• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Kollar så att svänghjulet går fritt från tändspolen och belysningsspolarna.
Det kärvar, men vilken av spolarna kärvar. Det går inte att mäta via öppningarna i svänghjulet.
Sätter på en bit maskeringstape på alla ankarna, sätter tillbaka svänghjulet och snurrar svänghjulet några varv.
Resultatet visar tydligt var problemen finns.
IMG_6627.jpg
Får justera läget på tändspolen och belysningsspolen, sedan nya test.

Ville konstatera konditionen på korkarna i lamellskivan i kopplingen.
Den ser ut att vara helt utsliten.
IMG_6629.jpg

Skivan sedd uppifrån.
IMG_6628.jpg
Korkarna skall gå ut någon/några millimeter på varje sida, här är dom helt utslitna så det blir att beställa nya korkar tillsammans med en packningssats.
 
En korksats till lamellen kostar 110kr och en packningssats 240kr + 70kr i frakt = 420kr.
Jag har beställt dessa från tidigare Svennes Gasket i Alingsås.
Just nu väntar jag besked om jag kan få tag på siffror till nummerplåten.
og måske rækker projektet så ind i 2025
Jag "klyver" inte motorn före 7 januari 2025 men tycker det är ok att jobba runtom motorn fram till det datumet.
Jag är osäker på konditionen på kullagren och packboxar men är dom lika gamla och slitna som lamellkorken så skall de bytas ut.
Fortsätter med att fixa det som kärvar på tändplattan.
 
hur lång tid har du lamellkorken liggande i olja innan monteringen? vilket fantastisk jobb du gör så roligt att se
hur fin den blev ska bli kul att följa motor renoveringen.
 
hur lång tid har du lamellkorken liggande i olja innan monteringen?
Jag brukar koka korken för att den skall bli mjukare att montera.
När den väl är monterad skall hela lamellkransen planslipas.
Kommer inom kort tillbaka med bilder men jag måste sakta ner lite nu.
Skall bli spännande och se om jag får löst problemet med saknade siffror i nummerskylten.
 
Undrade om det fanns gnista på stiftet, det kan man väl få kolla även om det är verkstadsförbud till 7 januari.
Nej, ingen gnista.
Med ett brytargap på 0,6mm och spolar som går i svänghjulet så blev det en del justeringsjobb.
Frågan igen, gnista på stiftet? Ja, kollar även tändläget med stroboskoplampa, perfekt förtändning på 4,5mm före övre dödpunkt.
Nu gäller det att ligga lågt i verkstaden men jag har kommande digitala årsmöte att jobba med under tiden.

IMG_6645.jpg
 
Senast ändrad:
Den där muttern brukar sitta som berget, undrar om jag har rätt verktyg för att lossa den?
IMG_6646.jpg

Oj, det gick ju utan att värma med gasollampan.
Det drevet brukar sitta som svetsat på axeln.
IMG_6647.jpg

Oj, det gick ju utan större problem.
Bakom drevet skall det finnas en packbox, där är den ja.
IMG_6648.jpg

Nu hör jag steg i trappan.
"Vad gör du"?
Jag kollar bara lite och förbereder för demonteringen🤫
 
Det är märkligt, jag kollar bara så att några skruvar inte har fastnat, så råkade jag putta till en axel och så blev det så här!
Fördelen är att jag nu vet konditionen på innanmätet. Samtliga lager är helt ok.
IMG_6653.jpg

Transmissionskedjan är sliten, har gått i godset på något ställe. Behöver bytas.
IMG_6652.jpg

Cylinderloppet verkar vara ok. Lite honing så blir det helt ok.
IMG_6651.jpg

Med dom kolvringarna blir det korsdrag, ingen kompression.
Den närmsta saknar en klack, (undrar var den är), den som sitter i cylinderloppet har ett gap på 1,6mm. Det borde vara 0,15-0,2mm.
IMG_6649.jpg
 
Det är märkligt, jag kollar bara så att några skruvar inte har fastnat, så råkade jag putta till en axel och så blev det så här!
Fördelen är att jag nu vet konditionen på innanmätet. Samtliga lager är helt ok.
Visa bilaga 43597

Transmissionskedjan är sliten, har gått i godset på något ställe. Behöver bytas.
Visa bilaga 43594

Cylinderloppet verkar vara ok. Lite honing så blir det helt ok.
Visa bilaga 43595

Med dom kolvringarna blir det korsdrag, ingen kompression.
Den närmsta saknar en klack, (undrar var den är), den som sitter i cylinderloppet har ett gap på 1,6mm. Det borde vara 0,15-0,2mm.
Visa bilaga 43596
Hm, hade inte du tillträdesförbud till 7:e januari? Nu är det bäst att du sticker;):love:
 
På insidan av motorblocket finns slitskador.
Kedja 1.jpg

Förmodligen orsakade av en sliten transmissionskedja.
Skillnaden i längd från helt hoptryckt till fullt utdragen är 7,8mm.
Såg vid demonteringen att kedjan "hängde" lite väl mycket.
Får leta efter en ny kedja.
Kedja 2.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen