• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteranmoped

Har nu tittat noga på din bild, där var ju skyddsslang pådraget på ledarna. Men på din fina bild så ser man färgerna där dom är pålödade på spolarna. Kabeln på parasitspolen (grå) skall gå direkt till baklampan. Den får spänning när huvudstrålkastaren lyser.
Svart Dödaren
Gul Till ljusomkopplaren för huvudstrålkastaren. Finns ibland även en halv/helljus omkopplare
Grå Bakljus
Grön Bromsljuskontakt
Tändsystem moped.jpg

Senast ändrad:
En DC motstandsmåling vil gi direkte kontakt over hele spolen, men det som oppstår er korte pulser som gir den nødvendige effekt ut på ledningene. Om du har et ohm meter som går ned i micro ohm så vil du kunne måle ørliten motstand mellom de forskjellige ledninger avhengig av lengden på ledningene i viklingene, men det er langt under en milliohm. Det riktige å måle er impedansen i Henry, den vil fortelle mye om vilingen av spolene.

Det kan man ju tycka, kör du själv mycket veteranmoped? Kör man moped rally på sju till nio mil med 50 år gamla mopeder vill man inte åka skäms släpet. Och renoverar man en moped som säljs så vill köparen inte ha problem, han vill bara köra. Det är väl femton minuter kvar till start, denna ägaren hade nog varit glad för ett bättre elsystem.
Visa bilaga 50320
Det är nog inte sockerbitarnas fel att det är problem med den här moppen. Ser ut som om många klåpare har varit där och härjat genom åren.. :)

Ett problem, omkopplaren som är integrerad i gashandtaget fungerar inte, den verkar vara bränd på ett konstigt sätt.
IMG_7536.jpeg
IMG_7538.jpeg

Jag har sökt på Internet efter en ersättare men det verkar omöjligt att hitta en sådan.
Som sista chansning har jag skickat en fråga till Norsjö om de har en sådan som reservdel.
Blir det ett negativt svar där så får det bli en standard omkopplare med hel/halv-ljus, avstängd samt dödar- och signalknapp.
Omkopplare.jpg
Saknar då blinkers knapp vänster/höger men allt som har med blinkersstyrning/utrustning saknas och kostar runt 1000kr att skaffa.
Det får bli analog körriktningsvisning.

https://www.temu.com/se/motorcykel-kombinationsbrytare-g-601100389836674.html?top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2Fc461f68a-b11a-4964-88bc-3ce3d219c52d.jpg&spec_gallery_id=97025&sku_id=17595869429504&share_token=YJWNpV7TeJDEe2UQ4eCJ40h5k3sEOhS5ogG4_ToEQzj-Z0_ODwtWsBAkPlaomLzsxerpswXHvu5meqT5eESA62znNvEbHkT_UtWebG1HBPlzRiZADPGHd7Lw50NsWqMZ_MXwEkqv_iX8LTzsbhTl_T&_x_vst_scene=adg&_x_ads_sub_channel=shopping&_x_ns_prz_type=-1&_x_ns_sku_id=17595869429504&_x_ns_gid=601100389836674&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=5584552952&_x_login_type=Google&_x_ns_gg_lnk_type=adr&_x_ads_account=4408960650&_x_ads_set=22751581823&_x_ads_id=184969390987&_x_ads_creative_id=761843669994&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=Cj0KCQiAprLLBhCMARIsAEDhdPceoHbM3DhjEvujs1xuk1hsr6s_BYg4tJU0Y1dSKH9PjD0Z_00h22kaAhU5EALw_wcB&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=5584552952-sv-17595869429504&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=CkAKCAiAg63LBhAMEjAAr1c1ADG2wqshS7ZIojSs-wr8ldaGVRIILmGwZiOPBETuUhZ5592n96H4WfeqNt0aAlmQ&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICHszkNec023zNxEyCj6hZS6h&_x_ns_targetid=pla-2428462722850&refer_page_name=kuiper&refer_page_id=13554_1768771800684_oqqv1gaxox&refer_page_sn=13554&_x_sessn_id=tcops2gfhf

På denna får du lösa dödaren på annat sätt. https://www.cosysalon.shop/produkt-p-637546.html

På denna får du inget hel och halvljus, men det är inte lönt på en 6 voltare, det lyser knappt. https://www.amazon.se/Greluma-multi...54104708706&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Ett problem, omkopplaren som är integrerad i gashandtaget fungerar inte, den verkar vara bränd på ett konstigt sätt.
Visa bilaga 50354
Visa bilaga 50353

Jag har sökt på Internet efter en ersättare men det verkar omöjligt att hitta en sådan.
Som sista chansning har jag skickat en fråga till Norsjö om de har en sådan som reservdel.
Blir det ett negativt svar där så får det bli en standard omkopplare med hel/halv-ljus, avstängd samt dödar- och signalknapp.
Visa bilaga 50352
Saknar då blinkers knapp vänster/höger men allt som har med blinkersstyrning/utrustning saknas och kostar runt 1000kr att skaffa.
Det får bli analog körriktningsvisning.
Testa och sök med Appen Lens. Det kommer upp några som ser ut att vara likadana som din omkopplare, eller väldigt nära.

Första provstart.
Det är för hög tomgång och den varvar inte ur ordentligt så det blir lite justeringar.
Lite fegt att provstarta utanför garaget och med ljuddämparen på men jag har tidigare fått garageförbud efter provkörning i verkstaden utan ljuddämpare och mycket blårök, men då både hörs det och luktar ju att motorn fungerar ;)
Visa bilaga IMG_7540.MOV

Det finns två olika tekniker för att ställa in tomgången.
Gasvajern sträcks genom att skruva på den räfflade skruven, skruva utåt, trotteln höjs och varvtalet ökar.
Skruva inåt, trotteln sänks och varvtalet minskar.
Det är ingen lyckad lösning för det kan innebära att varvtalet ökar på tomgång om man svänger styret åt höger och minskar ner till att motorn stannar om man vrider styret åt vänster.
IMG_7542.jpeg

Den andra tekniken är att trottelns höjd regleras med en skruv, skuva inåt och trotteln höjs och tvärt emot genom att skruva utåt.
Skruven syns på förgasarens sida, fjäderbelastad.
Trotteln med rottelnålen ligger löst överst i bild.
I detta fallet justeras glappet i gashandtaget med skruven på första bilden.
IMG_7541.jpeg

Om jeg husker rett fra min ungdom så er det 2 veldig forskjellige justeringer. Trottelen justerer mengden med drivstoff og den andre luftmengden, det optimale er en kombinasjon. Tunet endel 4-taktere med flere forgassere den gangen, og da var det viktig å få samme balanse på de to justeringene.

Svar till Dethleffs, #57. ang. om jag kör moped:

(Med risk för att det blir för mycket moppesnack på en husbilssajt…)

Jodå, jag kör en hel del moped på sommarhalvåret, men tycker numera det är roligare att renovera än att köra. Gick i tidig pension för 10 år sedan och har sedan dess renoverat en gammal moped varje vinter. Försöker under sommaren o hösten hitta någon udda och ovanlig modell som är i (stort) behov av renovering, helst från 60-talet, och arbetsgången är densamma. Plocka ned mopeden i bitar, rengöra, kontrollera allting, smörja, byta ut dåliga slitdelar, fixa elsystem m.m. Lackerar inte om då jag vill ha ursprunget och patinan kvar. När det gäller elsystem som är på tapeten så är de oftast väldigt enkla på dessa moppar, 3-4 kablar från tändplattan och 2-3 kablar upp mot lamphuset. Lätt att ersätta med nya kablar och nya sockerbitar. Har aldrig haft några problem med mopederna efter detta. Men man ska se till att löda kabeländarna, annars kan det bli dålig kontakt.

Håller just nu på med mitt tionde projekt, Crescent Sport 1151, -62. Komplett men riktigt nedsliten o risig. En utmaning…

Här är en bild på mina 7 första renoveringar, patinerade, men alla fungerar fullt ut, ”nästan” som nya. Undantaget från regeln på alla punkter är Yamahan, som är från 1976, som vid köpet var handsprayad med blå flakefärg över gula originalfärgen, blev då tvungen att lacka om. Den har ju även ett annat typ av elsystem, utan sockerbitar, men det är också renoverat.

20230815_124816.jpg

PS, Har som du en Dethleffs husbil. Riktigt nöjd med den. Även elsystemet, men inga sockerbitar där, vad jag sett. DS:)

Vilken trevlig samling, den längst till vänster ser jag inte så ofta. Det är ingen fara då denna tråden är till för mopedsnack och numera även sockerbitar. Jag kör hellre än att renovera, men då jag enbart kör Zundapp och inte har sockerbitar så blir det mycket körande och mindre meckande. Jag tittade i min låda där jag faktiskt har sockerbitar. Hittade ingen där som jag vill använda, men det finns faktiskt en modell som jag skulle kunna använda. Hittade denna https://www.nelco.se/sv/product/varumarken-necore/kopplingsplint-12-pol-svart-40-60mm2-1stfrp--OK 433 PLP-PP1 där finns en liten plåtbit och då blir det bra. Men det blir ändå aldrig så bra som med kabeln direkt i en öppningsbar Wagu koppling, den håller alltid rätt tryck på kardelerna. Att löda ändarna för ansluta i plint oavsett om det är en moped eller annat är direkt olämpligt. Använder man sockerbitar utan plåtbiten kan man tänka sig att pressa på ändhylsor, men det blir ändå inte så bra som med öppningsbara Wagu klämmor. Aldrig ändhylsor i en Wagu klämma. Angående patinan så på den svarta Zundappen KS50 Super Sporten 1976 sitter Waguklämmorna bakom en kåpa, den kåpan tar man bara av när man skall rengöra luftfiltret.

Förra husbilen en Dethleffs 2004 såg inte så bra ut när man kröp under när den var ny. Men där var inget som klydda efter garanti på dom 18 år vi hade den, bytte inte ens en säkring på den tiden. Bytte alla säkringar i elblocket och på båda sidorna i hytten samt i boxen i motorutrymmet till säkringar med lampindikering (lysdiod), vilket var helt onödigt. Men det visste jag ju inte när jag bytte.
Den Dethleffs vi har nu, en 2022:a så är allt 12 volt i bodelen sammankopplat med öppningsbara Wagu klämmor.
IMG_0156[1].JPGIMG_0157[1].JPG

Senast ändrad:
Har sett virkningen av loddetinn på kabel ender og sukkerbit. Den lille varmgangen en får gjør tinnet mykt og kryper unna - dette fører til mer varmgang og etter en tid kontaktproblemer. Wagu koplingene med sin fjærbelasteded kontaktplate kompenserer for det meste og gir for flertråds kabler en mye større kontaktflate og med det mindre varmgang. Er i tvil om det er fornuftig å benytte endhylser sammen med Wagu eller om det er bedre å utnytte flertråds spredningen. Med sukkerbit er endhylse en klar forbedring da kontaktflatene bli maksimert. Har dessverre ikke et ohm meter som går langt nok ned i måleområde til å kunne kontrollere motstanden over forskjellige kontakter.

Det er ikke spenning som gir varme, men strømstyrken. Og strømmen blir ikke mindre ved lavere spenning, men større for samme effekt. En 5W lampe på 6V trenger dobbelt så stor strøm som en 5V på 12V.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen