• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Vilken laddare har du?
Float=underhållsladdning, det läget behöver inte inte ett LFP-batteri så det värdet kan du sänka ifall din laddare har den möjligheten.
Ditt absorbtionsvärde är ok
Jag använder standard laddaren som tillsammans med
EBL-220-4 i min husbil som skall ge följande:
Living area battery
Charging curve IUoU
Final charging voltage 14.3 V
Charging current 18 A
Trickle charge voltage 13.8 V with automatic switching
Starter battery
Maximum charging current
(trickle charge) 6 A
 
Jag använder standard laddaren som tillsammans med

Ok, då förstår jag ditt Float-läge.
Det kan vara svårt/omöjligt att nå 100% på ditt LFP då din blyladdare vill avbryta Bulk-läget för tidigt osv.
Det kan hjälpa att bryta landströmmen några sek. och ansluta igen så laddaren får starta en ny laddcykel bulk->absorbtion->float.
 
Om en skal ha optimal ladnng av et 4 celler LFP batteri så er konstant spenning (14,2 til 14,4 gir bra sikkerhetsmargin) til ladestrømmen kommer under en grense som er avhengig av antall Ah på batteriet og deretter kutter ut ladning til spenningen er under 13 volt før den starter ladningen igjen. Denne strategi vil sammen med en BMS som top balanserer cellene under ladning vil gi nesten ubegrenset levetid. Det blir ikke veldig stor reduksjon av levetid om en starter ladningen ved en noe høyere spenning (13,4 til 13,8 er et område som gjerne benyttes for batterier som brukes mye og med levetid over 10 år. Trickle charge er ikke anbefalt, men burde ikke gi stor skade - det er innenfor 20 til 80% SOC området som belaster batteriet lite. På min Flair ble batteriet utsatt for float de første årene :D

Om en vil avbryte float så bør en koble fra landstrømmen minst ett minutt for å restarte laderen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen