• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 94 måndag.

Börjar dagen med äggfrukost och juice. Samt lägger patiens. Det är mårkt ute fram til ca kl 08. Med en lampa tänd går det bra med patiens men sämre med att läsa. Är försiktig med elen. Är fortfarande osäker på mitt EZA system.

Pratade en stund med Lottie via WhatsApp.

På fm lämnade det ungerska paret, med Scanian, campingen för att resa söderöver. Ev in i Västsahara. De kom fram och sade hej då, vi kanse ses någon annanstans framöver. Ja, vem vet när våra vägar korsas.

Jag tog fram en bläckpenna och märkte ett av däcken. Den yta som stod mot marken. För nu har jag stått stilla en vecka och jag tror att det är bra för däcken att ändra yta mot marken. Så jag backade en bit och körde sen upp en nivå på mina klossar så att hb nästan står i våg nu. Den var lite framåtlutad tidigare. Vilket märks när man steker t.ex. ägg.

Såg detta djur på ett av bakdäcken när jag märkte upp det andra.

IMG_20221219_101404.jpg

Hur gör ni som står stilla i över en månad? Har ni stödben som lyfter upp fordonet, för att frigöra däcken från marken?

Sen blir det som vanligt en promenad. Denna gång mot norr.

Börjar med att fota de små affärerna på tvärgatan. De som jag kallade för "ett hål i väggen" för någon dag sedan.

IMG_20221219_103818.jpg

Här gäller det att veta vad man vill ha och kunna säga det på franska. Nästa gång skall jag låta telefonen översätta och skriva ner det på en lapp, som jag då kan visa.

IMG_20221219_104101.jpg

Går vidare och ser att på den stora vägens ena sida finns ett företag som tillverkar "gråsuggor". Ett byggnadsmaterel i betong.

Här är stora vägen norrut.

IMG_20221219_104612.jpg

Jag går till vänster om vägen ut i naturen och sen under veadukten / bron.

Fotar några hus i olika exklusivt utförande.

IMG_20221219_104919.jpg

Kontrasten, med en stor mur runt tomten.

IMG_20221219_104942.jpg

IMG_20221219_105003.jpg

Går under vägen och fortsätter på andra sidan tillbaka hem igen.

Vid halv tolv tar jag fram min solstol mm och boken. Igår läste jag ut "Odjuret" av Roslund & Hellström och idag började jag på "Flickan under Gatan" av samma författarpar. Jag sitter nog och läser fem timmar varje dag i solen. Det är livet för mig. En mycket viktig anledning till min resa så här långt söderut.

Avstånd närmaste vägen från Västerås och hit enl googel är 477 mil. Men den vägen har jag inte kört. Utan det har blivit 1593 mil.

Efter en timme i solen och idag en hel del blåst, blev det lunch. Som intogs ute med ryggen mot solen och utsikten över havet.

På em avtog blåsten och det blev mycket skönt. Brydde mig ej om att bada i de höga vågorna idag. Går och använder campingens dusch när jag har läst färdigt för idag, någon gång mellan kl 17 och 18.

När jag nu ikväll statade upp internet visade EZA displayen att det fanns 99 % batterikapacitet och batteriets dioder visade max kapacitet.

Körde något tiotal meter.

Köpte till E&p stödben förra året dyrt JA men vi tycker det var värt det då vi räknar med att behålla bilen i bra många år till.
Har den inställd i ett kall garage över vintern och den står då på stödbenen för att skona däcken, då frugan jobbar och vi har en del att göra i vinter så blir det inte något åka av förren i vår.
Kul att följa din resa och vi hoppas framöver också kunna ge oss ut på resa till värmen.

Dag 93 söndag 18 / 12. Fjärde advent. Om en vecka är det Juldgen.

Igår kl 20,00 slocknade internet. Det är vanligt att jag får starta om min rauter., ganska ofta. I varje fall flera gånger per dygn. Så det är jag van vid.

Men!

Nu var det tydligen EZA displayen som la av.

Den visade 0 % batterikapacitet!!!!??? Varför då? De senaste dagarna har det pendlat mella 90 och 100 %.
Efter det som hände i Almeria för ca en månad sedan så litar jag inte på min display. Men bryr mig inte, utan jag skall ta vägen förbi Lindorme på vägen till Västerås i mitten på April. ( året får ni fundera på). Ha Ha

EZA - experterna i Lindorme sa att jag skulle koppla upp mig på extern 220 v några dygn för att verkligen se till att bodelsbatteriet blir ordentligt fullladdat. Därför stod jag fem dygn på campingen norr om Sidi Ifni med extern el inkopplad hela tiden.

I lördags den 10 / 12 böt jag camping. Här på El Barco är avgiften 70 mad per dygn och ytterligare 20 om man vill ha el. Jag avstod från el. Nu vill jag se hur länge som jag kan stå med enbart solenergi. Det blev således en vecka. EZA displayen visar att jag får in 6 A mitt på dagen, vilket jag tycker är märkligt. För i Spanien har jag fått in 12 A mitt på dagen och solen värmer ju mer här än där. Vilket jag tolkar som att det är något fel på appen. Lindormeföretaget tycker att jag skall köpa en padda och koppla in EZA den vägen istället för via telefon. Det får väl bli så i april.

Jaha ja. Nu är vi åter där med "vardagslivets små förtretligheter"!!!!!!!!

Vad finns att göra om bodelsbatteriet är nere på 0 %. Stänga av lampan som är tänd och tända två värmeljus, naturligtvis. Kollar på mina andra två displayer om de lyser. De lyser. Alltså finns det mer än 0 % batterikapacitet. Detta kan ju göra en galen!!!!

Iofs behöver jag ju bara el till kylskåpet, som går på gas men har något kretskort som tarvar ström.

I sep när jag färjade över till Estland hade jag gasen avstängd under ca tio timmar och kylskåpet var kallt när jag körde av färjan. Så jag vet att om strömen tar slut i natt så påverkar det inte kylskåpet.

Om problemet kvarstår imorgon skall jag betala campingen för denna vecka och registrera om mig med extern el.

Hoppas att de tar mitt MasterCard kort. Annars får jag försöka hitta en automat eller bank i city, imorgon.

Eftersom kl endast är drygt 20 kan jag ju inte gå till sängs. Så det får bli lite patiens under några timmar.

Visa bilaga 19587

Det var svårt att se ordentligt. Fick hämta min pannlampa. Då blev det ok.

Visa bilaga 19589

Fick visserligen vrida på huvudet ofta, för att se bra. Fungerade helt ok. Det var första gången som jag la patiens i ljuset från pannan. Liksom även att borsta tänderna med detta ljus.

Det var lördagskvällem.

Nu till söndags morgonen.

Vid sextiden kollade jag på telefonens EZA display.

Hade 99 % batteikapacitet! Att solen var så stark under tiden som jag sov - "hade jag ingen aning om".

Vad är detta? Utan att EZA spelar spratt / leker med mig.

Jaha, det är bara att acceptera. Jag fortsätter idag utan extern el så länge som det går. Får se i em om allt funkar.

Tänder två värmeljus och en lampa till frulle. Lampan lyser utan problem hela morgonen tills jag släcker den vid kl 08. För då räcker dagsljuset.

Ringer Lottie vid sjutiden och berättar om mitt äventyr. Att hon inte behöver vara orolig om jag inte kan svara henne p.g.a. mitt strul med internet och EZA.

På fm går jag en sväng på campingen. Samtalar en timme med mina gtannar från Ungern som hade kommit hit i Scanian. De hade varit ute i öknen och kört. Det blir tal om allt möjligt. Samtalet skedde på tyska. Vid 11,30 tiden kommer solen ner till mig och då åker solstolen mm fram. Sätter mig och läser en timme innan det blir till att gå in och laga lunch. Som jag sen inmundigar ute vid mit campingbord med ryggen mot solen.

Såg några ungdommar som spelade fotboll på standen

Kl 15,30 går jag och duschar i campingens servicehus. För det är svettigt i solen när man sitter några timmar där för att tanka D vitamin.

För kl 16 blir det final i fotboll och då vill jag inte vara svettig. Det är det enda som jag ser på marockansk tv.

Det mörka i bildens mitt är några som badar.

Visa bilaga 19590

Även på kvällen är det fotboll på stranden och några som badar.

Visa bilaga 19592

Argentina vann rättvist efter förlängning och straffar över Frankrike.

Ännu kl 21,20 finns det tydligen bra batterikapacitet. För se hur det blir i natt och imorgon.
Kanske kan vara dags tvätta av solceller.

Dag 95 tisdag 20 / 12

Idag planerar jag att gå till affärerna "hål i väggem" här i närheten av campingen, ett par hundra metrer bort på första tvärgatan.

Förbereder mig först med att skriva ner det som jag skall köpa. Genom min översättningsapp. Skriver in det svenska och får tillbaka texten på franska. Eftersom jag inte själv kan plocka i hyllorna så måste jag tala om, eller visa en text, vad som jag önskar köpa.

IMG_20221220_102859.jpg

I första affären hade de mjölk, 1 liter kostade 11 mad. Hade inte det andra som jag ville ha. Behöver vispgrädde för att göra egen glass.

IMG_20221219_103818.jpg

Gick till nästa "hål". De hade inte heller vad jag ville ha. Så det blev endast mjölk idag.

Gick tillbaka hem.

Tog fram solstolen och resten vet ni.

Igår glömde jag att skriva:

Pratade med vår "hustomte" här på campingen. På nyårsafton skall det bli fest i den stora salen här. Han jobbar 12 h per dygn 7 dagar i veckan. På det får han 50 mad per dag. Förmodligen efter skatt. Jag vet ej om han behöver betala för tjänstebostaden här på campingen. Det finns lägenheter att hyra. Han visade mig en, på två rum och kök / pentry med balkong.

Vardagsrumet med möjlighet att sova på soffor. Vilket är vanligt i Marocko. Upptill höger är utgången till balkongen.

IMG_20221219_110945.jpg

Det separata sovrummet.

IMG_20221219_110949.jpg

Ett litet kök / pentry.

IMG_20221219_110955.jpg

Efter att ha suttit ute i solen, med 30 grader där, blir jag så svettig att det rinner om armar och bröst. Trots det gick jag ej ner i havet utan använde campingens duschrum vid 18 tiden. Är fortfarande lite tveksam till att bada i havets stora kraftiga vågor. Såg två människor i em som badade. De satte sig ner när en stor våg kom och skjölde över de.

Det vanlig kl 15 fikat är numera framskjutet till efter 18. d.v.s. när jag skriver här. Idag kaffe med marockansk mjölk och egengjord sockerkaka med Vahronachoklad inbakad.

Starta ej motorn idag.

Dag 96 onsdag 21 / 12.

I morse kl 06 var mina dispayer helt avstängda. EZA batteriets display visade 0 % batterikapacitet och dioden på själva bateriet visade en röd lampa.

Jaha, ja. Samma problem igen som på lördagskvällen den 17 / 12. Helt mörkt. Men på morgonen efter var det fullt batteri.

Fick äta min havregrynsgröt med värmeljus och pannlampa. Jag tänker inte köpa el-anslutning nu på fm. Vill se hur solen på em kommer att påverka batteriet. Så jag tar det lungt. Har ju ljus och pannlampan tänd när jag lägger patiens. Går alldeles utmärkt.

Vid 9 - tiden går jag uppför alla trappor för att komma högt upp ovanför campingen. Tänker beställa in en liten frukost på en restaurang som jag har hittat för några dagar sedan. Till priset av 18 mad. Var nyfiken på hur det är att ta mitt "fm - fika" på restaurang som de kallar för liten frukost.

Jag beställde den minsta varianten. Fanns tre mer omfattande upp till 30 mad.

IMG_20221221_095659.jpg

Juicen innehöll mycket fruktkött. Förmodligen handpressad av servitören innan servering. Smakade alldeles utmärkt - övrigt ok. Som vanligt tre glas the ifrån kannan.

Tyvärr hade inte solen kommet fram till mit bord under hela tiden som jag åt.

Fortsätter in mot city. Skall försöka att hitta en bank samt de matvaror som inte fanns i de små butikerna vid campingen.

Hittade flera mindre butiker. Visade mina lappar men ingen hade det som jag ville ha. I city fanns en något större butik som hade, vad de sade var, ovispad grädde. Vi får se när jag skall använda de. Om det blir någon volym. Skall bli spännande. Tre en dl förpackningar för 13,50 mad.

I nästa butik, här i city, ville jag ha någon typ av lerverpastej eller paté. Hittade en rulle, men det stod "Halall". Det vägra jag att köpa. För de tappar ur blodet på levande djur som alltså för en smärtsamm död. Det uppmuntrar jag ej till. En typ av religiös slakt, som borde förbjudas, åtminstånde i Sverige.

I nästa butik hittade jag en rulle Mortadella som det inte stod "Halall" på. Den köpte jag. 350 gram för 15 mad. Nu hade jag handlat färdigt för idag.

Återstår att hitta en bank. Viker av från stora gatan som bara hade Western Union och Monny Gram. Vill inte gå in där för jag tror att de har dålig kurs, om de överhuvud taget acepterar mitt Master Card kort som betalning för marockanska sedlar.

Går tvärgatan fram några kvarter. Ser ett gäng poliser i en gatukorsning. Går fram och hälsar på franska. Frågar efter en bank. Får säga ordet bank, med lite olika uttal, på icke korrekt franska innan de förstod. En policman går fram några meter och pekar på tvärgatan. Där fanns en bank. Jag tackar, på franska.

Går in i banken och visar mitt kort. Tjänstemannen i kassan ropar på en person som visar mig ut på trottoaren och en uttagsautomat i väggen bredvid ingången. Den hade jag inte sett. Tackar mannen och han går in.

Jag stoppar in mitt kort. På bildskärmen kan man först välja språk. Engelska eller franska. Jag väljer engelska. Inget händer så jag väljer franska. Då funkar det. Nästa steg blev att mata in koden. Sen vilket belopp. Fanns förtyckta knappar för 50, 100, 200, 500, 1000 och 2000 mad. Jag väljer 1000. Det blev även en avgift på 30 mad till banken.

Nu går jag hem via "Medinan" som har en stor galleria med massor av olika livsmedel, kläder, skor mm. Tänker ev köpa en fisk. Men de ligger utan is och flugor är på fiskarna så jag avstod. Kanske lite överdrivet försiktig. Men jag är van med att fisk alltid brukar ligga på isbäddar. Längre bort fanns det en massa småfisk på is. Typ strömming eller sardiner. Men jag är för bekväm för att rensa ett tiotal st småfiskar till lunch.

Går hem istället och tillagar en rotsaksomellet med kidnybönor.

Sen blir det som vanligt hela em i solstolen med min bok- som jag läste ut. Blir en ny bok imorgon av samma författare.

När det nu gäller mitt EZA batteri:

Solen lyser på taket efter kl 11,30.

Kl 13,50 hade jag 10 % batterikapacitet och kunnde därmed starta mina displayer. Vilket innebar att jag även kunnde starta kylskåpet och vattenpumpen mm. Fick in 6 A från solen.

kl 15.34 hade jag 17 % och 5 A in från solen. Tog fram min stege ifrån garaget och en hink med vatten. Tvättade av de något dammiga solpanelerna.

kl 15,40 fick jag fortfarande bara in 5 A. Trots nytvättade paneler.

Kl 17,57 hade jag 21 % batterikapacitet. Sen blev det inte mer. Utan under kvällen sjunker det till 19 % vid kl 21,30 då jag gör mig iordning för sängen.

Använde pannlampan för mina patienser under kvällen för att spara på batteiet.

Skall bli spännande att se i morgon vad batteridisplayen då visar.

--------------------------------

Dag 97 torsdag

Kl 06 hade jag 16 % batterikapacitet. Alltså hade natten förbrukat 3 % - enheter till kylskåpet. För inga lampor hade varit tända, förutom pannlampan.

Idag gick jag till receptionen för att betala för dessa 12 dagar utan extern el och påbörja en period med el, för 20 mad per dygn.

Enligt prislistan så kostar en hb - plats inkl 2 personer 70 mad per dygn. För ytterligare personer 20 mad extra per person.

Döm om min förvåning när jag nu får betala 50 mad per dygn. Ägaren drog alltså bort 20 mad. Priset blev alltså 50 mad för en hb inkl en person.

Det har jag alldrig varit med om tidigare. Är priset en hb inkl 2 personer så har jag fått betala för två personer trots att jag är ensam.

Så all heder åt denna camping.

Nu kl 11,39 har jag 51 % batterikapacitet och två gröna dioder på själva batteriet. Blir nog fulladat till kvällen.

Har du provat att reseatta EZA..jag har varit med om samma konstigheter med min EZA …att reseatta brukar hjälpa…. då startar man om bms ..det gör man genom att trycka tex med tandpetaren i den lilla hålet som pil visa i bild…när man har gjort det startar batteriet om och display visar inte antal procent för än batteri är full att det är bäst att göra när den är full så visas procent nästan direkt

Bilagor

• 3F62AA4B-8D43-4327-BEB2-484FC6A1D701.jpeg
    3F62AA4B-8D43-4327-BEB2-484FC6A1D701.jpeg
    568,8 KB · Visningar: 22
Har du provat att reseatta EZA..jag har varit med om samma konstigheter med min EZA …att reseatta brukar hjälpa…. då startar man om bms ..det gör man genom att trycka tex med tandpetaren i den lilla hålet som pil visa i bild…när man har gjort det startar batteriet om och display visar inte antal procent för än batteri är full att det är bäst att göra när den är full så visas procent nästan direkt

Nej det har jag inte gjort.

Skall man ta den kabel också?

Dag 96 onsdag 21 / 12.

I morse kl 06 var mina dispayer helt avstängda. EZA batteriets display visade 0 % batterikapacitet och dioden på själva bateriet visade en röd lampa.

Jaha, ja. Samma problem igen som på lördagskvällen den 17 / 12. Helt mörkt. Men på morgonen efter var det fullt batteri.
Ditt problem liknar mitt problem jag råkade ut för i midsomras. Parkerade med 100% i EZA batteriet efter att ha kört genom hela tyskland. Ute o åt på stan, gick o la oss med takfläkten på låg fart då det var varmt. Vaknade halv tre på natten av att det var varmt o tyst. Funderade på om fläkten gått sönder. Försökte tända belysningen men totalt dött. Kylskåp o panel dött, fick inte heller kontakt med batteriet via appen.
Startade motorn, men batteriet tog inte laddning. Resettade batteriet som SACCE tipsade om ovan utan resultat.

Slängde ut frågan i ett gäng grupper o första personen ringde mig halv fem på morgonen. Micke på JR-larm kontaktade mig runt 6-snåret (snacka om service !! tänk på att det här var midsommaraftons morgon) . Han sa att enda chansen att få igång batteriet är att koppla in 230V då bilens laddning öppnar inte relät på Frankian.
Tänkte att jag får väl köra bort till campingen som låg någon km bort o betala för att få koppla in strömkabeln någon timme. Bara en liten detalj, framrutans aluminiumdraperi är kopplat till bodelsbatteriet så det gick inte upp.
Ställde in mig på att ringa bärgare.

Plötsligt hörde jag ett relä som klickade till. Panelen vaknade. Solen gick upp så solpanelerna började ladda. Startade nu motorn och laddningen till batteriet började med 55-60 A.
Öppnade EZA appen i paddan så jag kunde se cellernas värden, en av cellerna låg rejält under de andra och Micke på JR-larm konstaterade med skärmdumparna att en cell gett upp efter att batteriet SOC räknat upp till 25% och därefter hoppat direkt till 100%.

Resten av resan stod vi med el ansluten då vi inte litade på batteriet. Funderade först på att köpa nytt Lithiumbatteri i Tyskland, men jag värdesätter den otroliga servicen hos JR-larm så när vi kom hem från semestern var vi inbokade hos JR-larm där de installerade ett 132A Ultimatron batteri istället. Fick även komplettera med ny 50A DC-DC + solcellsregulator då det fanns inbyggt i EZAn.

Inte billigt, men nu har vi ström igen.
Så mitt råd är att försöka låna en padda av någon annan husbilsresenär o logga in på EZAn o kolla statusen på cellerna. Skicka skärmdumpen till JR så kan de säkert ge dig råd med.

Lycka till. Om du kontaktar Micke på JR-larm så hälsa från Micke i Älmhult med Frankian så vet han vilket problem jag hade.

Dag 98 fredag.

Efter att igår ha kopplat in extern 220 v så återfår mitt EZA batteri mer och mer el. Det blev under dagen helt fulladdat och vid testning lyste alla dioder på själva batteriet full kapacitet.

Så nu är ordningen återställd. Jag tittade hela kvällen igår på svt play. Kommer att fortsätta med det både på tidiga morgnar och kvällar. Med en lampa tänd och pannlampan förpassad till sin hylla, där den får vila i fred. För lång tid hoppas jag.

Pannlampan har varit mycket värdefull att ha till hands, liksom värmeljus. Man vet ju aldrig vad ett bodelsbatteri kan få för sig!!!!!

Här på campingen kommer det alltid någon / några nya hb varje dag - liksom att det även åker någon / några. Vi brukar vara mellan 10 och 15 hb.

Jag är ensam svensk, några få franska ( ovanligt) en del holländare och de flesta är tyskar. Så jag kan faktiskt tala med många, på tyska eller engelska. En holländare som har bott länge i både Norge och Sverige kan svenska med norsk brytning.

Min fm promenad startade på stranden mot norr. Ville titta närmare på huset med kupol och den stora mur-inhängnade tomten.

Först en bild över campingen och med det höga berget ovanför samt husen högst upp.

IMG_20221223_102413.jpg

Nedan sandstrandens norra del. Till höger i bilden en hög mur med gallerfönster är en mycket stor camping som heter Camping Sidi Ifni.

'IMG_20221223_102823.jpg

Högst upp på bilden ovan tror jag att det är en äldre militäranläggning. Har tidigare sett en vägskylt som skrev militärcamp åt det hållet när jag var ute och gick på gatan.

IMG_20221223_102839.jpg

Huset med kupolen tror jag är en Mosqe. Det vita som syna innanför den långa vita muren är gravstenar, med namn och datum på.

IMG_20221223_104112.jpg

Går förbi och ut på stora vägen, mot hemmet.

Tar några foton mot bebyggelsen. Sidi Ifni har blivit en stor stad nu. Annat var det på 1980 talet när jag och älsta sonen var här.

IMG_20221223_104854.jpg

Gråsuggefabriken ligger precis i den norra utkanten av stan.

IMG_20221223_110036.jpg

Ser en man som "silar sand" på fabriken som som tillverkar "betongsuggor".

IMG_20221223_110042.jpg

Mellan fabriken och husen ligger campingen Gran Canaria, som var stängd när jag kom hit. Nu är den öppen och det var nog en 8 hb där.

De kanske förväntar sig att det kommer flera hb nu i juletider och nyårsfirande.

På em kom ägaren och två medarbetar på "min" camping och la ut nytt vit pulver ( kalk ?) för att tydliggöra tomternas gränser. Han kanske oxå förväntar sig flera gäster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen