• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Nu har jag ringt kamelstallet där min husbil står

och bett de sätta bilen på laddning. Han fyller även upp vatten och tvättar av solpanelerna. Som lite extra lyx kommer han och hämtar mig så jag slipper köra till Rancho Park där den står en liten bit från Maspalomas.

I morgon tar frugan över ansvaret och utrustar insidan för 10 dgr. Jag ser till att tekniken funkar. Blir första gången i år. Ska bli kul...

La Palma, via Las Palmas, Santa Cruz, Los Christianos, La Gomera.:D

20200826_172455.jpg
 
Mycket aktiviteter idag

- mailat turistbyrån på La Palma och kollat resvägar och ställen
- hämtning av husbil
- reparation av elektroniken på tömningsventilen för gråvattnet.
- åkte till Mercadona och fyllde bilen med tunga saker. Cava, cola zero, vattenflaskor, öl
- tankade upp med LPG (autogas) på DISAmacken i Playa del Ingles
- kollade laddningen 100% 120Ah litium
- skickat ut frugan att städa, bädda och fylla på skafferi med proviant. Kylvaror tar vi med vid avfärd
- kollat all teknik, handfree, foto/videoutrustning, datorer inverters. GPS:en skrotade jag. TOMTOM får numera stryk av Google maps
- väntar med att tanka diesel. Här i turistområdena kostar den 1,149€/l. Kör jag två mil norr till Arinaga får jag den för 0,999€/l. Har 120 liters tank.

Åkte på lite bakslag. Turistbyrån meddelade att Puerto Naos fortfarande var evakuerad p.g.a giftiga gaser. Borde jag ha fattat. Varit stora rubriker i tidningarna att de har livräddat en katt som slutat andats. Frågade om LP-2 är körklar i mailet. Fick bara ett luddigt svar. Kollade på Google Maps och ser en massa avspärrade vägar. Men det verkar gå att ta en omväg på LP-212. Blir spännande. Tresiffriga vägar brukar inte vara husbilsvänliga. I nödfall får vi åka tillbaka till Santa Cruz de La Palma och ta LP-3 genom/över bergen?

1642810371540.png

Skaffat husvakt. Morsan får flytta in hos oss när vi är borta. Hyrde ut hennes lya i San Agustin via booking .com under tiden.:cool: Det gillade hon. Ligger redan och snarkar i gästrummet.

20211223_120541.jpg
15 steg till poolen från terrassen

Passade även på att ha ett revisions möte på Skandinaviska klubben där jag är revisor och lämnade sedan in motorcykeln på service i San Fernando. Hela verkstaden låg hemma i covid. Men jag kunde lämna den, så skulle den nog vara klar till 4 februari då mekarna är utsläppt ur karantänen och jag är hemma igen.

Laddade hem nya fräscha covidpass. Vi fick ju tredje för någon månad sedan i Expo Melonernas. Dessa får man ju numera visa lite då och då.

I morgon ska vi stå på Los Cristianos gratis ställplats med tömning. Har bokat bord på en pizzeria som har svenska pizzor då killen tidigare jobbat i GBG.

1600 går färjan till Teneriffa och tar 80 min i 36 knop.
 
Senast ändrad:
Men lutar det inte lite uppåt där om jag minns rätt när jag cyklade förbi 2011 efter utskrivning från Hospiten. En del bilar står ju alltid lite på näsan och har klossar på plan mark. Lätt att glömma dom.
 
Men lutar det inte lite uppåt där om jag minns rätt när jag cyklade förbi 2011 efter utskrivning från Hospiten. En del bilar står ju alltid lite på näsan och har klossar på plan mark. Lätt att glömma dom.
Vet inte vad du menar med "där". Mamma bor ju i Las Flores III vid CC SA. Och vi bor på Central Park i Playa del Ingles
 
Senast ändrad:
Provkörde ditt vägförslag med google maps lp212 verkar helt ok lite smal men det är enda problemet. Däremot den biten mellan lp3 och lp212 är ganska smal och lite krokig. Går ju att köra omvägen via el paso men det har jag inte testat. Din bil går säkert bra men en lite bredare och större bil kan bli jobbig om man möter någon. Maps kamerabil hade ju inga problem.
 
Provkörde ditt vägförslag med google maps lp212 verkar helt ok lite smal men det är enda problemet. Däremot den biten mellan lp3 och lp212 är ganska smal och lite krokig. Går ju att köra omvägen via el paso men det har jag inte testat. Din bil går säkert bra men en lite bredare och större bil kan bli jobbig om man möter någon. Maps kamerabil hade ju inga problem.
Problemet är nog inte där det finns asfalt. Problemet är där det finns lava. Ca1-2 km är ju lava skurit genom vägarna, som de har (förhoppningsvis) grävt ur och plattat till. Det ser man inte på Google maps. Men det är ju bara att göra som konstaplarna säger så ska det nog gå bra.
 
Nu är man färdigtankad och på väg.

Snart går färjan. Var iväg och träffade en husbilsvän som numera bytt ut den till en Corvette C6 cab röd som han gav sig själv i Present. Max med fru bor numera i Playa del Ingles på vintern. Av mig fick han en vällagrad rödvinare.1830 möter vi upp med Björn som redan är på Tenneriffa.

271851557_359244378936941_1640181262880399159_n.jpg272005748_672045197481935_4632190135954185280_n.jpg20220122_124211.jpg
20220122_144719.jpg
 
Nu är man färdigtankad och på väg.

Snart går färjan. Var iväg och träffade en husbilsvän som numera bytt ut den till en Corvette C6 cab röd som han gav sig själv i Present. Max med fru bor numera i Playa del Ingles på vintern. Av mig fick han en vällagrad rödvinare.1830 möter vi upp med Björn som redan är på Tenneriffa.

Visa bilaga 487Visa bilaga 486Visa bilaga 485
Visa bilaga 484
Den där Max verkar vara en kanon kille, för en röd Corvette måste man ha!!!!
 

Ligger nu i husbilen vid Los Cristianos på Teneriffa.


Har varit en härlig dag. Åkte från Playa del Ingles kl 1300 och tankade. Gick på 1,009€/liter. Har ökat på sista tiden. Sen drog vi vidare till Agaete och tog färjan över till Santa Cruz på Teneriffa.

Åkte vidare till Los Cristianos och var där på gratis ställplatsen kl 1800. Kul! Björn Svennerstam tog emot oss och bjöd på Mojito till solnedgången med utsikt över La Gomera. Vidare senare på en italiensk restaurang och åt gott.
Skickar med några bilder från (gratis)ställplatsen och färjan.

20220122_170552.jpg20220122_161109.jpg20220122_164151.jpg20220122_170539.jpg20220122_181748.jpg20220122_181915.jpg20220122_183408.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen