• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Facebook vs Forum Jag har varit online på forum sedan 1996 och på Facebook sedan start. Forum är klart bäst om man vill få vettig information och även hitta den snabbt. Jag har även provat på att moderera forum och då av det större slaget men över 200 000 medlemmar och det är helt klart lättare att moderera ett forum än en Facebookgrupp eler sida då det oftast är rena anarkin på Facebook med en massa spam.
 
Facebook vs Forum Jag har varit online på forum sedan 1996 och på Facebook sedan start. Forum är klart bäst om man vill få vettig information och även hitta den snabbt. Jag har även provat på att moderera forum och då av det större slaget men över 200 000 medlemmar och det är helt klart lättare att moderera ett forum än en Facebookgrupp eler sida då det oftast är rena anarkin på Facebook med en massa spam.
Kan jag hålla med om, men nu har Facebook kommit men några nya verktyg för att automatiskt moderera bort spam. Tycket det fungerar bättre än tidigare. Duktiga admin också gör saken bättre.
 
@Jari, för några år sedan tyckte jag detsamma, moderera forum var enklare.
Idag har jag en annan uppfattning, som Sir varit inne på så har det har hänt lite på tekniksidan på facebook, det i kombination med några andra medvetna vägval för vår grupp på facebook så skulle jag vilja påstå att jag tycker det är enklare och tar mindre av min fritid att moderera en facebookgrupp än ett forum.

mvh jocke
 
Vilka verktyg saknas
Det var en fråga som inte är helt lätt att besvara då det är ganska skilda förutsättningar för en grupp på facebook och ett forum, men jag kan göra ett försök med några exempel.
Facebook har haft och har rätt mycket problem med spammare och de har infört flera verktyg för att man som admin för en grupp kan få bukt med det.
Vi använder dem i vår grupp efter bästa förmåga och det gör underverk för att minska arbetsbelastningen och en robot kallad "adminhjälpen" sköter mycket av detta åt oss automatiskt, ibland får kommer det en notifiering om man måste ta ett aktivt beslut.
Facebook har även verktyg om letar upp och tar bort inlägg med falsk information som granskats av oberoende faktagranskare.
Folk på facebook som skriver på ett sätt att de blir rapporterade ofta blir modererade/får inläggsgodkännande direkt av facebook.
Vi har en funktion som letar efter vissa sökord och det har hjälpt oss under perioder då det varit mycket "Dela och vinn en husbil/husvagn/sommarstuga" etc.
Sånt här löser en hel del problem automatiskt och kvar blir mest bara vanliga människor med intresse av husbilen som oftast sköter sig.
I forumet har vi inte speciellt mycket av de problem facebook har arbetat fram lösningar för, så svaret på frågan vilka verktyg som saknas blir därför inte lätt att besvara, verktygen facebook skapat är anpassade efter facebooks förutsättningar.
 
Jag kollade dem just... under den senaste timmen har de haft totalt 20 inlägg/ svar. Lägg ribban där!
Ja förvisso är det många inlägg på det brittiska forumet. Min spaning är dock att många trådar där upprepar frågor som redan är ställda i tidigare trådar och många inlägg upprepar svar eller synpunkter som redan framförts i samma tråd. En positiv slutsats är att det visar på en iver att fråga/berätta. En negativ slutsats är att det visar på att många inte orkar söka/läsa det som redan finns.
 
Kan berätta att Göstas populära reseberättelser startar igen om någon vecka när Gösta ”lättar ankar” och börjar sin resa mot España!

Vet att vi är många som ser fram emot Göstas återkomst.

Tommy

Tack Tommy!
Alltid roligt att läsa att det finns ett intresse för mina dagboksanteckningar om vad som händer mig under mina resor.

Närmaste planen är att lämna Västerås den 29 / 11 för Gammalkil, sen färjan från Malmö till Travemynde.

Skall även försöka få mitt Litiumbatteri undersökt och ev lagat i Lyon innan det blir Spanien.

Startar som vanligt en ny tråd.

Är ni i närheten så hör gärna av er så kan vi kanske få till en träff.
 
Vet inte om jag har rätt men jag tycker att det blir fler och fler inlägg på Facebook, FB, och färre på iHusbils forum, F. Varför är det så? Är det lättare att skriva på FB än på F? Själv brukar jag göra egna inlägg på F och svara på inlägg på F och FB.

Hur gör ni andra och hur resonerar/tänker ni när det gäller att göra inlägg på F eller FB?

Kjell
Jag fått uppfattningen att aktiviteten på forumet har tyvärr avtagit, med förmodligen ökat istället på FB.
Då jag har ett ytterst ”nerskalad” konto där också, kikar jag där lite då och då, men ogillar verkligen (bristen) på strukturen där.
Så jag drog mig till minnes denna tråd och tänkte kunde vara bra att plocka upp denna diskussionen igen.
 
Kan inte uttala mig om aktiviteter på FB då jag aldrig förstått vitsen med att närvara där. Däremot tror jag att då säsongen startar upp efter vintervilan så minskar skrivandet i forumet. Men visst vore det trevligt om fler är aktiva här iHusbil. Minska skrivandet i andra forum och delta här istället. Hälsningar Göran
 
Godmorgon
Vi skriver på våran tidslinje på Facebook när vi är ute och reser men bara så att våra släkt och nära vänner ser detta.
När vi varit hemma ett tag så öppnar jag inläggen offentligt om någon skulle vilja titta.
Dessutom så skriver man inte korrekt svenska fattas punkter osv... :)
Mvh Hasse o Annika
Ps: vill någon titta på senaste lite längre resa scrolla ner till slutet av mars i år.
 
Senast ändrad:
Har vært på FB i veldig lang tid, men det er fortsatt vanskelig å følge med når en er med i mange grupper. Er administrator for noen grupper, men rekker ikke med å lese alt der heller. Skriver sjelden egne innlegg, men svarer i tråder.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen