• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteranmoped

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Ort
Västra Frölunda
Jag flyttar in med mina renoveringar.
Den tidigare renoverade Rex Vicoped 1954 var trögstartad varför motorn demonterades och en del packningar har bytts ut.
IMG_3810.jpg

Har gett mig den på att själv tillverka de packningar som var eller blev demolerade vid demonteringen av motorn.
IMG_3811.jpg
 
Locktite är bra, det finns något som heter klingeripackning som jag använt bl.a. till cylinderfotspackning. Fick lära mej av min far att knacka ut en packning och det har fungerat bra. Man fixerar packningsmaterialet med några skruvhål sen tar man en liten hammare och knackar runt kanterna på gjutgodset och får en brottanvisning som man kan klippa efter. Har gjort så även på topplocket med tunn koppar som kom från outkompo som tillverkade material till kopparkylare nedlagt nu. Sachs med lösa lager kan bli ett problem när man gör egen blockpackning eftersom det är svårt att få ett vettigt lagerspel när man drar ihop halvorna. så det blir mycket plockande med distansbrickor sätta ihop och ta isär.
Puchmotorer är hårdvaluta och den som sitter på alabama är jag inte säker på om den kan skilja sej lite. Finns en alabama för tyska marknaden betydligt starkare med större cylindervolym har sett en. Kanske en sökning på ebay kan ge resultat? Men tror ärligt talat att har man inga känslomässiga bindningar till den mopeden så blir den för dyr färdig och svårt med delar de var ganska dyra nya och inte så vanliga. Ingen ungdomsmoppe utan mera för de som bodde på landet utan körkort och behövde komma till jobbet.
 
Senast ändrad:
Knakket mange pakninger i min ungdom, en lett liten kulehammer og pakningsmateriale på rull. Først finne rett tykkelse på pakningen, så kutte av det minste stykket som var stort nok fra rullen. Lett på hånd kakke først et par hull så en kunne tre inn et par bolter, deretter fortsette helle veien rundt. Riktig utført ramlet overskuddet av fra pakningen.
 
Säg den glädje som varar...
I detta läge konstaterar jag att vevaxeln "slänger" dvs inte är helt centrerad utan rör sig i en oscillerande rörelse.
IMG_3821 (2).jpg

Bara att plocka isär motorn igen och sätta upp motorhalvan i skruvstycket.
Använder spetsen på ett litet städ för att konstatera var eländet uppträder.
IMG_3822.jpg

Utgångsläget, spetsen på städet kloss ann svänghjulet.
IMG_3824.jpg

Ett halvt varv och problemet blir synligt.
IMG_3823.jpg

Den lilla slängen gör att svänghjulsmagneterna går i belysningsspolens kärna.
Puh!
Jag försökte lossa muttern till svänghjulshalvan på andra sida för att kontrollera kullagret men muttern satt som svetsad.
Då har jag tydligen rubbar vevaxelns position på vevaxeln.
Där är jag nu.
 
Ja man behöver få ut vevaxeln och upp i en svarv med indikatorklocka. De sitter bara pressade ihop så det kan gå att knacka det rätt annars får man pressa isär halvorna. Det tråkiga är att precisionen från början verkar vara så dålig att det kan vara svårt att få till det. Har gjort på en 118kubik men fick det inte perfekt. Gjorde det på en japan och där kom jag ganska nära och körde ett antal mil. Om man kan lite mer än mej finns det säkert metoder att få till det.
Om man ska ta till "vedbodsmetoder" så kan man ju knacka på svänghjulet med en dorn men då är det nog mera tur än skicklighet.
 
Nu handlar det inte om att ta sej från A till B på enklaste sätt utan det handlar om att meka och få det bra eller helst bättre än nytt.
Väldigt svårt att lossa den muttern eftersom man inte har något mothåll. Det bästa sättet är om man har en mutterknackare och det gäller att se till att inte vestaken far i någonstans. Sista försöket är ju att värma lite med en gaslåga direkt på muttern och snabbt på med mutterknackaren. Man kan ju stoppa i en träbit av något slag mellan vevslängen och vevhuset för att hålla styr på det hela.
 
1657526744688.png
Det har inte gått att få tag på en lämplig motor till Puch Alabama så jag försöker nu sälja användbara delar genom några Puch-grupper på Facebook.
Hela intäkten på delarna kommer att gå till Barncancerfonden.
Läget just nu är att jag sålt delar för 650kr.
 
Nu är allt sålt.
Det inbringade totalt 4.616kr som donerats till Barncancerfonden.

@Bertil tack före att du överlät "skrotet" till mig. Alabaman gick inte att få körbar men efter demontering och rengöring av delarna gick det att sälja delarna i Puch Alabama-gruppen på Facebook samt på Tradera.
 
Nu är allt sålt.
Det inbringade totalt 4.616kr som donerats till Barncancerfonden.

@Bertil tack före att du överlät "skrotet" till mig. Alabaman gick inte att få körbar men efter demontering och rengöring av delarna gick det att sälja delarna i Puch Alabama-gruppen på Facebook samt på Tradera.
Ett stort tack till dig Robert som tog emot ”skrotet” och lade ner en massa jobb för demontering och lyckades sälja delarna. Pengarna kommer att hjälpa många barn till ett framtida gott liv samtidigt som det finns alabamaentusiaster som får nytta av delarna.
 
Ah en mopedtråd, trevligt. Bifogat ett underlag för att lägga upp en semester rutt för mopedintresserade. I Gnosjö är där tre fina museum där det ena är https://vastrasmaland.se/sv/gnosjo/garostroms-industrimuseum/ och när jag är där så står jag helt plötsligt framför stansen Walle. Tack vare mitt möte där med Walle så blir där en artikel i tidningen Moped Nr: 2 2021 som heter Benpressen i Gnosjö.
 

Bilagor

  • Mopedmuseum himma.pdf
    3,4 MB · Visningar: 31
Det finns en del mopeder att se på i Europa. Det som är överst i listan är riktigt fint. Man kommer in och betalar sitt inträde och sedan går man bort till en hiss, se bild. Redan här förstår man att det är utöver det vanliga. För att åka upp överst och gå ner igenom museet.
21 Museum i Einbeck ps.speicher.JPG

https://www.ps-speicher.de

https://fahrzeug-museum-suhl.de/?fb...aMsJ0j1nqOOMCND4ulB4et6fefUFYd60iIbFkyWoxQo6U

https://www.zweirad-museum.de/?fbclid=IwAR1RA7aRG5RiwCEd0u7jhP7fhkTDjJLOhF-ByVVXbo2NvhxnBrZafMg4rvE

https://zuendappmuseum.de/

https://www.museepeugeot.com/?fbclid=IwAR1TcVR8hqvdLzBZ_BISPYYcOwtpsLtjGL0_JFG_dnCa7T7GmzsRTUzhiNY

https://www.50ccm-museum.de/index.h..._DZ7CZ76k9cSQMnaaCmQ8tpvUl6Mnv7kOJdwJCTkGOhmY

Här kom jag inte in, dom tar bara bokade sällskap.

 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen