Dag 14 tisdag 27 / 9
Igår em kl 17,30 parkerade jag på en stor infartsgata i Pärnu. Det var inga målade rutor så helt i sin ordning.
Visa bilaga 15724
Men jag blev osäker på hur jag skall tolka parkeringsskylten. Får man endast parkera mellan kl 8 och 18. Eller är det då som man skall betala?
Visa bilaga 15723
Efter en stund kom en parkeringsbolagsbil. Så jag frågade de. De var dåliga på engelska. Men som jag tolkade svaret så får jag parkera dygnet runt om jag betalar mellan kl 8 och 18. Så jag tackade och gick en promenad "på stan". I närheten finns en stor teater och en park.
Men konstigt nog ingen restaurang. Nu när jag hade tänkt att äta något som är typiskt för södra Estland. Så det blev som vanligt att äta hemma.
-------------------
Idag på morgonen ringde jag till en Fiatverkstad i Haninge och bokade tid för en stor service inkl kamrems- och vattenpumpsbyte. Fick tid den 25 / 10. Eftersom hb:n blir fyra år den 1 / 10 och har gått mer än 11 000 mil. Caravanhallen hade mellat att de inte har någon tid förän den 14 / 11. vilket jag tyckte var för sent. Så nu blir det Fiat originaldelar. Visserligen dyrare än Caravanhallens kopior. Som iofs kan vara bra.
Men kamrem och vattenpump byter man ju bara vart fjärde år - så då anser jag att det är ok med originaldelar från Fiat, trots priset på totalt drygt 19 000 sek.
Därefter kör jag runt och letar efter en stormarknad. Tänker att dör kan det finnas en telebutik som kan hjälpa mig att få tillbaka internet.
Ganska snart ser jag något som kan likna något bra. Kör kvarteret runt och har tur med att hitta en p - plats. I går läste jag att man får stå 60 min utan att betala under förutsättning att man har en "tidsskiva"
Går runt en stund innan jag hittar Telias butik. De hjälper mig snabbt med inställningen av telefon. Så nu har jag surf igen.
Från Pårnu kör jag efter kusten rakt söderut på en stor väg. Hoppade över turistvägen som går närmare havet. Före gränsen tankade jag diesel för 1,799 per lit.
Gränsstationen var tydlig. Jag såg klart hur det gick till i äldre tider. När man skulle slussas in i "fållor" för att visa pass mm.
Visa bilaga 15734
När jag hade kört några km i Lettland såg jag att dieselpriset var något lägre, 1,756. Ingen större skillnad. Dessutom vet jag ju att mitt kreditkort accepteras i Estland men osäkert i ett nytt land. Så för att vara på den säkra sidan var det bäst att tanka fullt innan gränsövergången.
Efter två - tre mil ser jag en p -plats vid havet. Jag kör in och får denna fina bild genom vindrutan.
Visa bilaga 15738
Jag går ner på stranden och ser denna infotavla
Visa bilaga 15736
Stranden är mycket fin. Inte en massa tång mm som i Estland. Här är en perfekt badplats och jättebra för barnfamiljer eftersom det är lååååånggrunt och ingen brygga. Sanden är mycket fin och behaglig att gå på.
Jag går hem och byter till badbyxor och rock. Tar med mig min bok, "Blå Stjärnan" som är del nr 5 i 1900 - talsserien, och min solstol. Går ofantligt långt ut i havet innan jag doppar mig. Nära stranden var vattnet behagligt varm men ju längre ut blev det kallare. Så någon lång simtur blev det inte. Men i alla fall resans först bad. Sen sätter jag mig och läser samtidigt som jag solar.
Visa bilaga 15742
Visa bilaga 15737
Efter badet fortsätter jag till Riga. Letar en lång stund efter en p plats i central stan. Men det var hopplöst, endast målade korta rutor. Så det fick bli i ett industriområde i utkanten av stan.
Körde 20,1 mil