• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Vi har just haft vår årliga husbilsträff på Gran Canaria.

Vi blev bara fyra bilar i år. Någon hade brutit handen annars hade vi varit en till husbil. Hade den på vår egenutnämnda "Valplatsen". Blev en blöt kväll med dopp i havet och uppesittarkväll. Trevlig kväll som blev två kvällar då vi inte ville skiljas.
Välkommen nästa år.

20211217_175209.jpg20211216_184540.jpg20211216_163415.jpg20211216_163327.jpg

Försökte ladda ner en liten Videofilm jag har gjort på träffen, men MP4 var inget godkänt tillägg. Försökte flytta fotona i tidsordning, men det gick inte utan att radera dem först. Men det blir väl fixat tids nog?

Den 23 januari går nästa husbilsresa. Denna gång till La Palma där vulkanutbrottet äntligen har upphört. Ska bli kul. Kanske stannar vi till på La Gomera på tillbakavägen?

Vi blir två bilar. Vill någon hänga med? Välkommen

Annars går livet sin gilla gång här på Gran Canaria. Bor i ett litet paradis med 15 steg till poolen som vi köpte för ett halvår sedan. Vå gamla lya hyr vi ut till hugade turister. Köpte nya golfklubbor i mellandagarna. Idag fick de känna på.:)

20210807_135251.jpg20211114_143512 (2).jpg20211223_120541 (1).jpg

Hakuna Matata.
 
Nu är nästa resa bokad.

Jag och frugan ska vulkanturista lite på La Palma och färjan går från Teneriffa till La Palma den 24:e Januari. Vi blir inte ensamma. Björn Svennerstam hänger på med sin Hymer. Bara bokat enkel biljett.

Mapa_geológico_da_ilha_de_La_Palma.png

1641670930916.png
20210321_120258.jpg
 
Senast ändrad:
För de som är intresserade av att åka Husbil på Kanarieöarna. Finns en Facebook som överraskande heter:

Husbil till Kanarieöarna
:)

Där är det andra än jag som skriver. Men jag lägger nog ut vår La Palma resa här. Den är nog lite unik då det är mycket sällan husbilar med svenskar åker dit. Vi är nog de första efter vulkanutbrottet.

Bilder från vår resa dit i mars före utbrottet.

20210320_115443.jpg

Om ni tittar på kullen höger om Lollos huvud och den lilla udden som sticker ut. Före udden har det fyllts ut med lava numera och 1750 hus har förstörts på vägen dit.
20210315_132534.jpg20210317_133913.jpg20210320_111029.jpg20210317_123302.jpg
 
Ralph dina foton ser bättre ut på Ihusbil än på facebook du köpte ju en bra kamera och nu kan man se skillnaden. Vore bra om du kunde rapportera lite om det händer något dåligt med coronan på öarna vi är flera som undrar och gärna skulle komma ner. Hemma ser det sämre ut för var dag.
 
Välkomna på Husbilsträff på La Palma den 25 januari kl 1500.

Vi börjar med ett långbord och avnjuter medhavt på en 50 år gammal vulkanstrand. Även en vinprovning är inplanerad.

20180719_155759.jpg

Därefter under ca 4 dagar gör vi ön runt. Tömning finns längs vägen. Kommer att växla mellan lavalanskap, banan landskap och regnskog. Finns stränder och naturliga pooler (Natural Piscinas) på vägen. Vägarna är av bra kvalitet med asfalt utom på de korta sträckor grävskopor har grävt fram den gamla vägen ur lavan. Bussar trafikerar så det är inget problem med storlek. Men kan vara svårighet att parkera för fordon längre än 7,5 meter.

Välkomna

Bokar gör man här (facebook):
 
Hmm! Skulle behöva lite input. Tips på vad jag ska göra för mat på La Palma som jag kan gör en liten skojsig video av?

Jag har ju yttre gasoluttag på bilen. Kanske man skulle wooka till något gott i en underbar utsikt? Bara för skojs skull!
Jag och en kompis brukar laga mat en gång i månaden. Här är en film som vi gjorde hemma hos oss.

Wernerburgare Wernersparris & Wernerstake kvällsmiddag med vänner i Maspalomas

mqdefault.jpg
 
Köp grovmalen högrev / sidfläsk 50/50 procent 1 kg ,sedan 1 silverlök, färska chaminjoner 300g, färska goa kvist tomater som motsvarar 2 burkar krossad tomat. En trea riktig grädde och en trea cream fresh.
Fräs lök champinjoner och någon vitlöksklyfta i smör tills dessa är gyllenbruna lägg i tomaterna i slutet så ni kan plocka av skalen. Plocka upp och fräs färsen lite i taget , inte koka😉 lägg sedan samman allt och i med grädde o cream fresh och lit vitt vin låt puttra en timma under lock o rör om då o då.
Detta serveras med en ljummen grönsallads bädd och doppebröd samt några flaskor rött 😉🤠👍👌.
Detta lagar jag på typ muriika eller på en paella panna
Jag kryddar med salt o vitpeppar samt färsk chili
 
Senast ändrad:
Köp grovmalen högrev / sidfläsk 50/50 procent 1 kg ,sedan 1 silverlök, färska chaminjoner 300g, färska goa kvist tomater som motsvarar 2 burkar krossad tomat. En trea riktig grädde och en trea cream fresh.
Fräs lök champinjoner och någon vitlöksklyfta i smör tills dessa är gyllenbruna lägg i tomaterna i slutet så ni kan plocka av skalen. Plocka upp och fräs färsen lite i taget , inte koka😉 lägg sedan samman allt och i med grädde o cream fresh och lit vitt vin låt puttra en timma under lock o rör om då o då.
Detta serveras med en ljummen grönsallads bädd och doppebröd samt några flaskor rött 😉🤠👍👌.
Detta lagar jag på typ muriika eller på en paella panna
Jag kryddar med salt o vitpeppar samt färsk chili
Tackar! Inte så dumt... Få se vad affärerna på La Palma kan prestera?
 
Fått några PM privat, där man har åsikter att träffen till La Palma har lagts ut lite sent för att hinna vara med.

Därför lägger jag ut en blänkare om nästa års träff på Kanarieöarna. Denna gång blir det Fuerteventura och Villa Winter 18 januari 2023 kl 1300 (28°06'38.0"N 14°23'13.9"W 28.110548, -14.387197), där vi står vid en flera mil lång öde strand som heter Playa del Cofete. Då har de som vill vara med ett helt år på sig att planera. (för de som är nyfikna om historien, så kan Tommy Dynér komplettera.)

Kommer massor av aktiviteter under kommande års planering. Träffen är kostnadsfri och maxantalet är 20 bilar.

Bokar sig gör man här: https://fb.me/e/2Ra1HcybQ

Lite info här om Villa Winter på Wikipedia: Villa Winter



20200629141134_IMG_2404 (1).JPG20200629141441_IMG_2408.JPG
20200629_151134.jpg20200629_151116.jpg
 
Då har jag köpt biljetter från Agaete till Teneriffa till den 22:a januari 80 min

Där blir vi i två nätter före färjan går från Los Christianos till La Palma 150 min.

För de som är lite nyfikna hur det är att ö-luffa mellan öarna så kan jag berätta hur det är.

Det finns två bolag som trafikerar alla öar

  • Fred Olsen Express (inte El Hierro)
  • Nivera Armas
Fred Olsen har bara snabba Atlant gående katamaraner som gör 36 knop och har en kapacitet på ca: 200 bilar/långtradare och ca 2000 passagerare. Finns 2-3 cafeterior och en present shop. Bra service, samt internet ombord.

Att åka mellan öarna tar mellan 20 min till 200 min beroende på öar.
Från Teneriffa som har två hamnar kan man åka till:

  • Gran Canaria (Santa Cruz)
  • La Palma (Los Christianos)
  • El Hierro (Los Christianos och bara med Armas)
  • La Gomera (Los Christianos)
Från Gran Canaria som också har två hamnar kan man åka till

  • Teneriffa (från Agaete och Las Palmas)
  • Lanzarote (Las Palmas)
  • Fuerteventura (Las Palmas) Många som ska till Lanzarote kör av här och tar lillfärjan till Lanzarote. Det går snabbare.
Till La Graciosa och Lobos kan man inte ta med bil och dessa är mera att betrakta som turist utflykter. Lobos har även infört en begränsning på antalet besökande till ön. Där måste man boka i förväg för att vara säker på att få komma dit. Gäller även den enda restaurangen. Finns bara käk på ett ställe.

Bokar gör man enklast på nätet. Det blir mycket billigare. Man bara kör in och de enda de kollar är pass eller det nationella id-kortet

Varje år kommer jag att ha en ö-träff på olika öar i Januari förutom Gran Canaria-träffen som är varje december.

Skickar med några bilder och min biljett så ser ni hur det ser ut.

Välkomna till ett sommarparadis året runt.

original_0b000fed-d51b-4af4-b884-3020312cc91e_20211026_133439.jpg
DSCN2762.JPG

images (3).jpgLimpieza-constante-y-exhaustiva-en-un-barco-de-Fred.-Olsen.jpgfred-olsen-express-2017.jpg
1642248326152.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen