• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Man blir ju sugen på att ta husbilen till Kanarieöarna när man ser dina bilder!
Finns ju platser överallt och de få campingar som finns ligger oftast runt 11€. (finns 7 gratiscampingar på Gran Canaria som man bokar max 7 dgr i turistbyrån)

Men som tur är tvekar många att ta färjan över p.g.a. färjetiden och kostnaden. Inte bra om det är för många. När man är ute och åker är det 99,9% kanariska husbilar på sommaren och 90% kanariska husbilar på vintern.

Men i vissa områden som inne i Playa del Ingles och Los Cristianos är fördelningen ca 50%. Mycket tyskar, holländare och fransmän. Många står på parkeringarna hela vintern år efter år och använde husbilen som en bungalow.

När vi första året (2014) stod inne i Playa del Ingles med Roffe och Berit i sin Kabe, så växlade vi om ca: var 5 dag i samband med fylla och tömma att byta ställe. Varierade mellan 3-4 ställen, men kom ofta tillbaka till strandparkeringen i PDI. På Fuerteventura är det för vår del enbart ständer man står på. På Lanzarote kan man även stå på någon bodega om man ätit där. Teneriffa är ju så stort och har allt. Småöarna La Palma, La Gomera och El Hierro kan man oxå stå överallt. Men det brukar oftast bli ett kortare äventyr på max drygt en vecka.

Jag har ju två träffar per år. En på valplatsen på Gran Canaria i december. Och en på olika öar i jan/feb. Nästa år på Fuerteventura och Playa de Coféte (Villa Winter). Det brukar vara ett 20-tal svenska bilar på öarna som jag ser eller hör av andra att de kör runt. Hälften brukar jag stöta på under vintern.20200629141441_IMG_2408-COLLAGE.jpg20220122_181915.jpg20200629141134_IMG_2404.JPGcharcoAzul.jpeg
 
Senast ändrad:
Nu är de andra husbils vännerna på väg upp i Europa.

20220311_203315.jpg

Kul att träffa dem. Hade en sen kväll på stranden före vi åkte till Tarajalejo.

20220315_131512.jpg

Igår gick vi ut på lokal efter stormen Celia som gjorde att vi fick hålla oss hemma i vindbyarna. Det ruskar om fortfarande, men nu är regnet lite frånvarande ivarjefall. Vi åt på vårt stamställe och tog in en liter Vino tinto de la casa. Passade bra till Entrecoten och Snitseln. Efter lite postre med Cefé & Brandy var det 500 meters hemgång längs strandpromenaden. Då slog Celia till med en regnskur. Vi gick in i ett hotell med en massa stjärnor på.

Usch! Lång kö i baren, men till slut kom jag fram och beställde ett par drinkar. Ville betala men bartendern sa att det var kostenlos. Kul! Bra bar.:love: Hade det inte varit så lång kö i baren hade jag tagit påtår, men nu var skuren över och vi lunkade vidare hem. Passerade bibblan, men hittade bara tyska böcker.

20220315_174758.jpg20220315_193731.jpg20220315_194358.jpg

Dags att byta ställe efter tre nätter. Slog på varmvattnet och duschade utomhus. Sedan åkte vi till den kommunala tömningsstationen och tömde.

20220316_122844.jpg20220316_122905.jpg

Åkte vidare 2 km till Disa macken och fyllde på 100 liter för 2€. Frugan ville absolut till Mercadona av någon anledning jag inte förstod. Men hennes vilja min lag... En hel kasse! Vi har ju redan mat för tre dagar i bilen? Men nu är det min avdelning. Jag ska köra till ett ställe vi aldrig stått på. Det blev Playa del Salmo 28.096674, -14.275119. Ett nytt härligt ställe. Här står vi nog över helgen. Man kunde parkera direkt nere vid stranden, men jag tog en plan parkering 100 m upp där vi står med underbar utsikt, med egen terrass.

20220316_142234.jpg

Inget större fel på stranden. Det badade lite personer där också, men de hade så lite kläder på sig, så där kunde jag inte fota.:unsure:

20220316_143045.jpg

Hasta Luego
 
Dagens första dopp blev lite sent idag.

Men det var skönt. Låg drygt en timme i solen före doppet. Svårt att hitta ett bättre läge med husbilen. Massor med avbrutna hotellprojekt runt om garanterar perfekt mobiltäckning.

Frugan ville varken ha sol eller bad idag, så jag fick knata ner själv med kylbagen och doppade mig i atlantpölen.

Bokade även en hembiljett till på tisdag. Det gick på 59 pengar. Inte alla som åker söderut efter semester på Fuerteventura.:giggle:

20220317_144201.jpg
20220316_142612.jpg
1647533668646.png
 
Senast ändrad:

Vi står ju just nu med underbar utsikt på Fuerteventura.​


20220318_152439.jpg

Efter att ha haft lite ADHD med iHusbil på Facebook var det dags att bada lite. Tog min kylväska med öl som sällskap. Inte så många öl. Bara 4 men annat tar ju också plats och får följa med. Frugan ville inte följa med idag. Utforska får jag göra själv

20220319_161538.jpg

Idag gick jag lite höger på stranden nedanför och var lite nyfiken vad som låg bakom en klippa.

20220319_142358.jpg

Pölsade genom vattnet dit och såg en ny underbar strand med restaurang, solstolar och en liten underbar badbar vik.

20220319_142658.jpg

Men jag doppade mig i havet ändå. Lite friskare där, men jag tänkte på min fru som med sitt knä inte klarar vågor perfekt. Den viken är perfekt för henne.

20220319_143709.jpg

Gick tillbaka till mitt krypin nära bilen och tog några öl med Rock-klassiker streamande i bakgrunden.

20220319_145820.jpg

Hade även ett äpple med mig. Det var en ekorre mycket intresserad av. Tänkte sno det av mig flera gånger. Bäst att äta upp det. La skruttet bredvid mig som han snodde direkt. Bra källsortering!

jandia11150417.jpg

I morgon ska vi byta ställe. Ska till Esquinso och gå på Irländsk pub/restaurang. Vi har varit där många gånger under pandemin och pratat med den klagande ägaren som är så trevlig. Nu är det nog annat ljud. Men han är gift med en Ukrainska så vi har nog annat och prata om än pandemin.

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Fortfarande kvar på Fuerteventura, men bara två nätter kvar.

Sedan åker vi två timmar färja från Morro Jable till Las Palmas. Därefter har vi ca: 45 minuter hem till Playa del Ingles och Central Park, om det inte är några bilköer. Många tänker inte på det, men Las Palmas storstadsområde är lika stort som Göteborg, med lika mycket folk och har liknande trafik. Många tror att det bara är en hamn och en playa.

c0cea721-city-9739-1644254a805.jpg

Igår så gick jag ju till höger på stranden och utforskade lite. Måste även kolla vad som ligger till vänster. Det var lite bökigare. Mycket sten och en massa fåglar som hela tiden springer framför. Har de ingen mamma som håller reda på dem?

20220320_122322.jpg

20220320_122520.jpg

Fick pölsa lite i vattnet för att komma förbi klippan och på andra sidan klippan hittade vi?
Inte så förvånad. En ny strand och en ny husbilsparkering. Bättre strand men lite sämre att parkera. Mer långgrunt också. Därifrån ser man även Sotaviento:s stora surfar ställe. Playa de Lagon en km bort.

20220320_123059.jpg
20220320_123616.jpg
20220320_123728.jpg

Högvattnet kommer snabbt. När jag gick tillbaka fick jag gå i vattnet till knäna och stå still när vågorna kom för att inte dras omkull. Idag ska vi ju byta ställe till Esquinzo. Men före det måste jag ju kolla på den stranden som låg till höger i går.

Tutade runt på den gamla huvudleden före de byggde motorväg. Körde in mellan några konkursade ofärdiga hotellkomplex från fastighets konkurserna runt år 2000. Till slut kom vi rätt och hittade ett nytt paradis.

20220320_131440.jpg

Fanns en restaurang, solstolar vid den perfekta stranden. Ovanför fanns en mycket bra offentlig toa som jag provade. Nystädad med papper. Mitt emot låg reningsverket som säkert även är dimensionerad för de obyggda hotellen. Stod ett tjugotal husbilar där. Många såg ut som om de stått där länge. Jag gillar inte att smygtömma på toaletter, så vi åkte och tömde på den kommunala tömningsanläggningen någon mil bort.

20220320_132124.jpg
20220320_132130.jpg

Nu är vi här i Esquinzo och stannar till färjan går kl 1600 på tisdag.

Har bränt mig för några dagar sedan, men nu har nog det gott över. I morgon sol och bad hela dagen.
Har varit en billig resa detta. Tog med mig 400€ och har 300€ kvar i plånboken. Mercadona köpte jag dock på kort, men det är ju aldrig blodigt. Skulle gissa att vi blåst 150€ + färja 120€ på 2 veckor. Billigare att vara ute med husbilen än att vara hemma.

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Sista dagen idag på Fuerteventura.

Gick ut redan 0830 och lade mig att sova i sanden.
Idag ska jag pressa fram till 1330 då vi ska duscha slut på vattnet utanför bilen. Vi tar ju färjan söderut till Gran Canaria vid fyratiden.
Är nog hemma sju halv åtta ikväll.

20220322_101036.jpg
 
På väg hem

Efter att ha solat och duschat klart, passade vi på att åka förbi Mercadona och köpa hem lite grejer. Vi har sedan flera år produktion av Långfil och är i behov av färsk mjölk med regelbundna mellanrum. Långfil finns ju inte att köpa på Kanarieöarna.

Sen drog vi ner till hamnen och satte oss på hamnfiket för en sallad. Snygg utsikt över båtarna därifrån. När vi satt och fikade hörde jag att de skulle lyfta alla restriktioner för Covid på Kanarieöarna, utom masker inomhus som får vara kvar. Det betyder mycket för Playa del Ingles som har mycket karnevaler och många ställen som öppnar sent och håller på till 0700. Disko och dans ska tydligen få komma igång igen.

20220322_131331.jpg

Häftig färja Fred Olsen. En katamaran som sväljer lika många fordon som en finlandsbåt och går i 38 knop. Vi körde förbi Armas (konkurrenten) så det bara svischade om det, på väg till Las Palmas.

20220322_154951.jpg20220322_181651.jpg

Två timmar gick snabbt med Rise of Nation, ett dataspel jag spelat i 19 år och aldrig tröttnar på. Tutade av båten och åkte till BP Tauro i El Doctoral och tömde. Hmm! Fyllde inte då den ska in på ITV (bilprovningen). Här får man inte besikta husbilen om man har övervikt. Så borde det vara i Sverige också. Då skulle husbilshandlarna få tänka två gången före de säljer för tunga bilar. De har en bra tvättanläggning där. Perfekt att spola av solpanelerna med. Många husbilar kommer hit och anläggningen är öppen dygnet runt. Men vi hoppade att tvätta idag.
  • Tömma med spolning gratis
  • Fylla 1€ för 50 liter, myntapparat.
  • Tvätta Det finns två högtryck samtidigt. Jag tar det som en sport att hinna tvätta taket medans frugan tvättar runt om för 1€ :).
20220322_192903.jpg20220322_192429.jpg

Parkerade husbilen hemma hos oss och hämtade bilen från grannparkeringen. De har ju renoverat poolen när vi varit borta och hanverkarbilar har behövt våra p-platser. Och när jag öppnade dörren, såg jag att poolen var klar.:):):cool:

20220322_195134.jpg
20220322_195526.jpg

Imorgon kl 1100 har jag kommit överens med kamelstallet där jag förvarar husbilen att han ska ta emot mig och sedan köra mig till MC firman där jag har min båge inlämnad och är klar. De har klätt om sadeln. Det kostar 70 €.

Nu blir vi hemma en stund, men i maj åker vi till Örtäsk och firar frugans bror som fyller 70 om inte Putin hittar på något konstigt.

Hasta Luego
 
Du skriver så bra, tack för det!

Drömmen om ett par månader på öarna göds hela tiden, hur plana är på/avfartsramperna på färjorna normalt sett?

Vi kraschade överhänget på Gotlandsfärjan senast och är lite byxis för det långa överhänget som till större delen är kosmetika i plast...
 
Du skriver så bra, tack för det!

Drömmen om ett par månader på öarna göds hela tiden, hur plana är på/avfartsramperna på färjorna normalt sett?

Vi kraschade överhänget på Gotlandsfärjan senast och är lite byxis för det långa överhänget som till större delen är kosmetika i plast...
Nu pratar vi Fred Olsen Express. Ingen Gotlandsfärja.

Ramperna är helt ok. Detta var vid högvatten. Kan bara bli bättre. Nu har ni ju inte lika stort överhäng som tidigare.

Välkommen till Kanarieöarna. Vi möter gärna upp någonstans.

20220322_154951.jpg
 
Sista färden med husbilen på några veckor.

Har fullt upp med vänner som åker hem till Sweden, samt att bara vara hemma en stund.

Körde bilen till El Rancho där tjurfäktningsarenan finns (används inte längre). Många grisfester har det också varit där. Nu är det en och annan bröllopsfest m.m. ibland.

20220323_110156.jpg20220323_105916.jpg

Kamelstallskötaren fick i uppdrag att fixa någon som kunde klä om sittgruppen som är sliten, samt att besiktiga bilen. Det finns flera kamelstall alldeles bredvid, men på sista tiden har verksamheten minskat så detta är bara ett förråd numera. Man kan även mot 20€ per månad ställa bilen på den inhägnade och med hund bevakade gamla parkeringen till arenan. Men då kan jag lika gärna ha den hemma. Man behöver ju skydd för solen och då blir det några € till.

Han körde mig till MC firman Moto Sprint där jag plockade upp min 300cc med ny sadel. 75€ fick jag betala för det. Såg bra ut.

20220323_112336.jpg

Frugan fejade för fullt när jag kom hem. Hon är fantastisk. Allt ser alltid fint ut. Hon dammar och sopar varje dag. Ibland flera gånger om dagen. Jag tror att hon gör det utan all tänka på det? En slarver som jag är inte värd henne.:rolleyes:

20220323_120522.jpg

Vi sitter dock oftast på terrassen till långt in på kvällen om vi inte är ute och slarvar på några av de 1350 ställen som enl Tripadviser finns nära oss. Nu blir det avbrott på Virrig Plåtis tills nästa gång vi är ute.

20220323_113529.jpg

Hasta Luego
 
Passar på och fixa lite med Plåtisen tills nästa utfärd.

Kommer just från Tapetseraren i El Tablero. Nu är sittgruppens dynor klara. Tog 4 arbetsdagar.​

Det skulle ha kostat 225€, men han tog 2€ extra för att sy dit Pössl-märket.
Nu håller han på med stolarna fram.

20220413_153141.jpg20220413_154233 (1).jpg

Vi har en tid med revisorn den 27 för den årliga familjedeklarationen som brukar ta ca 20 min. Jag hyr ju ut lägenheter som jag behöver redovisa, annars skulle det gå snabbare. Efter det drar vi nog ut med plåtisen ett par veckor.

Vart? Ingen aning??? Jag vill till El Hierro och frugan till Fuerteventura. Vi får se?
 
Sista färden med husbilen på några veckor.

Har fullt upp med vänner som åker hem till Sweden, samt att bara vara hemma en stund.

Körde bilen till El Rancho där tjurfäktningsarenan finns (används inte längre). Många grisfester har det också varit där. Nu är det en och annan bröllopsfest m.m. ibland.

Visa bilaga 4212Visa bilaga 4213

Kamelstallskötaren fick i uppdrag att fixa någon som kunde klä om sittgruppen som är sliten, samt att besiktiga bilen. Det finns flera kamelstall alldeles bredvid, men på sista tiden har verksamheten minskat så detta är bara ett förråd numera. Man kan även mot 20€ per månad ställa bilen på den inhägnade och med hund bevakade gamla parkeringen till arenan. Men då kan jag lika gärna ha den hemma. Man behöver ju skydd för solen och då blir det några € till.

Han körde mig till MC firman Moto Sprint där jag plockade upp min 300cc med ny sadel. 75€ fick jag betala för det. Såg bra ut.

Visa bilaga 4215

Frugan fejade för fullt när jag kom hem. Hon är fantastisk. Allt ser alltid fint ut. Hon dammar och sopar varje dag. Ibland flera gånger om dagen. Jag tror att hon gör det utan all tänka på det? En slarver som jag är inte värd henne.:rolleyes:

Visa bilaga 4218

Vi sitter dock oftast på terrassen till långt in på kvällen om vi inte är ute och slarvar på några av de 1350 ställen som enl Tripadviser finns nära oss. Nu blir det avbrott på Virrig Plåtis tills nästa gång vi är ute.

Visa bilaga 4214

Hasta Luego
Så fint du skriver om Louise, ”….. Hon är fantastisk. Allt ser alltid fint ut. Hon dammar och sopar varje dag. Ibland flera gånger om dagen. Jag tror att hon gör det utan all tänka på det? En slarver som jag är inte värd henne.”

Tack för att du satte ord på dina tankar, tankar som överensstämmer med mina egna mest varje dag!

Håller med dig, även i min värld är det samma sak, citerar dina ord, en slarver som jag är inte värd henne!

Hoppas att vi visar vår uppskattning, det är våra kvinnor värda… med råge!


Tommy
 
Då blir det Fuerteventura om jag får gissa, bedömt från egen utgångspunkt.;)
Yes! Nu har vi köpt biljetter idag

och som du förstår till Fuerteventura (28.096750, -14.275749). 62€ fattigare för 2 st +60 och husbil. Blev den 28 april 0930 (120 min). Planerat att fricampa 9 nätter utan att röra på oss.

20220318_151107.jpg
 
Senast ändrad:
Sådärja! Nu fick jag besked från min handyman i Kamelstallet.

Husbilen gick igenom ITV (besiktningen), med rent papper. De var förvånade att den kom in i början av besiktnings perioden (15 april till sista maj). Ingen annan gör så här. Väntar in i det sista. Det var lite planering före. Tom diesel tank. Tom vattentank. Lyft ur så mycket tunga grejer som möjligt. Passade på när chefen hade lunch (han är så petig).

Man måste vara noga, för här väger de husbilen det första de gör. Väger man för mycket är det bara att åka hem utan besiktning. Har en tapetserare som ska vara klar med överdragen till stolarna idag eller i morgon. Ska bli spännande.

20220323_105916 (1).jpg

En bra sak här nere på Kanarieöarna är att det alltid är lediga tider på verkstäder och bilprovning. Bara att köra dit, så tar de hand om en direkt, eller om det är någon bil före så är det kort väntan. När man kommer in på FIAT Professional står det på en stor skylt på väggen.

ARBETSKOSTNAD FIAT € 38/h
ARBETSKOSTNAD ALFA ROMEO € 41/h

Ex: När jag gjorde stor 8000 mila service med kamremsbyte kostade det € 620. Tycker jag är billigt. Iofs är ju bara momsen 7% och arbetskostnaden är låg. Men nästan det bästa är när man ska hämta bilen, så ligger den gamla oljan, kamremmen, m.m. för beskådan, så man ser att det är bytt.

Besiktningen var ganska dyr för husbilen. € 52. Sedan ska ju handymannen ha en slant oxå. Men skönt att slippa åka till kamelstallet, bara för det.

Skulle egentligen åkt med kvällsfärjan på onsd till Fuerteventura. Men den var full. Så det fick bli morgonfärjan 0930 på torsdag istället.

Ska bli kul att testa min nya stereo under markisen.:)

277576511_10158963116727957_3118575127888015790_n.jpg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen