Dag 11 forts
Enl kartan ovan kör jag till ungefär Karuste.
Från stora vägen kör jag in på en "skogsväg" för att komma till havet. En av fördelarna med gps:en är att man tydligt kan se om havet ligger nära vägen och om man måste köra på en mycket smal väg den sista biten. Gps:en skriver ibland "okänd framkomlighet för husbil" - men det bryr jag mig icke om med undantag att jag skärper uppmärksamheten.
Ikväll går det sakta att ladda upp bilder. Så jag kolla mailen på telefonen under tiden. Ser att Böda Sands vd Anna Barkvall säger i en intervju med tidningen Husbil & husvagn "Vi skall inte vara billiga" apropå att det kostar 1 000 kr per natt där. Jag tyckte för några år sedan att 963 kr var orimligt högt för en plats i utkanten av Smögen, ni som har varit där vet att det är en liten camping i en kurva.
Jag kör tills vägen tar slut vid en bom. Där ser jag en man på en fyrhjuling som kör förbi bommen.
Jag stannar på en stor öppen yta till höger. Tar fram min solstol mm och sätter mig och läser i Jan G:s 1900 - talsserie del tre, Del två läste jag ut igår. Nu har jag kommit till andra världskriget.
Efter en stund hör jag ett motorljud och snart hör jag en man säga "ho ho" bakom mig. Jag lägger ifrån mig boken och reser mig upp. Frågar om mannen kan svenska men det blev nej. Så vi talar engelska. Jag frågar om han äger marken och om jag får stå här en natt. Han säger att det är ok. Han pekar ut ett stort område med många hus som han äger.
Han måste således vara ganska eller mycket rik med all mark som gränsar till havet. Han ganske äger en bit av vattet oxå.
Han har många stenmurar på sina ägor. Så han är alltså "stenrik". Liksom jag en gång sa till min mor att vi var. För vi hade oxå en stenmur. Mor förstod först inte vad jag som förskolegrabb menade. Fick förklara vad pappa hade gjort med alla stenar som han hade hittat på vår tomt.
Eftersom jag nu hade ägarens tilstånd att övernatta här - så gick jag in och hämtade en starköl och satte mig igen i solstolen för att läsa i den 15 gradiga luften utan sol.
Efter någon timme blev det för kallt, trots att jag hade både en tunn och tjock tröja på mig. Så då gick jag in och fortsatte att läsa.
Jag tycker att han berättar bra - böckerna är lättlästa.
Utsikten är fin från mitt övernattningsställe.
Idag blev det Cava till min "Pirri pirri" kryddade omelett. Köpte en flaska i Portugal när Lottie och jag var där 2019. På rekomendation av "Plastpelle". Tack Pelle för tipset.
Resans första solnedgångsbilder.
Jag gillar att ta många bilder av solenedgångar - och uppgångar. Där man kan se utvecklingen tidsmässigt.
Körde 6,6 mil