• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Grensen i os er satt veldig høyt 100MB, men grensen i forumet er satt til 10 MB. Det er kun os grensen jeg har fiklet med. Har ikke sett på video opplastning, men tror den og ligger på 10MB.
 
Sen frukost idag.

Havsnära! På norra La Palma. Helt vindstilla och ca 26 grader. Sista jello och äggen försvann. Långfil har vi dock gott om, då vi gör den själv.

Får angöra en supermercado i morgon. I morgon passerar vi även en kyrka där man kan både tömma och fylla (gratis).

20220130_122851.jpg
 
Senast ändrad:
Hmm! Jag som hade sett fram emot att se på stjärnhimlen från ett av flera observatorium som finns runt 2300 meters höjd.

Ser ut att spricka. Snöade häromdagen och avstängda vägar. Kommande dagar ser även de lite kylslagna ut. Som lök på laxen så rullar även en calima (sandstorm från Afrika) in som skymmer sikten. Få spara den aktiviteten till nästa gång.

Visa bilaga 785


Visa bilaga 784
Annars kan du boka här på GC https://www.astrogc.com/#mc Var uppe i bergen för 14 dagar sedan. Spännande och lärorikt.
 

Bilagor

  • B23D5209-3CE9-4C1F-B0DE-9574EE618593.jpeg
    B23D5209-3CE9-4C1F-B0DE-9574EE618593.jpeg
    551,1 KB · Visningar: 1
Hörde det varit busväder i Sverige. På La Palma har det varit vindstilla och varmt.
En calima från Sahara gör att allt ser ut som en dimma på lite längre avstånd.

En avskeds kväll med Björn ute på lokal. Mumsade i mig en makalöst god men ful fisk som jag inte har en aning om vad den heter. Var ganska dyr 17,50€. Tommy har säkert koll på namnet...

20220130_181954.jpg
20220130_184507.jpg

Dagen efter skildes vi åt. Vi ska köra till Playa y Puerto de Tazacorte där de enligt uppgift har gjort iordning 40 (gratis)ställplatser med el och duschar. En stålande idé som dök upp under vulkanutbrottet. Det är ju vanligt med husbilar på öarna och har säkert löst en del evakuerings problem.

Efter vinkat adjö till Björn började vi tuffa runt på nordsidan på ca 1200 meters höjd. När man kör kunde man lika gärna tro att man är i Sverige ute på landet en sommardag. Väldigt grönt och lummigt. Men vägarna är ju kurvigare än norska fjordvägar, med fin asfaltsbeläggning. Överallt ser man även mandelblom som trivs på den höjden.

Screenshot_20220131-140108_Altimeter.jpg
FB_IMG_1643664648378.jpg
272833890_654394028948009_4663625527825453873_n.jpg

Stannade till vid en kyrka som erbjöd kostenlös vatten och avlopp. Ser ganska malplacerat ut. Kyrkan var byggd i terrasser och parkeringen lutade kraftigt. Fanns faktiskt en ända ställplats där också. Prästen har säkert en husbil han oxå.

20220131_143948.jpg
272641630_916254412272145_2253995501635087444_n.jpg20220131_144942.jpg

Uppe över 1000 meters höjd är det ju inte så varmt. Temperaturen pendlade mellan 15-17 grader när vi körde genom vinlandskapen med sina många bodegor. Ibland kunde man även se de snöklädda topparna på 2400 meters höjd, skymta genom tallarna och pinjeträden. Smart att inte ta den vägen.

Hade tänkt att ta en massa fina foton från en mirador (del Time) som erbjuder sikt över vulkan området från en 1000 meter hög liten kant. MEN den förbannade caliman gör att allt ser ut som en gröt. Fattade ett snabbt beslut att vi skulle kolla om vi kunde boka om biljetten till Teneriffa, så vi la om kursen mot Santa Cruz de La Palma. Att köra genom El Paso och genom den tvåfiliga tunneln till huvudstaden går på ett nafs. När man kommer ut ut tunneln svischar IKEA, Mercadona, Lidl, Hyperdino, m.m. förbi rutorna.

Kom ner till hamnen och snackade med tjejerna som pekar i vilken rad man ska stå. Hon sa bara nueve och pekade på raden med husbilar. Nä! Sa jag. Har bara biljett för i morgon. Jag behöver åka till kassan och boka om. Få se på ditt pass sa hon. Jag kan nog greja det. Hon scannade både mitt och frugans pass, samt slog in bilens regnr i sin apparat. Plingade till i mobilen: You got mail: Modificación de billete. Bilarna hade redan börjat rört på sig och det var bara att köra ombord.

20220131_194504.jpg

Nu står vi på bästa ställplatsen i Los Cristianos här på Teneriffa. I morgon drar vi till Maspalomas på Gran Canaria och ska flytta mamma till en bungalow i Santa Fe. Har ju råkat hyra ut hennes lägenhet. Just nu bor hon hos oss. Hittade även en hyfsad SAS biljett till Gardemoen åt henne den 9:e mars. Då får vi hoppas att världen är normal igen och att vintern rasat ur sina fjällar.

Måste köpa en ny C200 toa kassett. Även bra att ha en extra. Får stanna till någonstans i morgon på väg till Santa Cruz de Teneriffe.

Nästa gång blir nog 9 mars och vi har pratat om Fuerteventura med sol & bad.
 
Vad gäller fisken är jag nästan 100 på att ni åt ”La vieja”, översatt ungefär som ”den gamla damen”, en fantastisk god och smakrik fisk. På Kanarieöarna säger man att det är en ”pez Canario”, en kanarisk fisk, men jag har sett att den finns även här på fastlandet och fiskas även i Medelhavet.

Rekommenderas.

Tommy
 
Senast ändrad:
Befinner mig på Lanzarote efter att ha besökt La Grasiosa (Kanarieöarnas 8:e ö)

Vi är ute med tidigare husbilsvänner (Max & Ann-Helene) och lyxar oss på hotell med personbilen.

MEN vi har nu planerat en husbils träff med andra svenska husbilar den 9 mars på Fuerteventura. Ska bli kul.

Skickar med några bonusbilder från just nu.

20220224_133427.jpg20220223_093438.jpg20220224_104135.jpg20220224_114205.jpg20220223_155834.jpg
 
Nu är det dags igen!
Har hämtat plåtisen från kamelstallet och tvättat den. Nu är det frugans ansvar att utrusta den invändigt med sängkläder och proviant. Har 120 liters tank så nu ska vi inte tanka något inför resan. Måste komma ner i vikt lite inför besiktningen som inte besiktar husbilar med övervikt. Så LPG, diesel och vatten tankar man efter besiktningen. Om det hade varit så i Sverige skulle många få problem tror jag.

20220306_115730.jpg

Så imorgon tar jag en morgon runda golf. Hämtar sedan upp frugan i Playa del Ingles och mamma mamma i San Agustin med husbilen och kör henne till flyget. Sen är det bara att tuta vidare till Fuerteventura. Har bara köpt enkel biljett men räknar med ca: 2 veckor. Har några svenska vänner med husbil på Fuerteventura som vi ska träffa.

20220308_123855.jpg

Perfect timing att åka nu. Nu är det ingen pool i några veckor, då den efter 50 år får en helrenovering. Är nog nästan klart när vi kommer tillbaka? Men man vet ju inte hur mycket mañana som uppstår i arbetet?

20220308_123957.jpg20220308_123943.jpg

Äntligen lite semester.
 
Då är vi ombord på katamaranen till Fuerteventura. 54 pengar kostar det för oss som har lite rabatt.

Guardia Civil kollade alla täckta bilar som körde av.

Fick köra ombord sist. Det betyder att vi får köra av först.

Ingen sjögång alls ute på Atlanten då vi åker i 38 knop.

Ska köra till en strand direkt i närheten och åka vidare till vänner i morgon.

20220309_190858.jpg
20220309_195843.jpg
 
Så härligt i Palmlunden här på Fuerteventura.

Nu har de andra gått in till La Lajita för att shoppa lite inför helgen. Jag lagade en mäktig köttgryta igår till allihopa och idag bjuder grannarna på Gulasch som storkok. Blir nog smaskens! Micha kom ju från Ungern som liten, men har en riktigt bred göteborgska efter ett helt liv i Sverige. Den starka och goda maten från hemlandet har han inte glömt.:giggle:

Ett par gotlänningar har hittat hit också. Så jag gissar att det är deras tur i morgon att utfodra alla? Vi kan ha det sämre. Jag ligger just nu bak i bilen med alla fönster öppna. Varmt i solen nu när den står som högst. De andra kommer nog först om en timme, så jag får lite tid att skriva av mig.

Jag gillar Fuerteventura. Här kan man stå nästan överallt. När man kör på FV-2 längs kusten så ser man husbilar lite här och där nästan hela tiden. Stränderna på den södra och norra delen är ju i världsklass. I mitten på på ön är det bara svart lavasand och mycket klippor. Många mackar och även någon kommun har tömning. Nästan varje mack har så man kan fylla vatten från en myntautomat. Ca: 1€ för 50 liter.

Här där vi står just nu är det mycket fritt. Hundarna badar i havet. Dykskolor har utbildning. Finns nog husbilar som stått här mycket länge och några bara några dagar. Klädkoden är mycket varierad från ingenting till allting. En del fiskespön kan man se på kanterna. Är ju fredag idag så jag räknar med att det kommer att dyka upp många lokala husbilar ikväll som står över helgen.

Nu bor ju vi numera på Gran Canaria, men jag tänker på alla dessa år vi tog husbilen till Costa Blanca, Costa Tropical, Costa del Sol och Algarve och frös från halva december till slutet av februari. Nu tog vi husbilen över till Kanarieöarna 2014 för första gången och sedan dess har vi ett helt annat klimat på vintern. Varma dagar och sällan under 17 grader på natten. Tur att inte alla åker hit. Här finns ju fortfarande friheten som det var i Sverige på 70-80 talet.

Skickar med några bilder.

20220311_114306.jpg20220311_114130.jpg20220311_114437.jpg
 
Färden på Fuerteventura går vidare.

Marijana och Michy har en färja till fastlandet att passa. De ska stanna i La Manga en stund före de angör Sweden. Maria och Håkan lämnar kvar bilen på Fuerteventura och flyger hem till Sverige för att återvända i september. Själva åkte vi och tömde på Tarajalejos tömnings station och ställer oss vid strandpromenaden här.

Här blir vi minst i 2-3 nätter. Har faktiskt bränt mig lite då jag solar mycket mer när man är ute med husbilen än annars.
I morgon så äter vi ute en meter från havet, vid en härlig restaurang vi varit på många gånger.

Bifogar några bilder på nya stället.

20220313_151607.jpg20220313_151739.jpg20220313_151733.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen