• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 46 söndag 30 / 10.

Sista hela dygnet i Sverige.

Startar från Värnamo efter fm fikat, vid 10 tiden. Kör E 4:an fram till Markaryd. Svänger av från den tråkiga motorvägskörningen in på väg 117 mot Hässleholm. Vidare väg 23 till Höör. väg 13 till Ystad.

När jag skulle ställa in gps:en på Ystad upptäcker jag att det inte finns något tangent för bokstaven Y. Märkligt av en produkt som är köpt i Sverige.

På väg 9 mot Trelleborg vill gps:en hela tiden att jag väljer en annan väg mot Malmö och därifrån E 6:an. Men jag vill ju köra utefter havet.

Hittar en stor p-plats och går ner till stranden som har fin sand men även en massa tång. Tyvärr är det p-förbud mellan kl 24 och 06. Så de som vill bada här får söka nattvila någon annanstans. Vilket inte är något problem.

IMG_20221030_134153.jpg


IMG_20221030_134507.jpg

Idag har det varit solsken nästan hela tiden.

IMG_20221030_134237.jpg

Det vita i bilden är med stor sannolikhet ett fartyg / färja som har lämnat Ystad.

IMG_20221030_134212.jpg

När jag går tillbaka hem ser jag denna tavla som berättar vad stranden heter.

IMG_20221030_134713.jpg

När jag kör vidare västerut ser jag att det är 3 km till Abbekås.

Kommer i mycket god tid till färjeläget. Går in på kontoret för att höra efter när check in är och om jag får parkera för natten här. Om jag ställer mig en bit bort ifrån check in så går det bra att sova här. Senast kl 07 skall jag ha bokat in mig och passerat "gaten".

IMG_20221030_151255.jpg

Det är självservice. I de blåa automaterna skall jag skriva in mitt bokningsnr och får då ut alla nödvändiga handlingar. Får hoppas att det inte blåser imorgon bitti. Allt skall man göra själv nuförtiden. Boka och betala på "nätet" inte prata med någon personal. Om jag vill ringa till TT - line så tar de 1,50 per min, vilket är skandal. Snart tar de väl bort de två personerna på detta kontor. Vi har ju Automater - så vad skall de ha personal till?????


IMG_20221030_151318.jpg
Nu står jag här och skriver och väntar in klockslaget 06 i morgon.

Körde 28,7 mil
 
Hej Gösta. Roligt att du hittat till Värnamo bor inte så långt ifrån där du nattparkerat skulle varit roligt att träffas om vi varit hemma är nu i Spannien. Har ju läst så mycket intressant om dina resor som ger inspiration.

Bengt

Hej Bengt!

Är i Spanien i november. Kör utefter Medelhavskusten till Algeciras innan det blir förja till Marocko i mitten av december.

Vi kanske kan ses någonstans då. Det är alltid trevligt att träffa nya människor som har samma fritidsintresse.

Skriv ett PM var du är någonstans då.

/Gösta
 
Dag 46 söndag 30 / 10.

Sista hela dygnet i Sverige.

Startar från Värnamo efter fm fikat, vid 10 tiden. Kör E 4:an fram till Markaryd. Svänger av från den tråkiga motorvägskörningen in på väg 117 mot Hässleholm. Vidare väg 23 till Höör. väg 13 till Ystad.

När jag skulle ställa in gps:en på Ystad upptäcker jag att det inte finns något tangent för bokstaven Y. Märkligt av en produkt som är köpt i Sverige.

På väg 9 mot Trelleborg vill gps:en hela tiden att jag väljer en annan väg mot Malmö och därifrån E 6:an. Men jag vill ju köra utefter havet.

Hittar en stor p-plats och går ner till stranden som har fin sand men även en massa tång. Tyvärr är det p-förbud mellan kl 24 och 06. Så de som vill bada här får söka nattvila någon annanstans. Vilket inte är något problem.

Visa bilaga 17495


Visa bilaga 17499

Idag har det varit solsken nästan hela tiden.

Visa bilaga 17498

Det vita i bilden är med stor sannolikhet ett fartyg / färja som har lämnat Ystad.

Visa bilaga 17496

När jag går tillbaka hem ser jag denna tavla som berättar vad stranden heter.

Visa bilaga 17500

När jag kör vidare västerut ser jag att det är 3 km till Abbekås.

Kommer i mycket god tid till färjeläget. Går in på kontoret för att höra efter när check in är och om jag får parkera för natten här. Om jag ställer mig en bit bort ifrån check in så går det bra att sova här. Senast kl 07 skall jag ha bokat in mig och passerat "gaten".

Visa bilaga 17501

Det är självservice. I de blåa automaterna skall jag skriva in mitt bokningsnr och får då ut alla nödvändiga handlingar. Får hoppas att det inte blåser imorgon bitti. Allt skall man göra själv nuförtiden. Boka och betala på "nätet" inte prata med någon personal. Om jag vill ringa till TT - line så tar de 1,50 per min, vilket är skandal. Snart tar de väl bort de två personerna på detta kontor. Vi har ju Automater - så vad skall de ha personal till?????


Visa bilaga 17502
Nu står jag här och skriver och väntar in klockslaget 06 i morgon.

Körde 28,7 mil
Fint att följa dig på din resa.Ha en fin vinter.
Råkade ut för samma gör det själv service.Frågade,om jag måste köra färjan själv,eller finns det besättning ombord.Det var inte en uppskattad fråga.

Mvh.
 
Hej Bengt!

Är i Spanien i november. Kör utefter Medelhavskusten till Algeciras innan det blir förja till Marocko i mitten av december.

Vi kanske kan ses någonstans då. Det är alltid trevligt att träffa nya människor som har samma fritidsintresse.

Skriv ett PM var du är någonstans då.

/Gösta
Hej. Vi kommer att vara någonstans längs Medelhavskusten finns goda möjligheter att vi kan träffas. Skriver om när jag ser att du närmar dig.

Bengt
 
Dag 47 måndag 31 / 10

Hade svårt att sova i natt. Vaknade flera gånger. Låg och drog mig till kl 4.40.

Efter min äggfrukost kör jag fram till check in, före kl 06. Färjan skall avgå kl 08.00.

IMG_20221031_055755.jpg

I automaten kan man välja på sex olika språk. Skall skriva in mitt bokningsnr, behövde ej skanna pass eller covidbevis.

IMG_20221031_055930_1.jpg

Incheckningen gick förvånadsvärt enkelt, även med mina begränsade it - kunskaper.
Fick ut ett litet papper som jag skulle skanna längre fram för att öppna en bom liksom även ytterligare en gång.
Kör fram till terminal G, enl instruktion och sen till linje 14. Det finns terminaler fram till bokstaven J, dvs 10 st olika terminaler. Det är en jättestor hamn. Kör fram till färjan och väntar till efter kl 07. 40 innan det blev ombordkörning.

IMG_20221031_072706.jpg

Det finns tre bildäck på denna färja och de var inte fyllda. Så denna tid på året behöver man inte boka flera månader i förväg, vilket är skönt.

Väl ombord gick jag till restaurangen för en stor buféfrukost à 167 sek efter 20 % rabatt när man internetbokar och betalar i Sverige.

IMG_20221031_080852.jpg

Fanns mycket gott att välja på, som en vanlig hotellfrukost.

Sen blev det några timmar surf på laptopen, med TT - Wifi, som fungerade utmärkt.

Kl 13 öppnade restaurangen för lunch. Som var en vanlig "bricklunch" med många olika rätter att välja på. Kostade, till min förvåning, mindre ön frukosten. 157 sek efter 20 % förbokningsrabatt. Ville man ha annat än vatten kostade det extra,

IMG_20221031_131635.jpg

2 dl vin kostade 6 euro.

IMG_20221031_131732.jpg

Maten smakade bra.

Färjeöverfarten gick bra och vi kom fram enl tidtabell.

Jag körde en kort sträcka när jag såg ett tankställe. Fick i 81,88 liter till en kostnad av 166,95 euro vilket blir 2,039 per liter med kursen 11 sek per euro blir det 22,429 sek per liter. I Västerås i fredags betalade jag 27,58 sek.

Hos Gasolfyllarna har jag betalat 16,60 sek per lit lpg. Här kostar en lit 1,209 euro vilket blir 13,299 sek. Här är det alltså inte lika dyrt som i Sverige. Trots att min vän i Bayern har skrivit att gasen är jättedyr nu i Tysklan. Allt är ju relativt. Beror ju på vad man jämnför med!!!!!!!!

Jag har kört 71,5 mil ifrån Västerås och hit. 1,145 liter diesel per mil. Körde ej fortare än 90 km / h och mycket motorväg. I stadskörning vill motorn ha 1,30 lit per mil. Skall bli intressant att se vad förbrukningen blir när jag tankar nästa gång i Tyskland och senare i FR och Sp samt i Marocko.

Nu har jag stannat för natten på en vanlig bostadsgata i utkanten av Rostock.

IMG_20221031_165116.jpg

Körde 1,7 mil


IMG_20221031_150939.jpg
 
Dag 48 tisdag 1 / 11.

Natten har varit lugn. Jag har ju beslutat mig för att inte övernatta på tankställen mellan några långtradare utefter motorvägar. Sover hellre i ett bostadsområde.

Kl 05 var det 11 grader ute. På fm har det varit omväxlande väder med duggregn och uppehållsväder.

Körde vidare söderöver på landsvägar i max 80 km. Stannade på Lidl och handlade lite rotsaker och färsk kabeljofisk. Det går naturligtvis fortare att ta sig fån punkt A till B när man kör på motorvägar. Men jag har inte brottom. Skall köra ca 70 mil på tre dagar. Det är även trevligt att färdas genom mindre samhällen och få uppleva "livet" liksom även se naturen i ett lugnare tempo. Här är åkrarna gröna.

Efter min fisklunch fortsätter jag söderut. Nu är det solsken omväxlande med mulet. Kör fram och in i Magdeburg, kör in mot centrum och prarkerar på en vanlig gata, helt utan parkeringsavgifter.

IMG_20221101_160202.jpg

Ser att det nu är 17 grader ute och solsken. Jag tänker ta en lång promenad och se om jag kan hitta ett riktigt konditori. Tyvärr ser jag inget gatunamn på husen i närheten. Tar därför ett foto på en butik. Om jag skulle gå vilse så är det brta att ha något att googla på.

IMG_20221101_160313.jpg

När jag kommer fram till en stor gatukorsning ser jag namnet på "min" gata.

IMG_20221101_161022.jpg

Ser två olika kaffestugor och ett konditori. Tyvärr var kondiset stängt p.g.a. någor som jag ej förstod. De var tvugna att stänga kl 15. Går vidare och upptäcker denna fina träsoffa.

IMG_20221101_162131.jpg

Efter ytterligare en stunds promenad kommer jag fram till en butik som säljer modelljärnvägssaker, t.ex detta lok med vagn för 700 euro.

IMG_20221101_163231.jpg

Även en vacker väggmålning får jag se.

IMG_20221101_164935.jpg

Det blev inget kondisbesök. Så det fick bli en frukstund istället. Kl 18 ser jag på rapport via svt play. ÖB tycker att det är ok med kärnvapen och stationära NATO trupper på svenk mark.

Har haft sms kontakt med min vän i Bayern. Vi skall träffas på torsdag.

Körde 28,8 mil
 
Dag 49 onsdag

På fm fortsätter jag min färd på landsbygden på vägarna B 184, 185 och 187 till Köthen där jag stannar på Edekas p-plats.

Har letat länge efter en p-plats men ej hittat utefter vägen. Ibland har vägen varit stenbelagd istället för asfalt. Funderar på om det kan bero på att jag nu kör i fd DDR. För när jag har kör i västra Tyskland så har det funnits rastplatser och p - platser även på landsvägar som börjar på bokstaven B.

Jag går in och handlar det som jag glömde igår. Här får jag bara stå i två timmar. Tar en promenad och ser fina / vackra hus och husdetaljer.

Först stadens vattentorn

IMG_20221102_110535.jpg



IMG_20221102_110827.jpg

IMG_20221102_110910.jpg

IMG_20221102_110944.jpg

Även målade väggar

IMG_20221102_111548.jpg


Efter lunch på p-platsen fortsätter färden mot Gera på vägarna B 85, 7, 85, 218 och 148 mot Coburg. Efter ett tag går det brant uppför. Får då denna fantastiska överblicksbild.

IMG_20221102_151752.jpg

Vid 16 tiden ser jag en skylt om hb - parkering. Skall köra till vänster vid en vägkorsning. Men då upptäcker jag att tvärvägen har en höjdbegränsning på 2,90 så det fungerar ej. Trots att jag står i vänster fil så kan jag ej svänga utan måste byta fil vid trafikljuset. Fick smita förbi bilarna till höger om mig och fortsätta rakt fram.

Typiskt!!!! När jag nu för en gångs skull tänkte ha min nattvila på en hb parkering så är jag för hög.

Solen gömer sig tidigt

IMG_20221102_164018.jpg

IMG_20221102_164021.jpg

Så nu blir det hög tid att hitta nattvilans p-plats. För att veta var jag är någonstans stannar jag vid denna skylt och hoppas att jag här skall hitta ett lämpligt avgiftsfritt ställe.

IMG_20221102_164435.jpg

Vilket jag gör.

IMG_20221102_170054.jpg

När jag nu har stannat använder jag mig av googel maps för att se hur många timmar som jag har kvar att köra till min vänner. Tel svarar 3 h 41 min. Gps:en med motorvägsundvikande 6 h och gps:en utan undvikanden 3 h 40 min. Det går naturligtvis saktare på landsbygden än med full fart på motorvägen. Men jag slipper stressen och den höga farten och får uppleva mycket mer i alla små byar och småstäder.

Men i morgon tar jag motorvägen en stund för att vara framme ca kl 13.

Körde 26,1 mil
 
Dag 50 torsdag.

Startar vid 8 -tiden. Nu skriver gps:en att det tar fyra timmar. Varför förstår jag ej. 20 min längre tid än igår kväll.

Nåväl det är bara att dra vidare. Skall ju ändå hinna före kl 13. Men det var många vägarbeten på autobahn. Så hastigheten var sänkt till 80 och ibland låg det en långtradare först i kön som körde i 65. Så tidsschemat sprack med en kvart. Ingen större skada skedd.

Dieselmätaren drog sig mot det röda. Så jag tankade 15 liter på ett tankställe vid autobahn. Vilket jag aldrig brukar göra, eftersom det är dyrare där Men idag låg jag efter i tid. Fick betala 2,489 euro per liter. Vilket blir 27,379 sek med kursen 11,0

Fritz hade lagat lunch och det var dukat när jag kom. Karin kom hem ifrån jobbet kl 13. Fritz är senior.

På em gick Fritz och jag utmed floden Donau i ungefär en timme. Karin hade en tid bokad hos frissan så hon drog dit.

IMG_20221103_153524.jpg


När vi hade promenerat färdigt bjöd jag på en Mariestadöl. Vi satt länge och talade om många olika saker.

När Karin kom hem blev det "brotseit" d.v.s bröd och många olika sorters pålägg samt en Pauliner därtil. Deras son Daniel kom hem vid 18 tiden ifrån sitt jobb.

På kvällen satt vi i stora rummet och samtalade länge. Det blev en mycket trevlig em och kväll.

Från Rostock har jag nu kört 90,9 mil och googel maps skriver att skräckan är 80,5 mil närmaste vägen som även är motorväg. Jag har ju på eget bevåg avstått från motorväg förutom idag. Har kört på A 71, 70 och 7 samt på B 16.

Kärde 34,3 mil.
 
Dag 51 fredag 4 / 11

Fritz bjöd in mig på fm fika vid åttatiden.

Sen körde vi till Lauingen för att kolla på ett arbete i ett annat hus. För tre veckor sedan hade ett avloppsrör gått sönder och nu stod värmefläcktar på för att minska ner luftfuktigheten.

Därefter tillbaka till huset. Nu hjälps vi åt att laga en av mina lampor. Vi behövde löda ihop två kablar.

IMG_20221104_101245.jpg

Det färdiga resultatet. Glömnde att fota när det var klart så bry er inte om klockslaget på nedre bilden.

IMG_20221104_140645.jpg

Efter lunch, eller som de säger här "mittagessen", tar vi en lång promenad i en skog i närheten. Här är det ett träd som får fungera som "klätterställning".

IMG_20221104_152251.jpg

Solen går ner tidigt nuförtiden.

IMG_20221104_154636.jpg

När vi kommer ner till byn igen möter vi några bekanta till Fritz som vi samtalar med en stund.

I själva byn ser vi detta.

IMG_20221104_161443.jpg

Storken har kommit med nya invånare till huset.

IMG_20221104_161450.jpg

Ni måste förstora bilden för att kunna läsa på det röda hjärtat.

Att hänga upp kläder och små leksaker på en lina är tradition här.

Som vanligt blir det mycket tal om allt möjligt under dagen och kvällen.

Jag har känt Karin i över 41 år och hennes man sedan de gifte sig 1996 i juni.

Idag startade jag ej motorn. Men imorgon bär det av västerut mot Freiburg och ev in i Frankrike.
 
Dag 52 lördag 5 / 11

Strax före kl 09 knackar det på dörren och jag blir inbjuden till fm fika, för mig och frulle för de.

Idag ville de höra om det förskräckliga som hände den 11 / 12 2021. D.v.s. inbottet kl 03 i Medol. Har skrivit om det i en annan resedagbok.

Efter maten får jag koppla in deras vattenslag till hb:n och fylla fullt med färskvatten.

Tackar för en trevlig samvaro, mat mm och bjuder hem dem till mig i Sverige om / när de har vägen förbi eller önskar att göra ett enkelt besök.

I Gunzburg tankar jag fullt med diesel och lpg. Från Rostock till Gunzburg har motorn velat ha 1,27 lit per mil. Till största delen har jag kört på landsväg och ej på motorväg. Har varit en del branta uppförsbackar. Så jag är nöjd med förbrukningen. I Sverige vill den ha 1,3 lit. Förmodligen p.g.a. korta körsträckor och många trafikljus.

Den 13 / 10 fyllde jag lpg sist, det var i Jordbro utangör Stockholm. Fick i 15,49 lit lpg som idag kostade 1,069 euro vilket blir 11,76 sek per lit. I Jordbro betalade jag 16,50 sek per lit. 23 dygn minus ett dygn med 220 v för 16,56 euro = 182,16 sek vilket blir 8,28 sek per dygn. Eftersom jag har kört alla dagar så har motorn värmt upp bodelen under tiden och gas för uppvärmning har endast behövts några timmar sen natt och tidig morgon. Matlagning har skett på elplattan.

Idag kör jag på motorväg A 8 hela tiden. Tänker komma fram till Friburg innan mörket anländer. Det är många vägarbeten med hastighetsbekränsning 80 kmh alltså en sänkning med 20 för jag får inte köra fortare än 100. I regel kör jag i 90 för att slippa köra om lastbilar och att jag inte har brottom. Tror att jag spar diesel på den reduceringen. Men i februari när jag körde norrut på tyska motoervägen, i 100 kmh ville motorn ha 1,17 lit per mil. Men då hade jag ju spansk och fransk diesel, som inte har lika hög reduktionsplikt.

Jag stannar för natten i Karlsruhe. Det tog en srund att hitta en bra p-plats, på en stor gata efter en korsning. I närheten av centrum.

IMG_20221105_164039.jpg

Min vana trogen tar jag direkt en promenad. Ser detta fina hus.

IMG_20221105_164219.jpg

En man sitter på huk och kollar på böcker. Jag frågar om man får ta. Vilket han bekräftar, jag tog en bok om kulinarisk resa i Frankrike han tog ca 10 böcker. De om USA och Australien lämnade vi kvar.

IMG_20221105_164943.jpg

IMG_20221105_173029.jpg

Går hem med boken. Fortsätter min em promenad. Kommer så småningom till en gågata och där hittar jag äntligen ett riktigt bageri / konditori med egen tillverkning, sedan 40 år.

IMG_20221105_165645.jpg

Beställer en latte och ett aprikosbröd på smördeg.

IMG_20221105_170335.jpg

De hade lagt på för mycket fyllning för att kunna känna av frasigheten. Endast i över - och underkant, enl bild ovan, fick jag uppleva den kavlade degens luftig - och frasighet. Men smaken var det inget fel på. Vilket jag även sade innan jag lämnade lokalen.

Såg denna text på väggen.

IMG_20221105_171735.jpg

Återigen ute på gågatan fanns en staty.

IMG_20221105_171930.jpg

Utanför ett Kebabställe var det en lång kö.

IMG_20221105_172217.jpg

Efter ytterligare en stunds promenad är jag hemma. När jag skriver detta så kör en polisbil under utryckning förbi.
Nu när klockan är efter 19 är det hög tid att laga middagsmat. Behöver ju träna på den spanska middagstiden , innan jag kommer till Altea. Får försöka att ta det ännu senare de närmaste kvällarna.

Körde 20,5 mil
 
Dag 53 söndag.

Endast fyra grader ute idag på morgonen. Nu vill jag inte vara kvar i Tyskland längre. Längtar efter värmen i Spanien och Marocko.
Dock ingen stress att komma dit.

Sitter lugnt och tittar i kartboken. Vilken väg skall jag köra idag? Hade igår tänkt köra till Friburg och därifrån in i Frankrike. Men så blev det inte. Utan siktar in mig på Strasbourg och vidare söderut. Kör på avgiftsfria motorvägar eftersom gps:n är inställd så. Blir fram till kl 14 innan jag blir hänvisad ut på landet. Utefter högerkanten är det långa vitmålade ränder med korta uppehåll emellan. Undre naturligtvis varför????

Så småningom ser jag en förklaring på en stor vägskylt. Av säkerhetsskäl skall man se två ränder innan bilen framför.

Behöver en paus och en bensträckare.
Så jag kör in på en rastplats utefter motorvägen.

IMG_20221106_125257.jpg

Blir förvånad öve dieselpriset. Som även utefter motorvägen är lägre än i Tyskland. Visserligen endast ca 3 cent. Behöver dock ej tanka just nu. Det är förhoppningsvis lägre utefter en landsväg. Det brukar vara så.

Men icke. Första "tappen" hade priset 2,049, Kör vidare för att kolla senare. Hittar en station med ca 1,7. Kör in och tänker tanka ca 50 liter. Men icke. Stationen accepterade inte mitt svenska Mastercardkort, trots att det stod på displayen att de tar Mastercard. Kör till nästa.

IMG_20221106_160350.jpg

HÄR ÄR DIESELN SLUT FÖR DAGEN.

Kör till dagens etappmål, som är Vesoul. Där är det kö. Så här bör det finnas.

IMG_20221106_160735.jpg

Men även denna "tapp" nekar mitt kreditkort. Kör in mot centrum för att leta reda på en sovplats. Hittar denna.

IMG_20221106_163851.jpg

Tar nu min em promenad.

Ser detta fina hus.

IMG_20221106_164740.jpg

Går nog en halvtimme innan jag hittar ett konditori, som naturligtvis även bakar vitt bröd men ej mörkt. Även denna sena timme bakar en man av baguetter. Han tycker nog att det är kallt vid ugnen för han ÄR ORDENTLIGT KLÄDD I "CIVILA" KLADER INKL EN TJOCK HALSDUK.

I Sverige skulle miljö och hälsokontoret inte godkänna denna klädsel.

Ser mig omkring och beställer en kaffe med mjölk och en bakelse. Kostade endast 4,00 d.v.s hälften mot i Västerås. Jag har tidigare upplevt att Frankrike är ett dyrt land. Får nu omvärdera eller på dataspråk "uppgradera" mina kunskaper.



IMG_20221106_165609.jpg

IMG_20221106_165622.jpg

En liten ugn i bakgrunden.

När jag går hem igen så börjar det att duggregna. Typiskt!!!

Jag tog endast tjocktröjan på mig utanpå pikétröjan. För det var skapligt varmt, trots att det var mulet. Ångrade mig nu att jag inte tog täckjackan. Men tog "det långa benet" först. Han hem innan det började att regna ordentligt.

Körde 33,3 mil
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen