• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Svarade enl nedan i en annan tråd.

Eftersom det inte längre går, att ens skriva strikt tekniska inlägg,
beskrivande vedertagen maskinkonstruktion och väl beprövad verkstadspraktik,
utan att få tykna påhopp.

Så är det nog fler än jag som hellre lägger tiden på annat!
Alldeles förskräckligt egentligen,
men så uppfattar jag skälet till den vikande trenden!

Är det månne dags att införa en forum-baserad utbildning för "Vanartiga" användare? :)
Mvh "Arga Gubben"
 
Jag känner däremot inte att det är "högre i tak" här, och jag saknar verkligen 2 "goa gubbar" som iofs säkert skapade merjobb för moderatorer, men som var en frisk fläkt här. Att utrycka sig som en professionell diplomat i alla inlägg är inte helt lätt, och att då tryckas ner eller t.o.m uteslutas känns tråkigt för flera, sånt glöms inte bort utan läggs i korgen.
Vi alla (nästan) kan slinta på tangentbordet när det "hettar till",
vi är bara människor.
Så känner jag. :)
Jag ”råkade” skriva att det inte var högt i tak på ett stort forum och vad hände då? Moderering!
 
Med all respekt @Kjell för din önskan om att gå tillbaka till den ursprungliga frågeställningen, men jag tycker det har kommit upp så mycket bra, viktiga och intressanta frågor här så jag tar mej friheten att försöka svara lite hur jag ser det. Hela denna tråden känns väldigt viktig.

För mej finns det ett antal skillnader mellan iHusbil och andra forum. Vissa skillnader har vi kommit längre med och syns därför mer. Men jag håller med om att det kan vara svårt för någon ny att upptäcka skillnaderna direkt. Men jag ger mej på att lista de saker jag kommer på direkt. Här kommer mina exempel:

- medlemsdemokrati genom digitala årsmöten
- öppenhet genom att offentliga styrelseprotokoll
- vi försöker aktivt fånga upp signaler från medlemmarna, bland annat att inför varje styrelsemöte fråga medlemmarna om det är något som bör tas upp. Vidare tycker jag denna tråd är ett bra exepel till.
- omvärldsbevakningen som Tommy gör med bravur
- viljan och ambitionen att vara med och påverka i vår omvärld
- kartornas omfattning och uppdatering/kvalitetssäkringen
- karta med husbilsupplevelser
- omdömen/recensioner
- avdelningen Uppkopplat där vi släpper in externa bloggare mm
- vi arbetar aktivt för att länka ihop forumet med sociala medier, för närvarande framförallt Facebook. För närvarande problemen som finns med att länka vissa saker från Facebook till forumet.
- kunskapsbiblioteket tar jag med sist eftersom det ännu är i sin linda

Hur viktiga skillnaderna sen är väl upp till var och en att avgöra.

Jag skulle också vilja föreslå att vi bildar en arbetsgrupp som tittar på hur vi kan bli bättre och vassare. Kanske bland annat komma med förslag på hur få in mer "skrivare" i forumet. Vi som är valda till någon post (styrelse, valberedning och revisorer) samt admin behöver er hjälp att komma vidare.
 
Jag har nu läst denna tråden igen och det stora problemet för vårt forum verkar vara att få nya medlemmar att skriva. Hur gör man det bäst? antalet aktiva trådar bör vi försöka öka, men vad ska dom handla om för att locka nya medlemmar att skriva? Finns funderingar på att göra något slags enkät i Facebookgruppen, men då bör man kanske vara klar med lite mer exakt vad man vill uppnå, vad vill vi ha svar på? Att bara fråga öppet vad som skulle locka fler till att bli aktiva på forumet kan nog ge så många spretiga svar att det blir svårt att läsa ut något av det.

Min tanke tidigare i tråden med Ny i husbil kanske kan vara en väg, men samma fråga där, vad ska den innehålla för att locka? Man kanske måste skapa lite innehåll om man startar en ny del, det lockar nog få att vara först och skriva i något som är tomt. Men vad ska det innehållet vara?

Många frågor, men vi kanske kan fortsätta denna tråden med idéer?
 
Jag har nu läst denna tråden igen och det stora problemet för vårt forum verkar vara att få nya medlemmar att skriva. Hur gör man det bäst? antalet aktiva trådar bör vi försöka öka, men vad ska dom handla om för att locka nya medlemmar att skriva? Finns funderingar på att göra något slags enkät i Facebookgruppen, men då bör man kanske vara klar med lite mer exakt vad man vill uppnå, vad vill vi ha svar på? Att bara fråga öppet vad som skulle locka fler till att bli aktiva på forumet kan nog ge så många spretiga svar att det blir svårt att läsa ut något av det.

Min tanke tidigare i tråden med Ny i husbil kanske kan vara en väg, men samma fråga där, vad ska den innehålla för att locka? Man kanske måste skapa lite innehåll om man startar en ny del, det lockar nog få att vara först och skriva i något som är tomt. Men vad ska det innehållet vara?

Många frågor, men vi kanske kan fortsätta denna tråden med idéer?
Lite fler reseberättelser "live" !
Det är kul att följa någon som är ute och åker och gör en resedagbok . Typ som Gösta Even har gjort!
Så man kan kommentera och ställa frågor under resans gång, så att säga!
 
Ska ligga lite lågt med att svara på ditt inlägg och i stället komma med ett annat inspel som kan komplettera det du skriver.

Som ny medlem/ny med husbil så har man ju massor av frågor som man vill ha svar på. Det gäller bara att våga ställa dem.

Som gammal medlem/lång tid med husbil så har man ju gjort massor med små och stora förbättringar av sin husbil för att den skall fungera som man vill. Det jag skulle vilja är att ni som haft husbil ett tag, men som också varit nybörjare en gång, bjuder tillbaka vad ni fått lära er av gamla ”rävar” och goa gubbar, genom att beskriva vad ni gjort i era husbilar för att få dem att fungera bättre.

En annan tanke kan ju vara att admin med jämna mellanrum lyfter upp gamla trådar med problem, lösningar, reseberättelser…... Det finns ju faktiskt rätt mycket skrivet som ligger och dammar i förrådet.

Kjell
 
Lite fler reseberättelser "live" !
Det är kul att följa någon som är ute och åker och gör en resedagbok . Typ som Gösta Even har gjort!
Så man kan kommentera och ställa frågor under resans gång, så att säga!


Jag skulle gärna läsa både Göstas och .......s .... bådas fortsatta reseberättelser....! Men det blev ju inget mera... synd...
 
Under en tid följde jag ett brittiskt husbilsforum. En bra sak där var att man kunde få mail en gång i veckan med ett urval av ”veckans mest populära trådar”. Det fungerade lite som ett lockbete att gå in på forumet för att läsa och kanske skriva något. Jag vet inte om det låg manuella insatser av någon admin bakom detta eller om det var helt automatiserat. Forummotorn var iaf samma som vi har.
 
Senast ändrad:
Tidskriften Reisemobil började i senaste numret med något dom kallar baskunskaper, alltså förklaringar om relativt enkla saker. I sitt första nummer handlade det om Truma. För att balansera har de även avancerade ämnen. Läs även ledaren om någon är intresserad.
 
Vissa färgstarka debattörer tycks ha lämnat församlingen och då blir det som en följd av det, ... mindre skrivet här på forumet?
För egen del har jag följt forumet och har gjort så nästintill sen begynnelsen.

Många gånger har man smålett bakom skärmen åt Bengtic´s skarpa åsikter, som kanske inte alltid varit helt rumsrena.
Han var en flitig och provocerande skribent, så visst har väl forumet tappat en hel del aktivitet av den anledningen?
Vem minns inte Jappe från förr? Han var inte rädd för att kasta sig in i diskussioner, men han drog också till sig läsare...

Somliga skribenter kanske har upplevt sig som påhoppade någon gång och dragit sig tillbaka, vad vet jag?
Det kan lätt bli komplicerat, när man börjar ge uttryck för sina egna känslor i skrift på forumet.
Alla inte är av samma åsikt och protesterar, vilket i sin tur kanske hämmar kreativiteten?
Var går gränsen till vad som godtas eller inte? Därom veta vi icke ...

Om man dessutom enbart bör hålla sig till husbilsrelaterade inlägg, så blir det kanske lite magert med inspiration så här års,
eftersom det stora flertalet av husbilisterna redan har ställt av och kanske t.o.m ställt in klenoden i någon avsides belägen lada.
Blir säkert inget mekande med dom fordonen förrän lagom till påsk.

Det är nu bara "flyttfåglarna", som styr kosan söderut och några hurtiga vintercampare som fortfarande är aktiva.
Vad fördriver vi andra stugsittare vinterhalvåret med? Olika hobbies?

Jag tittade lite på vår egen underavdelning "hobbies", men där fanns inte så mycket att tillgodogöra sig.

Själv har jag nyligen köpt en äldre skotermoped från -99 av märket Italjet.
En äkta italienare med temperament, som jag tänker fördriva tiden lite med i vinter.
Skruva isär (lätt gjort) och sen försöka sätta ihop allting igen, om jag inte då har glömt hur...?
Tur att man har mobilkameran till hands i garaget.
Vi hörs kanske igen till våren... ;)
 
Senast ändrad:
Under en tid följde jag ett brittiskt husbilsforum. En bra sak där var att man kunde få mail en gång i veckan med ett urval av ”veckans mest populära trådar”. Det fungerade lite som ett lockbete att gå in på forumet för att läsa och kanske skriva något. Jag vet inte om det låg manuella insatser av någon admin bakom detta eller om det var helt automatiserat. Forummotorn var iaf samma som vi har.


Jag kollade dem just... under den senaste timmen har de haft totalt 20 inlägg/ svar. Lägg ribban där!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen