• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Tittade på Axess TV på fm. där visades en dokumentär om det flygplan som försvann 2014 spårlöst över indiska oceanen, det hade last av litium batterier till Kina.
Har framkommit att flera flygplan med litiumbatterier i lasten har fattat eld och störtat, inga kända släckningsmedel som finns i flygplan släcker dessa batterier, varför de slår eld är tydligen ovisst, höjde, lufttrycket..?

För övrigt fryser de sönder i ström kyla enligt forskarlag på norra Grönland för något år sedan, självuppvärmningen drar ju ur batteriet utan pardon och till slut är det förstört!
Tack för infon,
Då ska jag undvika att både flyga samt Grönland med husbilen. ;)

Tror dock att du blandar ihop de olika litium-kemierna som finns i batterier.
 
Den farligste Lithium kjemien har vi i mobiltelefonene! Her er sikkerhetsmarginene veldig små, de samme cellene benyttes og i en mengde mindre elektriske saker. Elektriske sparkesykler er forbudt av mange flyselskaper grunnet brannfaren. Samsung Note hadde en hel serie med branner og recall grunnet dårlig produksjon av batteriene. Lithium-Cobolt og Lithium-Mangan er kombinasjoner som gir mulighet for selvtenning i battericeller, dette samtidig som det dannes fritt oksygen i elektrolyttene som benyttes gir brann som er nesten umulig å slukke da oksygenet frigjøres under oppvarming.
 
Tittade på Axess TV på fm. där visades en dokumentär om det flygplan som försvann 2014 spårlöst över indiska oceanen, det hade last av litium batterier till Kina.
Har framkommit att flera flygplan med litiumbatterier i lasten har fattat eld och störtat, inga kända släckningsmedel som finns i flygplan släcker dessa batterier, varför de slår eld är tydligen ovisst, höjden, lufttrycket..?

För övrigt fryser de sönder i ström kyla enligt forskarlag på norra Grönland för något år sedan, självuppvärmningen drar ju ur batteriet utan pardon och till slut är det förstört!
Nja, det sista stämmer väl inte alls, åtminstone enligt Skanbatt och dom borde veta vad som gäller (https://skanbatt.no/product/2130183...-can-bus-300a-3s-8-ars-garanti-bobilbatteriet).
"Folien trekker aldri strøm fra batteriet, verken under bruk eller ved lagring. Varmen aktiveres automatisk ved lading av batteriet under 0 grader, og slår seg av igjen nå riktig temperatur er oppnådd."

Var har du fått uppgiften om att uppvärmningen ska dra ur batteriet ifrån?
 
Den farligste Lithium kjemien har vi i mobiltelefonene! Her er sikkerhetsmarginene veldig små, de samme cellene benyttes og i en mengde mindre elektriske saker. Elektriske sparkesykler er forbudt av mange flyselskaper grunnet brannfaren. Samsung Note hadde en hel serie med branner og recall grunnet dårlig produksjon av batteriene. Lithium-Cobolt og Lithium-Mangan er kombinasjoner som gir mulighet for selvtenning i battericeller, dette samtidig som det dannes fritt oksygen i elektrolyttene som benyttes gir brann som er nesten umulig å slukke da oksygenet frigjøres under oppvarming.
Min andra hälft jobbade på en bank i Stockholm. Ett helt kontorsplan brandskadades.
Det som man kom fram till var att antagligen startades branden av en laptopp som laddades.
 
Min andra hälft jobbade på en bank i Stockholm. Ett helt kontorsplan brandskadades.
Det som man kom fram till var att antagligen startades branden av en laptopp som laddades.
Den litium-teknik som används i laptop har inget gemensamt (utom själva metallen litium) med den teknik som används i husbilar (LiFePO4) och elbilar.
 
LFP-batterier är bra och kräver normalt ingen handpåläggning, bara tuta å kör, det är min erfarenhet efter snart 3 år med mitt hembygge. Det är 4st 90Ah 3,2V celler, BMS och en batterilåda, allt från Aliexpress Kina till en kostnad av ca. 3600 kr. Sparade nästan 50 kg vikt och ger ungefär samma energimängd som mina tidigare 2x90Ah AGM. Jag kompletterade med en DC/DC laddare och en nyare solcellsregulator anpassad för litium. Batteriet laddas väldigt snabbt när man kör och man kan kolla laddning mm. i BMS-appen. Husbilen står avställd över vintern och självurladdningen är minimal, krävdes ingen underhållsladdning på 6 månader förra vintern. Dessa LiFePo4 celler får nog klassas som lågbudget men har ändå hittills levererat enligt mina förhoppningar. Man bör ju också kunna räkna med betydligt längre livslängd jämfört med bly alltså färre batteribyten, mindre bekymmer och billigare över tid.

lfpbatt.jpg
 
Samma för mej, äger inget drop-in LFP, men har byggt 3st LFP batterier.

Ett på 100Ah med CALB-celler och ett lågpris BMS med BT från Kina.
3000kr för cellerna+500kr för BMS.
Batteriet driver elmotorn i min fiskekajak.
IMG_20210809_184637.jpg

Ett på 280Ah (minns inte namnet på cellerna) med lågprisceller samt ett Daly BMS utan BT. men med shunt och display som visar SoC samt V.
4000kr för cellerna, 500kr för BMS, 300kr för shunt, samt 700kr för lådan med anslutningar m.m.
Har batteriet i min vardagsbil som "power bank" driver oftast en kylväska.
IMG_20210809_184113.jpg
IMG_20210809_184153.jpg

Slutligen mitt största bygge, bobatteriet i husbilen, med LiFeYSO4 högprestandaceller från Winston på 400Ah.
Celler + Smart BMS123 ca. 30000kr
Renogy's DCDC+MPPT laddare 2500kr
Victron Smart shunt 1500kr.
2020-04-11 13.44.57.jpg
 
For over 9 år siden dyttet jeg 4 Winston 400Ah celler inn i stedet for de 2 138Ah Gel batterier som hadde koldt i 6 år. Ingen endring på bilens opplegg forøvrig (måtte øke sikringen på kabel fra motor til bodel - var 50A satte inn 80A, burde muligens vært 100A). @Ivar har bilen nå med de samme celler. Om han har balansert de manuelt kan jeg ikke svare på. Den installasjonen var ekstrem både i størrelse og enkelhet.
 
Samma för mej, äger inget drop-in LFP, men har byggt 3st LFP batterier.

Ett på 100Ah med CALB-celler och ett lågpris BMS med BT från Kina.
3000kr för cellerna+500kr för BMS.
Batteriet driver elmotorn i min fiskekajak.
Visa bilaga 19345

Ett på 280Ah (minns inte namnet på cellerna) med lågprisceller samt ett Daly BMS utan BT. men med shunt och display som visar SoC samt V.
4000kr för cellerna, 500kr för BMS, 300kr för shunt, samt 700kr för lådan med anslutningar m.m.
Har batteriet i min vardagsbil som "power bank" driver oftast en kylväska.
Visa bilaga 19346
Visa bilaga 19347

Slutligen mitt största bygge, bobatteriet i husbilen, med LiFeYSO4 högprestandaceller från Winston på 400Ah.
Celler + Smart BMS123 ca. 30000kr
Renogy's DCDC+MPPT laddare 2500kr
Victron Smart shunt 1500kr.
Visa bilaga 19348
Mycket imponerande och låter dyrt!
 
Eftersom det verkar fungera utan BMS kanske man skulle göra ett batteri utan detta. Om cellerna regelbundet laddas till toppspänning borde ju det jämnas ut automatiskt.
Sen undrar jag hur mycket som går förlorat i en BMS som kämpar för att ensa cellerna in till sista millivolten?
På min drönare med annan batteriteknik laddar man ur batteriet över tid till halva kapaciteten för att minska åldrandet där kan man tala om att stjäla ström.
Jag som trodde att modern batteriteknik som går ut med alltid fulladdat för alla handverktyg som försäljningsargument jämfört med Nickelhydrid celler skulle vara det bästa.
I min telefon finns ett laddningsläge som ska skona batteriet och ladda 85% men de där sista procenten kan ju vara viktiga.
Vet inte hur det är med LIFE men all extra elektronik som ska vara nyttig och hindra åldrandet i själva verket ger oss batterier som har väsentligt mindre kapacitet än den uppgivna.
Man kanske skulle gå med kortare steg sova mera för att få längre livslängd vilket är försent nu eller så ger man järnet och tar ut det som finns.
 
Mycket imponerande och låter dyrt!

Jag mindes/skrev fel om priset på Winston celler+BMS, 30000kr är totalt för mitt bygge, man kan köpa paketet för 2335€. Jag tycker inte det är dyrt, kan inte hitta högprestanda LFP-celler billigare nån annanstans, dessa ska inte jämföras med lågpris LFP-celler från Kina.
Man får även 12% "extra kapacitet" på köpet, enligt reklamen, och det stämmer.
Jag har lyckats fått ut 456Ah som mest ur mitt 400Ah batteri ;) detta motsvarar ca. 1000Ah blybatterier.

https://shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP400AHA-LiFeYPO4-3-3V-400Ah.html?cur=1
 
Senast ändrad:
www.asecos.com/swe-litiumbatterier-skap.html
Lite Fakta om Litiumbatterierna, tolkar man detta rätt ska man nog
tänka sig för lite extra..
Kanske ska man innan inmontering kontrollera med våra försäkringsbolag
om försäkringen täcker Brand om Litiumbatterier finns i fordonet??

Hem tillverkade produkter behöver man nog verkligen tänka sig för innan
man använder i ett fordon man ska övernatta i, brand i Husbil med denna
magnitud som Litium orsakar, blir som om en tub med svetsgas tar fyr..

Det visades på TV programmet jag nämnde på Axess TV hur ofantligt
snabbt det närmast exploderade.. såg ut som när en rymdraket startar
med eldkvast ur ena änden av batteriet.
Skärmavbild 2022-12-11 kl. 17.53.26.png

Men syende og sist är det vi själva som bestämmer .. :)
 
Senast ändrad:
www.asecos.com/swe-litiumbatterier-skap.html
Lite Fakta om Litiumbatterierna, tolkar man detta rätt ska man nog
tänka sig för lite extra..
Kanske ska man innan inmontering kontrollera med våra försäkringsbolag
om försäkringen täcker Brand om Litiumbatterier finns i fordonet??

Hem tillverkade produkter behöver man nog verkligen tänka sig för innan
man använder i ett fordon man ska övernatta i, brand i Husbil med denna
magnitud som Litium orsakar, blir som om en tub med svetsgas tar fyr..

Det visades på TV programmet jag nämnde på Axess TV hur ofantligt
snabbt det närmast exploderade.. såg ut som när en rymdraket startar
med eldkvast ur ena änden av batteriet.
Visa bilaga 19378

Men syende og sist är det vi själva som bestämmer .. :)

Nu blandar du ihop de olika
Litium-kemierna, igen!

LiFePO4-kemin som används i husbilar är lika säker som bly/syra, om inte säkrare.
Däremot Litium-kemin i mobiler elverktyg, elcyklar, ficklampor m.m. kan om de skadas, utlösa ett snabbt brandförlopp.

Så snälla håll isär de olika batterityperna.

:cool: :cool:
 
Senast ändrad:
Nu blandar du ihop de olika
Litium-kemierna, igen!

LiFeSO4-kemin som används i husbilar är lika säker som bly/syra, om inte säkrare.
Däremot Litium-kemin i mobiler elverktyg, elcyklar, ficklampor m.m. kan om de skadas, utlösa ett snabbt brandförlopp.

Så snälla håll isär de olika batterityperna.

:cool: :cool:
Ja det är helt sant att det är en del tydliga skillnader mellan LiFePO4 och andra Litium-kemier. Men det är ju bra att ha ett nyktert förhållningssätt till de risker som de ändock har, och som i åtminstone något avseende är värre än för blybatterier. Jag håller så sakteliga på att läsa in mig på ett par rapporter, återkommer förhoppningsvis med en resumé i en egen tråd så småningom, om ingen annan hinner före. Den ena rapporten redovisar resultat från stresstester av 15 olika battericeller, varav drygt hälften var LFP.
 
Har också byggt ett antal egna batterier av celler från Kina för en billig peng.
De äldsta, som nu sitter i bil nr2, är nog inne på 5:e eller 6:e året.
Tror inte jag någonsin, i någon applikation, haft batterier som håller så länge (har alltid kört med lågpris).

Senaste bygget (i våras) var en backup i sommarstugan.
Ca 500Ah med en inverter och solpaneler samt en liten vindsnurra (allt från Ali i Kina).
Räcker till att pumpa upp vatten ur den borrade brunnen, lite lampor och spisen. Kanske inte samtidigt...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen