• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Jag är med i många grupper på FB, och även med i en hel del forum, det finns så många fina grupper på FB jag inte vill missa, i övrigt ogillar jag FB, har gått ur minst 2 gånger.
Men en stark känsla är att de riktigt erfarna/kunniga hittar man på forumen, så har det varit i typ 25år, de finns såklart även på FB men det känns som de inte är de flitiga där.
Jag tror att många/alla på FB "törs" komma med förslag på frågor/problem.
Det händer ofta att jag fnissar för mej själv över alla "vilda" förslag, orsaker, lösningar som FB dränks med, men avstår själv oftast att kommentera.
Detta låter som något av en bekräftelse på min förutfattade mening om förhållandet kvalitet vs. kvantitet på de två plattformarna för den som söker eller vill dela information om lite djupare (nördigare) tekniska spörsmål.
 
En reflektion jag fått på FB, så finns där flera grupper på varje husbilsmärke, och 9 av 10 diskuterar restauranger och ställplatser m.m. och inte specifikt märkesrelaterade ämnen, jag har lämnat alla utom ett engelskt, där flera medlemmar råka ha likadan husbil som mej, som man kan ventilera erfarenheter om modellen/märket med. Synd man inte kan tyska, och tyskarna inte kan engelska, annars hade jag sökt grupper där på FB, då FB faktiskt är en bra infart till div. forum.
 
Om vi, åtminstone för tillfället, gör antagandet att både F och FB behövs då de delvis har olika syften och delvis vänder sig till olika användare, och vänder blicken mot F.

Rätt eller fel så är min känsla att det görs få inlägg mht antalet användare. Har ju inte riktigt koll på hur många användare vi har men uppskattar att det är i storleksordningen 4500 personer. Rätta gärna denna uppgift. Skulle vara kul att veta hur många inlägg vi gör per person och ställa det i relation till motsvarande uppgift i den ”stora klubben”. Det kanske visar sig att vi inte alls är så inaktiva som somliga, läs jag, tror. Sen säger ju inte antalet inlägg något om kvalitén på inläggen men sett över tid så borde de ändå ge en indikation på hur levande forumet är.
 
En tanke som dykt upp i mitt huvud är att en del användare är ”läsare” medan andra är ”skrivare”. Läsaren följer det som skrivs i de trådar hen är intresserad av men gör själv inga eller få inlägg. Skrivaren däremot delar gärna med sig av sina erfarenheter och kunskaper i olika trådar. Om min tanke skulle stämma så skulle vi behöva göra läsaren till skrivare, vilket kanske inte låter sig göras och inte heller är önskvärt då vi bör accepteras som den person vi är.
 
Jag använder FB för intressegrupperna inte för att lägga ut matbilder, även om det kan åka ut lite semesterbilder ibland. Men det är ju en smaksak vad man gillar för forum, FB, Insta eller forum som detta. Det som ÄR allvarligt med FB/Insta är den djupa kartläggning som sker av alla användare, data som säljs vidare till reklamföretag mm, men skulle kunna användas i mycket värre syften än så. Det är detta som någon i tidigare inlägg skrev om (ett EU-krav) och man nu kan betala sig ifrån (hutlöst!) Så jag hoppas på en trend mot minskande FB och mer traditionella forum igen!
 
En tanke som dykt upp i mitt huvud är att en del användare är ”läsare” medan andra är ”skrivare”. Läsaren följer det som skrivs i de trådar hen är intresserad av men gör själv inga eller få inlägg. Skrivaren däremot delar gärna med sig av sina erfarenheter och kunskaper i olika trådar. Om min tanke skulle stämma så skulle vi behöva göra läsaren till skrivare, vilket kanske inte låter sig göras och inte heller är önskvärt då vi bör accepteras som den person vi är.
En del är läsare och en del är skrivare, visst är det så.
Hur stor är andelen "jag går med för att få tillgång till ställplatser, och så kan jag läsa dessutom"?
 
Mina sporadiska inlägg kanske inte alltid är så husbilsrelaterade, men försöker ändå berika forumet med lite nonsens,
främst för att vi bör få lite rotation på forumet så det inte stagnerar.

Jag ifrågasätter inte att vissa inlägg modereras och visst bör man jobba på att hålla forumet rent i viss mån,
för allas trevnad. Men kanske var det just en av anledningarna till att detta forum bildades (?),
just för att "stora kvasten" användes alltför flitigt och en stor del av de personer man lärt känna digitalt från förr, flydde fältet.

Det finns säkert goda skäl till att man börjat städa även här. Men visst saknar man ändå en del gamla goa gubbar på forumet.
Men jag tror, att det kan hämma viljan och kreativiteten till att göra egna inlägg eller "lägga sig i" och "förmedla sin åsikt".

Minns med ett leende salige Jappes fräna inlägg och diskussioner med Knarrevik och andra kombattanter på grannforumet. ;)
Saknar (både då och nu) de här gamla goa gubbarna, som satte lite färg på tillvaron bakom skärmen.

Jag ifrågasätter inte att vissa inlägg modereras och givetvis ansvarar klubben för att hålla forumet rent, för allas trevnad.

För egen del tycker jag mig märka, att många av oss ännu är kvar i flera klubbar.
Det är en demokratisk rättighet och för vissa är det t.o.m intressant, att även följa med sina vänner på FB, smaken är ju olika...

Men jag tvivlar på (som det diskuteras här), att det är FB, som är den egentliga konkurrenten.
Skillnaden i uppbyggnad och generationstillhörighet är alltför stor, för att kunna jämföras.

I "grannkommunen" har man nu ett antal duktiga kommunikatörer, som faktiskt har lyft sitt forum, enligt min uppfattning.
Visst är medlemsantalet avsevärt högre, men återigen, vi är nog många som står med en fot både här och där...

Samtidigt vill jag poängtera, att detta inlägg hade aldrig skivits och lagts ut på något annat forum.
Men lustigt nog, så känner man sig liksom lite mer hemma här...?


Avslutar inlägget med en ovidkommande kommentar från hustrun.

Kvinnan svarar med "Va?", när mannen säger något,
inte för att hon inte hör vad han säger,
utan för att han ska få en chans att ändra sig...!
 
Personer, oftast har de lyckats hitta någon att gifta sig med.. lyckats få barn o uppfostra dessa, jobbat, kanske ganska många år o skaffat sig kunskaper o utbildat sig, har tagit körkort, lyckats köpa husbil för ibland åtskilliga hundratals tusen kronor, en hel del tar sig till Norge, Danmark, gör rundturer i Tyskland, o en hel del återvänder lyckligt hem till Sverige efter ibland 3 4 5 6 månader i Spanien och Portugal! Ja det är trots allt en hel som de tycks klara av!
Nog bör de då kunna klara av att hitta både till Facebook och/eller till det här forumet?
Men väl här måste de finna saker att läsa som lockar, intresserar och drar... och som bjuder in till att.. delta! Och någon som frågar den nytillkomna/e !
Hej, vad tycker du?
Vet du något om detta? Finns det något du behöver hjälp med? Fråga på bara!

............
Frågar du mig Kjell så tror jag mest på ett väl skött forum med ett brett innehåll.
Tydligt upplagt så det går att få överblick och lätt hitta saker. Det behövs aktivitet.
Både från de som är nybörjare och av de mera erfarna / proffs.
I forumform tror jag att det är lättare att erbjuda detta än på Facebook.
 
Mina sporadiska inlägg kanske inte alltid är så husbilsrelaterade, men försöker ändå berika forumet med lite nonsens,
främst för att vi bör få lite rotation på forumet så det inte stagnerar.

Jag ifrågasätter inte att vissa inlägg modereras och visst bör man jobba på att hålla forumet rent i viss mån,
för allas trevnad. Men kanske var det just en av anledningarna till att detta forum bildades (?),
just för att "stora kvasten" användes alltför flitigt och en stor del av de personer man lärt känna digitalt från förr, flydde fältet.

Det finns säkert goda skäl till att man börjat städa även här. Men visst saknar man ändå en del gamla goa gubbar på forumet.
Men jag tror, att det kan hämma viljan och kreativiteten till att göra egna inlägg eller "lägga sig i" och "förmedla sin åsikt".

Minns med ett leende salige Jappes fräna inlägg och diskussioner med Knarrevik och andra kombattanter på grannforumet. ;)
Saknar (både då och nu) de här gamla goa gubbarna, som satte lite färg på tillvaron bakom skärmen.

Jag ifrågasätter inte att vissa inlägg modereras och givetvis ansvarar klubben för att hålla forumet rent, för allas trevnad.

För egen del tycker jag mig märka, att många av oss ännu är kvar i flera klubbar.
Det är en demokratisk rättighet och för vissa är det t.o.m intressant, att även följa med sina vänner på FB, smaken är ju olika...

Men jag tvivlar på (som det diskuteras här), att det är FB, som är den egentliga konkurrenten.
Skillnaden i uppbyggnad och generationstillhörighet är alltför stor, för att kunna jämföras.

I "grannkommunen" har man nu ett antal duktiga kommunikatörer, som faktiskt har lyft sitt forum, enligt min uppfattning.
Visst är medlemsantalet avsevärt högre, men återigen, vi är nog många som står med en fot både här och där...

Samtidigt vill jag poängtera, att detta inlägg hade aldrig skivits och lagts ut på något annat forum.
Men lustigt nog, så känner man sig liksom lite mer hemma här...?


Avslutar inlägget med en ovidkommande kommentar från hustrun.

Kvinnan svarar med "Va?", när mannen säger något,
inte för att hon inte hör vad han säger,
utan för att han ska få en chans att ändra sig...!


Tordan har kanske lyckats skapa ett uttryck för framtiden... jag citerar...

Berika forumet med lite nonsens

Ja ibland behövs kanske det också.

När jag läser ditt inlägg så kommer detta idiom upp inne i huvudet...

Att man ska inte kasta ut barnet med badvattnet.
 
Tack Joakim för det sifferunderlag du/ni har tagit fram!

Nu är det ju inte alldeles lätt att tolka dessa siffror. Men min tolkning, rätt eller fel, är att både forumet och facebook behövs och att de kompletterar varandra. Samtidigt agerar facebook draglok för att få in medlemmar på forumet.

Skall bli intressant att höra hur ni andra tolkar siffrorna.
 
En reflektion jag fått på FB, så finns där flera grupper på varje husbilsmärke, och 9 av 10 diskuterar restauranger och ställplatser m.m. och inte specifikt märkesrelaterade ämnen, jag har lämnat alla utom ett engelskt, där flera medlemmar råka ha likadan husbil som mej, som man kan ventilera erfarenheter om modellen/märket med. Synd man inte kan tyska, och tyskarna inte kan engelska, annars hade jag sökt grupper där på FB, då FB faktiskt är en bra infart till div. forum.
Jag är med på både tyska engelska franska på ett specifikt hubilsmärke ibland bilder samt längs ner på inlägg har jag en rad översätt.
 
För min del mest facebook pga exp specifika sidor för Tyskland frankrike Spanien portugal samt mitt husbilsmärke där alla utbyter erfarenhet om det märket. Under filer kan medlemmar lägga ut instruktioner osv som rör det husbilsmärket.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen