• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Jag har haft ett "hembyggt" batteri i flera år som följt med över när vi bytt bil. Det har varit lite pill med byte av regulatorer, BMS och annat under tiden men kanske mest för att det varit lärorikt och roligt. Jag gillar prylar, knappar, appar och lampor och jag är nog inte ensam :) .
Batteriet fungerar fortfarande kanon. Jag tror att vi ibland gör det onödigt komplicerat och att rädslan för att totalförstöra batteriet är lite överdriven.
Jag tror också att om man bara stoppar i ett vanligt köpebatteri med inbyggd BMS och sen bara kör så kommer det att fungera bra och länge. Bara man ser till att det inte står och drar ur sig totalt under t.ex. vintervilan.
 
För mig har litium funkat bra. Bytte bara batteri och satte dit de gamla kablarna. Är lite mer nyfiken och kopplar upp mig på BMS:en flera gånger om dan.
Största vinsten för mig är att jag behöver inte vara rädd att förstöra det när det "råkar" bli tomt. Har glömt på inverten en gång i garaget och batteriet var helt dött. Bara att starta bilen och köra ut den i solen, så var batteriet igång igen.
 
Med dagens drop in batterier så er det enkelt, ut med blyklossen og inn med en mye lettere og kraftigere plastkasse som oppfører seg som det gamle, men som og passer seg selv slik at du ikke lader det ut for langt. Det er kun en ting en må passe seg for og det er ladere for bly som har automatisk recond funksjon. Denne gir spenningspulser som kan skade det nye batteriet. Maks ladespenning for LFP er litt høyere enn for bly - perfekt da en ikke bør presse på opp til maks. Vedlikeholds ladning for bly har så av spenning at den ikke mater et fullt LFP batteri.

Alt ekstra duppeditter som de fleste putter på ved bytte er kun for de spesielt interesserte, men strengt tatt ikke påkrevet.
 
Den stora fördelen med lithiumbatterier är om man frikampar mycket och står flera dagar utan tillgång till 230V då lithium tål djupare urladdning än bly/syra-batterier. Om man oftast står med anslutning till 230V kan man lika gärna välja bly/syra-batterier.
Det man får ha koll på är att nuvarande utrustning i form av solcellsregulator och ev dc/dc- laddare är anpassade för att ladda lithiumbatterier. Likaså om man har en Euro6 motor får man räkna med att komplettera med en dc/dc-laddare.

Tycker att man skall välja lithiumbatterier av ett ”välkänt” fabrikat då de i regel har en garantitid på 5-8 år bra support både före och efter köp.

Har själv lithiumbatterier från Skanbatt som jag tycker fungerar bra. Har dock haft problem med att Bluetooth slutat fungera på ett av batterierna.
 
Har också ett ”drop-in” och inga ändringar för övrigt. Men har funderingar nu på vintern (vi kör året om i Sverige i år) då solcellsregulatorn är den enda som är anpassad för lithium och den såg till att toppladda under ljusare delen av året. Kanske måste få dit en DcDc så det laddar fullt och balanserar när vi kör i alla fall. Nu kan jag inte mycket om detta, bara försöker följa det som skrivs i trådar. Men många trådar blir väldigt komplicerade med en massa specialvarianter på både det ena och det tredje. Än så länge verkar det som cellerna håller en jämn nivå. Jag kan se varje cell i appen.
 
Mina erfarenheter:
goda men högst begränsade efter bara en säsong.

Mina uppfattningar:
DC/DC-laddare är ett stort plus, den ser till att generatorn laddar tillräckligt men inte för mycket/ för länge. BMS är en enkel skyddsanordning och inte en fullfjädrad laddningsregulator.
Att koppla bort batteriet under längre tids avställning av bilen är bra för att undvika att det kontinuerligt toppladdas av ev. ansluten 230V eller solcell.
Behöver man inte öka batteridrifttiden eller/och minska vikten eller/och möjliggöra större strömuttag (tex inverter) kan man nöja sig med blybatterier.
 
Senast ändrad:
Mina erfarenheter:
goda men högst begränsade efter bara en säsong.

Mina uppfattningar:
DC/DC-laddare är ett stort plus, den ser till att generatorn laddar tillräckligt men inte för mycket/ för länge. BMS är en enkel skyddsanordning och inte en fullfjädrad laddningsregulator.
Att koppla bort batteriet under längre tids avställning av bilen är bra för att undvika att det kontinuerligt toppladdas av ev. ansluten 230V eller solcell.
Behöver man inte öka batteridrifttiden eller/och minska vikten eller/och möjliggöra större strömuttag (tex inverter) kan man nöja sig med blybatterier.
Hej. Vi har haft husbil i 25 år och bara haft AMG batterier och i 5 år har dom klarat sig men vi har alltid haft ordentligt med solpaneler på taket för det är många mer syklar på litiumbatterier men jag har kollat att de inte har varit lönsamt för våran del att byta från AMG till litiumbatterier och bygga om i husbilarna för att få dom att passa för mycket jobb för lite vinning sen hör till saken att jag har väldigt bra pris på batterier till mig.
Mvh Lasse
 
Har också ett ”drop-in” och inga ändringar för övrigt. Men har funderingar nu på vintern (vi kör året om i Sverige i år) då solcellsregulatorn är den enda som är anpassad för lithium och den såg till att toppladda under ljusare delen av året. Kanske måste få dit en DcDc så det laddar fullt och balanserar när vi kör i alla fall. Nu kan jag inte mycket om detta, bara försöker följa det som skrivs i trådar. Men många trådar blir väldigt komplicerade med en massa specialvarianter på både det ena och det tredje. Än så länge verkar det som cellerna håller en jämn nivå. Jag kan se varje cell i appen.
Gjorde en relativt grundlig dokumentation av min installation inklusive dc/dc-laddare i ett annat husbilsforum.
 
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
Som svar på din fråga så vet man nästan aldrig vad man får för pengarna, det gäller så klart även batterier, för att veta vilka komponenter som döljer sig i ett batteri måste de flesta sågas isär, men tiden kommer så klart att visa de olika problem som byggarna byggt in.
Tänker bl.a. på Biltemas "planerat åldrande" som är inbyggt i bms'et på en del av deras litiumbatterier, det skulle inte förvåna mej ifall nåt liknande dyker upp i framtiden på andra batterier med BMS.
Jag själv har byggt 3st LFP batterier, det var lite pyssel innan man fått allt att lira som man själv vill ha det, jag har ingen egen erfarenhet av så kallade drop-in LFP, men så klart läst mycket samt följer de populäraste testarna på nätet.
Det finns ett brett spektra på drop-in LFP, från hög till sjukvården, ner till en lågpris från Kina av mycket låg kvalitet.
 
OM ett LiFePO4 batteri punkteras via mekanisk påverkan (krock, nötning) eller av någon anledning överhettas är de utströmmande gaserna mycket hälsovådliga eller dödliga. Det handlar om en risk med LÅG sannolikhet men allvarlig konsekvens. Värt att tänka på när man väljer batteri och placering/fastsättning. I mitt fall är batterierna placerade under sätena och därför valde jag bort nakna celler och satte dit inkapslade batterier istället. Förhoppningsvis minskar det risken för mekanisk skada och ökar tiden för utrymning om det skulle bli en termisk ”runaway” i en cell. Sannolikheten för detta är som sagt LÅG. Störst är den nog i samband med brand i husbilen men då utrymmer man ju ändå.
 
Senast ändrad:
OM ett LiFePO4 batteri punkteras via mekanisk påverkan (krock, nötning) eller av någon anledning överhettas är de utströmmande gaserna mycket hälsovådliga eller dödliga. Det handlar om en risk med LÅG sannolikhet men allvarlig konsekvens. Värt att tänka på när man väljer batteri och placering/fastsättning. I mitt fall är batterierna placerade under sätena och därför valde jag bort nakna celler och satte dit inkapslade batterier istället. Förhoppningsvis minskar det risken för mekanisk skada och ökar tiden för utrymning om det skulle bli en termisk ”runaway” i en cell. Sannolikheten för detta är som sagt LÅG. Störst är den nog i samband med brand i husbilen men då utrymmer man ju ändå.
Personligen skulle jag avstå att köpa en husbil med batterier inne i bodelen, alla typer av batterier kan avge gaser med risker, samt våta blybatterier kan explodera (knallgas).
Risken är dock låg, som du skriver, men man kan välja husbil där konsekvenserna är så låga som nu är möjligt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen