• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
Rent allmänt på forum, Facebook och liknande är att det är de som får problem eller de som tycker om att "meka" med sin utrustning som skriver mest. De som lyfter ur sitt blybatteri och lyfter in ett "drop-in" LiFePO och inte får problem, de hör du aldrig något från.
Vad gäller "problem" så är ju inte blybatterier direkt problemfria heller. Det finns ju otaliga trådar i olika fora om installationer som inte fungerar. T.ex. spruckna batterier, helt döda batterier, batterier som inte håller laddningen etc. etc.
Samma sak om "helt säkra". Vad är "helt säkert" i en husbil?
Tror man får räkna med att det mesta (vattensystem, gasolen, elinstallationen, ...) i en husbil kräver en del ompyssling och handpåläggning.
 
Jeg ville ikke gjennomføre de samme testene på bly-syre batterier. Den mekaniske ville sprute konsentrert svovelsyre. Ekstrem overladning ville gi knallgass og muligvis en eksplosjon. Kortslutningen kunne og gi eksplosjon. I begge tilfeller dannes det og H2S gass som er meget giftig.

Vil selv plassere bly-syre som noe sikrere enn LiPo cellene, men ikke i klasse med LTO og LFP. Åpne bly-syre krever avlufting ut av bilen - egen slang fra nippel på batteriet. AGM, Gel og andre lukkede batterier klarer å omdanne gassene når det ikke blir for mye og trykket inne i batteriet for høyt så det enten sprekker eller sikkerhetsventiler slipper ut gassene ukontrollert.
 
Jeg ville ikke gjennomføre de samme testene på bly-syre batterier. Den mekaniske ville sprute konsentrert svovelsyre. Ekstrem overladning ville gi knallgass og muligvis en eksplosjon. Kortslutningen kunne og gi eksplosjon. I begge tilfeller dannes det og H2S gass som er meget giftig.

Vil selv plassere bly-syre som noe sikrere enn LiPo cellene, men ikke i klasse med LTO og LFP. Åpne bly-syre krever avlufting ut av bilen - egen slang fra nippel på batteriet. AGM, Gel og andre lukkede batterier klarer å omdanne gassene når det ikke blir for mye og trykket inne i batteriet for høyt så det enten sprekker eller sikkerhetsventiler slipper ut gassene ukontrollert.
Instämmer helt med Knut, LFP-batterier är säkrare än bly/syra-batterier, ifall de utsätts för samma skadliga behandling, typ överladdning eller kortslutning.
 
Den tid jeg jobbet på bilverksted (slutten av 1960 tallet) hadde vi et eget spesialventilert rom for batteriladning. Selve laderen satt på utsiden og ble slått av før flytting av ladekablene til annet batteri. Avtrekksviften hadde beltedrift så det ikke skulle kunne bli gnister sammen med luften fra rommet, luften ble sluppet ut over tak.
 
Den tid jeg jobbet på bilverksted (slutten av 1960 tallet) hadde vi et eget spesialventilert rom for batteriladning. Selve laderen satt på utsiden og ble slått av før flytting av ladekablene til annet batteri. Avtrekksviften hadde beltedrift så det ikke skulle kunne bli gnister sammen med luften fra rommet, luften ble sluppet ut over tak.
Jag har sett UPS anläggningar med hyfsat stora batteribankar där just ventilation har gjorts säker för vätgasen. Motor och fläkt har fysiskt separerats från varandra.
Den lösning har jag bara sett i samband med UPS anläggningar.
 
Tycker det är märkligt att ingen skriver om att Litium är känsliga för kyla, bor alla i södra Sverige där det aldrig blir mer än 10 gr kallt?
Läste i en norsk grupp i våras att det var tydligen flera som batterierna fryst sönder för i temp. under 15 gr. och slutat fungera, inga garantier gällde heller,, bilarna hade stått uppställda utan eltillförsel som de flesta gör..
 
Tycker det är märkligt att ingen skriver om att Litium är känsliga för kyla, bor alla i södra Sverige där det aldrig blir mer än 10 gr kallt?
Läste i en norsk grupp i våras att det var tydligen flera som batterierna fryst sönder för i temp. under 15 gr. och slutat fungera, inga garantier gällde heller,, bilarna hade stått uppställda utan eltillförsel som de flesta gör..
Kollade på några olika lithiumbatterier och de bör klara sig ner till -20 grader.
 
Tycker det är märkligt att ingen skriver om att Litium är känsliga för kyla, bor alla i södra Sverige där det aldrig blir mer än 10 gr kallt?
Läste i en norsk grupp i våras att det var tydligen flera som batterierna fryst sönder för i temp. under 15 gr. och slutat fungera, inga garantier gällde heller,, bilarna hade stått uppställda utan eltillförsel som de flesta gör..
Hej. Jag har inte litiumbatterier en av anledningarna är det att dom inte mår bra i kylan men det viktigaste är priset för som jag skrev tidigare så har jag ett jättebra pris på mina AMG batterier och vill inte bygga om i garaget för litiumbatterier de är trångt nog ändå och så funkar det bra som det är.
Mvh Lasse
 
Hej. Jag har inte litiumbatterier en av anledningarna är det att dom inte mår bra i kylan men det viktigaste är priset för som jag skrev tidigare så har jag ett jättebra pris på mina AMG batterier och vill inte bygga om i garaget för litiumbatterier de är trångt nog ändå och så funkar det bra som det är.
Mvh Lasse
Kan hålla med om det när man är i din norra situation. Och har andra billiga lösningar.

Men för några som åker söderut om vintrarna och fricampar mycket, är litium en strålande lösning när man har solpaneler och mata dem med. Med DC DC laddare räcker det nästan att bara åka och handla om det varit mulet några dagar för att ha ström ett bra tag till.
För mig som bor på Kanarieöarna är det suveränt. Samtidigt panelerna laddar batterier får den även ladda några powerbankar. De är bra om man mot förmodan genom för mycket tv-tittande och datoranvändning, samtidigt som kompressorkylskåpet tuggar 35 watt vid sidan om. Då får kylskåpet prioritet och powerbankarna får jobba mot andra förbrukare.

Jag har ett 120 Ah Litium idag för 600 €. Kommer nog att köpa ett till som får plats bredvid det andra under passagerarsätet.
Min bil. 2x180 watt
20210505_180038.jpg
Tömningstation och servicestation för husbilar på Gran Canaria
20200106_123731.jpg
 
Tycker det är märkligt att ingen skriver om att Litium är känsliga för kyla, bor alla i södra Sverige där det aldrig blir mer än 10 gr kallt?
Läste i en norsk grupp i våras att det var tydligen flera som batterierna fryst sönder för i temp. under 15 gr. och slutat fungera, inga garantier gällde heller,, bilarna hade stått uppställda utan eltillförsel som de flesta gör..
Man får skilja på lagringstemperatur och temp för användning. LiFePO får inte laddas i låga temperaturer. Däremot tål de att lagras i åtskilliga minusgrader.
Så här skriver Victron om sina "drop-in":
Skärmbild 2022-12-04 143018.jpg
En del LiFePO har dessutom inbyggd uppvärmning för användning i låga temperaturer.
 
Jag ställde förra året en fråga om den angivna lägsta lagringstemperaturen till Sunlux. Fick då detta svar:

"Lagringstemperaturen är den optimala konstanttemperatur som batteriet är testat för vid långtidslagring. Det medför dock inga problem om temperaturen under kortare perioder skulle vara lägre så som under en normal svensk vinter. Bor man däremot väldigt långt norrut med extrema köldnivåer så som -30C och kallare under långa perioder under så skulle jag rekommendera att ta ut batteriet på samma vis som när det gäller batterier av blytyp som då kan skadas.

Att dessa temperaturspann anges beror på att det är dessa temperaturers som batteriet och cellerna bevisat sig klara under produkttest och certifiering, vilket samtidigt är de standardtestförhållande man använder i branschen. Däremot så har LiFePO4 celltekniken i vissa sammanhang testats ned till -40C utan att uppvisa några slags problem och litiumpolymer ned till -55C. Men eftersom så pass låga temperaturer är väldigt ovanliga och generellt sett inte efterfrågas så testas inte heller LiFePO4 celler ned till så låga temperaturer förutom när det gäller produkter till speciella ändamål."
 
Tycker det är märkligt att ingen skriver om att Litium är känsliga för kyla, bor alla i södra Sverige där det aldrig blir mer än 10 gr kallt?
Läste i en norsk grupp i våras att det var tydligen flera som batterierna fryst sönder för i temp. under 15 gr. och slutat fungera, inga garantier gällde heller,, bilarna hade stått uppställda utan eltillförsel som de flesta gör..
Jag har ännu inte hört någon som knäckt sitt LFP p.g.a kyla, däremot är litiumbatterier generellt känsliga för värme, vid +65C så är det ajöss med cellerna. Problem vid kyla är att de endast kan laddas med en begränsad ström.

Blybatterier är så klart lika känsliga för värme/kyla, vid varje ökning av temp. med 10C så halveras livslängden, för att lindra denna effekt så måste spänningen sänkas, annars korroderar blybatteriet. Vid kyla måste spänningen ökas annars sulfaterar blybatteriet, får man inte till detta så blir inte batteriet fulladdat och sulfaterar, fast man tror att batteriet är 100% laddat.

Både bly- och Litium-batterier trivs bäst i +20-25C.

Angående att ladda ett LFP i kyla så kan jag ladda mina Winstonceller i husbilen med 40A (0,1C) vid -25C samt det kan urladdas för fullt ner till -45C, vilket blybatteri klarar det?
 
Jag ställde förra året en fråga om den angivna lägsta lagringstemperaturen till Sunlux. Fick då detta svar:

"Lagringstemperaturen är den optimala konstanttemperatur som batteriet är testat för vid långtidslagring. Det medför dock inga problem om temperaturen under kortare perioder skulle vara lägre så som under en normal svensk vinter. Bor man däremot väldigt långt norrut med extrema köldnivåer så som -30C och kallare under långa perioder under så skulle jag rekommendera att ta ut batteriet på samma vis som när det gäller batterier av blytyp som då kan skadas.

Att dessa temperaturspann anges beror på att det är dessa temperaturers som batteriet och cellerna bevisat sig klara under produkttest och certifiering, vilket samtidigt är de standardtestförhållande man använder i branschen. Däremot så har LiFePO4 celltekniken i vissa sammanhang testats ned till -40C utan att uppvisa några slags problem och litiumpolymer ned till -55C. Men eftersom så pass låga temperaturer är väldigt ovanliga och generellt sett inte efterfrågas så testas inte heller LiFePO4 celler ned till så låga temperaturer förutom när det gäller produkter till speciella ändamål."
Hej. Jag har under en del av mitt yrkesliv
Man får skilja på lagringstemperatur och temp för användning. LiFePO får inte laddas i låga temperaturer. Däremot tål de att lagras i åtskilliga minusgrader.
Så här skriver Victron om sina "drop-in":
Visa bilaga 19110
En del LiFePO har dessutom inbyggd uppvärmning för användning i låga temperaturer.
Jag har ännu inte hört någon som knäckt sitt LFP p.g.a kyla, däremot är litiumbatterier generellt känsliga för värme, vid +65C så är det ajöss med cellerna. Problem vid kyla är att de endast kan laddas med en begränsad ström.

Blybatterier är så klart lika känsliga för värme/kyla, vid varje ökning av temp. med 10C så halveras livslängden, för att lindra denna effekt så måste spänningen sänkas, annars korroderar blybatteriet. Vid kyla måste spänningen ökas annars sulfaterar blybatteriet, får man inte till detta så blir inte batteriet fulladdat och sulfaterar, fast man tror att batteriet är 100% laddat.

Både bly- och Litium-batterier trivs bäst i +20-25C.

Angående att ladda ett LFP i kyla så kan jag ladda mina Winstonceller i husbilen med 40A (0,1C) vid -25C samt det kan urladdas för fullt ner till -45C, vilket blybatteri klarar det?
Hej. Jag har under mitt arbete delvis arbetat ut och vi har haft batteri maskiner av olika märken. För att kunna ladda dom måste vi ha laddarna i värmen när det var kallt ute men tester och verklighet kan ju vara lite olika. Men varje batteri tillverkare tror på sitt. Men de är säkert bra att en del har litiumbatterier och tror på dom för vikten är en avgörande faktor för en del av oss husbil åkare.
Mvh Lasse
 
Hej. Jag har under en del av mitt yrkesliv


Hej. Jag har under mitt arbete delvis arbetat ut och vi har haft batteri maskiner av olika märken. För att kunna ladda dom måste vi ha laddarna i värmen när det var kallt ute men tester och verklighet kan ju vara lite olika. Men varje batteri tillverkare tror på sitt. Men de är säkert bra att en del har litiumbatterier och tror på dom för vikten är en avgörande faktor för en del av oss husbil åkare.
Mvh Lasse
Hade ni LiFeSO4 batterier i era batteriverktyg?

det gäller att ha koll på de olika kemierna, för att veta hur man ska handha dem oavsett ifall de sitter i ett verktyg eller en husbil.
 
Hade ni LiFeSO4 batterier i era batteriverktyg?

det gäller att ha koll på de olika kemierna, för att veta hur man ska handha dem oavsett ifall de sitter i ett verktyg eller en husbil.
Hej. De verktyg skulle enligt företaget som levererar dom så skulle dom klara att laddas i 25 grader minus så vi fick byta fabrikat men det var inga som klarade att laddas ute i minus 20 grader då har vi provat 5 olika märken ingen nämnd ingen glömd de va tråkigt tycket vi. Men varje gång dom kom för att visa upp nya maskiner sa vi kom hit i vinter när det är 20 grader heller mer men säljaren kom inte så vi fick prova själva men de är väl inte vi som ska göra heller hur.
Mvh Lasse
 
I elbilar går man hela vägen.
Vid kyla så värms först batterierna så de går att ladda. Vi höga temperaturer så går A/C igång och kyler batterierna så laddningen funkar.
Kylning kan vara litet svår i en husbil men att ha batterier med inbyggd värmare kostar litet mer men är definitivt något som finns.
 
Jag har ännu inte hört någon som knäckt sitt LFP p.g.a kyla, däremot är litiumbatterier generellt känsliga för värme, vid +65C så är det ajöss med cellerna. Problem vid kyla är att de endast kan laddas med en begränsad ström.

Blybatterier är så klart lika känsliga för värme/kyla, vid varje ökning av temp. med 10C så halveras livslängden, för att lindra denna effekt så måste spänningen sänkas, annars korroderar blybatteriet. Vid kyla måste spänningen ökas annars sulfaterar blybatteriet, får man inte till detta så blir inte batteriet fulladdat och sulfaterar, fast man tror att batteriet är 100% laddat.

Både bly- och Litium-batterier trivs bäst i +20-25C.

Angående att ladda ett LFP i kyla så kan jag ladda mina Winstonceller i husbilen med 40A (0,1C) vid -25C samt det kan urladdas för fullt ner till -45C, vilket blybatteri klarar det?
Tittade på Axess TV på fm. där visades en dokumentär om det flygplan som försvann 2014 spårlöst över indiska oceanen, det hade last av litium batterier till Kina.
Har framkommit att flera flygplan med litiumbatterier i lasten har fattat eld och störtat, inga kända släckningsmedel som finns i flygplan släcker dessa batterier, varför de slår eld är tydligen ovisst, höjden, lufttrycket..?

För övrigt fryser de sönder i ström kyla enligt forskarlag på norra Grönland för något år sedan, självuppvärmningen drar ju ur batteriet utan pardon och till slut är det förstört!
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen