• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Om man skulle göra en analys av vad vi överhuvudtaget vill åstadkomma med iHusbil skulle vi få en lista med olika målsättningar. Om man som nästa steg tittar på hur F resp. FB lämpar sig för att uppnå varje målsättning kanske det visar sig att den ena plattformen är överlägset bäst i vissa fall men nästan värdelös i andra. Och vice versa. Utifrån det kan man sedan profilera sin närvaro på respektive plattform. Nu känns det som att det är lite både-och och varken-eller. Otydligt med andra ord.
 
Om man skulle göra en analys av vad vi överhuvudtaget vill åstadkomma med iHusbil skulle vi få en lista med olika målsättningar. Om man som nästa steg tittar på hur F resp. FB lämpar sig för att uppnå varje målsättning kanske det visar sig att den ena plattformen är överlägset bäst i vissa fall men nästan värdelös i andra. Och vice versa. Utifrån det kan man sedan profilera sin närvaro på respektive plattform. Nu känns det som att det är lite både-och och varken-eller. Otydligt med andra ord.


Vad som ska " åstadkommas" bör väl va detta. Se nedan.
Ps jag la in en länk i # 18... den ger en del intressanta vinklingar. Ett eget forum ger mycket mera inflytande till ihusbil, på Facebook bestämmer och äger Facebook.....


Välkommen till iHusbil https://forum.ihusbil.se/pages/om_ihusbil/
 
Har ännu så länge ingen klar uppfattning om det är bra eller dåligt att vi finns både på detta forum och på FB. Jag kan se både fördelar och nackdelar med detta. Men det finns säkert skäl till att vi även finns på FB. Kunde ju vara kul att få veta vilka skäl som låg bakom varför vi även skall finnas på FB. Någon som vet?
Ett svar är att locka medlemmar, största delen av de nya medlemmar vi får anger att de hittat oss via Facebook.
 
Ja, jag föll också till slut, gick med i FB så sent som förra året och konstaterar att det inte passar mig. Har skrivit väldigt lite på min egen sida, som Carola håller levande genom att tagga mig på sina inlägg på hennes egen sida.

Däremot har jag skrivit lite mera på iHusbils FB-sida, men inga mängder heller där.

För mig är FB ett ställe för ”small talk” om väder o vind, social gemenskap och ögonblicksinformation. Hör till saken att jag samtidigt är urusel på vanligt ”tomprat” i telefonen, de som känner mig väl blir inte förvånade när jag abrupt avslutar samtalen, när jag känner att det börjar gå på tomgång. Skäms för det.

Men visst finns det även positiva sidor med FB, t.ex. fått kontakt med klasskamrater, arbetskamrater och vänner som man inte hört av på 50 år. Vidare finns det en hel del ”smala” intressegrupper där man kan få information och kunskap som man letar.

När det gäller husbilar och husbilsägare så är det enkelt att se att de flesta föredrar, Facebook! Det visar sig finnas ett oräkneligt antal grupper, från rent generella till mycket smala specialintressen inom vår lilla värld som rör husbilar.

Tror det är som någon redan skrivit, en generationsfråga. Samtidigt som det verkar vara en genusfråga, här på Forumet påstår jag att skriftställarna till över 90% är män, äldre män. Medan det jag sett på FB, där har en majoritet av inläggen en kvinna som avsändare. Det här ser jag även på nära håll eftersom jag är gift med Carola, som såg dagens ljus 1970.För henne är Instagram och Facebook det naturliga alternativet. Där finner hon allt, medan Forumen bara en smal informationskälla, när man söker något väldigt specifikt, i ett ämne som inte tillhör hennes vardag, förklarar hon. Tror hon kan stå som talesman för hennes generation.

Redan för många år sedan såg man påståenden som basunerade ut, Facebook, Forumdödaren! Den utvecklingen har jag själv upplevt. Först var det en sajt som heter Canarieforum som dog en tidig död, sedan var jag medlem i ett spanskt motorforum som jag vill minnas hette Conductores de Porsche, som jag lämnade när vi bara var några äldre gubbar kvar, osv. Inom husbilsvärlden var jag ganska aktiv i Husbilskompisar i början, men den blev helt ointressant redan efter två, tre år, då all aktivitet hade flyttat till deras FB-sida.

Ja hur går vi vidare, hur får vi en yngre medelålder på Forumet och hur får vi flera engagerande diskussioner på vårt Forum? Ja, det sista var gamla slitna frågeställningar som knappast någon har frågat efter nu, men det bekräftar mera att undertecknad inte har en aning hur man skall göra för att stoppa utvecklingen, eller om det överhuvudtaget är önskvärt?

Tommy
 
Senast ändrad:
Här kommer jag att va lite kaxig.
Först en länk... ( till en diskutabel sida! )
Men visst tycks det finnas forum?


Och sen.. som att svära i kyrkan..... om jag är rätt informerad.... finns ett forum om husbilar..... som har sååååååååååå många medlemmar!
Så jag tror inte att man i första hand ska hänga upp sig på " form".... !
Det är inte alls säkert att de forum som har försvunnit... har försvunnit just för att formen var fel! Det kan ha saknats lockande innehåll!
När någon, ny eller gammal medlem, loggar in.... så måste det finnas något intressant för denne att läsa! Då krävs ett antal nya inlägg, och inlägg som berör olika saker, ett brett spektra... ( men, om ett forum kallar sig iHusbil... så bör rimligtvis väldigt många inlägg ha någon koppling till husbil, resor o liknande).
Det var min punkt ett.

Ps till Tommy! Det finns förmodligen inte tillräckligt med intressant för Carola att läsa här, så tror jag det är. Då letar man någon annanstans.
 
Jag är med i 6-7 stycken husbilsrelaterade grupper på FB och alla tar upp ämnen som lika väl skulle kunna ligga i detta forum. Det är problemlösning som var sitter batteriet, hur lossar man stolen, varför laddar det inte med mer än xxA, varför blir det inte kallt i kylskåpet, vilket är bästa vägen till……, vad betyder den här lysande symbolen…, kan ni rekommendera en ställplats i närheten av……var kan jag köpa krokar till gardinupphängning, osv
 
Vi har facebook, men tror inte jag lagt ett enda inlägg på ihusbil. Vi har bara FB för vänner och familjemedlemmar som vill följa var vi är och åker. Vi är medlemmar i många grupper
Mvh
 
För väldigt många (inte alla!), speciellt de mellan 40 och 60, är Facebook (FB) den naturliga första stället att hämta information och få hjälp med problemlösning. För husbilar likväl för allt möjligt annat.

Speciellt för problemlösning kan det sedan hända att man med Google gör en sökning om FB inte levererar en lösning. Via Google kan det sedan hända att man hittar ett antal fora som kanske kan lösa problemet.

Jag tror inte det är någon idé att tro att forumformen kan konkurrera ut FB inom en överblickbar framtid, om någonsin. Vill vi ha kvar forumet tror jag vi skall försöka lista ut hur vi kan få vår närvaro på FB och vårt forum att att stärka varandra och tillsammans stärka iHusbil som förening.
 
För väldigt många (inte alla!), speciellt de mellan 40 och 60, är Facebook (FB) den naturliga första stället att hämta information och få hjälp med problemlösning. För husbilar likväl för allt möjligt annat.

Speciellt för problemlösning kan det sedan hända att man med Google gör en sökning om FB inte levererar en lösning. Via Google kan det sedan hända att man hittar ett antal fora som kanske kan lösa problemet.

Jag tror inte det är någon idé att tro att forumformen kan konkurrera ut FB inom en överblickbar framtid, om någonsin. Vill vi ha kvar forumet tror jag vi skall försöka lista ut hur vi kan få vår närvaro på FB och vårt forum att att stärka varandra och tillsammans stärka iHusbil som förening.
Har du någon aning eller idé om hur det skulle gå till?
 
Jag är med i många grupper på FB, och även med i en hel del forum, det finns så många fina grupper på FB jag inte vill missa, i övrigt ogillar jag FB, har gått ur minst 2 gånger.
Men en stark känsla är att de riktigt erfarna/kunniga hittar man på forumen, så har det varit i typ 25år, de finns såklart även på FB men det känns som de inte är de flitiga där.
Jag tror att många/alla på FB "törs" komma med förslag på frågor/problem.
Det händer ofta att jag fnissar för mej själv över alla "vilda" förslag, orsaker, lösningar som FB dränks med, men avstår själv oftast att kommentera.
I forumen får man kanske vara lite försiktigare med tyckande, där kan man lätt bli överkörd/dömd av ett "proffs", eller i värsta fall bannad, då det är bra ordning i de flesta forumen, men som även kan hålla tillbaka många av rädslan av att trampa i klaveret.
 
Jag är med i många grupper på FB, och även med i en hel del forum, det finns så många fina grupper på FB jag inte vill missa, i övrigt ogillar jag FB, har gått ur minst 2 gånger.
Men en stark känsla är att de riktigt erfarna/kunniga hittar man på forumen, så har det varit i typ 25år, de finns såklart även på FB men det känns som de inte är de flitiga där.
Jag tror att många/alla på FB "törs" komma med förslag på frågor/problem.
Det händer ofta att jag fnissar för mej själv över alla "vilda" förslag, orsaker, lösningar som FB dränks med, men avstår själv oftast att kommentera.
I forumen får man kanske vara lite försiktigare med tyckande, där kan man lätt bli överkörd/dömd av ett "proffs", eller i värsta fall bannad, då det är bra ordning i de flesta forumen, men som även kan hålla tillbaka många av rädslan av att trampa i klaveret.
Ligger nog mycket i det du skriver. Det är ofta vilda ”killgissningar” på FB vilket gör att det krävs många inlägg för att komma fram till rätt svar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen