. Han säger att jag får inte stå här under natten. Jag hänvisar till de stora P - skyltarna och undrar varför. Det är en privat parkering för gäster till kabelbanan, som går högt uppför berget till någon aktivitet. Som jag inte vet vad det är. Denna kabelbana fanns inte för tre år sedan. Grindarna kommer att stängas kl 22.
Han tycker att jag skall stå utanför staketet mot berget och utanför asfaltvägen, som andra hb har gjort tidigare. Men han garanterade inte att det var tillåtet för polisen.

Mycket riktigt så kom poliserna och knackade på dörren. Jag gick ut för att tala med de. De sa att jag får inte sova här heller. Häromtiden var det en hb som fick ett fönster inslaget. Så för min egen säkerhets skull skall jag köra ut ur stan och ta in på en camping. Jag sa att jag står utanför gatan och har beställt varor som jag skall hämta imorgon innan jag åker till Marrakech.

Det spelar ingen roll. Du är välkommen i morgon att parkera på gatan för att hämta dina varor. Polisen kunde engelska - därför kunnde jag tala en längre stund.

Att argumentera med en polis fungerar inte. De har sina order uppifrån att lyda. Så det var bara att köra vidare. Körde mot Essaouira. Inte såg jag någon skyllt om camping. Kan ju bero på att det var mörkt. Stannade efter 12 km i ett mindre samhälle på stora genomfartsgatan under en lampa.

Det var första gången för mig som jag har blivit bortkörd av polis. Inget vidare, må jag säga. Olustigt!!!

När jag hade lagt mig för att sova och jag hörde en bildörr slå igen undrade jag om det var polisen. Men ingen knackade på dörren - så det var lugnt. Polisen här såg mig väl inte eller så brydde de sig ej.

----------------------------

Dag 116 tisdag 10 / 1.

Vaknade tidigt som vanligt. Ingen lapp på vindrutan inga knackningar på dörren. Morgonen var således lugn.

När jag handlade i Guelmin så köpte jag en lit vanlig komjölk. Så idag och några dagar framåt blir det havregrynsgröt med marmelad från skogen och mjölk, samt juice. Har fortfrande kvar svenskt havregryn. Det blir omväxling mot den vanlig äggfrullen.

Eftersom bodelsbatteriet är fullladdat så användr jag elplattan.

En patiens hann jag med innan det blev ljust och färden tillbaka till Agadir startade.

Parkerade på en stor gata i närheten av gallerian.

Gick in kl 09 för att tala om skålarna. Dölrren till butiken var öppen men ögaren var ej inne. När jag roppad på hans namn kommer han fram. Han höll på och soppade utanför butiken.

Han bar ut några skyltdockor med klänningar på. För att komma fram till skålarna. Jag sa att sonen vill ha sex skålar med samma mönster som den blå skålen. Han hade bara en. Men om jag kommer tillbaka kl 15 så skall det finnas. Jag poängterade att det skall vara samma mönster men kan vara flera olika färger. Sa det flera gånger.

Därefter gick jag ner en våning för att köpa de goda mandarinerna som jag fick smaka på i går. Men den gubben hade inte kommit.

Gick därför till restaurangen i närheten för att äta en "liten frukost" som kostade 27 mad. Har sett andra förkortningar som: dhs och dh. Mad kanske de har slutat att använda. Jag lärde mig den förkortningen för 42 år sedan då jag var här för första gången.

IMG_20230110_093354.jpg

Rejält med bröd och mycket god jucice, förmodligen färskpressad á la minut, fast så liten kopp kaffe att jag var tvungen att beställa en kopp till, för 13 mad.

Går sedan tillbaka till gallerian, för att handla mandariner, jorgubbar och potatis. En mycket trevlig man som gav ordentligt med smakprover.

Tar sedan en promenad på stan. En av huvudgatorna har en ovanlig "gräsmatta" emellan körbanorna.

IMG_20230110_104623.jpg

Busstationen har minst 22 "hållplatser"

IMG_20230110_105552.jpg

Det blev en lång promenad innan jag åter var hemma. Idag blev det fisk och potatis till lunch.

Surfade lite och lade några patienser innan det var dax att hämta skålarna.

Men inte hade han fixat sex st. Så det blev endast tre som jag köpte,

IMG_20230110_144415.jpg

Mönstren är inte exakt lika - men mycket nära i alla fall.

Därefter påbörjade jag färden nordöst mor Marrakech.

Funderade på om jag skulle köra betalmotorvägen eller den vanliga landsvägen. Körde ju motorvägen för en månad sedan -så jag valde landsvägen. Tar visserligen nästan en timme längre tid enl googel maps. Men vad gör väl det. Tid har jag så att det räcker. Tempot är lugnare och man kan lättare njuta av landskapet. Körningen är mer omväxlande med uppförs- och nedförsbackar, skarpa kurvor och omväxlande hastighetsbegränsningar. Samt genom mindre samhällen och poliskontroller.

IMG_20230110_160217.jpg

Lastbilen kör på motorvägen.

Funderar på om det är någon skillnad i kostnad. Betalmotorvägar brukar vara mera "horrisontella" och gå på höga viadukter istället för en massa backar. Så dieselförbrukningen är lägre och antalet km är förmodligen kortare. Skarpa kurvor saknas.

Men ack så tråkigt att kör där.

IMG_20230110_171506.jpg

Hinner inte köra ända fram till Marrakech innan det blir mörkt. Stannar i staden Imintanoute på huvudvägen N 8 under en gatulampa.

IMG_20230110_175550.jpg

Genast kommer det fram ett gäng smågrabbar och knackar på fönstret. Jag hissar ner sidorutan och säger att jag talar endast lite franska och sen stänger jag igen. Drar för alla gardiner. De försvinner under tiden som jag byter om. Skall ta en promenad.

Till vänster i bilden ovan är det en lekpark och utegym.

Tar några foton under min promenad.

IMG_20230110_175940.jpg

Baksidan av min hb syns på bilden nedan

IMG_20230110_175946.jpg

IMG_20230110_175950.jpg

Under dessa två timmar som jag har varit här så har polisen inte visat sig, vad jag vet. För idag är alla gardiner nerdragna trots att det inte var mörkt när jag började att skriva. Nu kl 20 är det det.

Körde 16,3 mil idag och har kvar 12 mil till Marrakech enl googel maps.

Dag 117 onsdag 11 / 1

I går kväll slocknade min konverter till 220 V. EZA displayen visade 0 % batterikapacitet. Mycket märkligt eftersom jag hade kört 16,3 mil. Batteriet var ju fulladdat när jag parkerade. Värmde lite mat på elplattan, som brukar vilja ha ca 10 % enheter. Därefter använde jag rautern som kräver 220 V - men inga mängder. Samt naturligtvis en lampa. Telefonen hade jag laddat under tiden som jag körde.

Nåväl!

Jag startar om telefon - det kan ju hjälpa. Brukar vara första åtgärden att nollställa datorer.

Mycket riktigt. Efter omstarten visade EZA pisplayen 96 % batterikapacitet. Nu var kl snart 22 så jag gjorde mig i ordning för att sova.

-------------------

Vaknar som vanligt ett flertal gånger på natten. Ligger kvar till kl 06. Ingen polis eller någon annan har knackat på dörren.

Efter min havregrynsgrötsfrukost tar jag fram ingredienser för att tillverka glass. Är fortfarande osäker på om min ezadisplay visar korrekt. Därför är det bra att använda el på morgonen. Om utifall allt slocknar - så kan jag ju starta motorn och köra en timme för att återigen ha fullt bodelsbatteri.

IMG_20230111_074019.jpg

Skriver mer om glasstillverkningen i tråden: Matlagning i husbilen, går det?

Under färden till Marrakech ser jag att dieselpriset blir lägre för varje "tapp". Började på 14,10 och sjönk med 0,01 varje gång. Stannade och tankade för priset 13.96 på Africa. Tyvärr tog de ej kreditkort så bankens uttagsavgift på 15 skall läggas till vilket blir ca 0,20 mad per liter. Det var ca 5 mil sydväst om Marrakech. Sen steg priset igen. Hade tur att tanka på det billigaste stället.

I Marrakech har de börjat med att bygga för el bussar. T.o.m i egna körfält.

IMG_20230111_111919.jpg

Körde runt i stan i ca en halvtimme innan jag hittade en bra p - plats på en av huvudgatorna. T.o.m utan qvgift. I de centrala delarna såg jag att parkering kostar. Mem hittade ingen tillräcklig lång plats för mig.

IMG_20230111_115505.jpg

Till höger i bilden ovan ser man att de har egna gator / filer för cyklister och mopeder. Syns tydligare i bilden nedan.

IMG_20230111_120109.jpg

I närheten av min hb ser jag att man kan köpa en lägenhet eller bostadsrätt för det facila priset av 8500 per kvm.

IMG_20230111_135412.jpg

Googlar på ställplatser i Marrakech och hittar en ca 12 min ifrån där jag står. I närheten av en känd trädgård. Så jag bestämmer mig för att gå dit och titta. Kan vara bra att ha ett alternativ om polisen vill avhysa mig från denna plats. Först skriver jag upp hur jag skall gå på en pappersbit.

Ser att man kan få åka i dessa vagnar.

IMG_20230111_140325.jpg

Trädgården har samma namn som museet nedan.

IMG_20230111_141830.jpg

Gick runt kvarteret men någon ställplats såg jag ej. Här är entrén till trädgården. Det var kö för att komma in. Vill man se allt så kostar det 300 mad.

IMG_20230111_142201.jpg

IMG_20230111_142231.jpg

I närheten och vid samma gata dom jag bor på ligger Medinan / Souken. Skall gå dit i morgon.

IMG_20230111_151210.jpg

Tog det lugnt hemma, med nerdragna gardiner för att polisen inte skall se mig, på den sena em innan jag började att skriva här.

Körde 12,3 mil

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen