Jeg tror du gjør den samme feilen som jeg gjorde, du klarer ikke å slutte å tenke blybatteri, du jager hele tiden etter ett full ladet batteri fordi det tar så lang tid å lade ett blybatteri til 100%.
Du må begynne å tenke litiumbatteri, og glemme jaget etter 100% oppladet batteri, "du må reprogrammere hodet".
Litium har en helt annen evne til å lade ut og inn enn det bly har. Med en gang du kommer ned på 70-80% med bly så opplever du spenningsfall på batteriene med en gang du belaster de litt, dette skjer ikke med litium, du kan ha en batterikapasitet på 50% og belaste forholdsvis hardt uten att du opplever spenningsfall, dette sammen med evnen til å levere og ta imot store strømmengder er litiumens sterke side.
På det ene bildet så viste det att du hadde 311,5Ah av 320Ah, du manglet 8,5Ah. Hvis du har en 30Ah DC-DC lader så lader du med 0,5Ah pr minutt, du vil teoretisk bruke 17 minutters kjøring før batteriet er 100% full-lader.
Men litium tåler ikke å bli overladet på samme måte som bly, du bør derfor stoppe ladningen en plass mellom 95-98% og ideelt sett starte ladningen igjen ved 75-80%.
Dette bryter radikalt med det bruksmønsteret en hadde med blybatteri, for med litium kan du kjøre batteriet ned til 30-40-50% og fremdeles oppleve batteriet som full-ladet.
Slik opplevde jeg det, det er ingen problem å begynne turen med 80% kapasitet, "du må ikke ha full dieseltank når du begynner å kjøre".
Selv så kjører jeg med en gammel blybatt. lader og ingen dc-dc, bare koblet rett inn av vår eminente Knut som hadde bilen før meg.
Håper dette hjelper deg litt med hvordan forskjellen på brukeropplevelsen av ett litiumbatteri og ett blybatteri er, og att det løser noen av dine problemer.