• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Och jag tror att på fb finns alla nyare och osäkra besökare som frågar om allt tokigt som tex gråvattentanken är full, vad gör jag. Det vågar man nog inte på forumet, utan där handlar det om mer avancerade frågor typ balansering av Litium batteri celler och liknande.
 
Och jag tror att på fb finns alla nyare och osäkra besökare som frågar om allt tokigt som tex gråvattentanken är full, vad gör jag. Det vågar man nog inte på forumet, utan där handlar det om mer avancerade frågor typ balansering av Litium batteri celler och liknande.
Skulle det hjälpa om vi skapade en separat del i forumet för de som är nya i husbil? Ett embryo till det finns på Facebook. Om man skulle göra så kanske man skulle tänka efter lite extra vilka som ska svara på frågorna så vi slipper alla killgissningar där. Många sådana frågor på Facebook får flera helt motstridiga svar på samma frågor, det borde vi i så fall försöka undvika.
 
Och jag tror att på fb finns alla nyare och osäkra besökare som frågar om allt tokigt som tex gråvattentanken är full, vad gör jag. Det vågar man nog inte på forumet, utan där handlar det om mer avancerade frågor typ balansering av Litium batteri celler och liknande.

Om det är som du skriver så måste vi ju göra forumet ”snällare” och mer tillåtande. Alla frågor från alla som deltar på forumet måste ju rymmas där. Vi måste behandla alla med respekt utifrån deras kunskapsnivå. Lätt sagt, men kanske inte så lätt att genomföra.
 
Skulle det hjälpa om vi skapade en separat del i forumet för de som är nya i husbil? Ett embryo till det finns på Facebook. Om man skulle göra så kanske man skulle tänka efter lite extra vilka som ska svara på frågorna så vi slipper alla killgissningar där. Många sådana frågor på Facebook får flera helt motstridiga svar på samma frågor, det borde vi i så fall försöka undvika.

Nu kommer det ju så kreativa förslag att man verkligen måste tänka till innan man svarar!

Kan du utveckla förslaget lite så att jag är säker på att jag förstår.
 
Nu kommer det ju så kreativa förslag att man verkligen måste tänka till innan man svarar!

Kan du utveckla förslaget lite så att jag är säker på att jag förstår.
Ja @Kjell , vad ska jag svara, jag har nog inte tänkt klart själv det var en spontan idé jag fick. Men i grunden att ha en forumdel där ingen ska känna sej dum att fråga och att det helst inte ska vara massa "killgissningar" eller trams till svar, inte heller svar som drar i väg och blir tekniskt invecklade. Kort sagt frågor och svar för nybörjare. Hur man praktiskt löser det praktiskt har jag inte klart för mej. Jag ville lyfta idéen för att se om någon/några kunde spinna vidare på den.
 
Får vi in nybörjarna till forumet kommer svaren hålla hög kvalitet, och blir det rena falsarier kan detta modereras.
Enda problemet jag ser med det är vem ska moderera? Vi har inte tillräckligt med folk som jobbar med sådant och kanske inte heller rätt kompetens bland moderatorerna i alla frågor. Det skulle kräva hjälp från alla andra att man anmäler inlägg och motiverar anmälan så det kan hanteras av moderator.
 
Hur ofta kommer det in anmälningar på inlägg/svar i forumet?

Är detta ett problem idag?

Riskerar man inte att medlemmar slutar göra inlägg ifall "killgissningar" förbjuds(?) Det finns alltid flera vägar till målet.

Vi alla har egna erfarenheter runt husbilen, jag tycker inte att alla svar måste vara "lösningen". Det viktiga tycker jag att ett forum känns levande och många/alla känner att de kan ge uttryck för sina upplevelser/funderingar.
 
Enda problemet jag ser med det är vem ska moderera? Vi har inte tillräckligt med folk som jobbar med sådant och kanske inte heller rätt kompetens bland moderatorerna i alla frågor. Det skulle kräva hjälp från alla andra att man anmäler inlägg och motiverar anmälan så det kan hanteras av moderator.
Det är ju tråkigt att det skall behöva gå så långt som till anmälan. Det är väl det sista steget som reaktion på inlägg. Vi borde kunna hitta en annan enklare form där alla medlemmar kan reagera på inlägg som vi tycker ligger utanför forumets uppförandekod. Ett steg innan moderering behövs.
 
Vänta bara tills vi alla hänger på Tik Tok :cool: Nä, men skämt åsido så är förstås de öppna social medierna extremt lättillgängliga - på gott och ont. Det skulle inte skada med lite mer impulskontroll ibland, men å andra sidan är ju just snabbheten och enkelheten det som attraherar alla de miljarder människor som agerar på sociala medier. Själv kommer jag från den mycket mer reglerade publicistiska världen och vrider mig i plågor när jag ser folk vräka ur sig det ena och andra, sånt som en tidning med utgivarbevis aldrig skulle komma undan med.
Jag gillar att både FB och forumet finns. FB för just enkelheten och snabbheten, forumet för att det är mer konstant och strukturerat, meddelanden försvinner inte bara ut i tomma intet efter ett par dagar.
Så jag har ambitionen att själv bli mer aktiv på forumet, för en träffpunkt bygger på att många träffas där. Annars dör "torget".
 
Map att anmäla inlägg.
Frågan var, hur skyddar vi totala nybörjare från falska, osanna svar på frågor.
Det finns ingen plats för "för att hålla forumet levande är det ok med bull shit" enligt min mening.

Tex, anmälde jag ett inlägg i ett annat forum där någon killgissat (eller värre) om en fråga var en elektronikenhet sitter.
Inlägget visade ett foto på airbag styrenheten! Totalt livsfarligt att handskas med denna styrenhet om man tror det är till ett larm i stället.
 
För min del, som har haft FB sedan det startade, har märkt av utvecklingen till det sämre.
Går man in på FB idag får man scrolla genom 300 annonser och ser kanske tre relevanta inlägg.
Har gått ur nästan alla grupper utom just de man måste ha (vår sportklubb t.ex. lägger upp all info där om kommande tävlingar mm) och trots detta är det väldigt mycket skit där som man tvingas se.

Forum är betydligt bättre här scrollar man bara tills man ser ett ämne som verkar tillräckligt intressant för att man ska lägga en stund att läsa och kanske framföra sina synpunkter.

Sedan kan man bli idiotförklarad på båda ställena men tror det händer oftare på FB så där har jag slutat med inlägg :)

Telefonen är ju alltid med idag och tycker själv att det är lättare att kolla in lite snabbt på FB där än på ett forum (vilket jag uteslutande använder paddan till).
 
Jag har aldrig haft FB, och tänker aldrig skaffa det. Mest för att jag är en tjur gubbe och alltid väljer att gå mot strömmen ;)
Det finns säkert flera saker som är bra med facebook, mej för min del är jag säker på att "nettot" är negativt...för mig...därför har jag valt att avstå.

Jag håller med tidigare inlägg som säger att om det blir för långt mellan inläggen så går forumet långsamt mot en säker död.
Tidigare var även jag mer aktiv. Då i vårt "grannforum". Nu blir det mest att man skriver när det har uppstått en fråga av något slag. Jag funderar själv på min egen utveckling. För min del är det nog mest tiden som är avgörande. Dagarna går med en väldig fart. Jag tänker att jag ska skriva något, men det får bli sen...Sen dyker alltmer sällan upp tyvärr. Tråkigt!

Förhoppningsvis går trenden att vända. Man kan ju bara börja hos sig själv. Tänk efter lite innan du svarar på ett inlägg. Om man gör ett "påhopp" på någon som har skrivit ett inlägg kanske denna person väljer att inte skriva något mer. Det är ju ytterligare en person mindre som skriver...

För min del försöker jag alltid bemöta folk på ett forum (jag är medlem i flera) på samma sätt som jag möter folk i verkligheten. För min del innebär detta att alltid bemöta folk med respekt och en stor portion ödmjukhet ända tills personen ifråga bevisar sig på annat sätt.

Summering: Jag tror att det är så mycket påhopp och elaka kommentarer som kväver många skribenter. Adderar man sedan tidsaspekten på detta, tror jag att många avstår från att skriva. Det är förödande för alla typer av konversationer, oavsett om det är digitala eller verbala.

//Jocke
 
Varför skulle någon fråga eller skriva något i detta forum VS hos grannforumet?
Detta som en seriös undran.
Det måste finnas en anledning att fråga eller skriva här, då det är 10 eller 100 eller 1000 gånger fler användare som ser frågan/inlägget i grannforumet.

Vad erbjuder ihusbil för fördel till den som kommer ny?
Jag vet ärligt talat inte svaret.
 
Varför skulle någon fråga eller skriva något i detta forum VS hos grannforumet?
Detta som en seriös undran.
Det måste finnas en anledning att fråga eller skriva här, då det är 10 eller 100 eller 1000 gånger fler användare som ser frågan/inlägget i grannforumet.

Vad erbjuder ihusbil för fördel till den som kommer ny?
Jag vet ärligt talat inte svaret.
Utifrån den statistik som Joakim presenterade i en annan tråd så uppskattar jag att det är ca 4 gånger så många användare av det andra forumet.
För min egen del så uppskattar jag att det är betydligt ”högre i tak” i detta forum än i det andra. Det finns inte så många ömma tår att trampa på. En annan fördel är att det är mer öppen information i detta forum och att man inte fysiskt måste delta på möten för att göra sin röst hörd.
Det finns säkert fler fördelar men detta är min spontana reaktion.
 
Jag känner däremot inte att det är "högre i tak" här, och jag saknar verkligen 2 "goa gubbar" som iofs säkert skapade merjobb för moderatorer, men som var en frisk fläkt här. Att utrycka sig som en professionell diplomat i alla inlägg är inte helt lätt, och att då tryckas ner eller t.o.m uteslutas känns tråkigt för flera, sånt glöms inte bort utan läggs i korgen.
Vi alla (nästan) kan slinta på tangentbordet när det "hettar till",
vi är bara människor.
Så känner jag. :)
 
Varför skulle någon fråga eller skriva något i detta forum VS hos grannforumet?
Detta som en seriös undran.
Det måste finnas en anledning att fråga eller skriva här, då det är 10 eller 100 eller 1000 gånger fler användare som ser frågan/inlägget i grannforumet.

Vad erbjuder ihusbil för fördel till den som kommer ny?
Jag vet ärligt talat inte svaret.
Ett kort svar: en huvudanledning till att välja iHusbil är att man vill bidra i uppbyggnaden av ett bättre alternativ.
Ett längre svar: eftersom grannforumet* är större finns det i nuläget en sannolikhet att man får fler svar på sin fråga där (om man får fler riktiga svar beror på ämnet). Eller kan söka och hitta fler svar, om man hör till minoriteten som orkar söka…Där finns också fler rabatter (även om många av dem är ganska mediokra) och man når fler om man vill sätta in säljannons. Men när det gäller nyhetsnotiser vinner iHusbil med 10-0. Skillnaderna i den här gruppen skulle man kunna kalla ”egoistiska” anledningar att välja ena eller andra forumet. ”Vad ger det mig, här och nu”?
En annan typ av anledningar är de ”idealistiska” som handlar om öppenhet, demokrati och skillnader i målsättning. Där är skillnaderna jättestora till iHusbis fördel men kräver mer av den nye för att inses och av oss alla för att förverkligas.

*) Jag har antagit att formuleringen "grannforumet" i Michaels fråga inte syftar på iHusbil på Facebook
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen