Svar till Dethleffs, #57. ang. om jag kör moped:
(Med risk för att det blir för mycket moppesnack på en husbilssajt…)
Jodå, jag kör en hel del moped på sommarhalvåret, men tycker numera det är roligare att renovera än att köra. Gick i tidig pension för 10 år sedan och har sedan dess renoverat en gammal moped varje vinter. Försöker under sommaren o hösten hitta någon udda och ovanlig modell som är i (stort) behov av renovering, helst från 60-talet, och arbetsgången är densamma. Plocka ned mopeden i bitar, rengöra, kontrollera allting, smörja, byta ut dåliga slitdelar, fixa elsystem m.m. Lackerar inte om då jag vill ha ursprunget och patinan kvar. När det gäller elsystem som är på tapeten så är de oftast väldigt enkla på dessa moppar, 3-4 kablar från tändplattan och 2-3 kablar upp mot lamphuset. Lätt att ersätta med nya kablar och nya sockerbitar. Har aldrig haft några problem med mopederna efter detta. Men man ska se till att löda kabeländarna, annars kan det bli dålig kontakt.
Håller just nu på med mitt tionde projekt, Crescent Sport 1151, -62. Komplett men riktigt nedsliten o risig. En utmaning…
Här är en bild på mina 7 första renoveringar, patinerade, men alla fungerar fullt ut, ”nästan” som nya. Undantaget från regeln på alla punkter är Yamahan, som är från 1976, som vid köpet var handsprayad med blå flakefärg över gula originalfärgen, blev då tvungen att lacka om. Den har ju även ett annat typ av elsystem, utan sockerbitar, men det är också renoverat.
PS, Har som du en Dethleffs husbil. Riktigt nöjd med den. Även elsystemet, men inga sockerbitar där, vad jag sett. DS