Dag 69 onsdag.
Eftersom jag har batteriproblem försöker jag nu ligga kvar i sängen till kl 06. Ibland lyckas jag.
Går upp på toa sen skall jag koka frukostägg. Men elplattan blir inte varm.
Typiskt, nu nr jag lyckades få igång EZA appen och jag kan omvandla 12 v tio 220 v så är det något fel på elplattan.
Ja, så kan vardagens små förtret ligheter vara..
Så det var bara att ta den elplattan och sätta fart på gasspisen. Men då slocknade all belysning. Batteriet är återigen slut, trots att jag hade 98 % igår, enl appen.
Något är verkligen helt fel, men vad???
Nåväl värre problem finns.
Äggen kokar ju även på gas. Tänder två värmeljus och sitter i dess sken och äter mina två frukostägg och dricker juice.
Sen ringer jag till min Lottie. Berättar vad som hänt. Hon är ju fantastisk snabb med Googel.
Hittar en eza verkstad i Lissabon ca 50 mil bort. Vi pratar länge om olika alternativ.
Det är ju långt att åka tillbaka till ezas hemland, Frankrike. Känns ju inget vidare att behöva åka norröver.
Jag säger att om batteriet tar emot laddning när jag kör så åker jag inte till Frankrike.
Utan jag chansar nog på att köra in i Marocko i nästa vecka om det inte blir fler problem.
Vill ju till värmen. Klarar mig egentligen utan bodelsel. Rotsaker och ägg behöver inget kylskåp. Får köpa många stearinljus för att använda på kvällar och morgnar.
Det går att lägga patiens till stearinljus / värmeljus, men ej att läsa i bok.
Jag skall ringa till firman i Lindome senare istället. För att få lite info därifrån.
Jag ringer och får bra tips. Bl.a. att stänga av auto på kylen. För när jag kör och kylen går på batteri kräver den 17 Ah.
I fredags fick jag in 55% på tre h körning med kylskåpet på A. Idag fick jag in 66% på tre timmar, när kylen var inställd på ständig gas.
Kom fram till Estepona vid 13 tiden. Blev glad när jag kännde igen en gata som jag hade gått på förra gången som jag var här.
Nu är det bara att fortsätta rakt fram till havet och sen svänga höger, dvs västerut.
Ju hej du!!
Där var det avstängt. Fick vända vid havet och försöka en annan gata. Kör tillbaka och svänger vänster vid nästa rondell och kör några kvarter innan jag svänger vänster igen för att komma ner till gatan närmast havet. Men det var för tidigt. Kom ju fram till arbetsplatsen igen.
Var tvungen att på den smala gatan svänga 90 grader vänster. Naturligtvis fanns det vägskyltar på båda sidorna.
Vilket medförde att på vänster sida så ville skylten komma för nära på min långsida och på höger sida så tog det stopp i framkanten.
På med varningsblinkersen och i med backväxeln. Skåpbilen bakom mig var tvungen att backa tillbaka en bit. Det här tog nog mellan fem och tio minuter att backa en kort bit och sen köra fram till vägskylten på höger sida för att ånyo backa. Kommer inte ihåg antalet omtag. Det blev ju lite nervöst.
Skulle jag behöva gå ut och vinka tillbaka kön, för att själv backa en fem eller tio kvarter till en större gata.
Men det behövdes ej. Jag lyckades till slut att köra igenom kurvan utan att skrapa märken på bilen.
Tack och lov för det!!!
Nåväl kom ju fram till slut till hamnen, som var mitt mål.
Men men
Den stora öppna grusytan som jag och ett 30 tal andra hb har stått på före pandemin var helt tom på hb.
De hade sågat ner träd och buskar på norra sidan. Men varför kunde de inte tillåta oss att stå utefter muren på den södra sidan. Det var ju helt tomt där samt att där fanns inget att röja.
Det var bara att parkera på den anlagda p platsen med målade rutor.
Jag ställde mig bredvid en hb som upptog två rutor på längden. Hade jag parkerat på liknande sätt så hade ingen av oss kunnat få upp våra dörrar.
Så jag ställde mig på fyra rutor.
Det var en UK reggad hb som jag gick fram till och samtalade med. De hade kommit några min före mig så de visste inget om ev polisordning på natten.
Det här är en laglig p plats, men med målade rutor så olagligt står vi. I Stockholm är det böter på 900 sek om man står på fler än en ruta, har jag tidigare fått erfara.
Jag tog med mig kylskåpstermometern och gick till badplatsen.
Ingen var i vattnet. Jag hade linne och kortbyxor på mig så jag vandrade ut en bit för att ta tempen. Det var 17 grader. Ingen lust hade jag då att gå hem för att bra om. Inget bad idag alltså.
Gick tillbaka med tempen och fortsatte tio en Irish Pub. Beställde en Irish coffee, som kostade 6,30. Servitrisen satte eld på whiskyn. Det har jag ej tidigare sätt någonstans
Måste ju fråga varför?
Svaret som jag fick var att det förhöjer smaken. Vilket jag inte märkte. Det smakade som vanligt mycket bra. Satt i solen och njöt. Visserligen under tak men som fick jag på större delen an kroppen.
Skulle ju ha fotat innan jag började att dricka.
Sen gick jag och handlade.
När jag kom hem tog jag fram min solstol och en ny bok. Satte mig på trottoaren bredvid en svenskreggad hb. Men de kom inte hem under tiden som jag läste. De har fortfarande inte kommit trots att kl är 20,30.
Vid kl 18 går solen ner.
Körde 10,6 mil.