• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 78 fredag.

I natt har det regnat. På morgonen vräkte det ner i en halvtimme, det smattrade ordentligt på taket.

IMG_20221202_072159.jpg



När det är helt ljust kör jag fram till gränsen.

Spanska delen tog ca en min per bil. Visade passet en gång. En man tittade som hastigast in genom bodelsdörren.

Marockanska tog ca 50 min, vilket är förvånansvärt kort tid. Fick visa passet fyra gånger. En man gick in och tittade i skåpet under den vänstra sängen. Frågade om jag hade något att deklarera. Svarade nej på alla frågor om alkohol. Cigaretter. Narkotika vapen.

Ingen tittade i garaget.

Fick åka in i landet.

Tankade på första stället. Kostade 14,21 MAD. Som är ungefär samma i SEK.

Ju längre söderut som jag körde desto dyrare. Nu i Kenitra 15,90. Väldig stor skillnad i samma land.

Fin utsikt vid lunchen.

IMG_20221202_114846.jpg

IMG_20221202_122424.jpg

Några barn ville sälja något grönt.

IMG_20221202_114353.jpg

Körde vidare på landsvägen. Som var mycket bra med två filer i varje riktning med betongmur emellan.

Efter ca 15 mil blev det vanlig landsväg som på många ställen var under utvidgning till fyrfilig.

Har stannat för natten vid 17 tiden på huvudgatan i Kenitra. Samma som förra året.

IMG_20221202_172513.jpg

Tog en dusch innan jag gick en sväng.

Sen in på fiket vid hb:n. Beställde en marockansk normal the som kostade 9,00 mad.

IMG_20221202_181215.jpg

Såg på fotboll mellan Ghana och Uruguay ( tror jag). Slutade 0 - 2.

IMG_20221202_174205.jpg

Gratis WiFi

Körde 29,2 mil.
 
Senast ändrad:
Specifik vikt
Propan = Vätska: 0,580 g/cm³
 Butan = Vätska: 0,579 g/cm³

inga jätteskillnader på dessa.
Ber om ursäkt hade inte källkontroll på uppgifterna, bra att det finns såna som kan. Tyckte det verkade lite konstigt men har läst att butan är dyrare härnere men den går ju inte att använda i kyla. Småflaskor har ju oftast butan som rinner vid kyla. Det är farligt att få flytande butan på sej eftersom det blir frostskador på sekunden.
 
Dag 79 lördag.

Kör vidare mot Rabat på vanlig landsväg.

När jag kom fram hittade jag en bra p plats bredvid stora vägen. Här blev det fm fika ståendes ute.

IMG_20221203_094450.jpg


Färden går vidare söderut. Råkade hamna på betalmotorvägen.
Nu blev det svårt. Skall jag köra av vid första tillfälle eller stanna kvar.

Hade tidigare googlat att betalvägen tar sex h och landsvägen nio.

Jag har inte brottom. Men landsvägen innebär förmodligen ytterligare en övernattning. Den går utmed kusten och är naturligtvis vackrare.

Ältar detta med mig själv. Även Marocko verkar älska rondeller samt har många poliskontroller där hastigheten är begränsad till 20 kmh. Även om de inte stoppar mig så blir det många inbromsningar. Vi har ju samtalat / skrivit om detta tidigare. Det är förmodligen inte dyrare att köra på betalväg eftersom det inte är så många backar utan utjämnas med långa broar / viadukter.

Bestämmer mig vid första betalstation en.
Kostade 34 mad. / Sek för ca sju mil till Casablanca. Ok inte så farligt. Kör vidare och efter Casablanca ytterligare 20. Måste alltid betala med sedlar för de accepterar endast marockanska kreditkort. Hade här en diskussion om avgiften. Jag är ingen lastbil utan en hb. Hjälpte ej. De tar avgift efter antalet axlar. Så med tre blir det automatiskt lastbil dock ej den dyraste avgiften.

Det är ju bekvämt att bara ställa in farthållaren och ibland ändra ratten en eller några cm. Stor skillnad mot rondellkörning.

Slapp även att se all plast och glaskross utefter landsvägen, det ser fruktansvärt ut.
Men har även sett upplysningstavlor att inte slänga ut skräp. Men de är uppsatta nyligen efter att all skräp redan ligger där.

Vägen går nu via Marakech innan jag är framme i Agadir.
Får betala 332 mad. Vilket blir 386 mellan Rabat och Agadir.

Kommer in långt söder om stan, vilket jag ej tidigare har gjort. Måste fråga en man om vägen till centrum.

Det gick bra på min skrala franska.

Kommer fram till campingen. Men den är stängd. Jättetråkigt för jag hade planerat att försöka stå stilla på samma plats i en månad. Här hittar jag mellan den campingen och centrum samt stranden och marinan. När jag nu för en gångs skull ska ta det lugnt och bara sitta bredvid hb:n och tanka D vitamin om dagarna. Kanske cykla lite på morgonen.

Jag är besviken. Även om campingföretaget gick i konkurs p.g.a. stängda gränser i ca två år så borde Staden ta över och öppna upp. Det var nog 100 hb här för tre år sedan. Det ger ju klirr i kassan både för campingen och övriga näringslivet. Jag fattar inte vad politikerna och näringslivs chefen tänker. Turisternas pengar missar de nu.
Kör och parkerar på en gata nära centrum.

IMG_20221203_191817.jpg

Till vänster om mig är en stor p plats för Pb 1 och bortom den en Mosque. Så det är lätt att hitta hem efter en promenad.

Körde 59.5 mil
 
Dag 79 lördag.

Kör vidare mot Rabat på vanlig landsväg.

När jag kom fram hittade jag en bra p plats bredvid stora vägen. Här blev det fm fika ståendes ute.

Visa bilaga 19142


Färden går vidare söderut. Råkade hamna på betalmotorvägen.
Nu blev det svårt. Skall jag köra av vid första tillfälle eller stanna kvar.

Hade tidigare googlat att betalvägen tar sex h och landsvägen nio.

Jag har inte brottom. Men landsvägen innebär förmodligen ytterligare en övernattning. Den går utmed kusten och är naturligtvis vackrare.

Ältar detta med mig själv. Även Marocko verkar älska rondeller samt har många poliskontroller där hastigheten är begränsad till 20 kmh. Även om de inte stoppar mig så blir det många inbromsningar. Vi har ju samtalat / skrivit om detta tidigare. Det är förmodligen inte dyrare att köra på betalväg eftersom det inte är så många backar utan utjämnas med långa broar / viadukter.

Bestämmer mig vid första betalstation en.
Kostade 34 mad. / Sek för ca sju mil till Casablanca. Ok inte så farligt. Kör vidare och efter Casablanca ytterligare 20. Måste alltid betala med sedlar för de accepterar endast marockanska kreditkort. Hade här en diskussion om avgiften. Jag är ingen lastbil utan en hb. Hjälpte ej. De tar avgift efter antalet axlar. Så med tre blir det automatiskt lastbil dock ej den dyraste avgiften.

Det är ju bekvämt att bara ställa in farthållaren och ibland ändra ratten en eller några cm. Stor skillnad mot rondellkörning.

Slapp även att se all plast och glaskross utefter landsvägen, det ser fruktansvärt ut.
Men har även sett upplysningstavlor att inte slänga ut skräp. Men de är uppsatta nyligen efter att all skräp redan ligger där.

Vägen går nu via Marakech innan jag är framme i Agadir.
Får betala 332 mad. Vilket blir 386 mellan Rabat och Agadir.

Kommer in långt söder om stan, vilket jag ej tidigare har gjort. Måste fråga en man om vägen till centrum.

Det gick bra på min skrala franska.

Kommer fram till campingen. Men den är stängd. Jättetråkigt för jag hade planerat att försöka stå stilla på samma plats i en månad. Här hittar jag mellan den campingen och centrum samt stranden och marinan. När jag nu för en gångs skull ska ta det lugnt och bara sitta bredvid hb:n och tanka D vitamin om dagarna. Kanske cykla lite på morgonen.

Jag är besviken. Även om campingföretaget gick i konkurs p.g.a. stängda gränser i ca två år så borde Staden ta över och öppna upp. Det var nog 100 hb här för tre år sedan. Det ger ju klirr i kassan både för campingen och övriga näringslivet. Jag fattar inte vad politikerna och näringslivs chefen tänker. Turisternas pengar missar de nu.
Kör och parkerar på en gata nära centrum.

Visa bilaga 19144

Till vänster om mig är en stor p plats för Pb 1 och bortom den en Mosque. Så det är lätt att hitta hem efter en promenad.

Körde 59.5 mil
Hittade den här campingen norr om Agadir. Men det kanske inte stämmer med vad du letar efter.

66BE820F-C9FC-4E4A-881F-6FCB2BD9DC85.png

4BC8A671-5A5F-4D5C-B3EF-8175CBFBDCF8.png
 
Hittade den här campingen norr om Agadir. Men det kanske inte stämmer med vad du letar efter.

Visa bilaga 19147

Visa bilaga 19148

Tack.

Men nej. Jag har varit där för tre år sedan.

Nu ville jag stå på den Internationella campingen i utkanten av Agadir. För att med ca 15 min promenad kunna gå in till city och dess marknader, affärer, banker mm mm
 
Dag 80 söndag.

Packar ner min laptop och strömkabel samt min marockanska rauter i den långa väskan. Tar på mig piketröja, kofta och långbyxor. Vill ju vara anständigt klädd när jag skall till en butik inne i stan.

Sen drar iväg efter fm fikat till Orange butik i city, ca 10 min promenad och är där vid tio-tidren.

Eftersom det i arabvärlden är vanlig arbetsdag så föresatte jag att det skulle vara öppet. Men ack vad jag bedrog mig. De har börjat med franska arbetstider. Så stängt var det. Öppnar igen i morgon måndag kl 09.00.

Det var bara att gå hem igen.

Nu böt jag kläder för en strandpromenad dvs kortbyxor och linne. Det var ju varmt.

IMG_20221204_111229.jpg

IMG_20221204_111238.jpg


När jag kommer ner till stranden går solen i moln och det börjar att blåsa lite. Så jag ångrar att jag böt om.

Det pågår en hel del idrottsaktiviteter här.

IMG_20221204_111550.jpg

Sätter mig på ett café och bestälelr in en marockansk the. Till ett pris av 10 mad.

De har en matsedel på tre olika språk.

IMG_20221204_115841.jpg

Efter fikat fortsätter jag bort mot Marinan.

Vid en reataurang i närheten talar ägaren svenska. För han har bott i Linköping i över nio år. Är ursprungligen ifrån Iran. Han har tre döttrar som är födda i Linköping och bor kvar i Sverige liksom hans fru.


Ser att man kan få åka tåg här.

IMG_20221204_111853.jpg

Liksom häst och vagn.

IMG_20221204_122813.jpg

Ser ju kungligt ut

Det blev lite kyligt på armarna. Så jag gick hem och åt lunch. På em gick jag till mitt favo kondis, i city.
.
IMG_20221204_180054.jpg

Beställde Cappucino och en bakelse.

IMG_20221204_163204.jpg

Skulle ju ha fotat innan jag provsmakade. Men glömde det. De hade tv:n på. Det är ju fotbollsfeber. Det var Fankrike mot Polen. I första halvlek hade Polen initiativet men fick inga mål. Frankrike vann med 3 - 0.

Båda målvakterna var Mycket bra.

Går och lägger mig före kl 22 för att spara på bodelsbatteriet. Liksom att jag försöker att ligga kvar till kl 06 av samma anledning.
 

Bilagor

  • IMG_20221204_175828.jpg
    IMG_20221204_175828.jpg
    4,5 MB · Visningar: 22
Dag 81 måndag 5 / 12

Idag blev det rekord i att ligga och "dra sig". Gick inte upp förän kl 6,30.

Äter som vanligt två kokta ägg med kaviar och juice. Blir några varv patiens innan det är dags att gå till Orange.

Är där när de öppnar kl 09.00. Får hjälp med min rauter. Blev ett nytt simkort. Betalar 249 mad per månad. (Forex drog 246,94 sek., d.v.s. kursen var 0,991726). Betalar för tre månader. Har obegränsad surf. Får hjälp med instalationen till både telefon och laptop. Sitter kvar en kvart och kollar att jag klarar av att surfa, gmailen och banken. Att även bankId funkar innan jag går hem igen.

Testar att ta ut några sedlar från bankautomater. Lyckas ej. Så jag går in på själva bankkontoret och frågar varför. De tar inte svenska kreditkort sa en bank. En annan sa att de bara tar Visa. Jag har MasterCard. Blir tillsagd att det står på automaterna vilka kredtikort som de accepterar. Så jag letar rätt på en automat som tar Master Card. Jag lyckades att ta ut.

Här är det inte alla butiker som accepterar kreditkort. Betalmotorvägen vill ha sedlar eller Marockanska kreditkort.

När jag går hem igen så börjar det att duggregna. Gör mig iordning för fortsatt färd.

Första stoppet blir till en stormarknad söder om city. Där jag har varit förrut. Går in i den jättestora butiken Marjane, som är större än vissa ICA Maxi. Handlar för totalt 468 mad, ( Forex drog 464,55 sek.) som jag tror kommer att räcka i två veckor. Bl.a. två femliterflaskor med färskvatten. Är osäker på om campingarna i Sidi Ifni är öppna. Om inte så är det bra att ha köpt driksvatten med.

Nu bär det av mot Tiznit och vidare till Sidi Ifni. Vägen är bra med två filer i varjeriktning med betong emellan.
Det börjar att regna. Efter en stund mycket kraftigt. Varade uppskattningsvis ca 15 min sen lite lugnare regn. Som upphörde vid Tiznit.

Vid Tiznit blev jag fundersam. Skulle svänga av mot Guelmim. Varför då? Guelmim ligger inåt landet och Sidi Ifni vid kusten. Har ju tidigare kört igenom staden.

De hade gjort en förbifart vid Tiznit, som inte är en jättestor stad. Ja sånt händer när man är borta i tre år. På den breda vägen mot Guelmim
skulle jag efter en stund svänga av mot Sidi Ifni. Nu blev det normal landsväg med mötande trafik och en fil i varje riktning. Ser så småningom även Atlanten en bit bort.

Den första campingen ligger en bit norr om stan. Här var jag för tre år sedan. Då kostade det 65 mad inkl el per dygn. Nu hade de höjt priset med 23 % till 80 mad, ( ca 79 sek). Alltså 5 mad per år. Men det är ju ändå ett bra pris för oss från norr. Billigaste campingen i Sverige som jag har stått på var 250 sek med 50 kr rabatt från medlemsskapet i Caravan Club. Nu har jag läst att det finns campingar i Sverige som tar över 1 000 sek per dygn, åtminstånde under högsäsong.

Jag börjar med att tanka färskvatten från en kran som har dåligt tryck, men fullt blir det efter en lång stund. Kör sen upp på terass nr två av tre. På första fanns inga campare. På andra såg jag fem franskreggade hb och en Pb 1 med tält. Alla fransmän stod på rad nr 3 så jag ställde mig på rad nr 1. För att få maximallt med avstånd till andra. Vill ju inte tränga mig in med korta avstånd som följd. Här finns ju gott om utrymme och det är bara nyttigt att promenera fram när man vill hälsa.

IMG_20221205_185510.jpg
'
IMG_20221205_185518.jpg

Ensam på min rad. Alla andra är på andra sidan.

IMG_20221205_185534.jpg

Även de har bra säkerhetsavstånd emellan sig. Samspråka fär anstå till i morgon för kl är ju 19.00.

På rad nr 2 fanns inga hb eller tält.

Körde 17,7 mil. Får se om jag blir kvar en vecka. Fanns två ytterligare campingar här för tre år sedan. Skall cykla och kolla någon dag framöver.


Glämde i fredags att skriva att jag höll på att fastna i leran på sidan av landsvägen.

Jag kör saktare än tillåten hastighet, speciellt på smala landsvägar med serpentinkurvor i bergen. Då bildast det ofta kö. Så jag brukar svänga av vägen vid lämpligt tillfälle för att släppa fram. Tredje gången i fredags missbedömde jag underlaget. Det var ordentligt mörkt på marken men tydligen så hade det regnat tidigare för framhjulen började att slira. Det gick sakta framåt och jag lyckades att komma upp på asfalten igen. Sen dess har jag inte gjort om den manövern.
 
Dag 82 tisdag.

Natten har varit lugn här på campingen. Inget rengsmatter på taket.

Går upp före kl 06 och gör mig iordning för dagens första mål. Det är fortfarande helt svart ute. 16 grader ute och 23 inne. Skönt att värmepaketet inte behöver starta. Även om elen ingår i dygnsavgiften.

Efter frulle skriver jag färdigt mitt inlägg ovan, som jag började på igår kväll men inte orkade att slutföra.

Bra att kunna pausa ett inlägg för att publicera senare.

Eftersom jag nu inte behöver oroa mig för bodelsbatteriet så tar jag fram dammsugaren.

Men först tar jag ut mattorna och slår dem emot bakhjulen för att få bort det värsta sen har jag en hård borste som jag använder för att få bort resten.

Sist knäskurar jag alla golven.

Under tiden som golven skall torka går jag och hälsar på mina grannar. Endast två av fem var hemma. Alla talar endast franska. Så det blir ingen längre konversation.

Går upp till tredje terassen. Finner där en tysk reggad wv buss. Samtalar en stund med mannen. De åker förmodligen vidare i morgon. De har hyrt en lägenhet i Marrakech.

Går hem och tar fram min solstol med tillbehör. Tar fram en öl och min bok och läser en timme innan det blir lunch.

Lättlagat idag. Värmer en portion bönlasagne som jag tillagade i Spanien. Hade för frusit in två portioner.

Sen läser jag ut min bok.

Ser att en tysk reggad hb kör förbi mig och vinklar igenkännande. Jag hade träffat mannen i Porto de Santa Maria. Det var han som hade varit i över 50 länder med sin hb och hade alla flaggorna på högersidan.

Det har varit omväxlande väder idag, mulet för det mesta men med korta stunder av varmt solsken.

Här är vårt servicehus, med toa och duschar.

Telefonen laddar ej upp bilder nu.

På taket finns en cylinder. Där värms nog vatten upp till duscharna.

Om alla tänker sig att duscha på sen kväll lär nog inte varmvattnet räcka.

Så jag tog chansen vid 17 tiden. Då funka det bra eftersom jag var först nu på em / tidig kväll.

Internetuppkopplingen är svajig. Går tydligen inte att ladda bilder. Laptopen har ingen uppkoppling als just nu men funkade bra i morse, fm och mitt på dagen. Så jag skriver på tel nu.

Nu kl 18,50 börjar det att skymma. Om en timme är det mörkt igen.
 
Dag 82 onsdag 7 / 12

Kl 05 var det 16 grader ute och 22 inne. Nu när jag skriver detta är kl 17,15 och det är 23 grader ute och 33 inne. Kläder känns onödigt just nu. Men det blir ju snart kallare.

Idag på morgonen och fm hade jag bra internettuppkoppling. Såg på gårdagens Aktuellet och en film om Lasse Berghagen, på svt play.

Kunde inte ladda upp bilder igår så här kommer de som jag skrev om igår.

Vårt servicehus.

IMG_20221206_174639.jpg

Man kan skymta en cylinder på taket. Jag tror att det är varmvattenberedaren som får solenergi till uppvärmning.

IMG_20221206_174721 - kopia.jpg

Ser ut som solceller under cylindern.

Gårdagskvällens solnedgång. Jag gillar den rödrosa färgen.


IMG_20221206_190318.jpg

Så har vi dagens soluppgång.

IMG_20221207_095444.jpg

Solen går visserligen upp vid åttatiden men campingen ligger i skuggan av ett högt berg så vi får vänta till tiotiden.

Dagens arbetsuppgift blev att tvätta hb:ns tak och sidor. Behöver därför använda min ihopvikbara stege.

IMG_20221207_104215.jpg

Tog nog ca två timmar utan stress. Är inte rädd för att stå på stege men jag är försiktig.

Innan lunch tog jag fram mitt campingbord. För nu kommer jag att stanna här några dagar, för att vila och hoppas att solen skall lysa starkt utan att vara bakom några lätta moln. Som det var idag.

IMG_20221207_140116.jpg

Brukar lösa sudoku under tiden som jag tuggar maten väl och sakta.

Efter långlunchen tar jag fram min långborste. För att nå i mitten på taket. Det blev alltså ytterligare en stund med tvätten på em.


När jag var klar och satt i min solstol och vilade kom en man fram och frågade om jag behövde hjälp med något. Visserligen kunde han bara franska så någon längre disskussition blev det inte. Men han gick runt hb:n för att leta reda på några småskador som han ville fixa. Han tog med mig till den "franska sidan" och visade vad han och en anställd gjorde med två av de franska bilarna.

Men jag är inte intresserad.

Det var likandat för tre år sedan på campingen i Agadir att det kom "hantverkare" och ville fixa turisternas bilar. En svensk som hade gjort en arbetsöverenskommelse var inte nöjd och fick språka en lång stund. Vet inte om han blev nöjd till slut.

Men min franska klarar inte av sådant - så då är det bättre att avstå.

När jag nu hade startat upp min rauter och laptop kom en annan man och ville sälja solceller. Jag tackade nej för jag har redan två paneler på taket men han tyckte att det är bättre med ytterligare en eller två. Sen talade han om att elnätet inte är att lita på här. Jag sa att receptionen sa att de har 220 v. Han menade att jag skulle köpa en apparat som garanterade 220 v även om stan bara levererade 160 v eller annan styrka under 220 v. Skulle kosta 1 000 mad. Jag tacka nej även till detta. Jag tror att han kallade den för "stabilisator"


Är det någon av er som har erfarenhet av en "stabilisator"? Vad har ni i så fall betalat?

Hittils har jag aldrig haft några som helst problem de få gånger som jag har stått på camping. För tre år sedan stod jag mellan tre och fyra veckor på olika campingar här i Marocko och hade inget problem med 220 v.

Eftersom jag nu har bra uppkoppling så blir det mera svt play under kvällen. Så länge som det går bra vill säga.

Har läst att det har regnat en hel del i Portugal, med stora översvämningar som följd. Visades även på Aktuellt. Även här har det regnat men det blev inga problem med översvämning vad jag vet.

Körde inget idag.
 
Dag 82 onsdag 7 / 12

Kl 05 var det 16 grader ute och 22 inne. Nu när jag skriver detta är kl 17,15 och det är 23 grader ute och 33 inne. Kläder känns onödigt just nu. Men det blir ju snart kallare.

Idag på morgonen och fm hade jag bra internettuppkoppling. Såg på gårdagens Aktuellet och en film om Lasse Berghagen, på svt play.

Kunde inte ladda upp bilder igår så här kommer de som jag skrev om igår.

Vårt servicehus.

Visa bilaga 19233

Man kan skymta en cylinder på taket. Jag tror att det är varmvattenberedaren som får solenergi till uppvärmning.

Visa bilaga 19234

Ser ut som solceller under cylindern.

Gårdagskvällens solnedgång. Jag gillar den rödrosa färgen.


Visa bilaga 19236

Så har vi dagens soluppgång.

Visa bilaga 19237

Solen går visserligen upp vid åttatiden men campingen ligger i skuggan av ett högt berg så vi får vänta till tiotiden.

Dagens arbetsuppgift blev att tvätta hb:ns tak och sidor. Behöver därför använda min ihopvikbara stege.

Visa bilaga 19238

Tog nog ca två timmar utan stress. Är inte rädd för att stå på stege men jag är försiktig.

Innan lunch tog jag fram mitt campingbord. För nu kommer jag att stanna här några dagar, för att vila och hoppas att solen skall lysa starkt utan att vara bakom några lätta moln. Som det var idag.

Visa bilaga 19239

Brukar lösa sudoku under tiden som jag tuggar maten väl och sakta.

Efter långlunchen tar jag fram min långborste. För att nå i mitten på taket. Det blev alltså ytterligare en stund med tvätten på em.


När jag var klar och satt i min solstol och vilade kom en man fram och frågade om jag behövde hjälp med något. Visserligen kunde han bara franska så någon längre disskussition blev det inte. Men han gick runt hb:n för att leta reda på några småskador som han ville fixa. Han tog med mig till den "franska sidan" och visade vad han och en anställd gjorde med två av de franska bilarna.

Men jag är inte intresserad.

Det var likandat för tre år sedan på campingen i Agadir att det kom "hantverkare" och ville fixa turisternas bilar. En svensk som hade gjort en arbetsöverenskommelse var inte nöjd och fick språka en lång stund. Vet inte om han blev nöjd till slut.

Men min franska klarar inte av sådant - så då är det bättre att avstå.

När jag nu hade startat upp min rauter och laptop kom en annan man och ville sälja solceller. Jag tackade nej för jag har redan två paneler på taket men han tyckte att det är bättre med ytterligare en eller två. Sen talade han om att elnätet inte är att lita på här. Jag sa att receptionen sa att de har 220 v. Han menade att jag skulle köpa en apparat som garanterade 220 v även om stan bara levererade 160 v eller annan styrka under 220 v. Skulle kosta 1 000 mad. Jag tacka nej även till detta. Jag tror att han kallade den för "stabilisator"


Är det någon av er som har erfarenhet av en "stabilisator"? Vad har ni i så fall betalat?

Hittils har jag aldrig haft några som helst problem de få gånger som jag har stått på camping. För tre år sedan stod jag mellan tre och fyra veckor på olika campingar här i Marocko och hade inget problem med 220 v.

Eftersom jag nu har bra uppkoppling så blir det mera svt play under kvällen. Så länge som det går bra vill säga.

Har läst att det har regnat en hel del i Portugal, med stora översvämningar som följd. Visades även på Aktuellt. Även här har det regnat men det blev inga problem med översvämning vad jag vet.

Körde inget idag.
Hej
och även här på Gran Canaria har det regnat. Tror att det kommit på La Gomera.
alltid roligt att följa dina äventyr
Häls Lennart
 
Lite statistik för den som vill ha. Annars är det bara att hoppa över.

Har tidigare berättat om dieselförbrukningen i Tyskland, Frankrike och fram ytill Altea.

Tyskland 1,27 lit per mil, Frankrike 1,18 lit per mil, Spanien 1,15 lit per mil på AP 7 (dvs motorväg)

Hela Spanien 1,22 lit per mil

I Marocko 1,26 lit per mil. Före Rabat på landsväg mellan Rabat och Agadir Betalmotorväg. Efter Agadir både avgiftsfri mororväg och landsväg.

Dena reseberättelse startade jag den 11 / 9 från Västerås, var ca tre veckor i Estland och Lettland därefter ca en månad i Mälardalen, mest hos Lottie och Hb var avställd under tiden, sen blev det resa av i slutet av oktober och fram till Sidi Ifni.

Under hela denna tid har jag kört 904,3 mil.

Från Västerås och hit ner blev det 625,5 mil. Blev ju en omväg till mina tyska vänner i östra Bayern.

Närnaste vägen hit ifrån Västerås är 479,5 mil enl googel map. skall ta 2 dygn och 2 tim. effektiv körtid på betalmotorvägar.
 
Ser ut som solceller under cylindern.
Solfanger for varmvatten, med tanken på taket trenger de ikke sirkulasjonspumpe for solfangeren. Hadde solfangere på huset i Sverige med stor tank i kjelleren og termostatstyrt pumpe. Hentet om sommeren ned kokende hett vann som ble erstattet med vann fra bunen av de tusen liter med vann i den isolerte tanken. Har tilsvarende her i Australia, men med mindre tank.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen