• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Tråkigt med Cykel olyckan. KILLGISSNING: låter som om du har fått en spricka i ett revben. Det självläker men tar tid!
Krya på dig!
Är det Google Översätt du använder, då kan du väl fota texten eller en skylt med appen och få den översatt.

Härlig att följa din resa, blir alltid att kolla varje kväll om det fins något nytt inlägg Tack så mycket.

/Gösta

Lottie har googlat och tro att det kan vara en spricka i ett eller flera revben. Skall självläka om en eller två månader. Bara att ta det lungt under tiden.



Gösta i GBY

Nej, en annan app.

Vad står GBY för?


Roligt att ni gillar det som jag skriver.


Tack för det
 
Vad står GBY för?
En förkortning på Gamleby där jag bor ligger i Västerviks Kommun. I en annan klubb hade jag namnet Gösta i Gamleby, när jag ansökte om medlemsskap här valde jag att förkorta men så ångrade jag mig och skulle ändra tillbaka men lyckades inte hitta hur jag skulle göra.

Appen Google Översätt har jag i min gamla iPhone 6 SE tror jag den heter, där kan jag fotografera en text på en skylt eller dylikt och får den översatt till det språk jag valt, behöver inte skriva in texten.

Jag önskar en fortsatt trevlig resa //Gösta.
 
Finns en medicin Etoricoxib Teva som jag fick när jag knäckte revben. Hjälpte inom 4 timmar och sedan en om dagen ett tag det är en ask på 30 tabletter på recept.
Det har hjälpt för problem med en fot också. Är för artros men hjälper för det mesta själv har jag känslig mage så får problem med det. Eller så har jag artros huvudsaken att det hjälper.
 
En förkortning på Gamleby där jag bor ligger i Västerviks Kommun. I en annan klubb hade jag namnet Gösta i Gamleby, när jag ansökte om medlemsskap här valde jag att förkorta men så ångrade jag mig och skulle ändra tillbaka men lyckades inte hitta hur jag skulle göra.

Appen Google Översätt har jag i min gamla iPhone 6 SE tror jag den heter, där kan jag fotografera en text på en skylt eller dylikt och får den översatt till det språk jag valt, behöver inte skriva in texten.

Jag önskar en fortsatt trevlig resa //Gösta.

Hej Gösta!

Det förklarar förkortningen.
En gång i tiden köpte jag ekologiskt KRAV godkänt mjöl ifrån Gamleby. Just nu kommer jag inte ihåg företagsnamnet.
 
Finns en medicin Etoricoxib Teva som jag fick när jag knäckte revben. Hjälpte inom 4 timmar och sedan en om dagen ett tag det är en ask på 30 tabletter på recept.
Det har hjälpt för problem med en fot också. Är för artros men hjälper för det mesta själv har jag känslig mage så får problem med det. Eller så har jag artros huvudsaken att det hjälper.

Tack Bengt!

Skall tänka på det.
 
Dag 68 tisdag 22 / 11.

Tar en tidig morgonpromenad till den stora öppna ytan med många hb. Där det är p förbud mellan kl 00 och 09.

Alla hb är kvar. Tydligen har polisen inte varit där i natt. Själv stod jag på en skyltad p plats helt lagligt med ca 7 andra hb.

Går fram till havet. Det blåser en hel del så jag känner inte för att bada idag, kanske i em.

Tillbaka hem blir det fm fika, tillagat på el plattan. Vill ju utnyttja den solenergi som är gratis. Solcellsinvesteringen kostade ca 30 000 inkl arbete och moms. Även om gasen inte är så hiskelig dyr, så har jag gjort en investering som jag naturligtvis vill utnyttja.

Efter fm fikat går jag mot Malagas centrum på en fin anlagd strandpromenad. Går ganska länge, men måste sätta mig att vila en gång i varje riktning.

Solen sken så det var skönt efter ca en timme.
Fast när jag gick hemifrån hade jag både tjocktröja, jacka, skinnhandskar och stickad vintermössa.

På tillbakavägen lättade jag på klädseln och lade kläderna i en medhavd plastkasse.

Väl hemma igen blev det till att laga lunch som intogs inne. Satt sedan och läste ut min bok.

Därefter en tredje promenad. ( Nu börjar det att bli tjatigt. Men så var det).
Har ju tänkt att inte starta motorn idag. Så vad göra än att läsa, lägga patiens eller lösa sudoku.
På kvällen ser jag att p platsen i stort sätt blev full av Pb 1: or. Tänkte att de kanske gick till restaurangen. Så jag tar dagens fjärde promenad. Men den var stängd för de håller på med julskyltningen. Vilket jag tycker var märkligt eftersom det är den enda restaurangen här. Så jag återvände hem och lagade middagsmat. Där missade det lokala näringslivet några euro..

På kvällen såg jag på spansk tv. Först ett musikprogramm sedan nyhetssändning en 24 h.

Om jag förstod rätt: så sas det bl.a. att ukrainska soldater har torterat ryska militärsoldater. ( Obs reservation). Livsmedel har ökat många % i Spanien, kommer inte ihåg vilken siffra som de sa. Känner att det är bra för mig att se spansk tv. Men vilken hastighet de talar?¿

Körde inte idag
 
Dag 69 onsdag.

Eftersom jag har batteriproblem försöker jag nu ligga kvar i sängen till kl 06. Ibland lyckas jag.

Går upp på toa sen skall jag koka frukostägg. Men elplattan blir inte varm.

Typiskt, nu nr jag lyckades få igång EZA appen och jag kan omvandla 12 v tio 220 v så är det något fel på elplattan.
Ja, så kan vardagens små förtret ligheter vara..

Så det var bara att ta den elplattan och sätta fart på gasspisen. Men då slocknade all belysning. Batteriet är återigen slut, trots att jag hade 98 % igår, enl appen.
Något är verkligen helt fel, men vad???

Nåväl värre problem finns.
Äggen kokar ju även på gas. Tänder två värmeljus och sitter i dess sken och äter mina två frukostägg och dricker juice.

Sen ringer jag till min Lottie. Berättar vad som hänt. Hon är ju fantastisk snabb med Googel.

Hittar en eza verkstad i Lissabon ca 50 mil bort. Vi pratar länge om olika alternativ.

Det är ju långt att åka tillbaka till ezas hemland, Frankrike. Känns ju inget vidare att behöva åka norröver.

Jag säger att om batteriet tar emot laddning när jag kör så åker jag inte till Frankrike.
Utan jag chansar nog på att köra in i Marocko i nästa vecka om det inte blir fler problem.

Vill ju till värmen. Klarar mig egentligen utan bodelsel. Rotsaker och ägg behöver inget kylskåp. Får köpa många stearinljus för att använda på kvällar och morgnar.
Det går att lägga patiens till stearinljus / värmeljus, men ej att läsa i bok.

Jag skall ringa till firman i Lindome senare istället. För att få lite info därifrån.

Jag ringer och får bra tips. Bl.a. att stänga av auto på kylen. För när jag kör och kylen går på batteri kräver den 17 Ah.

I fredags fick jag in 55% på tre h körning med kylskåpet på A. Idag fick jag in 66% på tre timmar, när kylen var inställd på ständig gas.

Kom fram till Estepona vid 13 tiden. Blev glad när jag kännde igen en gata som jag hade gått på förra gången som jag var här.

Nu är det bara att fortsätta rakt fram till havet och sen svänga höger, dvs västerut.

Ju hej du!!

Där var det avstängt. Fick vända vid havet och försöka en annan gata. Kör tillbaka och svänger vänster vid nästa rondell och kör några kvarter innan jag svänger vänster igen för att komma ner till gatan närmast havet. Men det var för tidigt. Kom ju fram till arbetsplatsen igen.

Var tvungen att på den smala gatan svänga 90 grader vänster. Naturligtvis fanns det vägskyltar på båda sidorna.

Vilket medförde att på vänster sida så ville skylten komma för nära på min långsida och på höger sida så tog det stopp i framkanten.

På med varningsblinkersen och i med backväxeln. Skåpbilen bakom mig var tvungen att backa tillbaka en bit. Det här tog nog mellan fem och tio minuter att backa en kort bit och sen köra fram till vägskylten på höger sida för att ånyo backa. Kommer inte ihåg antalet omtag. Det blev ju lite nervöst.

Skulle jag behöva gå ut och vinka tillbaka kön, för att själv backa en fem eller tio kvarter till en större gata.

Men det behövdes ej. Jag lyckades till slut att köra igenom kurvan utan att skrapa märken på bilen.

Tack och lov för det!!!

Nåväl kom ju fram till slut till hamnen, som var mitt mål.

Men men

Den stora öppna grusytan som jag och ett 30 tal andra hb har stått på före pandemin var helt tom på hb.

IMG_20221123_150341.jpg

De hade sågat ner träd och buskar på norra sidan. Men varför kunde de inte tillåta oss att stå utefter muren på den södra sidan. Det var ju helt tomt där samt att där fanns inget att röja.

Det var bara att parkera på den anlagda p platsen med målade rutor.

Jag ställde mig bredvid en hb som upptog två rutor på längden. Hade jag parkerat på liknande sätt så hade ingen av oss kunnat få upp våra dörrar.

Så jag ställde mig på fyra rutor.

IMG_20221123_131730.jpg

Det var en UK reggad hb som jag gick fram till och samtalade med. De hade kommit några min före mig så de visste inget om ev polisordning på natten.

Det här är en laglig p plats, men med målade rutor så olagligt står vi. I Stockholm är det böter på 900 sek om man står på fler än en ruta, har jag tidigare fått erfara.

Jag tog med mig kylskåpstermometern och gick till badplatsen.
Ingen var i vattnet. Jag hade linne och kortbyxor på mig så jag vandrade ut en bit för att ta tempen. Det var 17 grader. Ingen lust hade jag då att gå hem för att bra om. Inget bad idag alltså.

Gick tillbaka med tempen och fortsatte tio en Irish Pub. Beställde en Irish coffee, som kostade 6,30. Servitrisen satte eld på whiskyn. Det har jag ej tidigare sätt någonstans
Måste ju fråga varför?

Svaret som jag fick var att det förhöjer smaken. Vilket jag inte märkte. Det smakade som vanligt mycket bra. Satt i solen och njöt. Visserligen under tak men som fick jag på större delen an kroppen.

IMG_20221123_152244.jpg

Skulle ju ha fotat innan jag började att dricka.

Sen gick jag och handlade.
När jag kom hem tog jag fram min solstol och en ny bok. Satte mig på trottoaren bredvid en svenskreggad hb. Men de kom inte hem under tiden som jag läste. De har fortfarande inte kommit trots att kl är 20,30.

Vid kl 18 går solen ner.

IMG_20221123_175942.jpg

Körde 10,6 mil.
 
Senast ändrad:
Hej..Du kan kolla i etiketten under elplatta hur många amper den tar.
Nu när du har kommit igång med appen så tryck på den som symboliserar batteri i procent, klickar så kommer du in till där det visas olika energi källor klicka då på mitten det som symboliserar EZA 10 ggr. då ser du på vänster sida hur många volt är det i dom fyra cellerna enl. bild
 

Bilagor

  • 41E0258B-4235-493F-96A6-4EC09357D2E5.jpeg
    41E0258B-4235-493F-96A6-4EC09357D2E5.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 16
  • A938DC3B-40D7-4364-A643-94DD06BF5FFC.jpeg
    A938DC3B-40D7-4364-A643-94DD06BF5FFC.jpeg
    646,8 KB · Visningar: 16
Hej..Du kan kolla i etiketten under elplatta hur många amper den tar.
Nu när du har kommit igång med appen så tryck på den som symboliserar batteri i procent, klickar så kommer du in till där det visas olika energi källor klicka då på mitten det som symboliserar EZA 10 ggr. då ser du på vänster sida hur många volt är det i dom fyra cellerna enl. bild
Tack för info.
 
Hej..Du kan kolla i etiketten under elplatta hur många amper den tar.


En må ta hensyn til att antall ampere som står på etiketten er ved 230 Volt og ikke ved 12 Volt.
Hvis vi tar utgangspunkt i 1000Watt så blir forskjellen mellom 230 og 12Volt slik:

P(Watt)=U(Volt) X I(Ampere)
P/U=I
1000w/230v=4,35A
1000w/12v=83,33A

For å forsøke å illustrere dette så kan en si att hvis en slipper en 83,34kg stein fra 1,2meters høyde(12V) så treffer den bakken med samme kraft som en 4,35kg stein fra 23meters høyde (230V).
Ampere er mengde som liter vann. Volt er som trykk eller som i eksempelet over høyde over bakken. Det blir som vektarmprinsippet kraft ganger arm, dobler du armen kan du halver kraften.
Håper dette har hjulpet litt på forståelsen av el'en mange hemmeligheter.
 
En må ta hensyn til att antall ampere som står på etiketten er ved 230 Volt og ikke ved 12 Volt.
Hvis vi tar utgangspunkt i 1000Watt så blir forskjellen mellom 230 og 12Volt slik:

P(Watt)=U(Volt) X I(Ampere)
P/U=I
1000w/230v=4,35A
1000w/12v=83,33A

For å forsøke å illustrere dette så kan en si att hvis en slipper en 83,34kg stein fra 1,2meters høyde(12V) så treffer den bakken med samme kraft som en 4,35kg stein fra 23meters høyde (230V).
Ampere er mengde som liter vann. Volt er som trykk eller som i eksempelet over høyde over bakken. Det blir som vektarmprinsippet kraft ganger arm, dobler du armen kan du halver kraften.
Håper dette har hjulpet litt på forståelsen av el'en mange hemmeligheter.

Tack!
Mycket bra förklaring.
 
Hej..Du kan kolla i etiketten under elplatta hur många amper den tar.
Nu när du har kommit igång med appen så tryck på den som symboliserar batteri i procent, klickar så kommer du in till där det visas olika energi källor klicka då på mitten det som symboliserar EZA 10 ggr. då ser du på vänster sida hur många volt är det i dom fyra cellerna enl. bild

Det funkar inte på en telefon.

Måste ha en padda säger JR Trading i Lindorme.
 
Dag 70 torsdag 24 / 11.

En månad kvar till julafton. Jag ställde av en bärkasse med julklappar hos Jonas i början på hösten. Så att barnbarna inte blir besvikna.

Det är 16 grader ute och 20 inne vid kl 06. När jag vaknar på natten så känner jag efter om elementet vid sängen är ljummet, varmt eller kallt. Här vid kusten är det kallt, till skillnad från i bergen i Granada.

Igår var jag tvungen att köpa ny lpg - gas.

Den 5 / 11 fick jag i 15,49 liter i Gunzburg, Tyskland som var första utanför Sverige.
Den 11 / 11 13,91 lit i södra Frankrike. Efter 6 dygn. 2,32 lit per dygn
Den 23 / 11 21,39 lit i Torremolinos. Efter 12 dygn. 1,78 lit per dygn. Varav tre i Granada.

Efter att ha tankat lpg på Repsol köpte jag även en glassstrut. Gick runt ute och tittade samtidigt som jag åt. Hittade en vattenslang. Tryckte på handtaget och ut kom vatten, utan att behöva betala.

Så jag gick in i butiken igen och frågade om jag fick ta 30 lit vatten till hb:n. Ja, naturligtvis sa hon och följde med mig ut för att visa att slangen inte räckte ända bort till lpg stället. Jag sa att jag skulle flytta hb:n. All konversation skedde på spanska, med lite inledande hjälp av översättningsappen.

Jag kör fram och parkerar på lämpligt ställe. Fyller i vatten. En dam blev irriterad på mig för att jag stod ivägen för henne. Hon kunnde nämligen ej köra rakt fram nu eftersom jag stod ivägen. Efter fem min gav hon upp och la i backen och backade några meter för att sen svänga till vänster och köra bakom mig. Skall man behöva bli irriterad för att man måste backa ???????????????

Efter fm fikat rullar jag iväg ifrån Estepona. För det är inget roligt att stå på en stor p-plats med målade rutor. För där vill jag inte ta fram min solstol . Sätter kurs till Tarifa. Där det åtminstånde tidigare fanns möjlighet att stå på en stor grusplan.

Ställer in gps:en och blir förvånad att den vill att jag skall köra österut. Tänker att det kanske är största och bästa vägen för att komma upp på N 340 / A 7. Men det den inte vet är ju att det är ett vägarbete en bit bort. Så jag var tvungen att svänga vänster / norr tidigare än vad gps:en hade planerat. Efter en stund blir gatan smalare. Senare skall jag svänga 90 grader höger. Det står naturligtvis bilar i själva kurva. Varav en större skåpbil med ett långt överhäng som sticker ut i kurvan.

Här finns ingen möjlighet för mig att svänga. Jag försökte inte ens. Utan på med varningsblinkersen och i med backen. Börjar att rulla nerför backen. Ser en Pb 1 köra fram till / mot mig. Så jag stannar och väntar tills den också börjar att backa. Ytterligare en Pb 1 vill uppför backen. Men även den måste ju backa. Det blev ca 10 kvarter i nerförsbacken tills jag kom fram till rondellen vid havet. Allt gick lugnt till väga.

Tar en annan väg i rondellen, i riktning västerut. Kommer fram denna väg. Men det var en viktbegränsning på 3,5 ton. Det var ju därför som gps:en inte valde denna väg. Men vad skulle jag kunna göra, när stora vägen är avstängt och andra vägar var smala och ej möjliga att komma fram på. Så det fick bli 3,5 tons vägen, som iofs var mycket bred och lättkörd.

Kom ju snart ut på största vägen.

Körde fram till en stor grusplan i utkanten av Tarifa bakom en Lidl butik. Här har jag stått två gånger tidigare. Det är en bra plats. Brukar vara ett 20 tal hb där men idag bara 5 och en husvagn. Blev lite fundersam på om polisen har gjort någon "rajd" nyligen.

Men jag stannar här med havsutsikt genom vindrutan, även om det är långt bort över ett öppet landskap. Platsen ligger ganska högt upp. Får se inatt om värmepaketet slår på.

IMG_20221124_115419.jpg

Klockan närmar sig lunch. Så jag går ut och tar fram min solstol, pall och ett litet bord. För jag tänker äta ute i solen.

Efter lunchen fotar jag den stora grusplanen.

IMG_20221124_123243.jpg

Det är gott om plats.

IMG_20221124_123236.jpg

I plåtisen till vänster pratar jag med ett tyskt par ifrån Nya Brandenburg i nordöstra landet. Det blev ett trevligt samtal om våra resmål, De hade varit i Algarve och var nu på väg österut till Almeria och senare norrut. Skall vara hemma i god tid före jul. På tre veckor är det ju inget problem.

Sen satt jag i solen och läste i min nya bok. "Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albom. Som handlar om sista tiden i livet för Morrie som hade fått sjukdommen ALS.

En intressant bok. Men även lite läskig.

Gick även till Lidl för att handla. Ser på kvittot att tomater debiteras med 4 % moms och övriga livsmedel med 10 %. Så frågan är varför vi i Sverige skall ha 12 %. Om alla grönsaker och frukter har 4 % så blir det ju 8 % i skillnad. Det här är ju en orsak till att min månadspeng (pension) räcker längre här än i Sverige.


Kl 06 hade jag 68 % batteri, kl 8,20 66 % hade ju behövt ha en lampa tänd. kl 10.20 67 % och fick in 2 Ah från vår gula vän i himlen.

Kl 12 var det återigen 100 % efter att jag hade kört 7 mil.

Stannar kvar här i natt, sen fortsätter jag en liten bit västerut.

Körde 7,0 mil
 

Bilagor

  • IMG_20221124_124555.jpg
    IMG_20221124_124555.jpg
    3,5 MB · Visningar: 31
Dag 71 fredag 25 / 11

Efter fm fikat kör jag vidare västerut. Vill leta efter en bra fotvårdsinrättning ( clinika ) som jag var till i mitten av januari. Jag kommer ihåg hur platsen där jag hade parkerat och även campingen i närheten såg ut, liksom att det var ett utegym däremellan. Men har glömt ortens namn. Tror att det var något i still med "Valdequeras" ( reservation för stavning.)

När jag nu kör ser jag en camping som heter något i den stilen. Men det var inte denna ort eller camping. Så jag kör vidare.

Så småningom ser jag en vägskylt till Barbate. Den orten kommer jag ihåg som en bra p-plats vid havet. Så jag svänger av N 340. Det är ca 17 km till orten. Som går på en liten landsväg i ett öppet landskap.

När jag kommer fram känner jag genast igen mig. Kör genom stan fram till kusten och ser den välkända fyren. Svänger höger men det var ju fel. Vänder och fortsätter nära havet.

När jag kommer fram ser jag liksom i januari att det är en höjdbegränsning på 2,40 m liksom längre in på gatan förbudsskylten mot hb.

IMG_20221125_125701.jpg

Här ovan kan man se att "höjdhoppsribban" är borttagen och några hb står längre fram. Liksom i januari. Ingen bryr sig. Inte ens Gaurdia Civile eller den lokala polisen. De brukar köra in på området för att markera sin närvaro och uppsikt. Men de stannar ej eller tilltalar oss turister. Det kanske är annorlunda under de spanska semestertiderna?

Jag parkerar efter muren med kylskåpssidan från solen.

IMG_20221125_125357.jpg

Här står jag med många meters avstånd. De vita "sträcken" till höger mellan hb:arna är höga havsvågor. För här blåser det alltid. Till glädje för surfare av olika sorter.

Efter lunch tar jag en promenad i stan. Någon har en åsikt - men vad?


IMG_20221125_125848.jpg

Sitter en stund i solen efter att ha doppat mig i de höga vågorna. Vågade ej simma ut. Kanske mellan 17 0ch 20 grader i vattnet och över 23 grader i skuggan. Här trivs jag!!!

IMG_20221125_141556.jpg

Jag ser en danskreggad van. Går fram och snackar på svenska. Patret har varit i Marocko för att surfa, liksom de även gör här. På måndag skall de börja att jobba. Det gör de härifrån Spanien. Frågade inte vad de har för jobb eller om det är en dansk arbetsgivare. Danska är inget lätt språk att förstå. De hade inrett skåpbilen själva.

Sen em hade jag 35 grader hemma, innan jag öppnade takluckan och fick ner tempen till behagliga 28 grader. Då stängde jag luckan så att jag skulle kunna behålla värmen hela kvällen.

IMG_20221125_182418 - kopia.jpg

Efter kl 18 börjar det att skymma och vid 19 är det helt mörkt.

Till middag värmde jag en del av bönlasagnen och tog fram en flaska Cava.

Körde 5,3 mil och hade 100 % i batteriet.
 

Bilagor

  • IMG_20221125_111211.jpg
    IMG_20221125_111211.jpg
    2,2 MB · Visningar: 14
Dag 72 lördag.

Efter fm fikat går jag på strandpromenaden västerut. Den är förmodligen ett par km lång. Går förbi ett hus för folk med Altshammer. Jag tycker att det är trevligt att även dessa människor kan få en god överblick över det vackra havet och kunna se människor promenera.



IMG_20221126_102026.jpg

I slutet av strandpromenaden ser jag denna

IMG_20221126_104226.jpg

Köper den minsta mängden, som är 4 strängar à ca 20 cm för 1,50. Vill ju en en gång äta något som verkligen är typiskt för landet. De har en luftig konsisten till stor skillnad mot våra munkar i Sverige, Men degen påminner om munkdeg.

Käkar genast en sträng medan den är färsk. Går sedan till en cafeteria och beställer en Cappuchino för 1,70. Äter då två strängar till caffet.



I morgon skall jag köra mot Cadiz. Jag tror att fotvården ligger i stan El Puerto de st Maria. Kollade på min tidigare reseberättelse.



IMG_20221126_143647.jpg

Nästa vecka kör jag in i Marocko. Det kan dröja innan jag skriver igen. För jag måste köpa ett abonnemang av Orange i Agadir. Det tar några dagar. Samt att min svenska surf är nästan slut nu.

Må väl och ta det lugnt. Skriver ifrån Agadir eller om det finns lite surf kvar i Ceuta.
Körde inget idag.
 
Nu i november blir jag extra avundsjuk på ljus o "värme" som du har, hoppas själv kunna komma iväg med husbilen i framtiden när man får 52-veckors semester.
Jag har tipsat dej tidigare om appen "Google översätt" , jag tror du redan har den installerad på mobilen.
När du ser en text du inte förstår:
-Starta appen
-klicka på kamerasymbolen
-välj språk, eller klicka auto.
-Rikta mobilkameran mot texten.
-Läs texten på valt språk på skärmen, förslagsvis svenska.
-Lycka till :cool:
 
Dag 73 söndag.

Efter fm fikat gör jag iordning för avfärd västerut. Blir ju en del att plocka undan, så att inget ramlar ner på golver under färden.

Ställer in gps:en på Puerto de la Santa Maria och gatans namn som jag hade antecknat i min kalender. Gatunamnet accepterades av gps:en. Så det är nog rätt stad. I min kalender för den 14:e januari i år fanns gatuadressen men ej stadens namn. Det var ju obetänksamt av mig då.

Man får köra förbi Cadiz innan man är framme.

När jag kommer fram känner jag genast igen mig. Fortsätter fram till den stora grusplanens p-plats vid havet. Här är det lätt att få ordentligt avstånd. Även om många gillar närhet.

IMG_20221127_112354.jpg

IMG_20221127_112404.jpg

I närheten av p-platsen är det marknad idag. Så jag går dit. Men först stannar jag och pratar med en tysk som har rest i över 50 länder med sin hb. Som har mycket hög markfrigång.

IMG_20221127_114450.jpg

IMG_20221127_113753.jpg

Ett tänkvärt budskap har han skrivit i bak.

IMG_20221127_114422.jpg

På marknaden kan man köpa nästan allt, från förr. Bl.a. detta finna porslinet.

IMG_20221127_115515.jpgPå em tar jag fram min solstol, pall och det lilla bordet samt min bok och går ner till playan. Sitter i solen och läser en timme för att få upp värmen i kroppen.


Strax före kl 18 börjar solen att tröttna.

IMG_20221127_175423.jpg

Efter kl 18 fotade jag många bilder på den vackra solnedgången.

IMG_20221127_180721.jpg

När middagen var klar blev det denna utsiktsbild ifrån matbordet och ut genom vinsrutan.

IMG_20221127_182917.jpg

Körde 7,1 mil
 

Bilagor

  • IMG_20221128_082553.jpg
    IMG_20221128_082553.jpg
    2,7 MB · Visningar: 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen