• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 13 del 2

Nu kommer ett antal "fästingsbilder" eller "ruinbilder". En gång i tiden har den varit svensk.

IMG_20220926_120452.jpg

IMG_20220926_120523.jpg

IMG_20220926_120603.jpg

De håller på att renovera ruinen. Därför är det ett tak över.

IMG_20220926_120841.jpg

IMG_20220926_120927.jpg



Eftrer lunch kör jag till Pärnu och parkera på en huvudgata. Avgiftsfritt efter kl 18.

När jag skulle puplicera detta inlägg så hade jag inget internet. Därför blev det inget skrivet undr måndagen.

Tisdag skrivs imorgon eftersom det nu är dax att krama kudden.
Körde 13,9 mil
 
Dag 14 tisdag 27 / 9

Igår em kl 17,30 parkerade jag på en stor infartsgata i Pärnu. Det var inga målade rutor så helt i sin ordning.

IMG_20220926_173612.jpg

Men jag blev osäker på hur jag skall tolka parkeringsskylten. Får man endast parkera mellan kl 8 och 18. Eller är det då som man skall betala?

IMG_20220926_173544.jpg

Efter en stund kom en parkeringsbolagsbil. Så jag frågade de. De var dåliga på engelska. Men som jag tolkade svaret så får jag parkera dygnet runt om jag betalar mellan kl 8 och 18. Så jag tackade och gick en promenad "på stan". I närheten finns en stor teater och en park.

Men konstigt nog ingen restaurang. Nu när jag hade tänkt att äta något som är typiskt för södra Estland. Så det blev som vanligt att äta hemma.

-------------------

Idag på morgonen ringde jag till en Fiatverkstad i Haninge och bokade tid för en stor service inkl kamrems- och vattenpumpsbyte. Fick tid den 25 / 10. Eftersom hb:n blir fyra år den 1 / 10 och har gått mer än 11 000 mil. Caravanhallen hade mellat att de inte har någon tid förän den 14 / 11. vilket jag tyckte var för sent. Så nu blir det Fiat originaldelar. Visserligen dyrare än Caravanhallens kopior. Som iofs kan vara bra.

Men kamrem och vattenpump byter man ju bara vart fjärde år - så då anser jag att det är ok med originaldelar från Fiat, trots priset på totalt drygt 19 000 sek.

Därefter kör jag runt och letar efter en stormarknad. Tänker att dör kan det finnas en telebutik som kan hjälpa mig att få tillbaka internet.
Ganska snart ser jag något som kan likna något bra. Kör kvarteret runt och har tur med att hitta en p - plats. I går läste jag att man får stå 60 min utan att betala under förutsättning att man har en "tidsskiva"

Går runt en stund innan jag hittar Telias butik. De hjälper mig snabbt med inställningen av telefon. Så nu har jag surf igen.


Från Pårnu kör jag efter kusten rakt söderut på en stor väg. Hoppade över turistvägen som går närmare havet. Före gränsen tankade jag diesel för 1,799 per lit.

Gränsstationen var tydlig. Jag såg klart hur det gick till i äldre tider. När man skulle slussas in i "fållor" för att visa pass mm.

IMG_20220927_154248.jpg

När jag hade kört några km i Lettland såg jag att dieselpriset var något lägre, 1,756. Ingen större skillnad. Dessutom vet jag ju att mitt kreditkort accepteras i Estland men osäkert i ett nytt land. Så för att vara på den säkra sidan var det bäst att tanka fullt innan gränsövergången.

Efter två - tre mil ser jag en p -plats vid havet. Jag kör in och får denna fina bild genom vindrutan.

IMG_20220927_161332.jpg

Jag går ner på stranden och ser denna infotavla

IMG_20220927_162822.jpg

Stranden är mycket fin. Inte en massa tång mm som i Estland. Här är en perfekt badplats och jättebra för barnfamiljer eftersom det är lååååånggrunt och ingen brygga. Sanden är mycket fin och behaglig att gå på.

Jag går hem och byter till badbyxor och rock. Tar med mig min bok, "Blå Stjärnan" som är del nr 5 i 1900 - talsserien, och min solstol. Går ofantligt långt ut i havet innan jag doppar mig. Nära stranden var vattnet behagligt varm men ju längre ut blev det kallare. Så någon lång simtur blev det inte. Men i alla fall resans först bad. Sen sätter jag mig och läser samtidigt som jag solar.

IMG_20220927_162933.jpg

IMG_20220927_162928.jpg


Efter badet fortsätter jag till Riga. Letar en lång stund efter en p plats i central stan. Men det var hopplöst, endast målade korta rutor. Så det fick bli i ett industriområde i utkanten av stan.

Körde 20,1 mil
 
Senast ändrad:
Dag 14 tisdag 27 / 9

Igår em kl 17,30 parkerade jag på en stor infartsgata i Pärnu. Det var inga målade rutor så helt i sin ordning.

Visa bilaga 15724

Men jag blev osäker på hur jag skall tolka parkeringsskylten. Får man endast parkera mellan kl 8 och 18. Eller är det då som man skall betala?

Visa bilaga 15723

Efter en stund kom en parkeringsbolagsbil. Så jag frågade de. De var dåliga på engelska. Men som jag tolkade svaret så får jag parkera dygnet runt om jag betalar mellan kl 8 och 18. Så jag tackade och gick en promenad "på stan". I närheten finns en stor teater och en park.

Men konstigt nog ingen restaurang. Nu när jag hade tänkt att äta något som är typiskt för södra Estland. Så det blev som vanligt att äta hemma.

-------------------

Idag på morgonen ringde jag till en Fiatverkstad i Haninge och bokade tid för en stor service inkl kamrems- och vattenpumpsbyte. Fick tid den 25 / 10. Eftersom hb:n blir fyra år den 1 / 10 och har gått mer än 11 000 mil. Caravanhallen hade mellat att de inte har någon tid förän den 14 / 11. vilket jag tyckte var för sent. Så nu blir det Fiat originaldelar. Visserligen dyrare än Caravanhallens kopior. Som iofs kan vara bra.

Men kamrem och vattenpump byter man ju bara vart fjärde år - så då anser jag att det är ok med originaldelar från Fiat, trots priset på totalt drygt 19 000 sek.

Därefter kör jag runt och letar efter en stormarknad. Tänker att dör kan det finnas en telebutik som kan hjälpa mig att få tillbaka internet.
Ganska snart ser jag något som kan likna något bra. Kör kvarteret runt och har tur med att hitta en p - plats. I går läste jag att man får stå 60 min utan att betala under förutsättning att man har en "tidsskiva"

Går runt en stund innan jag hittar Telias butik. De hjälper mig snabbt med inställningen av telefon. Så nu har jag surf igen.


Från Pårnu kör jag efter kusten rakt söderut på en stor väg. Hoppade över turistvägen som går närmare havet. Före gränsen tankade jag diesel för 1,799 per lit.

Gränsstationen var tydlig. Jag såg klart hur det gick till i äldre tider. När man skulle slussas in i "fållor" för att visa pass mm.

Visa bilaga 15734

När jag hade kört några km i Lettland såg jag att dieselpriset var något lägre, 1,756. Ingen större skillnad. Dessutom vet jag ju att mitt kreditkort accepteras i Estland men osäkert i ett nytt land. Så för att vara på den säkra sidan var det bäst att tanka fullt innan gränsövergången.

Efter två - tre mil ser jag en p -plats vid havet. Jag kör in och får denna fina bild genom vindrutan.

Visa bilaga 15738

Jag går ner på stranden och ser denna infotavla

Visa bilaga 15736

Stranden är mycket fin. Inte en massa tång mm som i Estland. Här är en perfekt badplats och jättebra för barnfamiljer eftersom det är lååååånggrunt och ingen brygga. Sanden är mycket fin och behaglig att gå på.

Jag går hem och byter till badbyxor och rock. Tar med mig min bok, "Blå Stjärnan" som är del nr 5 i 1900 - talsserien, och min solstol. Går ofantligt långt ut i havet innan jag doppar mig. Nära stranden var vattnet behagligt varm men ju längre ut blev det kallare. Så någon lång simtur blev det inte. Men i alla fall resans först bad. Sen sätter jag mig och läser samtidigt som jag solar.

Visa bilaga 15742

Visa bilaga 15737


Efter badet fortsätter jag till Riga. Letar en lång stund efter en p plats i central stan. Men det var hopplöst, endast målade korta rutor. Så det fick bli i ett industriområde i utkanten av stan.

Körde 20,1 mil
19 000 kr! Gösta varför gör du inte kamremsbyte i Altea?

Det är halva priset, med FIATs originaldelar, här ser du en prisoffert som jag fick för en annan medlem:

0DD2DF99-0D89-4521-B83A-EE4E6848B0C5.png
Den slutar på 971,96 Euros!

Du kan se den här:

I inlägg #21, där jag översatt texten.

Tid fixar jag och vi skall nog få in din bil.

Ta dig en funderare.

Tommy
 
Tommy!

Jag vet att det är billigare utomlands.

Men jag har en gång försökt att komma in i garaget i Altea och det gick ej. Möjligen om det inte finns några bilar på gatan som hindrar mig från att komma rakt in. Kan man verkligen be verkstaden om att sätta ut bockar på gatan så att det inte finns hindrande bilar ivägen?

ok jag skall tänka på Altea. Någon gång i slutet av november i så fall.

Går det inte att komma in får jag väl göra bytet senare eller på annan verkstad i Spanien
 
Tommy!

Jag vet att det är billigare utomlands.

Men jag har en gång försökt att komma in i garaget i Altea och det gick ej. Möjligen om det inte finns några bilar på gatan som hindrar mig från att komma rakt in. Kan man verkligen be verkstaden om att sätta ut bockar på gatan så att det inte finns hindrande bilar ivägen?

ok jag skall tänka på Altea. Någon gång i slutet av november i så fall.

Går det inte att komma in får jag väl göra bytet senare eller på annan verkstad i Spanien
Gösta, jag ringer verkstan imorgon och hör vad de säger, troligen har man en lösning.

Höjden var inga problem, vet du exakta måtten på bredden? Har sett stora bilar stå där inne förut, hur de kommit in vet jag inte, men inne har de varit. Sista bilen jag såg inne på verkstan i innan vi lämnade Altea i våras var en svensk Bürstner I 890G, som är över 9 meter.

Kan du komma undan med ca halva priset, så finns det trevligare saker att lägga pengarna på.

Nej, nu skall jag kolla, Bonde söker fru! :)

Tommy
 
Dag 15 onsdag 28 / 9.

Idag skall jag leta reda på en gummiverkstad som kan byta ut mina framdäck som nu är nere på 1,8 mm i mönsterdjup. Bakdäcken har fortfarande 5 - 6 mm. Konstigt för de däck som satt på när jag köpte hb:n slet lika så jag böt alla 6 efter ca 5 000 mil. De här har gått ca 6 000 mil och är fortfarande bra i bak.

Igår kväll såg jag denna skylt på stora vägen. Som säger att det finns en verkstad som lagar däck. Hoppas att de även har däck till försäljning.

IMG_20220928_073547.jpg

Jag svängde in här och parkerade för natten tillsammana med last och personbilar.

IMG_20220928_073812.jpg

Gick gatan fram till verkstaden. Såg två män innanför grindarna. De frågade om jag hade en lastbil Svarde natuligtvis att det är en hb. Då hänvisade han mig till Bridgestone ca två km bort. Han tog fram adressen på min telefons googel map.

Jag åkte dit. Väl framme så sa en man att de Michelinedäck som jag ville ha inte fanns hos hans leverantörer. Så han kunde inte ens beställa hem däck till mig. Så jag återvände till den första verkstaden. Jag tänkte att de i första hand bara jobbar med lastbilar och endast har större däck hemma.

Jag går återigen in på området och pratar med andra män. En hänvisar mig till ett hus längre in på området. Där får jag veta att de kan skifta däcken för 10 euro st om jag köper på ett annat ställe. Han visade var jag skall gå. När jag kommer fram till kontoret så visar det sig att även denna firma inte kan få fram Michelindäck.

Jag pratar med en annan man på gården. Han ritar på marken upp hur jag skall köra till en tredje däckfirma.

Efter lunch kör jag dit. Jag kom tydligen ihåg kartan i sanden. För jag hittade rätt på en gång, vilket jag från början inte trodde. Minnet är väl inte så dåligt som jag ibland tror.

Väl framme på deras kontor får jag veta att ett michelindäck kostar 285 +10 i arbete. För två år sedan betalade jag 2500 i Sverige inkl montering.

Jag tyckte att det var dyrt. Så då föreslog han Lassa som är ett Brigetondäck. Jag skulle få två däck för 250 euro inkl montering. Jag beslutade att så fick det bli. Nu har jag fyra Michelin i bak och två Lassa i fram.

Körde sedan A 10 västerut. Stannade vid Maxima. Som är en stor butik i still med ICA Maxi.

Vid ostdisken hittade jag spännande smaksättningar. Olika bär- och chokladfyllningar. Tillverkade i Storbritannien.

IMG_20220928_142035.jpg

IMG_20220928_142050.jpg

IMG_20220928_142112.jpg

Köpte tre små bitar. Skall bli intressanta smakupplevelse.

IMG_20220928_143917.jpg

Frågade "brödansvarig" om de hade kryddat mörkt rågbröd. Alltså frågade med en översättningsapp på tel. Som kräver att man har surf.
Nej blev svaret. Så jag valde något okryddat. De hade färska champinjoner för 0,99 per kg. Samt 10 pack ägg för 1,19.

Så ikväll blev det smörstekta skalade championer till middag med en burk öl.

När jag hade handlat klart förtastte jag västerut. Stannade mittemot järnvägsstaionen i

IMG_20220928_165632.jpg


IMG_20220928_165658.jpg

Som ligger 6,7 mil väster om Riga.

Tog en promenad och hittade denna reklamskylt

IMG_20220928_170425.jpg

När jag kom till framsidan av stationshuset fottade jag mitt nattläger på en gratis parkering utan målade rutor eller avgifter.

IMG_20220928_170617.jpg

Personbilarna försvinner efterhand som nya tåg kommer in. Just nu är det endast någon enstaka pb1 och de två långtradarna här.

Körde 8,9 mil
 
Gösta, jag ringer verkstan imorgon och hör vad de säger, troligen har man en lösning.

Höjden var inga problem, vet du exakta måtten på bredden? Har sett stora bilar stå där inne förut, hur de kommit in vet jag inte, men inne har de varit. Sista bilen jag såg inne på verkstan i innan vi lämnade Altea i våras var en svensk Bürstner I 890G, som är över 9 meter.

Kan du komma undan med ca halva priset, så finns det trevligare saker att lägga pengarna på.

Nej, nu skall jag kolla, Bonde söker fru! :)

Tommy

Hej Tommy!

Bredden är 2,39 meter och längden 8,8 meter.

Ja, Fiskrestaurangen i Calpe t.ex eller någon retaurang i Benidorm som Bosse lovordar.

Tack i förskott för din hjälp.
 
Gösta, jag ringer verkstan imorgon och hör vad de säger, troligen har man en lösning.

Höjden var inga problem, vet du exakta måtten på bredden? Har sett stora bilar stå där inne förut, hur de kommit in vet jag inte, men inne har de varit. Sista bilen jag såg inne på verkstan i innan vi lämnade Altea i våras var en svensk Bürstner I 890G, som är över 9 meter.

Kan du komma undan med ca halva priset, så finns det trevligare saker att lägga pengarna på.

Nej, nu skall jag kolla, Bonde söker fru! :)

Tommy
Jag kom in med min Burstner som är 9,15 , standard bredd så det går.
 
Beträffande service och kamremsbyte på din bil.

Har varit i kontakt med verkstan och har ett svar, men för att inte förstöra den här trevliga och informativa tråden, med snack om olja och kamremmen, så skriver jag svaret i den här tråden:

Tommy
 
Dag 16 torsdag 29 / 9.

Idag började det att "duggregna" vid 06. Har fortsatt större delen av dagen. Omväxlande med regn fram till em då det blev uppehållsväder dock ingen sol i sikte.

På morgonen ringde jag och grattade min älsta son på hans namnsdag.

Ringde till verkstaden i Haninge och avbokade min stora service. Angav anledningen att det är ca halva priset i Spanien. Mannen blev ej irriterad utan önskade mig en trevlig resa.

Körde iväg sen fm. Vid ett vägarbete var vägen avstängd för högersväng i en korsning. Gps.en ville inte var med längre så då ställde jag om den till Talsi. En stad en bit ifrån kusten. Hade ju planerat att komma fram till havet idag. Men i regnvädret kan jag lika gärna stanna utan havsutsikt.

Kör som vanligt runt lite i de centrala delarna för att försöka att hitta en laglig p - plats. Vilket jag idag inte lyckades med så bra. Stannade på en liten enkelriktad gata en bra bit utanför city.

Till lunchens förrätt blev det smörstekta championer.

IMG_20220928_190522.jpg

Naturligtvis använde jag min elplatta för matlagningen. Eftersom jag har kört en stund så var bodelsbatteriet fullladat och då konventerar jag ut 220 v från mitt 12 v :s batteri.

När jag satt och åt kröp en buss förbi med högerhjulen upp på trottoaren. Chaffören stannade till vid mitt sidofönster och stirrade in, märkbart irriterad. Sen kom en lastbil, han fällde in spegelbågen och slapp därmed köra upp på trottoaren. Ytterligare en buss kom under tiden som jag plockade iordning disken efter mattiden. Även den bussen körde delvis på trottoaren. Jag tror att bussars speglar inte är så lätta att vika in som de på lastbilar.

Jag tog fram paraplyet och gick gatan fram för att se om jag kan hitta en bättre p - plats. Efter nästa korsning hittade jag två alternativ. Vände på klacken och gick hem för att flytt hb:n.

Så nu står jag på en bredare gata, utan busstrafik. Många lastbilar har kört förbi utan att sakta ner farten. Allt frid och fröjd således.

Har fortsatt att läsa i min bok samt lagt patians. Långa promenader i regna är inget vidare. Men sen em upphörde regnandet Så det blev en prommis. Tänkte att jag kunnde äta en tidig middag om jag hittade en lämplig restaurang. Men det gjorde jag ej.

IMG_20220929_141236.jpg

Stannade för natten ovanligt tidigt.

IMG_20220929_172223.jpg

Körde 5,6 mil
 
Dag 17 fredag 30 / 9 Sista september.

Nu börjar det verkligen att likna höst. Morgontemperaturen sista veckan har varit i ental. Ännu så länge på plussidan, tack o lov!
Trädens blad håller på att byta färg och det är ju vackert.

Men värmesystemet tar en hel del gas på efternatten och morgonen. Jag tankade fullt den 20:e och sen den 26:e då 14,08 liter. Vilket blir 2,35 lit per dygn. Kostnaden är då 2,05 euro per dygn för uppvärmning, kyl- o frys samt lite matlagning några gånger.

I Estland förbrukade jag 1,12 liter diesel per mil mellan första och andra tankningen, Hade ju en del svensk diesel i tanken. Skall kolla hur det blir efter nästa tankning.

---------

Efter fm fikat tar jag en längre promenad. Börjar med att fota gatans namn från en skylt. Utifall att jag går vilse så har jag ett namn att visa för några personer eller taxi.

IMG_20220930_103718.jpg

Jag har nog skrivit om det tidigare. På 1980-talet, med min första hb, skrev jag upp gatunamnet på en papperslap.

Här i stan finns det många låga äldre hus i renoveringsskick och många nyare hus där fasade är helt ok. Ibland ser jag något finar hus med torn och tinna eller annan utsmyckning. Det gillar jag.

IMG_20220930_104755.jpg

I parker kan man se olika statyer. Denna sätter inte igång några tankar i mitt huvud. Vad konstnären menar förstår jag inte.

Är det någon av er läsare som har en idé - så skriv ner den i tråden så får vi se om jag får igång någon upplevelse.


IMG_20220930_110305.jpg
En av huvudgatorna till centrum. Längst bort i bilden en damm med en vattensprutande fontän.

IMG_20220930_110442.jpg

I Tyresö tog man ner fysiska meddelandetavlor för många år sedan. Vilket upprörde mig, när jag var aktiv i Rädda Barnen och ville göra reklam för något event. Varför skall allt ske digitalt i Sverige?

Här blev jag mycket glad att så icke är!

IMG_20220930_110601.jpg

Nu hittade jag en skylt från en restaurang med dagens rätter.

IMG_20220930_111328.jpg

Den mittersta rätten bestämde jag mig för. Enl telefonens översättning blir det: Zuzzinigryta med kycklingspets.

En enkel restaurang en halvtrappa ner, tyvärr utan fönster. Rent och snyggt, även toan.

IMG_20220930_112015.jpg

Jag gick in och talade engelska med en servitris. Sa att jag ville ha något typiskt från Lettland. Hon tyckte att mitt val av dagens rätter var att rekomendera. Visade telefonens översättning när jag beställde mat samt en öl därtill. 4,50 + 3 euro. Det får man inte mycket mat för i Sverige. 50 sek för en huvudrätt är svårt att hitta på en restaurang med bordsservering. Inte i något land i västra EU har jag ätit så billigt och samtidigt gott. Ingen gourmelyx men gott. Mycket prisvärt. Lämnade naturligtvis bra med dricks.

IMG_20220930_112056.jpg

Fortsätter min promenad på huvudgatan ner mot vattnet. Ser återigen ett konstverk.

IMG_20220930_121105.jpg

Ibland / sällan ser man en motivmålad husvägg.

IMG_20220930_121222.jpg

Forts följer.
 
Dag 17 del 2.

Promenaden går vidare ner mot dammen. Ser först ett nytt konstverk. Står något om solen på en skylt.

IMG_20220930_121606.jpg

När jag gick lyste solen så fint. Men nu efter lunch har den gömt sig bakom delvis mörka moln.

IMG_20220930_121627.jpg

Bredvid dammen finns ett Jazzcaffe. Jag gick in och kollade. Ägaren visade mig runt. Det fanns många små rum där man kunnde sitta lite avskilt. Trevligt att inte allt är ett enda stort rum. Med tanke på allt "sorl" som brukar vara på restauranger och caffer.

IMG_20220930_121654.jpg

När jag kommer tillbaka hem ser jag några personer vid min hb. Undrar vad de gör?

IMG_20220930_123832.jpg

Det var inte så farligt. Två kvinnor som står och talar en bit ifrån hb:n. Såg närmare ut från långt håll.

Nu sätter jag mig och läser någon timme. Innan det blir en ny vända ute i solen. Men ändå ganska svalt så både tunn och tjock tröja behövs.

IMG_20220930_145159.jpg

Ser ett hus med både Ukrinska och Lettiska flaggor.

IMG_20220930_145439.jpg

En liten stolthet sipprar fram i huvet när man ser ett välkänt märke på en husgavel. De säljer maskiner därinne.

IMG_20220930_145808.jpg

I parken bredvid min parkering ser jag många äppelträd. Verkar inte vara några som plockar, för det finns mycket fallfrukt. Jag tar ett äpple och smakar. Helt ok - så jag "pallar" några.

Sätter mig och skriver tidigt idag. Blir kvar en natt till.

Körde inget.
 
Dag 17 del 2.

Promenaden går vidare ner mot dammen. Ser först ett nytt konstverk. Står något om solen på en skylt.

Visa bilaga 15852

När jag gick lyste solen så fint. Men nu efter lunch har den gömt sig bakom delvis mörka moln.

Visa bilaga 15855

Bredvid dammen finns ett Jazzcaffe. Jag gick in och kollade. Ägaren visade mig runt. Det fanns många små rum där man kunnde sitta lite avskilt. Trevligt att inte allt är ett enda stort rum. Med tanke på allt "sorl" som brukar vara på restauranger och caffer.

Visa bilaga 15857

När jag kommer tillbaka hem ser jag några personer vid min hb. Undrar vad de gör?

Visa bilaga 15861

Det var inte så farligt. Två kvinnor som står och talar en bit ifrån hb:n. Såg närmare ut från långt håll.

Nu sätter jag mig och läser någon timme. Innan det blir en ny vända ute i solen. Men ändå ganska svalt så både tunn och tjock tröja behövs.

Visa bilaga 15862

Ser ett hus med både Ukrinska och Lettiska flaggor.

Visa bilaga 15864

En liten stolthet sipprar fram i huvet när man ser ett välkänt märke på en husgavel. De säljer maskiner därinne.

Visa bilaga 15865

I parken bredvid min parkering ser jag många äppelträd. Verkar inte vara några som plockar, för det finns mycket fallfrukt. Jag tar ett äpple och smakar. Helt ok - så jag "pallar" några.

Sätter mig och skriver tidigt idag. Blir kvar en natt till.

Körde inget.
Ser att du har en spegel ovanför vindrutan för att kunna se fronten på bilen. Något du kan tipsa om?
 
Ser att du har en spegel ovanför vindrutan för att kunna se fronten på bilen. Något du kan tipsa om?

Hej Kjell!

Ja, absolut. Jättebra när man skall fickparkera, vända på en skogsväg, köra ut från en stormarknadsparkering bland en massa pb1:eek:r där det kan bli trångt att svänga 90 grader. Som det var för mig för några dagar sedan, efter att ha handlat på Maxima.

Har även en sidospegel på höger sida.

Jag lät göra jobbet på en lastbilsverkstad i Hälla i Västerås nu i början av september. Över vindrutan skall det vara en Volvospegel, för den har längre arm.
 
Dag 18 lördag 1 / 10

Ny månad och ny surf. Gjorde slut på mina 50 GB igår kväll. Förbrukar ca 2 GB per timme om man ser på film.

Idag blir första arbetsuppgiften att leta reda på en bensinstation som säljer lpg. Flaskan är inte helt tom, men jag ser det gula. Så gasen räcker nog ett eller två dygn till. Men man vet ju aldrig hur kalt det blir på nätterna. Igår kväll vid 22 var det endast 5 plusgrader ute.

När jag har kört i Lettland så har jag inte sett gasmarkeringen "lpg" någon stans utan endast "Gaze". Det finns flera sorters gas, som man absulut inte får blanda. Så för mig gäller det att hitta lpg eller en bemannad station där jag kan fråga personalen.

I Tyskland och flera andra länder betyder Autogas lpg men i Sverige cng och det är inte samma sak. Därför tror jag att det var en utlänning som råkade illa ut i Älvsjö för inte så länge sedan.

Nåväl, appen "my LPG.eu" visar att det finns lpg i landet. Kollade för någon dag sedan. Så idag använde jag appen och skrev av adressen i min gps. Skulle finnas en inom 1,5 km. Jättebra.

Jag kör in på Cirkel K. Till pumpen Gaze. Ser på pistolhandtaget lpg. Tack! Då skall det vara ok. Provar med min svensk adapter, som funkade i Estland. Den funkade även här. Då var det problemet löst. Nästa var betalningen. Sätter i kreditkortet. Det godkändes. Sen skulle jag besluta om jag ville ha 20, 40, 60 eller 100. Vet ej om de avsåg liter eller euro. Jag vill tanka fullt - inte 20 liter eller för 20 euro. Attans alltså!!!!!!!!!!!!!

Avbryter.

Går in i butiken och per en personal hjälpa mig. Hon fixar så att jag kan tanka fullt och betala i butiken. Tack! Pricis vad jag behövde.

Sagt och gjort. Fick i 16,22 lit till en kostnad av 13,38. Vilken tur att jag inte tryckte på knappen för 20. LPG kostade 0,825 per liter. Med kursen 11 sek blir det ca 9 sek per lit. Vilket är mycket billigare än i Sverige.

Köpte även en glassstrut för 1,55.

Nu när arbetet är utfört kör jag till kusten.

Utefter vägen ser jag att telefonstolparna i trä är fastbundna på en betongplint. Det har jag aldrig sett tidigare i något land. Men naturligtvis bra att slipa olja in med kreosot eller annan kemikalie.

IMG_20221001_113906.jpg

Försöker att hitta en bra p-plats med havsutsikt. Men det är svårt i Lettland. Hittar till slut denna. Men tyvärr nattligt p-förbud. Så här kan jag ej sova lugnt.

IMG_20221001_114919.jpg

IMG_20221001_114957.jpg

Ibland kan man förstå innebörden att ett främmande ord, spec med bild. Eller hur?

IMG_20221001_115338.jpg

Parkerade med denna utsikt genom vindrutan, när det var dax för lunch inne.

IMG_20221001_115359.jpg

Tar en promenad och ser denna infotavla om sevärdheter i området. Kartan till vänster visar Rigabukten. Med staden längst ner vid havet. Jag är nu vid den grönmarkerade kvadraten. Som har en förstoring till höger. Med siffror utefter kusten. Jag är längst ner och stannar för natten högst upp.

IMG_20221001_115640.jpg

Här är texten på engelska.

IMG_20221001_115651.jpg

Går vidare ner till havet. Som har en lång och fin sandstrand, perfekt för bad.

IMG_20221001_120054.jpg

IMG_20221001_120059.jpg

Det finns tyvärr många stora stenar i havet, som man bör undvika.

IMG_20221001_120154.jpg

Forts följer
 
Dag 18 del två

När jag går upp ifrån stranden ser jag dena "vägvisare" i trä. De har fräst ut bokstäverna i stockarna.

IMG_20221001_120323.jpg

Det är tydligen nästa 90 mil söder om Finska viken i Tallin, Estland.

IMG_20221001_120507.jpg

En "Totempåle"? Eller vad?

IMG_20221001_120625.jpg

Telefonen har översatt texten högst upp från den gula skylten till:

"Jag skall berätta allt jag har här, för det är inte huvudsaken och de som vet vad som händer kommer att berätta för mig."

Lite kryptiskt!

På mitten av "totempålen" ligger det mynt. Kanske får man önska sig något om man binder något och läcker en slant.

IMG_20221001_120633.jpg

Efter en sen lunch tar jag fram min solstol med pall och sätter mig i solen för att läsa en stund.

När det blev mullet körde jag vidare utefter kusten. Hittar ingen lämplig nattparkering, med havsutsikt. Så det får bli på gatan igen. Nu i orten Roja. Under en gatlampa - så att hb:n står synligt. Jag försöker att hitta en upplyst plats för nattparkeringen om jag inte står med havsutsikt förstås.

IMG_20221001_160220.jpg

Börjar med en promenad, för att se om jag kan komma fram till havet. Men det misslyckades p.g.a. privata tomter.

På en tomt såg jag för första gången under denna resa en gastank för att ha till att värma villan. Mina vänner i Bayern har oxå en gastank på tomten. Jag undrar ibland hur de skall klara vintern om det blir ont om gas i Tysklande, av kända orsaker.

IMG_20221001_161744.jpg
Promenade fortsätter till en park. Där denna räfflade sten finns.

IMG_20221001_162350.jpg

I parken finns även dessa konstverk, utan någon texttavla.

IMG_20221001_162455.jpg

IMG_20221001_162517.jpg

Vid sidan av parken har det funnits en utbildning till sjömän från 1873 och framåt.

I morse hade jag 22 % kvar av bodelsbatteriets el. Nu har jag 66 %. Blev alltså inte fulladdat p.g.a av kort körstäcka och dåligt med solsken.

Både lunchen och kommande middag blir alltså på gasspisen.
Körde 6,1 mil
 
Dag 19 söndag 2 / 10.

Idag skall jag ta det lugnt här i byn Roja som har 1800 invånare.

Läste ut bok nr 5 i Jan G:s 1900 -tals serige. Som handlade mest om Norge och dess motsånd, med svensk hjälp.

Efter lunch tar jag en promenad.

Ser att även här finns konstverk som jag inte förstår.

IMG_20221002_131752.jpg

Kommer fram till en stor idrottsanläggning med fotboll - vollyboll- och basketplan.

IMG_20221002_132134.jpg

En man och några barn övar basket.

IMG_20221002_132334.jpg

Går förbi och in i en skog, med mycket blåbärsris bredvid den anlagda / preparerade stigen.

IMG_20221002_133018.jpg

Kommer tillbaka till idrottsområdet från ett annat håll och upptäcker en ishockeyrink.

IMG_20221002_133738.jpg

Bakom den en "skejtbordbana" där två barn åker.

IMG_20221002_133900.jpg

En jättestor stubbe ser jag på vägen hem. Ser ut som om den ligger lös ovanpå marken. Men den rörde sig inte när jag sparkade till den. Så några rötter går väl rakt ner.

IMG_20221002_134459.jpg

Även i detta land har de inför den nya typen av paketdistribution.

IMG_20221002_151628.jpg

Ringde min bror och talade om bokserien.

Lottie och jag har kontakt varje morgon och kväll.

Har haft kontakt med mina tyska vänner. De har en stor gastank - så de behöver förmodligen inte köpa gas kommande vinter. Skriver även att gasen är mycket dyr idag.

Körde inget
 
Dag 20 måndag 3 / 10


Mina närmaste resplaner är något ändrade och jag har bestämt mig för att, ta färjan och åka mot Stockholm och tillbringa lite tid där i väntan på att fara söderut. Jag känner mig nöjd med det jag sett på den här sidan Östersjön och kan tillbringa lite tid i Sverige innan jag ger mig iväg igen.

I går kväll bokade jag en färjebiljett till Nynäshamn från Ventspils här i Lettland. Till en kostnad av 1548,10 sek på dagtid utan hytt. Reser på torsdag kl 10.00 med Stena Line.

Jag lämnar Roja på fm och kör norrut utefter Rigabukten.

Ser en skylt om camping vid orten Melnsils. Kör in för att titta. Campingen är stängd för säsongen.

IMG_20221003_094259.jpg

Det blåser mycket intensivt och känns kallt.

IMG_20221003_094305.jpg

Hittar en infotavla. Jag är i det grönmarkerade området på kartan till vänster. Alltså långt ut på halvön väster om eller i västra delen av Rigabukten.

IMG_20221003_094927.jpg

Engelsk text om sevärdheter i området.

IMG_20221003_094934.jpg

Tar en promenad i området. Först ner till havet. Som har en fin och lång sandstrand. "Gässen" kommer i hög fart och rullar in.

IMG_20221003_095055.jpg

En gång i tiden fanns det en brygga ut i havet. Tyvärr är det ingen som har haft lust eller likvida medela att återställa i ursprungligt skick.

IMG_20221003_095100.jpg

På campingen finns det små grillplatser emellan varje tomt. Det har jag aldrig sett någon annanstans.

IMG_20221003_095309.jpg

Vid havet finns det några små stugor att hyra.

IMG_20221003_095412.jpg

Här är duschhuset. Med vattentanken på taket.

IMG_20221003_095519.jpg

Naturligtvis finns det lekredskap för barnen. Denna "bil" är lite speciell och enkel i sitt utförande.

IMG_20221003_095617.jpg

Jag kör vidare utefter Rigabukten.

Forts följer
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen