• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Nu blandar du ihop de olika
Litium-kemierna, igen!

LiFeSO4-kemin som används i husbilar är lika säker som bly/syra, om inte säkrare.
Däremot Litium-kemin i mobiler elverktyg, elcyklar, ficklampor m.m. kan om de skadas, utlösa ett snabbt brandförlopp.

Så snälla håll isär de olika batterityperna.
Börjar gå troll i det här :eek:
Svårt att hålla tungan rätt i mun: LiFeSO4-kemin är fortfarande Litium-järn-sulfat; skall alltså vara LiFePO4 Litium-järn-fosfat 😇
 
Börjar gå troll i det här :eek:
Svårt att hålla tungan rätt i mun: LiFeSO4-kemin är fortfarande Litium-järn-sulfat; skall alltså vara LiFePO4 Litium-järn-fosfat 😇
Det är min auto correct som fått spel och byter text, och jag har missat det flera gånger nu, vet inte hur jag än får bort det ur mobilen 😅 🥴
 
Nu blandar du ihop de olika
Litium-kemierna, igen!

LiFePO4-kemin som används i husbilar är lika säker som bly/syra, om inte säkrare.
Däremot Litium-kemin i mobiler elverktyg, elcyklar, ficklampor m.m. kan om de skadas, utlösa ett snabbt brandförlopp.

Så snälla håll isär de olika batterityperna.

:cool: :cool:
Ingen vet egentligen vilken av sorterna vi refererat är farligast, Blybatterier i form av AGM är väl för närvarande de
säkraste tillsammans med GEL batterierna.
Då de inte innehåller flytande frätande syra.
Du Mr Wook hänvisar till dessa, hittade info på Kjell & Comp, om de är säkrare vet jag inte, såg en Tesla brinna i ett inslag, vet inte om de har "Dina" säkra batterier eller hur de har, var omöjligt för räddningstjänsten att släcka iallafall.
(trodde jag sparat den videon men tydligen inte) :(
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-12-14 kl. 19.37.43.png
    Skärmavbild 2022-12-14 kl. 19.37.43.png
    687,9 KB · Visningar: 9
Tesla bruker NMC kjemi i de fleste modeller unntatt standard range av 3 og Y modellene som bruker LFP. Den viktigste årsak til bruk av NMC kjemi er vekt da denne er den som gir mest Wh pr kg. Årsaken til at brann i NMC kjemi er vanskelig å slukke er at den kjemien frigjør oksygen under oppvarming og at det finnes mye kull i batteriet. En kan ikke kvele en slik brann.

AGM har flytende syre med glassfiber matte mellom blyplatene. Gel har syren tilsatt en gel, den renner ikke men er like frätande.
 
De farligaste batterierna jag känner till är de vi använder i mobiler och laptops.
De är också de som har mest energi/vikt.
Egentligen samma teknik som teslas första bilar men gjorda i platta paket i plast Lipo.
De kan göras betydligt större per cell, nackdelen är den mekaniska hållfastheten.
Sitter med en sån laptop i knäet just nu har naturligtvis skruvat isär den tidigare, ett stort tunt batteri av silverfärgad plast limmad på botten av datorn som utgörs av aluminium.
En känd testare på youtube hade kommit över något han trodde var ett life men som visade sig var lipoly. han tog isär det och tog ut en cell som han utomhus stack hål på gissa om det brann.
 
Skulle bara vilja tillägga att eftersom det handlar om LIFE här så ett bra kvalitetsbatteri är nog det bästa som finns idag enbart genom ganska många timmars forskande.
Det utgör också basen för all annan utrustning man vill koppla in. Om jag hade en något nyare bil skulle jag inte tveka att byta upp mej till ett sånt batteri. Även ett med kanske totalt mindre kapacitet på pappret skulle räcka till eftersom förmågan att ta emot laddning är helt överlägsen även en större batteribank blybatterier.
Förmågan att avge ström är också mycket bättre.
 
Ja LiFePO4 og LiFeYPO4 er klart de sikreste og beste batterier i dag for utstyr som er laget for blybatteri drift. De har en liten svakhet og det er at de tåler ikke å pli tømt helt - da tar de ikke ladning igjen. En celle spenning under 2V og løpet er kjørt, men selv den normale beskyttelsen av blybatterier i elblokken i husbiler som kutter ved 10,5 eller 11 volt gir en stor sikkerhetsmargin til den katastrofale grensen på 8 volt (4 celler i serie). Dette var en av årsakene til at jeg valgte en installasjon uten egen BMS og heller sjekket balanseringen en gang i blandt.
 
Skulle bara vilja tillägga att eftersom det handlar om LIFE här så ett bra kvalitetsbatteri är nog det bästa som finns idag enbart genom ganska många timmars forskande.
Det utgör också basen för all annan utrustning man vill koppla in. Om jag hade en något nyare bil skulle jag inte tveka att byta upp mej till ett sånt batteri. Även ett med kanske totalt mindre kapacitet på pappret skulle räcka till eftersom förmågan att ta emot laddning är helt överlägsen även en större batteribank blybatterier.
Förmågan att avge ström är också mycket bättre.
Jag har gått och sneglat länge på att stoppa in ett LiFePO4 batteri i min gamla veteranare. Det kan bli problem med drivningen av generatorn + att den är bara på 50A.
Det är en gammal hederlig kilrem som driver generatorn. Jag installerade en laddbooster för 4–5 år sen och satte in ett AGM batteri. Den laddaren måste bytas ut om batteriet ska uppgraderas. Det har varit en hel del problem med att remmen har slirat efter att jag byggde om elen i bilen. Rengöring/ underhåll av remskivorna är nu ett måste.
Med laddning av kyl, bodelsbatteri, startbatteri och lyse etc blir det för mycket last.
Det går kanske att köra kylskåpet på gas under körning. Då minskar förbrukningen med ca: 10A. Det går att testa innan jag skaffar ett batteri.
 
Jeg ville provat først om det fungerer ok uten booster. Er ladespenningen for lav merker en det raskt, da må en sette inn en booster. Booster velger en som passer inn uten å overbelaste generatoren. Om det betyr at en må klare seg med 30A ladning så er dette noe en ikke klarer lenge med AGM og andre blybatterier.
 
Jeg ville provat først om det fungerer ok uten booster. Er ladespenningen for lav merker en det raskt, da må en sette inn en booster. Booster velger en som passer inn uten å overbelaste generatoren. Om det betyr at en må klare seg med 30A ladning så er dette noe en ikke klarer lenge med AGM og andre blybatterier.
Jag har en booster som laddar 20A. Den går att byta rakt av till en 20A som klarar Lifepo4 batterier. Om jag skulle ta bort boostern kommer nog remmen slira rejält när motorn startas. Visst det går att stänga av belysningen tillfälligt.
Det finns en 18A booster att köpa, men den är isolerad. Den går även att styra med en extern brytare för att stänga av laddningen. Frågan är då kommer booster att fungera om den är isolerad. Det finns ju en viss risk att det blir en potential skillnad på minussidan, eller?
 
Jag har en booster som laddar 20A. Den går att byta rakt av till en 20A som klarar Lifepo4 batterier. Om jag skulle ta bort boostern kommer nog remmen slira rejält när motorn startas. Visst det går att stänga av belysningen tillfälligt.
Det finns en 18A booster att köpa, men den är isolerad. Den går även att styra med en extern brytare för att stänga av laddningen. Frågan är då kommer booster att fungera om den är isolerad. Det finns ju en viss risk att det blir en potential skillnad på minussidan, eller?
O.T
Ifall din generatorrem har slirat bör du kolla upp skicket på dina remskivor, skivorna slits ner förvånansvärt snabbt.
Ibland kan det hjälpa att gå upp en dimension på rembredden, kilremmen får aldrig bottna i någon remskiva, då e de kört.
Lycka till :)
 
O.T
Ifall din generatorrem har slirat bör du kolla upp skicket på dina remskivor, skivorna slits ner förvånansvärt snabbt.
Ibland kan det hjälpa att gå upp en dimension på rembredden, kilremmen får aldrig bottna i någon remskiva, då e de kört.
Lycka till :)
Tack för tipset. Jag har koll på skivorna. De är i hyfsat skick, remmen bottnar inte.
Jag har kommit fram till att Bil________as rem fungerar bäst eftersom den är lite bredare än övriga remmar med samma mått. Rengöring av skivorna med brakleen har gjort stor skillnad.
Det blir kanske ett Lifepo4 batteri och nya laddare till våren.
 
Tack för tipset. Jag har koll på skivorna. De är i hyfsat skick, remmen bottnar inte.
Jag har kommit fram till att Bil________as rem fungerar bäst eftersom den är lite bredare än övriga remmar med samma mått. Rengöring av skivorna med brakleen har gjort stor skillnad.
Det blir kanske ett Lifepo4 batteri och nya laddare till våren.
Du kan ju kosta på dig en större generator från skroten för några hundra.
Tex en 90A.
Jag monterade en "ny" större på min Isuzu. Fästena var inte samma så den gamla fick sitta kvar under motorn och den nya monterades över motorn. Funkar kanon med två :) Har en stor winch som drar mycket. Satte även in dubbla batterier som jag sedan kan välja hur det ska ligga inkopplat.
 
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
Vi köpte 2st 100Ah EXIDE-batterier inför denna sommaren. Har fungerat ypperligt! Trots att vi inte bytt mer än batterierna.
Men hur det går för var och en hänger lite på förutsättningarna, men också på förväntningarna.
Vi är iafl toppennöjda, knappt varit anslutna till el denna sommaren.
 
Nu har mina två nya LiFePO4 batterier både fri campat och står nu på en camping och gjort så en vecka. Trots DC/DC boster och nu 220 V så verkar batterierna med bilens ordinarie 18 A laddare inte komma över 94-95 % laddning!
Skall det vara så??
 
Verkar vara lite lågt. Mina Skanbatt kommer upp i 99-100%. Har du någon inställning som begränsar laddningen till t.ex 13,8V. Med en laddning på 14,2-14,4V bör du komma upp till 99-100%.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen