Hörde det varit busväder i Sverige. På La Palma har det varit vindstilla och varmt.
En calima från Sahara gör att allt ser ut som en dimma på lite längre avstånd.
En avskeds kväll med Björn ute på lokal. Mumsade i mig en makalöst god men ful fisk som jag inte har en aning om vad den heter. Var ganska dyr 17,50€. Tommy har säkert koll på namnet...
Dagen efter skildes vi åt. Vi ska köra till Playa y Puerto de Tazacorte där de enligt uppgift har gjort iordning 40 (gratis)ställplatser med el och duschar. En stålande idé som dök upp under vulkanutbrottet. Det är ju vanligt med husbilar på öarna och har säkert löst en del evakuerings problem.
Efter vinkat adjö till Björn började vi tuffa runt på nordsidan på ca 1200 meters höjd. När man kör kunde man lika gärna tro att man är i Sverige ute på landet en sommardag. Väldigt grönt och lummigt. Men vägarna är ju kurvigare än norska fjordvägar, med fin asfaltsbeläggning. Överallt ser man även mandelblom som trivs på den höjden.
Stannade till vid en kyrka som erbjöd kostenlös vatten och avlopp. Ser ganska malplacerat ut. Kyrkan var byggd i terrasser och parkeringen lutade kraftigt. Fanns faktiskt en ända ställplats där också. Prästen har säkert en husbil han oxå.
Uppe över 1000 meters höjd är det ju inte så varmt. Temperaturen pendlade mellan 15-17 grader när vi körde genom vinlandskapen med sina många bodegor. Ibland kunde man även se de snöklädda topparna på 2400 meters höjd, skymta genom tallarna och pinjeträden. Smart att inte ta den vägen.
Hade tänkt att ta en massa fina foton från en mirador (del Time) som erbjuder sikt över vulkan området från en 1000 meter hög liten kant. MEN den förbannade caliman gör att allt ser ut som en gröt. Fattade ett snabbt beslut att vi skulle kolla om vi kunde boka om biljetten till Teneriffa, så vi la om kursen mot Santa Cruz de La Palma. Att köra genom El Paso och genom den tvåfiliga tunneln till huvudstaden går på ett nafs. När man kommer ut ut tunneln svischar IKEA, Mercadona, Lidl, Hyperdino, m.m. förbi rutorna.
Kom ner till hamnen och snackade med tjejerna som pekar i vilken rad man ska stå. Hon sa bara nueve och pekade på raden med husbilar. Nä! Sa jag. Har bara biljett för i morgon. Jag behöver åka till kassan och boka om. Få se på ditt pass sa hon. Jag kan nog greja det. Hon scannade både mitt och frugans pass, samt slog in bilens regnr i sin apparat. Plingade till i mobilen: You got mail: Modificación de billete. Bilarna hade redan börjat rört på sig och det var bara att köra ombord.
Nu står vi på bästa ställplatsen i Los Cristianos här på Teneriffa. I morgon drar vi till Maspalomas på Gran Canaria och ska flytta mamma till en bungalow i Santa Fe. Har ju råkat hyra ut hennes lägenhet. Just nu bor hon hos oss. Hittade även en hyfsad SAS biljett till Gardemoen åt henne den 9:e mars. Då får vi hoppas att världen är normal igen och att vintern rasat ur sina fjällar.
Måste köpa en ny C200 toa kassett. Även bra att ha en extra. Får stanna till någonstans i morgon på väg till Santa Cruz de Teneriffe.
Nästa gång blir nog 9 mars och vi har pratat om Fuerteventura med sol & bad.